!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'April 27, 2011: Conservative Pundit Blames Obama, MSNBC for Birther Conspiracy'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event April 27, 2011: Conservative Pundit Blames Obama, MSNBC for Birther Conspiracy. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

One of the digital artifacts scanned from Barack Obama’s birth certificate and digitally manipulated by ‘Techdude.’One of the digital artifacts scanned from Barack Obama’s birth certificate and digitally manipulated by ‘Techdude.’ [Source: Dr. Neal Krawetz]A blogger calling himself “Techdude” writes a “final report” for the conservative blog Atlas Shrugs that, he claims, proves Senator Barack Obama (D-IL)‘s digitally scanned copy of his birth certificate (see June 13, 2008) is a fraud, regardless of the recent validation of the copy by PolitiFact (see June 27, 2008) and the discovery of a printed birth announcement from a Honolulu newspaper (see July 2008). The proprietor of Atlas Shrugs, Pamela Geller, refuses to name “Techdude,” but claims “he is an active member of the Association of Certified Fraud Examiners, American College of Forensic Examiners, the International Society of Forensic Computer Examiners, International Information Systems Forensics Association,” and other unnamed organizations. He is, Geller claims, a forensic computer examiner, a certificated legal investigator, and a licensed private investigator. “Techdude“‘s report begins with complaints that unnamed Obama supporters have recently vandalized his car and hung a dead rabbit on his front door “in a lame attempt to intimidate me from proceeding with releasing any details of my analysis.” The attempt at “intimidation” did not work, “Techdude” proclaims, and he then releases his detailed analysis of the certificate. Although he refuses to release any information about the supposed actual Hawaiian birth certificates he used for his comparisons, “because of the amazing number of violent psychopaths who seem to be drawn to this issue,” he says comparison between the digital scan of Obama’s certificate and the “actual” certificates he claims to have in his possession show critical differences between them. “Techdude” says, among other things:
bullet The borders of the real certificates differ from those on the Obama certificate;
bullet The measurements of the real certificates differ from those of the Obama certificate;
bullet The digital scan shows evidence that the information was “overlain” onto a piece of security paper;
bullet The digital scan shows artifacts that could only come from Photoshop manipulation;
bullet The typography shows differences in “kerning,” or the spacing between characters, between the scan and the authentic documents.
“Techdude” concludes that the digital scan was produced by someone obtaining a real Hawaii birth certificate, soaking it in solvent, and then reprinting it with the desired information. [Atlas Shrugs, 7/20/2008] Computer forensics expert Dr. Neal Krawetz later examines “Techdude“‘s analysis and determines it to be completely specious. The analysis, Krawetz will determine, has been deliberately manipulated to produce false results. “TechDude did not make amateur mistakes,” Krawetz will conclude. “Instead, he intentionally manipulated the data so that it would support his theory.” [Neal Krawetz, 8/4/2008; Hacker Factor, 2011]

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Barack Obama, Atlas Shrugs (.com), Neal Krawetz, “Techdude”, Pamela Geller

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Cover of ‘The Obama Nation’Cover of ‘The Obama Nation’ [Source: Threshold / FactCheck (.org)]Dr. Jerome Corsi, a conservative author and blogger who was deeply involved in the 2004 Swift Boat Veterans for Truth campaign to besmirch presidential candidate John Kerry (D-MA), publishes a book, The Obama Nation: Leftist Politics and the Cult of Personality. The title is a play on the word ‘abomination.’ In his book, Corsi, who writes for the conservative Web site WorldNetDaily and blogs at the extremist Free Republic, attacks Democratic presidential candidate Barack Obama in a fashion similar to that used against Kerry—combining fact, hyperbole, speculation, and outright falsehoods in an attempt to demean and disparage Obama’s character and professional career. The publisher, Threshold (a division of Simon and Schuster devoted to publishing conservative political works), calls the book “[s]crupolously sourced” and “[m]eticulously researched and documented…” Among other allegations, Corsi accuses Obama of growing up under the influence of Communist, socialist, and radical Islamic mentors; of deep and secretive affiliations with ‘60s radicals William Ayers and Bernadette Dohrn; of espousing what he calls “black liberation theology” through his former pastor, Reverend Jeremiah Wright; connections to socialists and radical Islamists in Kenya, his father’s home country; deep and criminal ties to Chicago real-estate mogul Tony Rezko; and an intent to, if elected president, implement what Corsi calls “far-left” domestic and foreign policies. [Simon and Schuster, 8/1/2008; New York Times, 8/12/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] The book debuts as number one on the New York Times bestseller list, propelled by large bulk sales (large buys by particular organizations designed to artificially elevate sales figures) and an intensive marketing campaign carried out on conservative talk radio shows. “The goal is to defeat Obama,” Corsi says. “I don’t want Obama to be in office.” [New York Times, 8/12/2008]
Allegations Roundly Debunked - Unfortunately for Corsi, his allegations do not stand up to scrutiny. FactCheck.org, a non-partisan “‘consumer advocate’ for voters” site run by the University of Pennsylvania’s Annenberg Public Policy Center, finds that Corsi’s book “is a mishmash of unsupported conjecture, half-truths, logical fallacies and outright falsehoods.” It “is not a reliable source of facts about Obama.” FactCheck notes: “Corsi cites opinion columns and unsourced, anonymous blogs as if they were evidence of factual claims. Where he does cite legitimate news sources, he frequently distorts the facts. In some cases, Corsi simply ignores readily accessible information when it conflicts with his arguments.” The organization notes that Threshold’s chief editor, Republican operative Mary Matalin, said the book was not political, but rather “a piece of scholarship, and a good one at that.” FactCheck responds: “The prominent display of Corsi’s academic title (he holds a Ph.D. in political science) seems clearly calculated to convey academic rigor. But as a scholarly work, The Obama Nation does not measure up. We judge it to be what a hack journalist might call a ‘paste-up job,’ gluing together snippets from here and there without much regard for their truthfulness or accuracy.” [FactCheck (.org), 2008; FactCheck (.org), 9/15/2008] The St. Petersburg Times’s PolitiFact finds, “Taken as a whole, the book’s primary argument is that Obama is a likely communist sympathizer with ties to Islam who has skillfully hidden his true agenda as he ruthlessly pursues elected office,” an argument that the organization concludes is wholly unsupported by Corsi’s arguments and sources. [St. Petersburg Times, 8/1/2008] And an Associated Press article finds the book a “collect[ion of] false rumors and distortions [designed] to portray Obama as a sort of secret radical who can’t be trusted.” [Associated Press, 8/16/2008]
Unreliable Sources - As reported by progressive media watchdog site Media Matters, Corsi’s sources are often unreliable: for example, his allegation that Obama’s father divorced his mother according to “Islamic sharia law” is based on a single and unverifiable post made by an anonymous blogger. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes that although Corsi points to his over 600 endnotes as proof of his “rigorous” sourcing, many of those endnotes refer to obscure, unverifiable Internet postings, blog posts, and opinion columns. Four of Corsi’s sources refer to his own work. “Where Corsi does cite news sources,” the site says, “he sometimes presents only those that are consistent with his case while ignoring evidence that doesn’t fit the picture he paints.” [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Demonstrably False Claims - Some of Corsi’s claims are completely false: his statement that Obama did not dedicate his 2004 memoir, Dreams from My Father, to his parents or grandparents is easily debunked merely by reading the book’s introduction, in which Obama wrote, “It is to my family, though—my mother, my grandparents, my siblings, stretched across oceans and continents—that I owe the deepest gratitude and to whom I dedicated this book.” [Media Matters, 8/4/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] Corsi also claims, falsely, that Obama holds dual citizenship in the US and Kenya, though the Kenyan Constitution specifically prohibits dual citizenship. [FactCheck (.org), 9/15/2008] Corsi goes on to claim that Obama has long rejected his white family members from his mother’s side, including his grandparents in Hawaii who raised him for much of his childhood. This is part of Corsi’s argument about Obama’s secret embrace of the so-called “radical black rage” teachings of American activist Malcolm X. According to Corsi’s reading of Obama’s memoir: “His race, he self-determines, is African-American. In making that determination, he rejects everyone white, including his mother and his grandparents. We do not have to speculate about this. Obama tells this to us outright; his words are direct, defying us to miss his meaning.” But PolitiFact calls this “a significant misreading of Obama’s memoir,” and notes that Corsi ignores a large amount of evidence that points to Obama’s continued close relationship with his white family members throughout his life. PolitiFact concludes, “To conclude that Obama rejects everyone white, including his mother and his grandparents, Corsi has to significantly read against the memoir’s stated meaning. We find factual evidence also contradicts this statement, indicating that Obama maintained lifelong relations with his white relatives.” [St. Petersburg Times, 8/1/2008]
Insinuations and Leading Questions - Many of Corsi’s allegations are based on little more than questions and insinuations: for example, Corsi insinuates that Obama may not have stopped using marijuana and cocaine, as he admitted to doing during his high school years. Corsi writes: “Still, Obama has yet to answer questions whether he ever dealt drugs, or if he stopped using marijuana and cocaine completely in college, or whether his drug usage extended into his law school days or beyond. Did Obama ever use drugs in his days as a community organizer in Chicago, or when he was a state senator from Illinois? How about in the US Senate? If Obama quit using drugs, the public inquiry certain to occur in a general election campaign for the presidency will most certainly aim at the when, how and why…?” According to Media Matters, Obama wrote in his book Dreams from My Father that he stopped using drugs shortly after beginning college. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes: “Corsi… slyly insinuates—without offering any evidence—that Obama might have ‘dealt drugs’ in addition to using them. And he falsely claims that Obama has ‘yet to answer’ whether he continued using drugs during his law school days or afterward.… In fact, Obama has answered that question twice, including once in the autobiography that Corsi reviews in his book.”
Guilt by Association - Corsi alleges that Obama has links to Kenyan presidential candidate Raila Odinga, and claims that Obama is somehow linked to the violence surrounding the 2007 Kenyan presidential election. He bases his claim on a single visit by Obama and his wife, Michelle, to Kenya, where they publicly took AIDS tests to demonstrate the tests’ safety. In the testing process, Obama spoke briefly to the crowd. Odinga was on stage while Obama spoke. Corsi construes the speech as an Obama endorsement of Odinga, and, as FactCheck writes, “[h]e goes on to attribute all the violence in Kenya to an elaborate Odinga plot.” Corsi ignores the fact that during that trip, Obama also met with the other Kenyan presidential candidate, Mwai Kibaki, and with opposition leader Uhuru Kenyatta. Human Rights Watch blamed the violence following the election on both Odinga and Kibaki and their followers. FactCheck notes that Corsi uses the logical fallacy of “guilt by association” to fill Chapters 3 through 7. [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Misquoting Other Sources - Media Matters finds that Corsi sometimes misquotes and rewrites source material, as when he attributed a claim concerning Obama’s supposedly untoward business relationship with Rezko to articles in the Chicago Sun-Times, the Boston Globe, and Salon (.com) that made none of the claims Corsi attributes to them. Corsi also misquoted the conservative Web site NewsMax when he used one of its articles to falsely claim that Obama had been present at Chicago’s Trinity United Church during Reverend Wright’s denunciation of America’s “white arrogance.” (Obama was actually in Miami during Wright’s sermon.) [Media Matters, 8/4/2008] Corsi uses a man he calls one of Obama’s “closest” childhood friends, Indonesian Zulfan Adi, to back his assertion that Obama was once a practicing Muslim. However, Corsi does not report that Adi later retracted his claims about Obama’s religious practices, and admitted to knowing Obama for only a few months. Corsi also ignores a Chicago Tribune story that contains interviews with “dozens of former classmates, teachers, neighbors and friends [who] show that Obama was not a regular practicing Muslim when he was in Indonesia,” and other media reports that have conclusively proven Obama was never a Muslim (see January 22-24, 2008).
Ignoring the Obvious - Corsi repeatedly claims that Obama is a master speaker who bedazzles crowds with soaring flights of rhetoric, but never actually gives any specifics of what he intends to do as president. He writes: “At the end of every rhetorically uplifting speech Obama gives about the future of hope, millions of listeners are still left pondering, ‘Now what exactly did he say?’ If the politician is the message, as [campaign manager David] Axelrod and Obama have proclaimed, they can’t forever avoid telling us what precisely that message is.” But FactCheck notes that “Obama’s Web site is packed with details of what he proposes to do if elected. He lays out descriptions of his policy proposals, including tax cuts for most families and increases for those making more than $250,000 per year; a $150 billion, 10-year program to develop alternative energy sources and more efficient vehicles; a proposal to increase the size of the Army by 65,000 troops and another to create a public health insurance plan for those whose employers don’t offer health coverage. Whether or not one agrees with them, Obama has indeed presented detailed plans for dozens of policies. It’s hard to see how anyone writing a book on Obama could fail to acknowledge their existence.”
Conspiracy Theorist, 'Bigot,' and Veteran Liar - FactCheck notes: “Corsi is a renowned conspiracy theorist who says that [President] George Bush is attempting to create a North American Union… and that there is evidence that the World Trade Center may have collapsed [after the 9/11 attacks] because it was seeded with explosives. More recently, Corsi claimed that Obama released a fake birth certificate. We’ve debunked that twice now. [M]any of the themes in The Obama Nation are reworked versions of bogus chain e-mail smears.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] In August 2004, Media Matters found that Corsi routinely embraced both extremist opinions and personal invective. Corsi called Islam “a worthless, dangerous Satanic religion.” Of Catholicism, he wrote, “Boy buggering in both Islam and Catholicism is okay with the Pope as long as it isn’t reported by the liberal press.” Of Muslims themselves, he wrote, “RAGHEADS are Boy-Bumpers as clearly as they are Women-Haters—it all goes together.” And of Senator Hillary Clinton (D-NY), he wrote: “Anybody ask why HELLary couldn’t keep BJ Bill [former President Clinton] satisfied? Not lesbo or anything, is she?” [Media Matters, 8/6/2004] (Corsi posted these comments on the Free Republic under the moniker “jrlc,” and identified himself as “jrlc” on March 19, 2004.) [Free Republic, 3/18/2004; Jerome Corsi, 8/7/2004] An Obama campaign spokesman calls Corsi “a discredited, fringe bigot.” [Associated Press, 8/16/2008] FactCheck concludes, “In Corsi’s case, we judge that both his reputation and his latest book fall short when measured by the standards of good scholarship, or even of mediocre journalism.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] PolitiFact concludes: “A reader might think that because the book is printed by a mainstream publishing house it is well-researched and credible. On the contrary—we find The Obama Nation to be an unreliable document for factual information about Barack Obama.” [St. Petersburg Times, 8/20/2008]

Entity Tags: Mwai Kibaki, NewsMax, Salon (.com), Raila Odinga, Simon and Schuster, Trinity United Church of Christ, Tony Rezko, Michelle Obama, St. Petersburg Times, Zulfan Adi, Uhuru Kenyatta, William Ayers, Media Matters, Hillary Clinton, Malcolm X, Boston Globe, Bernadette Dohrn, Barack Obama, Associated Press, Annenberg Public Policy Center, Chicago Sun-Times, Mary Matalin, Chicago Tribune, FactCheck (.org), John Kerry, Jerome Corsi, David Axelrod, Jeremiah A. Wright Jr, Free Republic, WorldNetDaily, George W. Bush

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Author Jerome Corsi, who has published a scathing, and well-debunked, challenge to presidential candidate Senator Barack Obama (D-IL)‘s American citizenship (see August 1, 2008 and After), calls Obama’s birth certificate a “fake” in an interview on Fox News. Corsi tells interviewer Steve Doocy: “Well, what would be really helpful is if Senator Obama would release primary documents like his birth certificate. The campaign has a false, fake birth certificate posted on their Web site. How is anybody supposed to really piece together his life?” Corsi is referring to a scanned digital copy of Obama’s birth certificate (see June 13, 2008), which has been confirmed as true and valid by Hawaiian state officials (see June 27, 2008). Corsi claims, “The original birth certificate of Obama has never been released and the campaign refuses to release it.” Doocy asks if the copy isn’t “just… a State of Hawaii-produced duplicate?” and Corsi responds: “No, it’s a—there’s been good analysis of it on the Internet, and it’s been shown to have watermarks from Photoshop. It’s a fake document that’s on the Web site right now, and the original birth certificate the campaign refuses to produce.” [FactCheck (.org), 8/21/2008]

Entity Tags: Barack Obama, Jerome Corsi, Steve Doocy, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

As reported by progressive media watchdog Web site Media Matters, conservative radio hosts echo the claim that Democratic presidential candidate Barack Obama has never produced a legitimate birth certificate proving his American citizenship, a claim long since debunked (Obama long ago posted a copy on his Web site—see June 13, 2008—and document experts and the Hawaii Department of Health will confirm its validity—see June 27, 2008, August 21, 2008, October 30, 2008, and July 28, 2009). Rick Roberts tells his audience that Obama’s birth certificate “hasn’t… been produced” and that no one in the Obama campaign has ever provided one for public scrutiny. Chris Baker says there “has never been a real birth certificate presented” by Obama. Michael Savage, taking the story one step further, says that the birth certificate “that was produced is a forgery.” Savage also claims that no one in Hawaii, Obama’s birth state, can find the original certificate: It “does not exist, they can’t find it in the Hawaii government. It’s never been produced. The one that was produced is a forgery.… I will never work for a man who has a birth certificate nobody can find. In other words, if you vote for Obama, you’re insane.” Savage goes on to claim that Obama is actually a Kenyan citizen, like his father, another claim long since disproven (see August 1, 2008 and After), and makes an equally illegitimate claim that Obama was educated in an Indonesian madrassa, or radical Islamist school (see January 22-24, 2008), under the name “Barry Soetoro”; Savage even claims that Obama legally changed his name to “Barry Mohammed Soetoro” in Indonesia. No such name change has ever been documented. [Media Matters, 10/14/2008] Weeks later, Savage will assert, without proof, that Obama will visit Hawaii to address the issue of the birth certificate and cloak the trip by ostensibly visiting his gravely ill grandmother (see November 10, 2008).

Entity Tags: Michael Savage, Media Matters, Barack Obama, Rick Roberts, Chris Baker

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Progressive media watchdog site Media Matters reports that Jerome Corsi, author of a book widely debunked as an attempt to defame presidential candidate Barack Obama (see August 1, 2008 and After) and after leaving Kenya where he had been briefly detained by authorities for peddling his book without a work permit (see October 8, 2008), tells conservative radio host Lee Rodgers that he is a victim of journalistic suppression. “I think the story here is really the suppression of the press,” he says. “I hate to think of what the First Amendment is going to mean. If you write a negative book or criticize Obama, I think you’re now going to have to risk being thrown in jail or killed.” Rodgers agrees, “Yeah, well, that’s the mentality of these people.” Corsi also claims that he has been targeted by the Obama campaign: “I’m telling you, this is scary. I have heard from Obama supporters telling me: one way or another, boy, when we’re in office, we’re going to shut you down.” Corsi has repeatedly claimed that he is the victim of censorship by the Obama campaign (see August 16, 2008 and September 7, 2008). Corsi also tells Rodgers that he has “[d]isproved every point” that the Obama campaign made in a “40-page rebuttal” to his book. In reality, Corsi responded to the Obama campaign’s rebuttal by issuing a list of 11 corrections for the next printing, most of which corrected lies identified by the Obama campaign or outside sources. [Media Matters, 10/10/2008]

Entity Tags: Media Matters, Barack Obama, Lee Rodgers, Jerome Corsi

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Sarah Obama, standing with her step-grandson Barack Obama in a 2009 photograph.Sarah Obama, standing with her step-grandson Barack Obama in a 2009 photograph. [Source: Shooting from the Lip (.com)]Bishop Ron McRae of the Anabaptist Church of North America calls Sarah Onyango Obama, presidential candidate Barack Obama’s elderly step-grandmother. McRae, in Pennsylvania, speaks to Mrs. Obama in Kenya over a garbled and troubled telephone connection; Mrs. Obama uses at least one translator, Vitalis Akech Ogombe (a cousin of Obama’s and the grandson of Sarah Obama), because she speaks Luo and Swahili. (Apparently some, if not all, of the conversation is translated between English, Swahili, Luo, then back to Swahili, and then into English.) Additionally, the conversation takes place during a riotous celebration, and on the Kenyan side is being heard through a speakerphone. McRae set the conversation up through a contact, Kweli Shuhubia, a Kenyan Christian evangelist McRae knows as “Brother Tom,” and who, in an exchange of emails, apparently demanded money and goods for setting up the “operation,” as he and McRae call it. The telephone conversation lasts 14 minutes, and McRae apparently does not inform the Kenyans that they are being recorded. The resulting audiotape creates a firestorm of controversy over President Obama’s supposed birth in Kenya, because it appears that Mrs. Obama says she saw him born in Kenya. McRae quickly makes an edited portion of the audiotape available on the Internet. It says in part:
McRae: - “Could I ask her about his actual birthplace? I would like to see his birthplace when I come to visit Kenya in December. Was she present when he was born in Kenya?”
Ogombe: - “She says yes she was. She was present when Obama was born.”
The edited version does not contain the next portion:
McRae: - “Okay, when I come in December, I would like to go by the place, the hospital where he was born. Could you tell me where he was born? Was he born in Mombasa?”
Ogombe: - “No. Obama was not born in Mombasa. He was born in America.”
McRae: - “Whereabouts was he born? I thought he was born in Kenya.”
Ogombe: - “He was born in America, not in Mombasa.”
McRae: - “Do you know where he was born? I thought he was born in Kenya. I was gonna go by and see where he was born.”
Ogombe: - “Hawaii. She says he was born in Hawaii. In the state of Hawaii, where his father, his father was also learning there. The state of Hawaii.”
McRae: - “I thought she said she was present. Was she able to see him being born in Hawaii?”
Translator: - “No, no.… She was not… she was here in Kenya. Obama was born in America.… Because the grandmother was back in Kenya and Obama was born in America, where he is from, where his father was learning, learning in America, the United States.”
Instead of posting the entire audiotape, McRae will continue to insist that Sarah Obama confirmed Obama’s Kenyan birth. McRae submits an affidavit that states in part: “Though some few younger relatives, including Mr. Ogombe (one of the translators), have obviously been versed to counter such facts with the common purported information from the American news media that Obama was born in Hawaii, Ms. Sarah Hussein Obama was very adamant that her grandson, Senator Barack Hussein Obama, was born in Kenya, and that she was present and witnessed his birth in Kenya, not the United States. When Mr. Ogombe attempted to counter Sarah Obama’s clear responses to the question, verifying the birth of Senator Obama in Kenya, I asked Mr. Ogombe how she could be present at Barack Obama’s birth if the senator was born in Hawaii, but Ogombe would not answer the question, instead he repeatedly tried to insert that, ‘No, no, no. He was born in the United States!’” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, notes that a March 2007 story in the Chicago Tribune featured a quote from reporter Tim Jones, who spoke with Sarah Obama and quoted her as saying that she received a letter announcing Obama’s birth and she “was so happy to have a grandchild in the US.” PolitiFact concludes that the audiotape as presented was “tightly… edited” to give a false impression that Mrs. Obama had seen Barack Obama being born in a Kenyan hospital. [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file; Obama Conspiracy (.org), 3/6/2009; St. Petersburg Times, 4/7/2011] McRae will release his edited audiotape in the last week of October 2008, in an apparent attempt to influence the upcoming presidential election. [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file]
Explanation of Hoax - Investigative blogger Greg Doudna, who later obtains a copy of the unedited audiotape and makes it, and a transcript, available on the Internet, explains McRae’s reasoning behind the hoax. “In this conversation McRae sought to obtain evidence on tape in support of a conspiracy theory circulating in certain right-wing circles in America, namely, that Barack Obama Jr. was not born in Hawaii in 1961 as represented, but actually was secretly born in Kenya. According to this theory, Obama’s mother, then-18-year-old Ann Dunham, waited until about seven or eight months into her pregnancy to take a grueling transcontinental flight halfway across the world to Kenya, there to discover that because of her pregnancy she was not allowed by an airline to get on the plane back to the US, and so was forced to have her baby—the future president of the United States—in a hospital in Kenya. Motivated by a desire to ensure that her child would be regarded as a US citizen with all rights thereof, she or fellow-conspirator family members plotted to have [Obama’s] birth recorded in Hawaii as if it happened in Hawaii, including placing a notice in a Hololulu newspaper of the birth, which was published a few days later (see July 2008). The plot succeeded (so the story goes), and the secret of the true circumstances of Barack Obama Jr.‘s birth in Kenya was closely held by the family, so much so that neither Ann Dunham nor any other family member ever spoke of a trip of Ann Dunham to Kenya in all the years since.” The “conspiracy” would have worked, Doudna writes, had Obama not decided to run for president. “No witness, document, evidence, or testimony has been produced which locates Ann Dunham anywhere outside the United States at any time in her life prior to 1967, when she and young Barack Jr. went to live for several years in Indonesia. Neither the outgoing Bush administration, the Republican Party, the McCain campaign, nor any of Obama’s earlier rivals for the Democratic nomination disclosed any awareness of evidence that Obama was born in Kenya, or in any other way ineligible to be president. Yet the notion is fervently believed, like an urban legend that will not die.” [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file]
Audiotape Used in Lawsuit - The edited audiotape will be presented as “evidence” of Obama’s supposed Kenyan citizenship in a lawsuit (see August 21-24, 2008).

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Ann Dunham, Kweli Shuhubia, Barack Obama, Tim Jones, Vitalis Akech Ogombe, Greg Doudna, Sarah Obama, Ron McRae

Timeline Tags: Domestic Propaganda

As reported by progressive media watchdog site Media Matters, conservative radio host Michael Savage tells his audience that President-elect Barack Obama’s grandmother “suspiciously died virtually the night before the election,” in an apparent attempt to question Obama’s pre-election trip to Hawaii. Obama visited his grandmother in late October, shortly before her death on November 3. Savage ties in his questions about Obama’s grandmother and her “suspicious death” to discredited claims that Obama has been unable to verify his US citizenship. Savage tells his listeners: “Well, we don’t even know where Obama was born. His grandmother died the night before the election. There’s a lot of questions around this character that the media won’t answer. Let’s start with what country he’s from. Why was the birth certificate never produced? Why in the world did he take time off from the campaign to visit the grandmother who then suddenly and suspiciously died virtually the night before the election? Tell me about that.” Savage and other conservative commentators have suggested that Obama went to Hawaii, not to visit his gravely ill grandmother, but to address charges that his birth certificate is not valid. [Media Matters, 11/14/2008] Savage is one of a number of conservative radio hosts to spread false rumors about Obama’s birth certificate (see October 8-10, 2008). Obama produced a copy of his birth certificate months before (see June 13, 2008). A number of organizations have verified that Obama’s birth certificate is valid and authentic (see June 27, 2008 and August 21, 2008), as have Hawaii Health Department officials (see October 30, 2008). [St. Petersburg Times, 6/27/2008; WorldNetDaily, 8/23/2008; FactCheck (.org), 11/1/2008] According to Talkers Magazine, Savage is third in talk-radio listenership across the US, behind fellow conservatives Rush Limbaugh and Sean Hannity. [Media Matters, 11/14/2008]

Entity Tags: WorldNetDaily, Talkers Magazine, Media Matters, Michael Savage, Rush Limbaugh, Barack Obama, FactCheck (.org), Sean Hannity

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune.A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune. [Source: We the People (.org)]Robert L. Schulz, a wealthy anti-tax activist from upstate New York and the chairman of the We the People Foundation, takes out the second of two ads in the Chicago Tribune questioning whether President Barack Obama is a “natural born citizen” and thusly eligible to be president. Schulz confirms that his non-profit foundation spent “tens of thousands of dollars” on the ads. The ads echo long-debunked claims that Obama’s Hawaiian birth certificate (see June 13, 2008) is fraudulent (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, and November 10, 2008). Cases challenging Obama’s citizenship have been thrown out of numerous state courts (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), and the State of Hawaii has vouched for the authenticity of the Obama birth certificate, which by state law is locked in a state government vault with all other such “long form birth certificates” issued by Hawaiian officials (see July 1, 2009). Schulz’s ad raises the following claims:
bullet The birth form released by Obama was “an unsigned, forged, and thoroughly discredited” live birth form, Schulz says. Digital and real copies of Obama’s birth certificate have been examined by experts, including members of the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania, and pronounced real (see August 21, 2008).
bullet According to Schulz, “Hawaiian officials will not confirm” that Obama was born in their state. Hawaiian officials initially did resist releasing a copy of the certificate, citing state privacy laws. However, Hawaii’s health director and head of vital statistics reviewed Obama’s birth certificate in the department’s vault and vouched for its authenticity (see October 30, 2008).
bullet Schulz says that legal affidavits state Obama was born in Kenya. Those affidavits were filed by challengers to Obama’s citizenship, and those challenges have been dismissed by a variety of courts (see August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008).
bullet Obama’s paternal grandmother is recorded on tape saying she attended Obama’s birth in Kenya, Schulz says. Schulz is referring to claims by street preacher Ron McRae who interviewed the second wife of Obama’s grandfather, Sarah Obama, via long-distance telephone (see October 16, 2008 and After). The audiotape clearly shows that the assembled Obama relatives, and the translator who spoke to McRae, repeatedly stated that Obama was born in Hawaii.
bullet Schulz says that “US law in effect in 1961 [the year of Obama’s birth] denied citizenship to any child born in Kenya if the father was Kenyan and the mother was not yet 19 years of age.” Schulz is incorrect. US law states that any child born in the US is a legitimate citizen regardless of his parents’ nationalities and/or citizenships. Obama’s father had dual Kenyan/British citizenship, and his mother was a US citizen. Had Obama been born outside of US territory and his mother Ann Dunham been under 19 years of age, which she was, Obama would indeed not have been a citizen at the time of his birth, though the provisions of this law were subsequently loosened and made retroactive for government employees serving abroad and their families. The point is moot, because Obama was born in a hospital in Honolulu.
bullet Schulz says that in 1965, Obama’s mother relinquished whatever Kenyan or US citizenship she and Obama had by marrying an Indonesian and becoming a naturalized Indonesian citizen. Schulz has produced no evidence to back this claim; Dunham did not file any of the documentation required to renounce one’s US citizenship, and even so, would not have jeopardized Obama’s citizenship in doing so. Obama and his mother moved to Indonesia in 1968, and returned to Hawaii while Obama was still in grade school. Schulz provides a reproduced Indonesian school document that states Obama’s citizenship at the time as “Indonesian,” but the same document lists Obama’s birthplace as “Honolulu, Hawaii.” [Chicago Tribune, 12/3/2008]
Schulz claims his challenges to Obama are not motivated by political partisanship. “We never get involved in politics,” he says of We The People. “We avoid it like the plague.” However, Schulz has done battle with local and state authorities for years; in 2007, a federal judge ordered him to shutter his Web site because he and his organization were, in the words of the Justice Department’s tax division, using the site to promote “a nationwide tax-fraud scheme.” Schulz now says he is being targeted by government operatives who are attempting to silence him. He says his group attempted to buy a similar ad in USA Today, but could not afford the cost. [Chicago Tribune, 12/3/2008; Salon, 12/5/2008]

Entity Tags: Barack Obama, Robert L. Schulz, FactCheck (.org), Chicago Tribune, We the People Foundation, Ann Dunham, Sarah Obama, Ron McRae

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Fox News host Bill O’Reilly provides harsh criticism towards CNN talk show host Lou Dobbs for promoting the “birther” conspiracy theory, which claims that President Obama is not a US citizen (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, and December 3, 2008). O’Reilly says he and his staff have investigated the claims and found them groundless. He questions Dobbs’s choice to continue promoting the idea on his show, but in an interview with the Southern Poverty Law Center’s Richard Cohen, defends Dobbs’s right to make the statements. O’Reilly says: “That theory has been around for a while. The Factor [O’Reilly’s talk show The O’Reilly Factor] investigated, found out it’s bogus. But Mr. Dobbs is still engaged.… Again, we found out that President Obama was born in Hawaii… we were sent the documents. And what are you gonna do? I don’t know why it’s still around.” When Cohen says that CNN should remove Dobbs from the airwaves, O’Reilly disagrees, saying: “Why are you guys overreacting?… It’s not true. Mr. Dobbs is, is trying to get ratings, trying to be provocative.” Cohen calls O’Reilly’s explanation a “poor excuse” and accuses Dobbs of “trading in right-wing baseless conspiracies for years.” [Huffington Post, 7/27/2009]

Entity Tags: Barack Obama, Richard Cohen, Lou Dobbs, Bill O’Reilly

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital.The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital. [Source: Snopes (.com)]California attorney Orly Taitz posts an image of what she says is President Obama’s “true” birth certificate, this one issued in Kenya (see June 13, 2008). Taitz then files a motion in federal court to prove its authenticity. The conservative news blog WorldNetDaily (WND) quickly publishes an article repeating Taitz’s claim. WND notes that the Kenyan document lists Obama’s parents as “Barack Hussein Obama and Stanley Ann Obama, formerly Stanley Ann Dunham.” The birth date is August 4, 1961, and the hospital of birth is Coast General Hospital in Mombasa, Kenya. The document lists no attending doctor. It does list the signature of the deputy registrar of Coast Province, Joshua Simon Oduya. According to the document, it was issued as a certified copy of the original in February 1964. WND claims that it has compared the Taitz document to other Kenyan birth certificates, and, it concludes, “the form of the documents appear to be identical.” WND admits that other fraudulent Kenyan birth certificates have recently been posted on the Internet, but, it says, “[t]he new document released by Taitz bears none of the obvious traits of a hoax.” Critics note that the Taitz document was certified as being issued by the Republic of Kenya on February 17, 1964, though the Republic of Kenya did not come into existence until December 1964. However, WND says, “Kenya’s official independence was in 1963, and any number of labels could have been applied to government documents during that time period.” According to WND, Taitz says she received the document “from an anonymous source who doesn’t want his name known because ‘he’s afraid for his life.’” Taitz’s court filing, in the US District Court for the Central District of California, requests the purported evidence of Obama’s birth—both the alleged birth certificate and foreign records not yet obtained—be preserved from destruction, asks for permission to legally request documents from Kenya, and seeks a subpoena for deposition from Secretary of State Hillary Clinton. Taitz tells WND: “I filed the motion with the court asking for expedited discovery, which would allow me to start subpoenas and depositions even before Obama and the government responds. I am asking the judge to give me the power to subpoena the documents from the Kenyan embassy and to require a deposition from Hillary Clinton so they will be forced to authenticate [the birth certificate]. I’m forcing the issue, where Obama will have to respond.… Before, they said, ‘You don’t have anything backing your claims.’ Now I have something. In fact, I have posted on the Internet more than Obama has (see June 13, 2008). My birth certificate actually has signatures.” Taitz says she plans to file more documents with the court in the following days. [St. Petersburg Times, 8/2/2009; WorldNetDaily, 8/2/2009]
Forgery - PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, asks for clarification from Salim Lone, the spokesman for Kenyan Prime Minister Raila Odinga. Lone says via email: “It’s a forgery. Kenya only became a republic in December, 1964. Other arguments could also be marshaled, but they are not needed.” Blogger Steve Eddy then finds a nearly-identical document on the Internet using Google Search, posted on a genealogy Web site by an Australian, David Jeffrey Bomford. Eddy compares the two and, according to PolitiFact: “Same format. Same book and page number in the birth registry. Some of the officials’ last names were even the same.” Eddy tells PolitiFact, “At that point, it was pretty obvious the Kenyan one was a fake, that someone had used this real one from Australia to make their version.” An ABC affiliate in Australia asks Bomford, a public service clerk in Adelaide, about the controversy, and Bomford replies: “That is ridiculous. Little old person in Adelaide, the president of the United States. I don’t know whether to laugh about it or not, be worried about it.” Bomford says he had nothing to do with the hoax. “It’s little old me and my mum and everything else up there,” he says. The birth certificate he posted online is his own, he says. “Oh, I definitely confirm that the birth certificate was mine. That was quite easy to see—my address, even the style of the birth certificate was an old South Australian one. So it’s quite easy to identify that it’s mine.… It’s definitely a copy of my certificate. It’s so laughable it’s ridiculous.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009] The Washington Independent’s David Weigel notes , “The image is part of the extremely ill-informed conspiracy theory that Obama was born in Mombasa—conveniently, one of the more Muslim parts of the country.” The Obama family lives in an entirely different part of Kenya, over a thousand miles from Mombasa. Moreover, at the time of Obama’s birth, Mombasa was not a part of Kenya, but part of Zanzibar. [Washington Independent, 8/3/2009]
Rebuttal - Taitz posts on her Web site that Bomford’s certificate, not her own, is the fake, and says Bomford or someone else altered that certificate from the “original” Obama certificate to discredit her. Eddy says of Taitz’s claim, “There’s no reasoning with some of these people.” A blogger from “Obama Not Qualified” writes a long screed detailing his or her belief that the Taitz document is real, though noting his or her belief that the photo Taitz originally posted may not be real, and giving a step-by-step walkthrough of how to create a falsified document. PolitiFact receives a response from Val Edyvean, registrar of births, deaths and marriages for South Australia, saying: “It appears that a South Australian loaded an image of his own birth certificate onto a family history Web site and that the format was used by others to ‘create’ a document which purported to be a Kenyan birth certificate for Barack Obama. As the South Australian man has now removed this image, and the date of his birth is in the period of certificates which are restricted from public access, I do not intend to add to speculation by commenting on details of either that certificate or any aspects of it.” [Obama Not Qualified, 2008; St. Petersburg Times, 8/2/2009]
Conclusion - WND publisher Joseph Farah publishes a column expressing his feeling that the Taitz certificate is “probably” a forgery, and claims that WND never made any assertion of its validity. (Farah also says that the State of Hawaii has “steadfastly refused” to state that the birth certificate posted by the Obama campaign in 2008 is valid, a false statement—see October 30, 2008 and July 28, 2009). “The Kenyan document could be real. I haven’t seen a single disqualifying error pointed out in the last 24 hours. But I still strongly suspect it is not,” he writes. Instead, he says, WND posted the certificate and the accompanying article so that it could be fact-checked. He then claims that Obama has “hidden” his real birth certificate and “virtually every other meaningful document in his life” from public scrutiny. [WorldNetDaily, 8/4/2009] PolitiFact concludes that the Taitz certificate “is a fake.” However, “we have no delusions this changes anyone’s mind in the birther movement.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009]

Entity Tags: Steve Eddy, US District Court for the Central District of California, WorldNetDaily, Salim Lone, Val Edyvean, Orly Taitz, David Jeffrey Bomford, David Weigel, Barack Obama, PolitiFact (.org ), Joseph Farah, Joshua Simon Oduya, Hillary Clinton

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The cover of Klein and Elliott’s ‘The Manchurian President.’The cover of Klein and Elliott’s ‘The Manchurian President.’ [Source: Borders (.com)]The progressive media watchdog organization Media Matters finds a number of dubious or outright false claims in a recent book by Aaron Klein entitled The Manchurian President: Barack Obama’s Ties to Communists, Socialists, and Other Anti-American Extremists. Klein is a reporter for the conservative news blog WorldNetDaily, which has taken a lead role in accusing President Obama of not being an American citizen (see December 5, 2008, May 28, 2009, and August 1-4, 2009). Among other disproven claims, Klein writes that “terrorist” William Ayers (see October 4-5, 2008) was the “ghostwriter” of Obama’s 1995 memoir Dreams From My Father; Kenyan prime minister Raila Odinga is Obama’s cousin (using the false relationship to try to link Obama with Odinga, whom Klein calls a “traitor” to Kenya); Obama supports “involuntary birth-control measures,” which Klein describes as “compulsory, government-mandated ‘green abortions’ [to] control population growth and prevent ecological disasters”; and Obama sought and received support from the socialist New Party in the early stages of his political career. Klein also attempts to portray the church that Obama attended as a child, the First Unitarian Church of Honolulu, as a “staging ground” for his supposed “antiwar activism” and “socialism”; claims a number of ties between Obama and Communist “black activists”; and makes other claims. Klein also attempts to argue that “Obama may not be eligible to serve as president.” After admitting that there is “no convincing evidence that Obama was born in Kenya, nor that his birthplace was any place other than Hawaii, his declared state of birth,” Klein claims that because Obama’s father was not a US citizen, there should have been “Congressional debate about whether Obama is eligible under the United States Constitution to serve as president,” focusing on the legal definition of the constitutional requirement that the president be a “natural born citizen.” Klein ignores most accepted legal opinions on the subject, instead focusing on a 1758 treatise called The Law of Nations and an obscure Supreme Court decision, Minor v. Happersett. Both the treatise and the Court decision have been routinely cited by “birther” lawyers attempting to challenge Obama’s citizenship, Media Matters notes. [Media Matters, 5/7/2010] Reviews of the book are mixed. David Horowitz’s far-right publication Front Page Magazine calls the book a “meticulously documented piece of outstanding investigative research” that “blow[s] the lid off the dome of silence surrounding the Obama administration.” Klein and co-author Brenda J. Elliot “reveal surreptitious ties to radical leftists of all stripes,” the review states. [Front Page Magazine, 6/16/2010] Terry Krepel, the progressive founder of ConWebWatch, calls Klein’s entire book an exercise in “guilt by association,” using as one of several examples Obama’s attendance at the Honolulu church: Obama was a young boy at the time; the group that Ayers was a part of, Students for a Democratic Society (SDS), had splintered two years before Obama began attending church services; and Klein never shows any proof that what he calls “Ayers’s ideology” made it into the Sunday school curriculum. The book is entirely “dishonest,” Krepel concludes. [Huffington Post, 5/9/2010]

Entity Tags: WorldNetDaily, William Ayers, Terry Krepel, Students for a Democratic Society, Raila Odinga, Barack Obama, Aaron Klein, Front Page Magazine, Media Matters, New Party, First Unitarian Church of Honolulu

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A chain email makes the rounds of the Internet containing a purported Associated Press (AP) article that claims to hold evidence that President Obama is not an American citizen (see June 13, 2008, June 27, 2008, July 2008, August 21, 2008, October 30, 2008, July 1, 2009, July 28, 2009, July 28, 2009, and July 29, 2009). The story claims that transcripts from Obama’s first university, Occidental College, show that Obama attended the school under the name “Barry Soetoro” and received financial aid as a native of Indonesia. The alleged AP story reads in part: “The group ‘Americans for Freedom of Information’ has released copies of President Obama’s college transcripts from Occidental College. Released today, the transcript school [sic] indicates that Obama, under the name Barry Soetoro, received financial aid as a foreign student from Indonesia as an undergraduate. The transcript was released by Occidental College in compliance with a court order in a suit brought by the group in the Superior Court of California. The transcript shows that Obama (Soetoro) applied for financial aid and was awarded a fellowship for foreign students from the Fulbright Foundation Scholarship program. To qualify, for the scholarship, a student must claim foreign citizenship.” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, investigates the claim. AP spokesman Jack Stokes tells PolitiFact the story is not valid: “It is not an AP story,” he says. PolitiFact then performs Google and Lexis-Nexis searches, and finds no information on any such group named “Americans for Freedom of Information.” The story, PolitiFact notes, is dated April 1, 2009, April Fool’s Day. Occidental College official Jim Tranquada confirms that the school has not released Obama’s transcripts, because it has never received a request from Obama to do so, and unless it receives such a request, it cannot, under federal law, release the transcripts to anyone. Obama called himself “Barry” when he entered Occidental, but according to the recollections of friends and acquaintances, began calling himself “Barack” by the time he left. “Soetoro” is the name of Obama’s stepfather, with whom he lived in Indonesia while a small child. Tranquada confirms that Obama registered under the name “Obama” and not “Soetoro.” The email’s claim that Obama applied for a Fulbright scholarship cannot be verified by any records. [St. Petersburg Times, 6/28/2010]

Entity Tags: Jim Tranquada, Occidental College, Americans for Freedom of Information, Associated Press, PolitiFact (.org ), Barack Obama, Jack Stokes

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A chain email circulating on the Internet claims that because Barack Obama went to Pakistan in 1981, he cannot be a US citizen. The argument, according to the email, is: “Pakistan was on the US State Department’s ‘no travel’ list in 1981. [Therefore,] when Obama went to Pakistan in 1981 he was traveling either with a British passport or an Indonesian passport.” Had Pakistan actually been on the “no travel” list in 1981, Obama would have had to either travel there illegally, or use the passport of a foreign national. PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, investigates the claim. It is true that Obama went to Pakistan in 1981, during a summer vacation; he went to Indonesia to visit his mother and then to Pakistan with a college friend. But in 1981, according to the State Department, Pakistan was perfectly accessible to US citizens. State Department public affairs officer Ivna Giauque says, “According to our Pakistan experts, there was no travel ban to Pakistan in 1981.” PolitiFact notes that in August 1981, the State Department issued a “travel advisory” for Pakistan, but that would not have precluded any American from visiting Pakistan had he or she chosen to do so. In August 1981, the US consul general in Lahore wrote a letter to the New York Times encouraging Americans to visit the country. And a March 1981 New York Times featured an advertisement listing Karachi and Lahore as two destinations in their travel package. PolitiFact concludes that in the case of the email, “[s]omebody was just looking for an excuse to promote the birther conspiracy.” [St. Petersburg Times, 6/28/2010] The “travel ban” was advanced as an argument against Obama’s citizenship in a 2008 lawsuit which was summarily thrown out of court (see August 21-24, 2008).

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Barack Obama, US Department of State, Ivna Giauque

Timeline Tags: Domestic Propaganda

WorldNetDaily, a conservative news blog, reports that Governor Neil Abercrombie (D-HI) says the Hawaii Department of Health may not be able to locate the “long form” birth certificate for President Obama that it is required to keep on file. Previously, Health Department chief Chiyome Fukino said that she has personally seen the “long form” certificate and can vouch for its authenticity (see October 30, 2008 and July 28, 2009). According to an article written by Jerome Corsi, Abercrombie tells a Honolulu Star-Advertiser reporter that he intends to find “definitive valid records” that prove Obama was born in Hawaii in order to head off a possible controversy during Obama’s 2012 re-election bid (see December 24, 2010). Corsi has written numerous attacks on Obama in the past, and most have been found to have been riddled with errors and falsehoods (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, and October 9, 2008). Corsi also reports that Abercrombie intends to find and make public what Corsi calls “a recording of the Obama birth in the state archives,” presumably the long form. “It was actually written, I am told, this is what our investigation is showing, it actually exists in the archives, written down,” Abercrombie says. Corsi says that the “short form” birth certificate provided by Obama during the 2008 election campaign (see June 13, 2008) is fraudulent, and that though “two purportedly independent Web sites that have displayed a strong partisan bias for Obama—Snopes.com… FactCheck.org” have published photographs of the document (see August 21, 2008), WND reports have stated that “the Hawaii Department of Health has refused to authenticate the COLB [certificate of live birth] posted on the Internet.” Corsi goes on to say that Obama’s parents could have lied about his birth to Hawaiian authorities, and that newspaper announcements of his birth published in 1961 (see July 2008) “do not prove he was born in Hawaii, since they could have been triggered by the grandparents registering the birth as Hawaiian, even if the baby was born elsewhere.” Corsi also says that the address in the press announcements was that of Obama’s maternal grandparents, not his father’s, who maintained a separate apartment in Honolulu “after he was supposedly married to Ann Dunham, Barack Obama’s mother.” He also claims that “Dunham left Hawaii within three weeks of the baby’s birth to attend the University of Washington in Seattle,” apparently in an effort to insinuate that she is not Obama’s actual mother. Corsi quotes Tim Adams, whom he identifies as “a former senior elections clerk for the city and county of Honolulu in 2008,” as saying that “no long form, hospital-generated birth certificate” for Obama exists in the Hawaiian Department of Health, “and that neither Honolulu hospital—Queens Medical Center or Kapiolani Medical Center—has any record that Obama was born there.” [WorldNetDaily, 1/18/2011] The non-partisan fact-checking organization PolitiFact will investigate Corsi’s claims, and find them fraudulent (see February 14-27, 2011). Four months later, Obama will release the “long form” certificate (see April 27, 2011).

Entity Tags: Tim Adams, WorldNetDaily, Hawaii Department of Health, Chiyome Fukino, Barack Obama, Ann Dunham, PolitiFact (.org ), Neil Abercrombie, Jerome Corsi

Timeline Tags: Domestic Propaganda

On his Fox News show, host Sean Hannity says that while he believes President Obama was indeed born in the US (see July 2008, October 30, 2008, July 28, 2009, and July 29, 2009), he asks why Obama has never released his birth certificate. The Obama campaign released the “short form” certificate in 2008, the version routinely issued by Hawaii’s Department of Health (see June 13, 2008), and since then the certificate has been repeatedly shown to be valid (see June 27, 2008, August 21, 2008, and July 28, 2009). Hannity is apparently referring to the “long form” certificate, which is kept on file and never released (see July 1, 2009). Hannity shows a clip from billionaire Donald Trump’s same-day visit to the ABC morning talk show The View, where Trump alleged that “there’s something on that birth certificate that he doesn’t” want made public. Several of Hannity’s guests agree that Obama “should just show it” assuming he has “nothing to hide.… It would shut everybody up and no one would care.” Hannity asks: “[I]t kinda does get a little odd here. Can’t they just produce it and we move on?” Representative Michael Burgess (R-TX) says: “Obviously there’s some value to the White House not producing it. I don’t know what that could be. This easily could have been ended. It could have been ended a couple of years ago.” [Media Matters, 3/23/2011; Media Matters, 3/28/2011]

Entity Tags: Donald Trump, Barack Obama, Sean Hannity, Michael Burgess, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Conservative radio host Sean Hannity interviews Joseph Farah, the editor and primary writer for conservative news blog WorldNetDaily (WND). WND has been at the forefront of the “birther” movement against President Obama (see December 5, 2008, May 28, 2009, August 1-4, 2009, and January 18, 2011). Hannity says that it is unfair for “birthers” such as Farah to have “been beaten up so badly in the press” for pursuing the issue, and goes on to add that birthers have been “crucified and beaten up and smeared and besmirched.” Farah blames Obama and his administration for the controversy, and praises billionaire Donald Trump (see (see February 10, 2011, March 23, 2011, and March 23, 2011) for bringing the controversy to the forefront once again. He tells Hannity, “I think it’s very appropriate for Americans to begin to question if there’s a reason that Obama will not produce this simple document that, you know, we all have to produce at various points in our lives, and when the governor of Hawaii, who claims to be a lifelong friend of Obama, cannot find this document, cannot produce it, it’s natural that this becomes an increasingly big issue, an issue that I think touches on both national security.” Obama has indeed produced an authenticated copy of his birth certificate (see June 13, 2008). Farah’s reference to Governor Neil Abercrombie’s inability to “find” the original birth certificate, first proposed on WND, has since been debunked as groundless (see January 18, 2011). Farah promises that WND researcher Jerome Corsi (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, October 9, 2008, and January 18, 2011) will have “startling” research on the matter coming soon. [Media Matters, 3/24/2011; Media Matters, 3/28/2011] Hannity revisits the subject later this evening on his Fox News broadcast. After telling viewers that the controversy exists in part because of Obama’s fond memories of spending some of his childhood in Indonesia, Hannity tells the White House to just “show the birth certificate.… Why won’t they release the birth certificate?… Why don’t they just release it and get it over with?” [Media Matters, 3/24/2011; Media Matters, 3/28/2011] Hannity has brought the subject up in previous broadcasts (see March 23, 2011).

Entity Tags: Joseph Farah, Barack Obama, Donald Trump, Jerome Corsi, Sean Hannity, Neil Abercrombie, WorldNetDaily, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

WorldNetDaily (WND), the conservative news blog that relentlessly promotes the “birther” claims that President Obama is not a legitimate US citizen (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, Around June 28, 2010, March 23, 2011, and March 24, 2011), begins promoting a book by one of its senior authors, Jerome Corsi, titled Where’s the Birth Certificate? The Case that Barack Obama is Not Eligible to Be President. The book is slated to be published in May 2011. Corsi has long accused Obama of a number of crimes and frauds, almost all of which have been disproven and debunked (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, October 9, 2008, and January 18, 2011). WND promotes the book as “[t]he result of more than two years of solid investigative research by Corsi and a team of WND reporters and editors,” and predicts it will become “a huge bestseller [that will] change the dynamics of the debate over eligibility—IF, of course, the book is not spiked by the hostile establishment media.” WND uses the promotional campaign to raise funds both for book promotion and for WND in general (the book is published by “WND Books”). Publisher Joseph Farah writes that WND readers need to help the organization “raise hundreds of thousands of dollars to air [promotional television] commercials on television networks and stations throughout the country.” The first commercial is hosted on WND’s Web site. “We need to make this the biggest publishing event of the year,” Farah says. [WorldNetDaily, 3/27/2011] The day after WND issues its press release/report, Fox Nation, the online blog of Fox News, publishes a front-page story on the book’s promotional campaign, repeating some of the WND copy and linking to the story at WND. [Fox Nation, 3/28/2011]

Entity Tags: Fox News, Barack Obama, Fox Nation, Jerome Corsi, Joseph Farah, WorldNetDaily

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Appearing as a guest on the Fox News morning talk show Fox and Friends, billionaire Donald Trump continues to raise questions about President Obama’s citizenship. The show hosts reference a recent interview by Trump on the ABC morning talk show The View, in which Trump alleged that “there’s something on that birth certificate that he doesn’t” want made public. After showing a clip from the interview, the hosts interview Trump about his appearance on The View. He denies View co-host Whoopi Goldberg’s statement that the continuing questions about Obama’s citizenship hinge on questions about his race, states that “anyone can get” their official birth certificate merely for the asking (see June 13, 2008 and July 1, 2009), and concludes: “I didn’t think this was such a big deal, but it’s turning out to be a very big deal.… If you weren’t born in this country, you cannot be president” (see March 2-4, 2011). Trump refuses to answer a direct question as to whether Obama was born in the United States, makes a number of unproven claims about doctors and nurses at the Honolulu hospital not remembering Obama’s birth, claims that Obama family members do not know what hospital he was born at, and casts aspersions on the birth announcements published in the Honolulu newspapers in the days after his birth (see July 2008). He repeats the claim that Obama has spent “millions of dollars” defending himself from “birther” claims, a claim that will soon be debunked (see April 7-10, 2011). He even says that Hawaiian Governor Neil Abercrombie (D-HI) “should be investigated” for claiming that he remembers Obama’s birth (see December 24, 2010). Obama “could have been born outside of this country,” Trump states. [Media Matters, 3/28/2011; Media Matters, 3/28/2011]

Entity Tags: Donald Trump, Barack Obama, Whoopi Goldberg, Neil Abercrombie, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Fox News host Sean Hannity, discussing the recent spate of doubts voiced by billionaire Donald Trump regarding President Obama’s US citizenship (see February 10, 2011, March 17, 2011, March 23, 2011, March 23, 2011, March 28, 2011, March 28-29, 2011, March 30, 2011, April 1, 2011, April 1, 2011, and April 1-8, 2011), says that while he believes Obama was indeed born in the US, and the evidence proving this is “compelling” (see June 27, 2008, July 2008, August 21, 2008, October 30, 2008, July 1, 2009, and July 28, 2009), it is, however, “odd to me, you know, show the stupid birth certificate and move on.” Obama released an official copy of his Hawaiian birth certificate in 2008 (see June 13, 2008), but Hannity, like some others, considers that certificate inadequate. Fox News contributor Jonathan Morris says he believes Trump is playing to the relatively large percentage of “birthers” among New Hampshire Republicans. If Trump indeed wishes to run for president in 2012, as is rumored, then he would need to do well in New Hampshire’s Republican primary. [Media Matters, 4/5/2011] Hannity has brought the same subject up in previous broadcasts (see March 23, 2011 and March 24, 2011).

Entity Tags: Fox News, Barack Obama, Sean Hannity, Jonathan Morris

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Fox News anchor Monica Crowley, a guest on Bill O’Reilly’s The O’Reilly Factor, explains why so many people give credence to the “birther” theory that President Obama is not an American citizen, saying: “Listen, if the president is sitting in the White House wondering why the birth certificate issue still has traction, why some of these other issues about his origins and his background have traction, it’s not about those issues per se, though. It’s about the fact that he continues to do things… that are not ‘anti-American,’ they’re ‘un-American.’ His policies—” O’Reilly interjects, “I wouldn’t go that far.” Guest Alan Colmes calls her characterization “really disgusting. It’s really reprehensible that you would go there.… It’s really reprehensible that you would say ‘un-American,’ really reprehensible.” Crowley insists that “her distinction” between “anti-American” and “un-American” has meaning. Obama’s policies on what she calls “wealth redistribution,” on “Obamacare,” and on “expanding the welfare state” are what she says “all feeds into this idea that somehow, fair or not, Obama is not one of us.” O’Reilly concludes the segment by accusing Obama of exhibiting “poor judgment.” Colmes invites Republicans to keep pushing the idea that Obama is “not one of us,” saying that to do so will have them “lose every election.” [Media Matters, 4/26/2011]

Entity Tags: Barack Obama, Alan Colmes, Bill O’Reilly, Fox News, Monica Crowley

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Conservative author and pundit Ann Coulter, in an interview with Fox News host Bill O’Reilly, says that the entire “birther” controversy is the fault of President Obama and MSNBC. Obama released his “long form” birth certificate earlier in the day, in an attempt to settle the “controversy” once and for all (see April 27, 2011). Some right-wing opponents have fueled the idea that Obama is not a “true” American citizen since the beginning of the 2008 presidential campaign (see July 20, 2008, August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 8, 2008, October 9, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, August 1-4, 2009, May 7, 2010, Shortly Before June 28, 2010, Around June 28, 2010, January 18, 2011, March 23, 2011, March 24, 2011, March 27-28, 2011, March 28, 2011, April 5, 2011, and April 27, 2011). “[W]e were right, they were wrong,” Coulter says, meaning that the conservative establishment has, in her view, consistently denounced “birtherism” as a distraction and a non-issue. She correctly notes that the controversy began among a small cadre of angry Hillary Clinton supporters during the 2008 Democratic primary, and goes on to say: “And then I think it was a lot of liberals who were pretending to be conservatives or, on MSNBC.… But MSNBC, there’s nothing secret about MSNBC. They cover it approximately 55 minutes of every hour. And, yeah, you didn’t hear anything about it at all on Fox News, so they were the ones promoting it, because it made conservatives look crazy.” Fox News has often promoted “birther” viewpoints on a variety of its news and opinion shows (see April 27, 2011). O’Reilly, who has kept his distance from the “birther” controversy (see July 29, 2009 and April 26, 2011), says that many people hate Obama so intensely that they simply become blinded. Coulter responds that many uninformed, apolitical Americans may well believe that Obama “seems foreign” in the way “all liberals do.” [Mediaite, 4/27/2011]

Entity Tags: MSNBC, Ann Coulter, Hillary Clinton, Barack Obama, Bill O’Reilly, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Chris Matthews, hosting MSNBC’s Hardball, interviews columnists Clarence Page of the Chicago Tribune and Eric Boehlert of the progressive media watchdog organization Media Matters about the conservative reaction to the recent release of President Obama’s “long form” birth certificate (see April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, and April 28, 2011). Matthews focuses on a recent segment from Fox Business Channel featuring host Eric Bolling and his guest, conservative blogger Pamela Geller, where the two insisted that the newly released form is a fraud that has been “Photoshopped” (see April 27, 2011). Matthews calls their conspiracy theory “absolute garbage,” and Boehlert says Bolling “wants to prove he’s got the crazy niche” to replace the outgoing Glenn Beck on Fox News. Boehlert also notes that for weeks, Fox News hosts and guests have demanded that Obama release the “long form” certificate (see March 23, 2011, March 24, 2011, March 28-29, 2011, April 5, 2011, and April 24-25, 2011), “and yesterday he does, and you turn on Fox News: ‘How dare he release his long form birth certificate!‘… This is a game that’s being played, a very dishonest, hateful, and very disturbing game that the right-wing media is playing with American politics.” Matthews then plays a brief clip from a recent MSNBC broadcast where “birther” lawyer Orly Taitz tried, and failed, to raise new questions about Obama’s Social Security number (see April 27, 2011); Boehlert says: “She’s moving the goalposts, obviously. Man, that’s what conspiracists do, I mean, this is the textbook example of what we saw yesterday. As you said, it wasn’t just the hard-core professionals like her. It was the right-wing media, it was AM talk radio, it was a lot of the Internet, and obviously it was Fox News. Nobody apologized, nobody conceded the fact, they just kept spinning and spinning.” Matthews plays a clip of Donald Trump questioning Obama’s acceptance into Columbia University and Harvard Law School (see April 26, 2011). Page says in response: “I’ll tell you how black folks feel about it, it sounds like he’s saying [Obama is] an affirmative action baby (see April 26, 2011, April 26, 2011, April 27, 2011, and April 28, 2011).… You haven’t gotta be a black American just to be proud of the fact that this fellow was able to work his way up and make it through Harvard and make it to the White House, and… Trump is just pouring cold water on that whole thing, and I think now he’s just embarrassing the whole [Republican] Party.” Matthews says the crux of Trump’s argument about Obama’s college acceptance hinges on the fact that Obama is African-American, and says Trump would never use such an argument against a white political opponent. Boehlert says Trump is another cog in the organized effort to delegitimize Obama as a president (see April 27, 2011). [Media Matters, 4/28/2011] Bolling will indeed replace Beck on Fox News, as the co-host of a roundtable discussion show entitled The Five. [Real Clear Politics, 6/30/2011]

Entity Tags: Fox News, Clarence Page, Chris Matthews, Barack Obama, Donald Trump, Eric Boehlert, Eric Bolling, Orly Taitz, Glenn Beck, Pamela Geller

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike