!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'August 4, 2009: Conservative Radio Host Blasts ‘Birther’ Conspiratorists'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event August 4, 2009: Conservative Radio Host Blasts ‘Birther’ Conspiratorists. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Obama’s birth certificate, obtained from the Hawaii Department of Health.Obama’s birth certificate, obtained from the Hawaii Department of Health. [Source: FightTheSmears (.com)]Senator Barack Obama (D-IL), running for the Democratic nomination for president, releases a digitally scanned copy of his Hawaiian birth certificate. His campaign is responding to persistent rumors that he is not a legitimate American citizen. In the process of releasing the certificate, Obama’s campaign also launches a Web site called Fight The Smears, devoted to debunking the allegations that, among other things, Obama is not a citizen, he is a closet Muslim, he took his oaths for political office on a copy of the Koran, he refuses to say the Pledge of Allegiance, and other falsehoods. As Obama was born in Kapiolani Maternity & Gynecological Hospital in Honolulu at 7:24 p.m. on August 4, 1961, his birth certificate comes under Hawaiian state law, and those laws state birth certificates are not public records. Only the individuals, or immediate family members, may request copies. The copy of the birth certificate released by the Obama campaign confirms that his name is legitimately “Barack Hussein Obama,” not “Barack Muhammed Obama,” “Barry Soetoro,” or other claimed variants, and states that Obama’s mother is Stanley Ann Dunham, an American, and his father is Barack Hussein Obama, an “African.” The birth certificate release only inflames the “birther” claims that Obama is hiding his true citizenship, religion, political alliances, and other such personal facts (see June 27, 2008). [St. Petersburg Times, 6/27/2008; St. Petersburg Times, 7/1/2009; Honolulu Advertiser, 7/28/2009]

Entity Tags: Barack Obama, Ann Dunham, Kapiolani Maternity & Gynecological Hospital, Barack Obama, Sr

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

One of the digital artifacts scanned from Barack Obama’s birth certificate and digitally manipulated by ‘Techdude.’One of the digital artifacts scanned from Barack Obama’s birth certificate and digitally manipulated by ‘Techdude.’ [Source: Dr. Neal Krawetz]A blogger calling himself “Techdude” writes a “final report” for the conservative blog Atlas Shrugs that, he claims, proves Senator Barack Obama (D-IL)‘s digitally scanned copy of his birth certificate (see June 13, 2008) is a fraud, regardless of the recent validation of the copy by PolitiFact (see June 27, 2008) and the discovery of a printed birth announcement from a Honolulu newspaper (see July 2008). The proprietor of Atlas Shrugs, Pamela Geller, refuses to name “Techdude,” but claims “he is an active member of the Association of Certified Fraud Examiners, American College of Forensic Examiners, the International Society of Forensic Computer Examiners, International Information Systems Forensics Association,” and other unnamed organizations. He is, Geller claims, a forensic computer examiner, a certificated legal investigator, and a licensed private investigator. “Techdude“‘s report begins with complaints that unnamed Obama supporters have recently vandalized his car and hung a dead rabbit on his front door “in a lame attempt to intimidate me from proceeding with releasing any details of my analysis.” The attempt at “intimidation” did not work, “Techdude” proclaims, and he then releases his detailed analysis of the certificate. Although he refuses to release any information about the supposed actual Hawaiian birth certificates he used for his comparisons, “because of the amazing number of violent psychopaths who seem to be drawn to this issue,” he says comparison between the digital scan of Obama’s certificate and the “actual” certificates he claims to have in his possession show critical differences between them. “Techdude” says, among other things:
bullet The borders of the real certificates differ from those on the Obama certificate;
bullet The measurements of the real certificates differ from those of the Obama certificate;
bullet The digital scan shows evidence that the information was “overlain” onto a piece of security paper;
bullet The digital scan shows artifacts that could only come from Photoshop manipulation;
bullet The typography shows differences in “kerning,” or the spacing between characters, between the scan and the authentic documents.
“Techdude” concludes that the digital scan was produced by someone obtaining a real Hawaii birth certificate, soaking it in solvent, and then reprinting it with the desired information. [Atlas Shrugs, 7/20/2008] Computer forensics expert Dr. Neal Krawetz later examines “Techdude“‘s analysis and determines it to be completely specious. The analysis, Krawetz will determine, has been deliberately manipulated to produce false results. “TechDude did not make amateur mistakes,” Krawetz will conclude. “Instead, he intentionally manipulated the data so that it would support his theory.” [Neal Krawetz, 8/4/2008; Hacker Factor, 2011]

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Barack Obama, Atlas Shrugs (.com), Neal Krawetz, “Techdude”, Pamela Geller

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Author Jerome Corsi, who has published a scathing, and well-debunked, challenge to presidential candidate Senator Barack Obama (D-IL)‘s American citizenship (see August 1, 2008 and After), calls Obama’s birth certificate a “fake” in an interview on Fox News. Corsi tells interviewer Steve Doocy: “Well, what would be really helpful is if Senator Obama would release primary documents like his birth certificate. The campaign has a false, fake birth certificate posted on their Web site. How is anybody supposed to really piece together his life?” Corsi is referring to a scanned digital copy of Obama’s birth certificate (see June 13, 2008), which has been confirmed as true and valid by Hawaiian state officials (see June 27, 2008). Corsi claims, “The original birth certificate of Obama has never been released and the campaign refuses to release it.” Doocy asks if the copy isn’t “just… a State of Hawaii-produced duplicate?” and Corsi responds: “No, it’s a—there’s been good analysis of it on the Internet, and it’s been shown to have watermarks from Photoshop. It’s a fake document that’s on the Web site right now, and the original birth certificate the campaign refuses to produce.” [FactCheck (.org), 8/21/2008]

Entity Tags: Barack Obama, Jerome Corsi, Steve Doocy, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

As reported by progressive media watchdog Web site Media Matters, conservative radio hosts echo the claim that Democratic presidential candidate Barack Obama has never produced a legitimate birth certificate proving his American citizenship, a claim long since debunked (Obama long ago posted a copy on his Web site—see June 13, 2008—and document experts and the Hawaii Department of Health will confirm its validity—see June 27, 2008, August 21, 2008, October 30, 2008, and July 28, 2009). Rick Roberts tells his audience that Obama’s birth certificate “hasn’t… been produced” and that no one in the Obama campaign has ever provided one for public scrutiny. Chris Baker says there “has never been a real birth certificate presented” by Obama. Michael Savage, taking the story one step further, says that the birth certificate “that was produced is a forgery.” Savage also claims that no one in Hawaii, Obama’s birth state, can find the original certificate: It “does not exist, they can’t find it in the Hawaii government. It’s never been produced. The one that was produced is a forgery.… I will never work for a man who has a birth certificate nobody can find. In other words, if you vote for Obama, you’re insane.” Savage goes on to claim that Obama is actually a Kenyan citizen, like his father, another claim long since disproven (see August 1, 2008 and After), and makes an equally illegitimate claim that Obama was educated in an Indonesian madrassa, or radical Islamist school (see January 22-24, 2008), under the name “Barry Soetoro”; Savage even claims that Obama legally changed his name to “Barry Mohammed Soetoro” in Indonesia. No such name change has ever been documented. [Media Matters, 10/14/2008] Weeks later, Savage will assert, without proof, that Obama will visit Hawaii to address the issue of the birth certificate and cloak the trip by ostensibly visiting his gravely ill grandmother (see November 10, 2008).

Entity Tags: Michael Savage, Media Matters, Barack Obama, Rick Roberts, Chris Baker

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Sarah Obama, standing with her step-grandson Barack Obama in a 2009 photograph.Sarah Obama, standing with her step-grandson Barack Obama in a 2009 photograph. [Source: Shooting from the Lip (.com)]Bishop Ron McRae of the Anabaptist Church of North America calls Sarah Onyango Obama, presidential candidate Barack Obama’s elderly step-grandmother. McRae, in Pennsylvania, speaks to Mrs. Obama in Kenya over a garbled and troubled telephone connection; Mrs. Obama uses at least one translator, Vitalis Akech Ogombe (a cousin of Obama’s and the grandson of Sarah Obama), because she speaks Luo and Swahili. (Apparently some, if not all, of the conversation is translated between English, Swahili, Luo, then back to Swahili, and then into English.) Additionally, the conversation takes place during a riotous celebration, and on the Kenyan side is being heard through a speakerphone. McRae set the conversation up through a contact, Kweli Shuhubia, a Kenyan Christian evangelist McRae knows as “Brother Tom,” and who, in an exchange of emails, apparently demanded money and goods for setting up the “operation,” as he and McRae call it. The telephone conversation lasts 14 minutes, and McRae apparently does not inform the Kenyans that they are being recorded. The resulting audiotape creates a firestorm of controversy over President Obama’s supposed birth in Kenya, because it appears that Mrs. Obama says she saw him born in Kenya. McRae quickly makes an edited portion of the audiotape available on the Internet. It says in part:
McRae: - “Could I ask her about his actual birthplace? I would like to see his birthplace when I come to visit Kenya in December. Was she present when he was born in Kenya?”
Ogombe: - “She says yes she was. She was present when Obama was born.”
The edited version does not contain the next portion:
McRae: - “Okay, when I come in December, I would like to go by the place, the hospital where he was born. Could you tell me where he was born? Was he born in Mombasa?”
Ogombe: - “No. Obama was not born in Mombasa. He was born in America.”
McRae: - “Whereabouts was he born? I thought he was born in Kenya.”
Ogombe: - “He was born in America, not in Mombasa.”
McRae: - “Do you know where he was born? I thought he was born in Kenya. I was gonna go by and see where he was born.”
Ogombe: - “Hawaii. She says he was born in Hawaii. In the state of Hawaii, where his father, his father was also learning there. The state of Hawaii.”
McRae: - “I thought she said she was present. Was she able to see him being born in Hawaii?”
Translator: - “No, no.… She was not… she was here in Kenya. Obama was born in America.… Because the grandmother was back in Kenya and Obama was born in America, where he is from, where his father was learning, learning in America, the United States.”
Instead of posting the entire audiotape, McRae will continue to insist that Sarah Obama confirmed Obama’s Kenyan birth. McRae submits an affidavit that states in part: “Though some few younger relatives, including Mr. Ogombe (one of the translators), have obviously been versed to counter such facts with the common purported information from the American news media that Obama was born in Hawaii, Ms. Sarah Hussein Obama was very adamant that her grandson, Senator Barack Hussein Obama, was born in Kenya, and that she was present and witnessed his birth in Kenya, not the United States. When Mr. Ogombe attempted to counter Sarah Obama’s clear responses to the question, verifying the birth of Senator Obama in Kenya, I asked Mr. Ogombe how she could be present at Barack Obama’s birth if the senator was born in Hawaii, but Ogombe would not answer the question, instead he repeatedly tried to insert that, ‘No, no, no. He was born in the United States!’” PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, notes that a March 2007 story in the Chicago Tribune featured a quote from reporter Tim Jones, who spoke with Sarah Obama and quoted her as saying that she received a letter announcing Obama’s birth and she “was so happy to have a grandchild in the US.” PolitiFact concludes that the audiotape as presented was “tightly… edited” to give a false impression that Mrs. Obama had seen Barack Obama being born in a Kenyan hospital. [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file; Obama Conspiracy (.org), 3/6/2009; St. Petersburg Times, 4/7/2011] McRae will release his edited audiotape in the last week of October 2008, in an apparent attempt to influence the upcoming presidential election. [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file]
Explanation of Hoax - Investigative blogger Greg Doudna, who later obtains a copy of the unedited audiotape and makes it, and a transcript, available on the Internet, explains McRae’s reasoning behind the hoax. “In this conversation McRae sought to obtain evidence on tape in support of a conspiracy theory circulating in certain right-wing circles in America, namely, that Barack Obama Jr. was not born in Hawaii in 1961 as represented, but actually was secretly born in Kenya. According to this theory, Obama’s mother, then-18-year-old Ann Dunham, waited until about seven or eight months into her pregnancy to take a grueling transcontinental flight halfway across the world to Kenya, there to discover that because of her pregnancy she was not allowed by an airline to get on the plane back to the US, and so was forced to have her baby—the future president of the United States—in a hospital in Kenya. Motivated by a desire to ensure that her child would be regarded as a US citizen with all rights thereof, she or fellow-conspirator family members plotted to have [Obama’s] birth recorded in Hawaii as if it happened in Hawaii, including placing a notice in a Hololulu newspaper of the birth, which was published a few days later (see July 2008). The plot succeeded (so the story goes), and the secret of the true circumstances of Barack Obama Jr.‘s birth in Kenya was closely held by the family, so much so that neither Ann Dunham nor any other family member ever spoke of a trip of Ann Dunham to Kenya in all the years since.” The “conspiracy” would have worked, Doudna writes, had Obama not decided to run for president. “No witness, document, evidence, or testimony has been produced which locates Ann Dunham anywhere outside the United States at any time in her life prior to 1967, when she and young Barack Jr. went to live for several years in Indonesia. Neither the outgoing Bush administration, the Republican Party, the McCain campaign, nor any of Obama’s earlier rivals for the Democratic nomination disclosed any awareness of evidence that Obama was born in Kenya, or in any other way ineligible to be president. Yet the notion is fervently believed, like an urban legend that will not die.” [Greg Doudna, 12/9/2008 pdf file]
Audiotape Used in Lawsuit - The edited audiotape will be presented as “evidence” of Obama’s supposed Kenyan citizenship in a lawsuit (see August 21-24, 2008).

Entity Tags: PolitiFact (.org ), Ann Dunham, Kweli Shuhubia, Barack Obama, Tim Jones, Vitalis Akech Ogombe, Greg Doudna, Sarah Obama, Ron McRae

Timeline Tags: Domestic Propaganda

As reported by progressive media watchdog site Media Matters, conservative radio host Michael Savage tells his audience that President-elect Barack Obama’s grandmother “suspiciously died virtually the night before the election,” in an apparent attempt to question Obama’s pre-election trip to Hawaii. Obama visited his grandmother in late October, shortly before her death on November 3. Savage ties in his questions about Obama’s grandmother and her “suspicious death” to discredited claims that Obama has been unable to verify his US citizenship. Savage tells his listeners: “Well, we don’t even know where Obama was born. His grandmother died the night before the election. There’s a lot of questions around this character that the media won’t answer. Let’s start with what country he’s from. Why was the birth certificate never produced? Why in the world did he take time off from the campaign to visit the grandmother who then suddenly and suspiciously died virtually the night before the election? Tell me about that.” Savage and other conservative commentators have suggested that Obama went to Hawaii, not to visit his gravely ill grandmother, but to address charges that his birth certificate is not valid. [Media Matters, 11/14/2008] Savage is one of a number of conservative radio hosts to spread false rumors about Obama’s birth certificate (see October 8-10, 2008). Obama produced a copy of his birth certificate months before (see June 13, 2008). A number of organizations have verified that Obama’s birth certificate is valid and authentic (see June 27, 2008 and August 21, 2008), as have Hawaii Health Department officials (see October 30, 2008). [St. Petersburg Times, 6/27/2008; WorldNetDaily, 8/23/2008; FactCheck (.org), 11/1/2008] According to Talkers Magazine, Savage is third in talk-radio listenership across the US, behind fellow conservatives Rush Limbaugh and Sean Hannity. [Media Matters, 11/14/2008]

Entity Tags: WorldNetDaily, Talkers Magazine, Media Matters, Michael Savage, Rush Limbaugh, Barack Obama, FactCheck (.org), Sean Hannity

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune.A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune. [Source: We the People (.org)]Robert L. Schulz, a wealthy anti-tax activist from upstate New York and the chairman of the We the People Foundation, takes out the second of two ads in the Chicago Tribune questioning whether President Barack Obama is a “natural born citizen” and thusly eligible to be president. Schulz confirms that his non-profit foundation spent “tens of thousands of dollars” on the ads. The ads echo long-debunked claims that Obama’s Hawaiian birth certificate (see June 13, 2008) is fraudulent (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, and November 10, 2008). Cases challenging Obama’s citizenship have been thrown out of numerous state courts (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), and the State of Hawaii has vouched for the authenticity of the Obama birth certificate, which by state law is locked in a state government vault with all other such “long form birth certificates” issued by Hawaiian officials (see July 1, 2009). Schulz’s ad raises the following claims:
bullet The birth form released by Obama was “an unsigned, forged, and thoroughly discredited” live birth form, Schulz says. Digital and real copies of Obama’s birth certificate have been examined by experts, including members of the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania, and pronounced real (see August 21, 2008).
bullet According to Schulz, “Hawaiian officials will not confirm” that Obama was born in their state. Hawaiian officials initially did resist releasing a copy of the certificate, citing state privacy laws. However, Hawaii’s health director and head of vital statistics reviewed Obama’s birth certificate in the department’s vault and vouched for its authenticity (see October 30, 2008).
bullet Schulz says that legal affidavits state Obama was born in Kenya. Those affidavits were filed by challengers to Obama’s citizenship, and those challenges have been dismissed by a variety of courts (see August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008).
bullet Obama’s paternal grandmother is recorded on tape saying she attended Obama’s birth in Kenya, Schulz says. Schulz is referring to claims by street preacher Ron McRae who interviewed the second wife of Obama’s grandfather, Sarah Obama, via long-distance telephone (see October 16, 2008 and After). The audiotape clearly shows that the assembled Obama relatives, and the translator who spoke to McRae, repeatedly stated that Obama was born in Hawaii.
bullet Schulz says that “US law in effect in 1961 [the year of Obama’s birth] denied citizenship to any child born in Kenya if the father was Kenyan and the mother was not yet 19 years of age.” Schulz is incorrect. US law states that any child born in the US is a legitimate citizen regardless of his parents’ nationalities and/or citizenships. Obama’s father had dual Kenyan/British citizenship, and his mother was a US citizen. Had Obama been born outside of US territory and his mother Ann Dunham been under 19 years of age, which she was, Obama would indeed not have been a citizen at the time of his birth, though the provisions of this law were subsequently loosened and made retroactive for government employees serving abroad and their families. The point is moot, because Obama was born in a hospital in Honolulu.
bullet Schulz says that in 1965, Obama’s mother relinquished whatever Kenyan or US citizenship she and Obama had by marrying an Indonesian and becoming a naturalized Indonesian citizen. Schulz has produced no evidence to back this claim; Dunham did not file any of the documentation required to renounce one’s US citizenship, and even so, would not have jeopardized Obama’s citizenship in doing so. Obama and his mother moved to Indonesia in 1968, and returned to Hawaii while Obama was still in grade school. Schulz provides a reproduced Indonesian school document that states Obama’s citizenship at the time as “Indonesian,” but the same document lists Obama’s birthplace as “Honolulu, Hawaii.” [Chicago Tribune, 12/3/2008]
Schulz claims his challenges to Obama are not motivated by political partisanship. “We never get involved in politics,” he says of We The People. “We avoid it like the plague.” However, Schulz has done battle with local and state authorities for years; in 2007, a federal judge ordered him to shutter his Web site because he and his organization were, in the words of the Justice Department’s tax division, using the site to promote “a nationwide tax-fraud scheme.” Schulz now says he is being targeted by government operatives who are attempting to silence him. He says his group attempted to buy a similar ad in USA Today, but could not afford the cost. [Chicago Tribune, 12/3/2008; Salon, 12/5/2008]

Entity Tags: Barack Obama, Robert L. Schulz, FactCheck (.org), Chicago Tribune, We the People Foundation, Ann Dunham, Sarah Obama, Ron McRae

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital.The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital. [Source: Snopes (.com)]California attorney Orly Taitz posts an image of what she says is President Obama’s “true” birth certificate, this one issued in Kenya (see June 13, 2008). Taitz then files a motion in federal court to prove its authenticity. The conservative news blog WorldNetDaily (WND) quickly publishes an article repeating Taitz’s claim. WND notes that the Kenyan document lists Obama’s parents as “Barack Hussein Obama and Stanley Ann Obama, formerly Stanley Ann Dunham.” The birth date is August 4, 1961, and the hospital of birth is Coast General Hospital in Mombasa, Kenya. The document lists no attending doctor. It does list the signature of the deputy registrar of Coast Province, Joshua Simon Oduya. According to the document, it was issued as a certified copy of the original in February 1964. WND claims that it has compared the Taitz document to other Kenyan birth certificates, and, it concludes, “the form of the documents appear to be identical.” WND admits that other fraudulent Kenyan birth certificates have recently been posted on the Internet, but, it says, “[t]he new document released by Taitz bears none of the obvious traits of a hoax.” Critics note that the Taitz document was certified as being issued by the Republic of Kenya on February 17, 1964, though the Republic of Kenya did not come into existence until December 1964. However, WND says, “Kenya’s official independence was in 1963, and any number of labels could have been applied to government documents during that time period.” According to WND, Taitz says she received the document “from an anonymous source who doesn’t want his name known because ‘he’s afraid for his life.’” Taitz’s court filing, in the US District Court for the Central District of California, requests the purported evidence of Obama’s birth—both the alleged birth certificate and foreign records not yet obtained—be preserved from destruction, asks for permission to legally request documents from Kenya, and seeks a subpoena for deposition from Secretary of State Hillary Clinton. Taitz tells WND: “I filed the motion with the court asking for expedited discovery, which would allow me to start subpoenas and depositions even before Obama and the government responds. I am asking the judge to give me the power to subpoena the documents from the Kenyan embassy and to require a deposition from Hillary Clinton so they will be forced to authenticate [the birth certificate]. I’m forcing the issue, where Obama will have to respond.… Before, they said, ‘You don’t have anything backing your claims.’ Now I have something. In fact, I have posted on the Internet more than Obama has (see June 13, 2008). My birth certificate actually has signatures.” Taitz says she plans to file more documents with the court in the following days. [St. Petersburg Times, 8/2/2009; WorldNetDaily, 8/2/2009]
Forgery - PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, asks for clarification from Salim Lone, the spokesman for Kenyan Prime Minister Raila Odinga. Lone says via email: “It’s a forgery. Kenya only became a republic in December, 1964. Other arguments could also be marshaled, but they are not needed.” Blogger Steve Eddy then finds a nearly-identical document on the Internet using Google Search, posted on a genealogy Web site by an Australian, David Jeffrey Bomford. Eddy compares the two and, according to PolitiFact: “Same format. Same book and page number in the birth registry. Some of the officials’ last names were even the same.” Eddy tells PolitiFact, “At that point, it was pretty obvious the Kenyan one was a fake, that someone had used this real one from Australia to make their version.” An ABC affiliate in Australia asks Bomford, a public service clerk in Adelaide, about the controversy, and Bomford replies: “That is ridiculous. Little old person in Adelaide, the president of the United States. I don’t know whether to laugh about it or not, be worried about it.” Bomford says he had nothing to do with the hoax. “It’s little old me and my mum and everything else up there,” he says. The birth certificate he posted online is his own, he says. “Oh, I definitely confirm that the birth certificate was mine. That was quite easy to see—my address, even the style of the birth certificate was an old South Australian one. So it’s quite easy to identify that it’s mine.… It’s definitely a copy of my certificate. It’s so laughable it’s ridiculous.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009] The Washington Independent’s David Weigel notes , “The image is part of the extremely ill-informed conspiracy theory that Obama was born in Mombasa—conveniently, one of the more Muslim parts of the country.” The Obama family lives in an entirely different part of Kenya, over a thousand miles from Mombasa. Moreover, at the time of Obama’s birth, Mombasa was not a part of Kenya, but part of Zanzibar. [Washington Independent, 8/3/2009]
Rebuttal - Taitz posts on her Web site that Bomford’s certificate, not her own, is the fake, and says Bomford or someone else altered that certificate from the “original” Obama certificate to discredit her. Eddy says of Taitz’s claim, “There’s no reasoning with some of these people.” A blogger from “Obama Not Qualified” writes a long screed detailing his or her belief that the Taitz document is real, though noting his or her belief that the photo Taitz originally posted may not be real, and giving a step-by-step walkthrough of how to create a falsified document. PolitiFact receives a response from Val Edyvean, registrar of births, deaths and marriages for South Australia, saying: “It appears that a South Australian loaded an image of his own birth certificate onto a family history Web site and that the format was used by others to ‘create’ a document which purported to be a Kenyan birth certificate for Barack Obama. As the South Australian man has now removed this image, and the date of his birth is in the period of certificates which are restricted from public access, I do not intend to add to speculation by commenting on details of either that certificate or any aspects of it.” [Obama Not Qualified, 2008; St. Petersburg Times, 8/2/2009]
Conclusion - WND publisher Joseph Farah publishes a column expressing his feeling that the Taitz certificate is “probably” a forgery, and claims that WND never made any assertion of its validity. (Farah also says that the State of Hawaii has “steadfastly refused” to state that the birth certificate posted by the Obama campaign in 2008 is valid, a false statement—see October 30, 2008 and July 28, 2009). “The Kenyan document could be real. I haven’t seen a single disqualifying error pointed out in the last 24 hours. But I still strongly suspect it is not,” he writes. Instead, he says, WND posted the certificate and the accompanying article so that it could be fact-checked. He then claims that Obama has “hidden” his real birth certificate and “virtually every other meaningful document in his life” from public scrutiny. [WorldNetDaily, 8/4/2009] PolitiFact concludes that the Taitz certificate “is a fake.” However, “we have no delusions this changes anyone’s mind in the birther movement.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009]

Entity Tags: Steve Eddy, US District Court for the Central District of California, WorldNetDaily, Salim Lone, Val Edyvean, Orly Taitz, David Jeffrey Bomford, David Weigel, Barack Obama, PolitiFact (.org ), Joseph Farah, Joshua Simon Oduya, Hillary Clinton

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Glenn Beck, who hosts a daily radio show along with his Fox News talk show, attacks “birthers” who believe President Obama is not a citizen (see see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, November 10, 2008, December 3, 2008, and August 1-4, 2009). He says: “Everybody says, everybody says, ‘why is Barack Obama not just producing the birth certificate?’ Okay, first of all, he did (see June 13, 2008). And you’re never going to get, you’re never going to get a conspiracy theory to stop. You’re never.… One of the reasons why he doesn’t just come out is because it is so great for him because it immediately marginalizes anybody who says that kind of stuff. It makes them immediately look like they’re flat earthers.” [Media Matters, 3/24/2011]

Entity Tags: Glenn Beck, Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Since billionaire television host, rumored presidential candidate, and “birther” enthusiast Donald Trump has garnered so much media coverage for his challenges to President Obama’s citizenship (see February 10, 2011, March 17, 2011, March 23, 2011, March 23, 2011, March 28, 2011, March 28-29, 2011, March 30, 2011, April 1, 2011, April 1, 2011, April 1-8, 2011, April 7, 2011, April 7, 2011, April 7-10, 2011, April 7, 2011, April 10, 2011, April 14-15, 2011, April 21, 2011, April 24-25, 2011, April 26, 2011, April 26, 2011, April 26, 2011, April 27, 2011, and April 27, 2011), Fox News has tremendously increased its coverage of the “birther” controversy, according to a research analysis by progressive media watchdog Media Matters. “[S]everal Fox News figures have embraced the birther conspiracy theory, while others have repeatedly failed to debunk false claims about Obama’s birth,” the report finds. “So widespread was Fox’s coverage of Trump’s embrace of birtherism that some Fox News hosts reported on and joked about the birther conspiracy theory in segments not relating to Trump.” Since March 5, Fox News has shown 52 segments on the “birther” conspiracy theory, with few exceptions (see April 25, 2011), promoting and expanding on the allegations that Obama is not a legitimate US citizen (see April 26, 2011). According to Media Matters’s analysis, 44 of 52 segments—84 percent—made false claims about Obama’s birth that went unchallenged by hosts or guests, including claims that Obama has never produced a legitimate birth certificate (see June 13, 2008, June 27, 2008, August 21, 2008, and October 30, 2008), his grandmother claimed he was born in Kenya (see October 16, 2008 and After), and that Obama has spent $2 million blocking the release of his “real” birth certificate (see April 7-10, 2011). In contrast, when Fox News host and presumed 2012 presidential candidate Mike Huckabee claimed Obama grew up “in Kenya” and then backtracked that claim (see February 28, 2011), Fox spent very little time covering Huckabee’s repudiation of his misstatement. Media Matters only covered Fox News “opinion” shows for its study, including Fox & Friends, Fox & Friends Saturday, Fox & Friends Sunday, Justice with Judge Jeanine, The O’Reilly Factor, Hannity, On the Record with Greta van Susteren, Glenn Beck, Huckabee, and Your World with Neil Cavuto. Author and columnist Eric Boehlert notes that before Trump’s media splash, Fox had spent far less time, percentage-wise, on the “birther” controversy, and prominent opinion show hosts such as Glenn Beck and Bill O’Reilly had criticized “birther” allegations (see July 29, 2009, August 4, 2009, and February 17, 2010). Boehlert writes: “I mean, what are the odds that Fox News would suddenly take a sharp turn towards birtherism at the exact moment Trump started raising questions about Obama’s birth certificate while busy promoting his kinda/maybe candidacy for president? Fox News’s about-face was especially odd considering that when the exact same bogus birther story was raised during the 2008 campaign Fox News virtually boycotted the story. Fox News refused to touch it. As Obama was running for the White House and questions from the far right were raised about Obama’s eligibility and his birthplace, Fox News paid the story no mind. Then in 2009, when Fox News personalities did address the birther issue, it was usually to belittle the story and mock its followers.… But then, just as Trump stepped forward for his Republican star turn, Fox News decided to alter years of editorial judgment and to fully embrace—to celebrate—the birther story, simultaneously aiding Trump’s (right-wing) political fortunes. It’s almost like the two events were coordinated, no? Either way, it’s now obvious Trump and Fox News formed a mutually beneficial political, and media, alliance: Trump used the Fox News platform to rise his profile, while Fox News used Trump’s birther attacks as cover to wallow in the non-story.” Boehlert quotes Fox News analyst Andrea Tantaros on a recent O’Reilly broadcast, explaining why she encouraged the media to cover Trump: “Let the man speak. He’s got a bigger megaphone than [GOP presidential candidates Mitt] Romney, [Tim] Pawlenty, [Newt] Gingrich, than all of them combined. And you know what; he can drive up Obama’s negatives more than any of the other of those GOP candidates.” [Media Matters, 4/27/2011; Media Matters, 4/27/2011]

Entity Tags: Glenn Beck, Barack Obama, Andrea Tantaros, Bill O’Reilly, Eric Boehlert, Donald Trump, Mike Huckabee, Media Matters, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike