!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'April 17, 2009: Fox News Commentators Mock Idea of Using Insects to Torture Prisoners'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event April 17, 2009: Fox News Commentators Mock Idea of Using Insects to Torture Prisoners. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), realizes that Senator Barack Obama (D-IL) is going to win the upcoming presidential election (see November 4, 2008). In preparation, Ailes begins hiring an array of conservatives to join his network (see November 3, 2003, July 2004, and October 26, 2009), many of whom he intends to groom for the 2012 presidential race. By the time the election is over, Ailes will have hired Karl Rove, the Bush administration’s political guru, and former Governor Mike Huckabee (R-AR), an unsuccessful Republican presidential candidate. (Ailes is able to woo both Rove and Huckabee away from CNN, which also offers them positions as paid commentators.) Soon, Ailes will hire several more possible Republican contenders, including the Republican vice-presidential candidate Sarah Palin (R-AK), former House Speaker Newt Gingrich (R-GA), former Senator Rick Santorum (R-PA), and former UN Ambassador John Bolton. Ailes fully intends to use Fox News as a platform for launching Republican presidential bids (see May 22, 2011), but his decision to hire Rove, Huckabee, Palin, and the others is also business-driven. A close friend of his will explain: “It would be easy to look at Fox and think it’s conservative because Rupert [Murdoch, the media executive who owns the Fox networks] and Roger are conservative and they program it the way they like. And to a degree, that’s true. But it’s also a business. And the way the business works is, they control conservative commentary the way ESPN controls the market for sports rights. If you have a league, you have a meeting with ESPN, you find out how much they’re willing to pay, and then everyone else agrees to pay the same amount if they want it.… It’s sort of the same at Fox. I was surprised at some of what was being paid until I processed it that way. If you’re ABC and you don’t have Newt Gingrich on a particular morning, you can put someone else on. But if you’re Fox, and Newt is moving and talking today, you got to have him. Otherwise, your people are like: ‘Where’s Newt? Why isn’t he on my channel?’” Ailes met secretly with Palin in September 2008, and will continue to court her for Fox after the campaign, even loaning her a private jet owned by Murdoch’s News Corporation. CNN will decline to offer her a position, and Ailes, through programming chief Bill Shine, will negotiate a three-year, $3 million deal to have Palin as a regular contributor and a host of prime-time specials. Amid all of this, Ailes does not want Fox News to be seen as an arm of the Republican Party (see December 2002 and October 11, 2009). [New York Magazine, 5/22/2011] In 2010, the press will report that Fox News has “exclusive rights” to broadcast and interview four presumed 2012 Republican candidates, Palin, Gingrich, Huckabee, and Santorum (see September 27, 2010).

Entity Tags: Mike Huckabee, CNN, Bill Shine, Fox News, Karl C. Rove, Newt Gingrich, Rupert Murdoch, News Corporation, John R. Bolton, Sarah Palin, Rick Santorum, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

Fox News commentators mock the idea of using insects to torture prisoners, as was revealed in recently released Justice Department torture memos (see April 16, 2009). Mike Huckabee (R-AR), the former governor of Arkansas and a 2008 presidential candidate who now has his own talk show on Fox, says, “Look, I’ve been in some hotels where there were more bugs than these guys faced.” Huckabee goes on to characterize the Obama administration’s version of prisoner interrogation, saying, “We’re going to talk to them, we’re going to have a nice conversation, we’re going to invite them down for some tea and crumpets.” Huckabee’s fellow commentators Gretchen Carlson and Steve Doocy join in the hilarity. [Media Matters, 4/17/2009; Media Matters, 4/21/2009]

Entity Tags: Gretchen Carlson, Fox News, Steve Doocy, Mike Huckabee

Timeline Tags: Torture of US Captives, Domestic Propaganda

Mike Huckabee (R-AR), the former governor of Arkansas, currently a host on Fox News and a potential 2012 presidential candidate, speculates that President Obama may have been born in Kenya. If this were true, Obama would not be eligible to be president. Huckabee states, incorrectly, that Obama grew up in Kenya. Huckabee is appearing on a radio show hosted by conservative Steve Malzberg. The host brings up the subject of Obama’s “controversial” birth certificate (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, and Around June 28, 2010), as recently revived by billionaire Donald Trump (see February 10, 2011), and asks, “Don’t you think we deserve to know more about this man?” Huckabee responds: “I would love to know more. What I know is troubling enough. And one thing that I do know is his having grown up in Kenya, his view of the Brits, for example, very different than the average American. When he gave the bust back to the Brits, the bust of Winston Churchill, a great insult to the British (see June 29, 2009). But then if you think about it, his perspective as growing up in Kenya with a Kenyan father and grandfather, their view of the Mau Mau Revolution in Kenya is very different than ours because he probably grew up hearing that the British were a bunch of imperialists who persecuted his grandfather.” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, believes that Huckabee is echoing discredited claims recently made by conservative author Dinesh D’Souza, who accused Obama of being an “anti-colonialist” and covert supporter of Kenyan extremists (see September 12, 2010, September 12, 2010 and After, September 12, 2010 and After, September 16, 2010, September 17, 2010, September 23, 2010, and September 23-24, 2010). Contrary to Huckabee’s assertions, Obama did not grow up in Kenya. He had virtually no contact with his Kenyan father and never met his paternal grandfather, whom D’Souza wrote had such a powerful influence on him. Instead, Obama grew up in Hawaii and Indonesia. After the interview on Malzberg’s show, Huckabee corrects his error, saying: “On Monday, while on Steve Malzberg’s radio show on New York’s WOR Radio, I was asked about the President Obama’s birth certificate issue. In my answer, I simply misspoke when I alluded to President Obama growing up in ‘Kenya’ and meant to say Indonesia.” PolitiFact notes that in the past, Huckabee has warned against buying into the idea that Obama is not a US citizen, affirmed Obama’s Christianity, and praised Obama as a role model for fathers (see February 23, 2011). [St. Petersburg Times, 2/28/2011]

Entity Tags: Dinesh D’Souza, Mike Huckabee, Steve Malzberg, Barack Obama, PolitiFact (.org )

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike