!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'February 28, 2011: Former Arkansas Governor Falsely Claims Obama Raised in Kenya, Corrects Error'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event February 28, 2011: Former Arkansas Governor Falsely Claims Obama Raised in Kenya, Corrects Error. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

One of the digital artifacts scanned from Barack Obama’s birth certificate and digitally manipulated by ‘Techdude.’One of the digital artifacts scanned from Barack Obama’s birth certificate and digitally manipulated by ‘Techdude.’ [Source: Dr. Neal Krawetz]A blogger calling himself “Techdude” writes a “final report” for the conservative blog Atlas Shrugs that, he claims, proves Senator Barack Obama (D-IL)‘s digitally scanned copy of his birth certificate (see June 13, 2008) is a fraud, regardless of the recent validation of the copy by PolitiFact (see June 27, 2008) and the discovery of a printed birth announcement from a Honolulu newspaper (see July 2008). The proprietor of Atlas Shrugs, Pamela Geller, refuses to name “Techdude,” but claims “he is an active member of the Association of Certified Fraud Examiners, American College of Forensic Examiners, the International Society of Forensic Computer Examiners, International Information Systems Forensics Association,” and other unnamed organizations. He is, Geller claims, a forensic computer examiner, a certificated legal investigator, and a licensed private investigator. “Techdude“‘s report begins with complaints that unnamed Obama supporters have recently vandalized his car and hung a dead rabbit on his front door “in a lame attempt to intimidate me from proceeding with releasing any details of my analysis.” The attempt at “intimidation” did not work, “Techdude” proclaims, and he then releases his detailed analysis of the certificate. Although he refuses to release any information about the supposed actual Hawaiian birth certificates he used for his comparisons, “because of the amazing number of violent psychopaths who seem to be drawn to this issue,” he says comparison between the digital scan of Obama’s certificate and the “actual” certificates he claims to have in his possession show critical differences between them. “Techdude” says, among other things:
bullet The borders of the real certificates differ from those on the Obama certificate;
bullet The measurements of the real certificates differ from those of the Obama certificate;
bullet The digital scan shows evidence that the information was “overlain” onto a piece of security paper;
bullet The digital scan shows artifacts that could only come from Photoshop manipulation;
bullet The typography shows differences in “kerning,” or the spacing between characters, between the scan and the authentic documents.
“Techdude” concludes that the digital scan was produced by someone obtaining a real Hawaii birth certificate, soaking it in solvent, and then reprinting it with the desired information. [Atlas Shrugs, 7/20/2008] Computer forensics expert Dr. Neal Krawetz later examines “Techdude“‘s analysis and determines it to be completely specious. The analysis, Krawetz will determine, has been deliberately manipulated to produce false results. “TechDude did not make amateur mistakes,” Krawetz will conclude. “Instead, he intentionally manipulated the data so that it would support his theory.” [Neal Krawetz, 8/4/2008; Hacker Factor, 2011]

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Barack Obama, Atlas Shrugs (.com), Neal Krawetz, “Techdude”, Pamela Geller

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Author Jerome Corsi, who has published a scathing, and well-debunked, challenge to presidential candidate Senator Barack Obama (D-IL)‘s American citizenship (see August 1, 2008 and After), calls Obama’s birth certificate a “fake” in an interview on Fox News. Corsi tells interviewer Steve Doocy: “Well, what would be really helpful is if Senator Obama would release primary documents like his birth certificate. The campaign has a false, fake birth certificate posted on their Web site. How is anybody supposed to really piece together his life?” Corsi is referring to a scanned digital copy of Obama’s birth certificate (see June 13, 2008), which has been confirmed as true and valid by Hawaiian state officials (see June 27, 2008). Corsi claims, “The original birth certificate of Obama has never been released and the campaign refuses to release it.” Doocy asks if the copy isn’t “just… a State of Hawaii-produced duplicate?” and Corsi responds: “No, it’s a—there’s been good analysis of it on the Internet, and it’s been shown to have watermarks from Photoshop. It’s a fake document that’s on the Web site right now, and the original birth certificate the campaign refuses to produce.” [FactCheck (.org), 8/21/2008]

Entity Tags: Barack Obama, Jerome Corsi, Steve Doocy, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

As reported by progressive media watchdog Web site Media Matters, conservative radio hosts echo the claim that Democratic presidential candidate Barack Obama has never produced a legitimate birth certificate proving his American citizenship, a claim long since debunked (Obama long ago posted a copy on his Web site—see June 13, 2008—and document experts and the Hawaii Department of Health will confirm its validity—see June 27, 2008, August 21, 2008, October 30, 2008, and July 28, 2009). Rick Roberts tells his audience that Obama’s birth certificate “hasn’t… been produced” and that no one in the Obama campaign has ever provided one for public scrutiny. Chris Baker says there “has never been a real birth certificate presented” by Obama. Michael Savage, taking the story one step further, says that the birth certificate “that was produced is a forgery.” Savage also claims that no one in Hawaii, Obama’s birth state, can find the original certificate: It “does not exist, they can’t find it in the Hawaii government. It’s never been produced. The one that was produced is a forgery.… I will never work for a man who has a birth certificate nobody can find. In other words, if you vote for Obama, you’re insane.” Savage goes on to claim that Obama is actually a Kenyan citizen, like his father, another claim long since disproven (see August 1, 2008 and After), and makes an equally illegitimate claim that Obama was educated in an Indonesian madrassa, or radical Islamist school (see January 22-24, 2008), under the name “Barry Soetoro”; Savage even claims that Obama legally changed his name to “Barry Mohammed Soetoro” in Indonesia. No such name change has ever been documented. [Media Matters, 10/14/2008] Weeks later, Savage will assert, without proof, that Obama will visit Hawaii to address the issue of the birth certificate and cloak the trip by ostensibly visiting his gravely ill grandmother (see November 10, 2008).

Entity Tags: Michael Savage, Media Matters, Barack Obama, Rick Roberts, Chris Baker

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Sarah Obama, standing with her step-grandson Barack Obama in a 2009 photograph.Sarah Obama, standing with her step-grandson Barack Obama in a 2009 photograph. [Source: Shooting from the Lip (.com)]Bishop Ron McRae of the Anabaptist Church of North America calls Sarah Onyango Obama, presidential candidate Barack Obama’s elderly step-grandmother. McRae, in Pennsylvania, speaks to Mrs. Obama in Kenya over a garbled and troubled telephone connection; Mrs. Obama uses at least one translator, Vitalis Akech Ogombe (a cousin of Obama’s and the grandson of Sarah Obama), because she speaks Luo and Swahili. (Apparently some, if not all, of the conversation is translated between English, Swahili, Luo, then back to Swahili, and then into English.) Additionally, the conversation takes place during a riotous celebration, and on the Kenyan side is being heard through a speakerphone. McRae set the conversation up through a contact, Kweli Shuhubia, a Kenyan Christian evangelist McRae knows as “Brother Tom,” and who, in an exchange of emails, apparently demanded money and goods for setting up the “operation,” as he and McRae call it. The telephone conversation lasts 14 minutes, and McRae apparently does not inform the Kenyans that they are being recorded. The resulting audiotape creates a firestorm of controversy over President Obama’s supposed birth in Kenya, because it appears that Mrs. Obama says she saw him born in Kenya. McRae quickly makes an edited portion of the audiotape available on the Internet. It says in part:
McRae: - “Could I ask her about his actual birthplace? I would like to see his birthplace when I come to visit Kenya in December. Was she present when he was born in Kenya?”
Ogombe: - “She says yes she was. She was present when Obama was born.”
The edited version does not contain the next portion:
McRae: - “Okay, when I come in December, I would like to go by the place, the hospital where he was born. Could you tell me where he was born? Was he born in Mombasa?”
Ogombe: - “No. Obama was not born in Mombasa. He was born in America.”
McRae: - “Whereabouts was he born? I thought he was born in Kenya.”
Ogombe: - “He was born in America, not in Mombasa.”
McRae: - “Do you know where he was born? I thought he was born in Kenya. I was gonna go by and see where he was born.”
Ogombe: - “Hawaii. She says he was born in Hawaii. In the state of Hawaii, where his father, his father was also learning there. The state of Hawaii.”
McRae: - “I thought she said she was present. Was she able to see him being born in Hawaii?”
Translator: - “No, no.… She was not… she was here in Kenya. Obama was born in America.… Because the grandmother was back in Kenya and Obama was born in America, where he is from, where his father was learning, learning in America, the United States.”
Instead of posting the entire audiotape, McRae will continue to insist that Sarah Obama confirmed Obama’s Kenyan birth. McRae submits an affidavit that states in part: “Though some few younger relatives, including Mr. Ogombe (one of the translators), have obviously been versed to counter such facts with the common purported information from the American news media that Obama was born in Hawaii, Ms. Sarah Hussein Obama was very adamant that her grandson, Senator Barack Hussein Obama, was born in Kenya, and that she was present and witnessed his birth in Kenya, not the United States. When Mr. Ogombe attempted to counter Sarah Obama’s clear responses to the question, verifying the birth of Senator Obama in Kenya, I asked Mr. Ogombe how she could be present at Barack Obama’s birth if the senator was born in Hawaii, but Ogombe would not answer the question, instead he repeatedly tried to insert that, ‘No, no, no. He was born in the United States!’” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, notes that a March 2007 story in the Chicago Tribune featured a quote from reporter Tim Jones, who spoke with Sarah Obama and quoted her as saying that she received a letter announcing Obama’s birth and she “was so happy to have a grandchild in the US.” PolitiFact concludes that the audiotape as presented was “tightly… edited” to give a false impression that Mrs. Obama had seen Barack Obama being born in a Kenyan hospital. [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file; Obama Conspiracy (.org), 3/6/2009; St. Petersburg Times, 4/7/2011] McRae will release his edited audiotape in the last week of October 2008, in an apparent attempt to influence the upcoming presidential election. [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file]
Explanation of Hoax - Investigative blogger Greg Doudna, who later obtains a copy of the unedited audiotape and makes it, and a transcript, available on the Internet, explains McRae’s reasoning behind the hoax. “In this conversation McRae sought to obtain evidence on tape in support of a conspiracy theory circulating in certain right-wing circles in America, namely, that Barack Obama Jr. was not born in Hawaii in 1961 as represented, but actually was secretly born in Kenya. According to this theory, Obama’s mother, then-18-year-old Ann Dunham, waited until about seven or eight months into her pregnancy to take a grueling transcontinental flight halfway across the world to Kenya, there to discover that because of her pregnancy she was not allowed by an airline to get on the plane back to the US, and so was forced to have her baby—the future president of the United States—in a hospital in Kenya. Motivated by a desire to ensure that her child would be regarded as a US citizen with all rights thereof, she or fellow-conspirator family members plotted to have [Obama’s] birth recorded in Hawaii as if it happened in Hawaii, including placing a notice in a Hololulu newspaper of the birth, which was published a few days later (see July 2008). The plot succeeded (so the story goes), and the secret of the true circumstances of Barack Obama Jr.‘s birth in Kenya was closely held by the family, so much so that neither Ann Dunham nor any other family member ever spoke of a trip of Ann Dunham to Kenya in all the years since.” The “conspiracy” would have worked, Doudna writes, had Obama not decided to run for president. “No witness, document, evidence, or testimony has been produced which locates Ann Dunham anywhere outside the United States at any time in her life prior to 1967, when she and young Barack Jr. went to live for several years in Indonesia. Neither the outgoing Bush administration, the Republican Party, the McCain campaign, nor any of Obama’s earlier rivals for the Democratic nomination disclosed any awareness of evidence that Obama was born in Kenya, or in any other way ineligible to be president. Yet the notion is fervently believed, like an urban legend that will not die.” [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file]
Audiotape Used in Lawsuit - The edited audiotape will be presented as “evidence” of Obama’s supposed Kenyan citizenship in a lawsuit (see August 21-24, 2008).

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Ann Dunham, Kweli Shuhubia, Barack Obama, Tim Jones, Vitalis Akech Ogombe, Greg Doudna, Sarah Obama, Ron McRae

Timeline Tags: Domestic Propaganda

As reported by progressive media watchdog site Media Matters, conservative radio host Michael Savage tells his audience that President-elect Barack Obama’s grandmother “suspiciously died virtually the night before the election,” in an apparent attempt to question Obama’s pre-election trip to Hawaii. Obama visited his grandmother in late October, shortly before her death on November 3. Savage ties in his questions about Obama’s grandmother and her “suspicious death” to discredited claims that Obama has been unable to verify his US citizenship. Savage tells his listeners: “Well, we don’t even know where Obama was born. His grandmother died the night before the election. There’s a lot of questions around this character that the media won’t answer. Let’s start with what country he’s from. Why was the birth certificate never produced? Why in the world did he take time off from the campaign to visit the grandmother who then suddenly and suspiciously died virtually the night before the election? Tell me about that.” Savage and other conservative commentators have suggested that Obama went to Hawaii, not to visit his gravely ill grandmother, but to address charges that his birth certificate is not valid. [Media Matters, 11/14/2008] Savage is one of a number of conservative radio hosts to spread false rumors about Obama’s birth certificate (see October 8-10, 2008). Obama produced a copy of his birth certificate months before (see June 13, 2008). A number of organizations have verified that Obama’s birth certificate is valid and authentic (see June 27, 2008 and August 21, 2008), as have Hawaii Health Department officials (see October 30, 2008). [St. Petersburg Times, 6/27/2008; WorldNetDaily, 8/23/2008; FactCheck (.org), 11/1/2008] According to Talkers Magazine, Savage is third in talk-radio listenership across the US, behind fellow conservatives Rush Limbaugh and Sean Hannity. [Media Matters, 11/14/2008]

Entity Tags: WorldNetDaily, Talkers Magazine, Media Matters, Michael Savage, Rush Limbaugh, Barack Obama, FactCheck (.org), Sean Hannity

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune.A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune. [Source: We the People (.org)]Robert L. Schulz, a wealthy anti-tax activist from upstate New York and the chairman of the We the People Foundation, takes out the second of two ads in the Chicago Tribune questioning whether President Barack Obama is a “natural born citizen” and thusly eligible to be president. Schulz confirms that his non-profit foundation spent “tens of thousands of dollars” on the ads. The ads echo long-debunked claims that Obama’s Hawaiian birth certificate (see June 13, 2008) is fraudulent (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, and November 10, 2008). Cases challenging Obama’s citizenship have been thrown out of numerous state courts (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), and the State of Hawaii has vouched for the authenticity of the Obama birth certificate, which by state law is locked in a state government vault with all other such “long form birth certificates” issued by Hawaiian officials (see July 1, 2009). Schulz’s ad raises the following claims:
bullet The birth form released by Obama was “an unsigned, forged, and thoroughly discredited” live birth form, Schulz says. Digital and real copies of Obama’s birth certificate have been examined by experts, including members of the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania, and pronounced real (see August 21, 2008).
bullet According to Schulz, “Hawaiian officials will not confirm” that Obama was born in their state. Hawaiian officials initially did resist releasing a copy of the certificate, citing state privacy laws. However, Hawaii’s health director and head of vital statistics reviewed Obama’s birth certificate in the department’s vault and vouched for its authenticity (see October 30, 2008).
bullet Schulz says that legal affidavits state Obama was born in Kenya. Those affidavits were filed by challengers to Obama’s citizenship, and those challenges have been dismissed by a variety of courts (see August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008).
bullet Obama’s paternal grandmother is recorded on tape saying she attended Obama’s birth in Kenya, Schulz says. Schulz is referring to claims by street preacher Ron McRae who interviewed the second wife of Obama’s grandfather, Sarah Obama, via long-distance telephone (see October 16, 2008 and After). The audiotape clearly shows that the assembled Obama relatives, and the translator who spoke to McRae, repeatedly stated that Obama was born in Hawaii.
bullet Schulz says that “US law in effect in 1961 [the year of Obama’s birth] denied citizenship to any child born in Kenya if the father was Kenyan and the mother was not yet 19 years of age.” Schulz is incorrect. US law states that any child born in the US is a legitimate citizen regardless of his parents’ nationalities and/or citizenships. Obama’s father had dual Kenyan/British citizenship, and his mother was a US citizen. Had Obama been born outside of US territory and his mother Ann Dunham been under 19 years of age, which she was, Obama would indeed not have been a citizen at the time of his birth, though the provisions of this law were subsequently loosened and made retroactive for government employees serving abroad and their families. The point is moot, because Obama was born in a hospital in Honolulu.
bullet Schulz says that in 1965, Obama’s mother relinquished whatever Kenyan or US citizenship she and Obama had by marrying an Indonesian and becoming a naturalized Indonesian citizen. Schulz has produced no evidence to back this claim; Dunham did not file any of the documentation required to renounce one’s US citizenship, and even so, would not have jeopardized Obama’s citizenship in doing so. Obama and his mother moved to Indonesia in 1968, and returned to Hawaii while Obama was still in grade school. Schulz provides a reproduced Indonesian school document that states Obama’s citizenship at the time as “Indonesian,” but the same document lists Obama’s birthplace as “Honolulu, Hawaii.” [Chicago Tribune, 12/3/2008]
Schulz claims his challenges to Obama are not motivated by political partisanship. “We never get involved in politics,” he says of We The People. “We avoid it like the plague.” However, Schulz has done battle with local and state authorities for years; in 2007, a federal judge ordered him to shutter his Web site because he and his organization were, in the words of the Justice Department’s tax division, using the site to promote “a nationwide tax-fraud scheme.” Schulz now says he is being targeted by government operatives who are attempting to silence him. He says his group attempted to buy a similar ad in USA Today, but could not afford the cost. [Chicago Tribune, 12/3/2008; Salon, 12/5/2008]

Entity Tags: Barack Obama, Robert L. Schulz, FactCheck (.org), Chicago Tribune, We the People Foundation, Ann Dunham, Sarah Obama, Ron McRae

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

The bust of Winston Churchill, loaned to the White House by the British government.The bust of Winston Churchill, loaned to the White House by the British government. [Source: WorldMeets (.us)]Conservative radio host Glenn Beck tells his listeners that President Obama recently returned a bust of Winston Churchill to Great Britain because of his secret hatred of the British. Britain gave President Bush a bust of Churchill to display in the Oval Office during his term of office. In February 2009, Obama returned the bust and replaced it with a bust of President Abraham Lincoln; he added a bust of Dr. Martin Luther King Jr. to the display. At the time, London’s Daily Telegraph reported that the bust had only been lent to the White House: according to the British Embassy, it had been “uniquely lent to a foreign head of state, President George W. Bush,” not given in perpetuity to the US government. A British Embassy spokesman told the Telegraph: “The bust of Sir Winston Churchill by Sir Jacob Epstein was uniquely lent to a foreign head of state, President George W. Bush, from the Government Art Collection in the wake of 9/11 as a signal of the strong transatlantic relationship. It was lent for the first term of office of President Bush. When the president was elected for his second and final term, the loan was extended until January 2009. The new president has decided not to continue this loan and the bust has now been returned. It is on display at the ambassador’s residence.” The White House curator, William Allman, said at the time, “It was already scheduled to go back.” However, Beck explains that Obama returned the bust because he harbors a secret hatred for the British. Beck tells his listeners that Obama’s paternal grandfather, a Kenyan, was tortured by the British during the Mau Mau Uprising in the 1950s, and that is the source of Obama’s supposed hatred. Beck presents no other evidence that Obama holds any sort of grudge or negative feelings towards the British, and ignores the fact that the Churchill bust had been slated to be returned to Britain at the end of Bush’s second term. Beck also fails to inform his listeners that Obama keeps a British treasure on his desk: a wooden penholder made from wood taken from a British sailing ship and given to him by former British Prime Minister Gordon Brown. Instead, Beck tells his listeners: “Why does Obama harbor animosity towards the British?… A listener called me this morning. Said he had found information about Barack Obama’s grandfather in an old Irish newspaper but couldn’t verify it. I said okay, what is it? We looked into it. The information, took us about 20 minutes to find. It was out there, but until today I never heard about this information, and I’m kind of in the Barack Obama business, you know what I mean? I don’t think you have. Maybe you have. What puts you in a position to act unexplainably in weird ways toward the ally? Something must have happened in your life and maybe this is a part of it.” The news report apparently carried an account from Obama’s Kenyan step-grandmother, who told of her husband being tortured by British soldiers during the 1950s. In light of this information, Beck says it “sure makes sense” that Obama would hate the British, and adds that if it had been his grandfather who was mistreated, “I certainly wouldn’t want someone like me dealing with longtime allies.” [Daily Telegraph, 2/14/2009; Associated Press, 1/5/2010; Media Matters, 6/29/2010] Beck is echoing themes advanced by a Nigerian-American conservative in a recent Internet publication, who claimed that Obama is secretly an “African colonial” (see June 25, 2009).

Entity Tags: Glenn Beck, George W. Bush, William Allman, Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2010 Elections

The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital.The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital. [Source: Snopes (.com)]California attorney Orly Taitz posts an image of what she says is President Obama’s “true” birth certificate, this one issued in Kenya (see June 13, 2008). Taitz then files a motion in federal court to prove its authenticity. The conservative news blog WorldNetDaily (WND) quickly publishes an article repeating Taitz’s claim. WND notes that the Kenyan document lists Obama’s parents as “Barack Hussein Obama and Stanley Ann Obama, formerly Stanley Ann Dunham.” The birth date is August 4, 1961, and the hospital of birth is Coast General Hospital in Mombasa, Kenya. The document lists no attending doctor. It does list the signature of the deputy registrar of Coast Province, Joshua Simon Oduya. According to the document, it was issued as a certified copy of the original in February 1964. WND claims that it has compared the Taitz document to other Kenyan birth certificates, and, it concludes, “the form of the documents appear to be identical.” WND admits that other fraudulent Kenyan birth certificates have recently been posted on the Internet, but, it says, “[t]he new document released by Taitz bears none of the obvious traits of a hoax.” Critics note that the Taitz document was certified as being issued by the Republic of Kenya on February 17, 1964, though the Republic of Kenya did not come into existence until December 1964. However, WND says, “Kenya’s official independence was in 1963, and any number of labels could have been applied to government documents during that time period.” According to WND, Taitz says she received the document “from an anonymous source who doesn’t want his name known because ‘he’s afraid for his life.’” Taitz’s court filing, in the US District Court for the Central District of California, requests the purported evidence of Obama’s birth—both the alleged birth certificate and foreign records not yet obtained—be preserved from destruction, asks for permission to legally request documents from Kenya, and seeks a subpoena for deposition from Secretary of State Hillary Clinton. Taitz tells WND: “I filed the motion with the court asking for expedited discovery, which would allow me to start subpoenas and depositions even before Obama and the government responds. I am asking the judge to give me the power to subpoena the documents from the Kenyan embassy and to require a deposition from Hillary Clinton so they will be forced to authenticate [the birth certificate]. I’m forcing the issue, where Obama will have to respond.… Before, they said, ‘You don’t have anything backing your claims.’ Now I have something. In fact, I have posted on the Internet more than Obama has (see June 13, 2008). My birth certificate actually has signatures.” Taitz says she plans to file more documents with the court in the following days. [St. Petersburg Times, 8/2/2009; WorldNetDaily, 8/2/2009]
Forgery - PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, asks for clarification from Salim Lone, the spokesman for Kenyan Prime Minister Raila Odinga. Lone says via email: “It’s a forgery. Kenya only became a republic in December, 1964. Other arguments could also be marshaled, but they are not needed.” Blogger Steve Eddy then finds a nearly-identical document on the Internet using Google Search, posted on a genealogy Web site by an Australian, David Jeffrey Bomford. Eddy compares the two and, according to PolitiFact: “Same format. Same book and page number in the birth registry. Some of the officials’ last names were even the same.” Eddy tells PolitiFact, “At that point, it was pretty obvious the Kenyan one was a fake, that someone had used this real one from Australia to make their version.” An ABC affiliate in Australia asks Bomford, a public service clerk in Adelaide, about the controversy, and Bomford replies: “That is ridiculous. Little old person in Adelaide, the president of the United States. I don’t know whether to laugh about it or not, be worried about it.” Bomford says he had nothing to do with the hoax. “It’s little old me and my mum and everything else up there,” he says. The birth certificate he posted online is his own, he says. “Oh, I definitely confirm that the birth certificate was mine. That was quite easy to see—my address, even the style of the birth certificate was an old South Australian one. So it’s quite easy to identify that it’s mine.… It’s definitely a copy of my certificate. It’s so laughable it’s ridiculous.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009] The Washington Independent’s David Weigel notes , “The image is part of the extremely ill-informed conspiracy theory that Obama was born in Mombasa—conveniently, one of the more Muslim parts of the country.” The Obama family lives in an entirely different part of Kenya, over a thousand miles from Mombasa. Moreover, at the time of Obama’s birth, Mombasa was not a part of Kenya, but part of Zanzibar. [Washington Independent, 8/3/2009]
Rebuttal - Taitz posts on her Web site that Bomford’s certificate, not her own, is the fake, and says Bomford or someone else altered that certificate from the “original” Obama certificate to discredit her. Eddy says of Taitz’s claim, “There’s no reasoning with some of these people.” A blogger from “Obama Not Qualified” writes a long screed detailing his or her belief that the Taitz document is real, though noting his or her belief that the photo Taitz originally posted may not be real, and giving a step-by-step walkthrough of how to create a falsified document. PolitiFact receives a response from Val Edyvean, registrar of births, deaths and marriages for South Australia, saying: “It appears that a South Australian loaded an image of his own birth certificate onto a family history Web site and that the format was used by others to ‘create’ a document which purported to be a Kenyan birth certificate for Barack Obama. As the South Australian man has now removed this image, and the date of his birth is in the period of certificates which are restricted from public access, I do not intend to add to speculation by commenting on details of either that certificate or any aspects of it.” [Obama Not Qualified, 2008; St. Petersburg Times, 8/2/2009]
Conclusion - WND publisher Joseph Farah publishes a column expressing his feeling that the Taitz certificate is “probably” a forgery, and claims that WND never made any assertion of its validity. (Farah also says that the State of Hawaii has “steadfastly refused” to state that the birth certificate posted by the Obama campaign in 2008 is valid, a false statement—see October 30, 2008 and July 28, 2009). “The Kenyan document could be real. I haven’t seen a single disqualifying error pointed out in the last 24 hours. But I still strongly suspect it is not,” he writes. Instead, he says, WND posted the certificate and the accompanying article so that it could be fact-checked. He then claims that Obama has “hidden” his real birth certificate and “virtually every other meaningful document in his life” from public scrutiny. [WorldNetDaily, 8/4/2009] PolitiFact concludes that the Taitz certificate “is a fake.” However, “we have no delusions this changes anyone’s mind in the birther movement.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009]

Entity Tags: Steve Eddy, US District Court for the Central District of California, WorldNetDaily, Salim Lone, Val Edyvean, Orly Taitz, David Jeffrey Bomford, David Weigel, Barack Obama, PolitiFact (.org ), Joseph Farah, Joshua Simon Oduya, Hillary Clinton

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The cover of Klein and Elliott’s ‘The Manchurian President.’The cover of Klein and Elliott’s ‘The Manchurian President.’ [Source: Borders (.com)]The progressive media watchdog organization Media Matters finds a number of dubious or outright false claims in a recent book by Aaron Klein entitled The Manchurian President: Barack Obama’s Ties to Communists, Socialists, and Other Anti-American Extremists. Klein is a reporter for the conservative news blog WorldNetDaily, which has taken a lead role in accusing President Obama of not being an American citizen (see December 5, 2008, May 28, 2009, and August 1-4, 2009). Among other disproven claims, Klein writes that “terrorist” William Ayers (see October 4-5, 2008) was the “ghostwriter” of Obama’s 1995 memoir Dreams From My Father; Kenyan prime minister Raila Odinga is Obama’s cousin (using the false relationship to try to link Obama with Odinga, whom Klein calls a “traitor” to Kenya); Obama supports “involuntary birth-control measures,” which Klein describes as “compulsory, government-mandated ‘green abortions’ [to] control population growth and prevent ecological disasters”; and Obama sought and received support from the socialist New Party in the early stages of his political career. Klein also attempts to portray the church that Obama attended as a child, the First Unitarian Church of Honolulu, as a “staging ground” for his supposed “antiwar activism” and “socialism”; claims a number of ties between Obama and Communist “black activists”; and makes other claims. Klein also attempts to argue that “Obama may not be eligible to serve as president.” After admitting that there is “no convincing evidence that Obama was born in Kenya, nor that his birthplace was any place other than Hawaii, his declared state of birth,” Klein claims that because Obama’s father was not a US citizen, there should have been “Congressional debate about whether Obama is eligible under the United States Constitution to serve as president,” focusing on the legal definition of the constitutional requirement that the president be a “natural born citizen.” Klein ignores most accepted legal opinions on the subject, instead focusing on a 1758 treatise called The Law of Nations and an obscure Supreme Court decision, Minor v. Happersett. Both the treatise and the Court decision have been routinely cited by “birther” lawyers attempting to challenge Obama’s citizenship, Media Matters notes. [Media Matters, 5/7/2010] Reviews of the book are mixed. David Horowitz’s far-right publication Front Page Magazine calls the book a “meticulously documented piece of outstanding investigative research” that “blow[s] the lid off the dome of silence surrounding the Obama administration.” Klein and co-author Brenda J. Elliot “reveal surreptitious ties to radical leftists of all stripes,” the review states. [Front Page Magazine, 6/16/2010] Terry Krepel, the progressive founder of ConWebWatch, calls Klein’s entire book an exercise in “guilt by association,” using as one of several examples Obama’s attendance at the Honolulu church: Obama was a young boy at the time; the group that Ayers was a part of, Students for a Democratic Society (SDS), had splintered two years before Obama began attending church services; and Klein never shows any proof that what he calls “Ayers’s ideology” made it into the Sunday school curriculum. The book is entirely “dishonest,” Krepel concludes. [Huffington Post, 5/9/2010]

Entity Tags: WorldNetDaily, William Ayers, Terry Krepel, Students for a Democratic Society, Raila Odinga, Barack Obama, Aaron Klein, Front Page Magazine, Media Matters, New Party, First Unitarian Church of Honolulu

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A chain email makes the rounds of the Internet containing a purported Associated Press (AP) article that claims to hold evidence that President Obama is not an American citizen (see June 13, 2008, June 27, 2008, July 2008, August 21, 2008, October 30, 2008, July 1, 2009, July 28, 2009, July 28, 2009, and July 29, 2009). The story claims that transcripts from Obama’s first university, Occidental College, show that Obama attended the school under the name “Barry Soetoro” and received financial aid as a native of Indonesia. The alleged AP story reads in part: “The group ‘Americans for Freedom of Information’ has released copies of President Obama’s college transcripts from Occidental College. Released today, the transcript school [sic] indicates that Obama, under the name Barry Soetoro, received financial aid as a foreign student from Indonesia as an undergraduate. The transcript was released by Occidental College in compliance with a court order in a suit brought by the group in the Superior Court of California. The transcript shows that Obama (Soetoro) applied for financial aid and was awarded a fellowship for foreign students from the Fulbright Foundation Scholarship program. To qualify, for the scholarship, a student must claim foreign citizenship.” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, investigates the claim. AP spokesman Jack Stokes tells PolitiFact the story is not valid: “It is not an AP story,” he says. PolitiFact then performs Google and Lexis-Nexis searches, and finds no information on any such group named “Americans for Freedom of Information.” The story, PolitiFact notes, is dated April 1, 2009, April Fool’s Day. Occidental College official Jim Tranquada confirms that the school has not released Obama’s transcripts, because it has never received a request from Obama to do so, and unless it receives such a request, it cannot, under federal law, release the transcripts to anyone. Obama called himself “Barry” when he entered Occidental, but according to the recollections of friends and acquaintances, began calling himself “Barack” by the time he left. “Soetoro” is the name of Obama’s stepfather, with whom he lived in Indonesia while a small child. Tranquada confirms that Obama registered under the name “Obama” and not “Soetoro.” The email’s claim that Obama applied for a Fulbright scholarship cannot be verified by any records. [St. Petersburg Times, 6/28/2010]

Entity Tags: Jim Tranquada, Occidental College, Americans for Freedom of Information, Associated Press, PolitiFact (.org ), Barack Obama, Jack Stokes

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A chain email circulating on the Internet claims that because Barack Obama went to Pakistan in 1981, he cannot be a US citizen. The argument, according to the email, is: “Pakistan was on the US State Department’s ‘no travel’ list in 1981. [Therefore,] when Obama went to Pakistan in 1981 he was traveling either with a British passport or an Indonesian passport.” Had Pakistan actually been on the “no travel” list in 1981, Obama would have had to either travel there illegally, or use the passport of a foreign national. PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, investigates the claim. It is true that Obama went to Pakistan in 1981, during a summer vacation; he went to Indonesia to visit his mother and then to Pakistan with a college friend. But in 1981, according to the State Department, Pakistan was perfectly accessible to US citizens. State Department public affairs officer Ivna Giauque says, “According to our Pakistan experts, there was no travel ban to Pakistan in 1981.” PolitiFact notes that in August 1981, the State Department issued a “travel advisory” for Pakistan, but that would not have precluded any American from visiting Pakistan had he or she chosen to do so. In August 1981, the US consul general in Lahore wrote a letter to the New York Times encouraging Americans to visit the country. And a March 1981 New York Times featured an advertisement listing Karachi and Lahore as two destinations in their travel package. PolitiFact concludes that in the case of the email, “[s]omebody was just looking for an excuse to promote the birther conspiracy.” [St. Petersburg Times, 6/28/2010] The “travel ban” was advanced as an argument against Obama’s citizenship in a 2008 lawsuit which was summarily thrown out of court (see August 21-24, 2008).

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Barack Obama, US Department of State, Ivna Giauque

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A portion of the Forbes magazine cover featuring Dinesh D’Souza’s article on President Obama.A portion of the Forbes magazine cover featuring Dinesh D’Souza’s article on President Obama. [Source: Forbes magazine / PBS]In a cover story for Forbes magazine, conservative author and pundit Dinesh D’Souza claims that President Obama is using the Oval Office to pursue Kenyan anti-colonial policies once advocated by his father, Barack Obama Sr., a Harvard-trained economist and Luo tribesman from Kenya. D’Souza has a long history of race-baiting and using inflammatory rhetoric (see March 15, 1982, October 1982, October 4, 1990, and June 5, 2004). [Forbes, 9/27/2010] The story is loosely based on D’Souza’s upcoming book, The Roots of Obama’s Rage. [Washington Post, 9/16/2010] It is dated September 27, 2010, but is published on the Internet two weeks earlier. After tarring Obama as “the most antibusiness president in a generation, perhaps in American history” and a strong advocate of expanding the federal government into all aspects of America’s commercial existence, D’Souza turns to his perception of Obama’s “strange” foreign policy. He cites several instances of Obama’s stated intention to reach out to Muslims across the globe, calling these initiatives “anomal[ies],” and proposes an explanation: Obama does not hold to the American dream, in any form, but instead hews to what D’Souza characterizes as the “Kenyan” dreams of his father, who D’Souza says was a champion of anticolonialism. The elder Obama advocated that native Kenyans “control the economic means of growth” in their country, D’Souza quotes him as writing in 1965, and also wrote, “We need to eliminate power structures that have been built through excessive accumulation so that not only a few individuals shall control a vast magnitude of resources as is the case now.” Obama, D’Souza writes, is following his father’s policies in his governance. “It may seem incredible to suggest that the anticolonial ideology of Barack Obama Sr. is espoused by his son, the president of the United States,” D’Souza writes. “That is what I am saying. From a very young age and through his formative years, Obama learned to see America as a force for global domination and destruction. He came to view America’s military as an instrument of neocolonial occupation. He adopted his father’s position that capitalism and free markets are code words for economic plunder. Obama grew to perceive the rich as an oppressive class, a kind of neocolonial power within America. In his worldview, profits are a measure of how effectively you have ripped off the rest of society, and America’s power in the world is a measure of how selfishly it consumes the globe’s resources and how ruthlessly it bullies and dominates the rest of the planet. For Obama, the solutions are simple. He must work to wring the neocolonialism out of America and the West. And here is where our anticolonial understanding of Obama really takes off, because it provides a vital key to explaining not only his major policy actions but also the little details that no other theory can adequately account for.” D’Souza cites Obama’s support for offshore oil drilling in Brazil, his support for repealing the Bush-era tax cuts for the wealthy, and his refusal to consider nationalizing American financial or health care institutions as “evidence” that he intends “to decolonize these institutions, [to bring] them under the government’s leash.” D’Souza goes even farther, accusing Obama of idolizing the 9/11 terrorists as anticolonial heroes whose acts were justified by their ideology; D’Souza cites Obama’s support for the building of a Muslim community center several blocks from the site of the World Trade Center, and his support for the release of one of the Lockerbie bombers on medical grounds, as “evidence” of his favoring of Islamist terrorists. Finally, D’Souza cites the statements of one of Obama’s grandfather’s wives, Sarah Obama, and Obama’s own writings about weeping at his father’s grave in Kenya as conclusive evidence of Obama’s secret anticolonial ideology. “Obama takes on his father’s struggle, not by recovering his body but by embracing his cause,” D’Souza writes. “He decides that where Obama Sr. failed, he will succeed. Obama Sr.‘s hatred of the colonial system becomes Obama Jr.‘s hatred; his botched attempt to set the world right defines his son’s objective. Through a kind of sacramental rite at the family tomb, the father’s struggle becomes the son’s birthright.” D’Souza calls colonialism a “dead issue,” and terms Obama “the last anticolonial.” [Forbes, 9/27/2010] Many conservatives have long accused Obama of being un-American because of his Kenyan ancestry (see February 25, 2008, August 1, 2008 and After, October 8-10, 2008, June 25, 2009, June 29, 2009, and August 11, 2009). D’Souza’s article will be lambasted by a wide swath of media figures (see September 12, 2010 and After) and will be shown to be riddled with factual errors (see September 16, 2010). It will be praised by former House Speaker Newt Gingrich, who is widely believed to be pursuing the 2012 Republican presidential nomination (see September 12, 2010 and After). [Media Matters, 9/12/2010]

Entity Tags: Sarah Obama, Forbes magazine, Dinesh D’Souza, Barack Obama, Barack Obama, Sr

Timeline Tags: US International Relations, Domestic Propaganda

The progressive media watchdog organization Media Matters disproves a number of “factual” claims in a recent article by conservative author Dinesh D’Souza, who claims that President Obama is driven by “anticolonial” rage sparked by his alleged identification with his Kenyan father (see September 12, 2010). Media Matters notes the following:
bullet D’Souza claims that Obama “supported the conditional release” of Abdel Baset al-Megrahi, the “Lockerbie Bomber,” because he sees al-Megrahi as a “fellow anticolonialist,” when in reality the Obama administration informed Scotland that it opposed al-Megrahi’s release.
bullet D’Souza claims that Obama supports “oil drilling off the coast of Brazil but not in America,” in the form of a $2 billion Export-Import (Ex-Im) Bank loan to Brazil for exploratory drilling. In reality, the Obama administration had no say in the Ex-Im’s decision, and all five members of the bank’s board of directors were Bush administration appointees. (Forbes will conduct a fact-check after publication that garners harsh criticism from the bank over D’Souza’s misrepresentation of facts—see September 23-24, 2010.)
bullet D’Souza claims that Obama spent the first 17 years of his life “in Hawaii, Indonesia, and Pakistan.” D’Souza admits that he erred in this claim, as Obama never visited Pakistan until he was 20, and then only for three weeks.
bullet D’Souza claims that Obama’s June 2010 speech in response to the Gulf oil spill did not focus on cleanup strategies, but instead lambasted the US for its outsized oil consumption. While Obama did mention America’s disproportionate oil consumption, the central focus of his speech was the federal government’s response to the spill. (Forbes will correct this error and acknowledge that Obama’s speech indeed focused on cleaning up the oil spill—see September 23-24, 2010.)
bullet D’Souza claims that the 2009 economic stimulus (see November 18, 2008, February 10, 2009, February 13, 2009, February 17, 2009, February 23, 2009, February 28, 2009, March 9, 2009, April 9, 2009, April 16, 2009, June 9, 2009, and August 9, 2009) failed to reduce unemployment; the Congressional Budget Office (CBO) has stated that unemployment would be as much as 1.8 percent higher without the stimulus, numbering up to 3.3 million people who would not have jobs. Private analysts such as the Council of Economic Advisers agree with the CBO’s assessment.
bullet D’Souza claims that a controversial New York City Islamic center, which he calls a “mosque,” is to be built “near the site where terrorists in the name of Islam brought down the World Trade Center… at Ground Zero.” In reality, the proposed Islamic community center, Cordoba House (later renamed Park51), is two city blocks away from the site of the World Trade Center.
bullet D’Souza claims Obama does not believe in “American exceptionalism,” and says that Obama’s dreams are not “the American dreams,” but “something else… certainly not the American dream as conceived by the founders.” In reality, Obama has said time and again that he unequivocally believes in American exceptionalism, and has repeatedly stated his pride in being an American.
bullet D’Souza claims that Obama sees his father as a “hero” who “represented a great and noble cause.” In reality, Obama’s memoir, Dreams from My Father, offered a largely critical portrait of Obama’s father. As Washington Post media critic Howard Kurtz notes, “[T]hat book describes a young man’s struggle to understand his African roots and the father he never really knew, and offers a largely critical portrait of the Harvard-educated man who left his family.” Media Matters cites numerous other historians and reviewers who read Obama’s memoir as being highly critical of his father. As Reason Magazine’s Tim Cavanaugh wrote on the day D’Souza’s article was published, the memoir is “a narrative of Obama’s non-relationship with his father,” and continued, “[T]here is no evidence for the claim that the elder Obama bequeathed his son a coherent or even a partial political philosophy.”
bullet D’Souza claims that Obama opposes US military action in Afghanistan, because of his “anticolonial” bent. In reality, Obama campaigned on the idea that the US invasion of Afghanistan was an “absolutely vital” response to 9/11, and has made statements to that effect as far back as October 2001. As president, Obama has increased troop levels in Afghanistan and has said that US “security is at stake in Afghanistan.”
bullet D’Souza claims that Obama views “free market” as “code words for economic plunder,” saying that Obama views “the rich as an oppressive class, a kind of neocolonial power within America.” In reality, Obama has repeatedly praised the free market, and has consistently supported America’s large and small businesses in his economic policies. [Media Matters, 9/16/2010]

Entity Tags: Tim Cavanaugh, Howard Kurtz, Congressional Budget Office, Barack Obama, Abdel Baset al-Megrahi, Media Matters, Park51, Dinesh D’Souza, Council of Economic Advisers, Export-Import Bank

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Shikha Dalmia.Shikha Dalmia. [Source: Hip Hop Republican (.com)]Forbes columnist Shikha Dalmia, a senior analyst at the conservative Reason Foundation, lambasts a recent article in Forbes by conservative author Dinesh D’Souza, in which D’Souza claimed President Obama is secretly driven by a pro-Kenyan, anti-colonial world view (see September 12, 2010). Dalmia writes with some sardonicism, “Writers these days are supposed to cultivate a niche, and D’Souza seems to have homesteaded the intellectual goofiness spot all for himself.” Even most right-wing pundits, Dalmia observes, have refused to countenance D’Souza’s tract, with the notable exception of Fox News’s Glenn Beck and Newt Gingrich (see September 12, 2010 and After). She briefly recounts some of the many factual errors, misrepresentations, and outright lies that fill D’Souza’s article (see September 16, 2010), and then takes issue with one of D’Souza’s central theses: that Obama is trying to help poorer countries at the expense of the American economy. Dalmia writes: “If Obama were seriously motivated by a moral desire to protect poor countries from being ruined by excessive American consumption then his biggest priority would be to rein in this consumption. But that is the exact opposite of what he has done since assuming office. His entire economic agenda is one big and desperate attempt to boost American consumption. He propped up financial institutions and increased government oversight of them not to use them as a tool for some future global redistribution—or ‘decolonization’—as D’Souza bizarrely suggests, but for far more mundane purposes: making easy credit available for American businesses to grow their way out of the recession. Likewise, the notorious cash-for-clunkers program was nothing if not a scheme to stimulate auto consumption. And ObamaCare’s individual mandate practically forces Americans to consume more health care. All of this seems more in line with Keynesian stimulation—rather than Kenyan anti-colonialism.… D’Souza’s thesis is so obviously flawed that one has to wonder what caused him to propose it. Accusing Obama of Keynesiasm or socialism or crony-capitalism—as the rest of us Obama critics are doing—is damning enough. Why does D’Souza need to go further?” Dalmia concludes by pointing out that D’Souza seems to obsess over the polygamy among the Kenyan members of Obama’s family. In what Dalmia calls D’Souza’s “repeated… gratuitous digs” at the practice, she asks, “What is the point of this except to remind Americans that Obama is a Muslim—the most dreaded of ‘others’?” Dalmia concludes: “Ultimately, D’Souza’s rumination reveals less about how Obama thinks and more about how D’Souza thinks. It shows not that Obama is motivated by malice toward America, but D’Souza is motivated by malice toward Obama. How pathetic.” [Forbes, 9/17/2010]

Entity Tags: Barack Obama, Shikha Dalmia, Forbes magazine, Dinesh D’Souza

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Former Republican Congressman Tim Walberg (R-MI), a candidate for the House in 2010, tells a Battle Creek radio interviewer that he is not sure if President Obama is a legitimate American citizen or if he is a Muslim. A caller asks Walberg: “My question is, do you believe this president was born in America? Because I have not seen enough evidence to say he is an American citizen (see October 8-10, 2008). Do you believe he is a Muslim (see December 26, 2007, January 10, 2008, January 16, 2008, February 21, 2008, February 25, 2008, April 3, 2008, July 10, 2008, August 1, 2008 and After, August 21, 2008, September 10, 2008, July 28, 2009, and September 12, 2010)?” Walberg responds: “I don’t know, you know, I don’t know. He has never given a job interview that was complete. But that’s not the issue now. He is president. Right now, we need to make sure that he doesn’t remain as president, whether he’s American, a Muslim, a Christian, you name it.” [Jackson-Citizen Patriot, 9/23/2010; Think Progress, 9/24/2010] Chris Gautz of the Jackson-Citizen Patriot writes: “It has been proven and stated time and again that President Obama was born in the United States. And despite the fact that President Obama is Christian, a recent survey found that one in five incorrectly believe he is Muslim.” [Jackson-Citizen Patriot, 9/23/2010] Later in the day, Walberg tells Gautz that Obama is “certainly an American citizen.” In a statement, Walberg says: “The issue is that President Obama is not doing what our nation needs to prosper. I take the president at his word that he’s a Christian and he’s certainly an American citizen and my president.” [Jackson-Citizen Patriot, 9/24/2010] Walberg will win the election. [New York Times, 11/3/2010]

Entity Tags: Barack Obama, Chris Gautz, Tim Walberg

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Donald Trump, addressing an audience at the 2011 Conservative Political Action Conference.Donald Trump, addressing an audience at the 2011 Conservative Political Action Conference. [Source: Red Dog Report (.com)]Billionaire entrepeneur and television host Donald Trump tells an audience at the Conservative Political Action Conference that President Obama “came out of nowhere,” and adds: “In fact, I’ll go a step further: the people that went to school with him, they never saw him, they don’t know who he is. It’s crazy.” Trump, who receives cheers for the statement, tells the assemblage that he is considering running for president in 2012 as a Republican. He is apparently trying to revive the so-called “birther” claims that Obama is not a valid American citizen (see (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, and Around June 28, 2010). In response, PolitiFact, a non-partisan political research organization sponsored by the St. Petersburg Times, retraces Obama’s academic career: Obama attended kindergarten in Honululu, and moved with his family to Jakarta, Indonesia, in 1967, where he attended a Catholic elementary school, St. Francis Assisi Catholic, as well as Besuki Public School, until age 11. He then returned to Honolulu, where he lived with his maternal grandparents and attended a private college preparatory school, Punahou School, until he graduated with a high school diploma. In 1979, he attended Occidental College in Los Angeles, transferred to Columbia University in 1981, and graduated from that university in 1983. He later attended, and graduated from, Harvard Law School in 1991. Trump’s claims apparently center on rumors that “no one knew him” at Columbia University, fueled in part by a 2008 editorial by the Wall Street Journal (see September 11, 2008), which repeated the “finding” of a Fox News “investigation” that found 400 classmates of Obama’s had not known him at the time. Another source is Libertarian vice-presidential candidate Wayne Allyn Root, who attended Columbia at the same time as Obama and says: “I think the most dangerous thing you should know about Barack Obama is that I don’t know a single person at Columbia that knows him, and they all know me. I don’t have a classmate who ever knew Barack Obama at Columbia” (see September 5, 2008). Obama has himself said he did little socializing at Columbia, and though he had some involvement with the Black Students Organization and participated in anti-apartheid activities, spent most of his time studying: “Mostly, my years at Columbia were an intense period of study,” he has said. “When I transferred, I decided to buckle down and get serious. I spent a lot of time in the library. I didn’t socialize that much. I was like a monk.” The Journal noted a May 2008 story from the Associated Press containing an interview with Obama’s former roommate, Sohale Siddiqi, who verified Obama’s claims, and in January 2009, the New York Times published an interview with another roommate from the time, Phil Boerner, who also validated Obama’s claims of being a bookish, rather solitary student. PolitiFact interviews Cathie Currie, a professor at Adelphi University, who remembers Obama occasionally playing pick-up soccer with her and a group of friends on the lawn outside the library. She says he made an impression because of his athleticism, his maturity, and his wisdom, and she assumed that he was several years older than he actually was. “My sense of it was that he was keeping a low profile,” Currie tells the PolitiFact interviewer. “We’d ask him to go out with us for beers after soccer. He seemed like he wanted to, but then he’d step back and say, ‘Sorry, I’m going to the library.’” PolitiFact lists an array of articles covering Obama’s time at Occidental and Harvard Law School, noting that “[d]ozens of former classmates and teachers from those schools have publicly shared their recollections (and photos) of Obama. Obama was the president of the prestigious Harvard Law Review journal, for goodness sake.” PolitiFact has also found “plenty” of people who remember Obama from elementary and high school, in Indonesia and Hawaii. PolitiFact concludes: “We could get deeper into this but it seems like overkill. It’s abundantly clear that there are lots and lots of former classmates who remember Obama at every level of school. It’s true that Obama’s two years at Columbia are relatively undocumented. And far fewer classmates have publicly shared recollections of Obama from that period, as opposed to other school years before and after. At Columbia, Obama was a transfer student, he lived off campus, and by his and other accounts he buried himself in his studies and didn’t socialize much. But even so, there are several students who recall Obama at Columbia. In short, media accounts and biographies are filled with on-the-record, named classmates who remember Obama. Trump is certainly right that presidential candidates are heavily scrutinized. As even a basic online search confirms, Obama’s school years were, too. Trump’s claim that people who went to school with Obama ‘never saw him, they don’t know who he is’ is ridiculous. Or, to borrow Trump’s phrase, it’s crazy.” [St. Petersburg Times, 2/10/2011; JamesJoe, 2/17/2011]

Entity Tags: St. Francis Assisi Catholic, Wall Street Journal, Wayne Allyn Root, Sohale Siddiqi, Occidental College, PolitiFact (.org ), Columbia University, Conservative Political Action Conference, Cathie Currie, Barack Obama, Besuki Public School, Donald Trump, Fox News, Harvard University Law School, Phil Boerner, Punahou School

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

Mike Huckabee (R-AR), the former governor of Arkansas, currently a host on Fox News and a potential 2012 presidential candidate, tells a gathering at the National Press Club that it is “useless” to get into the seemingly endless debate on President Obama’s citizenship (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, and Around June 28, 2010) as recently revived by billionaire Donald Trump (see February 10, 2011). “I find it unnecessary, useless, and frankly a bit unnecessary to get into all sorts of debates over President Obama’s religion or the authenticity of his birth,” he says. “I know for some people that it is an obsession. It is not with me.” Huckabee has said that if Obama were not a US citizen, that fact would have emerged during the 2008 presidential primary. He also acknowledges that Obama is a Christian (see October 1, 2007, December 19, 2007, January 11, 2008, Around March 19, 2008, and April 18, 2008) and calls Obama a good role model for fathers, saying: “I have no disagreement with President Obama as a human being. In fact, I’ll go so far to say one of the things I respect very much is the role model that he has served as a husband and a father. And I think he has been an exemplary husband to his wife and an extraordinary father to his daughters. Frankly, America needs a good role model like that.” Huckabee emphasizes that he does not agree with Obama’s policies, saying, “But this is not an attack on President Obama, the person, even though you will see sharp elbows at the policies that he has put forth, specifically, many of the economic policies.” [St. Petersburg Times, 2/28/2011]

Entity Tags: Barack Obama, National Press Club, Mike Huckabee, Donald Trump

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Mike Huckabee (R-AR), the former governor of Arkansas, currently a host on Fox News and a potential 2012 presidential candidate, speculates that President Obama may have been born in Kenya. If this were true, Obama would not be eligible to be president. Huckabee states, incorrectly, that Obama grew up in Kenya. Huckabee is appearing on a radio show hosted by conservative Steve Malzberg. The host brings up the subject of Obama’s “controversial” birth certificate (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, and Around June 28, 2010), as recently revived by billionaire Donald Trump (see February 10, 2011), and asks, “Don’t you think we deserve to know more about this man?” Huckabee responds: “I would love to know more. What I know is troubling enough. And one thing that I do know is his having grown up in Kenya, his view of the Brits, for example, very different than the average American. When he gave the bust back to the Brits, the bust of Winston Churchill, a great insult to the British (see June 29, 2009). But then if you think about it, his perspective as growing up in Kenya with a Kenyan father and grandfather, their view of the Mau Mau Revolution in Kenya is very different than ours because he probably grew up hearing that the British were a bunch of imperialists who persecuted his grandfather.” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, believes that Huckabee is echoing discredited claims recently made by conservative author Dinesh D’Souza, who accused Obama of being an “anti-colonialist” and covert supporter of Kenyan extremists (see September 12, 2010, September 12, 2010 and After, September 12, 2010 and After, September 16, 2010, September 17, 2010, September 23, 2010, and September 23-24, 2010). Contrary to Huckabee’s assertions, Obama did not grow up in Kenya. He had virtually no contact with his Kenyan father and never met his paternal grandfather, whom D’Souza wrote had such a powerful influence on him. Instead, Obama grew up in Hawaii and Indonesia. After the interview on Malzberg’s show, Huckabee corrects his error, saying: “On Monday, while on Steve Malzberg’s radio show on New York’s WOR Radio, I was asked about the President Obama’s birth certificate issue. In my answer, I simply misspoke when I alluded to President Obama growing up in ‘Kenya’ and meant to say Indonesia.” PolitiFact notes that in the past, Huckabee has warned against buying into the idea that Obama is not a US citizen, affirmed Obama’s Christianity, and praised Obama as a role model for fathers (see February 23, 2011). [St. Petersburg Times, 2/28/2011]

Entity Tags: Dinesh D’Souza, Mike Huckabee, Steve Malzberg, Barack Obama, PolitiFact (.org )

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Billionaire entrepeneur and television host Donald Trump, who has begun publicly questioning President Obama’s US citizenship (see February 10, 2011), explores the “controversy” on ABC’s morning talk show Good Morning America. In an interview conducted on his private plane, “Trump Force One,” Trump implies that Obama is lying about being born in Hawaii (see October 1, 2007, April 18, 2008, Before October 27, 2008, August 4, 2010, and February 28, 2011), says he is a “little” skeptical of Obama’s citizenship, and says the “birthers” who express their doubts about Obama should not be dismissed as “idiots” (see February 17, 2010). “Growing up no one knew him,” Trump claims. “The whole thing is very strange.” As he has in recent interviews, Trump says he is considering a run for the Republican presidential nomination in 2012. He implies that he can buy his way into victory, saying he is willing to spend $600 million on a primary run. “I have much more than that,” he says. “That’s one of the nice things. Part of the beauty of me is that I’m very rich. So if I need $600 million, I can put up $600 million myself. That’s a huge advantage over the other candidates.” Asked if his talk of a candidacy is anything more than a publicity stunt, he replies, “I have never been so serious as I am now.” [Politico, 3/17/2011]

Entity Tags: Donald Trump, Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

Since billionaire television host, rumored presidential candidate, and “birther” enthusiast Donald Trump has garnered so much media coverage for his challenges to President Obama’s citizenship (see February 10, 2011, March 17, 2011, March 23, 2011, March 23, 2011, March 28, 2011, March 28-29, 2011, March 30, 2011, April 1, 2011, April 1, 2011, April 1-8, 2011, April 7, 2011, April 7, 2011, April 7-10, 2011, April 7, 2011, April 10, 2011, April 14-15, 2011, April 21, 2011, April 24-25, 2011, April 26, 2011, April 26, 2011, April 26, 2011, April 27, 2011, and April 27, 2011), Fox News has tremendously increased its coverage of the “birther” controversy, according to a research analysis by progressive media watchdog Media Matters. “[S]everal Fox News figures have embraced the birther conspiracy theory, while others have repeatedly failed to debunk false claims about Obama’s birth,” the report finds. “So widespread was Fox’s coverage of Trump’s embrace of birtherism that some Fox News hosts reported on and joked about the birther conspiracy theory in segments not relating to Trump.” Since March 5, Fox News has shown 52 segments on the “birther” conspiracy theory, with few exceptions (see April 25, 2011), promoting and expanding on the allegations that Obama is not a legitimate US citizen (see April 26, 2011). According to Media Matters’s analysis, 44 of 52 segments—84 percent—made false claims about Obama’s birth that went unchallenged by hosts or guests, including claims that Obama has never produced a legitimate birth certificate (see June 13, 2008, June 27, 2008, August 21, 2008, and October 30, 2008), his grandmother claimed he was born in Kenya (see October 16, 2008 and After), and that Obama has spent $2 million blocking the release of his “real” birth certificate (see April 7-10, 2011). In contrast, when Fox News host and presumed 2012 presidential candidate Mike Huckabee claimed Obama grew up “in Kenya” and then backtracked that claim (see February 28, 2011), Fox spent very little time covering Huckabee’s repudiation of his misstatement. Media Matters only covered Fox News “opinion” shows for its study, including Fox & Friends, Fox & Friends Saturday, Fox & Friends Sunday, Justice with Judge Jeanine, The O’Reilly Factor, Hannity, On the Record with Greta van Susteren, Glenn Beck, Huckabee, and Your World with Neil Cavuto. Author and columnist Eric Boehlert notes that before Trump’s media splash, Fox had spent far less time, percentage-wise, on the “birther” controversy, and prominent opinion show hosts such as Glenn Beck and Bill O’Reilly had criticized “birther” allegations (see July 29, 2009, August 4, 2009, and February 17, 2010). Boehlert writes: “I mean, what are the odds that Fox News would suddenly take a sharp turn towards birtherism at the exact moment Trump started raising questions about Obama’s birth certificate while busy promoting his kinda/maybe candidacy for president? Fox News’s about-face was especially odd considering that when the exact same bogus birther story was raised during the 2008 campaign Fox News virtually boycotted the story. Fox News refused to touch it. As Obama was running for the White House and questions from the far right were raised about Obama’s eligibility and his birthplace, Fox News paid the story no mind. Then in 2009, when Fox News personalities did address the birther issue, it was usually to belittle the story and mock its followers.… But then, just as Trump stepped forward for his Republican star turn, Fox News decided to alter years of editorial judgment and to fully embrace—to celebrate—the birther story, simultaneously aiding Trump’s (right-wing) political fortunes. It’s almost like the two events were coordinated, no? Either way, it’s now obvious Trump and Fox News formed a mutually beneficial political, and media, alliance: Trump used the Fox News platform to rise his profile, while Fox News used Trump’s birther attacks as cover to wallow in the non-story.” Boehlert quotes Fox News analyst Andrea Tantaros on a recent O’Reilly broadcast, explaining why she encouraged the media to cover Trump: “Let the man speak. He’s got a bigger megaphone than [GOP presidential candidates Mitt] Romney, [Tim] Pawlenty, [Newt] Gingrich, than all of them combined. And you know what; he can drive up Obama’s negatives more than any of the other of those GOP candidates.” [Media Matters, 4/27/2011; Media Matters, 4/27/2011]

Entity Tags: Glenn Beck, Barack Obama, Andrea Tantaros, Bill O’Reilly, Eric Boehlert, Donald Trump, Mike Huckabee, Media Matters, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Fox News chief Roger Ailes acknowledges that Fox News has undergone what he calls a “course correction” over the last year, dialing back some of the most inflammatory and partisan rhetoric that is its brand. The release of talk show host Glenn Beck (see March 28 - April 6, 2011) is one of the actions Ailes has taken to “moderate” Fox News’s stance, as is the lower profile given former Alaska Governor Sarah Palin as a prominent Fox personality—once aggressively promoted by the network as the savior of the Republican Party, Palin is much less visible on the network now. Fox executives admit that after Barack Obama’s election in 2008 (see January 2009), “the entire network took a hard right turn (see February 2, 2009, February 9-10, 2009, February 10, 2009, February 20, 2009, March 16-17, 2009, March 17, 2009, March 17-24, 2009, March 18, 2009, March 23-24, 2009, March 24, 2009, March 24, 2009, March 31, 2009, April 1, 2009, April 1, 2009, April 1-2, 2009, April 3, 2009, April 3-7, 2009, April 6, 2009, April 6-13, 2009, April 6-7, 2009, April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, April 22, 2009, April 23, 2009, April 28, 2009, April 29, 2009, May 5-6, 2009, May 6, 2009, May 8-15, 2009, May 13-14, 2009, May 26, 2009, May 27, 2009, June 2, 2009, July 8, 2009, July 23, 2009, July 27, 2009, July 28, 2009, July 28-29, 2009, July 30, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 7, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 11, 2009, August 14, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, September 29, 2009, October 11, 2009, October 16, 2009, November 3, 2009, November 5-8, 2009, November 18-19, 2009, November 24, 2009, January 27, 2010, May 20-22, 2010, June 11, 2010, June 24, 2010 and After, July 2, 2010, July 24, 2010, September 1, 2010, September 4, 2010, September 4, 2010, September 15-16, 2010, September 18, 2010, September 18, 2010, September 27, 2010, September 28, 2010, September 29, 2010, September 29, 2010, September 30, 2010, October 1, 2010, October 3, 2010, October 26, 2010, November 9-11, 2010 and After, and November 9-11, 2010 and After)… but, as the tea party’s popularity fades (see August 25, 2011), is edging back toward the mainstream” (see November 16, 2010, November 17-18, 2010, February 23, 2011, February 28, 2011, March 19-24, 2011, March 23, 2011, March 23, 2011, March 24, 2011, March 27-28, 2011, March 30, 2011, April 26, 2011, April 26, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 28, 2011, May 22, 2011, May 23-24, 2011, June 10, 2011, July 13-14, 2011, January 14, 2012, January 17-18, 2012, February 11-16, 2012, and February 12-13, 2012). Ailes has ordered the opinion show hosts such as Sean Hannity and Bill O’Reilly to tone down the rhetoric, in part in response to the shooting of Representative Gabrielle Giffords (D-AZ) and the resultant debate about the aggressive, violent rhetoric being promulgated on the right (see March 24, 2010). Moreover, as media pundit Howard Kurtz writes, “[i]t was, in his view, a chance to boost profits by grabbing a more moderate audience.” Ailes’s contract is up in 2013, and some expect the 71-year-old media magnate not to renew his contract thereafter. Ailes continues to insist that his news network is the only “fair and balanced” (see 1995) news outlet on television, with the other broadcast and cable news providers being relentlessly liberal in their presentations, but on the other hand implicitly admits that he routinely pushes right-wing memes and talking points on his network. Today, for example, he is touting Fox News’s new “Regulation Nation” series, pushing the idea that government regulations have a stranglehold on American business. “[N]o other network will cover that subject,” he says. “I think regulations are totally out of control.” Government bureaucrats hire Ph.D.s to “sit in the basement and draw up regulations to try to ruin your life,” he says. Under Ailes’s direction, Fox News will feature stories on “over-regulation” in many of its straight-news and opinion shows. Some non-Fox News conservative pundits, such as radio host Rush Limbaugh, wonder if Ailes hasn’t given up on his commitment to conservative principles in return for ratings, saying, “Fox wants these people [Republican primary candidates] to tear each other up, ‘cause they want approval from the mainstream media.” Kurtz says that Ailes has turned the Republican primary into his own “reality show” for ratings and profits, essentially agreeing with Limbaugh. Overall, others are registering that Ailes is attempting to dial back the hyperpartisan posturing, even former Obama administration aide Anita Dunn, who says, “You have the sense that they’re trying to at least appear less of the hyperpartisan political network they had been.” [Newsweek, 9/25/2011]

Entity Tags: Gabrielle Giffords, Anita Dunn, Barack Obama, Fox News, Sean Hannity, Rush Limbaugh, Glenn Beck, Bill O’Reilly, Roger Ailes, Howard Kurtz, Sarah Palin

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike