!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'July 22, 2004: 9/11 Commission Finds No 9/11 Insider Trading'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event July 22, 2004: 9/11 Commission Finds No 9/11 Insider Trading. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Page 26 of 26 (2530 events)
previous | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 | next

Whitney Houston.Whitney Houston. [Source: Sandra Rose (.com)]Fox News posts a story about the sudden and as-yet-unexplained death of African-American singer Whitney Houston. Within minutes, the story receives numerous comments featuring a variety of racial slurs against Houston and African-Americans in general. Conservative blogger Charles Johnson lambasts the commenters and Fox News for the posts. Johnson writes: “I don’t even know what to say about this any more. There’s a real sickness running rampant in the right wing; the Fox News comment thread on Whitney Houston’s death is yet another disgusting deluge of outright racism.… There are almost 5,000 comments posted in the thread.” He quotes a number of the comments posted on the first few pages, noting that “the racist b_stards deliberately misspell their slurs or insert random spaces, so they aren’t caught by word filters. And many of the worst comments have numerous ‘likes’ from other commenters.” Calling Houston a “n_gger” is the most common slur used, with the first comment Johnson quotes calling her “just an inferior lo w life ni gg er that needed to go,no tragedy,no loss.” Many inaccurately call Houston a “thug” from the “ghetto” and speculate that she died from a drug overdose, with some labeling her a “crack ho.” Others insult African-Americans’ intelligence, physical type, and work ethic. Some call her a “monkey,” and many reference her “jungle” origins. Many insult her as a woman and make crude sexual references to her. Many celebrate her death as another African-American “off the public social rolls,” while others cheer the loss of another “Obama voter.” One poster writes, “To bad it wasnt the monkey in the White House.” Another poster writes: “I am now patiently waiting for the grand messiah Obama to have a blk fundraiser in honor of Whitley with Kevin Costner as guest of honor with all the Hollywood elites invited along with Alan Colmes, Al Sharpton, Jeremia Wright, Charles Rangel, etc. with a menu featuring blk eyed peas, grits, Imported Kobe steak, Dom Perignon, sweet potato pie and a mus lll im scarf as a momento of this great occasion. Of course the door prize will be an all expense paid trip to Kenya to visit the Obama tribe and birthplace of his ancestors while the American people still look for this imposter’s birth certificate in Hawaii !!!” The commenter deliberately misspells “Muslim,” presumably to avoid having his or her comment filtered. Another poster blames “the black gene pool” for being genetically inferior and thereby unable to “handle fame and fortune whether it’s derived from music, acting, sports or just plain entertainment.” Another poster says African-Americans are not “included in the human race.” Another accuses Houston of smoking crack with President Obama, and of having sexual relations with him, accusations echoed by subsequent posters. One asks why “Afro-Americans” are allowed to “use English names” when they should be named “Kunta Kinti or Moguba Magaba.” After quoting several pages of comments, Johnson writes: “There’s more. A lot more. But I have to stop now because it’s making me physically ill.” [Fox News, 2/12/2012; Charles Johnson, 2/12/2012] The day after, Fox News deletes the entire comments thread and purges all of the comments from public view. Johnson writes: “It was probably easier to just trash the whole thing than try to moderate 5,000 comments full of racial slurs. I’ll bet somebody at Fox News is pretty pissed off at me today.” [Charles Johnson, 2/13/2012] At the far-right blog Free Republic, a poster blames “liberals” for posting the comments as part of what he calls a “COINTELPRO” (or counterintelligence program) operation, and implies Johnson is behind the “scheme.” The Free Republic post features its own racist comments about Houston, with one commenter calling her a “schvatza,” a Yiddish racial slur. [Free Republic (.com), 2/13/2012]

Entity Tags: Charles Johnson, Fox News, Barack Obama, Free Republic, Whitney Houston

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The Republican presidential primaries are being largely controlled, at least from a financial standpoint, by a very few extraordinarily wealthy individuals, according to research provided by former Treasury Secretary Robert Reich and the news organization ProPublica. In January 2012, the campaign of frontrunner Rick Santorum (R-PA) was almost entirely funded by billionaires William Dore and multi-millionaire Foster Friess (see February 16-17, 2012), who between them supplied over three-quarters of the $2.1 million donated to Santorum’s “super PAC” “Red White and Blue Fund.” Dore is the president of a Louisiana energy corporation and Friess is a fund manager in Wyoming. Of the $11 million raised by the super PAC supporting Newt Gingrich (R-GA), $10 million came from Sheldon Adelson and his wife, Miriam. Adelson runs a casino ownership group in Las Vegas. Most of the rest of Gingrich’s funding came from Texas billionaire Harold Simmons. PayPal co-founder Peter Thiel provided $1.7 million of the $2.4 million raised in January by the super PAC for Ron Paul (R-TX). As for Mitt Romney (R-MA), himself a multi-millionaire, his super PAC “Restore Our Future” raised $6.6 million in January. Almost all of it came from 40 donors, including hedge fund billionaires Bruce Kovner, Julian Robertson (the largest donor at $1.25 million), and David Tepper, hotel owners J.W. Marriott and Richard Marriott, and Hewlett-Packard CEO Meg Whitman. The lobbying firm FreedomWorks (see 1984 and After, May 16, 2008, February 16-17, 2009, February 19, 2009 and After, February 27, 2009, March 13, 2009 and After, April 2009 and After, April 14, 2009, April 15, 2009, June 26, 2009, Late July, 2009, August 5, 2009, August 6, 2009, August 6-7, 2009, August 10, 2009, August 14, 2009, August 19, 2009, August 24, 2010, September 2010, September 12, 2010 and August 17, 2011) has contributed over $1.4 million to various Republican candidates. Reich writes, “Whoever emerges as the GOP standard-bearer will be deeply indebted to a handful of people, each of whom will expect a good return on their investment.” Reich goes on to cite American Crossroads’s “super PAC” Crossroads GPS, founded by Republican political consultant Karl Rove, and its lineup of corporate moguls contributing hundreds of millions of dollars. The lineup of Crossroads supporters includes Charles and David Koch (see 1940 and After, 1977-Present, 1979-1980, 1981-2010, 1984 and After, 1997, Late 2004, Late 2004, October 2008, August 5, 2009, November 2009, July 3-4, 2010, August 30, 2010, September 2010, August 17, 2011, April 2010 and After and October 4, 2011), and Harold Simmons, owner of Contran Corporation, who has contributed $10 million to the organization. Reich says there is no legal way to know exactly how much the Kochs and their fellows have contributed: “The public will never know who or what corporation gave what because, under IRS regulations, such nonprofit ‘social welfare organizations’ aren’t required to disclose the names of those who contributed to them.” The previous limit of $5,000 per year per individual was erased by the 2010 Supreme Court Citizens United v. Federal Election Commission decision, a decision Reich calls “grotesque.” Reich writes: “In a sense, Santorum, Gingrich, Paul, and Romney are the fronts. Dore et al. are the real investors.… Now, the limits are gone. And this comes precisely at a time when an almost unprecedented share of the nation’s income and wealth is accumulating at the top. Never before in the history of our Republic have so few spent so much to influence the votes of so many.” [The Atlantic, 2/2/2012; Salon, 2/21/2012; ProPublica, 2/21/2012] President Obama’s super PAC, “Priorities USA Action,” has received $2 million from Hollywood mogul Jeffrey Katzenberg and another $1 million from the Service Employees International Union’s Committee on Political Education (SEIU COPE). However, Priorities USA has raised relatively paltry sums in comparison to the monies raised by the Republican super PACs, according to a Reuters report. Obama and his re-election campaign had originally distanced themselves from the super PAC operating in their name, in part because they disapprove of the Citizens United decision and the influence of super PACs in electoral politics. Since the Obama campaign officially endorsed the organization, donations have risen. Obama campaign advisor David Axelrod says that Obama “believes that this is an unhealthy development in our political process, but it is a reality of the rules as they stand. This was not a quick decision, but he also feels a responsibility to win this election. There’s a lot hanging on this beyond him.” By the end of January, Priorities USA had raised $4.2 million. In contrast, Romney’s “Restore Our Future” had raised $36.8 million by the end of last month. [Reuters, 2/2012; ProPublica, 2/21/2012] Partly in response to reports of billionaires’ influence on the 2012 elections, comedian Bill Maher will announce his donation of $1 million to the Obama super PAC. Maher will tell an audience that an Obama victory over any of the Republican contenders is “worth a million dollars” and will describe the donation as “the wisest investment I think I could make.” [Los Angeles Times, 2/24/2012] Friess is often described in the press as a “billionaire,” but both Friess and Forbes magazine say that appellation is inaccurate. [Forbes, 2/8/2012]

Sandra Fluke.Sandra Fluke. [Source: Alex Wong / Getty Images / New York Times]Conservative radio talk show host Rush Limbaugh insults Sandra Fluke, the Georgetown University law student who testified in favor of federal law mandating that health care providers pay for contraception (see March 1, 2012), as a “slut” and a “prostitute” who wants the government to pay her for having sex. On his radio show, Limbaugh, who wrongly identifies her as “Susan” Fluke, says: “What does it say about the college coed Susan Fluke, who goes before a congressional committee and essentially says that she must be paid to have sex? What does that make her? It makes her a slut, right? It makes her a prostitute. She wants to be paid to have sex. She’s having so much sex she can’t afford the contraception. She wants you and me and the taxpayers to pay her to have sex. What does that make us? We’re the pimps. The johns, that’s right. We would be the johns—no! We’re not the johns. Well—yeah, that’s right. Pimp’s not the right word. Okay, so, she’s not a slut. She’s round-heeled. I take it back.” Think Progress reporter Alex Seitz-Wald comments on Limbaugh’s characterization, “While it’s probably not even worth engaging with Limbaugh on the facts, Fluke’s testimony was about a friend who is a lesbian and needed birth control for non-sexual medical reasons, so he’s only wrong about three times over, and offensive many more times over than that.” Seitz-Wald notes that Fluke never discussed her own use, or non-use, of contraception, nor did she allude to her sexual activities at all. [Media Matters, 2/29/2012; Think Progress, 2/29/2012; Think Progress, 3/1/2012]
Misrepresentation - Seitz-Wald will note that Limbaugh is deliberately misrepresenting Fluke’s position and the position of Congressional Democrats. “Fluke’s testimony, and the entire contraception debate, is about insurance companies paying for contraception as part of their health coverage, the… way they pay for any other medication, such as Viagra. Morevoer, Fluke’s testimony was not about herself, but about a friend who need contraception to fight cancer and other fellow law students. This conservative narrative, which is pure fantasy, seems to be based on a single bogus article from Cybercast News Service (CNS), which Limbaugh repeatedly cites, with the ludicrous headline, ‘Sex-Crazed Co-Eds Going Broke Buying Birth Control, Student Tells Pelosi Hearing Touting Freebie Mandate.’” [CNS News, 2/29/2012; Think Progress, 3/2/2012]
Other News Outlets Join Limbaugh - Other conservative news outlets join Limbaugh in attacking Fluke and other women who use contraception. In the article cited by Limbaugh, CNS’s Craig Bannister says that “sex-crazed co-eds” like Fluke should cut back on the amount of sex they’re having to pay for other needs such as books and food. Fox News’s Trace Gallagher mocks Fluke, saying: “And see, I was gonna go to law school, but I thought all you did was study in law school, right? So, I guess I was wrong on that.” Fox News correspondent Monica Crowley says the government should not pay Fluke and others to have “recreational sex.” CNN commentator Dana Loesch calls Fluke and other women “nymphos” for wanting access to contraceptives, and says Fluke and feminists “support… female genocide.” [Media Matters, 2/29/2012; CNS News, 2/29/2012]
Fox Business Commentator: Fluke's Testimony Part of a Pro-Abortion Scheme by House Minority Leader - On Fox Business Channel’s Lou Dobbs Tonight, regular guest Bill Donohue calls Fluke a “little brat.” Dobbs asks Donohue to comment on what he calls Fluke’s demand that she be given free contraception, a mischaracterization of Fluke’s testimony (and one contradicted by the clip of her testimony Dobbs plays before Donohue’s comments). Donohue begins by lambasting Georgetown for having a group called “Hoyas for Choice,” which he calls “Hoyas for Abortion,” but not groups like “Hoyas for Racism” or “Hoyas for Anti-Semitism.” Donohue suggests that the university and Hoyas for Choice raise “the nine dollars a month” Fluke needs for her personal contraception needs, and Dobbs notes that Georgetown is “one of the most expensive universities in the country.” Donohue attacks Fluke for “obviously dressing well” but then asking taxpayers to pay for her contraception and, without basis in fact, for her university education to boot. Why aren’t taxpayers funding his anti-gout medication? he asks. “This is what we’ve come down to in this country,” he concludes. “You have these little brats who come on TV and they testify and they say, ‘I want, I want, I want,’ and somehow I have a moral responsibility? They have a lien on me to pay this? It’s all about getting the Catholic Church, obviously, to pay for their abortion-inducing drugs, which is why we’re having this debate.” Donohue says that Fluke’s testimony is part of a scheme by House Minority Leader Nancy Pelosi (D-CA), “who actually brought her on there to speak,” to force the Catholic Church to amend its position on abortion. [Media Matters, 2/29/2012]
'Shockingly Ugly Hatred' - Conservative blogger Charles Johnson, who in recent years has become highly critical of the race- and gender-based rhetoric from the right, writes that the right’s reaction to Fluke constitutes “shockingly ugly hatred,” and says Limbaugh’s attack is “another step into the gutter.” [Charles Johnson, 2/29/2012] Atlantic columnist Ta-Nehisi Coates agrees with Johnson, noting that Limbaugh is not just an “entertainer,” but a powerful opinion leader of the Republican Party, and says that Limbaugh’s comments are part of what Coates calls “the normalization of cruelty” and “evidence of the lowest aspects of humanity.” [Atlantic, 3/1/2012] Eric Boehlert, a senior writer at the liberal media watchdog Web site Media Matters, calls Limbaugh’s “radio outburst” an example of his “rancid misogyny,” and writes: “[I]t was perhaps the talk show host’s incessant need to bully powerless people from the safety of his studio that was so striking. That, and the glee Limbaugh seemed to take in not only maligning the young woman, but her parents as well. It’s jaw-dropping.” Boehlert goes on to remind readers that Limbaugh is not just a voice on the radio or an entertainer, but “the voice of America’s conservative movement, as well as the Republican Party.” [Media Matters, 3/1/2012]
House Democrats Call for Condemnation - House Democrats, including Pelosi, call for Republican Congressional leaders to condemn Limbaugh’s remarks (see February 29, 2012).
Statement from Law Student - Fluke will issue a statement repudiating Limbaugh’s rhetoric (see March 1, 2012).
Continued Attacks - Limbaugh will continue his attacks on Fluke the next day (see March 1, 2012).

Entity Tags: Eric Boehlert, Alex Seitz-Wald, Trace Gallagher, Bill Donohue, Dana Loesch, Craig Bannister, Charles Johnson, Ta-Nehisi Coates, Cybercast News Service, Rush Limbaugh, Georgetown University, Sandra Fluke, Fox Business Channel, Lou Dobbs, Fox News, Nancy Pelosi, Monica Crowley, Republican Party

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Five men, including several conservative religious leaders, testified before a House committee on female contraception issues. No women were allowed to testify. The Senate later blocks a bill restricting contraception from passing.Five men, including several conservative religious leaders, testified before a House committee on female contraception issues. No women were allowed to testify. The Senate later blocks a bill restricting contraception from passing. [Source: Twitter / London Daily Mail]The Senate votes down the controversial “Blunt amendment” 51-48, on a nearly party-line vote. The amendment, offered by Senator Roy Blunt (R-MO) as a rider to a routine highway bill and co-sponsored by Senate Minority Leader Mitch McConnell (R-KY) and 22 other senators, would have allowed health care providers to refuse to pay for contraception and other health care procedures on religious or moral grounds. If the amendment had passed, health insurance plans and employers could refuse to provide or pay for coverage of “specific items or services” if the coverage would be “contrary to the religious beliefs or moral convictions of the sponsor, issuer, or other entity offering the plan.” Blunt and the bill’s supporters characterize the legislation as an attempt to restore religious freedoms taken away by the Obama administration’s “government health care takeover,” in Blunt’s words; opponents say the bill is an attack on women’s rights and an effort to ban contraception. Blunt said during the debate of the bill: “This amendment does not mention any procedure of any kind. The word ‘contraception’ is not in there because it’s not about a specific procedure. It’s about a faith principle that the First Amendment guarantees.” McConnell says the bill is an attempt to fight for “religious liberty,” which he and others say is under attack by the White House and Congressional Democrats. The Obama administration’s health care policy requires organizations to cover the cost of contraception, but does not require religious establishments to cover the cost. Employees of religious establishments can still obtain contraception from the health care insurance company. Mitt Romney (R-MA), a Republican presidential candidate, first stated his opposition to the bill, then quickly reversed course and said he was for it. The only Senate Republican to vote against the bill is Olympia Snowe (R-ME), widely considered a moderate Republican; three conservative Democrats vote for the bill. Senator Marco Rubio (R-FL), considered a strong candidate to run as the Republican vice-presidential nominee in the 2012 elections, says the Senate’s refusal to pass the bill is “a setback for religious freedoms in America.” Senator Charles Schumer (D-NY) calls the bill a straightforward effort to ban contraception. Senator Kirsten Gillibrand (D-NY) wrote in a recent op-ed, “Instead of coming together to fix our economy and strengthen the middle class, the Senate is considering a measure so extreme that it would allow any employer—religious or secular—to deny their employees coverage of any preventive service, including contraception, mammograms—anything the employer deems unfit to be covered.” Senator Patty Murray (D-MA) says, “The Senate will not allow women’s health care choices to be taken away from them.” Senator Barbara Mikulski (D-MD) says Republicans are attacking women’s health care as part of “a systematic war against women.” Secretary of Health and Human Services Kathleen Sebelius had asked the Senate to reject the proposal, saying, “The Obama administration believes that decisions about medical care should be made by a woman and her doctor, not a woman and her boss.” Dr. Hal C. Lawrence of the American Congress of Obstetricians and Gynecologists came out against the amendment, saying contraception “improves and saves babies’ lives, improves maternal health, and can be life-saving for women with serious medical problems.” The American Cancer Society released a statement opposing the amendment, saying it would allow employers to deny coverage of life-saving preventive services like mammograms and smoking cessation programs based on “undefined religious beliefs or moral convictions.” [New York Times, 3/1/2012; The State, 3/1/2012; The Week, 3/2/2012] After the bill is voted down, conservative talk show host Rush Limbaugh vilifies Georgetown University law student Sandra Fluke, who was not allowed to testify before a House committee meeting debating the bill [Think Progress, 2/16/2012] , calling her a “slut” and a “prostitute” for advocating the free availability of contraception (see February 29, 2012). Fluke gave her testimony before a panel of House Democrats and posted it on YouTube, where she discussed the needs of young women who use birth control and other contraceptives for medical needs such as cancer prevention. Specifically, she cites the example of a friend who needed, and was unable to obtain, birth control pills to manage polycystic ovarian syndrome. [Think Progress, 2/16/2012] Democrats and others criticized committee chairman Darrell Issa (R-CA) for only allowing men to testify before the House Oversight Committee on the topic of female contraception. It was Issa’s decision to bar Fluke from testifying before the committee. House Minority Leader Nancy Pelosi (D-CA) said at the time: “The Republican leadership of this Congress thinks it’s appropriate to have a hearing on women’s health and purposely exclude women from the panel. I may at some point be moved to explain biology to my colleagues.” Issa only allowed committee Democrats to name one witness; they named Fluke, whom Issa barred from testifying as she was “unqualified” to speak. [Daily Mail, 2/17/2012]

Entity Tags: Kirsten Gillibrand, Kathleen Sebelius, Darrell E. Issa, Charles Schumer, Barbara Mikulski, American Cancer Society, Willard Mitt Romney, US Senate, Rush Limbaugh, Hal C. Lawrence, Olympia Snowe, Obama administration, Nancy Pelosi, Patty Murray, Mitch McConnell, Roy Blunt, Marco Rubio, Sandra Fluke

Timeline Tags: US Health Care, Domestic Propaganda, 2012 Elections

President Obama calls Sandra Fluke, the Georgetown University law school student who has been subjected to vociferous attacks and personal smears by conservative talk show host Rush Limbaugh and others (see February 29, 2012 and March 1, 2012) after publicly opposing a Republican-backed amendment that would have allowed health care providers and insurers to deny coverage of contraception and other provisions on moral or religious grounds (see March 1, 2012). Obama asks Fluke if she is “okay” after the attacks, thanks her for speaking out on the issue, and tells her that her parents should be proud of her. Fluke takes the call at the MSNBC building in New York, while waiting to be interviewed by MSNBC’s Andrea Mitchell. Of the call, she tells Mitchell: “He encouraged me and supported me and thanked me for speaking out about the concerns of American women. What was really personal for me was that he said to tell my parents that they should be proud. And that meant a lot because Rush Limbaugh questioned whether or not my family would be proud of me. So I just appreciated that very much.… He did express his concern for me and wanted to make sure that I was okay, which I am. I’m okay.” She tells Mitchell that the vilification from Limbaugh has been “surreal.” After the call, White House press secretary Jay Carney says Obama made the telephone call because he feels that “the kinds of personal attacks that have been directed her way have been inappropriate. The fact that our political discourse has been debased in many ways is bad enough.” He adds: “It’s even worse when it is directed at a private citizen who is simply expressing her views about public policy.… The president expressed to Sandra Fluke that he was disappointed that she was the subject of these crude—of these personal attacks. I think that it’s fair to say that—reprehensible was my word, but look, these were unfortunate attacks that were leveled against her and the president feels that way.… They were, inappropriate and reprehensible. But the point is the president called her to thank her for speaking out on a matter and doing so with great poise on a matter—on a public policy matter and to express his disappointment that she had been subjected to these kinds of attacks.” [MSNBC, 3/1/2012; Huffington Post, 3/2/2012; CBS News, 3/2/2012] Days later, Obama will tell a Washington Post reporter that he called Fluke in part because he was thinking of his daughters Malia and Sasha. “I don’t know what’s in Rush Limbaugh’s heart, so I’m not going to comment on the sincerity of his apology” (see March 3, 2012 and March 5, 2012), Obama will say. “What I can comment on is the fact that all decent folks can agree that the remarks that were made don’t have any place in the public discourse.” He says he called “because I thought about Malia and Sasha, and one of the things I want them to do as they get older is to engage in issues they care about; even ones I may not agree with them on.… And I don’t want them attacked or called horrible names because they’re being good citizens.” [Washington Post, 3/6/2012] Presidential candidate Newt Gingrich (R-GA) says Obama acted “opportunistically” in making the phone call, stating, “I think the president will opportunistically do anything he can.” [Los Angeles Times, 3/2/2012] Limbaugh continues his attacks on Fluke in the hours after Obama’s telephone call (see March 2, 2012).

Entity Tags: Rush Limbaugh, Malia Obama, Sandra Fluke, Barack Obama, Sasha Obama, Andrea Mitchell, Jay Carney, Newt Gingrich

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Conservative radio show host Rush Limbaugh issues an apology for his three-day verbal assault on Georgetown University law student Sandra Fluke. Fluke testified in opposition to a House amendment that would have allowed health care providers to deny contraceptive coverage and other health care necessities if they had religious or moral objections (see March 1, 2012) and was vilified by Limbaugh (see February 29, 2012, March 1, 2012, and March 2, 2012). Limbaugh, echoing claims from his anti-Fluke broadcasts, claims he was merely joking in calling Fluke a “slut” and a “prostitute,” alleging that she wanted the government to pay for her having promiscuous sex, and demanding that she post online videos of the sex he claimed he would be paying for. On his blog, Limbaugh writes: “For over 20 years, I have illustrated the absurd with absurdity, three hours a day, five days a week. In this instance, I chose the wrong words in my analogy of the situation. I did not mean a personal attack on Ms. Fluke. I think it is absolutely absurd that during these very serious political times, we are discussing personal sexual recreational activities before members of Congress. I personally do not agree that American citizens should pay for these social activities. What happened to personal responsibility and accountability? Where do we draw the line? If this is accepted as the norm, what will follow? Will we be debating if taxpayers should pay for new sneakers for all students that are interested in running to keep fit? In my monologue, I posited that it is not our business whatsoever to know what is going on in anyone’s bedroom nor do I think it is a topic that should reach a presidential level (see March 2, 2012). My choice of words was not the best, and in the attempt to be humorous, I created a national stir. I sincerely apologize to Ms. Fluke for the insulting word choices.” [Rush Limbaugh, 3/3/2012] Premiere Radio Networks, the subsidiary of Clear Channel Entertainment that distributes Limbaugh’s show, quickly emails the apology to reporters, but initially declines to comment. Limbaugh’s chief of staff Kit Carson refuses to comment as well. On March 4, the network will email a statement by a spokesperson that reads: “The contraception debate is one that sparks strong emotion and opinions on both sides of the issue. We respect the right of Mr. Limbaugh, as well as the rights of those who disagree with him, to express those opinions.” The company refuses to divulge the names of the largest advertisers on Limbaugh’s show, nor how much revenue Premiere is losing by the advertiser defections. A Twitter account called “Stop Rush” posts: “I think this attempt at damage control labeled as an apology actually makes things worse. You know what Rush’s so-called apology means? Your efforts at delivering real accountability are working!” MSNBC talk show host Lawrence O’Donnell posts on Twitter, “Lawyers wrote that apology.” [New York Times, 3/3/2012; Associated Press, 3/4/2012] Think Progress reporter Alex Seitz-Wald notes that Limbaugh conflates contraception with governmental purchases of sneakers, and continues to imply that Fluke and other women advocate for contraception coverage solely for their own personal sexual activities. Seitz-Wald recalls that Fluke testified to Congress on behalf of a friend who needed birth control pills to manage polycystic ovarian syndrome. [Think Progress, 3/3/2012] Liberal blogger Kaili Jo Gray writes in response: “Shorter Rush: ‘I’m sorry if any sluts were offended by being called sluts, but if they’d stop being sluts, I wouldn’t have to call them sluts.’ Obviously, the campaign to demand that Rush’s sponsors pull their advertising from his show is working” (see March 2, 2012 and After). [Kaili Jo Gray, 3/3/2012] Others agree. Representative Debbie Wasserman Schultz (D-FL), the Democratic National Committee chair, says, “I know he apologized, but forgive me, I doubt his sincerity, given that he lost at least six advertisers.” And Eric Boehlert of the progressive media watchdog Web site Media Matters says he doubts the apology will “stop the pressure that’s being applied to his advertisers.” In an email, Boehlert says, “His comments were so egregious, naturally advertisers will have doubts about being associated with Limbaugh’s brand of hate.” [New York Times, 3/5/2012] It is possible that Limbaugh issues the apology in hopes of fending off a lawsuit by Fluke (see March 2, 2012) and/or to stop advertisers from removing themselves as sponsors of his show. Regardless, the exodus will intensify, and will spread to advertisers asking that their ads be removed from Limbaugh’s political talk-show colleagues as well as from his own show (see March 9, 2012).

Entity Tags: Clear Channel, Lawrence O’Donnell, Debbie Wasserman Schultz, Eric Boehlert, Kit Carson, Alex Seitz-Wald, Sandra Fluke, Kaili Jo Gray, Premiere Radio Networks, Rush Limbaugh

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Republican presidential candidate Ron Paul (R-TX) addresses a recent apology by conservative talk show host Rush Limbaugh, who spent three days calling a female law student a “slut” and a “prostitute” for her position on insurer-provided birth control (see February 29, 2012, March 1, 2012, and March 2, 2012). Paul says Limbaugh’s apology (see March 3, 2012) was not sincere, but instead was merely self-serving. Apologizing, Paul tells a CBS host, “was in his best interest.… He’s doing it because some people were taking their advertisements off of his program. It was his bottom line he was concerned about.” Paul is referring to the increasing number of companies that are removing their advertisements from Limbaugh’s radio show in response to his attacks on Sandra Fluke (see March 2, 2012 and After). “I don’t think he’s very apologetic,” Paul says. However, Paul agrees with Limbaugh that the government should not mandate that insurance companies provide contraception coverage. Paul says: “This is philosophically and politically important because, does the government have a mandate to tell insurance [companies] what to give? So they’re saying that the insurance companies should give everybody free birth control pill, that strikes me as rather odd.” [CBS News, 3/4/2012; Raw Story, 3/4/2012]

Entity Tags: Sandra Fluke, Ron Paul, Rush Limbaugh

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

Conservative talk show host Rush Limbaugh attempts to explain his three-day tirade against Georgetown University law student Sandra Fluke (see February 29, 2012, March 1, 2012, and March 2, 2012) and expand on his apology for his comments (see March 3, 2012). In the process, he insults “liberals” and continues his attack on Fluke, though he now reframes his attacks on Fluke in political terms and avoids the personal defamation in which he had previously engaged. “I want to explain why I apologized to Sandra Fluke in the statement that was released on Saturday,” he says. “I’ve read all the theories from all sides and, frankly, they are all wrong. I don’t expect—and I know you don’t, either—morality or intellectual honesty from the left. They’ve demonstrated over and over a willingness to say or do anything to advance their agenda. It’s what they do. It’s what we fight against here every day. But this is the mistake I made. In fighting them on this issue last week, I became like them. Against my own instincts, against my own knowledge, against everything I know to be right and wrong I descended to their level when I used those two words [‘slut’ and ‘prostitute’] to describe Sandra Fluke. That was my error. I became like them, and I feel very badly about that. I’ve always tried to maintain a very high degree of integrity and independence on this program. Nevertheless, those two words were inappropriate. They were uncalled for. They distracted from the point that I was actually trying to make, and I again sincerely apologize to Ms. Fluke for using those two words to describe her. I do not think she is either of those two words. I did not think last week that she is either of those two words. The apology to her over the weekend was sincere. It was simply for using inappropriate words in a way I never do, and in so doing, I became like the people we oppose. I ended up descending to their level. It’s important not to be like them, ever, particularly in fighting them. The old saw, you never descend to the level of your opponent or they win. That was my error last week. But the apology was heartfelt. The apology was sincere. And, as you will hear as I go on here, it was not about anything else. No ulterior motive. No speaking in code. No double entendre or intention. Pure, simple, heartfelt. That’s why I apologized to Sandra Fluke on Saturday, ‘cause all the theories, all the experts are wrong.… Now, all of this is what I should have told you last week, ‘cause this is what happened. I use satire. I use absurdity to illustrate the absurd. The story at the Cybercast News Service characterized a portion of her testimony as sounding like (based on her own financial figures) she was engaging in sexual activity so often she couldn’t afford it. I focused on that because it was simple trying to persuade people, change people’s minds.” He continues attacking Fluke for her attempts to persuade Georgetown University to include contraception in its student health insurance coverage. He calls her a “longtime birth control activist” who went back to law school in order to engage in demagoguery at Georgetown over the contraception issue, and questions the testimony she was prepared to offer before a House committee in support of insurer-paid contraception coverage (see March 1, 2012). “In fact, she told stories less about birth control as a social tool (which was, of course, the left’s true agenda) and more about birth control as a medication for treating other conditions, such as pregnancy,” Limbaugh says. “To the left, pregnancy is a disease. If you’re listening to me for the first time, you may say, ‘Well, that’s crazy.’ It’s not. They treat pregnancy as a disease for political purposes. All of this, folks, is political. Sandra Fluke gave vague examples based on unnamed friends who she says couldn’t afford birth control to treat medical conditions they had, since Georgetown University wouldn’t pay for them. Georgetown paid for all of their other medical treatment, but it wouldn’t pay for the birth control pills that these doctors prescribed should they be necessary—or so she says. We still don’t know who any of these friends of hers are, these other women, and we don’t know what happened to them. Her testimony was hearsay, and it was unprovable.” He says to Fluke, “If birth control insurance is important to you as an enrolling student, and you find out that Georgetown doesn’t offer it, you might want to attend (or work at) a school that isn’t run by Catholics.” Fluke and others “intentionally target schools like Georgetown to advance an agenda of ultimately forcing them to abandon their religious beliefs,” Limbaugh says. “All of this is to serve Obama’s agenda (see March 2, 2012). The agenda he worked all summer on. He abandoned it only when America stood up, united, and this said they would not tolerate tearing down religion to increase government’s control over our lives.… They [Democrats] use Sandra Fluke to create a controversy. Sandra Fluke used them to advance her agenda, which is to force a religious institution to abandon their principles in order to meet hers.” [Reuters, 3/5/2012; Rush Limbaugh, 3/5/2012] Think Progress reporter Alex Seitz-Wald observes, “While this is perhaps some progress from Limbaugh’s overtly sexist slurs of last week, it’s hardly the words of a man genuinely sorry for his ad hominem attacks on a women’s health advocate.” [Think Progress, 3/5/2012]

Entity Tags: Georgetown University, Alex Seitz-Wald, Barack Obama, Cybercast News Service, Sandra Fluke, Rush Limbaugh

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Presidential candidate Mitt Romney (R-MA), considered the leader in the primary race for the Republican presidential nomination, again refuses to comment on the controversy surrounding talk show host Rush Limbaugh’s three-day vilification of Georgetown University law student Sandra Fluke (see February 29, 2012, March 1, 2012, and March 2, 2012). Romney, like many Republicans, has refused to publicly criticize Limbaugh over his actions (see March 2, 2012 and March 2, 2012). Asked during a campaign stop about his position on Limbaugh, he says, “My campaign is about jobs and the economy and scaling back the size of government and I’m not going to weigh in on that particular controversy.” [Boston Globe, 3/6/2012] Some prominent Republicans, such as Romney’s fellow candidate Ron Paul (R-TX—see March 4, 2012), former Bush White House advisor Peggy Noonan (see March 4, 2012), Senators John McCain (R-AZ—see March 5, 2012) and Lisa Murkowski (R-AZ—see March 6, 2012), and former Bush speechwriter David Frum (see March 5, 2012), have condemned Limbaugh’s rhetoric. Two days ago, the former head of a conservative women’s organization predicted that few Republicans would step up to publicly criticize Limbaugh (see March 4, 2012).

Entity Tags: Willard Mitt Romney, David Frum, John McCain, Lisa Murkowski, Peggy Noonan, Ron Paul, Rush Limbaugh, Sandra Fluke

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

Author and investigative reporter Cara Hoffman writes an op-ed for the liberal news and opinion Web site TruthOut and her blog concerning the controversy surrounding talk show host Rush Limbaugh’s recent invective-laden tirades against Georgetown University law student Sandra Fluke (see February 29, 2012, March 1, 2012, March 2, 2012, and March 5, 2012). Fluke drew Limbaugh’s ire by advocating for insurer-paid contraception as part of broader health care coverage (see March 1, 2012). Hoffman writes that Limbaugh is correct in stating that “single, educated women” like Fluke and author Tracie McMillan, whom he excoriated after his attacks on Fluke (see March 6-7, 2012), “are trying to take away his freedom.… Limbaugh’s freedom has gone unchecked for a long time; his freedom to deliver a constant stream of invective and hate speech, the foundation of which is misogyny. So his anxiety is well justified. People once had the freedom to lynch, terrorize, and sexually assault African Americans until that freedom was taken away. They had the freedom to deny them an education, a vote, the right to marry whom they chose, until that freedom was taken away. They had the freedom to mock and use racial epithets and hate speech in all forms of media until that freedom was taken away.” Hoffman writes that Limbaugh’s listeners are in a similar predicament, facing the loss of their “freedom” to exercise what she calls their hatred for women: “[f]reedoms they had before women were allowed to go to school, or to vote, before rape shield laws existed, before domestic violence laws changed. They know as long as there is no level playing field, as long as women are kept second class citizens, the freedom to discriminate, exploit, intimidate, and reap the benefits of the economic and social freedoms that come from creating an underclass remain.” Hoffman concludes: “Young single educated women and men, working class women and men, married women and men are at the forefront of dismantling your freedoms, Mr. Limbaugh. Rest assured we will be taking them. You won’t have to wait much longer.” [TruthOut (.org), 3/8/2012]

Entity Tags: Cara Hoffman, Rush Limbaugh, Sandra Fluke

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Premiere Radio Networks logo.Premiere Radio Networks logo. [Source: Premiere Radio Networks]Premiere Radio Networks, the company that distributes radio shows by an array of right-wing hosts, including Rush Limbaugh, announces that 98 out of 350 advertisers, including a number of major corporations, have requested that their ads only appear on “programs free of content that you know are deemed to be offensive or controversial (for example, Mark Levin, Rush Limbaugh, Tom Leykis, Michael Savage, Glenn Beck, Sean Hannity).” The Premiere email says, “Those are defined as environments likely to stir negative sentiment from a very small percentage of the listening public.” Limbaugh vilified law student Sandra Fluke for three days on his radio show (see February 29, 2012, March 1, 2012, and March 2, 2012), and though he issued an apology on his Web site (see March 3, 2012), advertisers have dropped their sponsorship of his show in increasingly large numbers (see March 2, 2012 and After) following a widespread outcry of anger against Limbaugh’s rhetoric. Now, large advertisers such as Ford, General Motors, Toyota, Allstate, Geico, Prudential, State Farm, McDonald’s, and Subway Restaurants have asked that their advertising be removed from Premiere’s right-wing talk shows. Industry insider Valerie Geller tells a reporter: “I have talked with several reps who report that they’re having conversations with their clients, who are asking not to be associated with specifically polarizing controversial hosts, particularly if those hosts are ‘mean-spirited.’ While most products and services offered on these shows have strong competitors, and enjoy purchasing the exposure that many of these shows and hosts can offer, they do not wish to be ‘tarred’ with the brush of anger, or endure customer anger, or, worse, product boycotts.” For nearly two decades, Limbaugh has been at the forefront of the movement that insisted conservative talk shows on radio and television must counterbalance what he and others have termed the “liberal bias” of the mainstream media (see Summer 1970, October 7, 1996, October 9, 2002, October 8, 2003, December 2004, December 14, 2005, December 19-20, 2005, December 21, 2005, May 2008, October 23-24, 2008, February 24, 2009, and August 11, 2009). After cable television and Internet access fragmented the market, “niche” audiences such as Limbaugh’s have provided the most reliable listenership and viewers, and the highest comparative ratings. However, the demographics are changing for right-wing talk. Limbaugh, Levin, Savage, Hannity, and others generally rate best among aging white males, a demographic that is less profitable than it used to be. Now, the prize advertising demographic is women aged 24 to 55, a demographic that has been leaving the right-wing talkers in steadily increasing numbers, and now makes up the forefront of the angry pushback against Limbaugh over his public savaging of a young female law student over a political disagreement. Some, including Limbaugh’s brother, right-wing talk show host David Limbaugh, have complained of a “left-wing jihad” against conservative radio hosts. However, as reporter John Avlon writes: “[T]he irony is that the same market forces that right-wing talk-radio hosts champion are helping to seal their fate. Advertisers are abandoning the shows because they no longer want to be associated with the hyperpartisan—and occasionally hateful—rhetoric. They are finally drawing a line because consumers are starting to take a stand.” Moreover, the advent of social media has made the response time for protesters and angry consumers almost immediate. Geller says: “In the past, a letter, petition, or phone campaign took a few days to put together and longer to execute. But now customers [listeners] can instantly rally using Facebook, Twitter, and instant messaging to make their displeasure with a client, product, or service known immediately. These movements can happen fast.” Avlon concludes: “When big money starts shifting, it is a sign of a deeper tide that is difficult to undo, even if you are an industry icon like Rush Limbaugh. It is a sign that the times are changing. Let’s hope that what emerges is an evolution of the industry, away from stupid, predictable, and sometimes hateful hyperpartisanship and toward something a little smarter and more civil.” [Radio-Info.com, 3/9/2012; Daily Beast, 3/10/2012]

Entity Tags: Mark Levin, Valerie Geller, General Motors, Geico, Ford Motor Company, Allstate, John Avlon, Tom Leykis, Toyota Motor Corporation, State Farm, Premiere Radio Networks, Michael Savage, McDonald’s, Prudential, Subway Restaurants, Glenn Beck, Sandra Fluke, Sean Hannity, Rush Limbaugh

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Kenneth Griffin.Kenneth Griffin. [Source: Start a Hedge Fund (.com)]Billionaire hedge fund investor Kenneth Griffin tells a Chicago reporter that he does not believe the extraordinarily wealthy wield enough political influence in America, and says that they must step up to stop America’s “drift” towards Soviet-style “socialism.” Griffin, alone and in conjunction with his wife Anne, has given $150,000 to Restore Our Future, the super PAC that supports Mitt Romney (see June 23, 2011). He has also given over $560,000 to the Republican Governors Association and $300,000 to American Crossroads, the advocacy organization founded by Republican strategists Ed Gillespie and Karl Rove. The Griffins have been heavy Republican donors in previous election cycles, and have given around $1.5 million to Americans for Prosperity (AFP—see Late 2004), the “astroturf” lobbying and advocacy organization founded and sponsored by the billionaire oil magnates Charles and David Koch. Of his contributions to AFP, he explains: “Charles and David Koch are huge advocates for free markets (see 1977-Present, 1979-1980, 1997, 1981-2010, 1984 and After, Late 2004, May 6, 2006, April 15, 2009, May 29, 2009, November 2009, December 6, 2009, April 2010 and After, July 3-4, 2010, June 26-28, 2010, August 28, 2010, August 30, 2010, September 24, 2010, January 5, 2011, October 4, 2011, and February 14, 2011). I have a tremendous respect for their intellectual and financial commitment to embracing a set of economic policies that will give us global competitiveness.… I share their fundamental belief that economic freedom is core to the ethos of our country. It’s the idea that any person can pursue their dreams, whether it’s starting a business or who they choose to work for.” Asked, “Do you think the ultrawealthy have an inordinate or inappropriate amount of influence on the political process?” Griffith replies: “I think they actually have an insufficient influence. Those who have enjoyed the benefits of our system more than ever now owe a duty to protect the system that has created the greatest nation on this planet. And so I hope that other individuals who have really enjoyed growing up in a country that believes in life, liberty, and the pursuit of happiness—and economic freedom is part of the pursuit of happiness—[I hope they realize] they have a duty now to step up and protect that.… At this moment in time, these values are under attack. This belief that a larger government is what creates prosperity, that a larger government is what creates good [is wrong]. We’ve seen that experiment. The Soviet Union collapsed. China has run away from its state-controlled system over the last 20 years and has pulled more people up from poverty by doing so than we’ve ever seen in the history of humanity. Why the US is drifting toward a direction that has been the failed of experiment of the last century, I don’t understand. I don’t understand.” Asked if he believes he should continue to be allowed to make unlimited donations on behalf of candidates (see January 21, 2010), he answers: “In my opinion, absolutely. Absolutely. The rules that encourage transparency around that are really important.… My public policy hat says transparency is valuable. On the flip side, this is a very sad moment in my lifetime. This is the first time class warfare has really been embraced as a political tool. Because we are looking at an administration that has embraced class warfare as being politically expedient, I do worry about the publicity that comes with being willing to both with my dollars and, more importantly, with my voice to stand for what I believe in (see July 20, 2011).… I live in financial services, and every bank in the United States is really under the thumb of the government in a way it’s never been before. And that’s really worrisome to me, as someone who’s willing to say, ‘Wait, we need to step back and try to push government outside the realm of every dimension of our lives.’” [Think Progress, 3/10/2012; Chicago Tribune, 3/11/2012]

Entity Tags: David Koch, American Crossroads, Americans for Prosperity, Charles Koch, Republican Governors Association, Willard Mitt Romney, Kenneth Griffin, Anne Griffin, Restore Our Future

Timeline Tags: Civil Liberties, 2012 Elections

American Energy Alliance logo.American Energy Alliance logo. [Source: NJI Media]The press learns that a recent $3.6 million television ad campaign attacking President Obama on gasoline prices was funded by the oil billionaires Charles and David Koch (see 1977-Present, 1979-1980, 1981-2010, 1984 and After, Late 2004, May 6, 2006, April 15, 2009, May 29, 2009, December 6, 2009, November 2009, July 3-4, 2010, August 28, 2010, August 30, 2010, September 24, 2010, January 5, 2011, October 4, 2011 and February 14, 2011). The ad campaign was launched by the American Energy Alliance (AEA), the political arm of the Institute for Energy Research. Both organizations are heavily funded by the Koch brothers and their donor network, though information about their finances is sketchy, as the groups do not have to disclose their donor rolls to the public. The two groups are run by Tom Pyle, a former lobbyist for Koch Industries. Pyle regularly attends what news Web site Politico calls “the mega-donor summits organized by the Koch brothers.” Koch-funded organizations intend to spend well over $200 million on behalf of conservative groups before the November elections. The AEA ad claims that the Obama administration is responsible for the recent surge in gasoline prices. Democratic National Committee (DNC) spokesman Brad Woodhouse says that the Koch brothers are “funding yet another shadowy outside group to defend the interests of Big Oil and protect their own tax breaks and profits with [Republican presumptive presidential nominee] Mitt Romney being the ultimate beneficiary.” The DNC and the Obama campaign have targeted the Koch brothers in previous statements, calling them some of the “secretive oil billionaires” funding the Romney campaign. AEA spokesman Benjamin Cole accuses the DNC and the Obama campaign of playing “shadowy” politics intended “to delay, deny, and deceive the American public about the president’s record on energy prices.” The AEA ad is not connected to the Romney campaign, Cole says, and adds that the ad campaign is not intended to benefit Romney, stating, “[W]e have been public and unashamed of criticizing Mitt Romney or any candidate for office, Republican or Democrat, that doesn’t support free market energy solutions.” Cole refuses to confirm that the Koch brothers are financing the ad campaign, instead saying: “People ask if Koch is behind this ad. There is only one person behind this ad and it is President Barack Obama.” The Koch brothers are becoming increasingly involved in the 2012 presidential campaign, sending representatives like Marc Short to network with former Bush advisor Karl Rove, who runs the super PAC American Crossroads and its sibling Crossroads GPS. [Politico, 3/29/2012]

Entity Tags: Karl C. Rove, Barack Obama, American Energy Alliance, Benjamin Cole, Brad Woodhouse, Obama administration, Charles Koch, David Koch, Thomas Pyle, Willard Mitt Romney, Marc Short

Timeline Tags: Civil Liberties, 2012 Elections

An array of journalists and columnists from the left and right attack National Review columnist John Derbyshire over what they consider a flatly racist column published in a right-wing blog (see April 5, 2012). The New York Daily News’s Alexander Nazaryan calls Derbyshire’s column “racist junk.” He speculates that it may be “lead-footed satire” instead of a serious assertion, though Derbyshire will state that he considers his column “social commentary” and not satire. According to Nazaryan, Derbyshire failed to exhibit a basic modicum of “ordinary human decency” in his column, and instead produced a work that “only a Klansman would find hilarious.” Nazaryan continues: “Derbyshire has only one point, and he hammers it home again and again: Black Americans are dangerous, less intelligent, and poorly socialized. He wants his children to stay away from them as much as possible.” He is, Nazaryan writes, “a perfect poster boy for what conservatism has degenerated into.” Matt Lewis of the conservative news blog Daily Caller writes: “Some people aren’t worth the fighting for. Some things are indefensible. This is one of those cases.” [New York Daily News, 4/5/2012; Think Progress, 4/6/2012] Blogger Charles Johnson, a conservative who has become increasingly frustrated at the racism and gender hatred promulgated by some on the right (see April 15, 2011, February 9-11, 2012, February 12-13, 2012, and February 29, 2012), calls the column “overtly racist, paranoid, and frankly deranged.” [Charles Johnson, 4/6/2012]
Magazine Must Fire Derbyshire - Josh Barro of the conservative business publication Forbes writes that the National Review must fire Derbyshire immediately. Lowry often complains that the publication is unfairly characterized as promoting racism and bigotry, Barro writes, but notes that it is difficult for Lowry to complain about such characterizations as long as he publishes work by overtly bigoted columnists such as Derbyshire. [Forbes, 4/6/2012] Atlantic columnist Ta-Nehisi Coates declares flatly, “John Derbyshire is a racist.” Derbyshire proclaimed himself a racist nine years ago, Coates observes (see November 11-18, 2003), and writes: “I guess it’s admirable that Rich Lowry is taking time away from pondering why people think he’s a bigot, to denounce Derbyshire. But ‘Derb’ told you what he was in 2003. And National Review continued to employ him. That’s who they are. What else is there?” [Atlantic, 4/7/2012]
Derbyshire Serves Useful Purpose for Publication - Atlantic Wire columnist Elspeth Reeve believes the National Review has not yet fired Derbyshire because his writings are useful to it, writing: “The truth about intellectual magazines is that not all of their readers are as enlightened and forward-thinking and clear-eyed as the people who produce them imagine themselves to be. So the trick to pull off is how to give what those less enlightened readers want—and thereby secure their money either through subscriptions or contributions—while still maintaining an air of respectability. Think of how your PBS station always trots out the stars-of-the-1970s concerts and River Dance whenever pledge drive comes around. That’s where Derbyshire comes in. You’re probably familiar with the phrase, ‘No offense, but… ’ which always precedes something offensive wrapped in an ‘I’m just telling it like it is’ attitude. In certain parts of the country, there’s a similar use of the phrase, ‘I’m not racist, but… ’ which always signifies that the speaker is about to say something racist. Derbyshire’s specialty is the fancy-pants version of ‘I’m not racist, but… ’ … Derbyshire lends credibility to the sense of white grievance—that white people are the real victims of racism. He doesn’t use the language Ron Paul did in his racist old newsletters, which painted a vivid picture of packs of black thugs marauding cities and infecting white women with HIV for the sheer fun of it (see 1978-1996). That was specifically to appeal to rednecks. Derbyshire is classier than that.” Reeve concludes: “Race-baiting is getting harder and harder to do while holding onto your job. So, who knows, maybe this will be the piece that finally costs Derbyshire his. If it is, he will no doubt be surprised after such a long career of writing outrageously racist things. He’s served, for all the aspiring race-baiters out there, as the model for how it’s done.” [Atlantic Wire, 4/6/2012] Derbyshire will indeed be fired from the National Review as a result of his column (see April 7, 2012).

Entity Tags: John Derbyshire, Charles Johnson, Elspeth Reeve, Matt K. Lewis, Alexander Nazaryan, Ta-Nehisi Coates, Josh Barro, National Review, Ron Paul

Timeline Tags: Domestic Propaganda

National Review editor Rich Lowry pens a brief blog post announcing that the magazine has “part[ed] ways” with John Derbyshire, a self-proclaimed “racist” (see November 11-18, 2003) who wrote for the magazine for 12 years. The reason is Derbyshire’s recent column for an obscure blog that asserted blacks are genetically inferior to whites and Asians, and advised white and Asian parents to teach their children to avoid blacks for their own safety (see April 5, 2012). The column met with a firestorm of criticism from both left and right, including from Lowry and other senior National Review officials (see April 5-6, 2012). However, Lowry is almost effusive in his praise of Derbyshire, whom he calls “Derb” throughout his post, characterizing him as “a deeply literate, funny, and incisive writer.” Derbyshire can also be “maddening, outrageous, cranky, and provocative” on occasion, Lowry notes, and calls Derbyshire’s recent column “nasty and indefensible.” Because Derbyshire is identified so closely with National Review, Lowry writes, “Derb is effectively using our name to get more oxygen for views with which we’d never associate ourselves otherwise. So there has to be a parting of the ways. Derb has long danced around the line on these issues (see February 1, 2001, February 15, 2001, November 11-18, 2003, July 7, 2008, October 6, 2009, and April 5, 2010), but this column is so outlandish it constitutes a kind of letter of resignation. It’s a free country, and Derb can write whatever he wants, wherever he wants. Just not in the pages of NR or NRO [National Review Online], or as someone associated with NR any longer.” [National Review, 4/7/2012] The New York Daily News’s Alexander Nazaryan writes that “it has been thoroughly refreshing and, dare I say it, modestly uplifting to witness a surprisingly large swath of the right-wing blogosphere condemn Derbyshire’s comments.” Nazaryan writes that he fears Derbyshire’s firing is “merely a public relations move” by the National Review: “[N]o sane publication would want to be associated with this kind of rhetoric, especially in the wake of the Trayvon Martin killing,” referring to the recent murder of an African-American teenager by a white conservative in Florida and the controversy that murder has engendered. But, Nazaryan continues, “[a] more hopeful part of me wants to—no, yearns to—believe that this will engender a serious conversation among the right wing about race, and will maybe even rein in some of the ideological excesses of the tea party movement. We shall see. For now, I am just glad that Derbyshire’s humor was met with outrage by both the right and the left.” [New York Daily News, 4/5/2012]

Entity Tags: Richard Lowry, Alexander Nazaryan, John Derbyshire, National Review, Trayvon Martin

Timeline Tags: Domestic Propaganda

John Derbyshire, recently ousted from his position as a National Review columnist (see April 7, 2012) over an overtly bigoted essay he wrote for a far-right, white supremacist blog (see April 5, 2012 and April 5-6, 2012), tells a reporter from the conservative news Web site Daily Caller that he was surprised by the firing. His essay was nothing more than “common sense,” Derbyshire tells reporter Chuck Rudd: “I thought the piece was just common sense, backed by facts established beyond the range of dispute.” Derbyshire wrote that white and Asian parents should teach their children to avoid blacks because that racial group is genetically intellectually inferior and predisposed to violence. Asked if he foresaw the firestorm of criticism that his essay engendered, he says, “No.” As to his firing, he says of the National Review senior management: “I didn’t think they cared about my Takimag columns, which contain no references to National Review. I didn’t realize they were THAT race-whipped.” American Conservative columnist Noah Millman, who describes himself as a friend of Derbyshire’s, calls the column “bluntly racist,” and adds, “Derbyshire seems to think that there’s a straight line of deductive reasoning from his views on the science of racial differences and the observable statistical disparities in things like crime rates, to his ‘advice’ to his children about how to keep themselves safe from black-on-white violence.” Millman says that Derbyshire is mistaken. Derbyshire blames the “shrieking… witch-hunting” left for his firing, and says: “I know who my enemy is. It’s not conservatism, not the NR [National Review] brand nor any other.” [Daily Caller, 4/11/2012]

Entity Tags: Chuck Rudd, National Review, Noah Millman, John Derbyshire

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Some sources believe Romney may consider John Bolton for Secretary of State if elected president.Some sources believe Romney may consider John Bolton for Secretary of State if elected president. [Source: Getty Images / CNN]Journalist Ari Berman, of the liberal magazine The Nation, writes that presumptive Republican presidential Mitt Romney (R-MA) seems to be relying on a large number of neoconservatives to help him formulate his foreign policy stance for the election. Berman believes it is safe to assume that Romney will appoint many of his neoconservative advisors to powerful positions in his administration should he win the November election. Berman writes: “Given Romney’s well-established penchant for flip-flopping and opportunism, it’s difficult to know what he really believes on any issue, including foreign affairs (the campaign did not respond to a request for comment). But a comprehensive review of his statements during the primary and his choice of advisers suggests a return to the hawkish, unilateral interventionism of the George W. Bush administration should he win the White House in November.” Conservative Christian leader Richard Land has said that Romney could shore up his sagging credibility with conservatives by “pre-naming” some key Cabinet selections: former Senator Rick Santorum (R-PA) as Attorney General, former House Speaker Newt Gingrich (R-GA) as US ambassador to the United Nations, and former State Department official John Bolton as Secretary of State. Berman calls the prospect of those appointments “terrifying” and “more plausible than one might think.” Neoconservative blogger Jennifer Rubin recently wrote for the Washington Post that “[m]any conservatives hope” Bolton will accept “a senior national security post in a Romney administration.” For his point, Bolton has endorsed Romney, and has campaigned on his behalf. Romney is not well versed in foreign policy affairs, Berman writes, noting that in 2008 the presidential campaign of John McCain (R-AZ) found that at the time “Romney’s foreign affairs resume is extremely thin, leading to credibility problems.” Romney suffered the criticism of being “too liberal” in 2008, and in 2011-12 attempted to refute that criticism by publicly aligning himself with Bolton and other neoconservatives. Brian Katulis of the liberal Center for American Progress has said, “When you read the op-eds and listen to the speeches, it sounds like Romney’s listening to the John Bolton types more than anyone else.” [Washington Post, 3/13/2012; Nation, 5/21/2012]
The Project for the New American Century - Bolton and seven other Romney advisors are signers of a letter drafted by the Project for the New American Century (PNAC), an influential neoconservative advocacy group (see June 3, 1997 and September 2000) that urged both the Clinton and Bush administrations to attack Iraq (see January 26, 1998, February 19, 1998 and May 29, 1998). (The PNAC is defunct, but was replaced by a similar advocacy group, the Foreign Policy Initiative, or FPI—see Before March 25, 2009). PNAC co-founder Eliot Cohen, who served as counsel for Secretary of State Condoleezza Rice from 2007-2009, wrote the foreward to Romney’s foreign policy white paper, entitled “An American Century.” Cohen has called the war on terror “World War IV” (see November 20, 2001), and helped push the Bush administration into going to war with Iraq after the 9/11 bombings. In 2009, Cohen reiterated his 2001 call for the US to overthrow the government of Iran (see November 20, 2001). Another PNAC co-founder, FPI’s Robert Kagan, a longtime advocate for widespread war in the Middle East (see October 29, 2001), helped Romney formulate his foreign policy. Romney’s foreign policy stance is based largely on negative attacks on the Obama administration, which it accuses of kowtowing to foreign governments, and a massive military buildup. [Washington Post, 10/9/2011; Nation, 5/21/2012]
Bush Administration Officials' Involvement - Many former Bush administration officials are involved with Romney’s foreign policy. Robert G. Joseph, a former National Security Council official who is primarily responsible for having then-President Bush claim that Iraq had tried to buy enriched uranium from Niger (see January 26 or 27, 2003), former Bush administration spokesman and FPI founder Dan Senor (see October 2, 2005), and former Defense Department official Eric Edelman (see July 16-20, 2007) are prominent members of Romney’s advisory team. Preble says of Romney’s foreign policy advisors: “I can’t name a single Romney foreign policy adviser who believes the Iraq War was a mistake. Two-thirds of the American people do believe the Iraq War was a mistake. So he has willingly chosen to align himself with that one-third of the population right out of the gate.” Edelman, like others on the Romney team, believes that the US should attack Iran, a position Romney himself apparently holds. Senor serves as a conduit between the Romney campaign and Israel’s far right, including Prime Minister Benjamin Netanyahu. Recently, Senor posted the following on Twitter: “Mitt-Bibi will be the new Reagan-Thatcher.” Lawrence Wilkerson, the chief of staff for then-Secretary of State Colin Powell, has said the Republican Party “has not a clue” how to extricate the US from its “state of interminable war,” and apparently little appetite for such extrication. “In fact, they want to deepen it, widen it and go further, on Chinese and Japanese dollars.” The influence of far-right neoconservatives “astonishe[s]” Wilkerson. Christopher Preble, a foreign policy expert for the Cato Institute, says that neoconservatives have remained influential even after the Iraq debacle because they have rewritten history. “They’ve crafted this narrative around the surge (see January 10, 2007), claiming Iraq was, in fact, a success. They’ve ridden that ever since.”
Huge Spending Increases for Defense, Possible Recession - If Romney follows his current statements, a Romney administration under the tutelage of his neoconservative advisors would usher in a new era of massive defense spending increases. He advocates spending a minimum of 4 percent of the nation’s GDP (Gross Domestic Product) to increase spending on defense, which would increase the Pentagon’s budget by over $200 billion in 2016. That is 38% more than the Obama administration plans to spend on defense. Romney would pay for that increase with severe cuts in domestic spending. Fiscal Times columnist Merrill Goozner has written: “Romney’s proposal to embark on a second straight decade of escalating military spending would be the first time in American history that war preparation and defense spending had increased as a share of overall economic activity for such an extended period. When coupled with the 20 percent cut in taxes he promises, it would require shrinking domestic spending to levels not seen since the Great Depression—before programs like Social Security, Medicare and Medicaid began.” Goozner wrote that Romney’s spending plan “would likely throw the US economy back into recession.” The proposed huge spending increases are in part the product of the Defending Defense coalition, a joint project of the FPI, the American Enterprise Institute (AEI), and the Heritage Foundation. [Fiscal Times, 3/7/2012; Nation, 5/21/2012]
Cofer Black and Enhanced National Security - Romney’s counterterrorism advisor is J. Cofer Black, a former CIA operative and Bush-era security official. Black presented a plan to invade Afghanistan two days after the 9/11 attacks, and claimed that al-Qaeda could be defeated and the world made secure from terrorism in a matter of weeks (see September 13, 2001). Black was fired from the CIA in 2002 for publicly criticizing the Bush administration’s failure to capture or kill Osama bin Laden (see May 17, 2002). In 2005, Black became a senior official for the private mercenary firm Blackwater (see February 2005). He has been a Romney advisor since 2007 (see April 2007). Black advised Romney not to consider waterboarding as torture, and has touted his CIA experience with that agency’s illegal “extraordinary rendition” program, which sent prisoners to foreign countries for abuse and torture. Romney relies on Black for security assessments of security assessments of Afghanistan, Pakistan, Egypt and Iran, including Iran’s nuclear program. Preble says, “Romney’s likely to be in the mold of George W. Bush when it comes to foreign policy if he were elected.” Berman writes that “[o]n some key issues, like Iran, Romney and his team are to the right of Bush.” Berman goes on to write that if Romney adheres to his statements on the campaign trail, “a Romney presidency would move toward war against Iran; closely align Washington with the Israeli right; leave troops in Afghanistan at least until 2014 and refuse to negotiate with the Taliban; reset the Obama administration’s ‘reset’ with Russia; and pursue a Reagan-like military buildup at home.”
Moderates Sidelined - The moderates on Romney’s team have been shunted aside in favor of the hardliners. Mitchell Reiss, Romney’s principal foreign policy advisor in 2008 and a former State Department official under Powell, no longer enjoys favored access to the candidate. In December 2011 Romney publicly contradicted Reiss’s advocacy of US negotiations with the Taliban, instead advocating the total military defeat of the Taliban and criticizing the Obama administration’s plan to “draw down” US troops from Afghanistan. Vice President Joseph Biden has said that Romney and his neoconservative advisors “see the world through a cold war prism that is totally out of touch with the realities of the twenty-first century.” Romney began tacking to the right during the early days of the Republican primaries, aligning himself with candidates such as Gingrich, Herman Cain (R-GA), and Michele Bachmann (R-MN), and away from moderate candidate Jon Huntsman (R-UT) and isolationist candidate Ron Paul (R-TX). Heather Hurlburt of the centrist National Security Network says: “The foreign policy experts who represent old-school, small-c conservatism and internationalism have been pushed out of the party. Who in the Republican Party still listens to Brent Scowcroft?” (see October 2004). Wilkerson says moderate conservatives such as Powell and Scowcroft are “very worried about their ability to restore moderation and sobriety to the party’s foreign and domestic policies.” Berman writes, “In 2012 Obama is running as Bush 41 and Romney as Bush 43.” [Nation, 5/21/2012]

VDare.com logo. VDare is the new home of racist columnist John Derbyshire.VDare.com logo. VDare is the new home of racist columnist John Derbyshire. [Source: VDare (.com)]Columnist John Derbyshire, recently fired from his 12-year stint at the National Review after writing an overtly racist screed for another publication (see April 5, 2012, April 5-6, 2012, and April 7, 2012), begins a new stint as a regular columnist for the openly racist, white supremacist blog VDare.com (see November 26, 2004, May 2008, October 18, 2011 and After, and February 9-11, 2012). Derbyshire writes that the more moderate “Chambers of Commerce-financed precincts of Conservatism Inc.” can no longer be trusted to turn America towards real conservatism, and the real home of conservatism is with far-right white supremacists such as the members of VDare. There is a “faint hope,” he writes, “that this other crowd might actually turn us back some way towards liberty, sovereignty, science, constitutionalism.” VDare and other groups are not racists, he says, but “immigration patriots,” though others prefer terms such as “alternative right,” “paleoconservatives,” “Right Opposition,” and others. (Derbyshire also suggests the term “Dissident Right.”) The “enemies of conservatism” prefer terms such as “white supremacist,” he writes, a term “meant maliciously, of course, to bring up images of fire-hoses, attack dogs, pick handles, and segregated lunch counters—to imply that conservatives, especially non-mainstream conservatives, are cruel people with dark thoughts.” However, once such “malice” is stripped away, he observes, “I actually think ‘White Supremacist’ is not bad semantically. White supremacy, in the sense of a society in which key decisions are made by white Europeans, is one of the better arrangements history has come up with. There have of course been some blots on the record, but I don’t see how it can be denied that net-net, white Europeans have made a better job of running fair and stable societies than has any other group. Even non-whites acknowledge this in unguarded moments… Non-white supremacy is after all the rule over much of the world, from entire continental spaces like sub-Saharan Africa to individual black-run or mestizo-run municipalities in the USA. I see no great floods into these places by refugees desperate to escape the horrors of white supremacy.… In any case, the Whatever Right contains many separatists—who, far from wanting to lord it over nonwhites, just want to get away from them.” Derbyshire says that however accurate the nomenclature, the far-right movement should not embrace the label of “white supremacist,” nor the related “white nationalist.” He goes on to note: “I don’t mind the word ‘white’ in either of those expressions. Conservatism Inc. or otherwise, is a white people’s movement, a scattering of outliers notwithstanding. Always has been, always will be. I have attended at least a hundred conservative gatherings, conferences, cruises, and jamborees: let me tell you, there ain’t too many raisins in that bun. I was in and out of the National Review offices for 12 years, and the only black person I saw there, other than when [Republican presidential candidate] Herman Cain came calling, was Alex, the guy who runs the mail room.… This isn’t because conservatism is hostile to blacks and mestizos. Very much the contrary, especially in the case of Conservatism Inc. They fawn over the occasional nonwhite with a puppyish deference that fairly fogs the air with embarrassment.… It’s just that conservative ideals like self-sufficiency and minimal dependence on government have no appeal to underperforming minorities—groups who, in the statistical generality, are short of the attributes that make for group success in a modern commercial nation. Of what use would it be to them to embrace such ideals? They would end up even more decisively pooled at the bottom of society than they are currently. A much better strategy for them is to ally with as many disaffected white and Asian subgroups as they can (homosexuals, feminists, dead-end labor unions), attain electoral majorities, and institute big redistributionist governments to give them make-work jobs and transfer wealth to them from successful groups. Which is what, very rationally and sensibly, they do. So it’s not the ‘white’ that bothers me. Heck, conservatives might just as well be honest about it, since it’s so almighty bleeding obvious. It’s that ‘supremacy’ and ‘nationalism’ are poor fits for the spectrum of views out here on the To-Be-Determined Right.… What else have we got?” He closes with a suggestion that the broad term “conservatism” applies strictly to the far-right white supremacists of VDare and other such organizations. [John Derbyshire, 5/10/2012] Ian Millhiser of the liberal news Web site Think Progress calls Derbyshire’s column “open… praise” for “a racial caste system.” [Think Progress, 5/14/2012]

Entity Tags: National Review, Ian Millhiser, VDare (.com ), John Derbyshire

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Investigative journalist Robert Parry speaks at a conference in Heidelberg, Germany concerning the progression of journalism from the 1970s to the present. Parry tells the gathering that American investigative journalism may have hit something of a zenith in the 1970s, with the media exposure of the Pentagon Papers (see March 1971) and the Watergate scandal (see August 8, 1974). “That was a time when US journalism perhaps was at its best, far from perfect, but doing what the Founders had in mind when they afforded special protections to the American press,” he says. “In the 1970s, besides the Pentagon Papers and Watergate, there were other important press disclosures, like the My Lai massacre story and the CIA abuses—from Iran to Guatemala, from Cuba to Chile. For people around the world, American journalism was the gold standard. Granted, that was never the full picture. There were shortcomings even in the 1970s. You also could argue that the US news media’s performance then was exceptional mostly in contrast to its failures during the Cold War, when reporters tended to be stenographers to power, going along to get along, including early in the Vietnam War.” However, those days are long past, Parry notes, and in recent years, American journalism has, he says, gone “terribly wrong.” Parry says that the American press was subjected to an orchestrated program of propaganda and manipulation on a par with what the CIA did in many foreign countries: “Think how the CIA would target a country with the goal of shoring up a wealthy oligarchy. The agency might begin by taking over influential media outlets or starting its own. It would identify useful friends and isolate troublesome enemies. It would organize pro-oligarchy political groups. It would finance agit-prop specialists skilled at undermining and discrediting perceived enemies. If the project were successful, you would expect the oligarchy to consolidate its power, to get laws written in its favor. And eventually the winners would take a larger share of the nation’s wealth. And what we saw in the late 1970s and early 1980s in the United States was something like the behavior of an embattled oligarchy. Nixon’s embittered allies and the Right behaved as if they were following a CIA script. They built fronts; they took over and opened new media outlets; they spread propaganda; they discredited people who got in the way; ultimately, they consolidated power; they changed laws in their favor; and—over the course of several decades—they made themselves even richer, indeed a lot richer, and that, in turn, has translated into even more power.”
Building a Base - Right-wing billionaires such as the Koch brothers (see 1979-1980) and Richard Mellon Scaife, along with Nixon-era figures such as former Treasury Secretary William Simon (a Wall Street investment banker who ran the right-wing Olin Foundation) worked to organize conservative foundations; their money went into funding what Parry calls “right-wing media… right-wing think tanks… [and] right-wing attack groups. Some of these attack groups were set up to go after troublesome reporters.” Parry finds it ironic, in light of the CIA’s interference in the affairs of other nations, that two foreign media moguls, Sun Myung Moon and Rupert Murdoch, were key figures in building and financing this conservative media construct. Some media outlets, such as Fox News (see Summer 1970 and October 7, 1996), were created from scratch, while others, such as the venerable and formerly liberal New Republic, were bought out and taken over by conservatives. When Ronald Reagan ascended to the White House, Parry says, he brought along with him “a gifted team of [public relations] and ad men.” Vice President George H.W. Bush, a former CIA director, enabled access to that agency’s propaganda professionals. And Reagan named William Casey to head the CIA; Casey, a former Nixon administration official, was “obsessed [with] the importance of deception and propaganda,” Parry says. “Casey understood that he who controlled the flow of information had a decisive advantage in any conflict.”
Two-Pronged Attack - Two key sources of information for Washington media insiders were targeted, Parry says: the “fiercely independent” CIA analytical division, whose analyses had so often proven damaging to White House plans when reported, and the “unruly” Washington press corps. Casey targeted the CIA analysts, placing his young assistant, Robert Gates, in charge of the analytical division; Gates’s reorganization drove many troublesome analysts into early retirement, to be replaced with more malleable analysts who would echo the White House’s hard line against “Soviet expansionism.” Another Casey crony, Walter Raymond Jr., worked to corral the Washington press corps from his position on the National Security Council. Raymond headed an interagency task force that ostensibly spread “good news” about American policies in the foreign press, but in reality worked to smear and besmirch American journalists who the White House found troubling. According to Parry, “Secret government documents that later emerged in the Iran-Contra scandal revealed that Raymond’s team worked aggressively and systematically to lobby news executives and turn them against their reporters when the reporters dug up information that clashed with Reagan’s propaganda, especially in hot spots like Central America.” It was easy to discredit female journalists in Central America, Parry says; Raymond’s team would spread rumors that they were secretly having sexual liaisons with Communist officials. Other reporters were dismissed as “liberals,” a label that many news executives were eager to avoid. Working through the news executives was remarkably successful, Parry says, and it was not long before many Washington reporters were either brought to heel or marginalized.
'Perception Management' - Reagan’s team called its domestic propaganda scheme “perception management.” Parry says: “The idea was that if you could manage how the American people perceived events abroad, you could not only insure their continued support of the foreign policy, but in making the people more compliant domestically. A frightened population is much easier to control. Thus, if you could manage the information flows inside the government and inside the Washington press corps, you could be more confident that there would be no more Vietnam-style protests. No more Pentagon Papers. No more My Lai massacre disclosures. No more Watergates.” The New York Times and Washington Post, the newspapers that had led the surge of investigative reporting in the 1970s, were effectively muzzled during the Reagan era; Parry says that the two papers “became more solicitous to the Establishment than they were committed to the quality journalism that had contributed to the upheavals of the 1960s and 1970s.” The same happened at the Associated Press (AP), where Parry had attempted, with limited success, to dig into the Reagan administration’s Central American policies, policies that would eventually crystallize into the Iran-Contra scandal (see May 5, 1987). Few newspapers followed the lead of AP reporters such as Parry and Brian Barger until late 1986, when the Hasenfus air crash provided a news story that editors could no longer ignore (see October 5, 1986). But, Parry says, by the time of the Iran-Contra hearings, few news providers, including the Associated Press, had the stomach for another scandal that might result in another impeachment, particularly in light of the relentless pressure coming from the Reagan administration and its proxies. By June 1990, Parry says he understood “the concept of ‘perception management’ had carried the day in Washington, with remarkably little resistance from the Washington press corps.… Washington journalists had reverted to their pre-Vietnam, pre-Watergate inability to penetrate important government secrets in a significant way.” The process accelerated after 9/11, Parry says: “[M]any journalists reverted back their earlier roles as stenographers to power. They also became cheerleaders for a misguided war in Iraq. Indeed, you can track the arc of modern American journalism from its apex at the Pentagon Papers and Watergate curving downward to that center point of Iran-Contra before reaching the nadir of Bush’s war in Iraq. Journalists found it hard even to challenge Bush when he was telling obvious lies. For instance, in June 2003, as the search for WMD came up empty, Bush began to tell reporters that he had no choice but to invade because Saddam Hussein had refused to let UN inspectors in. Though everyone knew that Hussein had let the inspectors in and that it was Bush who had forced them to leave in March 2003, not a single reporter confronted Bush on this lie, which he repeated again and again right through his exit interviews in 2008” (see November 2002-March 2003, November 25, 2002, December 2, 2002, December 5, 2002, January 9, 2003, March 7, 2003, and March 17, 2003).
The Wikileaks Era and the 'Fawning Corporate Media' - Parry says that now, the tough-minded independent media has been all but supplanted by what former CIA analyst Ray McGovern calls the “Fawning Corporate Media.” This has increased public distrust of the media, which has led to people seeking alternative investigative and reporting methods. Parry comments that much of the real investigative journalism happening now is the product of non-professionals working outside the traditional media structure, such as Wikileaks (see February 15, 2007, 2008, and April 18, 2009). However, the independent media have not demonstrated they can reach the level of influence of institutions like the Washington Post and the New York Times. “[I]f we were assessing how well the post-Watergate CIA-style covert operation worked,” Parry says, “we’d have to conclude that it was remarkably successful. Even after George W. Bush took the United States to war in Iraq under false pretenses and even after he authorized the torture of detainees in the ‘war on terror,’ no one involved in those decisions has faced any accountability at all. When high-flying Wall Street bankers brought the world’s economy to its knees with risky gambles in 2008, Western governments used trillions of dollars in public moneys to bail the bankers out. But not one senior banker faced prosecution.… Another measure of how the post-Watergate counteroffensive succeeded would be to note how very well America’s oligarchy had done financially in the past few decades. Not only has political power been concentrated in their hands, but the country’s wealth, too.… So, a sad but—I think—fair conclusion would be that at least for the time being, perception management has won out over truth. But the struggle over information and democracy has entered another new and unpredictable phase.” [Consortium News, 5/15/2012]

Entity Tags: Fox News, David Koch, Washington Post, William Casey, William Simon, Central Intelligence Agency, Associated Press, The New Republic, Sun Myung Moon, Walter Raymond, Jr, Ronald Reagan, New York Times, George W. Bush, George Herbert Walker Bush, Rupert Murdoch, Robert Parry, Ray McGovern, Robert M. Gates, Olin Foundation, Charles Koch, Richard Mellon Scaife

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Politico reports that Republican super PACs and other outside groups are coordinating under the leadership of what it calls “a loose network of prominent conservatives, including former Bush political advisor Karl Rove, the oil billionaire Koch brothers, and Tom Donohue of the US Chamber of Commerce,” to spend an unprecedented $1 billion between now and November to help Republicans win control of the White House and Congress. The plans include what Politico calls “previously undisclosed plans for newly aggressive spending by the Koch brothers” (see 1977-Present, 1979-1980, 1997, 1981-2010, 1984 and After, Late 2004, May 6, 2006, April 15, 2009, May 29, 2009, November 2009, December 6, 2009, April 2010 and After, July 3-4, 2010, June 26-28, 2010, August 28, 2010, August 30, 2010, September 24, 2010, January 5, 2011, October 4, 2011, February 14, 2011, February 29, 2012, and Late March 2012) to organize funding for county-by-county operations in key states, using tools such as the voter database Themis (see April 2010 and After) to build “sophisticated, county-by-county operations in key states.” The Kochs’ organizations have upped their spending plans to $400 million. Just the Kochs’ spending will outstrip the $370 million spent by the 2008 John McCain presidential campaign, and the $1 billion will exceed the $750 million spent by the 2008 Barack Obama campaign. The “independent” super PAC supporting the presidential campaign of Mitt Romney, Restore Our Future (ROF—see June 23, 2011 and January 31, 2012), plans on spending $100 million on the campaign to unseat Obama. American Crossroads and Crossroads GPS, the two Rove-led groups coordinating much of the Republican spending efforts, plan to spend $300 million on efforts to elect Romney and other Republicans (see February 21, 2012). The raised millions will go to, among other things, television, radio, and Web advertising; voter turnout efforts; mail and telephone appeals; and absentee- and early-balloting drives. The $1 billion is entirely “outside” spending. Romney and the Republican National Committee (RNC) intend to raise some $800 million on their own. According to Politico: “The Republican financial plans are unlike anything seen before in American politics. If the GOP groups hit their targets, they likely could outspend their liberal adversaries by at least two-to-one, according to officials involved in the budgeting for outside groups on the right and left.… The consequences of the conservative resurgence in fundraising are profound. If it holds, Romney and his allies will likely outraise and outspend Obama this fall, a once-unthinkable proposition. The surge has increased the urgency of the Democrats’ thus-far futile efforts to blunt the effects of a pair of 2010 federal court rulings—including the Supreme Court’s seminal Citizens United decision (see January 21, 2010)—that opened the floodgates for limitless spending, and prompted Obama to flip-flop on his resistance to super PACs on the left.” The super PAC supporting Obama’s re-election, Priorities USA Action, has not raised anywhere near the amount of money being garnered by Rove and the Koch brothers, partly because of Obama’s initial reluctance to have such groups operating on his behalf (see January 18, 2012). US labor unions may be able to raise some $200 to $400 million on behalf of Obama and other Democrats. The AFL-CIO’s Michael Podhorzer says his organization does not intend to try to match the Republican donor groups, but instead will spend most of its money reaching out to union members and other workers: “Progressives can’t match all the money going into the system right now because of Citizens United, so we have to have a program that empowers the worker movement.” Politico notes that billionaire Sheldon Adelson single-handedly kept the Newt Gingrich (R-GA) primary challenge afloat (see December 1, 2011, December 19, 2011, January 3, 2012, January 6, 2012, January 23, 2012, February 21, 2012, February 21, 2012, March 26, 2012, April 22, 2012, and May 2, 2012), and billionaire Foster Friess (see February 16-17, 2012) was the key funder for Republican primary challenger Rick Santorum (R-PA). Outside money helped “tea party” challengers defeat incumbents like Senator Richard Lugar (R-IN) in the 2012 primaries (see February 21, 2012). “Republicans have taken one big lesson away from campaigns conducted to date in 2011 and 2012,” Politico states: “outside money can be the difference-maker in elections.” [Politico, 5/30/2012]

Entity Tags: Foster Friess, Sheldon Adelson, Tom Donohue, American Crossroads GPS, American Crossroads, David Koch, Richard Lugar, Rick Santorum, Republican National Committee, Karl C. Rove, Michael Podhorzer, Newt Gingrich, Priorities USA Action, Charles Koch, Politico, Restore Our Future

Timeline Tags: Civil Liberties, 2012 Elections

Without comment, the US Supreme Court refuses to consider an appeal challenging President Obama’s US citizenship and his eligibility to serve as commander in chief. The appeal was filed as part of an ongoing lawsuit by Alan Keyes (see November 12, 2008 and After), Wiley Drake, and Markham Robinson. By refusing to hear the appeal, the Supreme Court affirms a decision by the 9th US Circuit Court that found Keyes, Drake, and Robinson lacked the legal standing to file such a claim. The three allege that Obama was born in Kenya (see October 16, 2008 and After, Around November 26, 2008, Around November 26, 2008, August 1-4, 2009, and August 4, 2009), and therefore is not a natural-born US citizen. They also allege that Obama’s Hawaiian birth certificate (see June 13, 2008 and April 27, 2011) is a forgery (see July 20, 2008, August 15, 2008, August 21, 2008, July 1, 2009, January 18, 2011, April 20, 2011, and April 27, 2011), despite repeated verifications by Hawaiian officials (see October 30, 2008, July 28, 2009, December 24, 2010, and April 11, 2011). Keyes and Drake ran against Obama in 2008 on the far-right American Independent Party ticket. Robinson is the party’s chairman. [Associated Press, 6/11/2012]

Entity Tags: Barack Obama, Alan Keyes, Wiley S. Drake, Markham Robinson, US Supreme Court

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Politico reporters Kenneth P. Vogel and Tarini Parti report on the difficulty of getting solid information about the donors being organized by the billionaire Koch brothers. Oil magnates Charles and David Koch (see 1977-Present, 1979-1980, 1981-2010, 1984 and After, Late 2004, May 6, 2006, April 15, 2009, May 29, 2009, December 6, 2009, November 2009, July 3-4, 2010, August 28, 2010, August 30, 2010, September 24, 2010, January 5, 2011, October 4, 2011, and February 14, 2011) intend to raise at least $400 million to defeat President Obama in the 2012 election (see Late May 2012), and to ensure victory for Republicans in state and local races around the nation (see February 21, 2012). Vogel and Parti call the Koch political operation “its own political party,” almost, even going so far as to hold its own semi-annual conventions, including one scheduled for late June in San Diego. That convention will bring together dozens of millionaire and billionaire conservatives, who will write big checks for the Koch efforts. Additionally, the Kochs will unveil their new voter database, Themis (see April 2010 and After), which they expect will help in targeting potential Republican voters around the country. Themis played a big part in a recent successful effort to stop Governor Scott Walker (R-WI) from being recalled, as did huge amounts of Koch-organized donations on behalf of Walker. Three of the prime figures in the Koch efforts are convention “emcee” Kevin Gentry and political operatives Marc Short and Tim Phillips (see May 29, 2009); the operation is orchestrated primarily by Koch advisor and operative Richard Fink. Additionally, the Koch brothers intend to take over the Cato Institute think tank (see February 29, 2012) and make it more politically active. Minnesota television station owner Stanley Hubbard, a longtime Koch supporter, says: “They ask for support—and they get it because we all love our country and we have a different vision than do the liberals. I’ve gotten friends to be involved, and I think others have, too, so I would guess, yes, that’s expanding.” Vogel and Parti expand on how secretive the Koch network (which they call “Koch World”) actually is. They are unable to find out where the San Diego convention is to be held, though they did determine that it is scheduled to take place over the weekend of June 23. A Republican who has worked with Koch-backed groups says: “The Koch groups are very complex in the way they do things. They’re difficult to penetrate from the outside, which is smart. You often need a Sherpa.” The conventions are heavily patrolled by hired security guards, who at one recent convention threw out a Politico reporter under threat of arrest. Participants are required not to discuss the convention with outsiders, including making posts on Facebook or Web blogs. (The winter 2011 convention in Rancho Mirage, California, leaked to the press, sparking what Politico calls “raucous protests” outside the exclusive resort hosting the conference.) According to Vogel and Parti, Phillips runs the lobbying organization Americans for Prosperity (AFP—see Late 2004 and November 2009). Short oversees the spending of Koch network monies by other approved groups, some of which air television ads attacking Democrats. Gentry raises money for the Koch network. Gentry often uses urgent and even apocalyptic rhetoric in his fundraising appeals, warning potential donors of “dangerous and imminent threats” to American society and comparing the Koch conventions to the Continental Congress of 1776. One recent email lauded efforts by Supreme Court Justice Clarence Thomas to help the Koch brothers’ fundraising. Gentry also spearheads the fundraising efforts for an informal network of conservative think tanks such as the Heritage Foundation, AFP, and the Texas Public Policy Foundation. Some conservatives are uncomfortable with the Koch brothers’ attempts to gain dominance in conservative party politics. “Koch has been angling for the last three or four years to consolidate more of the conservative movement within their network,” says one conservative operative. “That’s why they do these seminars—to try to consolidate more big donors’ money and direct it into their projects.” The operative admits that the Koch fundraising efforts are very effective, saying, “Some of the donors believe giving to one source makes it easier for them instead of having to give to a dozen different places, and others just want to come out to hang with the billionaire brothers and be part of a very elite universe.” Koch conventions regularly feature prominent conservatives like Thomas and fellow Supreme Court Justice Antonin Scalia, Texas Governor Rick Perry, New Jersey Governor Chris Christie, Virginia Governor Bob McConnell, House Majority Leader Eric Cantor (R-VA), and right-wing radio hosts Rush Limbaugh and Glenn Beck. While federal documents track some $120 million in donations from recent Koch summit donors, most of the money raised and spent goes untracked, instead being hidden away by “nonprofit” groups that purport to be non-political social advocacy groups. Gentry has assured donors, “There is anonymity that we can protect.” [Politico, 6/15/2012]

Entity Tags: Cato Institute, Stanley Hubbard, Scott Kevin Walker, Tarini Parti, Texas Public Policy Foundation, Themis, Tim Phillips, Rush Limbaugh, Americans for Prosperity, Antonin Scalia, Bob McConnell, Richard Fink, Marc Short, Clarence Thomas, Christopher J. (“Chris”) Christie, Charles Koch, Politico, Eric Cantor, David Koch, Heritage Foundation, Barack Obama, Kenneth Vogel, James Richard (“Rick”) Perry, Kevin Gentry, Glenn Beck

Timeline Tags: Civil Liberties

According to a poll just released by Dartmouth professor Benjamin Valentino, 63 percent of self-identified Republicans still believe that Iraq under Saddam Hussein possessed weapons of mass destruction when the US invaded in March 2003 (see March 19, 2003). Twenty-seven percent of self-identified independents and 15 percent of self-identified Democrats hold that view. The question was: “Do you believe that the following statement is true or not true? ‘Iraq had weapons of mass destruction when the United States invaded in 2003.’” Reporter Dan Froomkin, commenting on the poll results, writes: “The Bush administration’s insistence that the Iraqi government had weapons of mass destruction and might give them to terrorists was a key selling point in its campaign to take the country to war (see September 30, 2001, 2002-2003, July 30, 2002, August 26, 2002, September 4, 2002, September 8, 2002, September 8, 2002, September 12, 2002, September 12, 2002, October 7, 2002, December 12, 2002, January 2003, January 9, 2003, 9:01 pm January 28, 2003, February 5, 2003, February 8, 2003, March 16-19, 2003, March 21, 2003, March 22, 2003, March 22, 2003, March 23, 2003, March 24, 2003, March 30, 2003, Late March 2003 and After, April 10, 2003, April 20, 2003, Between April 20, 2003 and April 30, 2003, May 28, 2003, May 29, 2003, June 2003, June 1, 2003, June 3, 2003, June 9, 2003, June 11, 2003, July 31, 2003, September 14, 2003, January 22, 2004, and March 24, 2004). It turned out to be untrue.… There is no reality-based argument that Iraq actually had WMD, after extensive searches found none (see 2002-March 2003, 2002, Mid-January 2002, March 22, 2002, May 2002-September 2002, September 2002, Late September 2002, September 24, 2002, September 28, 2002, Before October 7, 2002, December 2002, End of December 2002, December 3, 2002, January 9, 2003, January 28-29, 2003, February 20, 2003, March 7, 2003, March 8, 2003, May 4, 2003, May 25, 2003, May 30, 2003, June 2003, Early June 2003-Mid-June 2003, Between June 3, 2003 and June 17, 2003, Mid-June 2003, Early July 2003, July 11, 2003, July 20, 2003, July 29, 2003, July 30, 2003, August 16, 2003, October 2, 2003, October 2003, November 2, 2003, December 2003, December 2003, December 17, 2003, Mid-January 2004, January 20, 2004, January 23, 2004, January 27, 2004, January 28, 2004, February 8, 2004, and July 9, 2004), but this is hardly the first time many Americans have been certain of something that simply wasn’t true” (see May 14, 2003-May 18, 2003). The 65-question poll was conducted by YouGov from April 26 through May 2, 2012, and surveyed 1,056 respondents. It has a margin of error of plus/minus 3.18 percent. [Valentino, 6/20/2012 pdf file; Jim Lobe, 6/20/2012; Huffington Post, 6/21/2012]

Entity Tags: Dan Froomkin, Saddam Hussein, Benjamin Valentino

Timeline Tags: Iraq under US Occupation

Casino billionaire Sheldon Adelson gives $10 million to the billionaire Koch brothers, joining them in their efforts to defeat President Obama in the November presidential elections. Charles and David Koch (see 1977-Present, 1979-1980, 1997, 1981-2010, 1984 and After, Late 2004, May 6, 2006, April 15, 2009, May 29, 2009, November 2009, December 6, 2009, April 2010 and After, July 3-4, 2010, June 26-28, 2010, August 28, 2010, August 30, 2010, September 24, 2010, January 5, 2011, October 4, 2011, February 14, 2011, February 29, 2012, Late March 2012, and June 15, 2012) are planning to spend some $400 million to elect Republican candidate Mitt Romney (R-MA) and defeat Obama. The information about Adelson’s donation comes from a Republican Party source in Nevada. Adelson makes his pledge at a Koch donor convention in San Diego, the first time he has attended a Koch-sponsored political event. He has already given $10 million to a Romney “super PAC” (see June 13, 2012), $10 million to a “super PAC” operated by former Bush White House advisor Karl Rove, and $10 million to two groups backing Republican House candidates (see Mid-June, 2012). The Kochs are the driving force behind the “astroturf” organization Americans for Prosperity (AFP—see Late 2004, May 29, 2009, and November 2009), which has spent millions of dollars on advertisements attacking Obama and other Democrats. The Kochs are also funding Themis, a voter information database (see April 2010 and After). Koch funding extends well into state and even local elections. [Huffington Post, 6/16/2012; Washington Post, 6/29/2012]

Entity Tags: Sheldon Adelson, Barack Obama, Charles Koch, Willard Mitt Romney, David Koch, Karl C. Rove

Timeline Tags: Civil Liberties, 2012 Elections

Accused Aurora gunman James Holmes looks on during a recent court hearing regarding his alleged crimes. At some point, Holmes dyed his hair, allegedly to more closely resemble ‘The Joker,’ a villain in the Batman movies.Accused Aurora gunman James Holmes looks on during a recent court hearing regarding his alleged crimes. At some point, Holmes dyed his hair, allegedly to more closely resemble ‘The Joker,’ a villain in the Batman movies. [Source: Reason (.com)]The New American, the official publication of the right-wing John Birch Society (JBS—see March 10, 1961, November 1963, April 13, 2009, December 11, 2009, April 26, 2010, and December 2011), promotes a theory from an Internet publication that the recent massacre by a lone gunman in a Colorado movie theater was orchestrated by the Obama administration or its surrogates as a way to impose gun control laws. Writer Bob Adelmann admits the conspiracy theory is merely “conjecture.” The theory comes from the Natural News Network (NNN), which describes itself as a “non-profit collection of public education Web sites.” NNN is incorporated by Truth Publishing International, a Taiwan corporation. The article is titled “Colorado Batman shooting shows obvious signs of being staged,” referencing the film being shown in the theater, The Dark Knight Rises, the third in the “Batman trilogy” by Christopher Nolan. Adelmann introduces the NNN conspiracy theory by reporting that a Forbes magazine article says the US may ratify a United Nations arms treaty that would regulate the international trade in conventional weapons. Adelmann says the UN treaty poses “a formidable threat” to gun ownership in the US. He then introduces the NNN theory as posited by NNN writer Mike Adams. [Forbes, 6/7/2011; New American, 7/23/2012; Samuel Warde, 7/30/2012]
Brainwashed Obama Operative? - The shooter, James Eagan Holmes, fired multiple bursts of gunfire in the Aurora, Colorado, theater, but then surrendered to the police without offering any resistance. Adams says his peaceful surrender was inconsistent with Holmes’s apparent desire to “kill everyone.” Adams also finds it curious that Holmes told police his apartment was booby-trapped with explosives. Someone truly wishing to kill many people would not have told police about the bombs. “It doesn’t add up,” Adams says. Holmes’s character as reported by neighbors and friends—quiet, shy, obsessed with video games—does not correlate with the picture of a maddened gunman, he continues. Moreover, Holmes must have had help from somewhere—he was living on unemployment insurance, Adams contends, yet owned thousands of dollars’ worth of weaponry, ammunition, explosives, and SWAT gear. “Where did that come from?” Adams’s answer: Obama administration operatives or someone else doing the administration’s bidding by launching a “false flag” attack. In fact, Adams writes: “There is already conjecture that James Holmes may have been involved in mind-altering neuroscience research and ended up becoming involved at a depth he never anticipated. His actions clearly show a strange detachment from reality, indicating he was not in his right mind. That can only typically be accomplished through drugs, hypnosis, or trauma (and sometimes all three).” Adams continues: “Someone else taught this guy these skills and funded the acquisition of the equipment.… This is somebody who was selected for a mission, given equipment to carry it out, then somehow brainwashed into getting it done. This is not your run-of-the-mill crime of passion. It was a carefully planned, heavily funded, and technically advanced attack.” Adams concludes that Holmes completed his “mission” and then surrendered, “admitting everything” to police. “The mission, as we are now learning, was to cause as much terror and mayhem as possible, then to have that multiplied by the national media at exactly the right time leading up the UN vote next week on a global small arms treaty that could result in gun confiscation across America.” The FBI has carried out “numerous” missions such as this one, Adams contends, though its history until now is to stop the attacks before they reach the point of violence. Adams also compares the Holmes massacre to the “Fast and Furious” operation conducted by Arizona police officers and the Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (BATF), which has become a popular topic of discussion on the right as another Obama conspiracy theory. Adams concludes: “In other words, this has all the signs of Fast & Furious, Episode II. I wouldn’t be surprised to discover someone in Washington was behind it all. After all, there’s no quicker way to disarm a nation and take total control over the population than to stage violence, blame it on firearms, then call for leaders to ‘do something!’ Such calls inevitably end up resulting in gun confiscation, and it’s never too long after that before government genocide really kicks in like we saw with Hitler (see March 13, 2008 and November 11, 2008), Stalin (see October 13, 2009), Pol Pot (see December 17, 2009 and April 27, 2011), Mao (see January 2009), and other tyrants.” [Natural News Network, 7/20/2012]
JBS: Attack's Timing with UN Treaty Signing More than Coincidental - Adelmann admits the theory is “strictly conjectural at this point,” but observes that “the timing of the shootings coinciding with the final details of the UN Arms Trade Treaty (ATT) being polished up in New York by Secretary of State Hillary Clinton.” The timing must be more than coincidental, Adelmann writes. According to Adelmann, if the US signs the arms treaty, it would have to abide by strict licensing requirements; confiscate untold numbers of citizen-owned weaponry; ban the trade, sale, and private ownership of all weapons; create an international gun registry (which would, Adelmann warns, open the door “for full-scale gun confiscation”); and finally, “[o]verride our national sovereignty, and in the process, provide license for the federal government to assert preemptive powers over state regulatory powers guaranteed by the Ten Amendments in addition to our Second Amendment rights.” The UN treaty would not apply to US citizens, experts note, but Adelmann and others do not believe that assertion. John Bolton, the former UN ambassador and chief political advisor to the Romney presidential campaign, is one of those: he says that while the UN “is trying to act as though this is just a treaty about international arms trade among nation states, but there is no doubt that the real agenda here is domestic firearms control.” Adelmann says the UN treaty is the next step in the Obama administration’s creation of an “authoritarian dictatorship” and ultimate plans for domestic genocide, or what he calls “democide.” He concludes: “That is the nightmare that faces American citizens if in their haste to rid the world of shooters such as Holmes they allow the United Nations to do the job for them. The end result will be immeasurably, horrifyingly, worse.” [Forbes, 6/7/2011; New American, 7/23/2012]
More Coverage - Other right-wing outlets also pick up Adams’s conspiracy theory, including Gun Owners of America (GOA), whose president Larry Pratt issues a press release promoting the theory and offering himself for interviews about the theory and about the Obama administration’s purported intent to ban gun ownership in America. [Special Guests, 7/2012; Samuel Warde, 7/30/2012]
Treaty Not Passed - The media later reports that the US is refusing to go along with the treaty as it is currently written. [CBS News, 7/30/2012]

Entity Tags: Bob Adelmann, John R. Bolton, Gun Owners of America, John Birch Society, Hillary Clinton, James Eagan Holmes, United Nations, US Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives, Larry Pratt, Mike Adams, Natural News Network, Obama administration, Truth Publishing International

Timeline Tags: Domestic Propaganda, US Domestic Terrorism

Critics accuse an unnamed advisor to the Romney campaign of making a racially insensitive remark to British reporters when the advisor accused President Obama of not understanding the shared “Anglo-Saxon” heritage of the US and the United Kingdom (see July 24-25, 2012). Obama’s father was Kenyan, and many of Obama’s critics have accused Obama of not being sufficiently American (see October 1, 2007, January 16, 2008, October 16, 2008 and After, Around November 26, 2008, February 10, 2009, March 9, 2009, March 18, 2009, March 25, 2009, March 27, 2009, March 30-31, 2009, March 31, 2009, April 1, 2009, April 1-2, 2009, April 3-7, 2009, April 6, 2009, April 6-7, 2009, April 9, 2009, June 2, 2009, June 5, 2009, June 25, 2009, June 29, 2009, July 23, 2009, August 1-4, 2009, August 6, 2009, September 17, 2009, October 2, 2009, October 13, 2009, November 17, 2009, December 3, 2009, December 17, 2009, May 7, 2010, June 11, 2010, Shortly Before June 28, 2010, August 4, 2010, August 19, 2010, September 12, 2010, September 12, 2010 and After, September 16, 2010, September 18, 2010, September 23, 2010, October 22-23, 2010, March 28, 2011, April 7, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, May 23-24, 2011, June 10, 2011, January 13-20, 2012, and June 20, 2012) and of not working hard enough to bolster relations between the US and the United Kingdom. Critics also accuse Mitt Romney of trying to create a division between the US and the United Kingdom where none exists. Romney’s campaign is denying the remarks were ever made. [Daily Telegraph, 7/25/2012]
Vice President, Obama Campaign Advisor Respond - Vice President Joseph Biden is quick to lambast the Romney campaign for the comment. “Despite his promises that politics stops at the water’s edge, Governor Romney’s wheels hadn’t even touched down in London before his advisors were reportedly playing politics with international diplomacy,” he says in a statement, “attempting to create daylight between the United States and the United Kingdom where none exists. Our special relationship with the British is stronger than ever and we are proud to work hand-in-hand with Prime Minister Cameron to confront every major national security challenge we face today. On every major issue—from Afghanistan to missile defense, from the fight against international terrorism to our success in isolating countries like Iran whose nuclear programs threaten peace and stability—we’ve never been more in sync. The comments reported this morning are a disturbing start to a trip designed to demonstrate Governor Romney’s readiness to represent the United States on the world’s stage. Not surprisingly, this is just another feeble attempt by the Romney campaign to score political points at the expense of this critical partnership. This assertion is beneath a presidential campaign.” Obama campaign advisor David Axelrod calls the comments “stunningly offensive” in a Twitter post, which states, “Mitt’s trip off to flying start, even before he lands, with stunningly offensive quotes from his team in British press.” [CBS News, 7/25/2012; Business Insider, 7/25/2012; Guardian, 7/25/2012]
British Historian Questions Perception of 'Divisions' between Two Nations - British historian Tim Stanley says the perception of “divisions” between the US and the UK is overblown, and that many British citizens “love [Obama] because they see him as an antidote to the misdirected machismo of the Bush years. Few of us are keen to revive an alliance that led to the bloody mess of Iraq and Afghanistan.” More directly, the advisor’s “Anglo-Saxon” reference is obsolete and easily interpreted as racist. “Both countries are more multicultural than ever before, and both have forged alliances with countries that are decidedly un-Anglo-Saxon: the US is part of a trading bloc with Mexico and the UK is trapped in the engine room of the [European Union] Titanic,” Stanley writes. “Many will therefore interpret the choice of words as a clumsy attempt to play the race card, exploiting the impression that Obama is anti-British because he is of African descent.” Stanley writes that the advisors seemed more interested in painting Obama as a “left-winger” who lacks an understanding of the relations between the two nations than trying to make a racially insensitive remark, but he predicts the media will fasten onto the remark and label the Romney campaign, and perhaps Romney himself, as being racist to some degree. [Daily Telegraph, 7/25/2012]
British Columnist: Romney Should Not 'Cast Us All Back into the Dark Ages' - Ian Vince, a columnist with The Guardian, asks what exactly the Romney campaign might mean by stating a desire to restore “Anglo-Saxon” relations between the two nations. Vince notes the thousand years of culture and heritage contributed by the Normans, the Romans, the Danish Jutes, and the Vikings, among others, and the huge number of non-“Anglo-Saxons” who consider themselves proud British citizens. He concludes by observing, “Mitt Romney would be wise not to cast us all back into the Dark Ages.” [Guardian, 7/25/2012]
Liberal News Site: Comments Part of Larger Attack on Obama's Heritage, Patriotism - Judd Legum of the liberal news Web site Think Progress says the comments are part of a much broader series of attacks on Obama’s heritage and patriotism by the Romney campaign. Legum calls the comments “the latest attack by the Romney campaign on Obama’s multi-cultural heritage.” Last week, Legum reminds readers, Romney campaign co-chair John Sununu told reporters Obama has no understanding of the “American system” because he “spent his early years in Hawaii smoking something, spent the next set of years in Indonesia,” and said Obama needs to “learn how to be an American.” Later that day, Romney himself called Obama’s policies “extraordinarily foreign.” [Think Progress, 7/25/2012]
Neoconservative Magazine: Story Not Believable, Romney's Denial Should Settle Question - However, Alana Goodman of the neoconservative Commentary magazine says she did not believe the story from the moment it was reported. She says the story hinges entirely on a single unnamed source (the Romney advisor, who spoke on condition of anonymity), and accuses the Obama campaign of “scrambling to pump air into” the controversy surrounding the comments. She concludes, “Unless a reporter is able to verify who said this and what his role is in the campaign, Romney’s denial should put this story to rest.” [Commentary, 7/25/2012]

Entity Tags: Willard Mitt Romney, Joseph Biden, Judd Legum, John Sununu, Mitt Romney presidential campaign (2012), Ian Vince, David Axelrod, Alana Goodman, Barack Obama, Tim Stanley

Timeline Tags: 2012 Elections

A portion of the cover of the DVD ‘Dreams From My Real Father.’ The subtitle is ‘A Story of Reds and Deception.’A portion of the cover of the DVD ‘Dreams From My Real Father.’ The subtitle is ‘A Story of Reds and Deception.’ [Source: Opposing Views (.com)]Bill Armistead, the chairman of the Alabama Republican Party, publicly claims President Obama is the illegitimate son of Frank Marshall Davis, an American labor activist and organizer for the Communist Party USA. Armistead makes his claim to a meeting of the Eastern Shore Republican Women in Fairhope, Alabama, where he recommends a movie entitled Dreams From My Real Father, a play on Obama’s 1995 memoir, Dreams From My Father. The film was directed by Joel Gilbert, who has described it thusly: “Admittedly, at age 18, Obama arrived at Occidental College a committed revolutionary Marxist. Dreams from My Real Father presents the case that Frank Marshall Davis, a Communist Party USA organizer and propagandist, was Obama’s real father, both biological and ideological, and indoctrinated Obama with a political foundation in Marxism and an anti-white world view.” Armistead tells the audience: “We have to win this election. This is about our country. Our country will not be the same. I’m convinced, if Obama wins, our children and grandchildren will not live under the same conditions that we’ve lived in these wonderful years. Obama has a different ideology than we do.” He then answers a question from the audience about another movie critical of Obama, 2016: Obama’s America, by conservative pundit and author Dinesh D’Souza (see September 12, 2010 and September 16, 2010). Armistead replies: “If you haven’t seen it, you should. But I’m going to tell you about another movie. The name of it is Dreams From My Real Father. That is absolutely frightening. I’ve seen it. I verified that it is factual, all of it. People can determine.” Armistead does not explain how he has “verified” the accuracy of the movie’s claims. The story of Armistead’s comments is quickly picked up by local and national press outlets, including Salon and TPM Muckraker, which say that Armistead has gone “birther.” The reference is to discredited conspiracy theories claiming that Obama is not a naturally-born American citizen. Miranda Blue, a spokesperson for the liberal People for the American Way (PFAW), says the film is a “fringe birther movie” and adds, “This is the first we’ve heard of a political leader embracing… Gilbert’s conspiracy theory.” [Mobile Press-Register, 9/20/2012] According to Blue, “A trailer for the film cuts to various right-wing bogeymen including Jeremiah Wright, Bill Ayers, and ACORN in between misleadingly edited snippets of speeches by the president and Michelle Obama.” She writes, “Gilbert’s film has divided the birther movement, since its assertion that Davis is Obama’s real father would seem to be incompatible with the theory that the president was born in Kenya.” Jerome Corsi, a writer for the conservative WorldNetDaily and a veteran “birther” (see August 1, 2008 and After, July 21, 2009, and September 21, 2010), supports the film, but California lawyer and “birther” Orly Taitz (see August 1-4, 2009, October 29, 2009, and April 27, 2011) says Corsi is “trying to kill the case by making up an American citizen father for Obama.” The film has reached a wide audience, with conservative media outlets such as the New York Post promoting it and Gilbert sending a million copies of the film on DVD to voters in Ohio. Gilbert plans to send another million copies to voters in other swing states. Gilbert says the mainstream media is ignoring the film “because they support national health care.” Gilbert told a recent National Press Club audience that Obama and his political advisor David Axelrod are both “red diaper babies,” children born of Communist parents and brought up to advance the cause. Obama, he said, is pursuing what he says was Davis’s dream of imposing a Stalinist-Marxist dictatorship on America, and that Obama worked with the now-defunct Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN) to cause the housing crisis as part of a plan to, he said, “use minorities and the poor to collapse capitalism.” [Right Wing Watch, 9/20/2012; Salon, 9/20/2012] The film is narrated by an Obama impersonator. It contains a disclaimer noting that many of the scenes are “re-creations of probable events, using reasoned logic, speculation, and approximated conversations.” [TPM Muckraker, 9/21/2012] The tale of Obama being fathered by Davis was promulgated most recently by conservative agitator Andy Martin (see Before October 27, 2008) and other far-right sources.

Entity Tags: Jerome Corsi, Barack Obama, Association of Community Organizations for Reform Now, Anthony Robert Martin-Trigona, Alabama Republican Party, Bill Armistead, Frank Marshall Davis, Orly Taitz, Joel Gilbert, David Axelrod, Miranda Blue

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Amory B. Lovins, the chief scientist for the Rocky Mountain Institute and a well-known expert on sustainable and renewable energy, writes in a blog post for the Institute that the US solar industry is being attacked by an onslaught of disinformation and lies by the mainstream media, much of it designed to promote the interests of the conventional electric utilities. He begins by citing the infamous “flub” by Fox Business reporter Shibani Joshi, who in January 2013 lied to viewers when she said Germany has a more successful solar industry than the US because it has “got a lot more sun than we do” (see February 7, 2013). Lovins notes, “She recanted the next day while adding new errors.” He cites a pattern of what he calls “misinformed or, worse, systematically and falsely negative stories about renewable energy.” Some are simply erroneous, he admits, “due to careless reporting, sloppy fact checking, and perpetuation of old myths. But other coverage walks, or crosses, the dangerous line of a disinformation campaign—a persistent pattern of coverage meant to undermine renewables’ strong market reality. This has become common enough in mainstream media that some researchers have focused their attention on this balance of accurate and positive coverage vs. inaccurate and negative coverage.” The coverage issue has become one of note, he says. Tim Holmes of the UK’s Public Interest Research Centre (PIRC) says that media reporting has an outsized influence on the thinking of lawmakers. In Britain, Holmes says, left-leaning newspapers tend to write positively about renewable energy, while more conservative, Tory-favoring news outlets give far more negative coverage. Overall, negative coverage of renewable energy more than doubles the amount of positive coverage in the British press. In Britain, the “lopsided” coverage is largely driven by nuclear power advocates who fear competition from wind power.
Myth: Renewable Energy Industries Cause Job Losses - Lovins cites the October 2012 claim by a Washington Post opinion columnist that subsidies for green energy do not create jobs, where the columnist cited Germany as an example of his assertion (see October 15, 2012). He cites data from a German study debunking the Post claim, showing that Germany’s renewable energy sector created over 380,000 jobs in 2011 alone and was continuing to create more jobs each year. Lovins writes, “More jobs have been created than lost in Germany’s energy sector—plus any jobs gained as heavy industry moves to Germany for its competitive electricity.” He writes that “a myth persists that countries lose more jobs then they gain when they transition to renewables.” He calls this claim an “upside-down fantasy” promulgated by a faulty study released by King Juan Carlos University in Spain in 2009 and written by an economist with reported ties to ExxonMobil, the conservative Heartland Institute, and the far-right Koch brothers (see August 30, 2010). The study claimed that for every job created in Spain’s renewable energy industry, 2.2 jobs were lost in the general job market. The story is still reported as fact today. But the study was debunked by experts from the National Renewable Energy Laboratory (NREL—see 1977) and the Spanish government. A 2012 study by the International Labour Organization shows that Spain is leading Europe in “green” job creation. Similar claims have been made about the American job market, with right-wing think tanks such as the Cato Institute (also funded by the Koch brothers—see 1977-Present and February 29, 2012) asserting that if people think renewable energy industries will create jobs, “we’re in a lot of trouble.” In reality, the American renewable energy industries created over 110,000 new jobs in 2012; in 2010, the US had more jobs in the “clean economy” than in the fossil-fuel industries.
Disinformation Campaign - Lovins writes that the attacks on the renewable energy industry are too systematic and coordinated to be accidental. Only one out of every 10 articles written about renewable energy had a quote from a spokesperson with the renewable energy industry, according to a recent survey. Retired Vice Admiral Dennis McGinn, head of the American Council on Renewable Energy (ACORE), says that enemies of the renewable energy industries “are dominating the conversation through misrepresentation, exaggeration, distraction, and millions of dollars in lobbying and advertising.” Lovins concludes: “This misleading coverage fuels policy uncertainty and doubt, reducing investment security and industry development. Disinformation hurts the industry and retards its—and our nation’s—progress. As Germany has shown, investing in renewables can grow economies and create jobs while cutting greenhouse gas emissions even in a climate as ‘sunny’ as Seattle. We just have to get the facts right, and insist that our reporters and media tell us the truth, the whole truth, and nothing but the truth.” [Rocky Mountain Institute, 7/31/2013]

Entity Tags: Rocky Mountain Institute, Amory B. Lovins, Cato Institute, International Labour Organization, Shibani Joshi, Tim Holmes, Dennis McGinn, Washington Post

Timeline Tags: US Solar Industry

The Arizona Public Service (APS), Arizona’s largest utility, admits that it paid a national conservative organization, the 60 Plus Association, to run advertisements attacking Arizona’s solar energy industry. APS has previously denied funding the ad campaign (see August 14, 2013). APS is trying to persuade the state’s public utility commission to change a state policy allowing homes and businesses that generate their own solar power to sell the excess energy they generate back to the grid (see July 16, 2013), a practice known as “net metering.” Solar advocates say the policy has helped create an increasing demand for rooftop solar energy equipment. APS has argued that solar energy producers pay less than their fair share for conventionally generated electricity, a popular argument among conservative opponents of solar power (see October 15, 2012) that has been challenged as false and misleading (see April 5, 2013 and July 31, 2013). A recent report showed that the utility companies fear massive loss of revenues in the future as solar power begins to eat into their monopoly on electricity provision in Arizona and other states (see January 2013), in part because most utility companies find it difficult and expensive to modernize their industry (see February 7, 2013). Solar advocates say that the elimination of net metering would essentially “kill rooftop solar in Arizona” (see August 14, 2013). Republican state icon Barry Goldwater Jr. leads a pro-solar organization, TUSK, that many in the conventional utility industry seem to fear. In July 2013, APS spokesman Jim McDonald flatly denied that APS was paying 60 Plus to run the ads, telling a reporter, “No, we are not” funding the ad campaign. But reporting by the Arizona Republic has revealed that APS did pay 60 Plus to run ads attacking the solar industry, as well as paying other groups such as Prosper and perhaps others to engage in similar advertising. McDonald now admits, “It goes through our consultant, but APS money does ultimately fund 60 Plus and Prosper.” McDonald now says he was not lying in July, because “[t]hat was my understanding at the time.” He denies knowing how much APS has paid 60 Plus, Prosper, and perhaps other groups, but says whatever money was spent came from shareholders’ funds and not ratepayer money. He then pivots, saying that the issue is “a phony controversy fueled by opponents who are eager to distract attention from the real substance from the issue.” He adds: “We’re in the middle of a bitter political fight. This is not a battle that we want to fight, but we cannot back down.… [W]e are not going to lie down and get our heads kicked in. We are just not. We are obligated to fight. It is irresponsible to our customers not to fight back.” APS vice president John Hatfield tells another reporter that APS “is contributing money to the nonprofits [60 Plus and Prosper], and potentially other groups through political consultant Sean Noble and his firm, DC London.” McDonald denies that APS is anti-solar, but the ads by 60 Plus are openly hostile to solar energy. Prosper has aired ads attacking both solar energy and Medicaid expansion. Bryan Miller of the Alliance for Solar Choice says: “APS knows how popular solar is. Rather than owning up to their attacks, they set up shady organizations and worked behind them, and lied to the public and regulators for months and months. They owe the public an explanation.” Solar industry officials say that most consumers would not choose to use solar if they did not get credit for the excess energy they give back to APS. Lyndon Rive, the founder and CEO of Solar City, says that most new solar customers are installing the panels with leases, and with their new lower power bill and lease payment, they save from $5 to $10 a month. Any additional cost to solar customers greater than a few dollars would prevent most people from using solar, he says, a claim that other industry experts echo. Goldwater recently told a reporter, “Innovation is happening all around APS, and they are sitting there like an elephant in a mud puddle.” He added: “All of the [utility] commissioners are Republicans and conservatives who believe in [market] choice. They will come down on the side of competition and against APS. They better, or they are in trouble. That’s why we have elections. If we don’t like the job they are doing, we will replace them. The people in the bleachers know a lot more about what’s going on down on the field than we give them credit for.” McDonald says TUSK and other pro-solar groups are merely masquerading as conservatives, and in truth are linked to Democrats and the Obama administration.
60 Plus Funded by Koch Brothers; Ads Link Arizona Solar Industries to Solyndra - 60 Plus, an organization that calls itself a more conservative alternative to the more mainstream AARP, is a lobbying organization funded by oil magnates Charles and David Koch (see 1981-2010). In recent years, 60 Plus has produced ads attacking health care reform using false and misleading claims (see Shortly Before August 10, 2009 and August 11, 2009), and was part of a 2009 push to create “astroturf” (fake grassroots) organizations to attack health care legislation (see August 14, 2009). 60 Plus has led the conservative pushback against TUSK and other pro-solar lobbying and advocacy groups, calling net metering “corporate welfare.” The ads attempt to link Arizona solar energy companies SolarCity and SunRun with Solyndra, the solar manufacturer that went bankrupt in 2011. The two firms have no known connections to Solyndra. One ad shows images of secretive businessmen doing deals outside a corporate jet while the voiceover tells listeners, “California billionaires are getting rich off of your tax dollars.” The Prosper ad made an unsubstantiated claim that every rooftop array “adds $20,000 in costs to customers,” a claim that APS CEO Don Brandt has made since the spring of 2013. 60 Plus is led by Noble, a conservative operator who has been called “the wizard behind the screen” in the Koch’s donor network.
Prosper Founded by Republican Politicians and Staffers - Prosper is led by former Arizona House Speaker Kirk Adams, a Republican, and former staffers for ex-Senator Jon Kyl (R-AZ). Adams denies that Prosper was formed to work on APS’s behalf, and that it is also working to block Arizona’s planned expansion of Medicaid. [Arizona Republic, 10/21/2013; Mother Jones, 10/21/2013; GreenTech, 10/22/2013; Huffington Post, 10/25/2013]

Entity Tags: David Koch, Barry Goldwater Jr., Arizona Republic, Arizona Public Service, 60 Plus Association, Charles Koch, SunRun, Sean Noble, SolarCity, Lyndon Rive, Kirk Adams, John Hatfield, Bryan Miller, Jim McDonald, Prosper, Solyndra Corporation

Timeline Tags: US Solar Industry

An artist’s rendition of Adel Abdel Bary tearing up in court.An artist’s rendition of Adel Abdel Bary tearing up in court. [Source: Reuters]Adel Abdel Bary is sentenced to 25 years in prison after pleading guilty to several terror-related counts, including making bomb threats and conspiring to kill American citizens overseas. Bary is the father of Abdel-Majed Abdel Bary, a suspected Islamic State of Iraq (ISIS) militant, originally one of three people thought to be the infamous “Jihadi John” who beheaded journalist James Foley in August 2014. (Authorities will later determine “Jihadi John” to be Briton Mohammed Emwazi.) Adel Abdel Bary admits to being an al-Qaeda spokesman following the bombings of the US embassies in Kenya and Tanzania in 1998 (see 10:35-10:39 a.m., August 7, 1998). Anas al-Liby and Khalid al-Fawwaz, also accused of being al-Qaeda operatives, were set to appear alongside Adel Abdel Bary in New York in two months’ time. Al-Liby and Fawwaz have pleaded not guilty to their terror charges. [Independent, 9/20/2014; US Department of Justice, 2/6/2015; Washington Post, 2/26/2015]

Entity Tags: Khalid al-Fawwaz, Adel Abdel Bary, Anas al-Liby

Timeline Tags: Complete 911 Timeline

Page 26 of 26 (2530 events)
previous | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 | next

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike