!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'December 3, 2004-May 2005: Science Historian Finds Little Evidence of Uncertainty over Anthropogenic Global Warming in Science Journals'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event December 3, 2004-May 2005: Science Historian Finds Little Evidence of Uncertainty over Anthropogenic Global Warming in Science Journals. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Anti-abortion activist Don Benny Anderson tries to burn down two women’s clinics in Florida. [Kushner, 2003, pp. 38]

Entity Tags: Don Benny Anderson

Timeline Tags: US Health Care, Domestic Propaganda, US Domestic Terrorism

ExxonMobil begins funding the Washington, DC-based organization Frontiers of Freedom. The organization, founded in 1996 by former Senator Malcolm Wallop to promote property rights and critique environmental regulations, will use ExxonMobil’s money to participate in an effort (see April 1998) to discredit the scientific consensus that rising global temperatures are being caused by the increase of greenhouse gases. One of the group’s staff members is Myron Ebell, an outspoken global warming skeptic. By 2005, ExxonMobil will have provided $857,000 in funds to Frontiers of Freedom. [Union of Concerned Scientists, 2007, pp. 11 pdf file]

Entity Tags: ExxonMobil, Myron Ebell, Frontiers of Freedom

Timeline Tags: Global Warming

The Global Climate Science Team drafts a memo outlining a plan to invest millions of dollars in an effort to undermine support for the Kyoto Protocol and discredit the scientific consensus opinion that greenhouse gases are causing the planet to warm. The draft plan, titled “Global Climate Science Communications Action Plan,” concedes that opposition to the protocol is not shared by the public. “There has been little, if any, public resistance or pressure applied to Congress to reject the treaty, except by those ‘inside the Beltway’ with vested interests,” it notes. A key component of the plan would be to “maximize the impact of scientific views consistent with ours on Congress, the media, and other key audiences.” To do this, they would “recruit a cadre of scientists who share the industry’s views of climate science and to train them in public relations so they can help convince journalists, politicians and the public that the risk of global warming is too uncertain to justify controls on greenhouse gases like carbon dioxide that trap the sun’s heat near Earth,” the New York Times reports. They would look to recruit scientists “who do not have a long history of visibility and/or participation in the climate change debate,” the memo says. According to the plan, “Victory will be achieved when… recognition of uncertainty becomes part of the ‘conventional wisdom.’” One method the institute would employ to measure the plan’s progress would be to count the number of news reports that express uncertainty about the issue of global warming. People involved in devising the strategy included Jeffrey Salmon of the George C. Marshall Institute; Steven Milloy, who later becomes a FoxNews.com columnist; David Rothbard of the Committee for a Constructive Tomorrow, which has received $252,000 from ExxonMobil; Myron Ebell of Frontiers of Freedom, also funded with money ($612,000) from the oil giant; and ExxonMobil lobbyist Randy Randol. Representatives of the Exxon Corporation, the Chevron Corporation, and the Southern Company, were also involved. [American Petroleum Institute, 4/1998; New York Times, 4/26/1998; Mother Jones, 5/2005]

Entity Tags: Joe Walker, Steven Milloy, Royal Dutch/Shell, Southern Company, Jeffrey Salmon, Global Climate Science Team, American Petroleum Institute, Randy Randol, Myron Ebell, David Rothbard, ExxonMobil

Timeline Tags: Global Warming

A study surveying media coverage of global warming finds that, on average, news organizations give “roughly equal attention” to opposing views on the causes of climate change. In its effort to be fair and balanced, the media, in many cases, has treated the opinion of a handful of industry-paid scientists and free marketeers as being equal in value to the consensus view of hundreds of the world’s top climate scientists. According to the authors, this has created the false impression that there is no prevailing scientific consensus on the causal factors of global warming. The authors—Maxwell T. Boykoff, a UCSC doctoral candidate in environmental studies and his brother, Jules M. Boykoff, a visiting assistant professor of politics at Whitman College—surveyed 636 stories published by the New York Times, the Washington Post, the Los Angeles Times, and the Wall Street Journal between 1988 and 2002. They found that 53 percent of these articles “gave roughly equal attention to the views that humans contribute to global warming and that climate change is exclusively the result of natural fluctuations.” The results of this study contrast starkly with those of another study which had surveyed 928 articles in peer-reviewed science journals. In that study, the percentage of articles expressing uncertainty about the cause of global warming was zero percent (see December 3, 2004-May 2005). The authors say this difference—between how the causes of global warming is described by the media and between how it is understood by the scientists—represents “a disconnect between scientific findings and public understanding.” “By giving equal time to opposing views, these newspapers significantly downplayed scientific understanding of the role humans play in global warming,” says Maxwell Boykoff. “We respect the need to represent multiple viewpoints, but when generally agreed-upon scientific findings are presented side-by-side with the viewpoints of a handful of skeptics, readers are poorly served. In this case, it contributed to public confusion and opened the door to political maneuvering.” The authors suggest that “disinformation” campaigns funded by the fossil fuel industry (see April 1998) are to blame for the media’s inaccurate coverage. [Boykoff and Boykoff, 2004; Currents (UC Santa Cruz), 9/6/2004; Extra!, 11/2004]

Entity Tags: Maxwell T. Boykoff, Jules M. Boykoff

Timeline Tags: Global Warming

Science magazine publishes a study by science historian Naomi Oreskes describing how a review of “928 abstracts, published in refereed scientific journals between 1993 and 2003, and listed in the ISI database with the keywords ‘climate change’” failed to turn up even one study explicitly challenging the consensus opinion that global warming has anthropogenic causes. [Science Magazine, 12/3/2004] Her findings are disputed by Dr. Benny Peiser, a senior lecturer in the science faculty at Liverpool John Moores University, who says that his own review of the abstracts from the ISI database found that only one-third implicitly backed the consensus view, and explicitly, only one percent. He tries to get his findings published in Science, but the magazine does not accept it. [Daily Telegraph, 1/5/2005] Peiser later sends 34 abstracts, which he insists challenge the consensus view, to Tim Lambert, a computer scientist who blogs on environmental issues. Lambert and his readers note that only a few of the abstracts actually appear to question anthropogenic global warming. They also note that the authors who do dispute global warming have backgrounds—such as petroleum geology, and energy and power engineering—that are typically sympathetic to the views of industry. [Lambert, 5/6/2005]

Entity Tags: Naomi Oreskes, Tim Lambert, Benny Peiser

Timeline Tags: Global Warming

Some skeptics of global warming embrace a recent scientific study showing that ocean bacteria, not greenhouse gases and fossil fuels, are the primary cause of global warming. Unfortunately for the skeptics, the study is a hoax. The faux study, published in the “Journal of Geoclimatic Studies,” is laden with pseudo-scientific jargon “proving” that bacteria in the Atlantic and Pacific Oceans emit at least 300 times more carbon dioxide than industrial activity, and apparently fools skeptics. A British scientist e-mails the report to 2,000 colleagues before realizing it was a spoof. A US scientist calls the report a “blockbuster.” [Reuters, 11/8/2007] The conclusion of the “study” is especially interesting to those who dispute global warming. The authors write, “[W]e recognize that in [overturning man-made climate change] we lay our careers on the line. As we have found in seeking to broach this issue gently with colleagues, and in attempting to publish these findings in other peer-reviewed journals, the ‘consensus’ on climate change is enforced not by fact but by fear. We have been warned, collectively and individually, that in bringing our findings to public attention we are not only likely to be deprived of all future sources of funding, but that we also jeopardize the funding of the departments for which we work.” [Note: The site hosting the spoof study has disappeared from the Web, but remains for now in Google’s cache.] [Institute of Geoclimatic Studies, 11/3/2007; Grist Magazine, 11/9/2007]
Rush Limbaugh Taken In - Talk show host Rush Limbaugh tells his listeners of the study, apparently misunderstanding a warning from global warming skeptic Dr. Roy Spencer. While Spencer tells Limbaugh that the study is a spoof, Limbaugh tells listeners that the study proves global warming itself is a hoax. Spencer will apologize to Limbaugh for “not being clear.” [WeatherQuestions (.com), 11/11/2007] (Spencer is a scientific adviser for the “Interfaith Stewardship Alliance,” a “coalition of religious leaders, clergy, theologians, scientists, academics, and other policy experts committed to bringing a proper and balanced Biblical view of stewardship to the critical issues of environment and development.” [Interfaith Stewardship Alliance, 2005] Conservative blogger and global warming nonbeliever Neil Craig writes: “This could not be more damaging to man-made global warming theory.… I somehow doubt if this is going to be on the BBC news.”
Hoax Exposed and Revealed - But real scientists quickly knock the study down. Deliang Chen, professor of meteorology at Sweden’s Gothenburg University, says, “The whole story is a hoax.” Two of the report’s supposed authors claim to be on the Gothenburg staff, but Chen says they are not students or faculty at his school. [Reuters, 11/8/2007] The research center cited by the article does not exist. Nor does the “Journal of Geoclimatic Studies,” which supposedly published the study. [WeatherQuestions (.com), 11/11/2007] The actual author of the spoof uses the pseudonym “Dr. Mark Cox” in an interview for Nature magazine’s blog, “The Great Beyond.” “Cox” says he wrote the spoof “to expose the credulity and scientific illiteracy of many of the people who call themselves climate skeptics. While dismissive of the work of the great majority of climate scientists, they will believe almost anything if it lends support to their position. Their approach to climate science is the opposite of skepticism.” He says the science proving global warming “could scarcely be clearer.” To a question asking what he would say to those taken in by his hoax, he replies, “More fool you.” [Nature, 11/9/2007]

Entity Tags: David Roberts, Deliang Chen, Rush Limbaugh, Gothenburg University, Neil Craig, Roy W. Spencer, Mark Cox, Nature

Timeline Tags: Global Warming

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike