!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'May 18, 2009: Conservative News Blog Begins Erecting Billboards Asking ‘Where’s the Birth Certificate?’'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event May 18, 2009: Conservative News Blog Begins Erecting Billboards Asking ‘Where’s the Birth Certificate?’. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

The Alfred P. Murrah Building after being bombed.The Alfred P. Murrah Building after being bombed. [Source: CBS News]A truck bomb destroys the Alfred P. Murrah Federal Building in Oklahoma City, killing 168 people in America’s worst domestic terrorist attack. Timothy McVeigh, later convicted in the bombing, has ideological roots both in the Patriot world and among neo-Nazis like William Pierce, whose novel, The Turner Diaries (see 1978), served as a blueprint for the attack. [Washington Post, 4/20/1995; Southern Poverty Law Center, 6/2001; Clarke, 2004, pp. 127] Initially, many believe that no American set off the bomb, and suspect Islamist terrorists of actually carrying out the bombing (see 10:00 a.m. April 19, 1995 and After). Their suspicions prove groundless. Investigators will find that the bomb is constructed of some 5,000 pounds of ammonium nitrate and fuel oil, carried in 20 or so blue plastic 55-gallon barrels arranged inside a rented Ryder truck (see April 15, 1995). The bomb is detonated by a slow-burning safety fuse, most likely lit by hand. The fuse is attached to a much faster-burning detonation cord (“det cord”) which ignites the fertilizer and fuel-oil mixture. [New York Times, 4/27/1995] The Murrah Federal Building houses a number of federal agencies, including offices for the Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms (BATF); the Social Security Administration; the Housing and Urban Development (HUD), Veterans Affairs, and Agriculture departments; and the Secret Service. [Washington Post, 4/20/1995] It encompasses an entire city block, between 5th and 4th Streets and Harvey and Robinson Streets, and features a U-shaped, indented drive on 5th that allows for quick pickup and delivery parking. The entire building’s facade on this side is made of glass, allowing passersby to see into the offices in the building, as well as into the America’s Kids day care center on the second floor, which by this time is filling with children. It is in this driveway that McVeigh parks his truck. [Serrano, 1998, pp. 99-102]
Entering the City - McVeigh drives into Oklahoma City, entering around 8:30 a.m. from his overnight stop in Ponca City, Oklahoma; the details reported of his entrance into the city vary (see 7:00 a.m. - 8:35 a.m., April 19, 1995). At 8:55 a.m., a security camera captures the Ryder truck as it heads towards downtown Oklahoma City [Douglas O. Linder, 2006] , a sighting bolstered by three people leaving the building who later say they saw the truck parked in front of the Murrah Building around this time. At 8:57, a security camera captures an image of McVeigh’s Ryder truck being parked outside the Murrah Building in a handicapped zone. One survivor of the blast, Marine recruiter Michael Norfleet, later recalls seeing the Ryder truck parked just outside the building next to the little circle drive on 5th Street leading up to the main entrance of the building. Norfleet had parked his black Ford Ranger in front of the Ryder.
McVeigh Lights Fuses - McVeigh drives the Ryder truck west past the Murrah Building on NW Fourth Street, turns north on a one-way street, and turns right on Fifth Street. He pulls the truck over and parks near the Firestone store, next to a chain-link fence. He then lights the five-minute fuses from inside the cab (see 8:15 a.m. and After, April 18, 1995), sets the parking brake, drops the key behind the seat, opens the door, locks the truck, exits, and shuts the door behind him. A man later claims to have hit his brakes to avoid someone matching McVeigh’s description as he crossed Fifth Street around 9:00 a.m. McVeigh walks quickly toward a nearby YMCA building where he has hidden his getaway car, a battered yellow Mercury Marquis (see April 13, 1995), in the adjoining alleyway, crossing Robinson Street and crossing another street to get to the alleyway. He begins to jog as he approaches his car. He later says he remembers a woman looking at him as she is walking down the steps to enter the building; he will describe her as white, in her mid-30s, with dirty blonde hair. According to McVeigh’s own recollection, he is about 20 feet into the alley when the bomb goes off. [Stickney, 1996, pp. 184-185; PBS Frontline, 1/22/1996; Serrano, 1998, pp. 158; Douglas O. Linder, 2006; The Oklahoman, 4/2009]
Truck Explodes - At 9:02 a.m., the truck explodes, destroying most of the Murrah Building and seriously damaging many nearby buildings. Eventually, it will be determined that 168 people die in the blast, including 19 children. Over 500 are injured. The children are in the second-story day care center just above the parking space where McVeigh leaves the Ryder truck. McVeigh will later tell his biographers that he is lifted off his feet by the power of the blast.
Devastation and Death - When the bomb detonates, the day care center and the children plummet into the basement. The building, constructed with large glass windows, collapses, sending a wave of flying glass shards and debris into the building and the surrounding area. The oldest victim is 73-year-old Charles Hurlbert, who has come to the Social Security office on the first floor. Hurlbert’s wife Jean, 67, also dies in the blast. The youngest victim is four-month-old Gabeon Bruce, whose mother is also in the Social Security office. One victim, Rebecca Anderson, is a nurse who runs towards the building to render assistance. She never makes it to the building; she is struck in the head by a piece of falling debris and will die in a hospital four days after the blast. Her heart and kidneys will be transplanted into survivors of the bombing. [Denver Post, 6/3/1997; New York Times, 6/3/1997; Serrano, 1998, pp. 153-154; Oklahoma City Journal Record, 3/29/2001] Sherri Sparks, who has friends still unaccounted for in the building, tells a reporter in the hours after the blast, “Oh, I can’t stand the thought of… those innocent children, sitting there playing, thinking they’re safe, and then this happens.” The explosion leaves a 30-foot-wide, 8-foot-deep crater in the street that is covered by the wreckage of the building’s upper floors. The north face of the nine-story building collapses entirely. [Washington Post, 4/20/1995; Washington Post, 4/22/1995] Mary Heath, a psychologist who works about 20 blocks from the Murrah Building, says the blast “shook the daylights out of things—it scared us to death. We felt the windows shake before we heard the noise.” In a neighboring building, a Water Resources Board meeting is just commencing; the audiotape of the meeting captures the sound of the blast (see 9:02 a.m. and After, April 19, 1995). [Washington Post, 4/20/1995; The Oklahoman, 4/2009] Norfleet, trapped in the Marine Corps office, is thrown into a wall by the explosion. His skull is fractured, and a shard of glass punctures his right eye. Three separate arteries are pierced, and Norfleet begins bleeding heavily. Two supply sergeants in the office are far less injured; Norfleet asks one, “How bad am I hurt?” and one replies, “Sir, you look really bad.” One of the two begins giving Norfleet first aid; Norfleet later recalls: “He immediately went into combat mode and started taking care of me. He laid me on a table and he started looking for bandages to administer first aid. And while I was laying on that table, I just knew that I was losing strength and that if I stayed in the building, I would die.” Norfleet wraps a shirt around his head and face to slow the bleeding, and the two sergeants help him to the stairs, through the fallen rubble, and eventually out. Norfleet will later say that he follows “a blood trail of somebody that had gone down the steps before me” to get outside, where he is quickly put into an ambulance. He loses almost half his body’s blood supply and his right eye. He will never fly again, and will soon be discharged for medical incapacity. [Serrano, 1998, pp. 161-162] Eighteen-month-old Phillip Allen, called “P.J.” by his parents, miraculously survives the blast. The floor gives way beneath him and he plunges 18 feet to land on the stomach of an adult worker on the floor below, Calvin Johnson. Landing on Johnson’s stomach saves P.J.‘s life. Johnson is knocked unconscious by the blast and by the impact of the little boy falling on him, but when he awakes, he carries the toddler to safety. P.J.‘s grandfather calls the child “Oklahoma’s miracle kid,” and media reports use the label when retelling the story of the miraculous rescue. P.J. is one of six children in the day care center to survive the blast. [Stickney, 1996, pp. 275-277] Some people later report their belief that the Murrah Building was rocked by a second explosion just moments after the first one, the second coming from a secure area managed by the Bureau of Alcohol, Tobacco and Firearms (BATF) that illegally stored explosives. Law professor Douglas O. Linder will later write, “Both seismic evidence and witness testimony supports the ‘two blast theory.’” [Douglas O. Linder, 2006] That theory is later disputed (see After 9:02 a.m. April 19, 1995).
Explosion's Effects Felt Miles Away - Buildings near the Murrah are also damaged, seven severely, including the Journal Record newspaper building, the offices of Southwestern Bell, the Water Resources Board, an Athenian restaurant, the YMCA, a post office building, and the Regency Tower Hotel. Two Water Resources Board employees and a restaurant worker are killed in the blast. The Journal Record building loses its roof. Assistant Fire Chief Jon Hansen later recalls, “The entire block looked like something out of war-torn Bosnia.” Every building within four blocks of the Murrah suffers some effects. A United Parcel Service truck 10 miles away has its windows shattered by the blast. Cars in parking lots around the area catch fire and burn. Millions of sheets of paper, and an innumerable number of glass shards, shower down for hundreds of feet around the building. [Stickney, 1996, pp. 28-30]
Truck Axle Crushes Nearby Car - Richard Nichols (no relation to bomber Timothy McVeigh’s co-conspirator Terry Nichols), a maintenance worker standing with his wife a block and a half away from the Murrah Building, is spun around by the force of the blast. They throw open the back door of their car and begin taking their young nephew Chad Nichols out of the back seat, when Richard sees a large shaft of metal hurtling towards them. The “humongous object… spinning like a boomerang,” as Richard later describes it, hits the front of their Ford Festiva, smashing the windshield, crushing the front end, driving the rear end high into the air, and sending the entire car spinning backwards about 10 feet. Chad is not seriously injured. The metal shaft is the rear axle of the Ryder truck. Later, investigators determine that it weighs 250 pounds and was blown 575 feet from where the truck was parked. Governor Frank Keating (R-OK) points out the axle to reporters when he walks the scene a day or so later, causing some media outlets to incorrectly report that Keating “discovered” the axle. The scene will take investigators days to process for evidence. [Stickney, 1996, pp. 32; New York Times, 6/3/1997; Serrano, 1998, pp. 187-189]
First Responders Begin Arriving - Within minutes, survivors begin evacuating the building, and first responders appear on the scene (see 9:02 a.m. - 10:35 a.m. April 19, 1995).
McVeigh's Getaway - McVeigh flees the bomb site in his Mercury getaway car (see 9:02 a.m. and After, April 19, 1995), but is captured less than 90 minutes later (see 9:03 a.m. -- 10:17 a.m. April 19, 1995).

Obama’s birth certificate, obtained from the Hawaii Department of Health.Obama’s birth certificate, obtained from the Hawaii Department of Health. [Source: FightTheSmears (.com)]Senator Barack Obama (D-IL), running for the Democratic nomination for president, releases a digitally scanned copy of his Hawaiian birth certificate. His campaign is responding to persistent rumors that he is not a legitimate American citizen. In the process of releasing the certificate, Obama’s campaign also launches a Web site called Fight The Smears, devoted to debunking the allegations that, among other things, Obama is not a citizen, he is a closet Muslim, he took his oaths for political office on a copy of the Koran, he refuses to say the Pledge of Allegiance, and other falsehoods. As Obama was born in Kapiolani Maternity & Gynecological Hospital in Honolulu at 7:24 p.m. on August 4, 1961, his birth certificate comes under Hawaiian state law, and those laws state birth certificates are not public records. Only the individuals, or immediate family members, may request copies. The copy of the birth certificate released by the Obama campaign confirms that his name is legitimately “Barack Hussein Obama,” not “Barack Muhammed Obama,” “Barry Soetoro,” or other claimed variants, and states that Obama’s mother is Stanley Ann Dunham, an American, and his father is Barack Hussein Obama, an “African.” The birth certificate release only inflames the “birther” claims that Obama is hiding his true citizenship, religion, political alliances, and other such personal facts (see June 27, 2008). [St. Petersburg Times, 6/27/2008; St. Petersburg Times, 7/1/2009; Honolulu Advertiser, 7/28/2009]

Entity Tags: Barack Obama, Ann Dunham, Kapiolani Maternity & Gynecological Hospital, Barack Obama, Sr

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Logo for the Hawaii Department of Health.Logo for the Hawaii Department of Health. [Source: Baby Guard Fence (.com)]PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, publishes a scathing denunciation of so-called “birther” claims that presidential candidate Senator Barack Obama (D-IL) is not a legitimate American citizen. The story has gained traction mostly through Internet blogs and emails circulating among far-right and “tea party” organizations and figures, making wildly varying claims—Obama is a Kenyan, he is a Muslim, his middle name is Mohammed, his birth name is “Barry Soetoro,” and so forth. PolitiFact’s Amy Hollyfield writes: “At full throttle, the accusations are explosive and unrelenting, the writers emboldened by the anonymity and reach of the Internet. And you can’t help but ask: How do you prove something to people who come to the facts believing, out of fear or hatred or maybe just partisanship, that they’re being tricked?” Hollyfield notes that PolitiFact has sought a valid copy of Obama’s birth certificate since the claims began circulating months ago. PolitiFact has already secured a copy of Obama’s 1992 marriage certificate from the Cook County, Illinois, Bureau of Vital Statistics, his driver’s license record from the Illinois secretary of state’s office, his registration and disciplinary record with the Attorney Registration & Disciplinary Commission of the Supreme Court of Illinois, and all of his property records. The records are consistent, all naming him as either “Barack H. Obama” or “Barack Hussein Obama,” his legitimate, given name. PolitiFact ran into trouble with the birth certificate. Obama was born in a hospital in Honolulu, Hawaii, and according to Hawaiian law, that state’s birth certificates are not public record. Only family members can request copies. The Obama presidential campaign originally declined to provide PolitiFact with a copy, until the campaign released a true copy of the certificate (see June 13, 2008). When PolitiFact received the document, researchers emailed it to the Hawaii Department of Health, which maintains such records, to ask if it was real. Spokesman Janice Okubo responded, “It’s a valid Hawaii state birth certificate.” Instead of settling the controversy, the certificate inflamed the so-called “birthers,” who asked a number of questions concerning the certificate, including queries about and challenges to:
bullet the certificate’s seal and registrar’s signature;
bullet the color of the document as compared to other Hawaiian birth certificates;
bullet the date stamp of June 2007, which some say is “bleeding through the back of the document,” supposedly calling into question the validity of the stamp and, thusly, the entire certificate;
bullet the lack of creases from being folded and mailed;
bullet the authenticity of the document, which some claim is “clearly Photoshopped and a wholesale fraud.”
Further investigation by PolitiFact researchers supports the validity of the certificate and disproves the allegations as cited. Hollyfield writes: “And soon enough, after going to every length possible to confirm the birth certificate’s authenticity, you start asking, what is reasonable here? Because if this document is forged, then they all are. If this document is forged, a US senator and his presidential campaign have perpetrated a vast, long-term fraud. They have done it with conspiring officials at the Hawaii Department of Health, the Cook County (Ill.) Bureau of Vital Statistics, the Illinois secretary of state’s office, the Attorney Registration & Disciplinary Commission of the Supreme Court of Illinois, and many other government agencies.” Hollyfield notes that the Hawaii Department of Health receives about a dozen email inquiries a day about Obama’s birth certificate, according to Okubo. She tells Hollyfield: “I guess the big issue that’s being raised is the lack of an embossed seal and a signature.” On a Hawaiian birth certificate, she says, the seal and signatures are on the back of the document. “Because they scanned the front… you wouldn’t see those things.” Hollyfield concludes that it is conceivable “that Obama conspired his way to the precipice of the world’s biggest job, involving a vast network of people and government agencies over decades of lies. Anything’s possible.” But she goes on to ask doubters “to look at the overwhelming evidence to the contrary and your sense of what’s reasonable has to take over. There is not one shred of evidence to disprove PolitiFact’s conclusion that the candidate’s name is Barack Hussein Obama, or to support allegations that the birth certificate he released isn’t authentic. And that’s true no matter how many people cling to some hint of doubt and use the Internet to fuel their innate sense of distrust.” [St. Petersburg Times, 6/27/2008]

Entity Tags: Janice Okubo, Amy Hollyfield, Attorney Registration & Disciplinary Commission of the Supreme Court of Illinois, Barack Obama, Cook County, Illinois Bureau of Vital Statistics, Hawaii Department of Health, PolitiFact (.org )

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A birth announcement from the August 13, 1961 Honululu Advertiser announcing the birth of a baby boy to the parents of Barack Obama. A birth announcement from the August 13, 1961 Honululu Advertiser announcing the birth of a baby boy to the parents of Barack Obama. [Source: FactCheck (.org)]A blogger who supports Senator Hillary Clinton (D-NY) for president over Democratic primary challenger Barack Obama (D-IL) finds a birth announcement from a copy of the August 13, 1961 Honolulu Advertiser announcing Obama’s birth. The blogger publishes a scanned graphic of the announcement on his blog, and concludes that Obama was “likely” born on August 4, 1961 in Honolulu as the campaign, and the senator, have always claimed (see June 13, 2008). Reprinting the annoucement, FactCheck (.org) notes: “Of course, it’s distantly possible that Obama’s grandparents may have planted the announcement just in case their grandson needed to prove his US citizenship in order to run for president someday. We suggest that those who choose to go down that path should first equip themselves with a high-quality tinfoil hat. The evidence is clear: Barack Obama was born in the USA.” [FactCheck (.org), 8/21/2008] Reporter Will Hoover for the Honolulu Advertiser notes that both the Advertiser and the Honolulu Star Bulletin published birth announcements for Obama. One of the announcements, the blogger notes, contains the actual address of Obama’s parents at the time they lived in Honolulu, 6085 Kalanianaole Highway. Newspaper officials tell Hoover that the announcements came, not from the parents, but from Hawaii’s Department of Health. “That’s not the kind of stuff a family member calls in and says, ‘Hey, can you put this in?’” Hoover explains. [What Really Happened (.com), 2008; St. Petersburg Times, 7/1/2009]

Entity Tags: Will Hoover, PolitiFact (.org ), Honolulu Advertiser, Hawaii Department of Health, Hillary Clinton, Barack Obama, FactCheck (.org), Honolulu Star Bulletin

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Cover of ‘The Obama Nation’Cover of ‘The Obama Nation’ [Source: Threshold / FactCheck (.org)]Dr. Jerome Corsi, a conservative author and blogger who was deeply involved in the 2004 Swift Boat Veterans for Truth campaign to besmirch presidential candidate John Kerry (D-MA), publishes a book, The Obama Nation: Leftist Politics and the Cult of Personality. The title is a play on the word ‘abomination.’ In his book, Corsi, who writes for the conservative Web site WorldNetDaily and blogs at the extremist Free Republic, attacks Democratic presidential candidate Barack Obama in a fashion similar to that used against Kerry—combining fact, hyperbole, speculation, and outright falsehoods in an attempt to demean and disparage Obama’s character and professional career. The publisher, Threshold (a division of Simon and Schuster devoted to publishing conservative political works), calls the book “[s]crupolously sourced” and “[m]eticulously researched and documented…” Among other allegations, Corsi accuses Obama of growing up under the influence of Communist, socialist, and radical Islamic mentors; of deep and secretive affiliations with ‘60s radicals William Ayers and Bernadette Dohrn; of espousing what he calls “black liberation theology” through his former pastor, Reverend Jeremiah Wright; connections to socialists and radical Islamists in Kenya, his father’s home country; deep and criminal ties to Chicago real-estate mogul Tony Rezko; and an intent to, if elected president, implement what Corsi calls “far-left” domestic and foreign policies. [Simon and Schuster, 8/1/2008; New York Times, 8/12/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] The book debuts as number one on the New York Times bestseller list, propelled by large bulk sales (large buys by particular organizations designed to artificially elevate sales figures) and an intensive marketing campaign carried out on conservative talk radio shows. “The goal is to defeat Obama,” Corsi says. “I don’t want Obama to be in office.” [New York Times, 8/12/2008]
Allegations Roundly Debunked - Unfortunately for Corsi, his allegations do not stand up to scrutiny. FactCheck.org, a non-partisan “‘consumer advocate’ for voters” site run by the University of Pennsylvania’s Annenberg Public Policy Center, finds that Corsi’s book “is a mishmash of unsupported conjecture, half-truths, logical fallacies and outright falsehoods.” It “is not a reliable source of facts about Obama.” FactCheck notes: “Corsi cites opinion columns and unsourced, anonymous blogs as if they were evidence of factual claims. Where he does cite legitimate news sources, he frequently distorts the facts. In some cases, Corsi simply ignores readily accessible information when it conflicts with his arguments.” The organization notes that Threshold’s chief editor, Republican operative Mary Matalin, said the book was not political, but rather “a piece of scholarship, and a good one at that.” FactCheck responds: “The prominent display of Corsi’s academic title (he holds a Ph.D. in political science) seems clearly calculated to convey academic rigor. But as a scholarly work, The Obama Nation does not measure up. We judge it to be what a hack journalist might call a ‘paste-up job,’ gluing together snippets from here and there without much regard for their truthfulness or accuracy.” [FactCheck (.org), 2008; FactCheck (.org), 9/15/2008] The St. Petersburg Times’s PolitiFact finds, “Taken as a whole, the book’s primary argument is that Obama is a likely communist sympathizer with ties to Islam who has skillfully hidden his true agenda as he ruthlessly pursues elected office,” an argument that the organization concludes is wholly unsupported by Corsi’s arguments and sources. [St. Petersburg Times, 8/1/2008] And an Associated Press article finds the book a “collect[ion of] false rumors and distortions [designed] to portray Obama as a sort of secret radical who can’t be trusted.” [Associated Press, 8/16/2008]
Unreliable Sources - As reported by progressive media watchdog site Media Matters, Corsi’s sources are often unreliable: for example, his allegation that Obama’s father divorced his mother according to “Islamic sharia law” is based on a single and unverifiable post made by an anonymous blogger. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes that although Corsi points to his over 600 endnotes as proof of his “rigorous” sourcing, many of those endnotes refer to obscure, unverifiable Internet postings, blog posts, and opinion columns. Four of Corsi’s sources refer to his own work. “Where Corsi does cite news sources,” the site says, “he sometimes presents only those that are consistent with his case while ignoring evidence that doesn’t fit the picture he paints.” [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Demonstrably False Claims - Some of Corsi’s claims are completely false: his statement that Obama did not dedicate his 2004 memoir, Dreams from My Father, to his parents or grandparents is easily debunked merely by reading the book’s introduction, in which Obama wrote, “It is to my family, though—my mother, my grandparents, my siblings, stretched across oceans and continents—that I owe the deepest gratitude and to whom I dedicated this book.” [Media Matters, 8/4/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] Corsi also claims, falsely, that Obama holds dual citizenship in the US and Kenya, though the Kenyan Constitution specifically prohibits dual citizenship. [FactCheck (.org), 9/15/2008] Corsi goes on to claim that Obama has long rejected his white family members from his mother’s side, including his grandparents in Hawaii who raised him for much of his childhood. This is part of Corsi’s argument about Obama’s secret embrace of the so-called “radical black rage” teachings of American activist Malcolm X. According to Corsi’s reading of Obama’s memoir: “His race, he self-determines, is African-American. In making that determination, he rejects everyone white, including his mother and his grandparents. We do not have to speculate about this. Obama tells this to us outright; his words are direct, defying us to miss his meaning.” But PolitiFact calls this “a significant misreading of Obama’s memoir,” and notes that Corsi ignores a large amount of evidence that points to Obama’s continued close relationship with his white family members throughout his life. PolitiFact concludes, “To conclude that Obama rejects everyone white, including his mother and his grandparents, Corsi has to significantly read against the memoir’s stated meaning. We find factual evidence also contradicts this statement, indicating that Obama maintained lifelong relations with his white relatives.” [St. Petersburg Times, 8/1/2008]
Insinuations and Leading Questions - Many of Corsi’s allegations are based on little more than questions and insinuations: for example, Corsi insinuates that Obama may not have stopped using marijuana and cocaine, as he admitted to doing during his high school years. Corsi writes: “Still, Obama has yet to answer questions whether he ever dealt drugs, or if he stopped using marijuana and cocaine completely in college, or whether his drug usage extended into his law school days or beyond. Did Obama ever use drugs in his days as a community organizer in Chicago, or when he was a state senator from Illinois? How about in the US Senate? If Obama quit using drugs, the public inquiry certain to occur in a general election campaign for the presidency will most certainly aim at the when, how and why…?” According to Media Matters, Obama wrote in his book Dreams from My Father that he stopped using drugs shortly after beginning college. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes: “Corsi… slyly insinuates—without offering any evidence—that Obama might have ‘dealt drugs’ in addition to using them. And he falsely claims that Obama has ‘yet to answer’ whether he continued using drugs during his law school days or afterward.… In fact, Obama has answered that question twice, including once in the autobiography that Corsi reviews in his book.”
Guilt by Association - Corsi alleges that Obama has links to Kenyan presidential candidate Raila Odinga, and claims that Obama is somehow linked to the violence surrounding the 2007 Kenyan presidential election. He bases his claim on a single visit by Obama and his wife, Michelle, to Kenya, where they publicly took AIDS tests to demonstrate the tests’ safety. In the testing process, Obama spoke briefly to the crowd. Odinga was on stage while Obama spoke. Corsi construes the speech as an Obama endorsement of Odinga, and, as FactCheck writes, “[h]e goes on to attribute all the violence in Kenya to an elaborate Odinga plot.” Corsi ignores the fact that during that trip, Obama also met with the other Kenyan presidential candidate, Mwai Kibaki, and with opposition leader Uhuru Kenyatta. Human Rights Watch blamed the violence following the election on both Odinga and Kibaki and their followers. FactCheck notes that Corsi uses the logical fallacy of “guilt by association” to fill Chapters 3 through 7. [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Misquoting Other Sources - Media Matters finds that Corsi sometimes misquotes and rewrites source material, as when he attributed a claim concerning Obama’s supposedly untoward business relationship with Rezko to articles in the Chicago Sun-Times, the Boston Globe, and Salon (.com) that made none of the claims Corsi attributes to them. Corsi also misquoted the conservative Web site NewsMax when he used one of its articles to falsely claim that Obama had been present at Chicago’s Trinity United Church during Reverend Wright’s denunciation of America’s “white arrogance.” (Obama was actually in Miami during Wright’s sermon.) [Media Matters, 8/4/2008] Corsi uses a man he calls one of Obama’s “closest” childhood friends, Indonesian Zulfan Adi, to back his assertion that Obama was once a practicing Muslim. However, Corsi does not report that Adi later retracted his claims about Obama’s religious practices, and admitted to knowing Obama for only a few months. Corsi also ignores a Chicago Tribune story that contains interviews with “dozens of former classmates, teachers, neighbors and friends [who] show that Obama was not a regular practicing Muslim when he was in Indonesia,” and other media reports that have conclusively proven Obama was never a Muslim (see January 22-24, 2008).
Ignoring the Obvious - Corsi repeatedly claims that Obama is a master speaker who bedazzles crowds with soaring flights of rhetoric, but never actually gives any specifics of what he intends to do as president. He writes: “At the end of every rhetorically uplifting speech Obama gives about the future of hope, millions of listeners are still left pondering, ‘Now what exactly did he say?’ If the politician is the message, as [campaign manager David] Axelrod and Obama have proclaimed, they can’t forever avoid telling us what precisely that message is.” But FactCheck notes that “Obama’s Web site is packed with details of what he proposes to do if elected. He lays out descriptions of his policy proposals, including tax cuts for most families and increases for those making more than $250,000 per year; a $150 billion, 10-year program to develop alternative energy sources and more efficient vehicles; a proposal to increase the size of the Army by 65,000 troops and another to create a public health insurance plan for those whose employers don’t offer health coverage. Whether or not one agrees with them, Obama has indeed presented detailed plans for dozens of policies. It’s hard to see how anyone writing a book on Obama could fail to acknowledge their existence.”
Conspiracy Theorist, 'Bigot,' and Veteran Liar - FactCheck notes: “Corsi is a renowned conspiracy theorist who says that [President] George Bush is attempting to create a North American Union… and that there is evidence that the World Trade Center may have collapsed [after the 9/11 attacks] because it was seeded with explosives. More recently, Corsi claimed that Obama released a fake birth certificate. We’ve debunked that twice now. [M]any of the themes in The Obama Nation are reworked versions of bogus chain e-mail smears.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] In August 2004, Media Matters found that Corsi routinely embraced both extremist opinions and personal invective. Corsi called Islam “a worthless, dangerous Satanic religion.” Of Catholicism, he wrote, “Boy buggering in both Islam and Catholicism is okay with the Pope as long as it isn’t reported by the liberal press.” Of Muslims themselves, he wrote, “RAGHEADS are Boy-Bumpers as clearly as they are Women-Haters—it all goes together.” And of Senator Hillary Clinton (D-NY), he wrote: “Anybody ask why HELLary couldn’t keep BJ Bill [former President Clinton] satisfied? Not lesbo or anything, is she?” [Media Matters, 8/6/2004] (Corsi posted these comments on the Free Republic under the moniker “jrlc,” and identified himself as “jrlc” on March 19, 2004.) [Free Republic, 3/18/2004; Jerome Corsi, 8/7/2004] An Obama campaign spokesman calls Corsi “a discredited, fringe bigot.” [Associated Press, 8/16/2008] FactCheck concludes, “In Corsi’s case, we judge that both his reputation and his latest book fall short when measured by the standards of good scholarship, or even of mediocre journalism.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] PolitiFact concludes: “A reader might think that because the book is printed by a mainstream publishing house it is well-researched and credible. On the contrary—we find The Obama Nation to be an unreliable document for factual information about Barack Obama.” [St. Petersburg Times, 8/20/2008]

Entity Tags: Mwai Kibaki, NewsMax, Salon (.com), Raila Odinga, Simon and Schuster, Trinity United Church of Christ, Tony Rezko, Michelle Obama, St. Petersburg Times, Zulfan Adi, Uhuru Kenyatta, William Ayers, Media Matters, Hillary Clinton, Malcolm X, Boston Globe, Bernadette Dohrn, Barack Obama, Associated Press, Annenberg Public Policy Center, Chicago Sun-Times, Mary Matalin, Chicago Tribune, FactCheck (.org), John Kerry, Jerome Corsi, David Axelrod, Jeremiah A. Wright Jr, Free Republic, WorldNetDaily, George W. Bush

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

A photograph of the actual Hawaiian birth certificate of Barack Obama, being held by FactCheck (.org) writer Joe Miller.A photograph of the actual Hawaiian birth certificate of Barack Obama, being held by FactCheck (.org) writer Joe Miller. [Source: FactCheck (.org)]FactCheck (.org), a non-partisan arm of the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania, certifies that its experts have verified that the birth certificate released by Senator Barack Obama (D-IL) is valid (see June 13, 2008). Since the release of the digitally scanned image, a firestorm of controversy (see July 20, 2008) has erupted over the authenticity of the certificate, even after Hawaiian officials verified its validity (see June 27, 2008) and the discovery of a printed birth announcement from a Honolulu newspaper (see July 2008). FactCheck notes that much of the controversy has been sparked by author Jerome Corsi, whose recent book Obamanation makes a host of negative claims against Obama (see August 1, 2008 and After), and who has told a Fox News interviewer that the birth certificate the campaign has is “fake” (see August 15, 2008). FactCheck releases the following statement: “We beg to differ. FactCheck.org staffers have now seen, touched, examined, and photographed the original birth certificate. We conclude that it meets all of the requirements from the State Department for proving US citizenship. Claims that the document lacks a raised seal or a signature are false. We have posted high-resolution photographs of the document as ‘supporting documents’ to this article. Our conclusion: Obama was born in the USA just as he has always said.” The actual certificate is in the hands of Obama campaign officials in Chicago, FactCheck reports, and has the proper seals and signature from Hawaiian registrar Alvin Onaka.
Certificate Meets Requirements for State Department Passport Issuance - FactCheck reports: “The certificate has all the elements the State Department requires for proving citizenship to obtain a US passport: ‘your full name, the full name of your parent(s), date and place of birth, sex, date the birth record was filed, and the seal or other certification of the official custodian of such records.’ The names, date and place of birth, and filing date are all evident on the scanned version, and you can see the seal above” in a photograph reproduced on FactCheck’s Web site.
'Short Form' Certificate - The copy possessed by the Obama campaign is called a “short form birth certificate.” The so-called “long form” is created by the hospital in which a child is born, and includes additional information such as birth weight and parents’ hometowns. The short form is what is provided by Hawaiian officials upon receiving a valid request for a birth certificate: It “is printed by the state and draws from a database with fewer details. The Hawaii Department of Health’s birth record request form does not give the option to request a photocopy of your long-form birth certificate, but their short form has enough information to be acceptable to the State Department.”
Scan Artifacts - The digitally scanned version released by the Obama campaign does indeed show “halos” around the black-text lettering, prompting some to claim that the text may have been copied onto an image of security paper. However, FactCheck writes, “the document itself has no such halos, nor do the close-up photos we took of it. We conclude that the halo seen in the image produced by the campaign is a digital artifact from the scanning process.”
Date Stamp, Blacked-Out Certificate Number - The digital scan also contains an unusual date stamp and a blacked-out certificate number. Campaign spokesperson Shauna Daly explains that the certificate is stamped July 2007 because that is when Hawaiian officials produced it for the presidential campaign. The campaign did not release a copy until mid-2008, leading some to speculate that the date stamp proved the digital scan was a forgery. Of the certificate number, Daly says that the campaign “couldn’t get someone on the phone in Hawaii to tell us whether the number represented some secret information, and we erred on the side of blacking it out. Since then we’ve found out it’s pretty irrelevant for the outside world.” FactCheck writes, “The document we looked at did have a certificate number; it is 151 1961 - 010641.”
'African' Father - Obama’s father, Barack Obama Sr., is listed on the certificate as “African,” sparking claims that Obama is actually of Kenyan citizenship. Kurt Tsue of the Hawaii Department of Health tells FactCheck that the father and mother’s race are told to officials by the parents, and thusly “we accept what the parents self identify themselves to be.” FactCheck writes: “We consider it reasonable to believe that Barack Obama Sr. would have thought of and reported himself as ‘African.’ It’s certainly not the slam dunk some readers have made it out to be.”
Differences in Borders - The “security borders” on the digital scan do indeed look slightly different from other examples of Hawaii birth certificates. Tsue explains: “The borders are generated each time a certified copy is printed. A citation located on the bottom left hand corner of the certificate indicates which date the form was revised.” He also confirms that the information in the short form birth certificate is sufficient to prove citizenship for “all reasonable purposes.” [FactCheck (.org), 8/21/2008]

Entity Tags: Kurt Tsue, Barack Obama, Barack Obama, Sr, Annenberg Public Policy Center, Alvin Onaka, Hawaii Department of Health, Shauna Daly, Jerome Corsi, FactCheck (.org)

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Philip J. Berg.Philip J. Berg. [Source: Qui Non Negat, Fatetur (.com)]Attorney Philip J. Berg, whose lawsuit challenging Senator Barack Obama (D-IL)‘s citizenship was thrown out of a Pennsylvania court (see August 21-24, 2008), claims that because Obama never personally responded to his lawsuit, Obama is thusly “admitt[ing]” to the lawsuit’s allegations. Berg charged that Obama was not born in the United States (see June 13, 2008, June 27, 2008, and August 21, 2008), but in Mombasa, Kenya. Berg cites Rule 36 of the Federal Rules of Civil Procedure, which states that unless the accused party provides a written answer or objection to charges within 30 days, the accused legally admits the matter. Obama, through his campaign lawyers, filed motions to dismiss the lawsuit and did not directly answer the charges in it. Therefore, Berg says Obama has legally admitted he is not a natural-born citizen. Berg is asking the court to formally declare Obama’s admission and for the Democratic National Committee (DNC) to name someone else as its presidential candidate. To a reporter with the conservative news blog WorldNetDaily, Berg says: “Obama and the DNC ‘admitted,’ by way of failure to timely respond to requests for admissions, all of the numerous specific requests in the federal lawsuit. Obama is ‘not qualified’ to be president and therefore Obama must immediately withdraw his candidacy for president and the DNC shall substitute a qualified candidate.” Obama’s campaign has said that lawsuits such as Berg’s (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), are not actually about Obama’s birth certificate, but instead are “about manipulating people into thinking Barack is not an American citizen.” Obama’s campaign has issued a number of documents and assertions that prove Obama’s citizenship, as have several non-partisan fact-checking organizations. Berg has offered to drop his lawsuit if Obama will prove his citizenship to Berg’s satisfaction. Berg tells a conservative blogger: “It all comes down to the fact that there’s nothing from the other side. The admissions are there. By not filing the answers or objections, the defense has admitted everything. He admits he was born in Kenya. He admits he was adopted in Indonesia. He admits that the documentation posted online is a phony. And he admits that he is constitutionally ineligible to serve as president of the United States.” [WorldNetDaily, 10/21/2008] Joseph Sandler, a lawyer who filed one of the motions to dismiss on behalf of Obama, says Berg’s contention is erroneous. He goes on to explain why claims like these are never challenged or explained by defending lawyers: “When you file a motion to dismiss, to try to get the case thrown out before any factual inquiry is made, the facts that the plaintiffs put into their complaint are assumed to be true. You have to show that even if the facts were true, they don’t have a case.” [Washington Independent, 7/24/2009]

Entity Tags: WorldNetDaily, Democratic National Committee, Barack Obama, Joseph Sandler, Philip J. Berg

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Screenshot of Pamela Geller during an appearance on Fox News.Screenshot of Pamela Geller during an appearance on Fox News. [Source: Conservative News Watch (.org)]Pamela Geller, who owns the far-right blog Atlas Shrugs, posts a long, intricate screed from Rudy Schulz that claims President Obama could not have been born in Hawaii, because his mother Stanley Ann Dunham was attending classes at the University of Washington at the time. Schulz also states his belief, supported by a large amount of supposition and exposition but no real facts, that Obama forged his Hawaiian birth certificate to hide his true father: slain civil rights leader Malcolm X. The claim that Dunham was attending classes in Washington State at the time of his birth was first promoted on conservative news blog WorldNetDaily by author Jerome Corsi (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, and October 9, 2008), who stated, “How Dunham was able to travel the 2,680 air miles from Honolulu to Seattle only a few days after the birth of her baby is not disclosed in the currently available public record concerning President Obama’s birth.” [Pamela Geller, 10/24/2008; WorldNetDaily, 8/4/2009] Evidence that Dunham registered for classes at the University of Washington in mid-August 1961, but actually arrived in Washington to begin her coursework in September 1961, with infant Barack in tow, is ignored by Corsi, Schulz, and Geller. [Seattle Times, 2/5/2008] After Geller receives a barrage of criticism and mockery over the “Malcolm X” claim, she updates the original blog post to read: “The ‘Atlas says that Barack Obama is Malcolm X’s love child’ charge has gone viral among leftards and lizards. The only problem with it is that it is false. I am not the author of this post, and I posted it because the writer did a spectacular job documenting Obama’s many connections with the far left. The Malcolm X claim is one minor part of this story, and was of interest to me principally as part of the writer’s documentation that Stanley Ann Dunham could not have been where the Obama camp says she was at various times. I do not believe that Barack Obama is Malcolm X’s love child, and never did—but there remain many, many unanswered questions about his early life and upbringing.” [Pamela Geller, 10/24/2008]

Entity Tags: Pamela Geller, Ann Dunham, Barack Obama, Malcolm X, Rudy Schulz, Jerome Corsi

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Hawaii’s Director of Health Dr. Chiyome Fukino says she and the registrar of vital statistics, Alvin Onaka, have personally verified that the Hawaii Department of Health holds Senator Barack Obama (D-IL)‘s original birth certificate (see June 13, 2008, June 27, 2008, July 2008, and August 21, 2008). Fukino says that she has “personally seen and verified that the Department of Health has Senator Obama’s original birth certificate on record in accordance with state policies and procedures.” Fukino and Onaka thereby verify that Obama is, indeed, an American citizen. Fukino releases the statement in an attempt to stem the tide of conspiracy theories that assert Obama is not a US citizen—“birtherism”—and therefore cannot be eligible to be president. Fukino adds that no state official, including Governor Linda Lingle (R-HI), ever issued instructions that Obama’s certificate be handled differently. Hawaii state law prohibits the release of the so-called “long form” birth certificate to anyone who does not have a tangible interest; state law says that the “short form” the state releases to its citizens, and that Obama has long ago made public (see June 13, 2008), is legal and valid in and of itself. State courts in Ohio, Pennsylvania (see August 21-24, 2008), and Washington State have recently dismissed court challenges to Obama’s citizenship. [FactCheck (.org), 8/21/2008; Associated Press, 10/31/2008] Fukino tells a Honolulu reporter: “This has gotten ridiculous (see July 20, 2008). There are plenty of other, important things to focus on, like the economy, taxes, energy.” Asked if this “[w]ill be enough to quiet the doubters,” Fukino responds: “I hope so. We need to get some work done.” [FactCheck (.org), 8/21/2008]

Entity Tags: Chiyome Fukino, Linda Lingle, Alvin Onaka, Hawaii Department of Health, Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Alan Keyes.Alan Keyes. [Source: WorldNetDaily (.com)]Alan Keyes (R-IL), the unsuccessful presidential candidate who ran under the American Independent Party banner, files a petition, Keyes v. Bowen, with the Superior Court of California in Sacramento. The action is filed by Gary Kreep of the United States Justice Foundation on behalf of Keyes, along with well-known “birther” lawyer Orly Taitz. Two California electors, Wiley S. Drake and Markham Robinson, are also named with Keyes in the action. Keyes’s “Petition for Writ of Mandate” claims that President-elect Barack Obama (D-IL)‘s US citizenship is unproven (see (see June 13, 2008, June 27, 2008, July 2008, August 21, 2008, and October 30, 2008) and therefore he must be stopped from taking office until it is proven one way or the other. “Should Senator Obama be discovered, after he takes office, to be ineligible for the Office of President of the United States of America and, thereby, his election declared void,” the petition states, “Petitioners, as well as other Americans, will suffer irreparable harm in that (a) usurper will be sitting as the President of the United States, and none of the treaties, laws, or executive orders signed by him will be valid or legal.” The petition requests that Secretary of State Debra Bowen be prevented “from both certifying to the governor the names of the California Electors, and from transmitting to each presidential Elector a Certificate of Election, until such documentary proof is produced and verified showing that Senator Obama is a ‘natural born’ citizen of the United States and does not hold citizenship of Indonesia, Kenya, or Great Britain.” It continues with a request for a writ barring California’s electors from signing the Certificate of Vote until documentary proof is produced. The defendants include Bowen, Obama, Vice President-elect Joseph Biden (D-DE), and the 55 California electors. The petition uses a fraudulently edited audiotape (see October 16, 2008 and After) as primary evidence that Obama was born in Kenya and is therefore ineligible to be president. Referring to the tape’s transcript, and a previously dismissed lawsuit by Philip Berg (see August 21-24, 2008) currently using the same audiotape to justify an appellate reversal, Keyes writes, “Mr. Berg provided documents [to the Supreme Court] to the effect that Senator Obama was born in what is now Kenya… and that his paternal grandmother was present at his birth.” The petition states as a “fact” that Obama’s paternal grandmother stated that “she was present during [his] birth… [she] affirmed that she ‘was in the delivery room in Kenya when he was born Aug. 4, 1961.’” The suit asks that the court issue an immediate injunction prohibiting California’s 55 electors from voting for Obama in the upcoming Electoral College vote on December 15, 2008, which would prevent Obama from being officially declared president. Keyes’s writ asks that documentary proof be received and verified by the California secretary of state that the allegations are false and that Obama is affirmatively proven to be a “natural born citizen” by a series of tests not required of any previous president-elect. Investigative blogger Greg Doudna will speculate that Keyes’s extraordinary actions have been sparked in part because he has now been twice defeated by Obama in elections; Obama defeated him in an Illinois election for US Senate in 2004. [Keyes et al v. Bowie et al, 11/13/2008 pdf file; WorldNetDaily, 11/14/2008; Sacramento Union, 11/15/2008; Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file] After filing the lawsuit, Keyes tells a reporter: “I and others are concerned that this issue be properly investigated and decided before Senator Obama takes office. Otherwise there will be a serious doubt as to the legitimacy of his tenure. This doubt would also affect the respect people have for the Constitution as the supreme law of the land. I hope the issue can be quickly clarified so that the new president can take office under no shadow of doubt. This will be good for him and for the nation.” [Sacramento Union, 11/15/2008]
'Pure Garbage' - An Obama spokesperson tells WorldNetDaily: “All I can tell you is that it [the petition] is just pure garbage. There have been several lawsuits, but they have been dismissed.” [WorldNetDaily, 11/13/2008]
Affidavit from Phony 'Computer Graphics Expert' - Self-described “computer graphics expert” “Dr. Ron Polarik,” a conservative blogger, records a video (that blurs his face and disguises his voice) explaining how the actual Obama birth certificate was forged using Photoshop. Polarik submits an affidavit in support of the filing, but because he signs it “XXXXXXXXXXX,” the affidavit is inadmissible. Kreep later tells a reporter, “If it ever comes down to it, we’ll use his real name.” [Washington Independent, 7/24/2009] The Berg lawsuit also used material supplied by Polarik. Computer forensics expert Dr. Neal Krawetz later determines that Polarik’s analysis is a clumsy fraud perpetuated by an amateur with no real expertise. [Neal Krawetz, 11/25/2008; Washington Independent, 7/24/2009; Hacker Factor, 2011] Libertarian lawyer Loren Collins later traces a timeline of what he will call Polarik’s “ever-changing resume,” and questions Polarik’s claims to his several doctorates and areas of expertise. [Loren Collins, 7/7/2009] Collins later discovers that “Polarik” is actually a man named Ronald Jay Polland, who holds a doctorate in instructional systems, has experience conducting surveys and statistical reports, operates a one-man consulting firm in Florida, and describes himself on his MySpace page as an “[e]xpert advisor on relationships, romance, and… dating.” Polland’s resume, unlike “Polarik’s,” claims no expertise in document forensics, computing systems, or graphics. [Loren Collins, 7/29/2009] Krawetz will learn that Polland claimed to use a pseudonym on the Internet because “he fears threats from Obama supporters.” [Neal Krawetz, 11/25/2008]

Entity Tags: Debra Bowen, Loren Collins, Gary Kreep, Greg Doudna, Joseph Biden, Markham Robinson, Neal Krawetz, Barack Obama, Wiley S. Drake, Alan Keyes, Philip J. Berg, Orly Taitz, US Electoral College, United States Justice Foundation, Ronald Jay Polland

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Salon columnist Alex Koppelman explores the widening sets of claims that purport to prove President Barack Obama is not a US citizen—the heart of the so-called “birther” conspiracy theory. The Obama campaign long ago produced a valid birth certificate that allowed Obama to run legitimately as a presidential candidate (see June 13, 2008), Obama’s mother Ann Dunham has also affirmed her son’s citizenship, and Hawaiian officials have confirmed that Obama was indeed born in a hospital in Honolulu (see October 30, 2008). However, some on the right continue to promulgate the tale of Obama’s supposed Kenyan citizenship, or Indonesian citizenship, or British citizenship. The Chigago Tribune recently ran a paid advertisement questioning Obama’s citizenship (see December 3, 2008). Conservative news and opinion blogs such as WorldNetDaily run stories on a near-daily basis challenging Obama’s citizenship, or producing hoax “birth certificates” that “prove” Obama was born in Mombasa, Kenya, or other locales (see July 20, 2008). Plaintiffs have filed lawsuits challenging Obama’s citizenship in a number of state courts, all of which have been rejected (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), and a similar case goes up for review in the Supreme Court (that case also challenges Republican presidential contender John McCain’s citizenship, as McCain was born in the former Panama Canal Zone to parents serving in the US military, another legitimate way of securing citizenship—see March 14 - July 24, 2008 and August 21-24, 2008). Michael Shermer, publisher of Skeptic Magazine and a columnist for Scientific American, notes that some people will never let go of the idea that Obama is not a citizen, no matter what level of proof is provided. “There’s no amount of evidence or data that will change somebody’s mind,” he says. “The more data you present a person, the more they doubt it.… Once you’re committed, especially behaviorally committed or financially committed, the more impossible it becomes to change your mind.” Any inconvenient facts are irrelevant, he says. Chip Berlet, a senior analyst with Political Research Associates, agrees. People who believe in a conspiracy theory “develop a selective perception, their mind refuses to accept contrary evidence,” Berlet says. “As soon as you criticize a conspiracy theory, you become part of the conspiracy.” Social psychologist Evan Harrington adds: “One of the tendencies of the conspiracy notion, the whole appeal, is that a lot of the information the believer has is secret or special. The real evidence is out there, [and] you can give them all this evidence, but they’ll have convenient ways to discredit [it].” Koppelman notes that during the presidential election, so-called “birthers” said that they would drop their claims if only Obama would release the “long form” of his birth certificate, even though to do so would be to violate Hawaii’s privacy laws, which keep all such documents under lock and key. During the campaign, Dr. Chiyome Fukino, the director of Hawaii’s Department of Health, released a statement saying she had verified that the state has the original birth certificate on record (see October 30, 2008), and that Obama’s Hawaiian birth is a matter of state record. Experts with the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania, part of the FactCheck (.org) organization, have examined the certificate and verified its authenticity (see August 21, 2008), as has PolitiFact (see June 27, 2008). Koppelmann notes that the conspiracy theory has grown to the point where talk-show hosts such as Rush Limbaugh and Michael Savage have suggested that Obama used the occasion of his grandmother’s death to go to Hawaii to alter the record (see November 10, 2008). Koppelman notes that many who align themselves with the “birther” movement are well-known conspiratorists. Author Jerome Corsi, who attacked Obama’s citizenship in a pre-election book (see August 1, 2008 and After), has spoken of “secret government plans” to form a “North American Union” with Canada and Mexico. Philip Berg, who filed the lawsuit that had until now drawn the most public attention, asserts that the 9/11 attacks were staged by the US government (so-called “trutherism”). Another critic, Andy Martin, who seems to be the source of the rumor that Obama is a Muslim and is a strong “birther” proponent, was denied an Illinois law license on the grounds that he was mentally unfit to practice law (see October 17-22, 2008). Robert Schulz, who ran the Tribune ads, is a well-known tax protester and anti-government rhetorician. [Salon, 12/5/2008]

Entity Tags: Rush Limbaugh, Robert L. Schulz, WorldNetDaily, Philip J. Berg, PolitiFact (.org ), Michael Savage, Barack Obama, Chicago Tribune, Anthony Robert Martin-Trigona, Alex Koppelman, Ann Dunham, Chip Berlet, Chiyome Fukino, Evan Harrington, John McCain, Jerome Corsi, FactCheck (.org), Michael Shermer

Timeline Tags: Domestic Propaganda

One of the billboards erected by WorldNetDaily.One of the billboards erected by WorldNetDaily. [Source: WorldNetDaily]The conservative news blog WorldNetDaily (WND), which has been at the forefront of the “birther” movement challenging President Obama’s citizenship (see August 1, 2008 and After, October 21, 2008, October 24, 2008, November 12, 2008 and After, and December 5, 2008), begins erecting billboards asking “Where’s the Birth Certificate?” Joseph Farah, editor and chief executive officer of WND, calls the billboard initiative “the truth and transparency campaign.” The first, a digital electronic billboard, is displayed along Highway 165 in Ball, Louisiana, and two more standard billboards are being prepared for display in Los Angeles and Pennsylvania. Farah says the “national [billboard] campaign is going to be big and long-lasting,” and uses WND to solicit donations for more billboards. Farah says he and the WND staff deliberately chose not to name Obama in the billboards: “There are several reasons we chose the message, ‘Where’s the birth certificate?’ There is only one birth certificate controversy in this country today—despite the near-total absence of this issue from coverage in the non-WND media. This is a grass-roots issue that resonates around the country, as our own online petition with nearly 400,000 signers suggests. In addition, I like the simplicity of the message. I like the fact that the message will cause some people to ask themselves or others about the meaning of the message. It will stir curiosity. It will create a buzz. I’m assuming when these billboards are springing up all over the country, it might even make some in the news media curious. And there’s one more factor that persuaded me this was the way to go. Come 2012, campaign laws will pose restrictions on political advertising mentioning the names of presidential candidates. This one clearly doesn’t. I would like to see the federal government make the case that this is somehow a political ad.” Farah blames “timid elected officials in Washington, corrupt judges around the country, and a news media that show a stunning lack of curiosity about the most basic facts of Obama’s background—especially how it relates to constitutional eligibility for the highest office in the land” for failing to investigate the “birther” controversy. Obama released his birth certificate in 2008 (see June 13, 2008), and since then it has been validated by multiple governmental and independent sources (see June 27, 2008, July 2008, August 21, 2008, and October 30, 2008). Farah, however, is not convinced, and believes the birth certificate “controversy” is part of a larger, sinister scheme by the Obama administration: “As Obama transforms this country from self-governing constitutional republic to one governed by a central ruling elite, the simple fact remains that no controlling legal authority has established that he is indeed a ‘natural born citizen’ as the Constitution requires,” he says. “Obama’s promises of transparency have become a bad joke as he continues to hide simple, innocuous documents like his birth certificate and his student records.” Farah says WND is operating as an “independent watchdog on government” by launching the billboard campaign, and not acting as a partisan organization. “I wish such a campaign were not absolutely necessary,” he says. “I wish there were checks and balances in our political and electoral systems to ensure that constitutional eligibility of presidential candidates was established before politicians could assume the highest office in the land. I wish my colleagues in the news media believed the Constitution really means what it says and pressed this issue as hard as we have pressed it at WND. I wish radio talk show hosts were bold enough to ask this question. But wishing is not enough. It’s time to raise the visibility of this issue vital to the rule of law in America. I ask everyone to pitch in and help WND make a simple yet profound statement: The Constitution still matters.” [WorldNetDaily, 5/20/2009] In November 2010, WND will erect a “birth certificate” billboard along Highway 93 near Kingman, Arizona, the small town in which Oklahoma City bomber Timothy McVeigh planned the destruction of the Murrah Federal Building (see 8:35 a.m. - 9:02 a.m. April 19, 1995). Other billboards will be erected in Pennsylvania, Texas, Alabama, and Delaware. [WorldNetDaily, 11/8/2010]

Entity Tags: Joseph Farah, Barack Obama, Timothy James McVeigh, WorldNetDaily

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Conservative author Jonathan Kay covers the National Tea Party Convention in Nashville, Tennessee (see February 4-6, 2010), and publishes a column that states: “[I]t has become clear to me that the movement is dominated by people whose vision of the government is conspiratorial and dangerously detached from reality. It’s more John Birch than John Adams.” Kay, who is writing a book on alternative theories about the 9/11 attacks, is astonished at the breadth and depth of the conspiracy theories that many tea parties, and tea party organizations, seem to embrace. The “villain list,” as Kay calls it, includes banks; bailed-out corporations; Republican Party leaders such as RNC chairman Michael Steele, whom they feel ignore the tea parties; colleges and universities; CNN’s Anderson Cooper; Fox News pundits like Bill O’Reilly who scorn them; “big media” outlets such as the Washington Post; and even moviemakers like James Cameron, who make movies that they feel contain “hidden messages” to fool Americans into supporting gay rights, cuts in military spending, and the like. The central figure in their net of conspiracy theories, Kay writes, is Barack Obama (see May 7, 2010). The convention is opened by anti-environmentalist Steve Malloy, who accuses Obama and his administration of working to control every aspect of Americans’ lives, from the colors of their cars to the temperatures to which they set their home heating units, all to comply with what Malloy says is the United Nations’s greenhouse gas-reduction program. According to Malloy: “Obama isn’t a US socialist. He’s an international socialist. He envisions a one-world government.” Kay is particularly concerned that, based on what he hears at the convention, the tea parties are affiliating themselves with far-right, white supremacist ideology such as that espoused by the John Birch Society (see March 10, 1961 and December 2011). They seem particularly enamored of the “New World Order” conspiracy (see September 11, 1990, November 5, 2008, March 17, 2009, March 18, 2009, March 24, 2009, March 24, 2009, and April 6, 2009). A convention speaker, former judge Roy Moore, tells his listeners that Obama intends to station “a UN guard in every house[hold].” Radio host Alex Jones is a favorite among tea partiers, Kay writes; Jones claims that Obama’s presidency is a plot by the leaders of the New World Order to “con the Amercican people into accepting global slavery.” One conventioneer tells Kay that Washington liberals “engineered the financial crash so they could destroy the value of the US dollar, pay off America’s debts with worthless paper, and then create a new currency called the Amero that would be used in a newly created ‘North American Currency Union’ with Canada and Mexico.” Shortly thereafter, the convention shows a “documentary” entitled Generation Zero that makes similar claims. The claims that Obama is a Kenyan who is ineligible to be president is a favorite theory, Kay writes; WorldNetDaily publisher Joseph Farah (see August 1, 2008 and After, December 5, 2008, May 28, 2009, July 21, 2009, and August 1-4, 2009) tells the crowd that the circumstances of Obama’s birth are more mysterious than the birth of Jesus Christ, and says, “My dream is that if Barack Obama seeks reelection in 2012 that he won’t be able to go to any city, any city, any town in America without seeing signs that ask, ‘Where’s the birth certificate?’” (see May 18, 2009). Kay concludes: “Perhaps the most distressing part of all is that few media observers bothered to catalog these bizarre, conspiracist outbursts, and instead fixated on Sarah Palin’s Saturday night keynote address. It is as if, in the current overheated political atmosphere, we all simply have come to expect that radicalized conservatives will behave like unhinged paranoiacs when they collect in the same room. That doesn’t say much for the state of the right in America. The tea partiers’ tricornered hat is supposed to be a symbol of patriotism and constitutional first principles. But when you take a closer look, all you find is a helmet made of tin foil.” [National Tea Party Convention, 2/2010; Newsweek, 2/8/2010]

Entity Tags: Steve Malloy, Sarah Palin, Washington Post, United Nations, Roy Stewart Moore, Joseph Farah, Alex Jones, Michael Steele, Anderson Cooper, Bill O’Reilly, Barack Obama, John Birch Society, Jonathan Kay, James Cameron

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The CPAC 2012 logo. The small print at the bottom reads, ‘A project of the American Conservative Union.’ The CPAC 2012 logo. The small print at the bottom reads, ‘A project of the American Conservative Union.’ [Source: CPAC (.org)]The annual Conservative Political Action Conference (CPAC) event, featuring Republican presidential contenders Mitt Romney (R-MA), Newt Gingrich (R-GA), and Rick Santorum (R-PA), also features two noted white supremacists, Peter Brimelow and Robert Vandervoort, as headlined participants. Brimelow, the owner of the anti-immigration, anti-Semitic, and white supremacist Web site VDare.com (see November 26, 2004 and May 2008), is part of a panel discussion titled “The Failure of Multiculturalism: How the Pursuit of Diversity is Weakening the American Identity.” Vandervoort, who writes for the anti-immigrant, white supremacist Web site ProEnglish.com and has ties with the supremacist groups American Renaissance (see July 15, 2002 and September 1995) and the Council of Conservative Citizens (see January 23, 2005, June 2, 2009, and April 16, 2011), speaks on a panel discussion about “High Fences, Wide Gates: States vs. the Feds, the Rule of Law, and American Identity.” Vandervoort also takes part in the “multiculturalism” panel discussion with Brimelow. [Little Green Footballs, 2/8/2012; Newsone, 2/9/2012; Conservative Political Action Conference, 2/9/2012 pdf file] Other Republicans speaking at the conference include Senate Minority Leader Mitch McConnell (R-KY) and Representative Michele Bachmann (R-MN). CPAC also hosts groups such as the anti-gay Family Research Council and the segregationist Youth for Western Civilization. CPAC denied permission for the gay conservative group GOProud to participate in the event, citing the group’s “behavior and attitude” as its reason for denying access. Michael Keegan, the president of the liberal organization People for the American Way (PFAW), issued a statement calling on Romney, Santorum, and Gingrich to “speak out” against Brimelow and Vandevoort’s participation, and adding, “It’s shocking that the CPAC would provide a platform for someone like Brimelow.” [Right Wing Watch, 2/8/2012] CPAC’s main organizer, the American Conservative Union (ACU), refused to heed calls by Keegan and others to repudiate Brimelow and Vandervoort, instead issuing the following oblique statement through spokeswoman Kristy Campbell: “CPAC is proud to have more than 150 sponsors and exhibitors this year. This panel was not organized by the ACU, and specific questions on the event, content, or speakers should be directed to the sponsoring organization. Cosponsors and affiliated events do not necessarily represent the opinions of the American Conservative Union.” [Buzzfeed, 2/8/2012] Conservative blogger Charles Johnson, who in recent years has regularly protested against what he perceives as the increasing prominence of racism on the American political right, writes: “I admit, this one kind of shocks me, and it’s not easy to do that any more. I knew the right wing had gone bug-eyed loony, but this is way beyond the usual xenophobia and paranoid bigotry; this is open white nationalism at the Republican right’s premier high-profile conference, in an election year. Stunning. Masks are dropping all over Wingnutland.” [Little Green Footballs, 2/8/2012] During the panel on multiculturalism, Brimelow and Vandervoort are joined by Representative Steve King (R-IA) in claiming that America’s “identity” is being “weakened” by its acceptance of minority citizens and their cultural influence. Vandervoort claims that “leftist thugs” have attempted to prevent him from taking part in the event as part of their larger attempt to “shut down freedom of speech and freedom of assembly.” Brimelow calls multiculturalism and bilingualism “diseases” that are infecting American society as they work to empower minorities and “suppress traditional” (i.e. white) citizens. Multiculturalism and bilingualism are, he says, a “ferocious attack on the working class.” King discusses his bill that would make English the official language of the United States. King praises Brimelow, telling him that he has “read your books” and says to the gathered onlookers that Brimelow “eloquently wrote about the balkanization of America.” [Right Wing Watch, 2/9/2012] The 2011 CPAC event welcomed the far-right, implicitly racist John Birch Society as one of its sponsors (see April 19, 2010 and December 2011). That year, some conference participants stated their opposition to having white supremacists taking part in the event, opposition that apparently was not raised this year. And in 2011, Joseph Farah, the publisher of WorldNetDaily, was not part of CPAC because organizers did not want him discussing his questions about President Obama’s citizenship (see May 18, 2009 and March 24, 2011). This year, Farah is allowed to return.” [MaddowBlog, 2/9/2012]

Entity Tags: Rick Santorum, Robert Vandervoort, ProEnglish (.com), VDare (.com ), Willard Mitt Romney, Steve King, Newt Gingrich, Youth for Western Civilization, Mitch McConnell, Peter Brimelow, Michael Keegan, Charles Johnson, American Conservative Union, American Renaissance, Council of Conservative Citizens, Family Research Council, Conservative Political Action Conference, John Birch Society, Kristy Campbell, GOProud, Michele Bachmann, Joseph Farah

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike