!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'September 18, 2009: Fox News Lambasts Other Networks for Failing to Cover 9/12 Rally; Claim Disproven'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event September 18, 2009: Fox News Lambasts Other Networks for Failing to Cover 9/12 Rally; Claim Disproven. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Of all the media outlets that pushed the false Clinton “vandal scandal” story (see January 26, 2001), only Fox News immediately offers a true retraction. Fox had been at the forefront of repeating, and embellishing, reports of vandalism and theft carried out by Clinton staffers in the last days of their administration. After the General Services Administration (GSA) reports that none of the reports were true (see May 18, 2001), Fox acknowledges on the air that its reporting had been false. Two days later, Fox News Sunday host Tony Snow, who had accused the Clinton staffers of vandalizing and looting Air Force One (see January 26, 2001), admits his error. “OK, I’m sorry,” Snow says. “The ex-president’s pals have a legitimate beef.” Other media outlets, including NBC News, the Washington Post, and the Los Angeles Times, fail to report on the GSA report, or to acknowledge their own errors in spreading the tales. [Salon, 5/23/2001] The Washington Post does eventually report, briefly, on the GSA findings, as do some other newspapers, and Post ombudsman Michael Getler will later write, “The use of a brief news service account rather than a well-displayed, staff-written story about the GSA findings tells me that the readers who complained have better news judgment than the editors.” [American Journalism Review, 7/2001]

Entity Tags: General Services Administration, Clinton administration, Fox News, Tony Snow, Michael Getler

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Portion of Fox News ad asking why other networks ‘missed’ the story of the 9/12 rally.Portion of Fox News ad asking why other networks ‘missed’ the story of the 9/12 rally. [Source: Huffington Post]Fox News takes out a full-page ad in the Washington Post demanding why other news networks did not cover the 9/12 rally (see September 12, 2009). “How did, ABC, CBS, NBC, MSNBC, and CNN miss this story?” the text reads. Huffington Post columnist Jason Linkins writes that it took him “all of 30 seconds” to find coverage on CNN and MSNBC. He writes that on September 12, “CNN ran no less than 14 reports on the Tea Party rally, beginning at approximately 7:00 a.m. During the same time period, MSNBC offered viewers four reports on the Tea Parties.” NBC, CBS, and ABC also covered the rally. “No one missed the story,” Linkins concludes. He goes on to note that ABC was the news network that debunked attempts to inflate the crowd numbers to make the rally seem larger than it really was (see September 13-14, 2009). [Huffington Post, 9/18/2009] This afternoon, CNN anchor Rick Sanchez declares of the ad, “You lie!” Fox News defends the ad, with its vice president Michael Tammero issuing a statement that says in part, “Generally speaking, it’s fair to say that from the tea party movement… to the march on 9/12, the networks either ignored the story, marginalized it, or misrepresented the significance of it altogether.” A Fox News executive calls Sanchez a “sucker” and “a gift that keeps on giving” for his on-air reaction. CNN retorts in its own statement: “Fox News’ ad today is blatantly false regarding CNN’s coverage of the 9/12 rally. CNN provided live coverage of the rally in Washington throughout the day Saturday, Sept. 12. CNN dispatched more than a dozen personnel and multiple camera crews, including the CNN Express, to cover the event. CNN’s deputy political director Paul Steinhauser was live at Freedom Plaza, CNN correspondent Kate Bolduan live from the West Front of the Capitol and roved the crowd, CNN’s Jim Spellman provided live hits all day after traveling for weeks on the actual Tea Party Express, and CNN’s Lisa Desjardins was live from the National Mall.” [Mediaite, 9/18/2009]

Entity Tags: Jason Linkins, Washington Post, CBS News, ABC News, Fox News, Rick Sanchez, Tea Party Express, NBC, Lisa Desjardins, Kate Bolduan, Jim Spellman, Paul Steinhauser, MSNBC, CNN, Michael Tammero

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Jacob Weisberg, the editor of the online news publication Slate, writes that the White House is correct in labeling Fox News as a biased, conservatively slanted propaganda outlet and not a mainstream, non-partisan news provider (see October 11, 2009 and October 13, 2009). Weisberg writes that Fox News provided evidence for the charge in its own news coverage of the White House’s claim. “Fox responded the way it always does,” Weisberg writes. “It denied the accusation with a straight face while proceeding to confirm it with its coverage.” Weisberg analyzes the Fox News story on the episode. The Fox story briefly detailed the White House claim, then lined up five critics of the White House to contradict the claim. Two of the critics were Fox News employees, vice president Michael Clemente and anchor Chris Wallace. A third, Tony Blankley, is a frequent Fox News contributor and the former press secretary for Newt Gingrich (R-GA), the ex-speaker of the House. The fourth was David Gergen, the veteran Washington columnist, who said the White House statement hurts Obama and helps Fox News. The fifth was the White House columnist for the right-leaning online news magazine Politico, who said that the controversy would boost Fox’s ratings. “Five people are quoted in this article,” Weisberg writes. “Two of them work for Fox. All of them assert that administration officials are either wrong in substance or politically foolish to criticize the network. No one is cited supporting Dunn’s criticisms or saying that it could make sense, morally or politically, for Obama to challenge the network’s power. It’s a textbook example of a biased news story.” Weisberg goes on to note that Fox News peppered its coverage of the story with accusations that Obama was compiling a Nixon-like “enemies list” with Fox News at the top, along with exhortations for Obama to stop complaining and get back to work and claims that other media providers were staunchly in Fox News’s corner. “Any news organization that took its responsibilities seriously would take pains to cover presidential criticism fairly,” Weisberg concludes. “It would regard doing so as itself a test of integrity and take pains not to load the dice in its own favor. At any other network, accusation of bias might even lead to some soul-searching and behavioral adjustment. At Fox, by contrast, complaints of unfairness prompt only hoots of derision and demands for ‘evidence’ and ‘proof,’ which when presented is brushed off and ignored.… Rather than in any way maturing, Fox has in recent months become more boisterous and demagogic in rallying the opposition against Obama.” [Fox News, 10/12/2009; Slate, 10/17/2009]

Entity Tags: Fox News, Chris Wallace, David Gergen, Jacob Weisberg, Michael Clemente, Obama administration, Tony Blankley

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike