!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'February 23, 2011: Former Arkansas Governor Warns that Debate over Obama’s Citizenship ‘Unnecessary’ and ‘Useless’'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event February 23, 2011: Former Arkansas Governor Warns that Debate over Obama’s Citizenship ‘Unnecessary’ and ‘Useless’. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

An anonymous chain email circulating through the Internet falsely claims that presidential candidate Barack Obama (D-IL) “was enrolled in a Wahabi school in Jakarta. Wahabism is the RADICAL teaching that is followed by the Muslim terrorists who are now waging Jihad against the western world.” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, calls the accusation intended to promote a “Manchurian Candidate-style conspiracy theory” about Obama’s birth, his religion, and his citizenship. The email accurately notes that Obama’s father was African and born a Muslim (see January 11, 2008). Obama’s stepfather was Indonesian and raised as a Muslim. However, PolitiFact notes, both men were not religiously observant (Obama has described his father as a practicing atheist). Obama’s American mother was agnostic at best. Obama has said that he grew up with virtually no religious traditions. He has been a practicing Christian for decades (see January 6-11, 2008). “Madrassa” is an Arabic word for “school,” but Americans generally understand the word to mean a school where anti-Western Islamic ideology is taught. The email falsely claims that Obama attended a “madrassa” that engaged in a “RADICAL teaching that is followed by the Muslim terrorists who are now waging Jihad against the western world.” PolitiFact notes: “Westerners typically understand Wahabism to be an austere form of Islam based on a literal reading of the Koran. So is that the type of school Obama attended?” Obama attended a secular public school in Indonesia; a press investigation found the school to be “so progressive that teachers wore miniskirts and all students were encouraged to celebrate Christmas.” The school has never taught Wahabism or any other form of “fringe” Islam. News reports accurately indicate that Obama’s school registration form lists Obama’s religion as “Muslim,” but the form has several other errors, and, PolitiFact notes, “it seems reasonable to assume that he was registered as Muslim simply because his stepfather was Muslim.” Obama also attended a Catholic school in Indonesia for several years. PolitiFact concludes that the email is “a wholesale invention designed to frighten voters.” [St. Petersburg Times, 10/1/2007]

Entity Tags: Barack Obama, PolitiFact (.org )

Timeline Tags: Domestic Propaganda

An anonymous chain email circulates throughout the Internet claiming that newly elected President Barack Obama took the oath of office for his former position as a US senator on a Koran, the holy book of Islam, and not a Christian Bible. Obama is a Christian (see January 6-11, 2008), though many of his opponents have insisted that he is a “covert Muslim” or Islamist radical (see April 18, 2008). The email misspells the name as “Kuran,” though it is either spelled Koran or Qu’ran. Two press reports from January 2005 confirm that when Obama was sworn into office as the junior senator from Illinois, he took the oath on his family Bible. The Obama presidential campaign has confirmed that Obama used his family Bible. Vice President Dick Cheney, in his role as president of the Senate, administered the oath. PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, concludes: “We suspect this false claim was inspired by the 2007 swearing-in of Representative Keith Ellison (D-MN), an American convert to Islam and the first Muslim elected to Congress. Ellison used a Koran that once belonged to Thomas Jefferson, borrowing the rare book from the Library of Congress. It goes without saying that Ellison is not Obama. And with its intent to inflame, we find the email’s allegation not only false, but pants-on-fire wrong.” [St. Petersburg Times, 12/19/2007]

Entity Tags: Keith Ellison, Barack Obama, PolitiFact (.org )

Timeline Tags: Domestic Propaganda

PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, debunks Internet claims that Senator Barack Obama (D-IL), a presidential candidate, is a covert Muslim whose middle name is Mohammed. The claims appear to be sourced from anonymous emails circulating throughout right-wing blogs and organizations. PolitiFact writes: “First off, Barack Obama’s middle name is not Mohammed; it’s Hussein. He was named after his father, a Kenyan who came to the United States from Africa as a student.” PolitiFact also verifies that Obama is not a Muslim, “covert” or otherwise. Obama is a member of the Trinity United Church of Christ in Chicago (see January 6-11, 2008). PolitiFact notes that the emails contradict themselves, on the one hand making the claim that Obama is a Muslim and on the other attacking his membership in Trinity United. Obama campaign spokesman Robert Gibbs has said, “To be clear, Senator Obama has never been a Muslim, was not raised a Muslim, and is a committed Christian who attends the United Church of Christ in Chicago.” [St. Petersburg Times, 1/11/2008; St. Petersburg Times, 1/11/2008] PolitiFact does further investigation and again debunks the claims months later (see April 18, 2008). PolitiFact has already debunked earlier claims that in 2005, Obama took his Senate oath of office on a Koran, when in reality he used his family Bible (see December 19, 2007).

Entity Tags: Robert Gibbs, PolitiFact (.org ), Barack Obama, Trinity United Church of Christ

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A recent spate of chain email attacks on presidential contender Barack Obama (D-IL) include claims that Obama may be the Antichrist of Biblical prediction. PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, notes that the email entirely distorts the words of the Book of Revelation to make its claim. The email reads: “According to The Book of Revelations the anti-christ is: The anti-christ will be a man, in his 40s, of MUSLIM descent, who will deceive the nations with persuasive language, and have a MASSIVE Christ-like appeal.… the prophecy says that people will flock to him and he will promise false hope and world peace, and when he is in power, will destroy everything is it OBAMA??… I STRONGLY URGE each one of you to repost this as many times as you can! Each opportunity that you have to send it to a friend or media outlet… do it! If you think I am crazy… Im sorry but I refuse to take a chance on the ‘unknown’ candidate.” PolitiFact notes that there are at least 635,000 hits on Google for the search term “Obama + Antichrist,” indicating that the subject has a certain interest to many. There are also literally thousands of blog posts about “Barack Obama the Antichrist” and such. PolitiFact states flatly, “Nothing about this detailed allegation is true.” According to PolitiFact’s research, which includes interviews with two religious scholars, the email makes a number of egregious errors.
bullet The email misstates the name of the “Book of Revelation” as “Revelations.”
bullet The email falsely says that the Book of Revelation uses the term “anti-christ” or any such term. Religious studies professor Dr. James D. Tabor tells PolitiFact: “The word Antichrist is not used in the Book of Revelation so this is important to point out. Everybody thinks the word is used.” Dr. L. Michael White, a professor of classics and religious studies, adds, “First and foremost, the word Antichrist and a figure called the Antichrist never occurs in the Book of Revelation in the New Testament.” There are characters in Revelation that some interpret as being the Antichrist, particularly one beastly figure in Chapter 13 “having seven heads and ten horns, and upon his horns ten crowns, and upon his heads the name of blasphemy” that some consider to be an allusion to the Antichrist. “It’s only in Chapter 13 and you could almost miss it,” Tabor says. White notes that most Biblical scholars do not consider that figure to represent the Antichrist. “It wasn’t there in the Bible,” he says. “It emerges in the Middle Ages. It’s something historians deal with.” The term does appear a few times in other books of the Bible, specifically First John and Second John.
bullet The Bible does not identify the Antichrist as a man of any particular age. Nowhere does it describe “a man, in his 40s,” as the e-mail alleges. “As you notice, there’s nothing about being age 40,” Tabor says. “This is completely wrong. The Book of Revelation doesn’t say that. It says it’s a male, so I guess they got that right. It says ‘he,’ ‘he,’ ‘he.’”
bullet The Bible does not identify the Antichrist as being Muslim; Islam was not founded as a religion until 400 years after the completion of the various books of the Bible. “A Muslim would be a monotheist and the last thing a Muslim would do is have anyone worship anyone other than God,” says Tabor. And Obama is a Christian, not a Muslim (see October 1, 2007, December 19, 2007, and January 11, 2008).
According to White, the email lifts much of its information from the Left Behind series, a group of post-apocalyptic novels written by Christian-right preacher Tim LaHaye and his co-author, Jerry Jenkins. The email is, White says, “a jigsaw puzzle of bits and pieces all filtered through the kind of end-of-world scenarios we get in the theology that is the underpinning of the Left Behind novels.” He says this kind of “patchwork interpretation of the Bible” is used by groups who wish to justify certain beliefs. “Of course, they never bothered to read the Scriptures carefully,” he says, “so it’s kind of a system of interpretation. That if you start with that presupposition… it’s all there you can just find it.… That description [in the chain email] never occurs anywhere in one place nor are the component parts really about the same situation. It’s a cherry-picking through Scripture to get it all to fit together.” PolitiFact calls the email’s claim “egregiously inaccurate.” [St. Petersburg Times, 3/19/2008]

Entity Tags: James D. Tabor, Barack Obama, L. Michael White, Tim LaHaye, Jerry Jenkins, PolitiFact (.org )

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A portion of Barack Obama’s marriage certificate. The full-size original can be viewed online.A portion of Barack Obama’s marriage certificate. The full-size original can be viewed online. [Source: St. Petersburg Times]PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, debunks a recent spate of claims that Senator Barack Obama (D-IL), a presidential candidate, has ties to Islamist radicals in Kenya. The claims appear to be sourced from a letter sent by American missionaries in Kenya, saying that Obama has ties to a Kenyan opposition party and warning its readers “not to be taken in by those that are promoting him.” The email also claims: “By the way. His true name is Barak Hussein Muhammed Obama. Won’t that sound sweet to our enemies as they swear him in on the Koran! God bless you.” PolitiFact writes: “The e-mail reads like a bad game of ‘telephone,’ its claims drawn from assorted people and sources that have been stitched together. And yet, because it is signed by real people, who have a life in Africa, it somehow carries more credence than your average blog posting—and it’s spreading rapidly.” PolitiFact has debunked this claim before (see January 11, 2008), but notes that the claim continues to spread. PolitiFact posts a copy of Obama’s 1992 marriage certificate, which states “Barack H. Obama” married “Michelle L. Robinson” on October 3, 1992, in a ceremony officiated by Trinity United Church of Christ pastor Jeremiah A. Wright (see January 6-11, 2008). Obama’s driver’s license record in Illinois identifies him as “Barack H. Obama.” His property listings name him as either “Barack Hussein Obama” or “Barack H. Obama.” His registration and disciplinary record with the Attorney Registration & Disciplinary Commission of the Supreme Court of Illinois notes that Obama was admitted to the Illinois bar on December 17, 1991, and has no public record of discipline. PolitiFact was unable to secure a copy of Obama’s Hawaiian birth certificate (see June 13, 2008). PolitiFact has located the originator of the email, Celeste Davis. Her husband Loren Davis confirms that he cannot substantiate the claims in the email. “That was what we heard there [in Kenya],” Davis tells a PolitiFact interviewer. Davis says he and his wife have lived and worked in Kenya for the past 12 years, and says his wife’s message was from a personal letter “never intended to be forwarded or sent out to the Web.” [St. Petersburg Times, 4/18/2008]

Entity Tags: Jeremiah A. Wright Jr, Barack Obama, Celeste Davis, Michelle Obama, PolitiFact (.org ), Loren Davis

Timeline Tags: Domestic Propaganda

One of the digital artifacts scanned from Barack Obama’s birth certificate and digitally manipulated by ‘Techdude.’One of the digital artifacts scanned from Barack Obama’s birth certificate and digitally manipulated by ‘Techdude.’ [Source: Dr. Neal Krawetz]A blogger calling himself “Techdude” writes a “final report” for the conservative blog Atlas Shrugs that, he claims, proves Senator Barack Obama (D-IL)‘s digitally scanned copy of his birth certificate (see June 13, 2008) is a fraud, regardless of the recent validation of the copy by PolitiFact (see June 27, 2008) and the discovery of a printed birth announcement from a Honolulu newspaper (see July 2008). The proprietor of Atlas Shrugs, Pamela Geller, refuses to name “Techdude,” but claims “he is an active member of the Association of Certified Fraud Examiners, American College of Forensic Examiners, the International Society of Forensic Computer Examiners, International Information Systems Forensics Association,” and other unnamed organizations. He is, Geller claims, a forensic computer examiner, a certificated legal investigator, and a licensed private investigator. “Techdude“‘s report begins with complaints that unnamed Obama supporters have recently vandalized his car and hung a dead rabbit on his front door “in a lame attempt to intimidate me from proceeding with releasing any details of my analysis.” The attempt at “intimidation” did not work, “Techdude” proclaims, and he then releases his detailed analysis of the certificate. Although he refuses to release any information about the supposed actual Hawaiian birth certificates he used for his comparisons, “because of the amazing number of violent psychopaths who seem to be drawn to this issue,” he says comparison between the digital scan of Obama’s certificate and the “actual” certificates he claims to have in his possession show critical differences between them. “Techdude” says, among other things:
bullet The borders of the real certificates differ from those on the Obama certificate;
bullet The measurements of the real certificates differ from those of the Obama certificate;
bullet The digital scan shows evidence that the information was “overlain” onto a piece of security paper;
bullet The digital scan shows artifacts that could only come from Photoshop manipulation;
bullet The typography shows differences in “kerning,” or the spacing between characters, between the scan and the authentic documents.
“Techdude” concludes that the digital scan was produced by someone obtaining a real Hawaii birth certificate, soaking it in solvent, and then reprinting it with the desired information. [Atlas Shrugs, 7/20/2008] Computer forensics expert Dr. Neal Krawetz later examines “Techdude“‘s analysis and determines it to be completely specious. The analysis, Krawetz will determine, has been deliberately manipulated to produce false results. “TechDude did not make amateur mistakes,” Krawetz will conclude. “Instead, he intentionally manipulated the data so that it would support his theory.” [Neal Krawetz, 8/4/2008; Hacker Factor, 2011]

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Barack Obama, Atlas Shrugs (.com), Neal Krawetz, “Techdude”, Pamela Geller

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Author Jerome Corsi, who has published a scathing, and well-debunked, challenge to presidential candidate Senator Barack Obama (D-IL)‘s American citizenship (see August 1, 2008 and After), calls Obama’s birth certificate a “fake” in an interview on Fox News. Corsi tells interviewer Steve Doocy: “Well, what would be really helpful is if Senator Obama would release primary documents like his birth certificate. The campaign has a false, fake birth certificate posted on their Web site. How is anybody supposed to really piece together his life?” Corsi is referring to a scanned digital copy of Obama’s birth certificate (see June 13, 2008), which has been confirmed as true and valid by Hawaiian state officials (see June 27, 2008). Corsi claims, “The original birth certificate of Obama has never been released and the campaign refuses to release it.” Doocy asks if the copy isn’t “just… a State of Hawaii-produced duplicate?” and Corsi responds: “No, it’s a—there’s been good analysis of it on the Internet, and it’s been shown to have watermarks from Photoshop. It’s a fake document that’s on the Web site right now, and the original birth certificate the campaign refuses to produce.” [FactCheck (.org), 8/21/2008]

Entity Tags: Barack Obama, Jerome Corsi, Steve Doocy, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

As reported by progressive media watchdog Web site Media Matters, conservative radio hosts echo the claim that Democratic presidential candidate Barack Obama has never produced a legitimate birth certificate proving his American citizenship, a claim long since debunked (Obama long ago posted a copy on his Web site—see June 13, 2008—and document experts and the Hawaii Department of Health will confirm its validity—see June 27, 2008, August 21, 2008, October 30, 2008, and July 28, 2009). Rick Roberts tells his audience that Obama’s birth certificate “hasn’t… been produced” and that no one in the Obama campaign has ever provided one for public scrutiny. Chris Baker says there “has never been a real birth certificate presented” by Obama. Michael Savage, taking the story one step further, says that the birth certificate “that was produced is a forgery.” Savage also claims that no one in Hawaii, Obama’s birth state, can find the original certificate: It “does not exist, they can’t find it in the Hawaii government. It’s never been produced. The one that was produced is a forgery.… I will never work for a man who has a birth certificate nobody can find. In other words, if you vote for Obama, you’re insane.” Savage goes on to claim that Obama is actually a Kenyan citizen, like his father, another claim long since disproven (see August 1, 2008 and After), and makes an equally illegitimate claim that Obama was educated in an Indonesian madrassa, or radical Islamist school (see January 22-24, 2008), under the name “Barry Soetoro”; Savage even claims that Obama legally changed his name to “Barry Mohammed Soetoro” in Indonesia. No such name change has ever been documented. [Media Matters, 10/14/2008] Weeks later, Savage will assert, without proof, that Obama will visit Hawaii to address the issue of the birth certificate and cloak the trip by ostensibly visiting his gravely ill grandmother (see November 10, 2008).

Entity Tags: Michael Savage, Media Matters, Barack Obama, Rick Roberts, Chris Baker

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Sarah Obama, standing with her step-grandson Barack Obama in a 2009 photograph.Sarah Obama, standing with her step-grandson Barack Obama in a 2009 photograph. [Source: Shooting from the Lip (.com)]Bishop Ron McRae of the Anabaptist Church of North America calls Sarah Onyango Obama, presidential candidate Barack Obama’s elderly step-grandmother. McRae, in Pennsylvania, speaks to Mrs. Obama in Kenya over a garbled and troubled telephone connection; Mrs. Obama uses at least one translator, Vitalis Akech Ogombe (a cousin of Obama’s and the grandson of Sarah Obama), because she speaks Luo and Swahili. (Apparently some, if not all, of the conversation is translated between English, Swahili, Luo, then back to Swahili, and then into English.) Additionally, the conversation takes place during a riotous celebration, and on the Kenyan side is being heard through a speakerphone. McRae set the conversation up through a contact, Kweli Shuhubia, a Kenyan Christian evangelist McRae knows as “Brother Tom,” and who, in an exchange of emails, apparently demanded money and goods for setting up the “operation,” as he and McRae call it. The telephone conversation lasts 14 minutes, and McRae apparently does not inform the Kenyans that they are being recorded. The resulting audiotape creates a firestorm of controversy over President Obama’s supposed birth in Kenya, because it appears that Mrs. Obama says she saw him born in Kenya. McRae quickly makes an edited portion of the audiotape available on the Internet. It says in part:
McRae: - “Could I ask her about his actual birthplace? I would like to see his birthplace when I come to visit Kenya in December. Was she present when he was born in Kenya?”
Ogombe: - “She says yes she was. She was present when Obama was born.”
The edited version does not contain the next portion:
McRae: - “Okay, when I come in December, I would like to go by the place, the hospital where he was born. Could you tell me where he was born? Was he born in Mombasa?”
Ogombe: - “No. Obama was not born in Mombasa. He was born in America.”
McRae: - “Whereabouts was he born? I thought he was born in Kenya.”
Ogombe: - “He was born in America, not in Mombasa.”
McRae: - “Do you know where he was born? I thought he was born in Kenya. I was gonna go by and see where he was born.”
Ogombe: - “Hawaii. She says he was born in Hawaii. In the state of Hawaii, where his father, his father was also learning there. The state of Hawaii.”
McRae: - “I thought she said she was present. Was she able to see him being born in Hawaii?”
Translator: - “No, no.… She was not… she was here in Kenya. Obama was born in America.… Because the grandmother was back in Kenya and Obama was born in America, where he is from, where his father was learning, learning in America, the United States.”
Instead of posting the entire audiotape, McRae will continue to insist that Sarah Obama confirmed Obama’s Kenyan birth. McRae submits an affidavit that states in part: “Though some few younger relatives, including Mr. Ogombe (one of the translators), have obviously been versed to counter such facts with the common purported information from the American news media that Obama was born in Hawaii, Ms. Sarah Hussein Obama was very adamant that her grandson, Senator Barack Hussein Obama, was born in Kenya, and that she was present and witnessed his birth in Kenya, not the United States. When Mr. Ogombe attempted to counter Sarah Obama’s clear responses to the question, verifying the birth of Senator Obama in Kenya, I asked Mr. Ogombe how she could be present at Barack Obama’s birth if the senator was born in Hawaii, but Ogombe would not answer the question, instead he repeatedly tried to insert that, ‘No, no, no. He was born in the United States!’” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, notes that a March 2007 story in the Chicago Tribune featured a quote from reporter Tim Jones, who spoke with Sarah Obama and quoted her as saying that she received a letter announcing Obama’s birth and she “was so happy to have a grandchild in the US.” PolitiFact concludes that the audiotape as presented was “tightly… edited” to give a false impression that Mrs. Obama had seen Barack Obama being born in a Kenyan hospital. [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file; Obama Conspiracy (.org), 3/6/2009; St. Petersburg Times, 4/7/2011] McRae will release his edited audiotape in the last week of October 2008, in an apparent attempt to influence the upcoming presidential election. [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file]
Explanation of Hoax - Investigative blogger Greg Doudna, who later obtains a copy of the unedited audiotape and makes it, and a transcript, available on the Internet, explains McRae’s reasoning behind the hoax. “In this conversation McRae sought to obtain evidence on tape in support of a conspiracy theory circulating in certain right-wing circles in America, namely, that Barack Obama Jr. was not born in Hawaii in 1961 as represented, but actually was secretly born in Kenya. According to this theory, Obama’s mother, then-18-year-old Ann Dunham, waited until about seven or eight months into her pregnancy to take a grueling transcontinental flight halfway across the world to Kenya, there to discover that because of her pregnancy she was not allowed by an airline to get on the plane back to the US, and so was forced to have her baby—the future president of the United States—in a hospital in Kenya. Motivated by a desire to ensure that her child would be regarded as a US citizen with all rights thereof, she or fellow-conspirator family members plotted to have [Obama’s] birth recorded in Hawaii as if it happened in Hawaii, including placing a notice in a Hololulu newspaper of the birth, which was published a few days later (see July 2008). The plot succeeded (so the story goes), and the secret of the true circumstances of Barack Obama Jr.‘s birth in Kenya was closely held by the family, so much so that neither Ann Dunham nor any other family member ever spoke of a trip of Ann Dunham to Kenya in all the years since.” The “conspiracy” would have worked, Doudna writes, had Obama not decided to run for president. “No witness, document, evidence, or testimony has been produced which locates Ann Dunham anywhere outside the United States at any time in her life prior to 1967, when she and young Barack Jr. went to live for several years in Indonesia. Neither the outgoing Bush administration, the Republican Party, the McCain campaign, nor any of Obama’s earlier rivals for the Democratic nomination disclosed any awareness of evidence that Obama was born in Kenya, or in any other way ineligible to be president. Yet the notion is fervently believed, like an urban legend that will not die.” [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file]
Audiotape Used in Lawsuit - The edited audiotape will be presented as “evidence” of Obama’s supposed Kenyan citizenship in a lawsuit (see August 21-24, 2008).

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Ann Dunham, Kweli Shuhubia, Barack Obama, Tim Jones, Vitalis Akech Ogombe, Greg Doudna, Sarah Obama, Ron McRae

Timeline Tags: Domestic Propaganda

As reported by progressive media watchdog site Media Matters, conservative radio host Michael Savage tells his audience that President-elect Barack Obama’s grandmother “suspiciously died virtually the night before the election,” in an apparent attempt to question Obama’s pre-election trip to Hawaii. Obama visited his grandmother in late October, shortly before her death on November 3. Savage ties in his questions about Obama’s grandmother and her “suspicious death” to discredited claims that Obama has been unable to verify his US citizenship. Savage tells his listeners: “Well, we don’t even know where Obama was born. His grandmother died the night before the election. There’s a lot of questions around this character that the media won’t answer. Let’s start with what country he’s from. Why was the birth certificate never produced? Why in the world did he take time off from the campaign to visit the grandmother who then suddenly and suspiciously died virtually the night before the election? Tell me about that.” Savage and other conservative commentators have suggested that Obama went to Hawaii, not to visit his gravely ill grandmother, but to address charges that his birth certificate is not valid. [Media Matters, 11/14/2008] Savage is one of a number of conservative radio hosts to spread false rumors about Obama’s birth certificate (see October 8-10, 2008). Obama produced a copy of his birth certificate months before (see June 13, 2008). A number of organizations have verified that Obama’s birth certificate is valid and authentic (see June 27, 2008 and August 21, 2008), as have Hawaii Health Department officials (see October 30, 2008). [St. Petersburg Times, 6/27/2008; WorldNetDaily, 8/23/2008; FactCheck (.org), 11/1/2008] According to Talkers Magazine, Savage is third in talk-radio listenership across the US, behind fellow conservatives Rush Limbaugh and Sean Hannity. [Media Matters, 11/14/2008]

Entity Tags: WorldNetDaily, Talkers Magazine, Media Matters, Michael Savage, Rush Limbaugh, Barack Obama, FactCheck (.org), Sean Hannity

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune.A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune. [Source: We the People (.org)]Robert L. Schulz, a wealthy anti-tax activist from upstate New York and the chairman of the We the People Foundation, takes out the second of two ads in the Chicago Tribune questioning whether President Barack Obama is a “natural born citizen” and thusly eligible to be president. Schulz confirms that his non-profit foundation spent “tens of thousands of dollars” on the ads. The ads echo long-debunked claims that Obama’s Hawaiian birth certificate (see June 13, 2008) is fraudulent (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, and November 10, 2008). Cases challenging Obama’s citizenship have been thrown out of numerous state courts (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), and the State of Hawaii has vouched for the authenticity of the Obama birth certificate, which by state law is locked in a state government vault with all other such “long form birth certificates” issued by Hawaiian officials (see July 1, 2009). Schulz’s ad raises the following claims:
bullet The birth form released by Obama was “an unsigned, forged, and thoroughly discredited” live birth form, Schulz says. Digital and real copies of Obama’s birth certificate have been examined by experts, including members of the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania, and pronounced real (see August 21, 2008).
bullet According to Schulz, “Hawaiian officials will not confirm” that Obama was born in their state. Hawaiian officials initially did resist releasing a copy of the certificate, citing state privacy laws. However, Hawaii’s health director and head of vital statistics reviewed Obama’s birth certificate in the department’s vault and vouched for its authenticity (see October 30, 2008).
bullet Schulz says that legal affidavits state Obama was born in Kenya. Those affidavits were filed by challengers to Obama’s citizenship, and those challenges have been dismissed by a variety of courts (see August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008).
bullet Obama’s paternal grandmother is recorded on tape saying she attended Obama’s birth in Kenya, Schulz says. Schulz is referring to claims by street preacher Ron McRae who interviewed the second wife of Obama’s grandfather, Sarah Obama, via long-distance telephone (see October 16, 2008 and After). The audiotape clearly shows that the assembled Obama relatives, and the translator who spoke to McRae, repeatedly stated that Obama was born in Hawaii.
bullet Schulz says that “US law in effect in 1961 [the year of Obama’s birth] denied citizenship to any child born in Kenya if the father was Kenyan and the mother was not yet 19 years of age.” Schulz is incorrect. US law states that any child born in the US is a legitimate citizen regardless of his parents’ nationalities and/or citizenships. Obama’s father had dual Kenyan/British citizenship, and his mother was a US citizen. Had Obama been born outside of US territory and his mother Ann Dunham been under 19 years of age, which she was, Obama would indeed not have been a citizen at the time of his birth, though the provisions of this law were subsequently loosened and made retroactive for government employees serving abroad and their families. The point is moot, because Obama was born in a hospital in Honolulu.
bullet Schulz says that in 1965, Obama’s mother relinquished whatever Kenyan or US citizenship she and Obama had by marrying an Indonesian and becoming a naturalized Indonesian citizen. Schulz has produced no evidence to back this claim; Dunham did not file any of the documentation required to renounce one’s US citizenship, and even so, would not have jeopardized Obama’s citizenship in doing so. Obama and his mother moved to Indonesia in 1968, and returned to Hawaii while Obama was still in grade school. Schulz provides a reproduced Indonesian school document that states Obama’s citizenship at the time as “Indonesian,” but the same document lists Obama’s birthplace as “Honolulu, Hawaii.” [Chicago Tribune, 12/3/2008]
Schulz claims his challenges to Obama are not motivated by political partisanship. “We never get involved in politics,” he says of We The People. “We avoid it like the plague.” However, Schulz has done battle with local and state authorities for years; in 2007, a federal judge ordered him to shutter his Web site because he and his organization were, in the words of the Justice Department’s tax division, using the site to promote “a nationwide tax-fraud scheme.” Schulz now says he is being targeted by government operatives who are attempting to silence him. He says his group attempted to buy a similar ad in USA Today, but could not afford the cost. [Chicago Tribune, 12/3/2008; Salon, 12/5/2008]

Entity Tags: Barack Obama, Robert L. Schulz, FactCheck (.org), Chicago Tribune, We the People Foundation, Ann Dunham, Sarah Obama, Ron McRae

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital.The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital. [Source: Snopes (.com)]California attorney Orly Taitz posts an image of what she says is President Obama’s “true” birth certificate, this one issued in Kenya (see June 13, 2008). Taitz then files a motion in federal court to prove its authenticity. The conservative news blog WorldNetDaily (WND) quickly publishes an article repeating Taitz’s claim. WND notes that the Kenyan document lists Obama’s parents as “Barack Hussein Obama and Stanley Ann Obama, formerly Stanley Ann Dunham.” The birth date is August 4, 1961, and the hospital of birth is Coast General Hospital in Mombasa, Kenya. The document lists no attending doctor. It does list the signature of the deputy registrar of Coast Province, Joshua Simon Oduya. According to the document, it was issued as a certified copy of the original in February 1964. WND claims that it has compared the Taitz document to other Kenyan birth certificates, and, it concludes, “the form of the documents appear to be identical.” WND admits that other fraudulent Kenyan birth certificates have recently been posted on the Internet, but, it says, “[t]he new document released by Taitz bears none of the obvious traits of a hoax.” Critics note that the Taitz document was certified as being issued by the Republic of Kenya on February 17, 1964, though the Republic of Kenya did not come into existence until December 1964. However, WND says, “Kenya’s official independence was in 1963, and any number of labels could have been applied to government documents during that time period.” According to WND, Taitz says she received the document “from an anonymous source who doesn’t want his name known because ‘he’s afraid for his life.’” Taitz’s court filing, in the US District Court for the Central District of California, requests the purported evidence of Obama’s birth—both the alleged birth certificate and foreign records not yet obtained—be preserved from destruction, asks for permission to legally request documents from Kenya, and seeks a subpoena for deposition from Secretary of State Hillary Clinton. Taitz tells WND: “I filed the motion with the court asking for expedited discovery, which would allow me to start subpoenas and depositions even before Obama and the government responds. I am asking the judge to give me the power to subpoena the documents from the Kenyan embassy and to require a deposition from Hillary Clinton so they will be forced to authenticate [the birth certificate]. I’m forcing the issue, where Obama will have to respond.… Before, they said, ‘You don’t have anything backing your claims.’ Now I have something. In fact, I have posted on the Internet more than Obama has (see June 13, 2008). My birth certificate actually has signatures.” Taitz says she plans to file more documents with the court in the following days. [St. Petersburg Times, 8/2/2009; WorldNetDaily, 8/2/2009]
Forgery - PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, asks for clarification from Salim Lone, the spokesman for Kenyan Prime Minister Raila Odinga. Lone says via email: “It’s a forgery. Kenya only became a republic in December, 1964. Other arguments could also be marshaled, but they are not needed.” Blogger Steve Eddy then finds a nearly-identical document on the Internet using Google Search, posted on a genealogy Web site by an Australian, David Jeffrey Bomford. Eddy compares the two and, according to PolitiFact: “Same format. Same book and page number in the birth registry. Some of the officials’ last names were even the same.” Eddy tells PolitiFact, “At that point, it was pretty obvious the Kenyan one was a fake, that someone had used this real one from Australia to make their version.” An ABC affiliate in Australia asks Bomford, a public service clerk in Adelaide, about the controversy, and Bomford replies: “That is ridiculous. Little old person in Adelaide, the president of the United States. I don’t know whether to laugh about it or not, be worried about it.” Bomford says he had nothing to do with the hoax. “It’s little old me and my mum and everything else up there,” he says. The birth certificate he posted online is his own, he says. “Oh, I definitely confirm that the birth certificate was mine. That was quite easy to see—my address, even the style of the birth certificate was an old South Australian one. So it’s quite easy to identify that it’s mine.… It’s definitely a copy of my certificate. It’s so laughable it’s ridiculous.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009] The Washington Independent’s David Weigel notes , “The image is part of the extremely ill-informed conspiracy theory that Obama was born in Mombasa—conveniently, one of the more Muslim parts of the country.” The Obama family lives in an entirely different part of Kenya, over a thousand miles from Mombasa. Moreover, at the time of Obama’s birth, Mombasa was not a part of Kenya, but part of Zanzibar. [Washington Independent, 8/3/2009]
Rebuttal - Taitz posts on her Web site that Bomford’s certificate, not her own, is the fake, and says Bomford or someone else altered that certificate from the “original” Obama certificate to discredit her. Eddy says of Taitz’s claim, “There’s no reasoning with some of these people.” A blogger from “Obama Not Qualified” writes a long screed detailing his or her belief that the Taitz document is real, though noting his or her belief that the photo Taitz originally posted may not be real, and giving a step-by-step walkthrough of how to create a falsified document. PolitiFact receives a response from Val Edyvean, registrar of births, deaths and marriages for South Australia, saying: “It appears that a South Australian loaded an image of his own birth certificate onto a family history Web site and that the format was used by others to ‘create’ a document which purported to be a Kenyan birth certificate for Barack Obama. As the South Australian man has now removed this image, and the date of his birth is in the period of certificates which are restricted from public access, I do not intend to add to speculation by commenting on details of either that certificate or any aspects of it.” [Obama Not Qualified, 2008; St. Petersburg Times, 8/2/2009]
Conclusion - WND publisher Joseph Farah publishes a column expressing his feeling that the Taitz certificate is “probably” a forgery, and claims that WND never made any assertion of its validity. (Farah also says that the State of Hawaii has “steadfastly refused” to state that the birth certificate posted by the Obama campaign in 2008 is valid, a false statement—see October 30, 2008 and July 28, 2009). “The Kenyan document could be real. I haven’t seen a single disqualifying error pointed out in the last 24 hours. But I still strongly suspect it is not,” he writes. Instead, he says, WND posted the certificate and the accompanying article so that it could be fact-checked. He then claims that Obama has “hidden” his real birth certificate and “virtually every other meaningful document in his life” from public scrutiny. [WorldNetDaily, 8/4/2009] PolitiFact concludes that the Taitz certificate “is a fake.” However, “we have no delusions this changes anyone’s mind in the birther movement.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009]

Entity Tags: Steve Eddy, US District Court for the Central District of California, WorldNetDaily, Salim Lone, Val Edyvean, Orly Taitz, David Jeffrey Bomford, David Weigel, Barack Obama, PolitiFact (.org ), Joseph Farah, Joshua Simon Oduya, Hillary Clinton

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The cover of Klein and Elliott’s ‘The Manchurian President.’The cover of Klein and Elliott’s ‘The Manchurian President.’ [Source: Borders (.com)]The progressive media watchdog organization Media Matters finds a number of dubious or outright false claims in a recent book by Aaron Klein entitled The Manchurian President: Barack Obama’s Ties to Communists, Socialists, and Other Anti-American Extremists. Klein is a reporter for the conservative news blog WorldNetDaily, which has taken a lead role in accusing President Obama of not being an American citizen (see December 5, 2008, May 28, 2009, and August 1-4, 2009). Among other disproven claims, Klein writes that “terrorist” William Ayers (see October 4-5, 2008) was the “ghostwriter” of Obama’s 1995 memoir Dreams From My Father; Kenyan prime minister Raila Odinga is Obama’s cousin (using the false relationship to try to link Obama with Odinga, whom Klein calls a “traitor” to Kenya); Obama supports “involuntary birth-control measures,” which Klein describes as “compulsory, government-mandated ‘green abortions’ [to] control population growth and prevent ecological disasters”; and Obama sought and received support from the socialist New Party in the early stages of his political career. Klein also attempts to portray the church that Obama attended as a child, the First Unitarian Church of Honolulu, as a “staging ground” for his supposed “antiwar activism” and “socialism”; claims a number of ties between Obama and Communist “black activists”; and makes other claims. Klein also attempts to argue that “Obama may not be eligible to serve as president.” After admitting that there is “no convincing evidence that Obama was born in Kenya, nor that his birthplace was any place other than Hawaii, his declared state of birth,” Klein claims that because Obama’s father was not a US citizen, there should have been “Congressional debate about whether Obama is eligible under the United States Constitution to serve as president,” focusing on the legal definition of the constitutional requirement that the president be a “natural born citizen.” Klein ignores most accepted legal opinions on the subject, instead focusing on a 1758 treatise called The Law of Nations and an obscure Supreme Court decision, Minor v. Happersett. Both the treatise and the Court decision have been routinely cited by “birther” lawyers attempting to challenge Obama’s citizenship, Media Matters notes. [Media Matters, 5/7/2010] Reviews of the book are mixed. David Horowitz’s far-right publication Front Page Magazine calls the book a “meticulously documented piece of outstanding investigative research” that “blow[s] the lid off the dome of silence surrounding the Obama administration.” Klein and co-author Brenda J. Elliot “reveal surreptitious ties to radical leftists of all stripes,” the review states. [Front Page Magazine, 6/16/2010] Terry Krepel, the progressive founder of ConWebWatch, calls Klein’s entire book an exercise in “guilt by association,” using as one of several examples Obama’s attendance at the Honolulu church: Obama was a young boy at the time; the group that Ayers was a part of, Students for a Democratic Society (SDS), had splintered two years before Obama began attending church services; and Klein never shows any proof that what he calls “Ayers’s ideology” made it into the Sunday school curriculum. The book is entirely “dishonest,” Krepel concludes. [Huffington Post, 5/9/2010]

Entity Tags: WorldNetDaily, William Ayers, Terry Krepel, Students for a Democratic Society, Raila Odinga, Barack Obama, Aaron Klein, Front Page Magazine, Media Matters, New Party, First Unitarian Church of Honolulu

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A chain email makes the rounds of the Internet containing a purported Associated Press (AP) article that claims to hold evidence that President Obama is not an American citizen (see June 13, 2008, June 27, 2008, July 2008, August 21, 2008, October 30, 2008, July 1, 2009, July 28, 2009, July 28, 2009, and July 29, 2009). The story claims that transcripts from Obama’s first university, Occidental College, show that Obama attended the school under the name “Barry Soetoro” and received financial aid as a native of Indonesia. The alleged AP story reads in part: “The group ‘Americans for Freedom of Information’ has released copies of President Obama’s college transcripts from Occidental College. Released today, the transcript school [sic] indicates that Obama, under the name Barry Soetoro, received financial aid as a foreign student from Indonesia as an undergraduate. The transcript was released by Occidental College in compliance with a court order in a suit brought by the group in the Superior Court of California. The transcript shows that Obama (Soetoro) applied for financial aid and was awarded a fellowship for foreign students from the Fulbright Foundation Scholarship program. To qualify, for the scholarship, a student must claim foreign citizenship.” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, investigates the claim. AP spokesman Jack Stokes tells PolitiFact the story is not valid: “It is not an AP story,” he says. PolitiFact then performs Google and Lexis-Nexis searches, and finds no information on any such group named “Americans for Freedom of Information.” The story, PolitiFact notes, is dated April 1, 2009, April Fool’s Day. Occidental College official Jim Tranquada confirms that the school has not released Obama’s transcripts, because it has never received a request from Obama to do so, and unless it receives such a request, it cannot, under federal law, release the transcripts to anyone. Obama called himself “Barry” when he entered Occidental, but according to the recollections of friends and acquaintances, began calling himself “Barack” by the time he left. “Soetoro” is the name of Obama’s stepfather, with whom he lived in Indonesia while a small child. Tranquada confirms that Obama registered under the name “Obama” and not “Soetoro.” The email’s claim that Obama applied for a Fulbright scholarship cannot be verified by any records. [St. Petersburg Times, 6/28/2010]

Entity Tags: Jim Tranquada, Occidental College, Americans for Freedom of Information, Associated Press, PolitiFact (.org ), Barack Obama, Jack Stokes

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A chain email circulating on the Internet claims that because Barack Obama went to Pakistan in 1981, he cannot be a US citizen. The argument, according to the email, is: “Pakistan was on the US State Department’s ‘no travel’ list in 1981. [Therefore,] when Obama went to Pakistan in 1981 he was traveling either with a British passport or an Indonesian passport.” Had Pakistan actually been on the “no travel” list in 1981, Obama would have had to either travel there illegally, or use the passport of a foreign national. PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, investigates the claim. It is true that Obama went to Pakistan in 1981, during a summer vacation; he went to Indonesia to visit his mother and then to Pakistan with a college friend. But in 1981, according to the State Department, Pakistan was perfectly accessible to US citizens. State Department public affairs officer Ivna Giauque says, “According to our Pakistan experts, there was no travel ban to Pakistan in 1981.” PolitiFact notes that in August 1981, the State Department issued a “travel advisory” for Pakistan, but that would not have precluded any American from visiting Pakistan had he or she chosen to do so. In August 1981, the US consul general in Lahore wrote a letter to the New York Times encouraging Americans to visit the country. And a March 1981 New York Times featured an advertisement listing Karachi and Lahore as two destinations in their travel package. PolitiFact concludes that in the case of the email, “[s]omebody was just looking for an excuse to promote the birther conspiracy.” [St. Petersburg Times, 6/28/2010] The “travel ban” was advanced as an argument against Obama’s citizenship in a 2008 lawsuit which was summarily thrown out of court (see August 21-24, 2008).

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Barack Obama, US Department of State, Ivna Giauque

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Donald Trump, addressing an audience at the 2011 Conservative Political Action Conference.Donald Trump, addressing an audience at the 2011 Conservative Political Action Conference. [Source: Red Dog Report (.com)]Billionaire entrepeneur and television host Donald Trump tells an audience at the Conservative Political Action Conference that President Obama “came out of nowhere,” and adds: “In fact, I’ll go a step further: the people that went to school with him, they never saw him, they don’t know who he is. It’s crazy.” Trump, who receives cheers for the statement, tells the assemblage that he is considering running for president in 2012 as a Republican. He is apparently trying to revive the so-called “birther” claims that Obama is not a valid American citizen (see (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, and Around June 28, 2010). In response, PolitiFact, a non-partisan political research organization sponsored by the St. Petersburg Times, retraces Obama’s academic career: Obama attended kindergarten in Honululu, and moved with his family to Jakarta, Indonesia, in 1967, where he attended a Catholic elementary school, St. Francis Assisi Catholic, as well as Besuki Public School, until age 11. He then returned to Honolulu, where he lived with his maternal grandparents and attended a private college preparatory school, Punahou School, until he graduated with a high school diploma. In 1979, he attended Occidental College in Los Angeles, transferred to Columbia University in 1981, and graduated from that university in 1983. He later attended, and graduated from, Harvard Law School in 1991. Trump’s claims apparently center on rumors that “no one knew him” at Columbia University, fueled in part by a 2008 editorial by the Wall Street Journal (see September 11, 2008), which repeated the “finding” of a Fox News “investigation” that found 400 classmates of Obama’s had not known him at the time. Another source is Libertarian vice-presidential candidate Wayne Allyn Root, who attended Columbia at the same time as Obama and says: “I think the most dangerous thing you should know about Barack Obama is that I don’t know a single person at Columbia that knows him, and they all know me. I don’t have a classmate who ever knew Barack Obama at Columbia” (see September 5, 2008). Obama has himself said he did little socializing at Columbia, and though he had some involvement with the Black Students Organization and participated in anti-apartheid activities, spent most of his time studying: “Mostly, my years at Columbia were an intense period of study,” he has said. “When I transferred, I decided to buckle down and get serious. I spent a lot of time in the library. I didn’t socialize that much. I was like a monk.” The Journal noted a May 2008 story from the Associated Press containing an interview with Obama’s former roommate, Sohale Siddiqi, who verified Obama’s claims, and in January 2009, the New York Times published an interview with another roommate from the time, Phil Boerner, who also validated Obama’s claims of being a bookish, rather solitary student. PolitiFact interviews Cathie Currie, a professor at Adelphi University, who remembers Obama occasionally playing pick-up soccer with her and a group of friends on the lawn outside the library. She says he made an impression because of his athleticism, his maturity, and his wisdom, and she assumed that he was several years older than he actually was. “My sense of it was that he was keeping a low profile,” Currie tells the PolitiFact interviewer. “We’d ask him to go out with us for beers after soccer. He seemed like he wanted to, but then he’d step back and say, ‘Sorry, I’m going to the library.’” PolitiFact lists an array of articles covering Obama’s time at Occidental and Harvard Law School, noting that “[d]ozens of former classmates and teachers from those schools have publicly shared their recollections (and photos) of Obama. Obama was the president of the prestigious Harvard Law Review journal, for goodness sake.” PolitiFact has also found “plenty” of people who remember Obama from elementary and high school, in Indonesia and Hawaii. PolitiFact concludes: “We could get deeper into this but it seems like overkill. It’s abundantly clear that there are lots and lots of former classmates who remember Obama at every level of school. It’s true that Obama’s two years at Columbia are relatively undocumented. And far fewer classmates have publicly shared recollections of Obama from that period, as opposed to other school years before and after. At Columbia, Obama was a transfer student, he lived off campus, and by his and other accounts he buried himself in his studies and didn’t socialize much. But even so, there are several students who recall Obama at Columbia. In short, media accounts and biographies are filled with on-the-record, named classmates who remember Obama. Trump is certainly right that presidential candidates are heavily scrutinized. As even a basic online search confirms, Obama’s school years were, too. Trump’s claim that people who went to school with Obama ‘never saw him, they don’t know who he is’ is ridiculous. Or, to borrow Trump’s phrase, it’s crazy.” [St. Petersburg Times, 2/10/2011; JamesJoe, 2/17/2011]

Entity Tags: St. Francis Assisi Catholic, Wall Street Journal, Wayne Allyn Root, Sohale Siddiqi, Occidental College, PolitiFact (.org ), Columbia University, Conservative Political Action Conference, Cathie Currie, Barack Obama, Besuki Public School, Donald Trump, Fox News, Harvard University Law School, Phil Boerner, Punahou School

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

Mike Huckabee (R-AR), the former governor of Arkansas, currently a host on Fox News and a potential 2012 presidential candidate, tells a gathering at the National Press Club that it is “useless” to get into the seemingly endless debate on President Obama’s citizenship (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, and Around June 28, 2010) as recently revived by billionaire Donald Trump (see February 10, 2011). “I find it unnecessary, useless, and frankly a bit unnecessary to get into all sorts of debates over President Obama’s religion or the authenticity of his birth,” he says. “I know for some people that it is an obsession. It is not with me.” Huckabee has said that if Obama were not a US citizen, that fact would have emerged during the 2008 presidential primary. He also acknowledges that Obama is a Christian (see October 1, 2007, December 19, 2007, January 11, 2008, Around March 19, 2008, and April 18, 2008) and calls Obama a good role model for fathers, saying: “I have no disagreement with President Obama as a human being. In fact, I’ll go so far to say one of the things I respect very much is the role model that he has served as a husband and a father. And I think he has been an exemplary husband to his wife and an extraordinary father to his daughters. Frankly, America needs a good role model like that.” Huckabee emphasizes that he does not agree with Obama’s policies, saying, “But this is not an attack on President Obama, the person, even though you will see sharp elbows at the policies that he has put forth, specifically, many of the economic policies.” [St. Petersburg Times, 2/28/2011]

Entity Tags: Barack Obama, National Press Club, Mike Huckabee, Donald Trump

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Mike Huckabee (R-AR), the former governor of Arkansas, currently a host on Fox News and a potential 2012 presidential candidate, speculates that President Obama may have been born in Kenya. If this were true, Obama would not be eligible to be president. Huckabee states, incorrectly, that Obama grew up in Kenya. Huckabee is appearing on a radio show hosted by conservative Steve Malzberg. The host brings up the subject of Obama’s “controversial” birth certificate (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, and Around June 28, 2010), as recently revived by billionaire Donald Trump (see February 10, 2011), and asks, “Don’t you think we deserve to know more about this man?” Huckabee responds: “I would love to know more. What I know is troubling enough. And one thing that I do know is his having grown up in Kenya, his view of the Brits, for example, very different than the average American. When he gave the bust back to the Brits, the bust of Winston Churchill, a great insult to the British (see June 29, 2009). But then if you think about it, his perspective as growing up in Kenya with a Kenyan father and grandfather, their view of the Mau Mau Revolution in Kenya is very different than ours because he probably grew up hearing that the British were a bunch of imperialists who persecuted his grandfather.” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, believes that Huckabee is echoing discredited claims recently made by conservative author Dinesh D’Souza, who accused Obama of being an “anti-colonialist” and covert supporter of Kenyan extremists (see September 12, 2010, September 12, 2010 and After, September 12, 2010 and After, September 16, 2010, September 17, 2010, September 23, 2010, and September 23-24, 2010). Contrary to Huckabee’s assertions, Obama did not grow up in Kenya. He had virtually no contact with his Kenyan father and never met his paternal grandfather, whom D’Souza wrote had such a powerful influence on him. Instead, Obama grew up in Hawaii and Indonesia. After the interview on Malzberg’s show, Huckabee corrects his error, saying: “On Monday, while on Steve Malzberg’s radio show on New York’s WOR Radio, I was asked about the President Obama’s birth certificate issue. In my answer, I simply misspoke when I alluded to President Obama growing up in ‘Kenya’ and meant to say Indonesia.” PolitiFact notes that in the past, Huckabee has warned against buying into the idea that Obama is not a US citizen, affirmed Obama’s Christianity, and praised Obama as a role model for fathers (see February 23, 2011). [St. Petersburg Times, 2/28/2011]

Entity Tags: Dinesh D’Souza, Mike Huckabee, Steve Malzberg, Barack Obama, PolitiFact (.org )

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Fox News chief Roger Ailes acknowledges that Fox News has undergone what he calls a “course correction” over the last year, dialing back some of the most inflammatory and partisan rhetoric that is its brand. The release of talk show host Glenn Beck (see March 28 - April 6, 2011) is one of the actions Ailes has taken to “moderate” Fox News’s stance, as is the lower profile given former Alaska Governor Sarah Palin as a prominent Fox personality—once aggressively promoted by the network as the savior of the Republican Party, Palin is much less visible on the network now. Fox executives admit that after Barack Obama’s election in 2008 (see January 2009), “the entire network took a hard right turn (see February 2, 2009, February 9-10, 2009, February 10, 2009, February 20, 2009, March 16-17, 2009, March 17, 2009, March 17-24, 2009, March 18, 2009, March 23-24, 2009, March 24, 2009, March 24, 2009, March 31, 2009, April 1, 2009, April 1, 2009, April 1-2, 2009, April 3, 2009, April 3-7, 2009, April 6, 2009, April 6-13, 2009, April 6-7, 2009, April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, April 22, 2009, April 23, 2009, April 28, 2009, April 29, 2009, May 5-6, 2009, May 6, 2009, May 8-15, 2009, May 13-14, 2009, May 26, 2009, May 27, 2009, June 2, 2009, July 8, 2009, July 23, 2009, July 27, 2009, July 28, 2009, July 28-29, 2009, July 30, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 7, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 11, 2009, August 14, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, September 29, 2009, October 11, 2009, October 16, 2009, November 3, 2009, November 5-8, 2009, November 18-19, 2009, November 24, 2009, January 27, 2010, May 20-22, 2010, June 11, 2010, June 24, 2010 and After, July 2, 2010, July 24, 2010, September 1, 2010, September 4, 2010, September 4, 2010, September 15-16, 2010, September 18, 2010, September 18, 2010, September 27, 2010, September 28, 2010, September 29, 2010, September 29, 2010, September 30, 2010, October 1, 2010, October 3, 2010, October 26, 2010, November 9-11, 2010 and After, and November 9-11, 2010 and After)… but, as the tea party’s popularity fades (see August 25, 2011), is edging back toward the mainstream” (see November 16, 2010, November 17-18, 2010, February 23, 2011, February 28, 2011, March 19-24, 2011, March 23, 2011, March 23, 2011, March 24, 2011, March 27-28, 2011, March 30, 2011, April 26, 2011, April 26, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 28, 2011, May 22, 2011, May 23-24, 2011, June 10, 2011, July 13-14, 2011, January 14, 2012, January 17-18, 2012, February 11-16, 2012, and February 12-13, 2012). Ailes has ordered the opinion show hosts such as Sean Hannity and Bill O’Reilly to tone down the rhetoric, in part in response to the shooting of Representative Gabrielle Giffords (D-AZ) and the resultant debate about the aggressive, violent rhetoric being promulgated on the right (see March 24, 2010). Moreover, as media pundit Howard Kurtz writes, “[i]t was, in his view, a chance to boost profits by grabbing a more moderate audience.” Ailes’s contract is up in 2013, and some expect the 71-year-old media magnate not to renew his contract thereafter. Ailes continues to insist that his news network is the only “fair and balanced” (see 1995) news outlet on television, with the other broadcast and cable news providers being relentlessly liberal in their presentations, but on the other hand implicitly admits that he routinely pushes right-wing memes and talking points on his network. Today, for example, he is touting Fox News’s new “Regulation Nation” series, pushing the idea that government regulations have a stranglehold on American business. “[N]o other network will cover that subject,” he says. “I think regulations are totally out of control.” Government bureaucrats hire Ph.D.s to “sit in the basement and draw up regulations to try to ruin your life,” he says. Under Ailes’s direction, Fox News will feature stories on “over-regulation” in many of its straight-news and opinion shows. Some non-Fox News conservative pundits, such as radio host Rush Limbaugh, wonder if Ailes hasn’t given up on his commitment to conservative principles in return for ratings, saying, “Fox wants these people [Republican primary candidates] to tear each other up, ‘cause they want approval from the mainstream media.” Kurtz says that Ailes has turned the Republican primary into his own “reality show” for ratings and profits, essentially agreeing with Limbaugh. Overall, others are registering that Ailes is attempting to dial back the hyperpartisan posturing, even former Obama administration aide Anita Dunn, who says, “You have the sense that they’re trying to at least appear less of the hyperpartisan political network they had been.” [Newsweek, 9/25/2011]

Entity Tags: Gabrielle Giffords, Anita Dunn, Barack Obama, Fox News, Sean Hannity, Rush Limbaugh, Glenn Beck, Bill O’Reilly, Roger Ailes, Howard Kurtz, Sarah Palin

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike