!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'April 16, 2009: Fox News Anchor Admits Network Gave ‘PR’ to ‘Tea Parties’'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event April 16, 2009: Fox News Anchor Admits Network Gave ‘PR’ to ‘Tea Parties’. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Fox News anchor Megyn Kelly, interviewing Brent Bozell of the conservative media watchdog organization Media Research Center, lets slip an admission that her network provided public relations services to the “tea party” protests that took place yesterday (see April 15, 2009, April 15, 2009 and October 13, 2009). Kelly says: “You know, Brent, it’s been interesting because Fox News covered these tea parties, and we were one of the only organizations to give it any publicity or PR prior to the fact that it happened, and it was so under-covered by virtually every news organization. Why is that? Why was it so ignored up until the very last day by virtually everyone?” Talking Points Memo reporter Brian Beutler calls Kelly’s comment “a media version what some of us like to call a Kinsley gaffe”; such a “gaffe” is defined as an instance where a politician mistakenly tells the truth. [TPMDC, 4/16/2009] Steve Benen of the Washington Monthly notes: “Fox News is ostensibly a news outlet. Obviously, it’s not a legitimate journalistic enterprise, and equally obvious was the fact that it was doing ‘public relations’ work for the conservative rallies. But Megyn Kelly isn’t supposed to admit this on the air. As for the substance of her concerns about the legitimate news organizations, Kelly is no doubt convinced that there’s a nefarious media bias at play, but it’s at least possible major outlets didn’t have much pre-event coverage because there wasn’t that much, you know, news. Most mainstream outlets didn’t feel the need to do ‘p.r.’ work for enraged partisans in advance of their protests. That’s probably a good thing.” [Washington Monthly, 4/16/2009]

Entity Tags: Fox News, Brian Beutler, Steve Benen, Brent Bozell, Megyn Kelly

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Fox News anchor Megyn Kelly and ABC News correspondent Jan Crawford Greenburg misrepresent a remark by Supreme Court nominee Sonia Sotomayor (see October 26, 2001 and May 26, 2009) that Kelly tells viewers said “Latina judges are obviously better than white male judges.” Kelly calls Sotomayor’s remarks “reverse racism,” and adds it is “[l]ike she’s saying that Latina judges are obviously better than white male judges.” Kelly goes on to claim, “I’ve looked at the entire speech that she was offering to see if that was taken out of context, and I have to tell you… it wasn’t” (see October 13, 2009). On ABC’s Good Morning America, Greenburg claims that Sotomayor “suggest[ed] that a wise Latino may actually be a better judge than a white man, and that white men have had some attitude adjustments and reached moments of great enlightenment, but there’s a long way to go.” [Media Matters, 5/26/2009]

Entity Tags: Fox News, Sonia Sotomayor, Megyn Kelly, Jan Crawford Greenburg

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The progressive media watchdog Web site Media Matters releases the results of an analysis it has performed on Fox News’s claims to be an objective news provider. According to Media Matters, Fox News’s news reporting (as opposed to its commentary) is permeated with conservative slant, spin, and outright falsehoods. The Media Matters analysis, which restricts itself to material broadcast in 2009, is prompted by White House claims that Fox News is not an objective source of news, but a purveyor of Republican- and conservative-sourced propaganda (see October 11, 2009). [Media Matters, 10/13/2009]
Anchors Echoed False Health Care Claims - In February, Fox News anchors Bill Hemmer and Megyn Kelly echoed a false claim made by health care lobbyist Betsy McCaughey that a legislative provision in a Senate spending bill would empower the government to “dictate treatments” doctors can provide for patients (see February 9-10, 2009).
Anchor Echoed Republican Press Release So Closely that Typo Is Repeated - Also in February, Fox News anchor Jon Scott repeated the claims of a Senate Republican Communications Center press release so closely that the on-air graphics repeated a typographical error from the original document (see February 10, 2009). Scott did not acknowledge the source of the research, even after apologizing for the typo.
News Show Passed Off Seven-Month-Old Video Clip as New to Claim White House Hypocrisy - On March 15, Fox News anchor Martha MacCallum used video clips of Vice President Joseph Biden to falsely assert that the administration’s economic message had drastically changed since the election, from negative characterizations to positive assertions. MacCallum did not tell the audience that the clip of Biden was a seven-month-old clip from the presidential campaign, and that the words Biden was speaking were his characterization of Republican candidate John McCain’s perceptions (see March 16-17, 2009).
Anchor Promoted, Praised 'Tea Parties' - Several times in March and April, Hemmer, the host of Fox News’s flagship morning news broadcast America’s Newsroom, hosted segments promoting and praising the upcoming April 15 “tea party” protests (see March 23-24, 2009, April 6-7, 2009, and April 13-15, 2009).
Labeled GOP Op-Ed Claims as 'Facts' - On April 1, Scott repeated claims made by a Republican congressman in an editorial about the GOP’s “alternative budget” almost verbatim, but labelled them “facts” (see April 1, 2009).
Fox Repeated Discredited GOP Claims about Price of 'Cap-and-Trade' Proposal - On April 1 and 2, anchors Eric Shawn and Alisyn Camerota repeated a disproven claim that the Obama administration’s “cap-and-trade” emissions control proposal would cost American households over $3,000 per year. They did not report that the claim had been disproven (see April 1-6, 2009).
Obama Budget '4X Bigger' Than Bush Budgets - On April 3, Hemmer’s America’s Newsroom displayed an on-air “chyron” that falsely claimed President Obama’s 2010 budget proposal was four times larger than the largest budget submitted by former President Bush (see April 3, 2009).
News Anchors Promoted 'Tea Parties' - On April 15, Fox anchors joined opinion commentators in touting the day’s “tea party” protests (see April 15, 2009). The next day, Fox News anchor Megyn Kelly admitted that the network gave the protests “PR” coverage (see April 16, 2009).
Correspondent Used GOP Research to Criticize Democratic Spending - On April 23, Hemmer used research by Republican House Minority Whip Eric Cantor (R-VA) to “expose” several “wasteful” projects funded by the Democrats’ economic stimulus act, without revealing the source of the research to his audience (see April 23, 2009).
Correspondent Claimed Legislation Would Curb Religious Expression - On April 29, Fox News correspondent Molly Henneberg repeated disproven claims that a pending hate crimes bill would interfere with Americans’ right to religious expression (see April 29, 2009).
News Anchor Accused Democrats of Defending Pedophiles - On May 6, Hemmer falsely accused Congressional Democrats of voting to extend “hate crimes” protection to pedophiles (see May 5-6, 2009).
News Anchor Accused Supreme Court Nominee of 'Reverse Racism' - On May 26, Kelly misrepresented a remark by Supreme Court nominee Sonia Sotomayor to accuse her of “reverse racism” (see May 26, 2009).
Misleading Editing to Bolster Obama 'Apology Tour' Claim - On June 2, Fox anchors Scott and Jane Skinner aired selectively edited clips of a speech by Obama in France to falsely claim that the president had nothing but criticism for the US while in Europe. They then asked if Obama intended to embark on a second “apology tour” (see June 2, 2009). On July 30, The Live Desk guest host Gregg Jarrett told viewers that a recent decision by the Obama Justice Department may have meant that it was permissible for blacks to intimidate whites at the voting booth, but not the other way around (see July 30, 2009).
News Anchor Reported False Allegation of Criminal Activity by Obama Official - On October 1, Hemmer reported that Education Department official Kevin Jennings covered up the crime of statutory rape. The allegation had been disproven five years before (see September 28 - October 1, 2009). [Media Matters, 10/13/2009]

Entity Tags: Eric Shawn, Elizabeth (“Betsy”) McCaughey, Eric Cantor, Bill Hemmer, Alisyn Camerota, Obama administration, Molly Henneberg, Senate Republican Communications Center, Media Matters, Megyn Kelly, Jane Skinner, Jon Scott, Gregg Jarrett, Kevin Jennings, Martha MacCallum, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike