!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'January 8, 2009: Future Tea Party Founder Expresses Disgust at Obama’s Ascension to Presidency'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event January 8, 2009: Future Tea Party Founder Expresses Disgust at Obama’s Ascension to Presidency. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Page 8 of 8 (716 events)
previous | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 | next

Senate Minority Leader Mitch McConnell (R-KY) and the US Chamber of Commerce file amicus curiae briefs with the US Supreme Court urging it to reverse the Montana Supreme Court’s support for Montana’s ban on corporate financing of political campaigns (see December 30, 2011 and After). The conservative lobbying and advocacy group Citizens United (CU) has already filed such a brief. Former officials of the ACLU, along with advocacy groups such as Free Speech for People, have filed an amicus brief asking the Court to review the decision. Many observers have predicted the Court will overturn the Montana high court’s ruling (see January 4, 2012) because it seems to conflict with the 2010 Citizens United Supreme Court decision (see January 21, 2010), but a summary reversal—in essence, a decision without allowing the two sides to present arguments—would be somewhat unusual. Four justices are required to accept the case for review, while five must vote for summary judgment. The Court issued a stay on the Montana court’s decision soon after its issuance (see February 10-17, 2012). The case is American Tradition Partnership, et al., v. Bullock. CU lawyers have asked the Court to protect the ruling it issued in the case bearing its name, accusing the Montana court of “constitutional mischief” and advising the Court to “reaffirm its position as the final arbiter of the Constitution’s meaning” by summarily reversing the Montana court’s decision. On the other side, the ACLU officials and other briefs have urged the Court to review its Citizens United decision, saying the ruling is “in serious doubt” because of “massive” spending in the 2012 federal campaigns “by corporations and wealthy elites.” The Free Speech for People brief focuses on the issue of spending by “independent” outside groups and individuals since the Citizens United decision (see January 21-22, 2010, March 26, 2010, August 2, 2010, September 13-16, 2010, September 21 - November 1, 2010, September 28, 2010, October 2010, Around October 27, 2010, November 1, 2010, (May 4, 2011), May 5, 2011, July 12, 2011, August 4, 2011, October 27, 2011, October 30, 2011, December 1, 2011, December 19, 2011, January 3, 2012, January 6, 2012, January 10, 2012, February 21, 2012, February 21, 2012, and March 26, 2012), and says the massive spending undercuts the rationale for the decision: “In view of the increasingly dominant role of corporate and private independent expenditures in our electoral politics, this Court should grant certiorari and reexamine whether its long-standing precedent permitting regulations designed to prevent the use of wealth from drowning out other voices provides an additional basis for upholding restrictions on independent expenditures.” The Free Speech for People brief also argues that the Court should use the American Tradition Partnership case to rule that corporations are not entitled to the protections of the First Amendment free speech clause or other provisions in the Bill of Rights. CU lawyers have argued that the Citizens United decision is not the issue, but the Montana high court’s decision to uphold its state ban on unlimited corporate spending because of what the CU brief calls “Montana’s supposedly unique history, geography, politics, and economy.” The CU brief continued, “The Montana Supreme Court’s state-specific analysis makes this case an exceedingly poor vehicle to reexamine the broader constitutional questions settled in Citizens United.” The US Supreme Court’s ruling in Citizens United should bind Montana as well as the other 49 states, the CU brief argued, saying that “state courts—like federal courts—have an unwavering obligation to uphold the Constitution of the United States and follow this Court’s decisions until they are withdrawn or modified.… They are not freed from that constitutional obligation where the decision of this Court is controversial or unpopular, where it was rendered by a divided Court, or where state officials disagree with the decisions as a matter of policy.” Instead, the brief claimed, Montana’s high court has promulgated “a transparent attempt to circumvent the application of this Court’s precedent to a state statute that is materially indistinguishable from the federal prohibition on corporate independent expenditures struck down by this Court in Citizens United. Such constitutional mischief should proceed no further.” The liberal news Web site Think Progress notes that Senator McConnell, who files a brief urging summary reversal today, has argued against campaign finance reform for a decade, and was one of the plaintiffs in an unsuccessful 2002 lawsuit attempting to reverse a legislative ban on corporate donations (see December 10, 2003). And, it notes, the US Chamber of Commerce is one of the biggest donors in the 2012 elections. [Lyle Denniston, 5/1/2012; Think Progress, 5/2/2012] The Supreme Court will indeed overrule the Montana high court’s decision (see June 25, 2012).

Entity Tags: US Chamber of Commerce, Citizens United, Free Speech for People, Mitch McConnell, US Supreme Court, Montana Supreme Court, Think Progress (.org)

Timeline Tags: Civil Liberties

A screenshot from an ad attacking Mitt Romney, sponsored by a super PAC on behalf of Newt Gingrich.A screenshot from an ad attacking Mitt Romney, sponsored by a super PAC on behalf of Newt Gingrich. [Source: Think Progress]The Wesleyan Media Project (WMP), a nonpartisan political analysis group working out of Connecticut’s Wesleyan University, finds that negative political advertising has become the mainstay of political broadcast advertising in the 2012 presidential campaign. Only about 8 percent of ads in the 2008 presidential campaign could be considered negative, the WMP writes, but in 2012, 70 percent of ads are negative. (The WMP defines negative as “mentioning an opponent.”) Erika Franklin Fowler, the WMP’s co-director, says: “One reason the campaign has been so negative is the skyrocketing involvement of interest groups, who have increased their activity by 1,100 percent over four years ago. But we cannot attribute the negativity solely to outside groups. Even the candidates’ own campaigns have taken a dramatic negative turn.” Interest-group advertising, i.e. ads financed by “independent” third-party organizations that support one candidate or another, were 75 percent positive in 2008, but only 14 percent positive in 2012. In 2008, ads financed directly by candidate campaigns were 9 percent negative, but this year are 53 percent negative.
Huge Spike in Third-Party Advertising from 2008 - Almost two-thirds of the ads aired in 2012 are paid for by “third party” organizations such as super PACs and “nonprofit” groups. Super PACs alone have financed 60 percent of the ads during this cycle; that figure for 2008 was 8 percent. The WMP writes: “An estimated $112M [million] has been spent to date on 207,000 ads compared to $190M spent on just under 300,000 ads in 2008. Much of this decline in spending and ad volume is due to the lack of a nomination contest on the Democratic side this year.” The project refers to the Republican presidential primary, which is featuring massive spending on behalf of candidates by third-party organizations. “Such levels of outside group involvement in a presidential primary campaign are unprecedented,” according to co-director Travis Ridout. “This is truly historic. To see 60 percent of all ads in the race to-date sponsored by non-candidates is eye-popping.” One of the most prominent organizations, the nonprofit Crossroads GPS (see April 13-20, 2012), has already aired some 17,000 ads, mostly attacking President Obama. Those ads are joined by commercials paid for by another conservative advocacy group, Americans for Prosperity (AFP—see Late 2004, May 29, 2009, and November 2009), which has aired some 7,000 ads. The Obama campaign and the Democratic National Committee (DNC) have combined to air some 20,342 ads. WMP data shows that 33,420 anti-Obama, pro-Republican spots have aired as opposed to 25,516 anti-Republican, pro-Obama ads.
Most Ads Paid for by Anonymous Donations - Unlike the majority of the ads that aired in the primary election, most of the ads airing for the general election have “come from groups that do not need to disclose their donors,” according to WMP co-founder Michael M. Franz. “That’s a lot of money and airtime backed by undisclosed sources.” Republican presidential candidates Newt Gingrich (R-GA), Jon Huntsman (R-UT), Mitt Romney (R-MA), and Rick Santorum (R-PA) were very reliant on super PAC advertising, with Ron Paul (R-TX) less so. About 20 percent of ads aired on Obama’s behalf have come from his super PAC, Priorities USA Action, though the DNC has aired a number of ads on behalf of Obama. Priorities USA Action is answering negative ads from Crossroads GPS with its own advertising, mainly in “battleground” states such as Iowa, North Carolina, Ohio, Colorado, Florida, Virginia, and Nevada. Ridout says: “Early general election spending reveals that both parties are focused on markets in the same key battleground states. The past couple of weeks, Obama and his super PAC have been on the air in a few more markets than Crossroads GPS, but both sides have focused their advertising in markets in Nevada, Colorado, Florida, Virginia, Iowa, and Ohio.” Groups such as the conservative Club for Growth, the American Action Network (AAN—see Mid-October 2010), and AFP are airing ads in Senate races in Florida, Indiana, and Nebraska. And some $6 million in advertising has flooded Wisconsin and its gubernatorial recall election involving Governor Scott Walker (R-WI). Walker and the super PAC supporting him, Right Direction Wisconsin PAC (an arm of the Republican Governors’ Association), have outspent their Democratic opponents; of the 17,000 ads aired in Wisconsin about the recall election, 10,000 have either been pro-Walker or negative ads attacking the recall and Walker’s challengers. Franz says: “Wisconsinites have been inundated with advertising surrounding the gubernatorial recall election. Walker and his allies hold a substantial advantage to date in the air war in all markets except Madison, and the incumbent governor’s ads have been more positive than his competitors’ ads.” The liberal news Web site Think Progress notes that the 2010 Citizens United decision is largely responsible for the increased spending by third-party groups (see January 21, 2010). [Wesleyan Media Project, 5/2/2012; Think Progress, 5/3/2012]

Entity Tags: Club for Growth, Americans for Prosperity, Travis Ridout, Wesleyan Media Project, Willard Mitt Romney, American Action Network, 2012 Obama presidential election campaign, Scott Kevin Walker, Ron Paul, Think Progress (.org), Rick Santorum, Jon Huntsman, Erika Franklin Fowler, Democratic National Committee, American Crossroads GPS, Right Direction Wisconsin PAC, Mitt Romney presidential campaign (2012), Michael M. Franz, Priorities USA Action, Newt Gingrich

Timeline Tags: Civil Liberties, 2012 Elections

VDare.com logo. VDare is the new home of racist columnist John Derbyshire.VDare.com logo. VDare is the new home of racist columnist John Derbyshire. [Source: VDare (.com)]Columnist John Derbyshire, recently fired from his 12-year stint at the National Review after writing an overtly racist screed for another publication (see April 5, 2012, April 5-6, 2012, and April 7, 2012), begins a new stint as a regular columnist for the openly racist, white supremacist blog VDare.com (see November 26, 2004, May 2008, October 18, 2011 and After, and February 9-11, 2012). Derbyshire writes that the more moderate “Chambers of Commerce-financed precincts of Conservatism Inc.” can no longer be trusted to turn America towards real conservatism, and the real home of conservatism is with far-right white supremacists such as the members of VDare. There is a “faint hope,” he writes, “that this other crowd might actually turn us back some way towards liberty, sovereignty, science, constitutionalism.” VDare and other groups are not racists, he says, but “immigration patriots,” though others prefer terms such as “alternative right,” “paleoconservatives,” “Right Opposition,” and others. (Derbyshire also suggests the term “Dissident Right.”) The “enemies of conservatism” prefer terms such as “white supremacist,” he writes, a term “meant maliciously, of course, to bring up images of fire-hoses, attack dogs, pick handles, and segregated lunch counters—to imply that conservatives, especially non-mainstream conservatives, are cruel people with dark thoughts.” However, once such “malice” is stripped away, he observes, “I actually think ‘White Supremacist’ is not bad semantically. White supremacy, in the sense of a society in which key decisions are made by white Europeans, is one of the better arrangements history has come up with. There have of course been some blots on the record, but I don’t see how it can be denied that net-net, white Europeans have made a better job of running fair and stable societies than has any other group. Even non-whites acknowledge this in unguarded moments… Non-white supremacy is after all the rule over much of the world, from entire continental spaces like sub-Saharan Africa to individual black-run or mestizo-run municipalities in the USA. I see no great floods into these places by refugees desperate to escape the horrors of white supremacy.… In any case, the Whatever Right contains many separatists—who, far from wanting to lord it over nonwhites, just want to get away from them.” Derbyshire says that however accurate the nomenclature, the far-right movement should not embrace the label of “white supremacist,” nor the related “white nationalist.” He goes on to note: “I don’t mind the word ‘white’ in either of those expressions. Conservatism Inc. or otherwise, is a white people’s movement, a scattering of outliers notwithstanding. Always has been, always will be. I have attended at least a hundred conservative gatherings, conferences, cruises, and jamborees: let me tell you, there ain’t too many raisins in that bun. I was in and out of the National Review offices for 12 years, and the only black person I saw there, other than when [Republican presidential candidate] Herman Cain came calling, was Alex, the guy who runs the mail room.… This isn’t because conservatism is hostile to blacks and mestizos. Very much the contrary, especially in the case of Conservatism Inc. They fawn over the occasional nonwhite with a puppyish deference that fairly fogs the air with embarrassment.… It’s just that conservative ideals like self-sufficiency and minimal dependence on government have no appeal to underperforming minorities—groups who, in the statistical generality, are short of the attributes that make for group success in a modern commercial nation. Of what use would it be to them to embrace such ideals? They would end up even more decisively pooled at the bottom of society than they are currently. A much better strategy for them is to ally with as many disaffected white and Asian subgroups as they can (homosexuals, feminists, dead-end labor unions), attain electoral majorities, and institute big redistributionist governments to give them make-work jobs and transfer wealth to them from successful groups. Which is what, very rationally and sensibly, they do. So it’s not the ‘white’ that bothers me. Heck, conservatives might just as well be honest about it, since it’s so almighty bleeding obvious. It’s that ‘supremacy’ and ‘nationalism’ are poor fits for the spectrum of views out here on the To-Be-Determined Right.… What else have we got?” He closes with a suggestion that the broad term “conservatism” applies strictly to the far-right white supremacists of VDare and other such organizations. [John Derbyshire, 5/10/2012] Ian Millhiser of the liberal news Web site Think Progress calls Derbyshire’s column “open… praise” for “a racial caste system.” [Think Progress, 5/14/2012]

Entity Tags: National Review, Ian Millhiser, VDare (.com ), John Derbyshire

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Investigative journalist Robert Parry speaks at a conference in Heidelberg, Germany concerning the progression of journalism from the 1970s to the present. Parry tells the gathering that American investigative journalism may have hit something of a zenith in the 1970s, with the media exposure of the Pentagon Papers (see March 1971) and the Watergate scandal (see August 8, 1974). “That was a time when US journalism perhaps was at its best, far from perfect, but doing what the Founders had in mind when they afforded special protections to the American press,” he says. “In the 1970s, besides the Pentagon Papers and Watergate, there were other important press disclosures, like the My Lai massacre story and the CIA abuses—from Iran to Guatemala, from Cuba to Chile. For people around the world, American journalism was the gold standard. Granted, that was never the full picture. There were shortcomings even in the 1970s. You also could argue that the US news media’s performance then was exceptional mostly in contrast to its failures during the Cold War, when reporters tended to be stenographers to power, going along to get along, including early in the Vietnam War.” However, those days are long past, Parry notes, and in recent years, American journalism has, he says, gone “terribly wrong.” Parry says that the American press was subjected to an orchestrated program of propaganda and manipulation on a par with what the CIA did in many foreign countries: “Think how the CIA would target a country with the goal of shoring up a wealthy oligarchy. The agency might begin by taking over influential media outlets or starting its own. It would identify useful friends and isolate troublesome enemies. It would organize pro-oligarchy political groups. It would finance agit-prop specialists skilled at undermining and discrediting perceived enemies. If the project were successful, you would expect the oligarchy to consolidate its power, to get laws written in its favor. And eventually the winners would take a larger share of the nation’s wealth. And what we saw in the late 1970s and early 1980s in the United States was something like the behavior of an embattled oligarchy. Nixon’s embittered allies and the Right behaved as if they were following a CIA script. They built fronts; they took over and opened new media outlets; they spread propaganda; they discredited people who got in the way; ultimately, they consolidated power; they changed laws in their favor; and—over the course of several decades—they made themselves even richer, indeed a lot richer, and that, in turn, has translated into even more power.”
Building a Base - Right-wing billionaires such as the Koch brothers (see 1979-1980) and Richard Mellon Scaife, along with Nixon-era figures such as former Treasury Secretary William Simon (a Wall Street investment banker who ran the right-wing Olin Foundation) worked to organize conservative foundations; their money went into funding what Parry calls “right-wing media… right-wing think tanks… [and] right-wing attack groups. Some of these attack groups were set up to go after troublesome reporters.” Parry finds it ironic, in light of the CIA’s interference in the affairs of other nations, that two foreign media moguls, Sun Myung Moon and Rupert Murdoch, were key figures in building and financing this conservative media construct. Some media outlets, such as Fox News (see Summer 1970 and October 7, 1996), were created from scratch, while others, such as the venerable and formerly liberal New Republic, were bought out and taken over by conservatives. When Ronald Reagan ascended to the White House, Parry says, he brought along with him “a gifted team of [public relations] and ad men.” Vice President George H.W. Bush, a former CIA director, enabled access to that agency’s propaganda professionals. And Reagan named William Casey to head the CIA; Casey, a former Nixon administration official, was “obsessed [with] the importance of deception and propaganda,” Parry says. “Casey understood that he who controlled the flow of information had a decisive advantage in any conflict.”
Two-Pronged Attack - Two key sources of information for Washington media insiders were targeted, Parry says: the “fiercely independent” CIA analytical division, whose analyses had so often proven damaging to White House plans when reported, and the “unruly” Washington press corps. Casey targeted the CIA analysts, placing his young assistant, Robert Gates, in charge of the analytical division; Gates’s reorganization drove many troublesome analysts into early retirement, to be replaced with more malleable analysts who would echo the White House’s hard line against “Soviet expansionism.” Another Casey crony, Walter Raymond Jr., worked to corral the Washington press corps from his position on the National Security Council. Raymond headed an interagency task force that ostensibly spread “good news” about American policies in the foreign press, but in reality worked to smear and besmirch American journalists who the White House found troubling. According to Parry, “Secret government documents that later emerged in the Iran-Contra scandal revealed that Raymond’s team worked aggressively and systematically to lobby news executives and turn them against their reporters when the reporters dug up information that clashed with Reagan’s propaganda, especially in hot spots like Central America.” It was easy to discredit female journalists in Central America, Parry says; Raymond’s team would spread rumors that they were secretly having sexual liaisons with Communist officials. Other reporters were dismissed as “liberals,” a label that many news executives were eager to avoid. Working through the news executives was remarkably successful, Parry says, and it was not long before many Washington reporters were either brought to heel or marginalized.
'Perception Management' - Reagan’s team called its domestic propaganda scheme “perception management.” Parry says: “The idea was that if you could manage how the American people perceived events abroad, you could not only insure their continued support of the foreign policy, but in making the people more compliant domestically. A frightened population is much easier to control. Thus, if you could manage the information flows inside the government and inside the Washington press corps, you could be more confident that there would be no more Vietnam-style protests. No more Pentagon Papers. No more My Lai massacre disclosures. No more Watergates.” The New York Times and Washington Post, the newspapers that had led the surge of investigative reporting in the 1970s, were effectively muzzled during the Reagan era; Parry says that the two papers “became more solicitous to the Establishment than they were committed to the quality journalism that had contributed to the upheavals of the 1960s and 1970s.” The same happened at the Associated Press (AP), where Parry had attempted, with limited success, to dig into the Reagan administration’s Central American policies, policies that would eventually crystallize into the Iran-Contra scandal (see May 5, 1987). Few newspapers followed the lead of AP reporters such as Parry and Brian Barger until late 1986, when the Hasenfus air crash provided a news story that editors could no longer ignore (see October 5, 1986). But, Parry says, by the time of the Iran-Contra hearings, few news providers, including the Associated Press, had the stomach for another scandal that might result in another impeachment, particularly in light of the relentless pressure coming from the Reagan administration and its proxies. By June 1990, Parry says he understood “the concept of ‘perception management’ had carried the day in Washington, with remarkably little resistance from the Washington press corps.… Washington journalists had reverted to their pre-Vietnam, pre-Watergate inability to penetrate important government secrets in a significant way.” The process accelerated after 9/11, Parry says: “[M]any journalists reverted back their earlier roles as stenographers to power. They also became cheerleaders for a misguided war in Iraq. Indeed, you can track the arc of modern American journalism from its apex at the Pentagon Papers and Watergate curving downward to that center point of Iran-Contra before reaching the nadir of Bush’s war in Iraq. Journalists found it hard even to challenge Bush when he was telling obvious lies. For instance, in June 2003, as the search for WMD came up empty, Bush began to tell reporters that he had no choice but to invade because Saddam Hussein had refused to let UN inspectors in. Though everyone knew that Hussein had let the inspectors in and that it was Bush who had forced them to leave in March 2003, not a single reporter confronted Bush on this lie, which he repeated again and again right through his exit interviews in 2008” (see November 2002-March 2003, November 25, 2002, December 2, 2002, December 5, 2002, January 9, 2003, March 7, 2003, and March 17, 2003).
The Wikileaks Era and the 'Fawning Corporate Media' - Parry says that now, the tough-minded independent media has been all but supplanted by what former CIA analyst Ray McGovern calls the “Fawning Corporate Media.” This has increased public distrust of the media, which has led to people seeking alternative investigative and reporting methods. Parry comments that much of the real investigative journalism happening now is the product of non-professionals working outside the traditional media structure, such as Wikileaks (see February 15, 2007, 2008, and April 18, 2009). However, the independent media have not demonstrated they can reach the level of influence of institutions like the Washington Post and the New York Times. “[I]f we were assessing how well the post-Watergate CIA-style covert operation worked,” Parry says, “we’d have to conclude that it was remarkably successful. Even after George W. Bush took the United States to war in Iraq under false pretenses and even after he authorized the torture of detainees in the ‘war on terror,’ no one involved in those decisions has faced any accountability at all. When high-flying Wall Street bankers brought the world’s economy to its knees with risky gambles in 2008, Western governments used trillions of dollars in public moneys to bail the bankers out. But not one senior banker faced prosecution.… Another measure of how the post-Watergate counteroffensive succeeded would be to note how very well America’s oligarchy had done financially in the past few decades. Not only has political power been concentrated in their hands, but the country’s wealth, too.… So, a sad but—I think—fair conclusion would be that at least for the time being, perception management has won out over truth. But the struggle over information and democracy has entered another new and unpredictable phase.” [Consortium News, 5/15/2012]

Entity Tags: Fox News, David Koch, Washington Post, William Casey, William Simon, Central Intelligence Agency, Associated Press, The New Republic, Sun Myung Moon, Walter Raymond, Jr, Ronald Reagan, New York Times, George W. Bush, George Herbert Walker Bush, Rupert Murdoch, Robert Parry, Ray McGovern, Robert M. Gates, Olin Foundation, Charles Koch, Richard Mellon Scaife

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ed Whelan of the conservative National Review is highly critical of a recent article by the New Yorker’s Jeffrey Toobin about the internal decision-making process behind the 2010 Citizens United decision (see January 21, 2010 and May 14, 2012). Elements of Toobin’s narrative have already been questioned by law professors Thomas Goldstein and Jonathan Adler (see May 14, 2012), though both professors are generally supportive of the article and recommend it for reading. In his first article, Whelan writes that the evidence “doesn’t support his thesis,” and promises a followup article that addresses “some of Toobin’s wild distortions about” the decision, including what he calls Toobin’s “baseless libel” against Chief Justice John Roberts, referencing Toobin’s implication that Roberts engineered the sweeping campaign finance reform of the decision in order to aid Republican candidates. Whelan interprets Toobin’s evidence to say that it shows Justice Anthony Kennedy, not Roberts, enlarged the scope of the Citizens United decision; however, Whelan believes neither interpretation. Some of Toobin’s interpretation of events hinges on a draft dissent penned by Justice David Souter that was withdrawn after Roberts agreed to let the case be re-argued (see June 29, 2009 and September 9, 2009). Whelan implies that he doubts the existence of such a dissent, an implication that cannot be disproven, as Souter sealed his Court records after his retirement (see May 14-16, 2012). If the dissent does exist, Whelan doubts that Toobin has read it. He concludes by casting aspersions on Toobin’s assertion that Roberts engineered the results of the decision “without leaving his own fingerprints.” Roberts cast the deciding vote in the 5-4 split, Whelan notes, and adds that Roberts did not entirely escape criticism for the ruling after it was issued. [National Review, 5/15/2012]
Part Two - The next day, Whelan publishes the second part of the article, and condemns Toobin for asserting that Roberts crafted the decision with the intention of helping Republican candidates in upcoming elections. He calls the assertion “scurrilous,” and says Toobin presents “not an iota of evidence” for the claim. Whelan then writes that no evidence exists to show that the decision has helped Republican candidates more than Democrats (see November 1, 2010 and January 21, 2012), apparently ignoring two years’ worth of evidence showing that in the wake of decisions, outside funding of Republican candidates has swamped Democrats’ efforts to retain parity (see August 2, 2010, April 5, 2010, September 13-16, 2010, September 21 - November 1, 2010, October 2010, Mid-October 2010, October 18, 2010, Around October 27, 2010, October 30, 2010, Mid-November 2010, January 26, 2011 and After, March 2011, (May 4, 2011), May 5, 2011, July 12, 2011, August 4, 2011, October 27, 2011, November 8, 2011, December 1, 2011, January 6, 2012, January 23, 2012, February 6, 2012, February 9, 2012, February 21, 2012, February 21, 2012, February 21, 2012, March 9, 2012, March 26, 2012, Late March 2012, April 13-20, 2012, April 22, 2012, and May 2, 2012). He cites an article by Weekly Standard contributor Andrew Ferguson that denies the “rich and powerful” donate more to Republicans than Democrats, where the only “evidence” Ferguson cited was his assertion that “Democrats are the party of what Democrats used to call the superrich. Only Democrats seem not to realize this.” [National Review, 5/16/2012]
Final Thoughts - Whelan’s final article on the subject approvingly cites an equally negative critique of the Toobin article from Weekly Standard writer Adam White (see May 17, 2012), and insults law professor Richard Hasen’s perspective on the matter (see May 14-16, 2012); after noting that Hasen is a “[l]aw professor and election-law expert,” Whelan advises Hasen to read White’s column more closely. He also derides the idea that the Souter dissent is “secret,” noting that it would have been circulated among the other eight justices, and Justice John Paul Stevens would have had it available to him for his own published dissent. He then quotes Hasen’s critique of Stevens’s “somewhat meandering and ineffective” dissent, turns the phrasing around to insult Souter’s writing style, and says that Souter’s dissent may “reflect… too much of Souter’s draft dissent.” In attacking Hasen’s request for Souter to release the dissent, he contradicts himself by noting that the dissent is “confidential case information” that should remain out of public view. [National Review, 5/17/2012]

Entity Tags: John G. Roberts, Jr, Anthony Kennedy, Andrew Ferguson, Adam White, David Souter, Jeffrey Toobin, Richard L. Hasen, Thomas Goldstein, John Paul Stevens, Jonathan Adler, Ed Whelan

Timeline Tags: Civil Liberties

Senate races are seeing the impact of huge “independent” expenditures that resulted from the 2010 Citizens United decision (see January 21, 2010), and as in so many other instances, Republicans are reaping most of the benefits of these expenditures (see August 2, 2010, April 5, 2010, September 13-16, 2010, September 21 - November 1, 2010, October 2010, Mid-October 2010, October 18, 2010, Around October 27, 2010, October 30, 2010, Mid-November 2010, January 26, 2011 and After, March 2011, (May 4, 2011), May 5, 2011, July 12, 2011, August 4, 2011, October 27, 2011, November 8, 2011, December 1, 2011, January 6, 2012, January 23, 2012, February 6, 2012, February 9, 2012, February 21, 2012, February 21, 2012, February 21, 2012, March 9, 2012, March 26, 2012, Late March 2012, April 13-20, 2012, April 22, 2012, and May 2, 2012). Senator Sherrod Brown (D-OH) and former Governor Tim Kaine (D-VA) are being outspent by more than a 3-1 ratio by their Republican opponents and the third-party groups that support those opponents. Brown and his allies have spent some $2.5 million on television advertising, but are being challenged by an $8 million expenditure by such groups as American Crossroads and Crossroads GPS. Brown says: “These individuals, these billionaires, realize that small numbers of people can have a huge impact. It’s very one-sided. This outside money is bad for the system.” Kaine and his supporters have spent $385,000, but face a $1.9 million expenditure by such groups as the US Chamber of Commerce. Crossroads GPS is airing a series of ads accusing Kaine of having a “reckless” spending record as governor, including turning a $1 billion surplus into an almost-$4 billion shortfall, an assertion fact-checking organizations have declared to be false. In turn, Crossroads GPS spokesperson Jonathan Collegio upped the claim, telling a reporter that Kaine had left office with a $3 trillion shortfall. The Virginia Constitution requires the state to maintain a balanced budget, and factcheckers have said that Kaine balanced budgets during his term. Missouri Republicans are enjoying a $7 million-$2 million disparity in their challenge to Senator Claire McCaskill (D-MO). In Florida, US Representative Connie Mack (R-FL) and his supporters have run almost 6,500 television ads against Senate incumbent Bill Nelson (D-FL) with no response from Nelson’s campaign. One Mack ad accused Nelson of supporting a tax-funded program to research the effects of cocaine on monkeys, a claim factcheckers have found to be false. Another Mack ad attempts to link Nelson to the Obama administration’s health care reform legislation, which Republicans have dubbed “Obamacare,” and says 20 million people will lose medical coverage because of the reform, a claim factcheckers have found to be false. The re-election campaign of President Obama is hoarding resources, expecting to have to combat an onslaught of spending by Republican contender Mitt Romney (R-MA) and his supporters (see Late May 2012), and is thusly contributing little to Congressional races. Advertising executive Ken Goldstein says: “There’s so much oxygen being sucked up by the Obama campaign. Democrats are also not going to have the same kind of money that Republican outside groups are going to have.” Obama campaign manager Jim Messina confirms that the Obama campaign is not prepared to contribute large sums to Congressional contenders, saying: “Our top priority and focus is to secure the electoral votes necessary to re-elect the president. There’s no doubt that Democratic campaigns face a challenging new political landscape with special interests giving unlimited amounts to super PACs.” Scott Reed, a US Chamber of Commerce official who worked on the 1996 Bob Dole presidential campaign, says the sharp disparity in spending will not matter at the end of the campaigns: “It comes out in the wash at the end of the day in the sense that Obama is a ferocious fundraiser-in-chief. There’s no question the pro-business and pro-growth groups are spending early and more aggressively than ever because they recognize the stakes of the election are so high.” [Bloomberg News, 5/29/2012]

Entity Tags: Clarence W. (“Bill”) Nelson, US Chamber of Commerce, American Crossroads, 2012 Obama presidential election campaign, Claire McCaskill, Sherrod Brown, Tim Kaine, Obama administration, Connie Mack, Jim Messina, Scott Reed, Ken Goldstein, American Crossroads GPS, Mitt Romney presidential campaign (2012)

Timeline Tags: Civil Liberties

Politico reports that Republican super PACs and other outside groups are coordinating under the leadership of what it calls “a loose network of prominent conservatives, including former Bush political advisor Karl Rove, the oil billionaire Koch brothers, and Tom Donohue of the US Chamber of Commerce,” to spend an unprecedented $1 billion between now and November to help Republicans win control of the White House and Congress. The plans include what Politico calls “previously undisclosed plans for newly aggressive spending by the Koch brothers” (see 1977-Present, 1979-1980, 1997, 1981-2010, 1984 and After, Late 2004, May 6, 2006, April 15, 2009, May 29, 2009, November 2009, December 6, 2009, April 2010 and After, July 3-4, 2010, June 26-28, 2010, August 28, 2010, August 30, 2010, September 24, 2010, January 5, 2011, October 4, 2011, February 14, 2011, February 29, 2012, and Late March 2012) to organize funding for county-by-county operations in key states, using tools such as the voter database Themis (see April 2010 and After) to build “sophisticated, county-by-county operations in key states.” The Kochs’ organizations have upped their spending plans to $400 million. Just the Kochs’ spending will outstrip the $370 million spent by the 2008 John McCain presidential campaign, and the $1 billion will exceed the $750 million spent by the 2008 Barack Obama campaign. The “independent” super PAC supporting the presidential campaign of Mitt Romney, Restore Our Future (ROF—see June 23, 2011 and January 31, 2012), plans on spending $100 million on the campaign to unseat Obama. American Crossroads and Crossroads GPS, the two Rove-led groups coordinating much of the Republican spending efforts, plan to spend $300 million on efforts to elect Romney and other Republicans (see February 21, 2012). The raised millions will go to, among other things, television, radio, and Web advertising; voter turnout efforts; mail and telephone appeals; and absentee- and early-balloting drives. The $1 billion is entirely “outside” spending. Romney and the Republican National Committee (RNC) intend to raise some $800 million on their own. According to Politico: “The Republican financial plans are unlike anything seen before in American politics. If the GOP groups hit their targets, they likely could outspend their liberal adversaries by at least two-to-one, according to officials involved in the budgeting for outside groups on the right and left.… The consequences of the conservative resurgence in fundraising are profound. If it holds, Romney and his allies will likely outraise and outspend Obama this fall, a once-unthinkable proposition. The surge has increased the urgency of the Democrats’ thus-far futile efforts to blunt the effects of a pair of 2010 federal court rulings—including the Supreme Court’s seminal Citizens United decision (see January 21, 2010)—that opened the floodgates for limitless spending, and prompted Obama to flip-flop on his resistance to super PACs on the left.” The super PAC supporting Obama’s re-election, Priorities USA Action, has not raised anywhere near the amount of money being garnered by Rove and the Koch brothers, partly because of Obama’s initial reluctance to have such groups operating on his behalf (see January 18, 2012). US labor unions may be able to raise some $200 to $400 million on behalf of Obama and other Democrats. The AFL-CIO’s Michael Podhorzer says his organization does not intend to try to match the Republican donor groups, but instead will spend most of its money reaching out to union members and other workers: “Progressives can’t match all the money going into the system right now because of Citizens United, so we have to have a program that empowers the worker movement.” Politico notes that billionaire Sheldon Adelson single-handedly kept the Newt Gingrich (R-GA) primary challenge afloat (see December 1, 2011, December 19, 2011, January 3, 2012, January 6, 2012, January 23, 2012, February 21, 2012, February 21, 2012, March 26, 2012, April 22, 2012, and May 2, 2012), and billionaire Foster Friess (see February 16-17, 2012) was the key funder for Republican primary challenger Rick Santorum (R-PA). Outside money helped “tea party” challengers defeat incumbents like Senator Richard Lugar (R-IN) in the 2012 primaries (see February 21, 2012). “Republicans have taken one big lesson away from campaigns conducted to date in 2011 and 2012,” Politico states: “outside money can be the difference-maker in elections.” [Politico, 5/30/2012]

Entity Tags: Foster Friess, Sheldon Adelson, Tom Donohue, American Crossroads GPS, American Crossroads, David Koch, Richard Lugar, Rick Santorum, Republican National Committee, Karl C. Rove, Michael Podhorzer, Newt Gingrich, Priorities USA Action, Charles Koch, Politico, Restore Our Future

Timeline Tags: Civil Liberties, 2012 Elections

Without comment, the US Supreme Court refuses to consider an appeal challenging President Obama’s US citizenship and his eligibility to serve as commander in chief. The appeal was filed as part of an ongoing lawsuit by Alan Keyes (see November 12, 2008 and After), Wiley Drake, and Markham Robinson. By refusing to hear the appeal, the Supreme Court affirms a decision by the 9th US Circuit Court that found Keyes, Drake, and Robinson lacked the legal standing to file such a claim. The three allege that Obama was born in Kenya (see October 16, 2008 and After, Around November 26, 2008, Around November 26, 2008, August 1-4, 2009, and August 4, 2009), and therefore is not a natural-born US citizen. They also allege that Obama’s Hawaiian birth certificate (see June 13, 2008 and April 27, 2011) is a forgery (see July 20, 2008, August 15, 2008, August 21, 2008, July 1, 2009, January 18, 2011, April 20, 2011, and April 27, 2011), despite repeated verifications by Hawaiian officials (see October 30, 2008, July 28, 2009, December 24, 2010, and April 11, 2011). Keyes and Drake ran against Obama in 2008 on the far-right American Independent Party ticket. Robinson is the party’s chairman. [Associated Press, 6/11/2012]

Entity Tags: Barack Obama, Alan Keyes, Wiley S. Drake, Markham Robinson, US Supreme Court

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Politico reporters Kenneth P. Vogel and Tarini Parti report on the difficulty of getting solid information about the donors being organized by the billionaire Koch brothers. Oil magnates Charles and David Koch (see 1977-Present, 1979-1980, 1981-2010, 1984 and After, Late 2004, May 6, 2006, April 15, 2009, May 29, 2009, December 6, 2009, November 2009, July 3-4, 2010, August 28, 2010, August 30, 2010, September 24, 2010, January 5, 2011, October 4, 2011, and February 14, 2011) intend to raise at least $400 million to defeat President Obama in the 2012 election (see Late May 2012), and to ensure victory for Republicans in state and local races around the nation (see February 21, 2012). Vogel and Parti call the Koch political operation “its own political party,” almost, even going so far as to hold its own semi-annual conventions, including one scheduled for late June in San Diego. That convention will bring together dozens of millionaire and billionaire conservatives, who will write big checks for the Koch efforts. Additionally, the Kochs will unveil their new voter database, Themis (see April 2010 and After), which they expect will help in targeting potential Republican voters around the country. Themis played a big part in a recent successful effort to stop Governor Scott Walker (R-WI) from being recalled, as did huge amounts of Koch-organized donations on behalf of Walker. Three of the prime figures in the Koch efforts are convention “emcee” Kevin Gentry and political operatives Marc Short and Tim Phillips (see May 29, 2009); the operation is orchestrated primarily by Koch advisor and operative Richard Fink. Additionally, the Koch brothers intend to take over the Cato Institute think tank (see February 29, 2012) and make it more politically active. Minnesota television station owner Stanley Hubbard, a longtime Koch supporter, says: “They ask for support—and they get it because we all love our country and we have a different vision than do the liberals. I’ve gotten friends to be involved, and I think others have, too, so I would guess, yes, that’s expanding.” Vogel and Parti expand on how secretive the Koch network (which they call “Koch World”) actually is. They are unable to find out where the San Diego convention is to be held, though they did determine that it is scheduled to take place over the weekend of June 23. A Republican who has worked with Koch-backed groups says: “The Koch groups are very complex in the way they do things. They’re difficult to penetrate from the outside, which is smart. You often need a Sherpa.” The conventions are heavily patrolled by hired security guards, who at one recent convention threw out a Politico reporter under threat of arrest. Participants are required not to discuss the convention with outsiders, including making posts on Facebook or Web blogs. (The winter 2011 convention in Rancho Mirage, California, leaked to the press, sparking what Politico calls “raucous protests” outside the exclusive resort hosting the conference.) According to Vogel and Parti, Phillips runs the lobbying organization Americans for Prosperity (AFP—see Late 2004 and November 2009). Short oversees the spending of Koch network monies by other approved groups, some of which air television ads attacking Democrats. Gentry raises money for the Koch network. Gentry often uses urgent and even apocalyptic rhetoric in his fundraising appeals, warning potential donors of “dangerous and imminent threats” to American society and comparing the Koch conventions to the Continental Congress of 1776. One recent email lauded efforts by Supreme Court Justice Clarence Thomas to help the Koch brothers’ fundraising. Gentry also spearheads the fundraising efforts for an informal network of conservative think tanks such as the Heritage Foundation, AFP, and the Texas Public Policy Foundation. Some conservatives are uncomfortable with the Koch brothers’ attempts to gain dominance in conservative party politics. “Koch has been angling for the last three or four years to consolidate more of the conservative movement within their network,” says one conservative operative. “That’s why they do these seminars—to try to consolidate more big donors’ money and direct it into their projects.” The operative admits that the Koch fundraising efforts are very effective, saying, “Some of the donors believe giving to one source makes it easier for them instead of having to give to a dozen different places, and others just want to come out to hang with the billionaire brothers and be part of a very elite universe.” Koch conventions regularly feature prominent conservatives like Thomas and fellow Supreme Court Justice Antonin Scalia, Texas Governor Rick Perry, New Jersey Governor Chris Christie, Virginia Governor Bob McConnell, House Majority Leader Eric Cantor (R-VA), and right-wing radio hosts Rush Limbaugh and Glenn Beck. While federal documents track some $120 million in donations from recent Koch summit donors, most of the money raised and spent goes untracked, instead being hidden away by “nonprofit” groups that purport to be non-political social advocacy groups. Gentry has assured donors, “There is anonymity that we can protect.” [Politico, 6/15/2012]

Entity Tags: Cato Institute, Stanley Hubbard, Scott Kevin Walker, Tarini Parti, Texas Public Policy Foundation, Themis, Tim Phillips, Rush Limbaugh, Americans for Prosperity, Antonin Scalia, Bob McConnell, Richard Fink, Marc Short, Clarence Thomas, Christopher J. (“Chris”) Christie, Charles Koch, Politico, Eric Cantor, David Koch, Heritage Foundation, Barack Obama, Kenneth Vogel, James Richard (“Rick”) Perry, Kevin Gentry, Glenn Beck

Timeline Tags: Civil Liberties

Casino billionaire Sheldon Adelson, one of the world’s 15 richest people, is on course to contribute at least $71 million to efforts to unseat President Obama in the November presidential elections and elect Republicans to national and state office (see February 21, 2012). Adelson’s contributions are cloaked in secrecy, as much of his contributions go to “nonprofit” political organizations that under the law do not have to disclose their donors. Adelson and his wife Miriam have already contributed $10 million to a “super PAC” backing Republican presidential candidate Mitt Romney (see June 13, 2012), and have either given or pledged to give up to $35 million to other organizations, including Crossroads GPS, a “nonprofit” organization led by former George W. Bush advisor and longtime Adelson friend Karl Rove, the Koch-financed Americans for Prosperity (AFP—see Late 2004, May 29, 2009, and November 2009), and another organization linked to House Majority Leader Eric Cantor (R-VA). Adelson is a strong supporter of Israel’s far-right government and a staunch opponent of US labor unions. Adelson has told friends that he may give up to $100 million in efforts to unseat Obama and elect Republicans in state races; indications are that he may give much, much more. Some of Adelson’s donations may go to another Koch-funded organization, the Center to Protect Patients’ Rights, which in 2010 was used to funnel tens of millions of dollars to other conservative organizations (see October 12, 2010). The Young Guns Network is a nonprofit group set up by Cantor, and has received $5 million from Adelson (see June 10, 2012). So has the “super PAC” the Congressional Leadership Fund, a group linked to House Speaker John Boehner (R-OH). Adelson’s Las Vegas casino The Sands is under investigation by the Securities and Exchange Commission (SEC) and the Justice Department for possible violations of the Foreign Corrupt Practices Act, which exists to prevent bribery of foreign business officials. The Sands denies any wrongdoing. Adelson previously backed Romney’s opponent Newt Gingrich (R-GA), but as Gingrich’s hopes for the presidential nomination faded, Adelson indicated that he would shift his support to Romney. Adelson has told GOP colleagues he intends to make most of his contributions to nonprofits like Crossroads GPS, which are not required to make the names of their donors, or the amounts of their donations, public. Although the law bars candidates like Romney from soliciting donations exceeding $5,000, Republican fundraisers say that candidates and their representatives have flocked to Adelson in recent months, as have representatives from organizations such as the US Chamber of Commerce, which intends to spend $50 million in efforts to elect Republicans to Congress. The nonprofit Republican Jewish Coalition has received millions from Adelson in the past, and says it intends to spend some $5 million this year on behalf of candidates such as Josh Mandel (R-OH), running to unseat Senator Sherrod Brown (D-OH). Adelson also donated $250,000 to help turn back efforts to recall Governor Scott Walker (R-WI) and $250,000 to a political committee backing Governor Rick Scott (R-FL), who is battling the Justice Department to be allowed to purge hundreds of thousands of minority voters from the voting rolls. [Huffington Post, 6/16/2012] In March 2012, 80 billionaires such as Adelson gave two-thirds of the monies raised by super PACs, creating an outsized influence on the presidential and “downticket” election campaigns (see March 26, 2012).

Entity Tags: Congressional Leadership Fund, US Chamber of Commerce, US Department of Justice, US Securities and Exchange Commission, Willard Mitt Romney, Young Guns Network, Center to Protect Patients’ Rights, American Crossroads GPS, Americans for Prosperity, Sherrod Brown, The Sands, Barack Obama, Josh Mandel, John Boehner, Eric Cantor, Sheldon Adelson, Scott Kevin Walker, Miriam Adelson, Rick Scott, Republican Jewish Coalition, Newt Gingrich, Karl C. Rove

Timeline Tags: Civil Liberties

Analysis from the Annenberg Public Policy Center shows that 85 percent of the spending by the top 501(c)4 groups involved in the 2012 presidential campaign has been on ads found to be “deceptive” by fact-checking organizations. Spending from third-party groups, including “nonprofit” 501(c)4 groups, is up by 1,100 percent since the 2008 presidential campaign (see May 2, 2012). All of the ads are by Republican or conservative groups; Democratic 501(c)4 groups have not yet spent any money on the race. The ads, which aired between December 1, 2011 and June 1, 2012, have either targeted Republican presidential primary candidates or President Obama. The Washington Post’s Glenn Kessler, part of the Post’s “Fact Checker” team, recently criticized the wave of untruthful advertising, writing that “watching these ads is a depressing duty for The Fact Checker.… The erroneous assertions emerge… without any shame, labeled as ‘the truth’ or ‘fact.’” Kessler was criticizing ad campaigns by Americans for Prosperity (AFP—see Late 2004, May 29, 2009, and November 2009) and the American Future Fund (see October 12, 2010), which spent $8 million to attack Obama’s approval of the expense of “stimulus” money for “wasteful” programs that the ads falsely claimed sent American jobs to foreign countries. According to the Annenberg analysis, the four top groups spending money on deceptive ads are:
bullet The American Energy Alliance, a trade organization that advocates “free market energy policies,” with expenditures of $3,269,000;
bullet Americans for Prosperity, advocating lower taxes and less government spending, with expenditures of $5,018,000;
bullet The American Future Fund, with expenditures of $6,365,930; and
bullet Crossroads GPS, a conservative public policy advocacy group founded by former Bush administration political chief Karl Rove and former Republican National Committee director Ed Gillespie, with expenditures of $10,263,760.
Like the ads Kessler cited, many of the ads bought by the above-listed expenditures went to attack Obama over government financing of green energy companies such as the bankrupt solar company Solyndra. According to Bloomberg News, 81 percent of the attack ads against Obama in the first quarter of 2012 were about energy. [Washington Post, 4/30/2012; Annenberg Public Policy Center, 6/20/2012; Think Progress, 6/27/2012]

Entity Tags: American Crossroads GPS, Barack Obama, American Energy Alliance, Annenberg Public Policy Center, American Future Fund, Americans for Prosperity, Karl C. Rove, Bloomberg News, Ed Gillespie, Glenn Kessler, Solyndra Corporation

Timeline Tags: Civil Liberties, 2012 Elections

Casino billionaire Sheldon Adelson gives $10 million to the billionaire Koch brothers, joining them in their efforts to defeat President Obama in the November presidential elections. Charles and David Koch (see 1977-Present, 1979-1980, 1997, 1981-2010, 1984 and After, Late 2004, May 6, 2006, April 15, 2009, May 29, 2009, November 2009, December 6, 2009, April 2010 and After, July 3-4, 2010, June 26-28, 2010, August 28, 2010, August 30, 2010, September 24, 2010, January 5, 2011, October 4, 2011, February 14, 2011, February 29, 2012, Late March 2012, and June 15, 2012) are planning to spend some $400 million to elect Republican candidate Mitt Romney (R-MA) and defeat Obama. The information about Adelson’s donation comes from a Republican Party source in Nevada. Adelson makes his pledge at a Koch donor convention in San Diego, the first time he has attended a Koch-sponsored political event. He has already given $10 million to a Romney “super PAC” (see June 13, 2012), $10 million to a “super PAC” operated by former Bush White House advisor Karl Rove, and $10 million to two groups backing Republican House candidates (see Mid-June, 2012). The Kochs are the driving force behind the “astroturf” organization Americans for Prosperity (AFP—see Late 2004, May 29, 2009, and November 2009), which has spent millions of dollars on advertisements attacking Obama and other Democrats. The Kochs are also funding Themis, a voter information database (see April 2010 and After). Koch funding extends well into state and even local elections. [Huffington Post, 6/16/2012; Washington Post, 6/29/2012]

Entity Tags: Sheldon Adelson, Barack Obama, Charles Koch, Willard Mitt Romney, David Koch, Karl C. Rove

Timeline Tags: Civil Liberties, 2012 Elections

Accused Aurora gunman James Holmes looks on during a recent court hearing regarding his alleged crimes. At some point, Holmes dyed his hair, allegedly to more closely resemble ‘The Joker,’ a villain in the Batman movies.Accused Aurora gunman James Holmes looks on during a recent court hearing regarding his alleged crimes. At some point, Holmes dyed his hair, allegedly to more closely resemble ‘The Joker,’ a villain in the Batman movies. [Source: Reason (.com)]The New American, the official publication of the right-wing John Birch Society (JBS—see March 10, 1961, November 1963, April 13, 2009, December 11, 2009, April 26, 2010, and December 2011), promotes a theory from an Internet publication that the recent massacre by a lone gunman in a Colorado movie theater was orchestrated by the Obama administration or its surrogates as a way to impose gun control laws. Writer Bob Adelmann admits the conspiracy theory is merely “conjecture.” The theory comes from the Natural News Network (NNN), which describes itself as a “non-profit collection of public education Web sites.” NNN is incorporated by Truth Publishing International, a Taiwan corporation. The article is titled “Colorado Batman shooting shows obvious signs of being staged,” referencing the film being shown in the theater, The Dark Knight Rises, the third in the “Batman trilogy” by Christopher Nolan. Adelmann introduces the NNN conspiracy theory by reporting that a Forbes magazine article says the US may ratify a United Nations arms treaty that would regulate the international trade in conventional weapons. Adelmann says the UN treaty poses “a formidable threat” to gun ownership in the US. He then introduces the NNN theory as posited by NNN writer Mike Adams. [Forbes, 6/7/2011; New American, 7/23/2012; Samuel Warde, 7/30/2012]
Brainwashed Obama Operative? - The shooter, James Eagan Holmes, fired multiple bursts of gunfire in the Aurora, Colorado, theater, but then surrendered to the police without offering any resistance. Adams says his peaceful surrender was inconsistent with Holmes’s apparent desire to “kill everyone.” Adams also finds it curious that Holmes told police his apartment was booby-trapped with explosives. Someone truly wishing to kill many people would not have told police about the bombs. “It doesn’t add up,” Adams says. Holmes’s character as reported by neighbors and friends—quiet, shy, obsessed with video games—does not correlate with the picture of a maddened gunman, he continues. Moreover, Holmes must have had help from somewhere—he was living on unemployment insurance, Adams contends, yet owned thousands of dollars’ worth of weaponry, ammunition, explosives, and SWAT gear. “Where did that come from?” Adams’s answer: Obama administration operatives or someone else doing the administration’s bidding by launching a “false flag” attack. In fact, Adams writes: “There is already conjecture that James Holmes may have been involved in mind-altering neuroscience research and ended up becoming involved at a depth he never anticipated. His actions clearly show a strange detachment from reality, indicating he was not in his right mind. That can only typically be accomplished through drugs, hypnosis, or trauma (and sometimes all three).” Adams continues: “Someone else taught this guy these skills and funded the acquisition of the equipment.… This is somebody who was selected for a mission, given equipment to carry it out, then somehow brainwashed into getting it done. This is not your run-of-the-mill crime of passion. It was a carefully planned, heavily funded, and technically advanced attack.” Adams concludes that Holmes completed his “mission” and then surrendered, “admitting everything” to police. “The mission, as we are now learning, was to cause as much terror and mayhem as possible, then to have that multiplied by the national media at exactly the right time leading up the UN vote next week on a global small arms treaty that could result in gun confiscation across America.” The FBI has carried out “numerous” missions such as this one, Adams contends, though its history until now is to stop the attacks before they reach the point of violence. Adams also compares the Holmes massacre to the “Fast and Furious” operation conducted by Arizona police officers and the Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (BATF), which has become a popular topic of discussion on the right as another Obama conspiracy theory. Adams concludes: “In other words, this has all the signs of Fast & Furious, Episode II. I wouldn’t be surprised to discover someone in Washington was behind it all. After all, there’s no quicker way to disarm a nation and take total control over the population than to stage violence, blame it on firearms, then call for leaders to ‘do something!’ Such calls inevitably end up resulting in gun confiscation, and it’s never too long after that before government genocide really kicks in like we saw with Hitler (see March 13, 2008 and November 11, 2008), Stalin (see October 13, 2009), Pol Pot (see December 17, 2009 and April 27, 2011), Mao (see January 2009), and other tyrants.” [Natural News Network, 7/20/2012]
JBS: Attack's Timing with UN Treaty Signing More than Coincidental - Adelmann admits the theory is “strictly conjectural at this point,” but observes that “the timing of the shootings coinciding with the final details of the UN Arms Trade Treaty (ATT) being polished up in New York by Secretary of State Hillary Clinton.” The timing must be more than coincidental, Adelmann writes. According to Adelmann, if the US signs the arms treaty, it would have to abide by strict licensing requirements; confiscate untold numbers of citizen-owned weaponry; ban the trade, sale, and private ownership of all weapons; create an international gun registry (which would, Adelmann warns, open the door “for full-scale gun confiscation”); and finally, “[o]verride our national sovereignty, and in the process, provide license for the federal government to assert preemptive powers over state regulatory powers guaranteed by the Ten Amendments in addition to our Second Amendment rights.” The UN treaty would not apply to US citizens, experts note, but Adelmann and others do not believe that assertion. John Bolton, the former UN ambassador and chief political advisor to the Romney presidential campaign, is one of those: he says that while the UN “is trying to act as though this is just a treaty about international arms trade among nation states, but there is no doubt that the real agenda here is domestic firearms control.” Adelmann says the UN treaty is the next step in the Obama administration’s creation of an “authoritarian dictatorship” and ultimate plans for domestic genocide, or what he calls “democide.” He concludes: “That is the nightmare that faces American citizens if in their haste to rid the world of shooters such as Holmes they allow the United Nations to do the job for them. The end result will be immeasurably, horrifyingly, worse.” [Forbes, 6/7/2011; New American, 7/23/2012]
More Coverage - Other right-wing outlets also pick up Adams’s conspiracy theory, including Gun Owners of America (GOA), whose president Larry Pratt issues a press release promoting the theory and offering himself for interviews about the theory and about the Obama administration’s purported intent to ban gun ownership in America. [Special Guests, 7/2012; Samuel Warde, 7/30/2012]
Treaty Not Passed - The media later reports that the US is refusing to go along with the treaty as it is currently written. [CBS News, 7/30/2012]

Entity Tags: Bob Adelmann, John R. Bolton, Gun Owners of America, John Birch Society, Hillary Clinton, James Eagan Holmes, United Nations, US Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives, Larry Pratt, Mike Adams, Natural News Network, Obama administration, Truth Publishing International

Timeline Tags: Domestic Propaganda, US Domestic Terrorism

Critics accuse an unnamed advisor to the Romney campaign of making a racially insensitive remark to British reporters when the advisor accused President Obama of not understanding the shared “Anglo-Saxon” heritage of the US and the United Kingdom (see July 24-25, 2012). Obama’s father was Kenyan, and many of Obama’s critics have accused Obama of not being sufficiently American (see October 1, 2007, January 16, 2008, October 16, 2008 and After, Around November 26, 2008, February 10, 2009, March 9, 2009, March 18, 2009, March 25, 2009, March 27, 2009, March 30-31, 2009, March 31, 2009, April 1, 2009, April 1-2, 2009, April 3-7, 2009, April 6, 2009, April 6-7, 2009, April 9, 2009, June 2, 2009, June 5, 2009, June 25, 2009, June 29, 2009, July 23, 2009, August 1-4, 2009, August 6, 2009, September 17, 2009, October 2, 2009, October 13, 2009, November 17, 2009, December 3, 2009, December 17, 2009, May 7, 2010, June 11, 2010, Shortly Before June 28, 2010, August 4, 2010, August 19, 2010, September 12, 2010, September 12, 2010 and After, September 16, 2010, September 18, 2010, September 23, 2010, October 22-23, 2010, March 28, 2011, April 7, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, May 23-24, 2011, June 10, 2011, January 13-20, 2012, and June 20, 2012) and of not working hard enough to bolster relations between the US and the United Kingdom. Critics also accuse Mitt Romney of trying to create a division between the US and the United Kingdom where none exists. Romney’s campaign is denying the remarks were ever made. [Daily Telegraph, 7/25/2012]
Vice President, Obama Campaign Advisor Respond - Vice President Joseph Biden is quick to lambast the Romney campaign for the comment. “Despite his promises that politics stops at the water’s edge, Governor Romney’s wheels hadn’t even touched down in London before his advisors were reportedly playing politics with international diplomacy,” he says in a statement, “attempting to create daylight between the United States and the United Kingdom where none exists. Our special relationship with the British is stronger than ever and we are proud to work hand-in-hand with Prime Minister Cameron to confront every major national security challenge we face today. On every major issue—from Afghanistan to missile defense, from the fight against international terrorism to our success in isolating countries like Iran whose nuclear programs threaten peace and stability—we’ve never been more in sync. The comments reported this morning are a disturbing start to a trip designed to demonstrate Governor Romney’s readiness to represent the United States on the world’s stage. Not surprisingly, this is just another feeble attempt by the Romney campaign to score political points at the expense of this critical partnership. This assertion is beneath a presidential campaign.” Obama campaign advisor David Axelrod calls the comments “stunningly offensive” in a Twitter post, which states, “Mitt’s trip off to flying start, even before he lands, with stunningly offensive quotes from his team in British press.” [CBS News, 7/25/2012; Business Insider, 7/25/2012; Guardian, 7/25/2012]
British Historian Questions Perception of 'Divisions' between Two Nations - British historian Tim Stanley says the perception of “divisions” between the US and the UK is overblown, and that many British citizens “love [Obama] because they see him as an antidote to the misdirected machismo of the Bush years. Few of us are keen to revive an alliance that led to the bloody mess of Iraq and Afghanistan.” More directly, the advisor’s “Anglo-Saxon” reference is obsolete and easily interpreted as racist. “Both countries are more multicultural than ever before, and both have forged alliances with countries that are decidedly un-Anglo-Saxon: the US is part of a trading bloc with Mexico and the UK is trapped in the engine room of the [European Union] Titanic,” Stanley writes. “Many will therefore interpret the choice of words as a clumsy attempt to play the race card, exploiting the impression that Obama is anti-British because he is of African descent.” Stanley writes that the advisors seemed more interested in painting Obama as a “left-winger” who lacks an understanding of the relations between the two nations than trying to make a racially insensitive remark, but he predicts the media will fasten onto the remark and label the Romney campaign, and perhaps Romney himself, as being racist to some degree. [Daily Telegraph, 7/25/2012]
British Columnist: Romney Should Not 'Cast Us All Back into the Dark Ages' - Ian Vince, a columnist with The Guardian, asks what exactly the Romney campaign might mean by stating a desire to restore “Anglo-Saxon” relations between the two nations. Vince notes the thousand years of culture and heritage contributed by the Normans, the Romans, the Danish Jutes, and the Vikings, among others, and the huge number of non-“Anglo-Saxons” who consider themselves proud British citizens. He concludes by observing, “Mitt Romney would be wise not to cast us all back into the Dark Ages.” [Guardian, 7/25/2012]
Liberal News Site: Comments Part of Larger Attack on Obama's Heritage, Patriotism - Judd Legum of the liberal news Web site Think Progress says the comments are part of a much broader series of attacks on Obama’s heritage and patriotism by the Romney campaign. Legum calls the comments “the latest attack by the Romney campaign on Obama’s multi-cultural heritage.” Last week, Legum reminds readers, Romney campaign co-chair John Sununu told reporters Obama has no understanding of the “American system” because he “spent his early years in Hawaii smoking something, spent the next set of years in Indonesia,” and said Obama needs to “learn how to be an American.” Later that day, Romney himself called Obama’s policies “extraordinarily foreign.” [Think Progress, 7/25/2012]
Neoconservative Magazine: Story Not Believable, Romney's Denial Should Settle Question - However, Alana Goodman of the neoconservative Commentary magazine says she did not believe the story from the moment it was reported. She says the story hinges entirely on a single unnamed source (the Romney advisor, who spoke on condition of anonymity), and accuses the Obama campaign of “scrambling to pump air into” the controversy surrounding the comments. She concludes, “Unless a reporter is able to verify who said this and what his role is in the campaign, Romney’s denial should put this story to rest.” [Commentary, 7/25/2012]

Entity Tags: Willard Mitt Romney, Joseph Biden, Judd Legum, John Sununu, Mitt Romney presidential campaign (2012), Ian Vince, David Axelrod, Alana Goodman, Barack Obama, Tim Stanley

Timeline Tags: 2012 Elections

A portion of the cover of the DVD ‘Dreams From My Real Father.’ The subtitle is ‘A Story of Reds and Deception.’A portion of the cover of the DVD ‘Dreams From My Real Father.’ The subtitle is ‘A Story of Reds and Deception.’ [Source: Opposing Views (.com)]Bill Armistead, the chairman of the Alabama Republican Party, publicly claims President Obama is the illegitimate son of Frank Marshall Davis, an American labor activist and organizer for the Communist Party USA. Armistead makes his claim to a meeting of the Eastern Shore Republican Women in Fairhope, Alabama, where he recommends a movie entitled Dreams From My Real Father, a play on Obama’s 1995 memoir, Dreams From My Father. The film was directed by Joel Gilbert, who has described it thusly: “Admittedly, at age 18, Obama arrived at Occidental College a committed revolutionary Marxist. Dreams from My Real Father presents the case that Frank Marshall Davis, a Communist Party USA organizer and propagandist, was Obama’s real father, both biological and ideological, and indoctrinated Obama with a political foundation in Marxism and an anti-white world view.” Armistead tells the audience: “We have to win this election. This is about our country. Our country will not be the same. I’m convinced, if Obama wins, our children and grandchildren will not live under the same conditions that we’ve lived in these wonderful years. Obama has a different ideology than we do.” He then answers a question from the audience about another movie critical of Obama, 2016: Obama’s America, by conservative pundit and author Dinesh D’Souza (see September 12, 2010 and September 16, 2010). Armistead replies: “If you haven’t seen it, you should. But I’m going to tell you about another movie. The name of it is Dreams From My Real Father. That is absolutely frightening. I’ve seen it. I verified that it is factual, all of it. People can determine.” Armistead does not explain how he has “verified” the accuracy of the movie’s claims. The story of Armistead’s comments is quickly picked up by local and national press outlets, including Salon and TPM Muckraker, which say that Armistead has gone “birther.” The reference is to discredited conspiracy theories claiming that Obama is not a naturally-born American citizen. Miranda Blue, a spokesperson for the liberal People for the American Way (PFAW), says the film is a “fringe birther movie” and adds, “This is the first we’ve heard of a political leader embracing… Gilbert’s conspiracy theory.” [Mobile Press-Register, 9/20/2012] According to Blue, “A trailer for the film cuts to various right-wing bogeymen including Jeremiah Wright, Bill Ayers, and ACORN in between misleadingly edited snippets of speeches by the president and Michelle Obama.” She writes, “Gilbert’s film has divided the birther movement, since its assertion that Davis is Obama’s real father would seem to be incompatible with the theory that the president was born in Kenya.” Jerome Corsi, a writer for the conservative WorldNetDaily and a veteran “birther” (see August 1, 2008 and After, July 21, 2009, and September 21, 2010), supports the film, but California lawyer and “birther” Orly Taitz (see August 1-4, 2009, October 29, 2009, and April 27, 2011) says Corsi is “trying to kill the case by making up an American citizen father for Obama.” The film has reached a wide audience, with conservative media outlets such as the New York Post promoting it and Gilbert sending a million copies of the film on DVD to voters in Ohio. Gilbert plans to send another million copies to voters in other swing states. Gilbert says the mainstream media is ignoring the film “because they support national health care.” Gilbert told a recent National Press Club audience that Obama and his political advisor David Axelrod are both “red diaper babies,” children born of Communist parents and brought up to advance the cause. Obama, he said, is pursuing what he says was Davis’s dream of imposing a Stalinist-Marxist dictatorship on America, and that Obama worked with the now-defunct Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN) to cause the housing crisis as part of a plan to, he said, “use minorities and the poor to collapse capitalism.” [Right Wing Watch, 9/20/2012; Salon, 9/20/2012] The film is narrated by an Obama impersonator. It contains a disclaimer noting that many of the scenes are “re-creations of probable events, using reasoned logic, speculation, and approximated conversations.” [TPM Muckraker, 9/21/2012] The tale of Obama being fathered by Davis was promulgated most recently by conservative agitator Andy Martin (see Before October 27, 2008) and other far-right sources.

Entity Tags: Jerome Corsi, Barack Obama, Association of Community Organizations for Reform Now, Anthony Robert Martin-Trigona, Alabama Republican Party, Bill Armistead, Frank Marshall Davis, Orly Taitz, Joel Gilbert, David Axelrod, Miranda Blue

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Amory B. Lovins, the chief scientist for the Rocky Mountain Institute and a well-known expert on sustainable and renewable energy, writes in a blog post for the Institute that the US solar industry is being attacked by an onslaught of disinformation and lies by the mainstream media, much of it designed to promote the interests of the conventional electric utilities. He begins by citing the infamous “flub” by Fox Business reporter Shibani Joshi, who in January 2013 lied to viewers when she said Germany has a more successful solar industry than the US because it has “got a lot more sun than we do” (see February 7, 2013). Lovins notes, “She recanted the next day while adding new errors.” He cites a pattern of what he calls “misinformed or, worse, systematically and falsely negative stories about renewable energy.” Some are simply erroneous, he admits, “due to careless reporting, sloppy fact checking, and perpetuation of old myths. But other coverage walks, or crosses, the dangerous line of a disinformation campaign—a persistent pattern of coverage meant to undermine renewables’ strong market reality. This has become common enough in mainstream media that some researchers have focused their attention on this balance of accurate and positive coverage vs. inaccurate and negative coverage.” The coverage issue has become one of note, he says. Tim Holmes of the UK’s Public Interest Research Centre (PIRC) says that media reporting has an outsized influence on the thinking of lawmakers. In Britain, Holmes says, left-leaning newspapers tend to write positively about renewable energy, while more conservative, Tory-favoring news outlets give far more negative coverage. Overall, negative coverage of renewable energy more than doubles the amount of positive coverage in the British press. In Britain, the “lopsided” coverage is largely driven by nuclear power advocates who fear competition from wind power.
Myth: Renewable Energy Industries Cause Job Losses - Lovins cites the October 2012 claim by a Washington Post opinion columnist that subsidies for green energy do not create jobs, where the columnist cited Germany as an example of his assertion (see October 15, 2012). He cites data from a German study debunking the Post claim, showing that Germany’s renewable energy sector created over 380,000 jobs in 2011 alone and was continuing to create more jobs each year. Lovins writes, “More jobs have been created than lost in Germany’s energy sector—plus any jobs gained as heavy industry moves to Germany for its competitive electricity.” He writes that “a myth persists that countries lose more jobs then they gain when they transition to renewables.” He calls this claim an “upside-down fantasy” promulgated by a faulty study released by King Juan Carlos University in Spain in 2009 and written by an economist with reported ties to ExxonMobil, the conservative Heartland Institute, and the far-right Koch brothers (see August 30, 2010). The study claimed that for every job created in Spain’s renewable energy industry, 2.2 jobs were lost in the general job market. The story is still reported as fact today. But the study was debunked by experts from the National Renewable Energy Laboratory (NREL—see 1977) and the Spanish government. A 2012 study by the International Labour Organization shows that Spain is leading Europe in “green” job creation. Similar claims have been made about the American job market, with right-wing think tanks such as the Cato Institute (also funded by the Koch brothers—see 1977-Present and February 29, 2012) asserting that if people think renewable energy industries will create jobs, “we’re in a lot of trouble.” In reality, the American renewable energy industries created over 110,000 new jobs in 2012; in 2010, the US had more jobs in the “clean economy” than in the fossil-fuel industries.
Disinformation Campaign - Lovins writes that the attacks on the renewable energy industry are too systematic and coordinated to be accidental. Only one out of every 10 articles written about renewable energy had a quote from a spokesperson with the renewable energy industry, according to a recent survey. Retired Vice Admiral Dennis McGinn, head of the American Council on Renewable Energy (ACORE), says that enemies of the renewable energy industries “are dominating the conversation through misrepresentation, exaggeration, distraction, and millions of dollars in lobbying and advertising.” Lovins concludes: “This misleading coverage fuels policy uncertainty and doubt, reducing investment security and industry development. Disinformation hurts the industry and retards its—and our nation’s—progress. As Germany has shown, investing in renewables can grow economies and create jobs while cutting greenhouse gas emissions even in a climate as ‘sunny’ as Seattle. We just have to get the facts right, and insist that our reporters and media tell us the truth, the whole truth, and nothing but the truth.” [Rocky Mountain Institute, 7/31/2013]

Entity Tags: Rocky Mountain Institute, Amory B. Lovins, Cato Institute, International Labour Organization, Shibani Joshi, Tim Holmes, Dennis McGinn, Washington Post

Timeline Tags: US Solar Industry

Page 8 of 8 (716 events)
previous | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 | next

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike