!! History Commons Alert, Exciting News

Context of '2008: Pentagon Produces Report on Apparent Threat Posed by WikiLeaks'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event 2008: Pentagon Produces Report on Apparent Threat Posed by WikiLeaks. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Roger Ailes, the senior media consultant for the Nixon administration (see 1968), writes, or helps write, a secret memo for President Nixon and fellow Republicans outlining a plan for conservatives to “infiltrate and neutralize” the mainstream American media. The document will not be released until 2011; experts will call it the “intellectual forerunner” to Fox News, which Ailes will launch as a “fair and balanced” news network in 1996 (see October 7, 1996). John Cook, the editor of the online news and commentary magazine Gawker, will call the document the outline of a “nakedly partisan… plot by Ailes and other Nixon aides to circumvent the ‘prejudices of network news’ and deliver ‘pro-administration’ stories to heartland television viewers.” The document is entitled “A Plan for Putting the GOP on TV News.” Ailes, currently the owner of REA Productions and Ailes Communications Inc., works for the Nixon White House as a media consultant; he will serve the same function for President George H.W. Bush during his term. Ailes is a forceful advocate for using television to shape the message of the Nixon administration and of Republican policies in general. He frequently suggests launching elaborately staged events to entice favorable coverage from television reporters, and uses his contacts at the news networks to head off negative publicity. Ailes writes that the Nixon White House should run a partisan, pro-Republican media operation—essentially a self-contained news production organization—out of the White House itself. He complains that the “liberal media” “censors” the news to portray Nixon and his administration in a negative light. Cook will say the plan “reads today like a detailed precis for a Fox News prototype.” The initial idea may have originated with Nixon chief of staff H.R. Haldeman, but if so, Ailes expands and details the plan far beyond Haldeman’s initial seed of an idea. [Roger Ailes, 1970; Gawker, 6/30/2011] In 2011, Rolling Stone journalist Tim Dickinson will write: “This is an astounding find. It underscores Ailes’s early preoccupation with providing the GOP with a way to do an end run around skeptical journalists.” [Rolling Stone, 7/1/2011]
Focus on Television - Ailes insists that any such media plan should focus on television and not print. Americans are “lazy,” he writes, and want their thinking done for them: “Today television news is watched more often than people read newspapers, than people listen to the radio, than people read or gather any other form of communication. The reason: People are lazy. With television you just sit—watch—listen. The thinking is done for you.” Ailes says the Nixon administration should create its own news network “to provide pro-administration, videotape, hard news actualities to the major cities of the United States.” Other television news outlets such as NBC News, ABC News, CBS News, and PBS News, are “the enemy,” he writes, and suggests going around them by creating packaged, edited news stories and interviews directly to local television stations. (Years later, these kinds of “news reports” will be called “video news releases,” or VNRs, and will routinely be used by the George W. Bush administration and others—see March 15, 2004, May 19, 2004, March 2005, and March 13, 2005. They will be outlawed in 2005—see May 2005.) “This is a plan that places news of importance to localities (senators and representatives are newsmakers of importance to their localities) on local television news programs while it is still news. It avoids the censorship, the priorities, and the prejudices of network news selectors and disseminators.” Ailes and his colleagues include detailed cost analyses and production plans for such news releases. In a side note on the document, Ailes writes: “Basically a very good idea. It should be expanded to include other members of the administration such as cabinet involved in activity with regional or local interest. Also could involve GOP governors when in DC. Who would purchase equipment and run operation—White House? RNC [Republican National Committee]? Congressional caucus? Will get some flap about news management.”
Dirty Tricks - Ailes suggests planting “volunteers” within the Wallace campaign, referring to segregationist George Wallace (D-AL), whose third-party candidacy in 1968 almost cost Nixon the presidency. Ailes knows Wallace is planning a 1972 run as well, and is apparently suggesting a “mole” to either gather intelligence, carry out sabotage, or both. (Wallace’s plans for another run will be cut short by an assassination attempt—see May 15, 1972.) Ailes also suggests having his firm film interviews with Democrats who support Nixon’s Vietnam policies, such as Senators John Stennis (D-MS) and John McClellan (D-AR). Though Stennis and McClellan would believe that the interviews were for actual news shows, they would actually be carried out by Ailes operatives and financed by a Nixon campaign front group, the “Tell it to Hanoi Committee.” In June 1970, someone in the Nixon administration scuttles the plan, writing: “[T]he fact that this presentation is White House directed, unbeknownst to the Democrats on the show, presents the possibility of a leak that could severely embarrass the White House and damage significantly its already precarious relationship with the Congress. Should two powerful factors like Stennis and McClellan discover they are dupes for the administration the scandal could damage the White House for a long time to come.”
Volunteers to Head Program - Ailes writes that he wants to head any such “news network,” telling Haldeman: “Bob—if you decide to go ahead we would as a production company like to bid on packaging the entire project. I know what has to be done and we could test the feasibility for 90 days without making a commitment beyond that point.” Haldeman will grant Ailes’s request in November 1970, and will give the project a name: “Capitol News Service.” Haldeman will write: “With regard to the news programming effort as proposed last summer, Ailes feels this is a good idea and that we should be going ahead with it. Haldeman suggested the name ‘Capitol News Service’ and Ailes will probably be doing more work in this area.” Documents fail to show whether the “Capitol News Service” is ever actually implemented. [Roger Ailes, 1970; Gawker, 6/30/2011]
Television News Incorporated - Ailes will be fired from the Nixon administration in 1971; he will go on to start a similar private concern, “Television News Incorporated” (TVN—see 1971-1975), an ideological and practical predecessor to Fox News. Dickinson will write: “More important, [the document] links the plot to create what would become Television News Incorporated—the Ailes-helmed ‘fair and balanced’ mid-1970s precursor to Fox News—to the Nixon White House itself.” [Gawker, 6/30/2011; Rolling Stone, 7/1/2011] A former business colleague of Ailes’s will say in 2011: “Everything Roger wanted to do when he started out in politics, he’s now doing 24/7 with his network [Fox News]. It’s come full circle.” [Rolling Stone, 5/25/2011]

Entity Tags: John Cook, George C. Wallace, Fox News, Bush administration (43), Ailes Communications, H.R. Haldeman, George Herbert Walker Bush, Tim Dickinson, Television News Incorporated, Tell it to Hanoi Committee, REA Productions, John Stennis, John Little McClellan, Nixon administration, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Book cover of the Pentagon Papers.Book cover of the Pentagon Papers. [Source: Daniel Ellsberg]The New York Times receives a huge amount of secret Defense Department documents and memos that document the covert military and intelligence operations waged by previous administrations in Vietnam (see January 15, 1969). The documents are leaked by Daniel Ellsberg, a former Defense Department official who worked in counterintelligence and later for the RAND Corporation while remaining an active consultant to the government on Vietnam. Ellsberg, a former aide to Secretary of State and National Security Adviser Henry Kissinger and a member of the task force that produced the Defense Department documents, has, over his tenure as a senior government official, become increasingly disillusioned with the actions of the US in Vietnam. [Herda, 1994] The documents are given to Times reporter Neil Sheehan by Ellsberg (see May 1969). [Bernstein and Woodward, 1974, pp. 313]
Ellsberg Tried to Interest Senators - After he and his friend Anthony Russo had copied the documents (see September 29, 1969), Ellsberg had spent months attempting to persuade several antiwar senators, including William Fulbright (D-AR), Charles Mathias Jr (R-MD), George McGovern (D-SD), and Paul “Pete” McCloskey (R-CA), to enter the study into the public record, all to no avail. But McGovern suggested that Ellsberg provide copies of the documents either to the New York Times or the Washington Post. Ellsberg knew Sheehan in Vietnam, and decided that the Times reporter was his best chance for making the documents public. [Reeves, 2001, pp. 333; Moran, 2007] Ellsberg originally gave copies of the documents—later dubbed the “Pentagon Papers”—to Phil Geyelin of the Washington Post, but the Post’s Katherine Graham and Ben Bradlee decided not to publish any of the documents. Ellsberg then gave a copy to Sheehan.
Documents Prove White House Deceptions - The documents include information that showed former President Dwight D. Eisenhower had made a secret commitment to help the French defeat the insurgents in Vietnam. They also show that Eisenhower’s successor, John F. Kennedy, had used a secret “provocation strategy” to escalate the US’s presence into a full-blown war that eventually led to the infamous Gulf of Tonkin incident. The documents also show that Kennedy’s successor, Lyndon Johnson, had planned from the outset of his presidency to expand the war [Spartacus Schoolnet, 8/2007] , and show how Johnson secretly paved the way for combat troops to be sent to Vietnam, how he had refused to consult Congress before committing both ground and air forces to war, and how he had secretly, and illegally, shifted government funds from other areas to fund the war. Finally, the documents prove that all three presidents had broken Constitutional law in bypassing Congress and sending troops to wage war in Vietnam on their own authority. [Herda, 1994]
Times Publishes Against Legal Advice - The Times will begin publishing them in mid-June 1971 (see June 13, 1971) after putting Sheehan and several other reporters up in the New York Hilton to sift through the mountain of photocopies and the senior editors, publishers, and lawyers argued whether or not to publish such a highly classified set of documents. The management will decide, against the advice of its lawyers, to publish articles based on the documents as well as excerpts from the documents themselves. [Moran, 2007]

Entity Tags: Paul McCloskey, Washington Post, Phil Geyelin, RAND Corporation, New York Times, Johnson administration, Kennedy administration, Charles Mathias, Jr, Ben Bradlee, Anthony Russo, Neil Sheehan, Daniel Ellsberg, Henry A. Kissinger, George S. McGovern, Katharine Graham, J. William Fulbright, US Department of Defense

Timeline Tags: Nixon and Watergate

August 8, 1974: Nixon Resigns Presidency

Richard Nixon announcing his resignation to the country.Richard Nixon announcing his resignation to the country. [Source: American Rhetoric.com]President Richard Nixon, forced to resign because of the Watergate scandal, begins his last day in office. The morning is marked by “burn sessions” in several rooms of the White House, where aides burn what author Barry Werth calls “potentially troublesome documents” in fireplaces. Nixon’s chief of staff, Alexander Haig, is preparing for the transition in his office, which is overflowing with plastic bags full of shredded documents. Haig says all of the documents are duplicates. Haig presents Nixon with a one-line letter of resignation—“I hereby resign the office of president of the United States”—and Nixon signs it without comment. Haig later describes Nixon as “haggard and ashen,” and recalls, “Nothing of a personal nature was said… By now, there was not much that could be said that we did not already understand.” Nixon gives his resignation speech at 9 p.m. [White House, 8/8/1974; White House, 8/8/1974; American Rhetoric, 2001; Werth, 2006, pp. 3-8] On August 7, Haig told Watergate special prosecutor Leon Jaworski that Congress would certainly pass a resolution halting any legal actions against Nixon. But, watching Nixon’s televised resignation speech, Jaworski thinks, “Not after that speech, Al.” Nixon refuses to accept any responsibility for any of the myriad crimes and illicit actions surrounding Watergate, and merely admits to some “wrong” judgments. Without some expression of remorse and acceptance of responsibility, Jaworski doubts that Congress will do anything to halt any criminal actions against Nixon. [Werth, 2006, pp. 30-31] Instead of accepting responsibility, Nixon tells the nation that he must resign because he no longer has enough support in Congress to remain in office. To leave office before the end of his term “is abhorrent to every instinct in my body,” he says, but “as president, I must put the interests of America first.” Jaworski makes a statement after the resignation speech, declaring that “there has been no agreement or understanding of any sort between the president or his representatives and the special prosecutor relating in any way to the president’s resignation.” Jaworski says that his office “was not asked for any such agreement or understanding and offered none.” [Washington Post, 8/9/1974]

Entity Tags: Nixon administration, Leon Jaworski, Richard M. Nixon, Alexander M. Haig, Jr., Barry Werth

Timeline Tags: Nixon and Watergate

Oil billionaire David Koch runs for vice president on the Libertarian Party ticket. David and his brother Charles are the primary backers of hard-right libertarian politics in the US (see August 30, 2010); Charles, the dominant brother, is determined to tear government “out at the root,” as he will later be characterized by libertarian Brian Doherty. The brothers have thrown their support behind Libertarian presidential candidate Ed Clark, who is running against Republican Ronald Reagan from the right of the political spectrum. The brothers are frustrated by the legal limits on campaign financing, and they persuade the party to place David on the ticket as vice president, thereby enabling him to spend as much of his personal fortune as he likes. The Libertarian’s presidential campaign slogan is, “The Libertarian Party has only one source of funds: You.” In reality, the Koch brothers’ expenditures of over $2 million is the campaign’s primary source of funding. Clark tells a reporter that the Libertarians are preparing to stage “a very big tea party” because people are “sick to death” of taxes. The Libertarian Party platform calls for the abolition of the FBI and the CIA, as well as of federal regulatory agencies, such as the Securities and Exchange Commission and the Department of Energy. The platform proposes the abolition of Social Security, minimum-wage laws, gun control, and all personal and corporate income taxes; in return, it proposes the legalization of prostitution, recreational drugs, and suicide. Government should be reduced to only one function, the party proclaims: the protection of individual rights. Conservative eminence William F. Buckley Jr. calls the movement “Anarcho-Totalitarianism.” The Clark-Koch ticket receives only one percent of the vote in the November 1980 elections, forcing the Koch brothers to realize that their brand of politics isn’t popular. In response, Charles Koch becomes openly scornful of conventional politics. “It tends to be a nasty, corrupting business,” he says. “I’m interested in advancing libertarian ideas.” Doherty will later write that both Kochs come to view elected politicians as merely “actors playing out a script.” Doherty will quote a longtime confidant of the Kochs as saying that after the 1980 elections, the brothers decide they will “supply the themes and words for the scripts.” In order to alter the direction of America, they had to “influence the areas where policy ideas percolate from: academia and think tanks.” [New Yorker, 8/30/2010]

Entity Tags: Libertarian Party, Brian Doherty, Charles Koch, Ronald Reagan, David Koch, William F. Buckley, Ed Clark

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Eugene Hasenfus sits among the weapons captured from his downed cargo plane. His Sandinista captors surround him.Eugene Hasenfus sits among the weapons captured from his downed cargo plane. His Sandinista captors surround him. [Source: Nancy McGirr / Reuters / Corbis]A CIA C-123 transport plane (see November 19, 1985) is shot down in southern Nicaragua by a Sandinista soldier wielding a surface-to-air missile. The transport plane left an airfield in El Salvador with arms and other supplies intended for the Nicaraguan Contras. Three crew members—US pilots William Cooper and Wallace Sawyer, Jr, and an unidentified Latin American—die in the crash, but one, a “cargo kicker” named Eugene Hasenfus, ignores CIA orders and parachutes to safety—and capture by the Sandinistas. Hasenfus is a construction worker from Wisconsin who signed on to do temporary work with CIA contractors, and has no intention of “going down with the plane.” The next day, newspapers around the world run stories with Hasenfus’s face peering out from their front pages.
Reveals US's Arming of Contras - The Hasenfus shoot-down will break the news of the Reagan administration’s secret arming of the Contras in their attempt to bring down the democratically elected Socialist government of Nicaragua. [New York Times, 11/19/1987; Final Report of the Independent Counsel for Iran/Contra Matters: Chapter 25: United States v. Elliott Abrams: November 1986, 8/4/1993; Dubose and Bernstein, 2006, pp. 64]
Damage Control - Assistant Secretary of State Elliott Abrams (see Late 1985 and After) is the designated US spokesman on the Hasenfus shootdown. Abrams coordinates with his fellow Contra supporters, the NSC’s Oliver North and the CIA’s Alan Fiers, and with the US Ambassador to El Salvador, Edwin Corr, on how to handle the situation. Between the three, they coordinate a denial from the Salvadoran military about any Salvadoran or US involvement in the Hasenfus flight. As for themselves, they agree not to flatly lie about anything, because they cannot be sure of what Hasenfus will say, but they agree to remain as quiet as possible and hope the media sensation surrounding Hasenfus dies down with little long-term effect. According to notes taken by Corr during one meeting, everyone knows that a leak—“eventually someone in USG [the US government] will finally acknowledge some ‘winking.’ Salv role now more public”—is inevitable. It is eventually decided that the Contras themselves will take all responsibility for the flight. Fiers worries that the flight will be connected to previous humanitarian aid supplied to the Contras (see October 1985). They also confirm that Felix Rodriguez, North’s liaison to the Contras in Central America (see Mid-September 1985), is in Miami, hiding from the press. Hasenfus will later acknowledge making at least ten supply flights into Nicaragua (see October 9, 1986). [Final Report of the Independent Counsel for Iran/Contra Matters: Chapter 25: United States v. Elliott Abrams: November 1986, 8/4/1993]

Entity Tags: Eugene Hasenfus, Central Intelligence Agency, Elliott Abrams, Contras, Reagan administration

Timeline Tags: Iran-Contra Affair

Richard Secord receives whispered advice from his attorney, Thomas Green, during his testimony.Richard Secord receives whispered advice from his attorney, Thomas Green, during his testimony. [Source: Bettmann / Corbis]Public testimony begins in the joint House and Senate investigations of the Iran-Contra affair. General Richard Secord (see November 19, 1985) is the first witness (see May 5, 1987). [New York Times, 11/19/1987]
'Hero's Angle' - The televised hearing area in Room 325 of the Senate Office Building, built to accommodate over two dozen committee members, their staff, witnesses, lawyers, and television reporters and camera operators, features a series of two-tiered stages. Film director Steven Spielberg will later tell Senate counsel Arthur Liman that from a visual viewpoint, the staging is a terrible mistake; the witnesses appear on television “at the hero’s angle, looking up as though from a pit at the committees, who resembled two rows of judges at the Spanish Inquisition.” Authors Lou Dubose and Jake Bernstein will note with some sardonicism that the committee’s two lawyers could not have been better choices to play television villains. Liman is “a nasal-voiced New York ethnic with ‘spaghetti hair,’” and House counsel John Nields is “a balding lawyer with long locks down to his collar who couldn’t keep his distaste for the witnesses from creeping into his voice.”
Opening Statements; Cheney Blames Congress, Not the White House - The hearings open with the usual long-winded opening statements from the various committee members. Representative Dick Cheney (R-WY), the leader of the Republican hardline contingent, makes it clear from the outset where he intends to go in the investigation. “Some will argue that these events justify the imposition of additional restrictions on presidents to prohibit the possibility of similar occurrences in the future,” he says. “In my opinion, this would be a mistake. In completing our task, we should seek above all to find ways to strengthen the capacity of future presidents and future Congresses to meet the often dangerous and difficult challenges that are bound to rise in the years ahead.” He then introduces his counter-argument: Congress’s dithering, not the Reagan administration’s clear violation of the law, is the crux of the problem with the Iran-Contra affair. “One important question to be asked is to what extent did the lack of a clear-cut policy by the Congress contribute to the events we will be exploring in the weeks ahead?” Cheney and his colleagues will argue that because Congress had supported the Contras in the past, its decision not to continue that support was an unforgivable breach, “a form of actionable negligence,” in Dubose and Bernstein’s words, that made it necessary for the Reagan administration to establish “a parallel support network as a ‘bridging’ mechanism until Congress could be brought around to a sensible policy.” Oliver North will echo this concept in his own testimony (see July 7-10, 1987), driving committee Vice Chairman Warren Rudman (R-NH) to retort: “The American people have the Constitutional right to be wrong. And what Ronald Reagan thinks, or what Oliver North thinks or what I think or what anybody else thinks makes not a whit if the American people say, ‘Enough.’” [Dubose and Bernstein, 2006, pp. 72-75]

Entity Tags: Richard Secord, John Nields, Jake Bernstein, Contras, Arthur Liman, Joint House-Senate Iran-Contra Committee, Reagan administration, Lou Dubose, Richard (“Dick”) Cheney, Steven Spielberg, Oliver North

Timeline Tags: Iran-Contra Affair

Fox News logo.Fox News logo. [Source: Fox News]Fox News begins broadcasting on US cable television. Fox News provides 24-hour news programming alongside the nation’s only other such cable news provider, CNN. Fox executive Roger Ailes, a former campaign adviser for Richard Nixon, Ronald Reagan and George H. W. Bush (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), envisions Fox News as a conservative “antidote” to what he calls the “liberal bias” of the rest of American news broadcasting. Ailes uses many of the methodologies and characteristics of conservative talk radio, and brings several radio hosts on his channel, including Sean Hannity and Bill O’Reilly, to host television shows. [Jamieson and Cappella, 2008, pp. 47; New York Magazine, 5/22/2011] Referring to Ailes’s campaign experience, veteran Republican consultant Ed Rollins later says: “Because of his political work, he understood there was an audience. He knew there were a couple million conservatives who were a potential audience, and he built Fox to reach them.” [New York Magazine, 5/22/2011]
Ailes Planned for Fox News as Far Back as 1970 - Ailes began envisioning a conservative news provider to counter what he considers the mainstream media’s “liberal bias” as early as 1970, when he became heavily involved with a Nixon administration plan to plant conservative propaganda in news outlets across the nation (see Summer 1970). In 1971, he headed a short-lived private conservative television news network, Television News Incorporated (TVN—see 1971-1975), which foundered in 1975 in part because of its reporters and staffers balking at reporting Ailes-crafted propaganda instead of “straight” news. Ailes told a New York Times reporter in 1991 that he was leaving politics, saying: “I’ve been in politics for 25 years. It’s always been a detour. Now my business has taken a turn back to my entertainment and corporate clients.” But Ailes misinformed the reporter. He continued to work behind the scenes on the 1992 Bush re-election campaign, providing the campaign with attack points against Democratic contender Bill Clinton (D-AR) and earning the nickname “Deep Throat” from Bush aides. Though Ailes did do work in entertainment, helping develop tabloid television programs such as The Maury Povich Show and heading the cable business news network CNBC for three years, Ailes has continued to stay heavily involved in Republican politics ever since. Ailes became involved in the creation of Fox News in early 1996 after he left NBC, which had canceled his show America’s Talking and launched a new cable news network, MSNBC, without asking for Ailes’s involvement. Fox News is owned by News Corporation (sometimes abbreviated NewsCorp), an international media conglomerate owned by conservative billionaire Rupert Murdoch. When NBC allowed Ailes to leave, Jack Welch, the chairman of NBC’s parent company General Electric, said, “We’ll rue the day we let Roger and Rupert team up.” Murdoch has already tried and failed to buy CNN, and has already begun work on crafting news programs with hard-right slants, such as a 60 Minutes-like show that, reporter Tim Dickinson will write, “would feature a weekly attack-and-destroy piece targeting a liberal politician or social program.” Dan Cooper, the managing editor of the pre-launch Fox News, later says, “The idea of a masquerade was already around prior to Roger arriving.” Eric Burns, who will work for ten years as a Fox News media critic before leaving the network, will say in 2011: “There’s your answer right there to whether Fox News is a conventional news network or whether it has an agenda. That’s its original sin.” To get Fox News onto millions of cable boxes at once, Murdoch paid hundreds of millions of dollars to cable providers to air his new network. Murdoch biographer Neil Chenoweth will later write: “Murdoch’s offer shocked the industry. He was prepared to shell out half a billion dollars just to buy a news voice.” Dickinson will write, “Even before it took to the air, Fox News was guaranteed access to a mass audience, bought and paid for.” Ailes praised Murdoch’s “nerve,” saying, “This is capitalism and one of the things that made this country great.” [New York Magazine, 5/22/2011; Rolling Stone, 5/25/2011]
Using Conservative Talk Radio as Template - In 2003, NBC’s Bob Wright will note that Fox News uses conservative talk radio as a template, saying: “[W]hat Fox did was say, ‘Gee, this is a way for us to distinguish ourselves. We’re going to grab this pent-up anger—shouting—that we’re seeing on talk radio and put it onto television.’” CBS News anchor Dan Rather will be more critical, saying that Fox is a reflection of Murdoch’s own conservative political views. “Mr. Murdoch has a business, a huge worldwide conglomerate business,” Rather says. “He finds it to his benefit to have media outlets, press outlets, that serve his business interests. There’s nothing wrong with this. It’s a free country. It’s not an indictable offense. But by any clear analysis the bias is towards his own personal, political, partisan agenda… primarily because it fits his commercial interests.” [New Yorker, 5/26/2003]
Putting Ideology Over Journalistic Ethics, Practices - Ailes, determined not to let journalists with ethical qualms disrupt Fox News as they had his previous attempt at creating a conservative news network (see 1971-1975), brought a hand-picked selection of reporters and staffers with demonstrable conservative ideologies from NBC, including business anchor Neil Cavuto and Steve Doocy, who hosts the morning talk show “Fox and Friends.” Both Cavuto and Doocy are Ailes loyalists who, Dickinson will say, owe their careers to Ailes. Ailes then tapped Brit Hume, a veteran ABC correspondent and outspoken conservative, to host the main evening news show, and former Bush speechwriter Tony Snow as a commentator and host. John Moody, a forcefully conservative ABC News veteran, heads the newsroom. Ailes then went on a purge of Fox News staffers. Joe Peyronnin, who headed the network before Ailes displaced him, later recalls: “There was a litmus test. He was going to figure out who was liberal or conservative when he came in, and try to get rid of the liberals.” Ailes confronted reporters with suspected “liberal bias” with “gotcha” questions such as “Why are you a liberal?” Staffers with mainstream media experience were forced to defend their employment at such venues as CBS News, which he calls the “Communist Broadcast System.” He fired scores of staffers for perceived liberal leanings and replaced them with fiery young ideologues whose inexperience helps Ailes shape the network to his vision. Before the network aired its first production, Ailes had a seminal meeting with Moody. “One of the problems we have to work on here together when we start this network is that most journalists are liberals,” he told Moody. “And we’ve got to fight that.” Reporters and staffers knew from the outset that Fox, despite its insistence on being “fair and balanced” (see 1995), was going to present news with a conservative slant, and if that did not suit them, they would not be at Fox long. A former Fox News anchor later says: “All outward appearances were that it was just like any other newsroom. But you knew that the way to get ahead was to show your color—and that your color was red.” The anchor refers to “red” as associated with “red state,” commonly used on news broadcasts to define states with Republican majorities. Ailes will always insist that while his network’s talk-show hosts, such as O’Reilly, Hannity, and others, are frankly conservative, Fox’s hard-news shows maintain what he calls a “bright, clear line” that separates conservative cant from reported fact. In practice, this is not the case. Before Fox aired its first broadcast, Ailes tasked Moody to keep the newsroom in line. Early each morning, Ailes has a meeting with Moody, often with Hume on speakerphone from the Washington office, where the day’s agenda is crafted. Moody then sends a memo to the staff telling them how to slant the day’s news coverage according to the agenda of those on “the Second Floor,” as Ailes and his vice presidents are known. A former Fox anchor will later say: “There’s a chain of command, and it’s followed. Roger talks to his people, and his people pass the message on down.” After the 2004 presidential election, Bush press secretary Scott McClellan will admit, “We at the White House were getting them talking points.”
Targeting a Niche Demographic - Fox New’s primary viewership defies most demographic wisdom. According to information taken in 2011, it averages 65 years of age (the common “target demographic” for age is the 18-24 bracket), and only 1.38% of its viewers are African-American. Perhaps the most telling statistics are for the Hannity show: 86% describe themselves as pro-business, 84% believe government “does too much,” 78% are “Christian conservatives,” 78% do not support gay rights, 75% are “tea party backers,” 73% support the National Rifle Association, 66% lack college degrees, and 65% are over age 50. A former NewsCorp colleague will say: “He’s got a niche audience and he’s programmed to it beautifully. He feeds them exactly what they want to hear.” Other polls from the same time period consistently show that Fox News viewers are the most misinformed of all news consumers, and one study shows that Fox News viewers become more misinformed the more they watch the network’s programming.
Ailes's Security Concerns Affect Operations, Broadcasting - Ailes is uncomfortable in his office, a second-floor corner suite in the Fox News building at 1211 Avenue of the Americas in Manhattan. His office is too close to the street for his tastes; he believes that gay activists intend to try to harm him, either by attacks from outside the building or through assaults carried out from inside. He also believes that he is a top target for al-Qaeda assassins. Ailes barricades himself behind an enormous mahogany desk, insists on having “bombproof” glass installed in the windows, surrounds himself with heavily-armed bodyguards, and carries a firearm (he has a concealed-carry permit). A monitor on his desk shows him what is transpiring outside his office door; once, when he sees a dark-skinned man wearing what he thought was Muslim garb on the monitor, he will order an immediate lockdown of the entire building, shouting, “This man could be bombing me!” The man will turn out to be a janitor. A source close to Ailes will say, “He has a personal paranoia about people who are Muslim—which is consistent with the ideology of his network.” A large security detail escorts him daily to and from his Garrison, New Jersey home to his Manhattan offices; in Garrison, his house is surrounded by empty homes Ailes has bought to enhance his personal security. According to sources close to Ailes, Fox News’s slant on gay rights and Islamist extremism is colored by Ailes’s fear and hatred of the groups.
'We Work for Fox' - Sean Wilentz, a Princeton historian and Reagan biographer, will say: “Fox News is totalized: It’s an entire network, devoted 24 hours a day to an entire politics, and it’s broadcast as ‘the news.’ That’s why Ailes is a genius. He’s combined opinion and journalism in a wholly new way—one that blurs the distinction between the two.” Dickinson will write: “Fox News stands as the culmination of everything Ailes tried to do for Nixon back in 1968. He has created a vast stage set, designed to resemble an actual news network, that is literally hard-wired into the homes of millions of America’s most conservative voters. GOP candidates then use that forum to communicate directly to their base, bypassing the professional journalists Ailes once denounced as ‘matadors’ who want to ‘tear down the social order’ with their ‘elitist, horse-dung, socialist thinking.’ Ironically, it is Ailes who has built the most formidable propaganda machine ever seen outside of the Communist bloc, pioneering a business model that effectively monetizes conservative politics through its relentless focus on the bottom line.” Former Bush speechwriter David Frum will observe: “Republicans originally thought that Fox worked for us. Now we’re discovering that we work for Fox.” [New York Magazine, 5/22/2011; Rolling Stone, 5/25/2011]

Entity Tags: Eric Burns, Tim Dickinson, Neil Cavuto, Dan Cooper, Steve Doocy, Joe Peyronnin, John Moody, David Frum, Sean Wilentz, News Corporation, Scott McClellan, Jack Welch, Tony Snow, MSNBC, Brit Hume, Television News Incorporated, Ronald Reagan, Roger Ailes, CNN, Fox News, CNBC, George Herbert Walker Bush, Sean Hannity, Neil Chenoweth, Ed Rollins, William Jefferson (“Bill”) Clinton, Bill O’Reilly, Nixon administration, Dan Rather, Bob Wright, Rupert Murdoch

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The Bush administration fails to cooperate with the UN inspection regime in Iraq. Inspectors complain that Washington is refusing to provide them with the intelligence they need to do their work. What intelligence they do offer the inspectors, is usually of extremely poor quality. Administration officials deny they are refusing to provide the inspectors with needed intelligence. CBS reports on January 18, 2003: “UN arms inspectors are privately complaining about the quality of US intelligence and accusing the United States of sending them on wild-goose chases…. The inspectors have become so frustrated trying to chase down unspecific or ambiguous US leads that they’ve begun to express that anger privately in no uncertain terms…. UN sources have told CBS News that American tips have lead to one dead end after another.” And whatever intelligence has been provided, reports CBS, has turned out to be “circumstantial, outdated or just plain wrong.” [CBS News, 2/20/2003]

Entity Tags: Bush administration (43), United Nations Monitoring, Verification and Inspection Commission

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

Eighteen international arms monitors, including 12 inspectors from the UN Monitoring, Verification and Inspection Commission and 8 from the International Atomic Energy Agency in Vienna, arrive in Baghdad with their cargo of high-tech sensors, computers and other gear. [Independent, 11/24/2002; Associated Press, 11/25/2002; New York Times, 11/25/2002]
Make-up of Inspection Team - The complete roster of UN inspectors expected to participate in the inspections includes some 300 chemists, biologists, missile and ordnance experts and other specialists of UNMOVIC, as well as a few dozen engineers and physicists from the IAEA. Hans Blix of UNMOVIC will head the effort to search for chemical and biological weapons and Jacques Baute of the UN’s International Atomic Energy Agency will lead the team seeking to determine if Iraq has reconstituted its nuclear weapons program. [Associated Press, 11/25/2002]
Purpose of Inspections - The stated purpose of the inspections, according to the UN resolution, is to bring “to full and verified completion the disarmament process established by resolution 687 (1991) and subsequent resolutions of the Council.” [United Nations, 11/9/2002] However, since the passing of the resolution the Bush administration has maintained that the purpose of inspections is much broader. For instance, US Secretary of State Donald Rumsfeld will claim in January that inspectors are not to act as “discoverers” trying to locate things. Rather the purpose of the inspections, according to Rumsfeld, is to determine whether Iraq is cooperating. [BBC, 1/22/2003]
Methods - The inspectors will “revisit the previously monitored sites to check if the equipment installed [by the previous weapons inspectors] is still functional,” explains a UN spokesperson. “It will take some time to do that work. We can’t rule out other activities, but it’s quite likely we will start with that.” Inspectors also says that they will not immediately conduct “intrusive” inspections into Iraq’s more sensitive areas. As an aide to Hans Blix explains to The Washington Post, “We’re not going to do in-your-face inspections. He [Blix] wants effective inspections. It’s not our job to provoke, harm or humiliate.” The inspections teams will also investigate new sites that the US and Britain allege are involved in the development of weapons of mass destruction. Inspectors will have the option to interview Iraqi scientists without the presence of Iraqi officials. The interviews may be conducted outside of Iraq. [Washington Post, 11/23/2002]

Entity Tags: Donald Rumsfeld, United Nations Monitoring, Verification and Inspection Commission, International Atomic Energy Agency, Hans Blix, Jacques Baute

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

Bush administration officials launch what appears to be a concerted effort to discredit the inspections after press reports indicate that inspections are going well and that Iraq is cooperating. The Washington Post reports, “In speeches in London, Washington and Denver, Bush, Vice President Cheney and Deputy Defense Secretary Paul Wolfowitz sought to increase pressure on Hussein in advance of a Sunday deadline for the Iraqi leader to declare his inventory of weapons and missiles.” The paper adds, “The coordinated speeches… seemed designed to preempt any positive sign from the UN inspection teams about Iraqi compliance and to set the stage for an early confrontation with Hussein.” [Washington Post, 12/3/2002]

Entity Tags: Richard (“Dick”) Cheney, George W. Bush, Paul Wolfowitz

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

Saddam Hussein announces that he will continue to permit intrusive inspections. Two days before, inspectors had arrived unannounced at Saddam’s Sajoud palace and were given unfettered access to the site. Saddam says he hopes such visits will disprove US allegations that Iraq has weapons of mass destruction. [Washington Post, 12/6/2002]

Entity Tags: United Nations Monitoring, Verification and Inspection Commission, Saddam Hussein

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

UNMOVIC inspectors say they have yet to uncover evidence indicating that Iraq has resumed its production of weapons of mass destruction. After providing the UN Security Council with a summary of the inspectors’ findings, Hans Blix tells reporters in New York, “We have now been there for some two months and been covering the country in ever wider sweeps and we haven’t found any smoking guns.” [Guardian, 1/10/2003] But Ari Fleischer, the White House press secretary, insists that the absence of evidence is of little concern, asserting, “The problem with guns that are hidden is you can’t see their smoke. We know for a fact that there are weapons there.” [Guardian, 1/10/2003] When asked how he knows this, Fleischer quotes from the UN weapons inspectors’ report and notes, “So while they’ve [UN Inspectors] said that there’s no smoking gun, they said the absence of it is not assured. And that’s the heart of the problem. The heart of the problem is Iraq is very good at hiding things.” [White House, 1/9/2003] John Negroponte, the US ambassador to the UN, accuses Iraq of “legalistic” cooperation, claiming that it needs to act proactively. He also says, “There is still no evidence that Iraq has fundamentally changed its approach from one of deceit to a genuine attempt to be forthcoming.” [Guardian, 1/10/2003] Colin Powell also seems undaunted by Blix’s remarks. “The lack of a smoking gun does not mean that there’s not one there,” he says, “If the international community sees that Saddam Hussein is not cooperating in a way that would not allow you to determine the truth of the matter, then he is in violation of the UN resolution [1441] (see November 8, 2002)…You don’t really have to have a smoking gun.” [News24, 1/10/2003] Sir Jeremy Greenstock, the British ambassador to the UN, echoes views from Washington, asserting that the “passive cooperation of Iraq has been good in terms of access and other procedural issues,” and adds, “But proactive cooperation has not been forthcoming—the kind of cooperation needed to clear up the remaining questions in the inspectors’ minds.” [Guardian, 1/10/2003]

Entity Tags: John Negroponte, United Nations Monitoring, Verification and Inspection Commission, Ari Fleischer, Jeremy Greenstock, Hans Blix, Colin Powell

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

Some of the documents turned over to the UN by Iraq.Some of the documents turned over to the UN by Iraq. [Source: CIA]United Nations Monitoring, Verification and Inspection Commission chief arms inspector Hans Blix provides a quarterly report to the UN Security Council on the progress of inspections in Iraq, as required by UN Security Resolution 1284 (1999). It is the twelfth such report since UNMOVIC’s inception. Blix’s report to the Council does not contain any evidence to support US and British claims that Iraq has weapons of mass destruction or the programs to develop such weapons. [United Nations, 3/7/2003 pdf file; CNN, 3/7/2003] International Atomic Energy Agency (IAEA) Director General Mohamed ElBaradei also reports to the Council and says there are no signs that Iraq has reconstituted its nuclear weapons program. [United Nations, 3/7/2003 pdf file]
UNMOVIC Report by Hans Blix -
bullet There is no evidence that Iraq has mobile biological weapons factories, as was recently alleged by Colin Powell in his February 5 presentation (see February 5, 2003) to the UN. “Several inspections have taken place… in relation to mobile production facilities,” Blix says. “No evidence of proscribed activities has so far been found.” He further explains that his inspectors had examined numerous mobile facilities and large containers with seed processing equipment. [United Nations, 3/7/2003 pdf file; CNN, 3/7/2003; Agence France-Presse, 3/7/2003]
bullet The Iraqi government has increased its cooperation with inspectors since the end of January. It is attempting to quantify the biological and chemical weapons that it says were destroyed in 1991. [United Nations, 3/7/2003 pdf file; CNN, 3/7/2003; Los Angeles Times, 3/7/2003; Associated Press, 3/7/2003]
bullet Iraq’s destruction of several Al Samoud II missiles represents a real step towards disarmament. “The destruction undertaken constitutes a substantial measure of disarmament,” he says. “We are not watching the destruction of toothpicks. Lethal weapons are being destroyed.” [CNN, 3/7/2003; Los Angeles Times, 3/7/2003; Associated Press, 3/7/2003] Blix adds, “The destruction undertaken constitutes a substantial measure of disarmament—indeed, the first since the middle of the 1990s.” Major Corrine Heraud, the chief weapons inspector for UNMOVIC in this operation, calls the level of cooperation from the Iraqis “unprecedented,” something that she never would have expected and did not encounter during the 1996-98 inspections. [Middle East Policy Council, 6/2004]
bullet Blix says that the UN inspectors needed a few more months to finish their work. “Even with a proactive Iraqi attitude induced by continued outside pressure, it will still take some time to verify sites and items, analyze documents, interview relevant persons and draw conclusions,” he says, concluding, “It will not take years, nor weeks, but months.” [CNN, 3/7/2003; Los Angeles Times, 3/7/2003; Associated Press, 3/7/2003]
bullet Iraqi scientists have recently accepted inspectors’ requests to be interviewed without “minders.” “Since we started requesting interviews, 38 individuals were asked for private interviews, of which 10 accepted under our terms, seven during the past week,” Blix explains. [CNN, 3/7/2003]
bullet Some Iraqi scientists have agreed to interviews without “minders”—but more cooperation is needed. Blix says, “While the Iraqi side seems to have encouraged interviewees not to request the presence of Iraqi officials or the taping of the interviews, conditions ensuring the absence of undue influences are difficult to attain inside Iraq.” [CNN, 3/7/2003] Iraq needs to turn over more documents. “Iraq, with a highly developed administrative system, should be able to provide more documentary evidence about its proscribed weapons. Only a few new such documents have come to light so far and been handed over since we began.” [CNN, 3/7/2003] There is no evidence of underground weapons facilities. Blix says: “There have been reports, denied by Iraq, that proscribed activities are conducted underground. Iraq should provide information on underground structures suitable for the production or storage of weapons of mass destruction. During inspections of declared or undeclared facilities, inspectors examined building structures for any possible underground facilities. In addition, ground-penetrating radar was used in several locations. No underground facilities for chemical or biological production or storage were found.” [CNN, 3/7/2003]
IAEA report by Mohamed ElBaradei -
bullet There is no evidence that the aluminum tubes imported by Iraq in July 2001 were meant for a nuclear weapons program. ElBaradei says: “Extensive field investigation and document analysis have failed to uncover any evidence that Iraq intended to use these 81mm tubes for any project other than the reverse engineering of rockets.… Moreover, even had Iraq pursued such a plan, it would have encountered practical difficulties in manufacturing centrifuges out of the aluminum tubes in question.” [United Nations, 3/7/2003 pdf file; Los Angeles Times, 3/7/2003; Associated Press, 3/7/2003; Washington Post, 3/8/2003]
bullet There is no evidence that Iraq tried to obtain uranium from Niger. Documents provided to the International Atomic Energy Agency by the US were determined to be forgeries. The documents were a collection of letters between an Iraqi diplomat and senior Niger officials discussing Iraq’s interest in procuring a large amount of uranium oxide (see Afternoon October 7, 2002). “Based on thorough analysis, the IAEA has concluded, with the concurrence of outside experts, that documents which formed the basis for the reports of recent uranium transactions between Iraq and Niger are in fact not authentic,” ElBaradei explains. “We have therefore concluded that these specific allegations are unfounded” (see June 12, 2003). [United Nations, 3/7/2003 pdf file; Los Angeles Times, 3/7/2003; Associated Press, 3/7/2003; Washington Post, 3/8/2003; Globe and Mail, 3/8/2003; Guardian, 3/8/2003]
bullet The IAEA has yet to come across evidence of a nuclear weapons program. “After three months of intrusive inspections, we have to date found no evidence or plausible indication of the revival of a nuclear weapons program in Iraq,” ElBaradei states. “[T]here is no indication of resumed nuclear activities in those buildings that were identified through the use of satellite imagery as being reconstructed or newly erected since 1998, nor any indication of nuclear-related prohibited activities at any inspected sites.” [United Nations, 3/7/2003 pdf file; Los Angeles Times, 3/7/2003; Associated Press, 3/7/2003; Globe and Mail, 3/8/2003; Washington Post, 3/8/2003]
bullet In a direct response to allegations made by Colin Powell on February 5 (see February 5, 2003) related to the attempted procurement of magnets that could be used in a gas centrifuge, ElBaradei, says: “The IAEA has verified that previously acquired magnets have been used for missile guidance systems, industrial machinery, electricity meters, and field telephones. Through visits to research and production sites, reviews of engineering drawings, and analyses of sample magnets, IAEA experts familiar with the use of such magnets in centrifuge enrichment have verified that none of the magnets that Iraq has declared could be used directly for a centrifuge magnetic bearing.” [United Nations, 3/7/2003 pdf file]
bullet Iraq’s industrial capacity “has deteriorated” at the inspected sites because of lack of maintenance and funds. [United Nations, 3/7/2003 pdf file]
bullet ElBaradei concludes: “After three months of intrusive inspections, we have to date found no evidence or plausible indication of the revival of a nuclear weapons program in Iraq.… I should note that, in the past three weeks, possibly as a result of ever-increasing pressure by the international community, Iraq has been forthcoming in its cooperation, particularly with regard to the conduct of private interviews and in making available evidence that contributes to the resolution of matters of IAEA concern.” [Middle East Policy Council, 6/2004]
Inspections 'Fruitful,' Say French, Russians - Both sides claim that the reports give further support to each of their respective stances on the issue of Iraqi disarmament. French Foreign Minister Dominique de Villepin tells the Council that the reports “testify to the progress” of the inspections. He states that France will not support another resolution because “we cannot accept any ultimatum, any automatic use of force.” Russian Foreign Minister Igor Ivanov says that the reports demonstrate that inspections have been “fruitful.”
Inspections Not Working, US Claims - The Bush administration does not alter its position, despite statements by the two inspectors that Iraq is cooperating with inspections and complying with demands to disarm. Colin Powell, responding to the inspectors’ reports, reiterates the administration’s position that the inspections are not working and that Saddam is not cooperating. “We must not walk away,” Powell says. “We must not find ourselves here this coming November with the pressure removed and with Iraq once again marching down the merry path to weapons of mass destruction, threatening the region, threatening the world.” He claims that Iraq’s behavior is a “a catalog still of noncooperation” and repeats the administration’s allegation that the “Iraq regime continues to possess and conceal some of the most lethal weapons ever devised.” Back at the White House, Ari Fleischer tells reporters, “As the president has said, if the United Nations will not disarm Saddam Hussein, it will be another international organization, a coalition of the willing that will be made up of numerous nations that will disarm Saddam Hussein.” [CNN, 3/6/2003; CNN, 3/7/2003; Independent, 3/7/2003; US Department of State, 3/7/2003 pdf file]
Bush: Missile Destruction 'Meaningless' - Bush himself will call the destruction of Iraqi missiles “meaningless” and nothing more than an Iraqi “campaign of destruction,” shocking UNMOVIC inspectors: “We didn’t know what to make of [his words],” one inspector says afterwards. Former State Department official Patrick Lang will write: “In the final weeks of the countdown to war, the administration’s actions resembled nothing so much as some of the madder scenes from Alice in Wonderland. The fact that the documents the administration had used to ‘prove’ that Iraq was working on nuclear weapons were forged only led to greater insistence that Iraq was a danger. The absence of discovery of WMD by the UN inspectors was only further evidence that the Iraqis were the greatest deceivers in history and that they had succeeded in concealing their location. The destruction of the Al Samoud missiles was just more evidence of a ‘grand deception.’” [Middle East Policy Council, 6/2004]
Uranium Allegations 'Outrageous,' Says Former Ambassador - The Washington Post and Los Angeles Times do give the story front-page coverage, and on CNN, former ambassador Joseph Wilson (see July 6, 2003) calls the uranium allegation “outrageous,” adding that the claim “taints the whole rest of the case that the government is trying to build against Iraq.” The US government is “simply stupid” for not finding out the truth sooner: “a couple of phone calls” could have proven that such a deal between Iraq and Niger could not have happened: “All this stuff is open,” Wilson says. “It’s a restricted market of buyers and sellers.” [Rich, 2006, pp. 71]
IAEA Report 'Widely Ignored' - Author and media critic Frank Rich will later note, “With America’s March 17 deadline for war (see March 17, 2003 and March 17, 2003) dominating the news, ElBaradei’s pronoucements were widely ignored. The news of the forged uranium documents did not make any of the three network evening newscasts and did not appear in the following day’s New York Times. (It would turn up a day later, in a four-hundred word story on page A13.)” [Rich, 2006, pp. 71]

Entity Tags: Corrine Heraud, Ari Fleischer, Colin Powell, Dominique de Villepin, Patrick Lang, Frank Rich, Mohamed ElBaradei, International Atomic Energy Agency, Joseph C. Wilson, United Nations Monitoring, Verification and Inspection Commission, Igor Ivanov, Hans Blix

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Niger Uranium and Plame Outing

UN Secretary General Kofi Annan orders all UN weapons inspectors, peacekeepers, and humanitarian aid workers to withdraw from Iraq. [Washington File, 3/17/2003] UN inspectors have been in Iraq since November 18 (see November 18, 2002). During their four months of work in Iraq, they inspected hundreds of sites (some of them more than once) and found no evidence of ongoing WMD programs. Their work was reportedly obstructed, not by the Iraqis, but by the US, which refused to provide inspectors with the intelligence they needed to identify sites for inspection (see February 12, 2003, December 5, 2002, December 6, 2002, December 20, 2002, and January 11, 2003). Of the 105 sites identified by US intelligence as likely housing illicit weapons, 21 were deliberately withheld from inspectors. [Bamford, 2004, pp. 344] Reflecting on the inspections in 2009, Hans Blix, the chief of the UN weapons inspection team, will say: “In March 2003, when the invasion took place, we could not have stood up and said, ‘There is nothing,’ because to prove the negative is really not possible. What you can do is to say that we have performed 700 inspections in some 500 different sites, and we have found nothing, and we are ready to continue. If we had been allowed to continue a couple of months, we would have been able to go to all of the some hundred sites suggested to us, and since there weren’t any weapons of mass destruction, that’s what we would have reported. And then I think that, at that stage, certainly the intelligence ought to have drawn the conclusion that their evidence was poor.” [Vanity Fair, 2/2009]

Entity Tags: United Nations Monitoring, Verification and Inspection Commission, Bush administration (43), International Atomic Energy Agency, Hans Blix, Kofi Annan

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

FireDogLake blogger Jane Hamsher, writing for her blog’s coverage of the Libby trial.FireDogLake blogger Jane Hamsher, writing for her blog’s coverage of the Libby trial. [Source: Michael Temchine / New York Times]The New York Times publishes a profile of some of the bloggers covering the Lewis Libby trial. The article, by Times reporter Scott Shane, focuses on the team of six writers and researchers who work on a volunteer basis for FireDogLake (FDL), a liberal blog owned by movie producer and author Jane Hamsher. According to Shane, “FireDogLake has offered intensive trial coverage, using some six contributors in rotation,” including “a former prosecutor [Christy Hardin Smith], a current defense lawyer [Jeralyn Merritt, who also writes for her own blog, TalkLeft], a Ph.D. business consultant [Marcy Wheeler, who has written a book, Anatomy of Deceit, on the subject],” a blogger who has covered the issue since Valerie Plame Wilson’s outing (the pseudonymous “Swopa”), an acknowleged expert on the Iraq/Niger uranium claims (the pseudonymous “eRiposte”), and Hamsher, “all of whom lodge at a Washington apartment rented for the duration of the trial.” Their work is so intensive and the bloggers so well-versed in the intricacies of the trial and its surrounding issues that “[m]any mainstream journalists use [FDL’s live coverage] to check on the trial.”
'Coming of Age' for Bloggers - Shane writes: “For blogs, the Libby trial marks a courthouse coming of age. It is the first federal case for which independent bloggers have been given official credentials along with reporters from the traditional news media” (see Early January, 2007). Robert A. Cox of the Media Bloggers Association says, “My goal is to get judges to think of bloggers as citizen journalists who should get the same protections as other journalists get.” Left-leaning bloggers such as those from FDL routinely disparage Libby and other Bush administration members in their writings, Shane notes, while right-wing blogs covering the trial, such as American Thinker, have targeted prosecution witnesses such as Tim Russert (see February 7-8, 2007) for their criticism. Sheldon Snook, the court official in charge of the news media, says the decision to admit bloggers (five to 10 out of the 100 or so reporters present on busy trial days) has worked out well. Snook tells Shane, “It seems they can provide legal analysis and a level of detail that might not be of interest to the general public but certainly has an audience.” Shane observes that “the Libby trial bloggers are a throwback to a journalistic style of decades ago, when many reporters made no pretense of political neutrality. Compared with the sober, neutral drudges of the establishment press, the bloggers are class clowns and crusaders, satirists and scolds.” Wheeler says covering the trial alongside mainstream reporters has confirmed some of her skepticism about mainstream journalism. “It’s shown me the degree to which journalists work together to define the story,” she says. “[O]nce the narrative is set on a story, there’s no deviating from it.” Hamsher, who is battling breast cancer, says of blogging, “There’s a snarky, get-under-the-surface-of-things quality to it that’s really me.” (The Times later notes that the FDL and other bloggers are not the first to cover a federal trial; anti-tobacco activist Gene Borio covered the trial of the federal government’s lawsuit against the tobacco industry in 2004.) [Marcy Wheeler, 2/8/2007; New York Times, 2/15/2007]
Countered 'Involved' Mainstream Media - In a contemporaneous interview with US News and World Report, Hamsher says of the mainstream coverage: “The media was having difficulty covering it because they were so involved in it. When the investigation started, Karl Rove’s attorney start[ed] putting out all this stuff. And every day the story would change and the blogosphere would document that. We had thousands of people showing up at our site and pointing out that the stories were never consistent. This story had so much information, and so many articles were written that it enabled the blogosphere to take in all of this information. And a cadre of professional people—not kids in their underwear—came together, compared notes, and developed a narrative of the story that was a pushback to the one that was being generated by the powers that be.… Our work on this particular topic has done a lot to defeat the notion that bloggers are fact free.” [Christy Hardin Smith, 2/15/2007] Salon’s progressive blogger Glenn Greenwald calls FDL’s trial coverage “intense, comprehensive, and superb.… [T]hey have produced coverage of this clearly significant event—one which has provided rare insight into the inner workings of the Beltway political and journalistic elite—that simply never is, and perhaps cannot be, matched by even our largest national media outlets.” He notes that even conservative news outlets such as the National Review have relied on FDL’s “liveblogging” of the trial for their reporting. [Salon, 2/15/2007] Shortly before the article comes out, Wheeler posts: “[T]he importance of having this story be told from a blogger’s perspective… is because there is so much about it the mainstream media cannot comfortably report. This story strikes at the core reasons why there are bloggers, why so many readers and writers have decided to invest their time in citizen driven media.” [Marcy Wheeler, 2/8/2007]
Presiding Judge Treats Bloggers as Professionals - Smith writes: “For the record, Judge Walton’s entire staff and all the folks at the courthouse have been wonderful throughout the entire process. From the first day forward, our whole team of bloggers were treated like every other professional covering the case—there was no distinction made, no patronizing attitude, just the same treatment for all of us. The amount of work that has gone into covering this case has been astronomical—the live blogging, the courtroom observations, the late night analysis, all the IMs [instant messages] and phone calls to cross-check details—you name it. But so worth it, still, to get the entire story out and not just blurbs and bits. And I cannot thank Judge Walton and his staff enough for giving us this opportunity. Truly.”
Error in Reporting Corrected - Smith corrects an error in Shane’s reporting, noting that the Media Bloggers Association did not negotiate their media passes to gain admittance to the courtroom; that was done largely by Hamsher and the other FDL contributors, with assistance from author and fellow blogger Arianna Huffington. [Christy Hardin Smith, 2/15/2007]

Entity Tags: Bush administration (43), American Thinker, Robert Cox, Scott Shane, Sheldon Snook, Arianna Huffington, New York Times, “Swopa”, “eRiposte”, National Review, Reggie B. Walton, Marcy Wheeler, Media Bloggers Association, FireDogLake, Gene Borio, Glenn Greenwald, Christy Hardin Smith, Jeralyn Merritt, Karl C. Rove, Lewis (“Scooter”) Libby, Jane Hamsher

Timeline Tags: Niger Uranium and Plame Outing

The Pentagon produces a classified report assessing the damage the whistleblower website WikiLeaks could cause to it. The report concludes that “WikiLeaks.org represents a potential force protection, counterintelligence, OPSEC [operational security], and INFOSEC [information security] threat to the US Army.” WikiLeaks published information about US Army operations in Iraq, Afghanistan, and Guantanamo the previous year. The report says some of the interpretations WikiLeaks puts upon released documents are incorrect, but does not detail specific examples. The author also speculates that the organization is actually supported by the CIA. [New York Times, 3/17/2010] The report itself will later be leaked to WikiLeaks and published by it (see March 15, 2010).

Entity Tags: US Department of Defense, WikiLeaks

Timeline Tags: Misc Entries, Domestic Propaganda

Marcy Wheeler.Marcy Wheeler. [Source: Project Censored]Progressive blogger Marcy Wheeler, who posts under the moniker “emptywheel” at FireDogLake.com, finds that, upon careful perusal of the March 30, 2005 CIA torture memo just released by the Obama administration (see May 30, 2005 and April 16, 2009), two suspected terrorists, Abu Zubaida and Khalid Shaikh Mohammed, were waterboarded 266 times. Initial, more cursory news reports on the memo did not reveal this fact. The next day, the New York Times will cite Wheeler in its report on the discovery. [Marcy Wheeler, 4/18/2009; New York Times, 4/19/2009] Wheeler writes: “The CIA wants you to believe waterboarding is effective. Yet somehow, it took them 183 applications of the waterboard in a one month period to get what they claimed was cooperation out of KSM. That doesn’t sound very effective to me.” [Marcy Wheeler, 4/18/2009] Days later, an unidentified “US official with knowledge of the interrogation program” will tell a Fox News reporter that the claim of 183 waterboardings for Mohammed is inaccurate and misleading. Mohammed was only waterboarded five times, the official will claim. The figure of 183 is the number of “pours” Mohammed was subjected to. “The water was poured 183 times—there were 183 pours,” the official says, adding, “[E]ach pour was a matter of seconds.” The report of five waterboardings for Mohammed comes from a 2007 Red Cross report, the official will say. [Fox News, 4/28/2009]

Entity Tags: Marcy Wheeler, Obama administration, FireDogLake (.com), Central Intelligence Agency, Abu Zubaida, New York Times, Khalid Shaikh Mohammed

Timeline Tags: Torture of US Captives, Complete 911 Timeline

WikiLeaks publishes a 2008 Pentagon report about itself. The report was recently leaked to WikiLeaks, but was drafted after WikiLeaks began publishing US Army information and analysed the apparent threat the organization posed to the Defense Department (see 2008). The Army confirms the document’s authenticity. WikiLeaks founder Julian Assange makes light of the report’s speculation that his organization is supported by the CIA. “I only wish they would step forward with a check if that’s the case,” he says. [New York Times, 3/17/2010]

Entity Tags: Julian Assange, WikiLeaks, US Department of Defense

Timeline Tags: Misc Entries, Domestic Propaganda

Investigative journalist Robert Parry speaks at a conference in Heidelberg, Germany concerning the progression of journalism from the 1970s to the present. Parry tells the gathering that American investigative journalism may have hit something of a zenith in the 1970s, with the media exposure of the Pentagon Papers (see March 1971) and the Watergate scandal (see August 8, 1974). “That was a time when US journalism perhaps was at its best, far from perfect, but doing what the Founders had in mind when they afforded special protections to the American press,” he says. “In the 1970s, besides the Pentagon Papers and Watergate, there were other important press disclosures, like the My Lai massacre story and the CIA abuses—from Iran to Guatemala, from Cuba to Chile. For people around the world, American journalism was the gold standard. Granted, that was never the full picture. There were shortcomings even in the 1970s. You also could argue that the US news media’s performance then was exceptional mostly in contrast to its failures during the Cold War, when reporters tended to be stenographers to power, going along to get along, including early in the Vietnam War.” However, those days are long past, Parry notes, and in recent years, American journalism has, he says, gone “terribly wrong.” Parry says that the American press was subjected to an orchestrated program of propaganda and manipulation on a par with what the CIA did in many foreign countries: “Think how the CIA would target a country with the goal of shoring up a wealthy oligarchy. The agency might begin by taking over influential media outlets or starting its own. It would identify useful friends and isolate troublesome enemies. It would organize pro-oligarchy political groups. It would finance agit-prop specialists skilled at undermining and discrediting perceived enemies. If the project were successful, you would expect the oligarchy to consolidate its power, to get laws written in its favor. And eventually the winners would take a larger share of the nation’s wealth. And what we saw in the late 1970s and early 1980s in the United States was something like the behavior of an embattled oligarchy. Nixon’s embittered allies and the Right behaved as if they were following a CIA script. They built fronts; they took over and opened new media outlets; they spread propaganda; they discredited people who got in the way; ultimately, they consolidated power; they changed laws in their favor; and—over the course of several decades—they made themselves even richer, indeed a lot richer, and that, in turn, has translated into even more power.”
Building a Base - Right-wing billionaires such as the Koch brothers (see 1979-1980) and Richard Mellon Scaife, along with Nixon-era figures such as former Treasury Secretary William Simon (a Wall Street investment banker who ran the right-wing Olin Foundation) worked to organize conservative foundations; their money went into funding what Parry calls “right-wing media… right-wing think tanks… [and] right-wing attack groups. Some of these attack groups were set up to go after troublesome reporters.” Parry finds it ironic, in light of the CIA’s interference in the affairs of other nations, that two foreign media moguls, Sun Myung Moon and Rupert Murdoch, were key figures in building and financing this conservative media construct. Some media outlets, such as Fox News (see Summer 1970 and October 7, 1996), were created from scratch, while others, such as the venerable and formerly liberal New Republic, were bought out and taken over by conservatives. When Ronald Reagan ascended to the White House, Parry says, he brought along with him “a gifted team of [public relations] and ad men.” Vice President George H.W. Bush, a former CIA director, enabled access to that agency’s propaganda professionals. And Reagan named William Casey to head the CIA; Casey, a former Nixon administration official, was “obsessed [with] the importance of deception and propaganda,” Parry says. “Casey understood that he who controlled the flow of information had a decisive advantage in any conflict.”
Two-Pronged Attack - Two key sources of information for Washington media insiders were targeted, Parry says: the “fiercely independent” CIA analytical division, whose analyses had so often proven damaging to White House plans when reported, and the “unruly” Washington press corps. Casey targeted the CIA analysts, placing his young assistant, Robert Gates, in charge of the analytical division; Gates’s reorganization drove many troublesome analysts into early retirement, to be replaced with more malleable analysts who would echo the White House’s hard line against “Soviet expansionism.” Another Casey crony, Walter Raymond Jr., worked to corral the Washington press corps from his position on the National Security Council. Raymond headed an interagency task force that ostensibly spread “good news” about American policies in the foreign press, but in reality worked to smear and besmirch American journalists who the White House found troubling. According to Parry, “Secret government documents that later emerged in the Iran-Contra scandal revealed that Raymond’s team worked aggressively and systematically to lobby news executives and turn them against their reporters when the reporters dug up information that clashed with Reagan’s propaganda, especially in hot spots like Central America.” It was easy to discredit female journalists in Central America, Parry says; Raymond’s team would spread rumors that they were secretly having sexual liaisons with Communist officials. Other reporters were dismissed as “liberals,” a label that many news executives were eager to avoid. Working through the news executives was remarkably successful, Parry says, and it was not long before many Washington reporters were either brought to heel or marginalized.
'Perception Management' - Reagan’s team called its domestic propaganda scheme “perception management.” Parry says: “The idea was that if you could manage how the American people perceived events abroad, you could not only insure their continued support of the foreign policy, but in making the people more compliant domestically. A frightened population is much easier to control. Thus, if you could manage the information flows inside the government and inside the Washington press corps, you could be more confident that there would be no more Vietnam-style protests. No more Pentagon Papers. No more My Lai massacre disclosures. No more Watergates.” The New York Times and Washington Post, the newspapers that had led the surge of investigative reporting in the 1970s, were effectively muzzled during the Reagan era; Parry says that the two papers “became more solicitous to the Establishment than they were committed to the quality journalism that had contributed to the upheavals of the 1960s and 1970s.” The same happened at the Associated Press (AP), where Parry had attempted, with limited success, to dig into the Reagan administration’s Central American policies, policies that would eventually crystallize into the Iran-Contra scandal (see May 5, 1987). Few newspapers followed the lead of AP reporters such as Parry and Brian Barger until late 1986, when the Hasenfus air crash provided a news story that editors could no longer ignore (see October 5, 1986). But, Parry says, by the time of the Iran-Contra hearings, few news providers, including the Associated Press, had the stomach for another scandal that might result in another impeachment, particularly in light of the relentless pressure coming from the Reagan administration and its proxies. By June 1990, Parry says he understood “the concept of ‘perception management’ had carried the day in Washington, with remarkably little resistance from the Washington press corps.… Washington journalists had reverted to their pre-Vietnam, pre-Watergate inability to penetrate important government secrets in a significant way.” The process accelerated after 9/11, Parry says: “[M]any journalists reverted back their earlier roles as stenographers to power. They also became cheerleaders for a misguided war in Iraq. Indeed, you can track the arc of modern American journalism from its apex at the Pentagon Papers and Watergate curving downward to that center point of Iran-Contra before reaching the nadir of Bush’s war in Iraq. Journalists found it hard even to challenge Bush when he was telling obvious lies. For instance, in June 2003, as the search for WMD came up empty, Bush began to tell reporters that he had no choice but to invade because Saddam Hussein had refused to let UN inspectors in. Though everyone knew that Hussein had let the inspectors in and that it was Bush who had forced them to leave in March 2003, not a single reporter confronted Bush on this lie, which he repeated again and again right through his exit interviews in 2008” (see November 2002-March 2003, November 25, 2002, December 2, 2002, December 5, 2002, January 9, 2003, March 7, 2003, and March 17, 2003).
The Wikileaks Era and the 'Fawning Corporate Media' - Parry says that now, the tough-minded independent media has been all but supplanted by what former CIA analyst Ray McGovern calls the “Fawning Corporate Media.” This has increased public distrust of the media, which has led to people seeking alternative investigative and reporting methods. Parry comments that much of the real investigative journalism happening now is the product of non-professionals working outside the traditional media structure, such as Wikileaks (see February 15, 2007, 2008, and April 18, 2009). However, the independent media have not demonstrated they can reach the level of influence of institutions like the Washington Post and the New York Times. “[I]f we were assessing how well the post-Watergate CIA-style covert operation worked,” Parry says, “we’d have to conclude that it was remarkably successful. Even after George W. Bush took the United States to war in Iraq under false pretenses and even after he authorized the torture of detainees in the ‘war on terror,’ no one involved in those decisions has faced any accountability at all. When high-flying Wall Street bankers brought the world’s economy to its knees with risky gambles in 2008, Western governments used trillions of dollars in public moneys to bail the bankers out. But not one senior banker faced prosecution.… Another measure of how the post-Watergate counteroffensive succeeded would be to note how very well America’s oligarchy had done financially in the past few decades. Not only has political power been concentrated in their hands, but the country’s wealth, too.… So, a sad but—I think—fair conclusion would be that at least for the time being, perception management has won out over truth. But the struggle over information and democracy has entered another new and unpredictable phase.” [Consortium News, 5/15/2012]

Entity Tags: Fox News, David Koch, Washington Post, William Casey, William Simon, Central Intelligence Agency, Associated Press, The New Republic, Sun Myung Moon, Walter Raymond, Jr, Ronald Reagan, New York Times, George W. Bush, George Herbert Walker Bush, Rupert Murdoch, Robert Parry, Ray McGovern, Robert M. Gates, Olin Foundation, Charles Koch, Richard Mellon Scaife

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike