!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'April 14-16, 2006: Rumsfeld Counters ‘Generals’ Revolt’ with Military Analysts'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event April 14-16, 2006: Rumsfeld Counters ‘Generals’ Revolt’ with Military Analysts. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Pentagon chief of public relations Victoria Clarke.Pentagon chief of public relations Victoria Clarke. [Source: Department of Defense]While detailed plans for the upcoming invasion of Iraq are well underway, the administration realizes that the American people are not strongly behind such an invasion. They aren’t convinced that Saddam Hussein was responsible for the 9/11 attacks, and unsure about Iraq having weapons of mass destruction. White House and Pentagon officials decide that using retired military officers as “independent military analysts” in the national media can help change hearts and minds (see April 20, 2008). Assistant secretary of defense for public affairs Victoria “Torie” Clarke, a former public relations executive, intends to achieve what she calls “information dominance.” The news culture is saturated by “spin” and combating viewpoints; Clarke argues that opinions are most swayed by voices seen as authoritative and completely independent. Clarke has already put together a system within the Pentagon to recruit what she calls “key influentials,” powerful and influential people from all areas who, with the proper coaching, can generate support for Defense Secretary Donald Rumsfeld’s agenda. After 9/11, when each of the news networks rushed to land its own platoon of retired military officers to provide commentary and analysis, Clarke saw an opportunity: such military analysts are the ultimate “key influentials,” having tremendous authority and credibility with average Americans. They often get more airtime than network reporters, Clarke notes. More importantly, they are not just explaining military minutiae, but telling viewers how to interpret events. Best of all, while they are in the news media, they are not creatures of the media. Reporter David Barstow will write in 2008, “They were military men, many of them ideologically in sync with the administration’s neoconservative brain trust, many of them important players in a military industry anticipating large budget increases to pay for an Iraq war.” And even those without such ties tended to support the military and the government. Retired Army general and ABC analyst William Nash will say: “It is very hard for me to criticize the United States Army. It is my life.”
'Writing the Op-Ed' for the War - As a result, according to Clarke’s aide Don Meyer, Clarke decides to make the military analysts the main focus of the public relations push to build a case for invading Iraq. They, not journalists, will “be our primary vehicle to get information out,” Meyer recalls. The military analysts are not handled by the Pentagon’s regular press office, but are lavished with attention and “perks” in a separate office run by another aide to Clarke, Brent Krueger. According to Krueger, the military analysts will, in effect, be “writing the op-ed” for the war.
Working in Tandem with the White House - The Bush administration works closely with Clarke’s team from the outset. White House officials request lists of potential recruits for the team, and suggests names for the lists. Clarke’s team writes summaries of each potential analyst, describing their backgrounds, business and political affiliations, and their opinions on the war. Rumsfeld has the final say on who is on the team: “Rumsfeld ultimately cleared off on all invitees,” Krueger will say. Ultimately, the Pentagon recruits over 75 retired officers, though some only participate briefly or sporadically.
Saturation Coverage on Cable - The largest contingent of analysts is affiliated with Fox News, followed by NBC and CNN, the networks with 24-hour cable news coverage. Many analysts work for ABC and CBS as well. Many also appear on radio news and talk broadcasts, publish op-ed articles in newspapers, and are quoted in press reports, magazine articles, and in Web sites and blogs. Barstow, a New York Times reporter, will note that “[a]t least nine of them have written op-ed articles for The Times.”
Representing the Defense Industry - Many of the analysts have close ties with defense contractors and/or lobbying firms involved in helping contractors win military contracts from the Pentagon:
bullet Retired Army general James Marks, who begins working as an analyst for CNN in 2004 (until his firing three years later—see July 2007) is a senior executive with McNeil Technologies, and helps that firm land military and intelligence contracts from the government.
bullet Thomas McInerney, a retired Air Force general and Fox News analyst, sits on the boards of several military contractors.
bullet CBS military analyst Jeffrey McCausland is a lobbyist for Buchanan Ingersoll & Rooney, a major lobbying firm where he is director of a national security team that represents several military contractors. His team proclaims on the firm’s Web site, “We offer clients access to key decision makers.”
bullet Shortly after signing with CBS, retired Air Force general Joseph Ralston became vice chairman of the Cohen Group, a consulting firm headed by former Defense Secretary William Cohen (also an analyst for CNN). The Cohen Group says of itself on its Web site, “The Cohen Group knows that getting to ‘yes’ in the aerospace and defense market—whether in the United States or abroad—requires that companies have a thorough, up-to-date understanding of the thinking of government decision makers.”
Ideological Ties - Many military analysts have political and ideological ties to the Bush administration and its supporters. These include:
bullet Two of NBC’s most familiar analysts, retired generals Barry McCaffrey and Wayne Downing, are on the advisory board of the Committee for the Liberation of Iraq, an advocacy group created with White House encouragement in 2002 to push for the overthrow of Saddam Hussein. [New York Times, 4/20/2008] Additionally, McCaffrey is chief of BR McCaffrey Associates, which “provides strategic, analytic, and advocacy consulting services to businesses, non-profits, governments, and international organizations.” [Washington Post, 4/21/2008] Other members include senators John McCain (R-AZ) and Joseph Lieberman (D-CT), and prominent neoconservatives Richard Perle and William Kristol. [Truthout (.org), 4/28/2008] Both McCaffrey and Downing head their own consulting firms and are board members of major defense contractors.
bullet Retired Army general Paul Vallely, a Fox News analyst from 2001 through 2007, shares with the Bush national security team the belief that the reason the US lost in Vietnam was due to negative media coverage, and the commitment to prevent that happening with the Iraq war. In 1980, Vallely co-wrote a paper accusing the US press of failing to defend the nation from what he called “enemy” propaganda—negative media coverage—during the Vietnam War. “We lost the war—not because we were outfought, but because we were out Psyoped,” he wrote. Vallely advocated something he called “MindWar,” an all-out propaganda campaign by the government to convince US citizens of the need to support a future war effort. Vallely’s “MindWar” would use network TV and radio to “strengthen our national will to victory.” [New York Times, 4/20/2008]
bullet Ironically, Clarke herself will eventually leave the Pentagon and become a commentator for ABC News. [Democracy Now!, 4/22/2008]
Seducing the Analysts - Analysts describe a “powerfully seductive environment,” in Barstow’s words, created for them in the Pentagon: the uniformed escorts to Rumsfeld’s private conference room, lavish lunches served on the best government china, embossed name cards, “blizzard[s] of PowerPoints, the solicitations of advice and counsel, the appeals to duty and country, the warm thank you notes from the secretary himself.” Former NBC analyst Kenneth Allard, who has taught information warfare at the National Defense University, says: “[Y]ou have no idea. You’re back. They listen to you. They listen to what you say on TV.” Allard calls the entire process “psyops on steroids,” using flattery and proximity to gain the desired influence and effect. “It’s not like it’s, ‘We’ll pay you $500 to get our story out,’” Allard says. “It’s more subtle.”
Keeping Pentagon Connections Hidden - In return, the analysts are instructed not to quote their briefers directly or to mention their contacts with the Pentagon. The idea is always to present a facade of independent thought. One example is the analysts’ almost perfect recitation of Pentagon talking points during a fall and winter 2002 PR campaign (see Fall and Winter 2002). [New York Times, 4/20/2008]

Entity Tags: Richard Perle, Paul Vallely, Thomas G. McInerney, William S. Cohen, Wayne Downing, US Department of Defense, William Nash, William Kristol, New York Times, Joseph Ralston, Kenneth Allard, CBS News, Bush administration (43), Brent T. Krueger, Barry McCaffrey, ABC News, CNN, Committee for the Liberation of Iraq, David Barstow, Don Meyer, Joseph Lieberman, John McCain, NBC, Jeffrey McCausland, Fox News, Donald Rumsfeld, James Marks, Victoria (“Torie”) Clarke

Timeline Tags: US Military, Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

Retired Army General Paul Vallely, a military analyst employed by Fox News (see Early 2002 and Beyond, Late September 2003, April 14-16, 2006, and April 18, 2006), says that former ambassador Joseph Wilson revealed his wife’s status as a CIA official over a year before she was exposed by conservative columnist Robert Novak (see July 14, 2003). Vallely’s claims are published by WorldNetDaily (WND), an online conservative news site, after Vallely makes the claims on an ABC Radio talk show hosted by conservative commentator and blogger John Batchelor. Fox News has described Vallely as an expert on psychological warfare (see April 21, 2003). Vallely says Wilson openly discussed his wife, Valerie Plame Wilson, as a CIA official between three and five times in 2002, while the two waited to appear on various Fox News broadcasts. Both Vallely and Wilson served as analysts for Fox News during the US’s run-up to the March 2003 invasion of Iraq. Vallely says the first time Wilson discussed his wife’s CIA status was in the spring of 2002. “He was rather open about his wife working at the CIA,” Vallely says. “He was a total self promoter,” Vallely continues. “I don’t know if it was out of insecurity, to make him feel important, but he’s created so much turmoil, he needs to be investigated and put under oath.” Vallely also says that several acquaintances of his at the CIA have said Wilson routinely introduced his wife as a CIA official at Washington cocktail parties and social events. “That was pretty common knowledge,” he says. “She’s been out there on the Washington scene many years.” If she were a covert agent, Valley says (see Fall 1992 - 1996), “he would not have paraded her around as he did.” Vallely concludes, “This whole thing has become the biggest non-story I know, and all created by Joe Wilson.” Conservative lawyer Victoria Toensing agrees that Plame Wilson is most likely not a covert agent for the agency. WND does not report Wilson’s response to Vallely’s charges, and in several critical references to a Vanity Fair interview given by the Wilsons (see January 2004) the blog misidentifies the date of the interview publication as 2005, not 2004. [WorldNetDaily, 11/5/2005]
CIA Confirmed Plame Wilson's Covert Status - The CIA has repeatedly confirmed Plame Wilson as a covert official, and many observers both inside and outside the agency have noted the extensive damage caused by her exposure (see Before September 16, 2003, October 3, 2003, October 11, 2003, October 22-24, 2003, October 23-24, 2003, and February 13, 2006).
Fox News, Conservative Blogs Report Claims - Three days after Vallely’s claims appear on WND, Fox News reports Vallely’s statements. [Fox News, 11/8/2005] And a day after the WND article, Batchelor announces on prominent conservative blog RedState that another analyst will confirm Vallely’s claims. Batchelor says that on November 7, Vallely and retired Air Force General Thomas McInerney will “repeat and expand upon Vallely’s memory that Joe Wilson more than once in 2002 in the green room at Fox New Channel in Washington, DC, boasted about his wife the ‘CIA desk officer.’ McInerney has the same memory and more, since both he and Vallely were on FNC between 150 and 200 times in 2002 each.” [John Batchelor, 11/6/2005]
Wilson Demands Retraction, Counters Claim - Wilson’s attorney, Christopher Wolf, e-mails both Vallely and WND demanding that they retract Vallely’s statements, writing that “the claim that Ambassador Wilson revealed to you or to anyone that his wife worked for the CIA is patently false.” In the e-mail, Wolf includes a message Wilson sent him: “This is slanderous. I never appeared on [TV] before at least July 2002 and only saw him maybe twice in the green room at Fox. Vallely is a retired general and this is a bald faced lie. Can we sue? This is not he said/he said, since I never laid eyes on him till several months after he alleges I spoke to him about my wife.”
Vallely Modifies Original Claim, Others Refuse to Confirm - Progressive media watchdog organization Media Matters notes that in subsequent days, Vallely modifies his original claims, backing down to claim that Wilson revealed his wife’s CIA status on “only one occasion,” which “probably was in that summer, early fall” of 2002. And promises that two other military analysts, retired generals McInerney and Barry McCaffrey, will back up his claims go unfulfilled, as neither is willing to publicly state that Wilson ever spoke to them about his wife. Vallely later says he has not spoken to the FBI about his claims, and tells conservative talk show host Sean Hannity that he waited two years to make the claims because “I figured Joe Wilson would self-destruct at some point in time.” He tells Hannity that he has been “upset” by Wilson’s opposition to the Bush administration’s strategy in Iraq. [Media Matters, 11/9/2005] Batchelor’s promise that fellow conservative commentator Victor Davis Hansen will also confirm the claim also goes unfulfilled. [John Batchelor, 11/6/2005] WND notes, “But contrary to a report, Hanson said Wilson did not disclose his wife’s CIA employment” during their conversations. [WorldNetDaily, 11/8/2005]
Fox News Schedule Shows Vallely, Wilson Never Appeared Together - Progressive blogger John Amato and former CIA agent Larry Johnson pore through the Fox News schedule for the time period Vallely cites—the spring of 2002—and find that Vallely and Wilson never appeared together during that time. Johnson writes: “They were never in the studio on the same day, much less the same program. Vallely is lying or maybe having a senior moment.” [John Amato, 11/7/2005]

Entity Tags: Sean Hannity, Robert Novak, Thomas G. McInerney, WorldNetDaily, Victoria Toensing, RedState (.com), Victor Davis Hansen, Paul Vallely, Valerie Plame Wilson, Larry C. Johnson, Barry McCaffrey, Christopher Wolf, Central Intelligence Agency, Fox News, John Amato, Joseph C. Wilson, Media Matters, John Batchelor

Timeline Tags: Niger Uranium and Plame Outing

After several of Defense Secretary Donald Rumsfeld’s former generals go public with devastating critiques of Rumsfeld’s strategies and planning in Iraq in what comes to be nicknamed the “Generals’ Revolt,” Rumsfeld determines to use the Pentagon’s “military analysts” (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond) to counter the storm of negative publicity. He has his aides summon a clutch of analysts for a briefing with him (see April 18, 2006); his office reminds one aide that “the boss” wants the meeting fast “for impact on the current story.” Pentagon officials help two Fox analysts, former generals Thomas McInerney and Paul Vallely, write an op-ed for the Wall Street Journal entitled “In Defense of Donald Rumsfeld.” Vallely sends an e-mail to the Pentagon, “Starting to write it now,” and soon thereafter adds, “Any input for the article will be much appreciated.” Rumsfeld’s office quickly forwards Vallely a list of talking points and specifics. Shortly thereafter, a Pentagon official reports, “Vallely is going to use the numbers.” But on April 16, the New York Times, which has learned of the plan, publishes a front-page story about it, sending Pentagon officials into damage-control mode. They describe the session with McInerney and Vallely as “routine,” and issue internal directives to keep communications with analysts “very formal.” One official warns subordinates, “This is very, very sensitive now.” [New York Times, 4/20/2008; Washington Post, 4/21/2008]

Entity Tags: New York Times, Donald Rumsfeld, Fox News, Wall Street Journal, US Department of Defense, Thomas G. McInerney, Paul Vallely

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Smarting from the media criticism sparked by the “Generals’ Revolt” and the subsequent revelation of Pentagon attempts to manipulate the media in response (see April 14-16, 2006), about 17 military analysts (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond) meet with Defense Secretary Donald Rumsfeld and Joint Chiefs of Staff Chairman General Peter Pace. The subject, according to a transcript of the session, is how to marginalize war critics and pump up public support for the war. (Only Rumsfeld and Pace are identified by name in the transcript.) One analyst says bluntly: “I’m an old intel guy. And I can sum all of this up, unfortunately, with one word. That is Psyops [psychological operations]. Now most people may hear that and they think, ‘Oh my God, they’re trying to brainwash.’” Rumsfeld cuts the analyst off with a sarcastic comment: “What are you, some kind of a nut? You don’t believe in the Constitution?” Rumsfeld’s words draw laughter. Few of the participants discuss any of the actual criticism from the former generals.
'Illegal or Immoral'? - Interestingly, Rumsfeld acknowledges that he has been warned that his “information operations” are possibly “illegal or immoral.” He retorts: “This is the first war that’s ever been run in the 21st century in a time of 24-hour news and bloggers and internets and emails and digital cameras and Sony cams and God knows all this stuff.… We’re not very skillful at it in terms of the media part of the new realities we’re living in. Every time we try to do something someone says it’s illegal or immoral, there’s nothing the press would rather do than write about the press, we all know that. They fall in love with it. So every time someone tries to do some information operations for some public diplomacy or something, they say oh my goodness, it’s multiple audiences and if you’re talking to them, they’re hearing you here as well and therefore that’s propagandizing or something.” [US Department of Defense, 4/18/2006 pdf file]
Iraq Losses 'Relative' in Comparison to 9/11 - The analysts, one after the other, tell Rumsfeld how “brilliant” and “successful” his war strategy is, and blame the news media for shaping the public’s negative opinion about the war. One participant says, “Frankly, from a military point of view, the penalty, 2,400 brave Americans whom we lost, 3,000 in an hour and 15 minutes [referring to the 9/11 attacks], is relative.” An analyst says: “This is a wider war. And whether we have democracy in Iraq or not, it doesn’t mean a tinker’s damn if we end up with the result we want, which is a regime over there that’s not a threat to us.” Rumsfeld agrees with the assessments. The biggest danger, the analysts agree, is not in Iraq, but in the public perceptions. The administration will suffer grave political damage if the perception of the war is not altered. “America hates a loser,” one analyst says.
'Crush These People' - Most of the session centers on ways Rumsfeld can reverse the “political tide.” One analyst urges Rumsfeld to “just crush these people,” and assures him that “most of the gentlemen at the table” would enthusiastically support him if he did. “You are the leader,” the analyst tells Rumsfeld. “You are our guy.” Another analyst suggests: “In one of your speeches you ought to say, ‘Everybody stop for a minute and imagine an Iraq ruled by al-Zarqawi.’ And then you just go down the list and say, ‘All right, we’ve got oil, money, sovereignty, access to the geographic center of gravity of the Middle East, blah, blah, blah.’ If you can just paint a mental picture for Joe America to say, ‘Oh my God, I can’t imagine a world like that.’” Several of the analysts want to know what “milestone” they should cite as the next goal; they want to, as one puts it, “keep the American people focused on the idea that we’re moving forward to a positive end.” The suggestion is to focus on establishing a new and stable Iraqi government. Another analyst notes, “When you said ‘long war,’ you changed the psyche of the American people to expect this to be a generational event.” They are also keenly interested in how to push the idea of a war with Iran. When the meeting ends, an obviously pleased Rumsfeld takes the entire group and shows them treasured keepsakes from his life.
Desired Results - The results are almost immediate. The analysts take to the airwaves and, according to the Pentagon’s monitoring system (see 2005 and Beyond), repeat almost verbatim the Pentagon’s talking points: that Rumsfeld is consulting “frequently and sufficiently” with his generals; that Rumsfeld is not “overly concerned” with the criticisms of his leadership; and that their briefing focused “on more important topics at hand,” including the next milestone in Iraq, the formation of a new government. Days later, Rumsfeld will write himself a memo distilling the analysts’ advice into bullet points. Two are underlined: “Focus on the Global War on Terror—not simply Iraq. The wider war—the long war” and “Link Iraq to Iran. Iran is the concern. If we fail in Iraq or Afghanistan, it will help Iran.”
'Total Disrespect' - At least one analyst is not pleased. ABC’s William Nash, a retired general, will recall, “I walked away from that session having total disrespect for my fellow commentators, with perhaps one or two exceptions.” [New York Times, 4/20/2008]

Entity Tags: William Nash, Joint Chiefs of Staff, Donald Rumsfeld, Peter Pace, US Department of Defense

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Army Times logo.Army Times logo. [Source: Army Times / Grantham University]An Army Times editorial says that to tell the “hard bruising truth” of the war in Iraq is to conclude that Defense Secretary Donald Rumsfeld must resign. The editorial observes, “One rosy reassurance after another has been handed down by President Bush, Vice President Cheney and… Rumsfeld: ‘mission accomplished’ (see May 1, 2003 and April 30, 2008), the insurgency is ‘in its last throes” (see Summer 2005), and ‘back off,’ we know what we’re doing (see May 2004), are a few choice examples.” Some retired and active generals and military leaders are now beginning to speak out (see April 13-14, 2006, April 14-16, 2006, April 16, 2006, and October 5, 2006). In August, US CENTCOM commander General John Abizaid predicted the possibility of all-out civil war in Iraq (see August 3, 2006). And in mid-October, the New York Times reported on a confidential CENTCOM briefing that called the situation in Iraq “critical,” and sliding towards “chaos” (see October 18, 2006). The Army Times editorial observes that “despite the best [US] efforts… the problem of molding a viciously sectarian population into anything resembling a force for national unity has become a losing proposition.” Bush has vowed to stick by Rumsfeld for the remainder of his second term. The Army Times calls that decision “a mistake.” It explains: “It is one thing for the majority of Americans to think Rumsfeld has failed. But when the nation’s current military leaders start to break publicly with their defense secretary, then it is clear that he is losing control of the institution he ostensibly leads.… Rumsfeld has lost credibility with the uniformed leadership, with the troops, with Congress and with the public at large. His strategy has failed, and his ability to lead is compromised. And although the blame for our failures in Iraq rests with the secretary, it will be the troops who bear its brunt.… Donald Rumsfeld must go.” [Army Times, 11/6/2006] The Department of Defense responds to an advance copy of the Army Times editorial a day before its official publication. The editorial is “inaccurate and misleading,” and took Abizaid’s words “out of context.” The Pentagon claims that Rumsfeld has always presented what it calls a “balanced” picture of Iraq, and has never engaged in “rosy scenarios” to mislead the public (see April 11, 2003, April 12, 2003, Summer 2005, June 25, 2005, November 1, 2005, February 17, 2006, and April 18, 2006). It goes on to call the editorial little more than a rehash of old criticisms, and chides the writer(s) for “insulting military commanders” and “attack[ing]” Rumsfeld. [US Department of Defense, 11/5/2006] Rumsfeld resigns on the same day as the editorial appears (see November 6-December 18, 2006).

Entity Tags: New York Times, US Department of Defense, Richard (“Dick”) Cheney, US Central Command, Donald Rumsfeld, Army Times, John P. Abizaid, George W. Bush

Timeline Tags: Iraq under US Occupation

Former NBC analyst Kenneth Allard.Former NBC analyst Kenneth Allard. [Source: New York Times]The New York Times receives 8,000 pages of Pentagon e-mail messages, transcripts and records through a lawsuit. It subsequently reports on a systematic and highly orchestrated “psyops” (psychological operations) media campaign waged by the Defense Department against the US citizenry, using the American media to achieve their objectives. At the forefront of this information manipulation campaign is a small cadre of retired military officers known to millions of TV and radio news audience members as “military analysts.” These “independent” analysts appear on thousands of news and opinion broadcasts specifically to generate favorable media coverage of the Bush administration’s wartime performance. The group of officers are familiar faces to those who get their news from television and radio, billed as independent analysts whose long careers enable them to give what New York Times reporter David Barstow calls “authoritative and unfettered judgments about the most pressing issues of the post-Sept. 11 world.” However, the analysts are not nearly as independent as the Pentagon would like for Americans to believe. Barstow writes: “[T]he Bush administration has used its control over access and information in an effort to transform the analysts into a kind of media Trojan horse—an instrument intended to shape terrorism coverage from inside the major TV and radio networks.… These records reveal a symbiotic relationship where the usual dividing lines between government and journalism have been obliterated.”
Administration 'Surrogates' - The documents repeatedly refer to the analysts as “message force multipliers” or “surrogates” who can be counted on to deliver administration “themes and messages” to millions of Americans “in the form of their own opinions.” According to the records, the administration routinely uses the analysts as, in Barstow’s words, “a rapid reaction force to rebut what it viewed as critical news coverage, some of it by the networks’ own Pentagon correspondents.” When news articles revealed that US troops in Iraq were dying because of inadequate body armor (see March 2003 and After), a senior Pentagon official wrote to his colleagues, “I think our analysts—properly armed—can push back in that arena.” In 2005, Ten analysts were flown to Guantanamo to counter charges that prisoners were being treated inhumanely; the analysts quickly and enthusiastically repeated their talking points in a variety of television and radio broadcasts (see June 24-25, 2005).
Ties to Defense Industry - Most of the analysts, Barstow writes, have deep and complex “ties to military contractors vested in the very war policies they are asked to assess on air.” The analysts and the networks almost never reveal these business relationships to their viewers; sometimes even the networks are unaware of just how deep those business connections extend. Between then, the fifty or so analysts “represent more than 150 military contractors either as lobbyists, senior executives, board members or consultants. The companies include defense heavyweights, but also scores of smaller companies, all part of a vast assemblage of contractors scrambling for hundreds of billions in military business generated by the administration’s war on terror. It is a furious competition, one in which inside information and easy access to senior officials are highly prized.” Some of the analysts admit to using their special access to garner marketing, networking, and business opportunities. John Garrett, a retired Marine colonel and Fox News analyst, is also a lobbyist at Patton Boggs who helps firms win Pentagon contracts, including from Iraq. In company promotional materials, Garrett says that as a military analyst he “is privy to weekly access and briefings with the secretary of defense, chairman of the Joint Chiefs of Staff and other high level policy makers in the administration.” One client told investors that Garrett’s access and experience helps him “to know in advance—and in detail—how best to meet the needs” of the Defense Department and other agencies. Garrett calls this an inevitable overlap between his various roles, and says that in general, “That’s good for everybody.”
Exclusive Access to White House, Defense Officials - The analysts have been granted unprecedented levels of access to the White House and the Pentagon, including:
bullet hundreds of private briefings with senior military officials, including many with power over contracting and budget matters;
bullet private tours of Iraq;
bullet access to classified information;
bullet private briefings with senior White House, State Department, and Justice Department officials, including Vice President Dick Cheney, former Attorney General Alberto Gonzales, and National Security Adviser Stephen Hadley.
Conversely, analysts who do not cooperate take a risk. “You’ll lose all access,” says CBS military analyst and defense industry lobbyist Jeffrey McCausland.
Quid Pro Quo - Fox News analyst and retired Army lieutenant colenel Timur Eads, who is vice president of government relations for Blackbird Technologies, a rapidly growing military contractor, later says, “We knew we had extraordinary access.” Eads confirms that he and other analysts often held off on criticizing the administration for fear that “some four-star [general] could call up and say, ‘Kill that contract.’” Eads believes that he and the other analysts were misled about the Iraqi security forces, calling the Pentagon’s briefings about those forces’ readiness a “snow job.” But Eads said nothing about his doubts on television. His explanation: “Human nature.” Several analysts recall their own “quid pro quo” for the Pentagon in the months before the invasion (see Early 2003). And some analysts were far more aboveboard in offering quid pro quos for their media appearances. Retired Army general Robert Scales, Jr, an analyst for Fox News and National Public Radio, and whose consulting company advises several firms on weapons and tactics used in Iraq, asked for high-level Pentagon briefings in 2006. In an e-mail, he told officials: “Recall the stuff I did after my last visit. I will do the same this time.”
Repeating White House Talking Points - In return, the analysts have, almost to a man, echoed administration talking points about Iraq, Afghanistan, and Iran, even when some of them believed the information they were given was false or inflated. Some now acknowledge they did so—and continue to do so—for fear of losing their access, which in turn jeopardizes their business relationships. Some now regret their participation in the propoganda effort, and admit they were used as puppets while pretending to be independent military analysts. Bevelacqua says, “It was them saying, ‘We need to stick our hands up your back and move your mouth for you.’” Former NBC analyst Kenneth Allard, who has taught information warfare at the National Defense University, calls the campaign a sophisticated information operation aimed, not at foreign governments or hostile populaces, but against the American people. “This was a coherent, active policy,” he says (see Late 2006). The Pentagon denies using the military analysts for propaganda purposes, with spokesman Bryan Whitman saying it was “nothing other than an earnest attempt to inform the American people.” It is “a bit incredible” to think retired military officers could be “wound up” and turned into “puppets of the Defense Department,” Whitman says. And other analysts, such as McCausland, say that they never allowed their outside business interests to affect their on-air commentaries. “I’m not here representing the administration,” McCausland says. Some say they used their positions to even criticize the war in Iraq. But according to a close analysis of their performances by a private firm retained by the Pentagon to evaluate the analysts, they performed to the Pentagon’s complete satisfaction (see 2005 and Beyond).
Enthusiastic Cooperation - The analysts are paid between $500 and $1,000 per appearance by the networks, but, according to the transcripts, they often speak as if the networks and the media in general are the enemy. They often speak of themselves as operating behind enemy lines. Some offered the Pentagon advice on how to outmaneuver the networks, or, as one said to then-Defense Secretary Donald Rumsfeld, “the Chris Matthewses and the Wolf Blitzers of the world.” Some alerted Pentagon officials of planned news stories. Some sent copies of their private correspondence with network executives to the Pentagon. Many enthusiastically echoed and even added to administration talking points (see Early 2007). [New York Times, 4/20/2008] Several analysts say that based on a Pentagon briefing, they would then pitch an idea for a segment to a producer or network booker. Sometimes, the analysts claim, they even helped write the questions for the anchors to ask during a segment. [New York Times, 4/21/2008]
Consequences and Repercussions - Some of the analysts are dismayed to learn that they were described as reliable “surrogates” in Pentagon documents, and some deny that their Pentagon briefings were anything but, in the words of retired Army general and CNN analyst David Grange, “upfront information.” Others note that they sometimes disagreed with the administration on the air. Scales claims, “None of us drink the Kool-Aid.” Others deny using their access for business gain. Retired general Carlton Shepperd says that the two are “[n]ot related at all.” But not all of the analysts disagree with the perception that they are little more than water carriers for the Pentagon. Several recall being chewed out by irate defense officials minutes after their broadcasts, and one, retired Marine colonel Wiliam Cowan of Fox News, recalls being fired—by the Pentagon, not by Fox—from his analyst position after issuing a mild criticism of the Pentagon’s war strategies (see August 3-4, 2005). [New York Times, 4/20/2008]

Entity Tags: Thomas G. McInerney, Stephen J. Hadley, Timur Eads, wvc3 Group, William Cowan, Robert Scales, Jr, US Department of Defense, Robert Bevelacqua, Robert Maginnis, Richard (“Dick”) Cheney, CBS News, CNN, Carlton Shepperd, David Barstow, David Grange, Bush administration (43), Bryan Whitman, Fox News, Jeffrey McCausland, Alberto R. Gonzales, New York Times, Donald Rumsfeld, National Public Radio, Kenneth Allard, John Garrett, NBC, Rick Francona

Timeline Tags: US Military, Events Leading to Iraq Invasion, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

The Boston Globe publishes an editorial criticizing the Pentagon and the media alike for the Pentagon’s recently revealed Iraq propaganda operation (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond). The operation “is no subtle attempt to influence public opinion,” the Globe editors write. “It is a government program to corrupt the free flow of information that serves, in a healthy democracy, to inoculate the public against official lies, bad policy, and misbegotten wars.” The editorial is harshly critical of then-Defense Secretary Donald Rumsfeld’s use of “independent” military analysts to spread his praises through the media (see April 14-16, 2006), calling it “a tactic more suitable for Vladimir Putin’s Russia. In fact, the Pentagon’s manipulation of the media has been more deft than the Kremlin’s because it was better hidden.” The editorial concludes, “In the end, the government’s disguised lies have done more damage to American democracy and the national interest than to any foreign enemy. History’s epitaph for the Pentagon’s psywar operation will be: ‘We fooled ourselves.’” [Boston Globe, 4/22/2008]

Entity Tags: Boston Globe, Donald Rumsfeld, US Department of Defense

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Retired Lieutenant General Thomas McInerney appears on Fox News to discuss piracy off the coast of Somalia. During the discussion, McInerney offers a plug for the F-22 Raptor fighter plane currently facing defunding (see March 17, 2009). McInerney says: “I’d put F-22s and combat air patrol out there, two of them, with tankers.… The reason I’d put the F-22s is because they can go 1.6 to Mach 2, and they have a very quick reaction time and a 20 millimeter cannon.” Neither McInerney nor Fox News informs their viewers that McInerney is a former consultant to Northrop Grumman, the defense contractor who builds the F-22. [Think Progress, 4/9/2009] The day after McInerney’s appearance, reporter Ryan Tate observes that McInerney has been involved in previous instances of promoting defense contractors’ interests on television news shows (see Early 2002 and Beyond, April 19, 2003, April 14-16, 2006, Late 2006, and Late April, 2008). Of the F-22, Tate writes: “He neglected to mention virtually every US fighter made in the last 30 years carries such a cannon (usually the six-barrel M-61 Vulcan), including the F/A-18 Hornet already in use by the US Navy.… He also fails to mention that, no matter how fast the F-22 might be, it can’t be based off an aircraft carrier. So its reaction time could never be as good (from a land base on, say, the Arabian Peninsula) as a Hornet or other existing Navy jet floating in the waters nearest the pirates. Finally, McInerney fails to mention that, though capable of ground attack, the F-22 is optimized for air-to-air operations, i.e., shooting down other fighters.” [Gawker, 4/9/2009]

Entity Tags: Thomas G. McInerney, Fox News, Northrop Grumman, Ryan Tate, US Department of the Navy

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike