!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'April 25, 2007: NBC Political Host Refuses to Say Why Almost All News Stories about Impending Invasion Came from Government Sources'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event April 25, 2007: NBC Political Host Refuses to Say Why Almost All News Stories about Impending Invasion Came from Government Sources. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

’Nayirah’ testifying before Congress.’Nayirah’ testifying before Congress. [Source: Web Fairy (.com)]An unconfirmed report of Iraqi soldiers entering a Kuwaiti hospital during the Iraqi invasion of Kuwait (see August 2, 1990) and removing newborns from their incubators causes a sensation in the US media. The rumor, which later turns out to be false, is seized upon by senior executives of the PR firm Hill & Knowlton, which has a $11.9 million contract from the Kuwaiti royal family to win support for a US-led intervention against Iraq—the largest foreign-funded campaign ever mounted to shape US public opinion. (Under the Foreign Agents Registration Act, the firm should have been held accountable for its marketing campaign, but the Justice Department fails to intervene.) The firm also has close ties to the Bush administration, and will assist in marketing the war to the US citizenry. [Christian Science Monitor, 9/6/2002; Independent, 10/19/2003; Public Relations Watch, 6/3/2007] Hill & Knowlton uses a front group, “Citizens for a Free Kuwait” (see August 11, 1990), to plant the stories in the news media.
Congressional Hearings - Hearings on the story, and other tales of Iraqi atrocities, are convened by the Congressional Human Rights Caucus, chaired by Representatives Tom Lantos (D-CA) and John Porter (R-IL). Reporters John Stauber and Sheldon Rampton will later characterize the caucus as little more than an H&K-funded sham; Lantos and Porter are also co-chairs of the Congressional Human Rights Foundation, a legally separate entity that occupied free office space in Hill & Knowlton’s Washington, DC offices. The star of the hearings is a slender, 15-year old Kuwaiti girl called “Nayirah.” According to the Caucus, her true identity is being concealed to prevent Iraqi reprisals against her or her family. Sobbing throughout her testimony, “Nayirah” describes what she says she witnessed in a hospital in Kuwait City; her written testimony is provided to reporters and Congressmen in a media kit prepared by Citizens for a Free Kuwait. “I volunteered at the al-Addan hospital,” she tells the assemblage. “While I was there, I saw the Iraqi soldiers come into the hospital with guns, and go into the room where… babies were in incubators. They took the babies out of the incubators, took the incubators, and left the babies on the cold floor to die.” [Christian Science Monitor, 9/6/2002; Los Angeles Times, 1/5/2003; Public Relations Watch, 6/3/2007] The hearings, and particularly “Nayirah’s” emotional tale, inflame American public opinion against the Iraqis (see October 10, 1990 and After) and help drum up support for a US invasion of Iraq (see January 9-13, 1991).
Outright Lies - Neither Lantos, Porter, nor H&K officials tell Congress that the entire testimony is a lie. “Nayirah” is the daughter of Saud Nasir al-Sabah, the Kuwaiti ambassador to the US. Neither do they reveal that “Nayirah’s” testimony was coached by H&K vice president Lauri Fitz-Pegado. Seven other “witnesses” testify to the same atrocities before the United Nations; the seven use false names and identities. The US even presents a video made by Hill & Knowlton to the Security Council. No journalist investigates the claims. As author Susan Trento will write: “The diplomats, the congressmen, and the senators wanted something to support their positions. The media wanted visual, interesting stories.” It is not until after the war that human rights investigators look into the charges. No other witnesses can be located to confirm “Nayirah’s” story. Dr. Mohammed Matar, director of Kuwait’s primary care system, and his wife, Dr. Fayeza Youssef, who runs the obstretrics unit at the maternity hospital, says that at the time of the so-called atrocities, few if any babies were in incubator units—and Kuwait only possesses a few such units anyway. “I think it was just something for propaganda,” Dr. Matar will say. It is doubtful that “Nayirah” was even in the country at the time, as the Kuwaiti aristocracy had fled the country weeks before the Iraqi invasion. Amnesty International, which had supported the story, will issue a retraction. Porter will claim that he had no knowledge that the sobbing little girl was a well-rehearsed fabricator, much less an ambassador’s daughter. Canadian Broadcasting Corporation reporters will ask al-Sabah for permission to question his daughter about her testimony; he will angrily refuse. “Naiyrah” herself will later admit that she had never been in the hospital herself, but had learned of the supposed baby murders from a friend. In a subsequent interview about media manipulation during the war, Fitz-Pegado will say: “Come on.… Who gives a sh_t whether there were six babies or two? I believed her.” She will later clarify that statement: “What I meant was one baby would be too many.” [CounterPunch, 12/28/2002; Independent, 10/19/2003; Public Relations Watch, 6/3/2007]

Entity Tags: Susan Trento, Tom Lantos, Sheldon Rampton, US Congress, United Nations Security Council, Saud Nasir al-Sabah, US Department of Justice, Mohammed Matar, Lauri Fitz-Pegado, Citizens for a Free Kuwait, ’Nayirah’, Amnesty International, Bush administration (41), John Stauber, Congressional Human Rights Caucus, Canadian Broadcasting Corporation, Fayeza Youssef, John MacArthur, John Porter, Hill and Knowlton, Congressional Human Rights Foundation, Jack O’Dwyer

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

Newly hired Defense Department public relations chief Victoria Clarke (see May 2001) begins a series of regular meetings with a number of Washington’s top private PR specialists and lobbyists. The group is tasked with developing a marketing plan for the upcoming war in Iraq. It is remarkably successful in securing press cooperation to spread its message (see August 13, 2003 and After May 31, 2001).
Bipartisan Makeup - Reporter Jeffrey St. Clair will later write, “The group was filled with heavy-hitters and was strikingly bipartisan in composition.” The group, later informally dubbed “the Rumsfeld Group,” is made up of, among others, PR executives John Rendon and Sheila Tate, Republican political consultant Rich Galen, and Democratic operative Tommy Boggs (brother of NPR’s Cokie Roberts and a PR consultant for the Saudi royal family; St. Clair believes Boggs may have had a hand in the decision to redact 20+ pages concerning the Saudis from Congress’s report on the intelligence failures leading to the 9/11 attacks—see April 2003 and August 1-3, 2003). The direct involvement, if any, of Defense Secretary Donald Rumsfeld is unclear.
Rendon's Involvement - John Rendon, the head of the Rendon Group, is a noteworthy veteran of the 1990-91 PR efforts to market the Gulf War (see August 11, 1990), has worked for both Democratic and Republican politicians and lobbying groups, and was instrumental in creating Ahmed Chalabi’s Iraqi National Congress (see May 1991). Rendon, already under contract with the Pentagon to help market the US bombing of Afghanistan, is one of the key players in marketing the upcoming Iraq invasion. Though Rendon refuses to discuss his work for the Pentagon, St. Clair believes he will be partially or completely responsible for some of the invasion’s signature events, including the toppling of the statue of Hussein in Firdos Square by US troops and Chalabi associates (see April 9, 2003), and video-friendly Iraqi crowds waving American flags as US Army vehicles roll by. Rendon explains his role like this: “I am not a national security strategist or a military tactician. I am a politician, and a person who uses communication to meet public policy or corporate policy objectives. In fact, I am an information warrior and a perception manager.” The Pentagon defines “perception management” as “actions to convey and/or deny selected information and indicators to foreign audiences to influence their emotions, motives, and objective reasoning.” St. Clair adds, “In other words, lying about the intentions of the US government.” One of the biggest instances of Pentagon “perception management” is the Office of Strategic Influence (see Shortly after September 11, 2001), also developed by Rendon. [CounterPunch, 8/13/2003]

Entity Tags: Tommy Boggs, Iraqi National Congress, Donald Rumsfeld, Bush administration (43), “The Rumsfeld Group”, Jeffrey St. Clair, Sheila Tate, John Rendon, US Department of Defense, Rich Galen, Victoria (“Torie”) Clarke, Office of Strategic Influence

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

According to the trade publication PR Week, the ad hoc government public relations organization dubbed “The Rumsfeld Group” (see Late May 2001) is quite successful at sending what the publication calls “messaging advice” to the Pentagon.
Marketing a Link between Iraq, Islamist Radicals - The group tells Pentagon PR chief Victoria Clarke and Defense Secretary Donald Rumsfeld that to get the American public’s support for the war on terror, and particularly the invasion of Iraq, they need to fix in the public mind a link between terror and nation-states, not just fluid and ad hoc groups such as al-Qaeda. Reporter Jeffrey St. Clair will write, “In other words, there needed to be a fixed target for the military campaigns, some distant place to drop cruise missiles and cluster bombs.” The Rumsfeld Group comes up with the idea of labeling Iraq and certain other nations “rogue states,” an idea already extant in Rumsfeld’s mind, and the genesis of the so-called “axis of evil” (see January 29, 2002 and After January 29, 2002).
Veterans of the Gulf War - The government allocates tens of millions of dollars, most of which is handed out to private public relations and media firms hired to spread the Bush administration’s message that Iraq’s Saddam Hussein must be taken out before he can use his arsenal of nuclear, chemical, and biological weapons on US targets. Many of the PR and media executives are old friends of senior Bush officials, and many had worked on selling the 1991 Gulf War to the public (see October 10, 1990).
Media Complicity Ensures Success - St. Clair will later note that while the PR efforts are, largely, failures with US allies, they are far more successful with the American population (see August 13, 2003). He will write: “A population traumatized by terror threats and shattered economy became easy prey for the saturation bombing of the Bush message that Iraq was a terrorist state linked to al-Qaeda that was only minutes away from launching attacks on America with weapons of mass destruction. Americans were the victims of an elaborate con job, pelted with a daily barrage of threat inflation, distortions, deceptions, and lies. Not about tactics or strategy or war plans. But about justifications for war. The lies were aimed not at confusing Saddam’s regime, but the American people.” St. Clair places as much blame on the “gullible [and] complicit press corps,” so easily managed by Clarke (see February 2003). “During the Vietnam war, TV images of maimed GIs and napalmed villages suburbanized opposition to the war and helped hasten the US withdrawal,” St. Clair writes. “The Bush gang meant to turn the Vietnam phenomenon on its head by using TV as a force to propel the US into a war that no one really wanted. What the Pentagon sought was a new kind of living room war, where instead of photos of mangled soldiers and dead Iraqi kids, they could control the images Americans viewed and to a large extent the content of the stories. By embedding reporters inside selected divisions, Clarke believed the Pentagon could count on the reporters to build relationships with the troops and to feel dependent on them for their own safety. It worked, naturally.” St. Clair notes the instance of one reporter on national television calling the US Army “our protectors,” and NBC’s David Bloom’s on-air admission that he is willing to do “anything and everything they can ask of us.” [CounterPunch, 8/13/2003]

Entity Tags: Donald Rumsfeld, Jeffrey St. Clair, US Department of Defense, Victoria (“Torie”) Clarke, “The Rumsfeld Group”, Bush administration (43), David Bloom

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Pentagon chief of public relations Victoria Clarke.Pentagon chief of public relations Victoria Clarke. [Source: Department of Defense]While detailed plans for the upcoming invasion of Iraq are well underway, the administration realizes that the American people are not strongly behind such an invasion. They aren’t convinced that Saddam Hussein was responsible for the 9/11 attacks, and unsure about Iraq having weapons of mass destruction. White House and Pentagon officials decide that using retired military officers as “independent military analysts” in the national media can help change hearts and minds (see April 20, 2008). Assistant secretary of defense for public affairs Victoria “Torie” Clarke, a former public relations executive, intends to achieve what she calls “information dominance.” The news culture is saturated by “spin” and combating viewpoints; Clarke argues that opinions are most swayed by voices seen as authoritative and completely independent. Clarke has already put together a system within the Pentagon to recruit what she calls “key influentials,” powerful and influential people from all areas who, with the proper coaching, can generate support for Defense Secretary Donald Rumsfeld’s agenda. After 9/11, when each of the news networks rushed to land its own platoon of retired military officers to provide commentary and analysis, Clarke saw an opportunity: such military analysts are the ultimate “key influentials,” having tremendous authority and credibility with average Americans. They often get more airtime than network reporters, Clarke notes. More importantly, they are not just explaining military minutiae, but telling viewers how to interpret events. Best of all, while they are in the news media, they are not creatures of the media. Reporter David Barstow will write in 2008, “They were military men, many of them ideologically in sync with the administration’s neoconservative brain trust, many of them important players in a military industry anticipating large budget increases to pay for an Iraq war.” And even those without such ties tended to support the military and the government. Retired Army general and ABC analyst William Nash will say: “It is very hard for me to criticize the United States Army. It is my life.”
'Writing the Op-Ed' for the War - As a result, according to Clarke’s aide Don Meyer, Clarke decides to make the military analysts the main focus of the public relations push to build a case for invading Iraq. They, not journalists, will “be our primary vehicle to get information out,” Meyer recalls. The military analysts are not handled by the Pentagon’s regular press office, but are lavished with attention and “perks” in a separate office run by another aide to Clarke, Brent Krueger. According to Krueger, the military analysts will, in effect, be “writing the op-ed” for the war.
Working in Tandem with the White House - The Bush administration works closely with Clarke’s team from the outset. White House officials request lists of potential recruits for the team, and suggests names for the lists. Clarke’s team writes summaries of each potential analyst, describing their backgrounds, business and political affiliations, and their opinions on the war. Rumsfeld has the final say on who is on the team: “Rumsfeld ultimately cleared off on all invitees,” Krueger will say. Ultimately, the Pentagon recruits over 75 retired officers, though some only participate briefly or sporadically.
Saturation Coverage on Cable - The largest contingent of analysts is affiliated with Fox News, followed by NBC and CNN, the networks with 24-hour cable news coverage. Many analysts work for ABC and CBS as well. Many also appear on radio news and talk broadcasts, publish op-ed articles in newspapers, and are quoted in press reports, magazine articles, and in Web sites and blogs. Barstow, a New York Times reporter, will note that “[a]t least nine of them have written op-ed articles for The Times.”
Representing the Defense Industry - Many of the analysts have close ties with defense contractors and/or lobbying firms involved in helping contractors win military contracts from the Pentagon:
bullet Retired Army general James Marks, who begins working as an analyst for CNN in 2004 (until his firing three years later—see July 2007) is a senior executive with McNeil Technologies, and helps that firm land military and intelligence contracts from the government.
bullet Thomas McInerney, a retired Air Force general and Fox News analyst, sits on the boards of several military contractors.
bullet CBS military analyst Jeffrey McCausland is a lobbyist for Buchanan Ingersoll & Rooney, a major lobbying firm where he is director of a national security team that represents several military contractors. His team proclaims on the firm’s Web site, “We offer clients access to key decision makers.”
bullet Shortly after signing with CBS, retired Air Force general Joseph Ralston became vice chairman of the Cohen Group, a consulting firm headed by former Defense Secretary William Cohen (also an analyst for CNN). The Cohen Group says of itself on its Web site, “The Cohen Group knows that getting to ‘yes’ in the aerospace and defense market—whether in the United States or abroad—requires that companies have a thorough, up-to-date understanding of the thinking of government decision makers.”
Ideological Ties - Many military analysts have political and ideological ties to the Bush administration and its supporters. These include:
bullet Two of NBC’s most familiar analysts, retired generals Barry McCaffrey and Wayne Downing, are on the advisory board of the Committee for the Liberation of Iraq, an advocacy group created with White House encouragement in 2002 to push for the overthrow of Saddam Hussein. [New York Times, 4/20/2008] Additionally, McCaffrey is chief of BR McCaffrey Associates, which “provides strategic, analytic, and advocacy consulting services to businesses, non-profits, governments, and international organizations.” [Washington Post, 4/21/2008] Other members include senators John McCain (R-AZ) and Joseph Lieberman (D-CT), and prominent neoconservatives Richard Perle and William Kristol. [Truthout (.org), 4/28/2008] Both McCaffrey and Downing head their own consulting firms and are board members of major defense contractors.
bullet Retired Army general Paul Vallely, a Fox News analyst from 2001 through 2007, shares with the Bush national security team the belief that the reason the US lost in Vietnam was due to negative media coverage, and the commitment to prevent that happening with the Iraq war. In 1980, Vallely co-wrote a paper accusing the US press of failing to defend the nation from what he called “enemy” propaganda—negative media coverage—during the Vietnam War. “We lost the war—not because we were outfought, but because we were out Psyoped,” he wrote. Vallely advocated something he called “MindWar,” an all-out propaganda campaign by the government to convince US citizens of the need to support a future war effort. Vallely’s “MindWar” would use network TV and radio to “strengthen our national will to victory.” [New York Times, 4/20/2008]
bullet Ironically, Clarke herself will eventually leave the Pentagon and become a commentator for ABC News. [Democracy Now!, 4/22/2008]
Seducing the Analysts - Analysts describe a “powerfully seductive environment,” in Barstow’s words, created for them in the Pentagon: the uniformed escorts to Rumsfeld’s private conference room, lavish lunches served on the best government china, embossed name cards, “blizzard[s] of PowerPoints, the solicitations of advice and counsel, the appeals to duty and country, the warm thank you notes from the secretary himself.” Former NBC analyst Kenneth Allard, who has taught information warfare at the National Defense University, says: “[Y]ou have no idea. You’re back. They listen to you. They listen to what you say on TV.” Allard calls the entire process “psyops on steroids,” using flattery and proximity to gain the desired influence and effect. “It’s not like it’s, ‘We’ll pay you $500 to get our story out,’” Allard says. “It’s more subtle.”
Keeping Pentagon Connections Hidden - In return, the analysts are instructed not to quote their briefers directly or to mention their contacts with the Pentagon. The idea is always to present a facade of independent thought. One example is the analysts’ almost perfect recitation of Pentagon talking points during a fall and winter 2002 PR campaign (see Fall and Winter 2002). [New York Times, 4/20/2008]

Entity Tags: Richard Perle, Paul Vallely, Thomas G. McInerney, William S. Cohen, Wayne Downing, US Department of Defense, William Nash, William Kristol, New York Times, Joseph Ralston, Kenneth Allard, CBS News, Bush administration (43), Brent T. Krueger, Barry McCaffrey, ABC News, CNN, Committee for the Liberation of Iraq, David Barstow, Don Meyer, Joseph Lieberman, John McCain, NBC, Jeffrey McCausland, Fox News, Donald Rumsfeld, James Marks, Victoria (“Torie”) Clarke

Timeline Tags: US Military, Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

’Donahue’ show logo.’Donahue’ show logo. [Source: American Renaissance (.com)]MSNBC, the cable news channel owned by NBC, cancels Phil Donahue’s nightly talk show. MSNBC cites “disappointing ratings” for “Donahue.” The show, originally conceived as a more liberal alternative for Fox News’s overtly conservative “O’Reilly Factor,” started very slow and never came close to challenging either O’Reilly’s ratings or CNN’s Connie Chung, whose show is also in the same time slot. But in recent weeks, Donahue’s ratings have steadily increased to the point where it is the top-rated show on the network, even beating MSNBC’s flagship political show, “Hardball With Chris Matthews.”
'Tired Left-Wing Liberal' - An internal report commissioned by the network’s executives, later obtained by media analyst Rick Ellis, calls Phil Donahue “a tired, left-wing liberal out of touch with the current marketplace.” The report says that Donahue’s show presents a “difficult public face for NBC in a time of war.… He seems to delight in presenting guests who are anti-war, anti-Bush, and skeptical of the administration’s motives.” If the show continues on the air, the report warns that it could become “a home for the liberal anti-war agenda at the same time that our competitors are waving the flag at every opportunity.” As Donahue exits the lineup, MSNBC brings aboard former Republican House Majority Leader Dick Armey and former Republican congressman Joe Scarborough as commentators, and radical right-wing talk show host Michael Savage and libertarian Jesse Ventura, the former governor of Minnesota, as hosts. Donahue’s time slot will be taken temporarily by the expansion of another show, “Countdown: Iraq,” to two hours. Nation columnist John Nichols writes: “Talk about adding insult to injury. Getting canceled is bad enough; getting canceled to make way for a program devoted to anticipating an unnecessary war is just plain awful.” [New York Times, 2/26/2003; AllYourTV (.com), 2/26/2003; Nation, 2/27/2003] In 2007, Donahue says he knew nothing of the internal memo at the time (see April 25, 2007). “I didn’t know about that till I read about it in the New York Times.” When asked: “What did you think? What does that say to you? That dissent is unpatriotic?” Donahue will reply, “Well, not only unpatriotic, but it’s not good for business.” [PBS, 4/25/2007]
MSNBC 'Tak[ing] the Coward's Road' - A source close to Donahue says that Donahue’s cancellation is “no coincidence.” The MSNBC executives are “scared,” the source says, “and they decided to take the coward’s road and slant towards the conservative crowd that watch Fox News.” Ellis, a veteran media analyst with strong connections in the TV news industry, writes that MSNBC, “[r]ather than building a unique voice, the news channel has opted to become a lesser alternative to the Fox News Channel.” Interestingly, the NBC report recommended against such a course: “The temptation is to chase the audience that is already out there and play to what seems to be working at Fox. But there is another road, and if we build our unique voices from within, we have a chance to develop a loyal and valuable audience.” Nichols writes, “[I]t is a pretty good bet that, now that ‘Donahue’ is going off the air, we will not soon see another show like the one where he featured [consumer advocate] Ralph Nader and [progressive columnist] Molly Ivins in front of a crowd of laid-off Enron employees.” Nichols adds that while Donahue’s show may have been conceived as a liberal alternative to O’Reilly, it was never allowed to be such: “For every program that featured Ralph Nader and Molly Ivins, there were ten where Donahue was forced to ask polite questions of second-string conservative pundits. Where his conservative competitors never worry about fairness or balance, Donahue was under constant pressure to clog his show’s arteries with deadly dull apologists for all things Bush. And when that got too boring, he was pressured to steer the show away from politics and toward the glitzy and the maudlin.” Only in its last few weeks did MSNBC allow Donahue to do what he does best—interview interesting guests in front of a live audience. The show’s ratings began climbing rapidly. Whether the show could have challenged O’Reilly or other conservative shows’ ratings can never be known.
Never Trusted the American Viewing Audience - Nichols concludes: “Now that ‘Donahue’ has been ditched, conservative commentators and network executives will tell themselves that there is no audience for progressive voices on television. They will, of course, be wrong on the broad premise—some of O’Reilly’s best shows feature feisty progressives like US [Representatives] Jan Schakowsky and Bernie Sanders. And they will be wrong more specifically about Donahue. We will never know for sure whether Phil Donahue could have seriously competed with conservative hosts like Bill O’Reilly or Sean Hannity. What we do now, for sure, is that MSNBC executives were never willing to trust Phil Donahue—or the American television viewing audience.” [New York Times, 2/26/2003; AllYourTV (.com), 2/26/2003; Nation, 2/27/2003]

Entity Tags: Fox News, Sean Hannity, Enron Corporation, Connie Chung, CNN, Bill O’Reilly, Bernie Sanders, Rick Ellis, Ralph Nader, Phil Donahue, NBC, MSNBC, Jesse Ventura, John Nichols, Michael Savage, Joseph Scarborough, Molly Ivins, Jan Schakowsky, Dick Armey

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

General Vincent Brooks briefing reporters, with a photograph of Jessica Lynch displayed in the background.General Vincent Brooks briefing reporters, with a photograph of Jessica Lynch displayed in the background. [Source: Reuters / Corbis]Brigadier General Vincent Brooks, at US CENTCOM headquarters in Qatar, shows reporters a video clip of the rescue of Private Jessica Lynch (see April 1, 2003), filmed with night-vision lenses. The clip shows Lynch on a stretcher and being rushed to a helicopter. Brooks says that before the raid, the hospital was apparently doubling as a military command post for Iraqi forces. [Washington Post, 4/3/2003] “We were successful in that operation last night and did retrieve Pfc. Jessica Lynch, bringing her away from that location of danger, clearing the building of some of the military activity that was in there.” Brooks says. “There was not a fire-fight inside the building I will tell you, but there were fire-fights outside of the building getting in and getting out. There were no coalition casualties as a result of this and in the destruction that occurred inside of the building, particularly in the basement area where the operations centers had been, we found ammunition, mortars, maps, a terrain model, and other things that make it very clear that it was being used as a military command post. The nature of the operation was a coalition special operation that involved Army Rangers, Air Force pilots and combat controllers, US Marines and Navy Seals. It was a classical joint operation done by some of our nation’s finest warriors, who are dedicated to never leaving a comrade behind.” [Editor & Publisher, 7/14/2008]
Reporters Given Video - Within hours, reporters are given a slickly produced five-minute edited version of the video of Lynch’s rescue, edited by a Defense Department production crew. Author and media critic Frank Rich later calls it “an action-packed montage of the guns-blazing Special Operations raid to rescue Lynch, bathed in the iridescent green glow of night-vision photography.” The video vies with a still photo of a barely conscious Lynch lying on a stretcher, with an American flag on her chest, for the most-broadcast image of the day. [Rich, 2006, pp. 80-82] (In a tragic corollary to the video of Lynch’s rescue, the father of James Kiehl, a fellow soldier killed in the March 23 assault, was unable to find his son in the video footage. He will eventually find a shot of his son, dead and laid out behind the hospital, in a picture on the Al Jazeera Web site. The Defense Department videographers had left footage of Kiehl on the cutting room floor.) [Rich, 2006, pp. 80-82; Huffington Post, 3/19/2006]
Some Reporters Dubious - CNN’s veteran war correspondent, Tom Mintier, later says, “I was a bit upset that [the Pentagon] spent so much time giving us all the minute-by-minute, this happened, that happened, she said this, we said that… and on a day when you have forces going into Baghdad, it wasn’t part of the briefing. Seems like there is an effort to manage the news in an unmanageable situation. They tried it in the first Gulf War, this time it was supposed to be different.” [Rich, 2006, pp. 80-82]
Pentagon's Story Almost Entirely Fictitious - Subsequent interviews with Iraqi hospital staffers and nearby residents show that almost every aspect of the Pentagon’s story is fabrication (see May 4, 2003, May 23, 2003, May 25, 2003, and June 17, 2003).

Entity Tags: James Kiehl, US Central Command, Tom Mintier, Jessica Lynch, Vincent Brooks, Frank Rich, Al Jazeera, US Department of Defense

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

A barely conscious Lynch lies on a stretcher. An American flag is draped over her chest. This will become one of the iconic photos of the Lynch saga.A barely conscious Lynch lies on a stretcher. An American flag is draped over her chest. This will become one of the iconic photos of the Lynch saga. [Source: Reuters / Corbis]The Washington Post prints a story purporting to detail the trials and tribulations of Private Jessica Lynch, captured in a recent ambush by Iraqi fighters (see March 23, 2003). The Post headline: “She Was Fighting to the Death.” According to the story, Lynch fought valiantly to defend her injured and killed comrades, herself killing several of her attackers and suffering repeated gunshot and stab wounds. [Washington Post, 4/3/2003; Baltimore Sun, 11/11/2003]
'Talk about Spunk!' - According to the tale, provided to Post reporters by unnamed US officials, Lynch continued firing until she ran out of ammunition, and even after suffering “multiple gunshot wounds.” An official says: “She was fighting to the death. She did not want to be taken alive.” One military official, senior military spokesman Captain Frank Thorp, tells reporters from the Military Times that Lynch “waged quite a battle prior to her capture. We do have very strong indications that Jessica Lynch was not captured very easily. Reports are that she fired her [M-16 rifle] until she had no more ammunition.” (This is not true, but Thorp will later deny that any deliberate deception occurred—see April 2007 and March 18, 2008.) Senator Pat Roberts (R-KS) is fulsome with his praise of Lynch after being briefed by Pentagon officials: “Talk about spunk! She just persevered. It takes that and a tremendous faith that your country is going to come and get you.” Initial reports indicated that she had been stabbed to death at the scene, but those reports were incorrect. Officials warn that “the precise sequence of events is still being determined, and that further information will emerge as Lynch is debriefed.” Pentagon officials say they have heard “rumors” of Lynch’s heroism, but as yet have no confirmation from either Lynch or other survivors. Eleven bodies were found at the hospital during her rescue; at least some of those bodies are believed to be those of US servicemen. Seven soldiers from Lynch’s 507th Ordnance Maintenance Company are still listed as missing in action; five others were captured after the attack. Iraqi broadcasts have shown video footage of the five, along with pictures of at least four US soldiers killed during the attack. Because of debriefing and counseling, it may be some time before Lynch is reunited with her family in West Virginia. [Washington Post, 4/3/2003; US News and World Report, 3/18/2008; Editor & Publisher, 7/14/2008] Other media stories add to the Post’s account. The New York Daily News reports: “Jessica was being tortured. That was the urgent word from an Iraqi man who alerted American troops where to find Pfc. Jessica Lynch—and her injuries seem to bear out the allegation.… Her broken bones are a telltale sign of torture, said Amy Waters Yarsinske, a former Navy intelligence officer and an expert on POW and MIA treatment. ‘It’s awfully hard to break both legs and an arm in a truck accident,’ Yarsinske said.” The Daily News is almost certainly referring to Mohammed Odeh al-Rehaief, the Iraqi who told US forces about Lynch being at an Iraqi hospital (see June 17, 2003). The Los Angeles Times reports Lynch was “flown to a US military hospital at Ramstein Air Base in Germany, where she was reported to be in stable condition, recovering from injuries said to include broken legs, a broken arm and at least one gunshot wound.” [Project for Excellence in Journalism, 6/23/2003]
Discrepancies in Story - An Iraqi pharmacist who was at the hospital during Lynch’s captivity says as far as he knew, Lynch only suffered leg wounds. He recalls her crying about wanting to go home. “She said every time, about wanting to go home,” the pharmacist recalls. “She knew that the American Army and the British were on the other side of the [Euphrates] river in Nasiriyah city.… She said, ‘Maybe this minute the American Army [will] come and get me.’” [Washington Post, 4/3/2003]
Story Almost Pure Fiction - According to subsequent investigations by reporters, the Pentagon tale as reported by the Post is almost pure fiction (see May 4, 2003 and June 17, 2003). Author and media critic Frank Rich will later write that at this point in the narrative, “Jessica Lynch herself, unable to speak, was reduced to a mere pawn, an innocent bystander in the production of her own big-budget action-packed biopic.” [Rich, 2006, pp. 82]

Entity Tags: Mohammed Odeh al-Rehaief, Pat Roberts, Frank Rich, Washington Post, US Department of Defense, Frank Thorp, Jessica Lynch, Amy Waters Yarsinske

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Fox News analyst Robert Scales, Jr.Fox News analyst Robert Scales, Jr. [Source: New York Times]Washington Post columnist Colman McCarthy notes that there are at least a dozen retired military officers giving supposedly independent opinion and commentary on the Iraq war to the various news networks. McCarthy writes: “Defense Secretary Donald Rumsfeld and the chairman of the Joint Chiefs of Staff have been unhappy with the criticism of their war effort by former military men appearing on television. So am I, but for a different reason. The top people at the Pentagon are wondering why these ex-military talkers can’t follow the company line on how well the war has been fought. I’m wondering why these spokesmen for militarism are on TV in the first place.” McCarthy lists twelve: Lieutenant General Bernard Trainor, Major General Robert Scales, Lieutenant General Gregory Newbold, Major General Donald Shepperd, General Barry McCaffrey, Major General Paul Vallely, Lieutenant General Don Edwards, Lieutenant General Thomas McInerney, Colonel Tony Koren, Lieutenant Colonel Rick Francona, Major Jack Stradley, and Captain Chris Lohman. He asks rhetorically, “Did I miss anyone?” [Washington Post, 4/19/2003] In 2008, after the story of the massive and systematic Pentagon propaganda operation using at least 75 retired military officers to promote the war (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond) becomes public knowledge, Editor & Publisher’s Greg Mitchell answers the question, “[H]e sure did.” [Editor & Publisher, 4/20/2008]
Deploring the Military's Domination of the Airwaves - McCarthy continues: “That the news divisions of NBC, ABC, CBS, CNN, and Fox sanctioned this domination by military types was a further assault on what the public deserves: independent, balanced and impartial journalism. The tube turned into a parade ground for military men… saluting the ethic that war is rational, that bombing and shooting are the way to win peace, and that their uniformed pals in Iraq were there to free people, not slaughter them. Perspective vanished, as if caught in a sandstorm of hype and war-whooping. If the US military embedded journalists to report the war from Iraq, journalists back in network studios embedded militarists to explain it. Either way, it was one-version news.” McCarthy asks why no dissenters are allowed on the airwaves to counter the military point of view, a question answered by a CNN news executive (see April 20, 2003). McCarthy answers his own question: “In wartime, presumably, the message to peace activists is shut up or shut down.”
Viewers Unaware of Analysts' Business Connections - Presciently, considering the wide range of business connections exploited by the analysts and documented in the 2008 expose, McCarthy notes: “Viewers are not told of possible conflicts of interest—that this general or that one is on the payroll of this or that military contractor. Nor are they given information on whether the retired generals are paid for their appearances.”
Militaristic Newsmen - It is not just the retired officers who provide a militarist perspective, McCarthy observes, but the reporters and anchormen themselves. With examples of ABC’s Ted Koppel and NBC’s Brian Williams donning helmets before the cameras, or Fox’s Geraldo Rivera proclaiming in Afghanistan that “[W]e have liberated this country” (and his cameraman shouting, “Hallelujah!”), “the media are tethered to the military,” McCarthy writes. “They become beholden, which leads not to Pentagon censorship, as in 1991 (see October 10, 1990), but a worse kind: self-censorship” (see September 10, 2003).
For Us or Against Us - McCarthy concludes: “George W. Bush lectured the world that you’re either with us or against us. America’s networks got the message: They’re with. They could have said that they’re neither with nor against, because no side has all the truth or all the lies and no side all the good or evil. But a declaration such as that would have required boldness and independence of mind, two traits not much linked to America’s television news.” [Washington Post, 4/19/2003]

Entity Tags: NBC, Paul Vallely, Rick Francona, Ted Koppel, Robert Scales, Jr, Tony Koren, Thomas G. McInerney, Jack Stradley, Joint Chiefs of Staff, Greg Mitchell, Barry McCaffrey, Bernard Trainor, Brian Williams, Gregory Newbold, CBS News, ABC News, CNN, Chris Lohman, Don Edwards, Geraldo Rivera, George W. Bush, Fox News, Donald Shepperd, Donald Rumsfeld, Colman McCarthy

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

CNN chief news executive Eason Jordan reveals on the air that he had secured the Defense Department’s approval of which “independent military analysts” (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond) to give commentary on the invasion of Iraq. In 2000, Jordan vehemently denied that the Pentagon had any influence on the network’s choice of military analysts (see March 24, 2000). Jordan says: “I went to the Pentagon myself several times before the war started and met with important people there and said, for instance—‘At CNN, here are the generals we’re thinking of retaining to advise us on the air and off about the war’—and we got a big thumbs-up on all of them. That was important.” [CommonDreams (.org), 8/16/2007]

Entity Tags: US Department of Defense, CNN, Eason Jordan

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

The liberal news publication CounterPunch profiles the “Rumsfeld Group,” a government public relations group put together after the 9/11 attacks to manipulate the media’s reporting of the Bush administration’s war on terror (see Late May 2001). One noteworthy aspect of the profile is the success the “Rumsfeld Group” has had in working with the press to spread its message.
Benador Associates - One of the most effective “perception managers” for the Bush administration is Elena Benador, the media placement expert who runs Benador Associates. She oversees the Middle East Forum, an organization CounterPunch reporter Jeffrey St. Clair calls “a fanatically pro-Zionist paper mill,” and has close connections with some of Washington’s most influential hardliners and neoconservatives, including Michael Ledeen, Charles Krauthammer, Alexander Haig, Max Boot, Daniel Pipes, Richard Perle, and Judith Miller. Benador is given the task of getting these pro-war hawks on the air and in the press as often as possible. She does an excellent job in both getting the placements and crafting the message to ensure that they all make the same points. “There are some things, you just have to state them in a different way, in a slightly different way,” Benador explains. “If not, people get scared.”
Washington Post Particularly Compliant - Many press and television news outlets help promulgate the Pentagon’s story, but, St. Clair will note, few are as reliable or as enthusiastic as the Washington Post. He mentions the example of Private Jessica Lynch, whose story was fed for weeks by an over-the-top report from the Post that was fueled entirely by PR flacks from the Pentagon’s Combat Camera operation (see April 1, 2003 and April 3, 2003). In the months leading up to the Iraq invasion, the Post’s op-eds ran 3 to 1 in favor of attacking Iraq. St. Clair notes that in 1988, the Post shrugged off reports of Saddam Hussein gassing Iranians and his own Iraqis as “a quirk of war”; at that point, the US wanted close relations with the Hussein regime, and wanted to play down Hussein’s depredations. The Post echoed the government’s lack of interest.
Firing of Donahue - St. Clair points to MSNBC’s firing of liberal talk show host Phil Donahue on the eve of the Iraq invasion (see February 25, 2003) as another example of the Pentagon’s reach into the mainstream US media. At the behest of the Pentagon’s PR officials, MSNBC fired Donahue and replaced him with a pro-war broadcast called Countdown: Iraq. While MSNBC blamed “poor ratings” on the firing, in reality Donahue’s ratings were MSNBC’s highest. Instead, the network did not like what it called Donahue’s propensity to have “anti-war, anti-Bush” voices on his show. [CounterPunch, 8/13/2003]

Entity Tags: Michael Ledeen, Jeffrey St. Clair, Elena Benador, Daniel Pipes, CounterPunch, Charles Krauthammer, Alexander M. Haig, Jr., Jessica Lynch, Max Boot, Judith Miller, Washington Post, Middle East Forum, MSNBC, Richard Perle, Phil Donahue

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Christiane Amanpour.Christiane Amanpour. [Source: Pittsburgh Post-Gazette]Well-known CNN reporter Christiane Amanpour is asked on a talk show if “we in the media, as much as in the administration, drank the Kool-Aid when it came to the [Iraq] war.” Amanpour replies, “I think the press was muzzled, and I think the press self-muzzled. I’m sorry to say, but certainly television and, perhaps, to a certain extent, my station was intimidated by the administration and its foot soldiers at Fox News. And it did, in fact, put a climate of fear and self-censorship, in my view, in terms of the kind of broadcast work we did.” Asked if there were stories not reported, she replies, “It’s not a question of couldn’t do it, it’s a question of tone. It’s a question of being rigorous. It’s really a question of really asking the questions. All of the entire body politic in my view, whether it’s the administration, the intelligence, the journalists, whoever, did not ask enough questions, for instance, about weapons of mass destruction. I mean, it looks like this was disinformation at the highest levels.” A Fox News spokeswoman says of Amanpour’s comments, “Given the choice, it’s better to be viewed as a foot soldier for Bush than a spokeswoman for al-Qaeda.” [USA Today, 9/14/2003]

Entity Tags: Christiane Amanpour, Fox News, CNN

Timeline Tags: Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Tim Russert.Tim Russert. [Source: Huffington Post]NBC political analyst and “Meet the Press” host Tim Russert is interviewed by PBS’s Bill Moyers about the apparent self-censorship and cooperation of the news media with the Bush administration after 9/11 (see February 25, 2003, September 10, 2003, April 25, 2007, and April 25, 2007). Russert says that he realizes top-level government officials are usually not the best sources of objective information (see April 25, 2007). “Look, I’m a blue-collar guy from Buffalo. I know who my sources are. I work ‘em very hard. It’s the mid-level people that tell you the truth.… [T]hey’re working on the problem. And they understand the detail much better than a lotta the so-called policy makers and political officials.” Moyers responds, “But they don’t get on the Sunday talk shows” (such as Russert’s “Meet the Press”). Russert answers, “No. I mean, they don’t want to be, trust me. I mean, they can lose their jobs, and they know it. But they can provide information which can help in me challenging or trying to draw out sometimes their bosses and other public officials.” Moyers asks, “What do you make of the fact that of the 414 Iraq stories broadcast on NBC, ABC and CBS nightly news, from September 2002 until February 2003, almost all the stories could be traced back to sources from the White House, the Pentagon, and the State Department?” Russert’s answer is much less direct: “It’s important that you have an opposition party. That’s our system of government.” Moyers presses, “So, it’s not news unless there’s somebody…” and Russert interjects, “No, no, no. I didn’t say that. But it’s important to have an opposition party, your opposing views.” [PBS, 4/25/2007]

Entity Tags: Bush administration (43), Bill Moyers, US Department of State, Tim Russert, US Department of Defense

Timeline Tags: US Military, Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

Former NBC analyst Kenneth Allard.Former NBC analyst Kenneth Allard. [Source: New York Times]The New York Times receives 8,000 pages of Pentagon e-mail messages, transcripts and records through a lawsuit. It subsequently reports on a systematic and highly orchestrated “psyops” (psychological operations) media campaign waged by the Defense Department against the US citizenry, using the American media to achieve their objectives. At the forefront of this information manipulation campaign is a small cadre of retired military officers known to millions of TV and radio news audience members as “military analysts.” These “independent” analysts appear on thousands of news and opinion broadcasts specifically to generate favorable media coverage of the Bush administration’s wartime performance. The group of officers are familiar faces to those who get their news from television and radio, billed as independent analysts whose long careers enable them to give what New York Times reporter David Barstow calls “authoritative and unfettered judgments about the most pressing issues of the post-Sept. 11 world.” However, the analysts are not nearly as independent as the Pentagon would like for Americans to believe. Barstow writes: “[T]he Bush administration has used its control over access and information in an effort to transform the analysts into a kind of media Trojan horse—an instrument intended to shape terrorism coverage from inside the major TV and radio networks.… These records reveal a symbiotic relationship where the usual dividing lines between government and journalism have been obliterated.”
Administration 'Surrogates' - The documents repeatedly refer to the analysts as “message force multipliers” or “surrogates” who can be counted on to deliver administration “themes and messages” to millions of Americans “in the form of their own opinions.” According to the records, the administration routinely uses the analysts as, in Barstow’s words, “a rapid reaction force to rebut what it viewed as critical news coverage, some of it by the networks’ own Pentagon correspondents.” When news articles revealed that US troops in Iraq were dying because of inadequate body armor (see March 2003 and After), a senior Pentagon official wrote to his colleagues, “I think our analysts—properly armed—can push back in that arena.” In 2005, Ten analysts were flown to Guantanamo to counter charges that prisoners were being treated inhumanely; the analysts quickly and enthusiastically repeated their talking points in a variety of television and radio broadcasts (see June 24-25, 2005).
Ties to Defense Industry - Most of the analysts, Barstow writes, have deep and complex “ties to military contractors vested in the very war policies they are asked to assess on air.” The analysts and the networks almost never reveal these business relationships to their viewers; sometimes even the networks are unaware of just how deep those business connections extend. Between then, the fifty or so analysts “represent more than 150 military contractors either as lobbyists, senior executives, board members or consultants. The companies include defense heavyweights, but also scores of smaller companies, all part of a vast assemblage of contractors scrambling for hundreds of billions in military business generated by the administration’s war on terror. It is a furious competition, one in which inside information and easy access to senior officials are highly prized.” Some of the analysts admit to using their special access to garner marketing, networking, and business opportunities. John Garrett, a retired Marine colonel and Fox News analyst, is also a lobbyist at Patton Boggs who helps firms win Pentagon contracts, including from Iraq. In company promotional materials, Garrett says that as a military analyst he “is privy to weekly access and briefings with the secretary of defense, chairman of the Joint Chiefs of Staff and other high level policy makers in the administration.” One client told investors that Garrett’s access and experience helps him “to know in advance—and in detail—how best to meet the needs” of the Defense Department and other agencies. Garrett calls this an inevitable overlap between his various roles, and says that in general, “That’s good for everybody.”
Exclusive Access to White House, Defense Officials - The analysts have been granted unprecedented levels of access to the White House and the Pentagon, including:
bullet hundreds of private briefings with senior military officials, including many with power over contracting and budget matters;
bullet private tours of Iraq;
bullet access to classified information;
bullet private briefings with senior White House, State Department, and Justice Department officials, including Vice President Dick Cheney, former Attorney General Alberto Gonzales, and National Security Adviser Stephen Hadley.
Conversely, analysts who do not cooperate take a risk. “You’ll lose all access,” says CBS military analyst and defense industry lobbyist Jeffrey McCausland.
Quid Pro Quo - Fox News analyst and retired Army lieutenant colenel Timur Eads, who is vice president of government relations for Blackbird Technologies, a rapidly growing military contractor, later says, “We knew we had extraordinary access.” Eads confirms that he and other analysts often held off on criticizing the administration for fear that “some four-star [general] could call up and say, ‘Kill that contract.’” Eads believes that he and the other analysts were misled about the Iraqi security forces, calling the Pentagon’s briefings about those forces’ readiness a “snow job.” But Eads said nothing about his doubts on television. His explanation: “Human nature.” Several analysts recall their own “quid pro quo” for the Pentagon in the months before the invasion (see Early 2003). And some analysts were far more aboveboard in offering quid pro quos for their media appearances. Retired Army general Robert Scales, Jr, an analyst for Fox News and National Public Radio, and whose consulting company advises several firms on weapons and tactics used in Iraq, asked for high-level Pentagon briefings in 2006. In an e-mail, he told officials: “Recall the stuff I did after my last visit. I will do the same this time.”
Repeating White House Talking Points - In return, the analysts have, almost to a man, echoed administration talking points about Iraq, Afghanistan, and Iran, even when some of them believed the information they were given was false or inflated. Some now acknowledge they did so—and continue to do so—for fear of losing their access, which in turn jeopardizes their business relationships. Some now regret their participation in the propoganda effort, and admit they were used as puppets while pretending to be independent military analysts. Bevelacqua says, “It was them saying, ‘We need to stick our hands up your back and move your mouth for you.’” Former NBC analyst Kenneth Allard, who has taught information warfare at the National Defense University, calls the campaign a sophisticated information operation aimed, not at foreign governments or hostile populaces, but against the American people. “This was a coherent, active policy,” he says (see Late 2006). The Pentagon denies using the military analysts for propaganda purposes, with spokesman Bryan Whitman saying it was “nothing other than an earnest attempt to inform the American people.” It is “a bit incredible” to think retired military officers could be “wound up” and turned into “puppets of the Defense Department,” Whitman says. And other analysts, such as McCausland, say that they never allowed their outside business interests to affect their on-air commentaries. “I’m not here representing the administration,” McCausland says. Some say they used their positions to even criticize the war in Iraq. But according to a close analysis of their performances by a private firm retained by the Pentagon to evaluate the analysts, they performed to the Pentagon’s complete satisfaction (see 2005 and Beyond).
Enthusiastic Cooperation - The analysts are paid between $500 and $1,000 per appearance by the networks, but, according to the transcripts, they often speak as if the networks and the media in general are the enemy. They often speak of themselves as operating behind enemy lines. Some offered the Pentagon advice on how to outmaneuver the networks, or, as one said to then-Defense Secretary Donald Rumsfeld, “the Chris Matthewses and the Wolf Blitzers of the world.” Some alerted Pentagon officials of planned news stories. Some sent copies of their private correspondence with network executives to the Pentagon. Many enthusiastically echoed and even added to administration talking points (see Early 2007). [New York Times, 4/20/2008] Several analysts say that based on a Pentagon briefing, they would then pitch an idea for a segment to a producer or network booker. Sometimes, the analysts claim, they even helped write the questions for the anchors to ask during a segment. [New York Times, 4/21/2008]
Consequences and Repercussions - Some of the analysts are dismayed to learn that they were described as reliable “surrogates” in Pentagon documents, and some deny that their Pentagon briefings were anything but, in the words of retired Army general and CNN analyst David Grange, “upfront information.” Others note that they sometimes disagreed with the administration on the air. Scales claims, “None of us drink the Kool-Aid.” Others deny using their access for business gain. Retired general Carlton Shepperd says that the two are “[n]ot related at all.” But not all of the analysts disagree with the perception that they are little more than water carriers for the Pentagon. Several recall being chewed out by irate defense officials minutes after their broadcasts, and one, retired Marine colonel Wiliam Cowan of Fox News, recalls being fired—by the Pentagon, not by Fox—from his analyst position after issuing a mild criticism of the Pentagon’s war strategies (see August 3-4, 2005). [New York Times, 4/20/2008]

Entity Tags: Thomas G. McInerney, Stephen J. Hadley, Timur Eads, wvc3 Group, William Cowan, Robert Scales, Jr, US Department of Defense, Robert Bevelacqua, Robert Maginnis, Richard (“Dick”) Cheney, CBS News, CNN, Carlton Shepperd, David Barstow, David Grange, Bush administration (43), Bryan Whitman, Fox News, Jeffrey McCausland, Alberto R. Gonzales, New York Times, Donald Rumsfeld, National Public Radio, Kenneth Allard, John Garrett, NBC, Rick Francona

Timeline Tags: US Military, Events Leading to Iraq Invasion, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Retired Lieutenant General Thomas McInerney appears on Fox News to discuss piracy off the coast of Somalia. During the discussion, McInerney offers a plug for the F-22 Raptor fighter plane currently facing defunding (see March 17, 2009). McInerney says: “I’d put F-22s and combat air patrol out there, two of them, with tankers.… The reason I’d put the F-22s is because they can go 1.6 to Mach 2, and they have a very quick reaction time and a 20 millimeter cannon.” Neither McInerney nor Fox News informs their viewers that McInerney is a former consultant to Northrop Grumman, the defense contractor who builds the F-22. [Think Progress, 4/9/2009] The day after McInerney’s appearance, reporter Ryan Tate observes that McInerney has been involved in previous instances of promoting defense contractors’ interests on television news shows (see Early 2002 and Beyond, April 19, 2003, April 14-16, 2006, Late 2006, and Late April, 2008). Of the F-22, Tate writes: “He neglected to mention virtually every US fighter made in the last 30 years carries such a cannon (usually the six-barrel M-61 Vulcan), including the F/A-18 Hornet already in use by the US Navy.… He also fails to mention that, no matter how fast the F-22 might be, it can’t be based off an aircraft carrier. So its reaction time could never be as good (from a land base on, say, the Arabian Peninsula) as a Hornet or other existing Navy jet floating in the waters nearest the pirates. Finally, McInerney fails to mention that, though capable of ground attack, the F-22 is optimized for air-to-air operations, i.e., shooting down other fighters.” [Gawker, 4/9/2009]

Entity Tags: Thomas G. McInerney, Fox News, Northrop Grumman, Ryan Tate, US Department of the Navy

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike