The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/context.jsp?item=a091209foxnoonan


Context of 'September 12, 2009: Fox News Producer Caught on Film Rallying Crowd for Broadcast'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event September 12, 2009: Fox News Producer Caught on Film Rallying Crowd for Broadcast. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Fox News producer Heidi Noonan exhorting a 9/12 rally crowd.Fox News producer Heidi Noonan exhorting a 9/12 rally crowd. [Source: Huffington Post]Fox News footage taken at the 9/12 rally in Washington (see September 12, 2009) shows a Fox News producer exhorting a crowd to shout, cheer, and show enthusiasm while Fox cameras film them. Fox producer Heidi Noonan stands behind reporter Griff Jenkins exhorting the crowd during Jenkins’s on-air segment. Fox News bureau chief Bryan Boughton later says, “The employee [Noonan] is a young, relatively inexperienced associate producer who realizes she made a mistake and has been disciplined.” Noonan is also seen standing near a rally participant who is holding a poster reading, “I’m A Foxaholic” (see October 13, 2009). (Shea 9/19/2009; Turner 9/20/2009) On September 21, 2009, Fox News vice president Bill Sammon sends an internal e-mail reminding Fox staffers that they report the news, not create it. He writes in part: “For those of us who have only been at Fox for a relatively short period of time, it’s useful to remind ourselves that, as journalists, we must always be careful to cover the story without becoming part of the story. At news events, we’re supposed to function as dispassionate observers, not active participants. We are there to chronicle the news, not create it.… We do not cheerlead for one cause or another. We do not rile up a crowd. If a crowd happens to be boisterous when we show it on TV, so be it. If it happens to be quiet, that’s fine, too. It’s not our job to affect the crowd’s behavior one way or the other. Again, we’re journalists, not participants—and certainly not performers. Indeed, any effort to affect the crowd’s behavior only serves to undermine our legitimate journalistic role as detached eyewitnesses. Remember, our viewers are counting on us to be honest brokers when it comes to reporting—not altering—the important events of the day. That is nothing less than a sacred trust. We must always take pains to preserve that trust.” (Krakauer 9/21/2009)

The progressive media watchdog Web site Media Matters releases the results of an analysis it has performed on Fox News’s claims to be an objective news provider. According to Media Matters, Fox News’s news reporting (as opposed to its commentary) is permeated with conservative slant, spin, and outright falsehoods. The Media Matters analysis, which restricts itself to material broadcast in 2009, is prompted by White House claims that Fox News is not an objective source of news, but a purveyor of Republican- and conservative-sourced propaganda (see October 11, 2009). (Media Matters 10/13/2009)
Anchors Echoed False Health Care Claims - In February, Fox News anchors Bill Hemmer and Megyn Kelly echoed a false claim made by health care lobbyist Betsy McCaughey that a legislative provision in a Senate spending bill would empower the government to “dictate treatments” doctors can provide for patients (see February 9-10, 2009).
Anchor Echoed Republican Press Release So Closely that Typo Is Repeated - Also in February, Fox News anchor Jon Scott repeated the claims of a Senate Republican Communications Center press release so closely that the on-air graphics repeated a typographical error from the original document (see February 10, 2009). Scott did not acknowledge the source of the research, even after apologizing for the typo.
News Show Passed Off Seven-Month-Old Video Clip as New to Claim White House Hypocrisy - On March 15, Fox News anchor Martha MacCallum used video clips of Vice President Joseph Biden to falsely assert that the administration’s economic message had drastically changed since the election, from negative characterizations to positive assertions. MacCallum did not tell the audience that the clip of Biden was a seven-month-old clip from the presidential campaign, and that the words Biden was speaking were his characterization of Republican candidate John McCain’s perceptions (see March 16-17, 2009).
Anchor Promoted, Praised 'Tea Parties' - Several times in March and April, Hemmer, the host of Fox News’s flagship morning news broadcast America’s Newsroom, hosted segments promoting and praising the upcoming April 15 “tea party” protests (see March 23-24, 2009, April 6-7, 2009, and April 13-15, 2009).
Labeled GOP Op-Ed Claims as 'Facts' - On April 1, Scott repeated claims made by a Republican congressman in an editorial about the GOP’s “alternative budget” almost verbatim, but labelled them “facts” (see April 1, 2009).
Fox Repeated Discredited GOP Claims about Price of 'Cap-and-Trade' Proposal - On April 1 and 2, anchors Eric Shawn and Alisyn Camerota repeated a disproven claim that the Obama administration’s “cap-and-trade” emissions control proposal would cost American households over $3,000 per year. They did not report that the claim had been disproven (see April 1-6, 2009).
Obama Budget '4X Bigger' Than Bush Budgets - On April 3, Hemmer’s America’s Newsroom displayed an on-air “chyron” that falsely claimed President Obama’s 2010 budget proposal was four times larger than the largest budget submitted by former President Bush (see April 3, 2009).
News Anchors Promoted 'Tea Parties' - On April 15, Fox anchors joined opinion commentators in touting the day’s “tea party” protests (see April 15, 2009). The next day, Fox News anchor Megyn Kelly admitted that the network gave the protests “PR” coverage (see April 16, 2009).
Correspondent Used GOP Research to Criticize Democratic Spending - On April 23, Hemmer used research by Republican House Minority Whip Eric Cantor (R-VA) to “expose” several “wasteful” projects funded by the Democrats’ economic stimulus act, without revealing the source of the research to his audience (see April 23, 2009).
Correspondent Claimed Legislation Would Curb Religious Expression - On April 29, Fox News correspondent Molly Henneberg repeated disproven claims that a pending hate crimes bill would interfere with Americans’ right to religious expression (see April 29, 2009).
News Anchor Accused Democrats of Defending Pedophiles - On May 6, Hemmer falsely accused Congressional Democrats of voting to extend “hate crimes” protection to pedophiles (see May 5-6, 2009).
News Anchor Accused Supreme Court Nominee of 'Reverse Racism' - On May 26, Kelly misrepresented a remark by Supreme Court nominee Sonia Sotomayor to accuse her of “reverse racism” (see May 26, 2009).
Misleading Editing to Bolster Obama 'Apology Tour' Claim - On June 2, Fox anchors Scott and Jane Skinner aired selectively edited clips of a speech by Obama in France to falsely claim that the president had nothing but criticism for the US while in Europe. They then asked if Obama intended to embark on a second “apology tour” (see June 2, 2009). On July 30, The Live Desk guest host Gregg Jarrett told viewers that a recent decision by the Obama Justice Department may have meant that it was permissible for blacks to intimidate whites at the voting booth, but not the other way around (see July 30, 2009).
News Anchor Reported False Allegation of Criminal Activity by Obama Official - On October 1, Hemmer reported that Education Department official Kevin Jennings covered up the crime of statutory rape. The allegation had been disproven five years before (see September 28 - October 1, 2009). (Media Matters 10/13/2009)

Bill Sammon.Bill Sammon. [Source: Mediaite (.com)]Bill Sammon, the Washington managing editor for Fox News, sends an internal email instructing his journalists and producers not to use the commonly accepted phrase “public option” to describe a proposed government-run health insurance agency. The so-called “public option” is shorthand for a proposed health insurance plan offered by the federal government primarily for uninsured citizens who have trouble affording private health care coverage. Instead, Sammon requires reporters and news anchors to use terms such as “government option”—terms identified by Republican pollster Frank Luntz as being more negative and more likely to turn viewers away from supporting such an effort. (Ironically, a month ago, Sammon sent an email reminding his staff that Fox News “reports” the news as it happens, and that their function is that of “dispassionate observers”—see September 12, 2009). The liberal news watchdog Web site Media Matters will compile a number of instances from “straight news” broadcasts on Fox News that seem to follow Sammon’s instructions, particularly on the network’s evening flagship news program, Special Report with Bret Baier. Inside sources will tell Media Matters reporter Ben Dimiero that Sammon regularly uses his position as managing editor to “slant” Fox News’s “neutral” news coverage to the right. Dimiero will write, “Sammon’s ‘government option’ email is the clearest evidence yet that Sammon is aggressively pushing Fox’s reporting to the right—in this case by issuing written orders to his staff.” In August 2009, Luntz appeared on Sean Hannity’s Fox News opinion show, and told Hannity to use the term “government option” instead of “public option.” Luntz explained that “if you call it a ‘public option,’ the American people are split,” but “if you call it the ‘government option,’ the public is overwhelmingly against it.” He went on to say that the program would be “sponsored by the government,” and falsely told Hannity that such a program would be “paid for by the government.” Hannity told Luntz that “it’s a great point, and from now on, I’m going to call it the government option.” The night before Sammon’s email, Baier used both “public option” and “government option” in describing a proposed inclusion by Senate Democrats, as did correspondent Shannon Bream. The next morning, Sammon sends his email, which is titled “[F]riendly reminder: let’s not slip back into calling it the ‘public option,’” and reading in part, “Please use the term ‘government-run health insurance’ or, when brevity is a concern, ‘government option,’ whenever possible. When it is necessary to use the term ‘public option’ (which is, after all, firmly ensconced in the nation’s lexicon), use the qualifier ‘so-called,’ as in ‘the so-called public option.’ Here’s another way to phrase it: ‘The public option, which is the government-run plan.’ When newsmakers and sources use the term ‘public option’ in our stories, there’s not a lot we can do about it, since quotes are of course sacrosanct.” Fox News’s senior vice president for news, Michael Clemente, concurs in a follow-up email and tells news staff that he prefers Sammon’s phrasing “[t]he public option, which is the government-run plan.” After Sammon’s and Clemente’s emails, Baier and others will no longer use the phrase “public option” without using Sammon’s qualifiers. Dimiero will write that Sammon’s title wording of a “friendly reminder” indicates that similar instructions had been issued previously. Indeed, during a September 3, 2009 broadcast, Baier repeatedly interrupted his guest, NPR’s Mara Liasson, to “correct” her phrasing of “public option” as the “government-run option of health insurance.” Liasson, along with conservative guests Charles Krauthammer and Steve Hayes, agreed to use Baier’s phrasing. And during Baier’s broadcast, on-screen chyrons described the idea as “Government Option.” Dimiero will write: “Fox executives regularly defend the network by claiming that the right-wing propaganda on Hannity and its other opinion shows is entirely separate from its news programming, which they insist is objective. But Sammon’s email gives credence to allegations that news from Fox’s Washington bureau is being deliberately distorted to benefit conservatives and the Republican Party.” Sammon will tell media reporter Howard Kurtz that he prefers the phrasing “government option” because it is “a more neutral term,” and the phrase “public option” is “vague, bland,” and “undescriptive.” He will deny any knowledge of “what the Republicans were pushing.” (Dimiero 12/9/2010)

A person described as a “former Fox News insider” tells author and Media Matters columnist Eric Boehlert that Fox News is indeed “a propaganda outfit” calling itself a news provider. In an interview, the source tells Boehlert that Fox routinely reports false information to “prop up Republicans and knock down Democrats,” and calls the news channel a “purely partisan operation” that actively spins almost every news story to reflect a Republican/conservative slant (see November 3, 2003, April 1, 2009, April 1-6, 2009, and April 23, 2009). “I don’t think people would believe it’s as concocted as it is,” the source says; “that stuff is just made up (see February 14, 2003).… It is their MO to undermine the [Obama] administration and to undermine Democrats (see December 2002, January 2009, February 24, 2009, April 3, 2009, and August 11, 2009). They’re a propaganda outfit but they call themselves news” (see 1995, January 20, 2003, and July 2004). Boehlert says that “[e]veryone knows” Fox News has always reported news with a conservative slant: “Everyone who’s been paying attention has known that since the channel’s inception more than a decade ago” (see October 7, 1996). But over time, Boehlert writes, Fox News has become “an open and active political player, sort of one-part character assassin and one-part propagandist, depending on which party was in power.” The source confirms Boehlert’s observation, saying: “They say one thing and do another. They insist on maintaining this charade, this facade, that they’re balanced or that they’re not right-wing extreme propagandist[s].” The facade is one that, Boehlert writes, “permeates the entire Fox News culture and one that staffers and producers have to learn quickly in order to survive professionally.” The source says: “You have to work there for a while to understand the nods and the winks. And God help you if you don’t because sooner or later you’re going to get burned.” Virtually every hard-news story is presented in a way that either bolsters conservative ideology, criticizes liberal/progressive ideology, or both. “[A]nything—anything—that was a news story you had to understand what the spin should be on it,” the source says. “If it was a big enough story it was explained to you in the morning [editorial] meeting. If it wasn’t explained, it was up to you to know the conservative take on it. There’s a conservative take on every story no matter what it is. So you either get told what it is or you better intuitively know what it is” (see June 8, 2004). The source says with some apparent sarcasm: “My internal compass [on ‘spinning’ a story] was to think like an intolerant meathead. You could never error on the side of not being intolerant enough.”
Spin Training - The source reflects on how Fox News executives trained its employees to “spin” news stories, saying: “When I first got there back in the day, and I don’t know how they indoctrinate people now, but back in the day when they were ‘training’ you, as it were, they would say, ‘Here’s how we’re different.’ They’d say if there is an execution of a condemned man at midnight and there are all the live truck outside the prison and all the lives shots. CNN would go, ‘Yes, tonight John Jackson, 25 of Mississippi, is going to die by lethal injection for the murder of two girls.’ MSNBC would say the same thing. We would come out and say, ‘Tonight, John Jackson who kidnapped an innocent two-year-old, raped her, sawed her head off, and threw it in the school yard, is going to get the punishment that a jury of his peers thought he should get.’ And they say that’s the way we do it here. And you’re going, alright, it’s a bit of an extreme example but it’s something to think about. It’s not unreasonable.”
Changed over Time - Fox News officials always insisted that they were serving as “a bit of a counterpart to the screaming left wing lib media,” the source says. “So automatically you have to buy into the idea that the other media is howling left-wing. Don’t even start arguing that or you won’t even last your first day.” However, things have changed since the source first joined Fox: “For the first few years it was let’s take the conservative take on things. And then after a few years it evolved into, well it’s not just the conservative take on things, we’re going to take the Republican take on things which is not necessarily in lock step with the conservative point of view. And then two, three, five years into that it was, ‘We’re taking the Bush line on things,’ which was different than the GOP. We were a Stalin-esque mouthpiece. It was just what Bush says goes on our channel. And by that point it was just totally dangerous. Hopefully most people understand how dangerous it is for a media outfit to be a straight, unfiltered mouthpiece for an unchecked president.” As time went on, the source says, the news reporting became ever more strident and more partisan.
Siege Mentality - Using the source’s descriptions, Boehlert describes it as an “us-vs.-them mentality… a siege mentality that network boss Roger Ailes encourages, and one that colors the coverage his team produces.” The source confirms Boehlert’s observation, saying: “It was a kick-_ss mentality too. It was relentless and it never went away. If one controversy faded, godd_mn it they would find another one. They were in search of these points of friction real or imagined. And most of them were imagined or fabricated. You always have to seem to be under siege. You always have to seem like your values are under attack. The brain trust just knew instinctively which stories to do, like the War on Christmas” (a seasonal series of stories by Fox commentator Bill O’Reilly and others that regularly claim liberals, progressives, and the like “hate Christmas” and want to see it “destroyed”). It is rare for former Fox employees such as the source to share “insider” information after leaving, in part because of a strict non-disclosure agreement each exiting employee is asked to sign, and in part because of Ailes’s “siege mentality.” The source says that Ailes is bent on presenting a “unified Fox News front to the outside world,” to the point where he refuses to publicly criticize or critique other Fox employees regardless of how unprofessionally or even outlandishly they may behave on the air (see April 1, 2003, February 3-4, 2005, September 28-October 1, 2005, March 6, 2007, June 4-5, 2008, June 26, 2008, February 9-10, 2009, February 10, 2009, February 20, 2009, March 3, 2009, March 16-17, 2009, March 17-24, 2009, March 25, 2009, April 15, 2009, May 5-6, 2009, May 26, 2009, May 28, 2009, July 8, 2009, July 17, 2009, July 23, 2009, July 27, 2009, July 28-29, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 11, 2009, September 29, 2009, November 3, 2009, March 24, 2010, and October 3, 2010). The source says: “There may be internal squabbles. But what [Ailes] continually preaches is never piss outside the tent. When he gets really crazy is when stuff leaks out the door. He goes mental on that. He can’t stand that. He says in a dynamic enterprise like a network newsroom there’s going to be in fighting and ego, but he says keep it in the house.”
Evidence Bolsters Source's Claims - Boehlert notes that along with the source’s contentions, a great deal of evidence surfaced in 2010 that showed Fox News to be deliberately propagandistic in its reporting (see March 13, 2009 and After, March 23-24, 2009, April 6-7, 2009, April 6-13, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, May 13-14, 2009, June 2, 2009, July 28, 2009, July 30, 2009, August 7, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, and November 5-8, 2009). He cites the recently leaked emails from inside Fox News in which a senior editor instructed his newsroom staffers to slant the news when reporting on issues such as climate change and health care reform (see October 27, 2009 and After and December 8, 2009 and After); the over 600 instances of Fox News personalities raising money, endorsing, and actively campaigning for Republican candidates and/or organizations; and the over $1 million donated by Fox News owner Rupert Murdoch to organizations dedicated to electing Republicans (see June 24, 2010 and After and September 30, 2010). Boehlert says that according to Media Matters estimates, Fox News has in essence donated $55 million worth of free airtime to Republican presidential hopefuls who also work for Fox News (see October 26, 2009). The source says Fox News is anything but a legitimate news outlet, and says both the Washington press corps and the general public has been duped by Murdoch’s relentless “fair and balanced” marketing campaign over the years. “People assume you need a license to call yourself a news channel,” the source says. “You don’t. So because they call themselves Fox News, people probably give them a pass on a lot of things.… I don’t think people understand that it’s an organization that’s built and functions by intimidation and bullying, and its goal is to prop up and support Republicans and the GOP and to knock down Democrats. People tend [to] think that stuff that’s on TV is real, especially under the guise of news. You’d think that people would wise up, but they don’t.”
Source Critical of Other News Outlets for Not Criticizing Fox News - The source is harshly critical of other news outlets, including their reporters and pundits, for failing to criticize Fox News for its propaganda. The source explains: “They don’t have enough staff or enough balls or don’t have enough money or don’t have enough interest to spend the time it takes to expose Fox News. Or it’s not worth the trouble. If you take on Fox, they’ll kick you in the _ss. I’m sure most [journalists] know that.” Boehlert notes that journalists who have criticized Fox News have come under heavy fire from Fox News (see November 17-18, 2010). The source says he/she was perplexed in 2009, when Obama administration officials questioned Fox News’s legitimacy as a news source (see September 18-19, 2009 and October 11, 2009), only to have Washington press corps figures rush to Fox’s defense. “That blew me away,” the source says. The White House’s critique of Fox News “happens to be true” (see October 17, 2009). (Boehlert 2/10/2011)

Liberal columnist Joan Walsh uses a recent op-ed by authors and researchers David Campbell and Robert Putnam (see August 16, 2011) to ask why the media portrays the “tea party” movement as a powerful new force of non-partisan advocates of small government, when research shows that the movement is, as Walsh and others have long argued, largely formed of right-wing social conservatives. Walsh writes: “It’s great to have data, but this is something a lot of us believed all along—the tea party was the Republican base dressed up in silly costumes. Why was the media so quick to declare them a vital new force in politics?” Walsh points to the early involvement of the billionaire Koch brothers (see July 3-4, 2010 and August 30, 2010), lobbying groups such as FreedomWorks (see April 8, 2009 and April 14, 2009) and Americans for Prosperity (see Late 2004), and Fox News, whom she says did early and “energetic publicity for… tea party rallies” (see March 23-24, 2009, April 6-13, 2009, April 6-7, 2009, April 8, 2009, April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, May 13-14, 2009, July 28, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, Early November 2009, and May 22, 2011). Former Fox News talk show host Glenn Beck helped start one of the earliest nationwide “tea party” organizations, the “9-12 movement” (see March 13, 2009 and After). The first “tea party” rally Walsh attended, in San Francisco in April 2009, was sponsored by right-wing talk radio station KSFO and featured speakers such as Melanie Morgan, who, Walsh recalls, “whipped the crowd into an anti-government frenzy that day.” Many “birthers”—people who insist that President Obama is not the legitimate president because he is not an American citizen—were on hand. Race is a big issue for many “tea party” members, Walsh writes: while Obama’s race is a bone of contention for many “tea partiers,” “it’s worth noting that these are the same people who’ve been fighting the Democratic Party since the days of the Civil Rights Act, the Voting Rights Act, and the beginning of the War on Poverty, almost 50 years ago. They associate those long overdue social reforms with giving folks, mainly black people, something they don’t deserve. I sometimes think just calling them racist against our black president obscures the depths of their hatred for Democrats, period.” (Walsh 8/17/2011) Walsh is echoing similar claims made by Mother Jones columnist Kevin Drum almost a year ago (see September 2010).

Fox News chief Roger Ailes acknowledges that Fox News has undergone what he calls a “course correction” over the last year, dialing back some of the most inflammatory and partisan rhetoric that is its brand. The release of talk show host Glenn Beck (see March 28 - April 6, 2011) is one of the actions Ailes has taken to “moderate” Fox News’s stance, as is the lower profile given former Alaska Governor Sarah Palin as a prominent Fox personality—once aggressively promoted by the network as the savior of the Republican Party, Palin is much less visible on the network now. Fox executives admit that after Barack Obama’s election in 2008 (see January 2009), “the entire network took a hard right turn (see February 2, 2009, February 9-10, 2009, February 10, 2009, February 20, 2009, March 16-17, 2009, March 17, 2009, March 17-24, 2009, March 18, 2009, March 23-24, 2009, March 24, 2009, March 24, 2009, March 31, 2009, April 1, 2009, April 1, 2009, April 1-2, 2009, April 3, 2009, April 3-7, 2009, April 6, 2009, April 6-13, 2009, April 6-7, 2009, April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, April 22, 2009, April 23, 2009, April 28, 2009, April 29, 2009, May 5-6, 2009, May 6, 2009, May 8-15, 2009, May 13-14, 2009, May 26, 2009, May 27, 2009, June 2, 2009, July 8, 2009, July 23, 2009, July 27, 2009, July 28, 2009, July 28-29, 2009, July 30, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 7, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 11, 2009, August 14, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, September 29, 2009, October 11, 2009, October 16, 2009, November 3, 2009, November 5-8, 2009, November 18-19, 2009, November 24, 2009, January 27, 2010, May 20-22, 2010, June 11, 2010, June 24, 2010 and After, July 2, 2010, July 24, 2010, September 1, 2010, September 4, 2010, September 4, 2010, September 15-16, 2010, September 18, 2010, September 18, 2010, September 27, 2010, September 28, 2010, September 29, 2010, September 29, 2010, September 30, 2010, October 1, 2010, October 3, 2010, October 26, 2010, November 9-11, 2010 and After, and November 9-11, 2010 and After)… but, as the tea party’s popularity fades (see August 25, 2011), is edging back toward the mainstream” (see November 16, 2010, November 17-18, 2010, February 23, 2011, February 28, 2011, March 19-24, 2011, March 23, 2011, March 23, 2011, March 24, 2011, March 27-28, 2011, March 30, 2011, April 26, 2011, April 26, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 28, 2011, May 22, 2011, May 23-24, 2011, June 10, 2011, July 13-14, 2011, January 14, 2012, January 17-18, 2012, February 11-16, 2012, and February 12-13, 2012). Ailes has ordered the opinion show hosts such as Sean Hannity and Bill O’Reilly to tone down the rhetoric, in part in response to the shooting of Representative Gabrielle Giffords (D-AZ) and the resultant debate about the aggressive, violent rhetoric being promulgated on the right (see March 24, 2010). Moreover, as media pundit Howard Kurtz writes, “[i]t was, in his view, a chance to boost profits by grabbing a more moderate audience.” Ailes’s contract is up in 2013, and some expect the 71-year-old media magnate not to renew his contract thereafter. Ailes continues to insist that his news network is the only “fair and balanced” (see 1995) news outlet on television, with the other broadcast and cable news providers being relentlessly liberal in their presentations, but on the other hand implicitly admits that he routinely pushes right-wing memes and talking points on his network. Today, for example, he is touting Fox News’s new “Regulation Nation” series, pushing the idea that government regulations have a stranglehold on American business. “[N]o other network will cover that subject,” he says. “I think regulations are totally out of control.” Government bureaucrats hire Ph.D.s to “sit in the basement and draw up regulations to try to ruin your life,” he says. Under Ailes’s direction, Fox News will feature stories on “over-regulation” in many of its straight-news and opinion shows. Some non-Fox News conservative pundits, such as radio host Rush Limbaugh, wonder if Ailes hasn’t given up on his commitment to conservative principles in return for ratings, saying, “Fox wants these people [Republican primary candidates] to tear each other up, ‘cause they want approval from the mainstream media.” Kurtz says that Ailes has turned the Republican primary into his own “reality show” for ratings and profits, essentially agreeing with Limbaugh. Overall, others are registering that Ailes is attempting to dial back the hyperpartisan posturing, even former Obama administration aide Anita Dunn, who says, “You have the sense that they’re trying to at least appear less of the hyperpartisan political network they had been.” (Kurtz 9/25/2011)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike