!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'September 19-21, 2012: Alabama GOP Chairman Says Obama Fathered by Communist Activist, Promotes Film Claiming Obama Plans to Impose Marxist Dictatorship on US'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event September 19-21, 2012: Alabama GOP Chairman Says Obama Fathered by Communist Activist, Promotes Film Claiming Obama Plans to Impose Marxist Dictatorship on US. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Cover of ‘The Obama Nation’Cover of ‘The Obama Nation’ [Source: Threshold / FactCheck (.org)]Dr. Jerome Corsi, a conservative author and blogger who was deeply involved in the 2004 Swift Boat Veterans for Truth campaign to besmirch presidential candidate John Kerry (D-MA), publishes a book, The Obama Nation: Leftist Politics and the Cult of Personality. The title is a play on the word ‘abomination.’ In his book, Corsi, who writes for the conservative Web site WorldNetDaily and blogs at the extremist Free Republic, attacks Democratic presidential candidate Barack Obama in a fashion similar to that used against Kerry—combining fact, hyperbole, speculation, and outright falsehoods in an attempt to demean and disparage Obama’s character and professional career. The publisher, Threshold (a division of Simon and Schuster devoted to publishing conservative political works), calls the book “[s]crupolously sourced” and “[m]eticulously researched and documented…” Among other allegations, Corsi accuses Obama of growing up under the influence of Communist, socialist, and radical Islamic mentors; of deep and secretive affiliations with ‘60s radicals William Ayers and Bernadette Dohrn; of espousing what he calls “black liberation theology” through his former pastor, Reverend Jeremiah Wright; connections to socialists and radical Islamists in Kenya, his father’s home country; deep and criminal ties to Chicago real-estate mogul Tony Rezko; and an intent to, if elected president, implement what Corsi calls “far-left” domestic and foreign policies. [Simon and Schuster, 8/1/2008; New York Times, 8/12/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] The book debuts as number one on the New York Times bestseller list, propelled by large bulk sales (large buys by particular organizations designed to artificially elevate sales figures) and an intensive marketing campaign carried out on conservative talk radio shows. “The goal is to defeat Obama,” Corsi says. “I don’t want Obama to be in office.” [New York Times, 8/12/2008]
Allegations Roundly Debunked - Unfortunately for Corsi, his allegations do not stand up to scrutiny. FactCheck.org, a non-partisan “‘consumer advocate’ for voters” site run by the University of Pennsylvania’s Annenberg Public Policy Center, finds that Corsi’s book “is a mishmash of unsupported conjecture, half-truths, logical fallacies and outright falsehoods.” It “is not a reliable source of facts about Obama.” FactCheck notes: “Corsi cites opinion columns and unsourced, anonymous blogs as if they were evidence of factual claims. Where he does cite legitimate news sources, he frequently distorts the facts. In some cases, Corsi simply ignores readily accessible information when it conflicts with his arguments.” The organization notes that Threshold’s chief editor, Republican operative Mary Matalin, said the book was not political, but rather “a piece of scholarship, and a good one at that.” FactCheck responds: “The prominent display of Corsi’s academic title (he holds a Ph.D. in political science) seems clearly calculated to convey academic rigor. But as a scholarly work, The Obama Nation does not measure up. We judge it to be what a hack journalist might call a ‘paste-up job,’ gluing together snippets from here and there without much regard for their truthfulness or accuracy.” [FactCheck (.org), 2008; FactCheck (.org), 9/15/2008] The St. Petersburg Times’s PolitiFact finds, “Taken as a whole, the book’s primary argument is that Obama is a likely communist sympathizer with ties to Islam who has skillfully hidden his true agenda as he ruthlessly pursues elected office,” an argument that the organization concludes is wholly unsupported by Corsi’s arguments and sources. [St. Petersburg Times, 8/1/2008] And an Associated Press article finds the book a “collect[ion of] false rumors and distortions [designed] to portray Obama as a sort of secret radical who can’t be trusted.” [Associated Press, 8/16/2008]
Unreliable Sources - As reported by progressive media watchdog site Media Matters, Corsi’s sources are often unreliable: for example, his allegation that Obama’s father divorced his mother according to “Islamic sharia law” is based on a single and unverifiable post made by an anonymous blogger. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes that although Corsi points to his over 600 endnotes as proof of his “rigorous” sourcing, many of those endnotes refer to obscure, unverifiable Internet postings, blog posts, and opinion columns. Four of Corsi’s sources refer to his own work. “Where Corsi does cite news sources,” the site says, “he sometimes presents only those that are consistent with his case while ignoring evidence that doesn’t fit the picture he paints.” [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Demonstrably False Claims - Some of Corsi’s claims are completely false: his statement that Obama did not dedicate his 2004 memoir, Dreams from My Father, to his parents or grandparents is easily debunked merely by reading the book’s introduction, in which Obama wrote, “It is to my family, though—my mother, my grandparents, my siblings, stretched across oceans and continents—that I owe the deepest gratitude and to whom I dedicated this book.” [Media Matters, 8/4/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] Corsi also claims, falsely, that Obama holds dual citizenship in the US and Kenya, though the Kenyan Constitution specifically prohibits dual citizenship. [FactCheck (.org), 9/15/2008] Corsi goes on to claim that Obama has long rejected his white family members from his mother’s side, including his grandparents in Hawaii who raised him for much of his childhood. This is part of Corsi’s argument about Obama’s secret embrace of the so-called “radical black rage” teachings of American activist Malcolm X. According to Corsi’s reading of Obama’s memoir: “His race, he self-determines, is African-American. In making that determination, he rejects everyone white, including his mother and his grandparents. We do not have to speculate about this. Obama tells this to us outright; his words are direct, defying us to miss his meaning.” But PolitiFact calls this “a significant misreading of Obama’s memoir,” and notes that Corsi ignores a large amount of evidence that points to Obama’s continued close relationship with his white family members throughout his life. PolitiFact concludes, “To conclude that Obama rejects everyone white, including his mother and his grandparents, Corsi has to significantly read against the memoir’s stated meaning. We find factual evidence also contradicts this statement, indicating that Obama maintained lifelong relations with his white relatives.” [St. Petersburg Times, 8/1/2008]
Insinuations and Leading Questions - Many of Corsi’s allegations are based on little more than questions and insinuations: for example, Corsi insinuates that Obama may not have stopped using marijuana and cocaine, as he admitted to doing during his high school years. Corsi writes: “Still, Obama has yet to answer questions whether he ever dealt drugs, or if he stopped using marijuana and cocaine completely in college, or whether his drug usage extended into his law school days or beyond. Did Obama ever use drugs in his days as a community organizer in Chicago, or when he was a state senator from Illinois? How about in the US Senate? If Obama quit using drugs, the public inquiry certain to occur in a general election campaign for the presidency will most certainly aim at the when, how and why…?” According to Media Matters, Obama wrote in his book Dreams from My Father that he stopped using drugs shortly after beginning college. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes: “Corsi… slyly insinuates—without offering any evidence—that Obama might have ‘dealt drugs’ in addition to using them. And he falsely claims that Obama has ‘yet to answer’ whether he continued using drugs during his law school days or afterward.… In fact, Obama has answered that question twice, including once in the autobiography that Corsi reviews in his book.”
Guilt by Association - Corsi alleges that Obama has links to Kenyan presidential candidate Raila Odinga, and claims that Obama is somehow linked to the violence surrounding the 2007 Kenyan presidential election. He bases his claim on a single visit by Obama and his wife, Michelle, to Kenya, where they publicly took AIDS tests to demonstrate the tests’ safety. In the testing process, Obama spoke briefly to the crowd. Odinga was on stage while Obama spoke. Corsi construes the speech as an Obama endorsement of Odinga, and, as FactCheck writes, “[h]e goes on to attribute all the violence in Kenya to an elaborate Odinga plot.” Corsi ignores the fact that during that trip, Obama also met with the other Kenyan presidential candidate, Mwai Kibaki, and with opposition leader Uhuru Kenyatta. Human Rights Watch blamed the violence following the election on both Odinga and Kibaki and their followers. FactCheck notes that Corsi uses the logical fallacy of “guilt by association” to fill Chapters 3 through 7. [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Misquoting Other Sources - Media Matters finds that Corsi sometimes misquotes and rewrites source material, as when he attributed a claim concerning Obama’s supposedly untoward business relationship with Rezko to articles in the Chicago Sun-Times, the Boston Globe, and Salon (.com) that made none of the claims Corsi attributes to them. Corsi also misquoted the conservative Web site NewsMax when he used one of its articles to falsely claim that Obama had been present at Chicago’s Trinity United Church during Reverend Wright’s denunciation of America’s “white arrogance.” (Obama was actually in Miami during Wright’s sermon.) [Media Matters, 8/4/2008] Corsi uses a man he calls one of Obama’s “closest” childhood friends, Indonesian Zulfan Adi, to back his assertion that Obama was once a practicing Muslim. However, Corsi does not report that Adi later retracted his claims about Obama’s religious practices, and admitted to knowing Obama for only a few months. Corsi also ignores a Chicago Tribune story that contains interviews with “dozens of former classmates, teachers, neighbors and friends [who] show that Obama was not a regular practicing Muslim when he was in Indonesia,” and other media reports that have conclusively proven Obama was never a Muslim (see January 22-24, 2008).
Ignoring the Obvious - Corsi repeatedly claims that Obama is a master speaker who bedazzles crowds with soaring flights of rhetoric, but never actually gives any specifics of what he intends to do as president. He writes: “At the end of every rhetorically uplifting speech Obama gives about the future of hope, millions of listeners are still left pondering, ‘Now what exactly did he say?’ If the politician is the message, as [campaign manager David] Axelrod and Obama have proclaimed, they can’t forever avoid telling us what precisely that message is.” But FactCheck notes that “Obama’s Web site is packed with details of what he proposes to do if elected. He lays out descriptions of his policy proposals, including tax cuts for most families and increases for those making more than $250,000 per year; a $150 billion, 10-year program to develop alternative energy sources and more efficient vehicles; a proposal to increase the size of the Army by 65,000 troops and another to create a public health insurance plan for those whose employers don’t offer health coverage. Whether or not one agrees with them, Obama has indeed presented detailed plans for dozens of policies. It’s hard to see how anyone writing a book on Obama could fail to acknowledge their existence.”
Conspiracy Theorist, 'Bigot,' and Veteran Liar - FactCheck notes: “Corsi is a renowned conspiracy theorist who says that [President] George Bush is attempting to create a North American Union… and that there is evidence that the World Trade Center may have collapsed [after the 9/11 attacks] because it was seeded with explosives. More recently, Corsi claimed that Obama released a fake birth certificate. We’ve debunked that twice now. [M]any of the themes in The Obama Nation are reworked versions of bogus chain e-mail smears.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] In August 2004, Media Matters found that Corsi routinely embraced both extremist opinions and personal invective. Corsi called Islam “a worthless, dangerous Satanic religion.” Of Catholicism, he wrote, “Boy buggering in both Islam and Catholicism is okay with the Pope as long as it isn’t reported by the liberal press.” Of Muslims themselves, he wrote, “RAGHEADS are Boy-Bumpers as clearly as they are Women-Haters—it all goes together.” And of Senator Hillary Clinton (D-NY), he wrote: “Anybody ask why HELLary couldn’t keep BJ Bill [former President Clinton] satisfied? Not lesbo or anything, is she?” [Media Matters, 8/6/2004] (Corsi posted these comments on the Free Republic under the moniker “jrlc,” and identified himself as “jrlc” on March 19, 2004.) [Free Republic, 3/18/2004; Jerome Corsi, 8/7/2004] An Obama campaign spokesman calls Corsi “a discredited, fringe bigot.” [Associated Press, 8/16/2008] FactCheck concludes, “In Corsi’s case, we judge that both his reputation and his latest book fall short when measured by the standards of good scholarship, or even of mediocre journalism.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] PolitiFact concludes: “A reader might think that because the book is printed by a mainstream publishing house it is well-researched and credible. On the contrary—we find The Obama Nation to be an unreliable document for factual information about Barack Obama.” [St. Petersburg Times, 8/20/2008]

Entity Tags: Mwai Kibaki, NewsMax, Salon (.com), Raila Odinga, Simon and Schuster, Trinity United Church of Christ, Tony Rezko, Michelle Obama, St. Petersburg Times, Zulfan Adi, Uhuru Kenyatta, William Ayers, Media Matters, Hillary Clinton, Malcolm X, Boston Globe, Bernadette Dohrn, Barack Obama, Associated Press, Annenberg Public Policy Center, Chicago Sun-Times, Mary Matalin, Chicago Tribune, FactCheck (.org), John Kerry, Jerome Corsi, David Axelrod, Jeremiah A. Wright Jr, Free Republic, WorldNetDaily, George W. Bush

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Chicago resident Andy Martin, who has been accusing Senator Barack Obama (D-IL) of being a secret Muslim since 2004, abruptly shifts his story. Now, Martin claims, Obama is not the child of a Muslim father, Barack Obama Sr., as documents have clearly and repeatedly shown (see June 13, 2008, June 27, 2008, July 2008, and August 21, 2008), but the child of Frank Marshall Davis, an African-American activist who was suspected in the 1950s of having ties to Communist organizations. Martin’s accusations, though never supported by fact, have garnered a great deal of coverage in some corners of the Internet. Martin now tells a CNN reporter that Obama’s “father was Frank Marshall Davis.” He gives no proof, and implies he has nothing more than a gut feeling. Davis was a black poet and political activist who moved to Hawaii in 1948. He wrote for a newspaper which the House Un-American Activities Committee (HUAC) accused of being a Communist front. Right-wing Web sites have been claiming since 2007 that Davis was not only a Communist Party member but also the mentor to Obama in his teen years who he refers to in his autobiography as “Frank.” Martin’s most recent burst of prominence was an appearance on Sean Hannity’s Fox News broadcast, where he said that “Obama’s role as a community organizer [in Chicago] was a political staging ground perpetuated by the unrepentant terrorist William Ayers.” Martin also told Hannity that Obama “probably had met William Ayers in New York, and was coming here to lay the foundations for what he thought would be some sort of political movement.” An Obama presidency, Martin predicted, would lead to “a socialist revolution, which attempts to essentially freeze out anybody who’s not part of this radical ideology.” Martin readily admits that his current assertion about Obama’s parentage refutes his four-year-old claims that Obama is a Muslim. He calls himself “an honest writer and an honest researcher.… I’m known as a person who strives for the truth.” The fault is Obama’s, he says, because he “hasn’t told the truth to the American people.” [Raw Story, 10/27/2008] In a wide-ranging article about the “birther” controversy, Salon columnist Alex Koppelman will later note that Martin was denied an Illinois law license on the grounds that he was mentally unfit to practice law. [Salon, 12/5/2008]

Entity Tags: William Ayers, Anthony Robert Martin-Trigona, Alex Koppelman, Barack Obama, House Un-American Activities Committee, Barack Obama, Sr, Sean Hannity, Frank Marshall Davis

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Author Jerome Corsi, who has made a number of disproven and debunked claims concerning President Obama’s citizenship (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, and October 9, 2008), now claims that he has “proof” Obama’s attendance and exemplary performance at Harvard Law School were engineered by a Saudi prince through the auspices of an African-American Muslim radical. He points to Obama’s decision not to release his college transcripts as circumstantial evidence (see September 11, 2008), saying that decision “prevents resolution of a continuing controversy over whether radical Islamic influences promoted his admission and financed his legal education there.” The “continuing controversy” centers on a lawyer named Percy Sutton, who claims that Islamic radical Khalid Abdullah Tariq al-Mansour, “one of the world’s wealthiest men,” asked him to write a letter of recommendation to Harvard Law School for then relatively unknown Barack Obama. Sutton says al-Mansour, a Saudi citizen, introduced him to Obama, and says al-Mansour was raising money for Obama to attend Harvard. Sutton says al-Mansour was a “principal adviser” to Saudi Prince Alwaleed bin Talal, who, Sutton says, actually engineered Obama’s acceptance to Harvard. According to Sutton, he was told in a letter from al-Mansour: “There’s a young man that has applied to Harvard. I know that you have a few friends left there because you used to go up there to speak. Would you please write a letter in support of him?” Sutton says he did write the letter, and told friends at Harvard, “I thought there was going to be a genius that was going to be available and I certainly hoped they would treat him kindly.” The Obama campaign denied the story during the 2008 presidential campaign. Sutton, who is in his 80s and apparently suffers from some sort of senile dementia or memory loss that precludes him being contacted by Corsi or other members of the press, has made his allegations in a YouTube video that Corsi cites as his “proof.” In 2008, Politico reporter Ben Smith contacted al-Mansour, who confirmed Sutton was “a dear friend, his health is not good” and said he’s sure Sutton wrote a letter for someone else, “and he got it confused.” Corsi has requested that the White House release all of Obama’s law school records to “resolve the issue.” Al-Mansour, Corsi claims, was originally Don Warden, a member of the 1960s Black Panthers. [WorldNetDaily, 7/21/2009]

Entity Tags: Percy Sutton, Alwaleed bin Talal, Barack Obama, Jerome Corsi, Ben Smith, Harvard University Law School, Don Warden, Khalid Abdullah Tariq al-Mansour

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital.The fraudulent birth certificate presented by California lawyer Orly Taitz ‘proving’ that Barack Obama was born in a Kenyan hospital. [Source: Snopes (.com)]California attorney Orly Taitz posts an image of what she says is President Obama’s “true” birth certificate, this one issued in Kenya (see June 13, 2008). Taitz then files a motion in federal court to prove its authenticity. The conservative news blog WorldNetDaily (WND) quickly publishes an article repeating Taitz’s claim. WND notes that the Kenyan document lists Obama’s parents as “Barack Hussein Obama and Stanley Ann Obama, formerly Stanley Ann Dunham.” The birth date is August 4, 1961, and the hospital of birth is Coast General Hospital in Mombasa, Kenya. The document lists no attending doctor. It does list the signature of the deputy registrar of Coast Province, Joshua Simon Oduya. According to the document, it was issued as a certified copy of the original in February 1964. WND claims that it has compared the Taitz document to other Kenyan birth certificates, and, it concludes, “the form of the documents appear to be identical.” WND admits that other fraudulent Kenyan birth certificates have recently been posted on the Internet, but, it says, “[t]he new document released by Taitz bears none of the obvious traits of a hoax.” Critics note that the Taitz document was certified as being issued by the Republic of Kenya on February 17, 1964, though the Republic of Kenya did not come into existence until December 1964. However, WND says, “Kenya’s official independence was in 1963, and any number of labels could have been applied to government documents during that time period.” According to WND, Taitz says she received the document “from an anonymous source who doesn’t want his name known because ‘he’s afraid for his life.’” Taitz’s court filing, in the US District Court for the Central District of California, requests the purported evidence of Obama’s birth—both the alleged birth certificate and foreign records not yet obtained—be preserved from destruction, asks for permission to legally request documents from Kenya, and seeks a subpoena for deposition from Secretary of State Hillary Clinton. Taitz tells WND: “I filed the motion with the court asking for expedited discovery, which would allow me to start subpoenas and depositions even before Obama and the government responds. I am asking the judge to give me the power to subpoena the documents from the Kenyan embassy and to require a deposition from Hillary Clinton so they will be forced to authenticate [the birth certificate]. I’m forcing the issue, where Obama will have to respond.… Before, they said, ‘You don’t have anything backing your claims.’ Now I have something. In fact, I have posted on the Internet more than Obama has (see June 13, 2008). My birth certificate actually has signatures.” Taitz says she plans to file more documents with the court in the following days. [St. Petersburg Times, 8/2/2009; WorldNetDaily, 8/2/2009]
Forgery - PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, asks for clarification from Salim Lone, the spokesman for Kenyan Prime Minister Raila Odinga. Lone says via email: “It’s a forgery. Kenya only became a republic in December, 1964. Other arguments could also be marshaled, but they are not needed.” Blogger Steve Eddy then finds a nearly-identical document on the Internet using Google Search, posted on a genealogy Web site by an Australian, David Jeffrey Bomford. Eddy compares the two and, according to PolitiFact: “Same format. Same book and page number in the birth registry. Some of the officials’ last names were even the same.” Eddy tells PolitiFact, “At that point, it was pretty obvious the Kenyan one was a fake, that someone had used this real one from Australia to make their version.” An ABC affiliate in Australia asks Bomford, a public service clerk in Adelaide, about the controversy, and Bomford replies: “That is ridiculous. Little old person in Adelaide, the president of the United States. I don’t know whether to laugh about it or not, be worried about it.” Bomford says he had nothing to do with the hoax. “It’s little old me and my mum and everything else up there,” he says. The birth certificate he posted online is his own, he says. “Oh, I definitely confirm that the birth certificate was mine. That was quite easy to see—my address, even the style of the birth certificate was an old South Australian one. So it’s quite easy to identify that it’s mine.… It’s definitely a copy of my certificate. It’s so laughable it’s ridiculous.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009] The Washington Independent’s David Weigel notes , “The image is part of the extremely ill-informed conspiracy theory that Obama was born in Mombasa—conveniently, one of the more Muslim parts of the country.” The Obama family lives in an entirely different part of Kenya, over a thousand miles from Mombasa. Moreover, at the time of Obama’s birth, Mombasa was not a part of Kenya, but part of Zanzibar. [Washington Independent, 8/3/2009]
Rebuttal - Taitz posts on her Web site that Bomford’s certificate, not her own, is the fake, and says Bomford or someone else altered that certificate from the “original” Obama certificate to discredit her. Eddy says of Taitz’s claim, “There’s no reasoning with some of these people.” A blogger from “Obama Not Qualified” writes a long screed detailing his or her belief that the Taitz document is real, though noting his or her belief that the photo Taitz originally posted may not be real, and giving a step-by-step walkthrough of how to create a falsified document. PolitiFact receives a response from Val Edyvean, registrar of births, deaths and marriages for South Australia, saying: “It appears that a South Australian loaded an image of his own birth certificate onto a family history Web site and that the format was used by others to ‘create’ a document which purported to be a Kenyan birth certificate for Barack Obama. As the South Australian man has now removed this image, and the date of his birth is in the period of certificates which are restricted from public access, I do not intend to add to speculation by commenting on details of either that certificate or any aspects of it.” [Obama Not Qualified, 2008; St. Petersburg Times, 8/2/2009]
Conclusion - WND publisher Joseph Farah publishes a column expressing his feeling that the Taitz certificate is “probably” a forgery, and claims that WND never made any assertion of its validity. (Farah also says that the State of Hawaii has “steadfastly refused” to state that the birth certificate posted by the Obama campaign in 2008 is valid, a false statement—see October 30, 2008 and July 28, 2009). “The Kenyan document could be real. I haven’t seen a single disqualifying error pointed out in the last 24 hours. But I still strongly suspect it is not,” he writes. Instead, he says, WND posted the certificate and the accompanying article so that it could be fact-checked. He then claims that Obama has “hidden” his real birth certificate and “virtually every other meaningful document in his life” from public scrutiny. [WorldNetDaily, 8/4/2009] PolitiFact concludes that the Taitz certificate “is a fake.” However, “we have no delusions this changes anyone’s mind in the birther movement.” [St. Petersburg Times, 8/2/2009]

Entity Tags: Steve Eddy, US District Court for the Central District of California, WorldNetDaily, Salim Lone, Val Edyvean, Orly Taitz, David Jeffrey Bomford, David Weigel, Barack Obama, PolitiFact (.org ), Joseph Farah, Joshua Simon Oduya, Hillary Clinton

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Judge David Carter.Judge David Carter. [Source: HubPages (.com)]US District Court Judge David Carter dismisses a lawsuit brought by a group claiming that President Obama was born in Kenya and, therefore, is not qualified to be president (see August 1-4, 2009). Carter lambasts lead lawyer Orly Taitz, ruling that he is “deeply concerned” that Taitz “may have suborned perjury through witnesses she intended to bring before this court.” Carter notes in his ruling that he has received “several sworn affidavits” showing that Taitz “asked potential witnesses” to lie under oath. Additionally, he rules, Taitz engaged in “improper and unethical” conduct by encouraging her supporters to phone and write him in an “attempt to influence this Court’s decision.” Carter rules that Taitz and her co-plaintiffs have not presented any usable evidence to bolster their claim of Obama’s supposed Kenyan citizenship. Instead, Taitz “favored rhetoric seeking to arouse the emotions and prejudices of her followers rather than the language of a lawyer seeking to present arguments through cogent legal reasoning.” Taitz’s inflammatory rhetoric, Carter finds, “often hampered the efforts of her co-counsel, Gary Kreep… to bring serious issues before the Court.” Carter rules that he exhibited “extreme patience” with Taitz and Kreep’s filings, noting that while Taitz and Kreep filed their lawsuit on January 20, 2009, they failed to serve the defendants in the case until August 25, 2009, and only then after repeated court orders to do so. “Taitz also continually refused to comply with court rules and procedures,” he notes, and even tried to get Magistrate Judge Arthur Nakasato removed from the original case because Nakasato required her to follow the court rules. And, he writes, Taitz attempted to dismiss two of her clients from the suit because she did not wish to work with their co-counsel. “Plaintiffs have encouraged the Court to ignore [the] Constitution; to disregard the limits on its power put in place by the Constitution; and to effectively overthrow a sitting president who was popularly elected by ‘We the People’—over sixty-nine million of the people,” Carter writes. “Plaintiffs have attacked the judiciary, including every prior court that has dismissed their claim, as unpatriotic and even treasonous for refusing to grant their requests and for adhering to the terms of the Constitution which set forth its jurisdiction. Respecting the constitutional role and jurisdiction of this Court is not unpatriotic. Quite the contrary, this Court considers commitment to that constitutional role to be the ultimate reflection of patriotism.” [The Smoking Gun, 10/29/2009; United States District Court for the Central District of California, 10/29/2009] Taitz and Kreep have filed a similar lawsuit with failed presidential candidate Alan Keyes, which has also been dismissed (see November 12, 2008 and After and March 13, 2009). Taitz was recently fined $20,000 for judicial misconduct (see October 13-16, 2009).

Entity Tags: Gary Kreep, Alan Keyes, Arthur Nakasato, Orly Taitz, Barack Obama, David O. Carter

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

A portion of the Forbes magazine cover featuring Dinesh D’Souza’s article on President Obama.A portion of the Forbes magazine cover featuring Dinesh D’Souza’s article on President Obama. [Source: Forbes magazine / PBS]In a cover story for Forbes magazine, conservative author and pundit Dinesh D’Souza claims that President Obama is using the Oval Office to pursue Kenyan anti-colonial policies once advocated by his father, Barack Obama Sr., a Harvard-trained economist and Luo tribesman from Kenya. D’Souza has a long history of race-baiting and using inflammatory rhetoric (see March 15, 1982, October 1982, October 4, 1990, and June 5, 2004). [Forbes, 9/27/2010] The story is loosely based on D’Souza’s upcoming book, The Roots of Obama’s Rage. [Washington Post, 9/16/2010] It is dated September 27, 2010, but is published on the Internet two weeks earlier. After tarring Obama as “the most antibusiness president in a generation, perhaps in American history” and a strong advocate of expanding the federal government into all aspects of America’s commercial existence, D’Souza turns to his perception of Obama’s “strange” foreign policy. He cites several instances of Obama’s stated intention to reach out to Muslims across the globe, calling these initiatives “anomal[ies],” and proposes an explanation: Obama does not hold to the American dream, in any form, but instead hews to what D’Souza characterizes as the “Kenyan” dreams of his father, who D’Souza says was a champion of anticolonialism. The elder Obama advocated that native Kenyans “control the economic means of growth” in their country, D’Souza quotes him as writing in 1965, and also wrote, “We need to eliminate power structures that have been built through excessive accumulation so that not only a few individuals shall control a vast magnitude of resources as is the case now.” Obama, D’Souza writes, is following his father’s policies in his governance. “It may seem incredible to suggest that the anticolonial ideology of Barack Obama Sr. is espoused by his son, the president of the United States,” D’Souza writes. “That is what I am saying. From a very young age and through his formative years, Obama learned to see America as a force for global domination and destruction. He came to view America’s military as an instrument of neocolonial occupation. He adopted his father’s position that capitalism and free markets are code words for economic plunder. Obama grew to perceive the rich as an oppressive class, a kind of neocolonial power within America. In his worldview, profits are a measure of how effectively you have ripped off the rest of society, and America’s power in the world is a measure of how selfishly it consumes the globe’s resources and how ruthlessly it bullies and dominates the rest of the planet. For Obama, the solutions are simple. He must work to wring the neocolonialism out of America and the West. And here is where our anticolonial understanding of Obama really takes off, because it provides a vital key to explaining not only his major policy actions but also the little details that no other theory can adequately account for.” D’Souza cites Obama’s support for offshore oil drilling in Brazil, his support for repealing the Bush-era tax cuts for the wealthy, and his refusal to consider nationalizing American financial or health care institutions as “evidence” that he intends “to decolonize these institutions, [to bring] them under the government’s leash.” D’Souza goes even farther, accusing Obama of idolizing the 9/11 terrorists as anticolonial heroes whose acts were justified by their ideology; D’Souza cites Obama’s support for the building of a Muslim community center several blocks from the site of the World Trade Center, and his support for the release of one of the Lockerbie bombers on medical grounds, as “evidence” of his favoring of Islamist terrorists. Finally, D’Souza cites the statements of one of Obama’s grandfather’s wives, Sarah Obama, and Obama’s own writings about weeping at his father’s grave in Kenya as conclusive evidence of Obama’s secret anticolonial ideology. “Obama takes on his father’s struggle, not by recovering his body but by embracing his cause,” D’Souza writes. “He decides that where Obama Sr. failed, he will succeed. Obama Sr.‘s hatred of the colonial system becomes Obama Jr.‘s hatred; his botched attempt to set the world right defines his son’s objective. Through a kind of sacramental rite at the family tomb, the father’s struggle becomes the son’s birthright.” D’Souza calls colonialism a “dead issue,” and terms Obama “the last anticolonial.” [Forbes, 9/27/2010] Many conservatives have long accused Obama of being un-American because of his Kenyan ancestry (see February 25, 2008, August 1, 2008 and After, October 8-10, 2008, June 25, 2009, June 29, 2009, and August 11, 2009). D’Souza’s article will be lambasted by a wide swath of media figures (see September 12, 2010 and After) and will be shown to be riddled with factual errors (see September 16, 2010). It will be praised by former House Speaker Newt Gingrich, who is widely believed to be pursuing the 2012 Republican presidential nomination (see September 12, 2010 and After). [Media Matters, 9/12/2010]

Entity Tags: Sarah Obama, Forbes magazine, Dinesh D’Souza, Barack Obama, Barack Obama, Sr

Timeline Tags: US International Relations, Domestic Propaganda

The progressive media watchdog organization Media Matters disproves a number of “factual” claims in a recent article by conservative author Dinesh D’Souza, who claims that President Obama is driven by “anticolonial” rage sparked by his alleged identification with his Kenyan father (see September 12, 2010). Media Matters notes the following:
bullet D’Souza claims that Obama “supported the conditional release” of Abdel Baset al-Megrahi, the “Lockerbie Bomber,” because he sees al-Megrahi as a “fellow anticolonialist,” when in reality the Obama administration informed Scotland that it opposed al-Megrahi’s release.
bullet D’Souza claims that Obama supports “oil drilling off the coast of Brazil but not in America,” in the form of a $2 billion Export-Import (Ex-Im) Bank loan to Brazil for exploratory drilling. In reality, the Obama administration had no say in the Ex-Im’s decision, and all five members of the bank’s board of directors were Bush administration appointees. (Forbes will conduct a fact-check after publication that garners harsh criticism from the bank over D’Souza’s misrepresentation of facts—see September 23-24, 2010.)
bullet D’Souza claims that Obama spent the first 17 years of his life “in Hawaii, Indonesia, and Pakistan.” D’Souza admits that he erred in this claim, as Obama never visited Pakistan until he was 20, and then only for three weeks.
bullet D’Souza claims that Obama’s June 2010 speech in response to the Gulf oil spill did not focus on cleanup strategies, but instead lambasted the US for its outsized oil consumption. While Obama did mention America’s disproportionate oil consumption, the central focus of his speech was the federal government’s response to the spill. (Forbes will correct this error and acknowledge that Obama’s speech indeed focused on cleaning up the oil spill—see September 23-24, 2010.)
bullet D’Souza claims that the 2009 economic stimulus (see November 18, 2008, February 10, 2009, February 13, 2009, February 17, 2009, February 23, 2009, February 28, 2009, March 9, 2009, April 9, 2009, April 16, 2009, June 9, 2009, and August 9, 2009) failed to reduce unemployment; the Congressional Budget Office (CBO) has stated that unemployment would be as much as 1.8 percent higher without the stimulus, numbering up to 3.3 million people who would not have jobs. Private analysts such as the Council of Economic Advisers agree with the CBO’s assessment.
bullet D’Souza claims that a controversial New York City Islamic center, which he calls a “mosque,” is to be built “near the site where terrorists in the name of Islam brought down the World Trade Center… at Ground Zero.” In reality, the proposed Islamic community center, Cordoba House (later renamed Park51), is two city blocks away from the site of the World Trade Center.
bullet D’Souza claims Obama does not believe in “American exceptionalism,” and says that Obama’s dreams are not “the American dreams,” but “something else… certainly not the American dream as conceived by the founders.” In reality, Obama has said time and again that he unequivocally believes in American exceptionalism, and has repeatedly stated his pride in being an American.
bullet D’Souza claims that Obama sees his father as a “hero” who “represented a great and noble cause.” In reality, Obama’s memoir, Dreams from My Father, offered a largely critical portrait of Obama’s father. As Washington Post media critic Howard Kurtz notes, “[T]hat book describes a young man’s struggle to understand his African roots and the father he never really knew, and offers a largely critical portrait of the Harvard-educated man who left his family.” Media Matters cites numerous other historians and reviewers who read Obama’s memoir as being highly critical of his father. As Reason Magazine’s Tim Cavanaugh wrote on the day D’Souza’s article was published, the memoir is “a narrative of Obama’s non-relationship with his father,” and continued, “[T]here is no evidence for the claim that the elder Obama bequeathed his son a coherent or even a partial political philosophy.”
bullet D’Souza claims that Obama opposes US military action in Afghanistan, because of his “anticolonial” bent. In reality, Obama campaigned on the idea that the US invasion of Afghanistan was an “absolutely vital” response to 9/11, and has made statements to that effect as far back as October 2001. As president, Obama has increased troop levels in Afghanistan and has said that US “security is at stake in Afghanistan.”
bullet D’Souza claims that Obama views “free market” as “code words for economic plunder,” saying that Obama views “the rich as an oppressive class, a kind of neocolonial power within America.” In reality, Obama has repeatedly praised the free market, and has consistently supported America’s large and small businesses in his economic policies. [Media Matters, 9/16/2010]

Entity Tags: Tim Cavanaugh, Howard Kurtz, Congressional Budget Office, Barack Obama, Abdel Baset al-Megrahi, Media Matters, Park51, Dinesh D’Souza, Council of Economic Advisers, Export-Import Bank

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Author Jerome Corsi (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, October 9, 2008, and July 21, 2009) alleges that President Obama stole the identity of a “natural born” American citizen and is “using someone else’s Social Security number.” Speaking to WorldNetDaily’s Taking America Back 2010 convention in Miami, Corsi tells the audience: “People say Barack Obama is an ‘undocumented worker’ in the White House. Well, partly that’s true. But you know what he really is. This is a case of identity theft. Barack Obama has stolen the identity of a natural-born citizen and is using the passport—I’m sorry, he’s using the Social Security number of someone who was issued that card, was issued to in Connecticut. Barack Obama never lived in Connecticut. He wasn’t in Connecticut at the time that card was issued. And the identity theft experts tell us that the card was issued first to somebody else. Why is Barack Obama using somebody else’s Social Security number? This is a case of identity theft.” Corsi offers no evidence to support his claim. [Media Matters, 9/21/2010]

Entity Tags: Jerome Corsi, WorldNetDaily, Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Lawrence O’Donnell and Orly Taitz on O’Donnell’s MSNBC show ‘The Last Word.’Lawrence O’Donnell and Orly Taitz on O’Donnell’s MSNBC show ‘The Last Word.’ [Source: Mediaite (.com)]MSNBC talk show host Lawrence O’Donnell has an angry exchange with “birther” lawyer Orly Taitz (see November 12, 2008 and After, March 13, 2009, August 1-4, 2009, September 16-21, 2009, September 17, 2009, October 29, 2009, March 15, 2010, April 16, 2010, July 7 - August 16, 2010, August 9, 2010 - January 11, 2011, April 27, 2011, and April 27, 2011), who for years has insisted that President Obama’s “short form” birth certificate (see June 13, 2008) does not prove his citizenship. In light of Obama’s recent release of the “long form” birth certificate (see April 27, 2011), O’Donnell tells viewers that he has invited Taitz onto the show to see if she will apologize for her years of insistence that Obama is not a citizen. Taitz refuses to address the issue of the certificate, and instead attempts to tout her latest conspiracy theory, involving Obama’s Selective Service records that she says prove he has used a different Social Security number in the past (see April 27, 2011 and April 27, 2011). A clearly incensed O’Donnell repeatedly refuses to listen to her charges, and asks her repeatedly, “Will you talk about Barack Obama’s birth certificate?” After she continues to push her charge, even demanding that he give a close-up to the document she is attempting to show the camera, O’Donnell says: “All right, that’s it. Get her off this show. Get out. You’re not going to talk about the birth certificate so roll the tapes. Go home, you’re fired. Go play with Donald Trump.” [MSNBC, 4/27/2011; Raw Story, 4/28/2011] “Look, she’s crazy,” he says. “I invited a crazy person on this show to see if the crazy person… could say something responsive, something human, to the document that was released today… and she wants to play with all of her other kid’s toys.” [Huffington Post, 4/27/2011; MSNBC, 4/27/2011] After ending the interview and having Taitz taken off screen, O’Donnell tells viewers that he had not anticipated Taitz’s attempt to dodge any discussion of the birth certificate and instead talk about a new and different conspiracy theory. Mediaite’s Tommy Christopher writes: “I doubt that. He has clearly studied Orly’s modus operandi, and was ready for the barrage of patter. O’Donnell was a tad merciless, but it’s hard to cry any crocodile tears for Taitz, who has been given far too much attention so far.” [Mediaite (.com), 4/27/2011] The Huffington Post calls the segment “a wild, high-decibel, nearly incomprehensible interview.” [Huffington Post, 4/27/2011]

Entity Tags: Lawrence O’Donnell, Donald Trump, Barack Obama, Orly Taitz, Tommy Christopher, Huffington Post

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A portion of the cover of the DVD ‘Dreams From My Real Father.’ The subtitle is ‘A Story of Reds and Deception.’A portion of the cover of the DVD ‘Dreams From My Real Father.’ The subtitle is ‘A Story of Reds and Deception.’ [Source: Opposing Views (.com)]Bill Armistead, the chairman of the Alabama Republican Party, publicly claims President Obama is the illegitimate son of Frank Marshall Davis, an American labor activist and organizer for the Communist Party USA. Armistead makes his claim to a meeting of the Eastern Shore Republican Women in Fairhope, Alabama, where he recommends a movie entitled Dreams From My Real Father, a play on Obama’s 1995 memoir, Dreams From My Father. The film was directed by Joel Gilbert, who has described it thusly: “Admittedly, at age 18, Obama arrived at Occidental College a committed revolutionary Marxist. Dreams from My Real Father presents the case that Frank Marshall Davis, a Communist Party USA organizer and propagandist, was Obama’s real father, both biological and ideological, and indoctrinated Obama with a political foundation in Marxism and an anti-white world view.” Armistead tells the audience: “We have to win this election. This is about our country. Our country will not be the same. I’m convinced, if Obama wins, our children and grandchildren will not live under the same conditions that we’ve lived in these wonderful years. Obama has a different ideology than we do.” He then answers a question from the audience about another movie critical of Obama, 2016: Obama’s America, by conservative pundit and author Dinesh D’Souza (see September 12, 2010 and September 16, 2010). Armistead replies: “If you haven’t seen it, you should. But I’m going to tell you about another movie. The name of it is Dreams From My Real Father. That is absolutely frightening. I’ve seen it. I verified that it is factual, all of it. People can determine.” Armistead does not explain how he has “verified” the accuracy of the movie’s claims. The story of Armistead’s comments is quickly picked up by local and national press outlets, including Salon and TPM Muckraker, which say that Armistead has gone “birther.” The reference is to discredited conspiracy theories claiming that Obama is not a naturally-born American citizen. Miranda Blue, a spokesperson for the liberal People for the American Way (PFAW), says the film is a “fringe birther movie” and adds, “This is the first we’ve heard of a political leader embracing… Gilbert’s conspiracy theory.” [Mobile Press-Register, 9/20/2012] According to Blue, “A trailer for the film cuts to various right-wing bogeymen including Jeremiah Wright, Bill Ayers, and ACORN in between misleadingly edited snippets of speeches by the president and Michelle Obama.” She writes, “Gilbert’s film has divided the birther movement, since its assertion that Davis is Obama’s real father would seem to be incompatible with the theory that the president was born in Kenya.” Jerome Corsi, a writer for the conservative WorldNetDaily and a veteran “birther” (see August 1, 2008 and After, July 21, 2009, and September 21, 2010), supports the film, but California lawyer and “birther” Orly Taitz (see August 1-4, 2009, October 29, 2009, and April 27, 2011) says Corsi is “trying to kill the case by making up an American citizen father for Obama.” The film has reached a wide audience, with conservative media outlets such as the New York Post promoting it and Gilbert sending a million copies of the film on DVD to voters in Ohio. Gilbert plans to send another million copies to voters in other swing states. Gilbert says the mainstream media is ignoring the film “because they support national health care.” Gilbert told a recent National Press Club audience that Obama and his political advisor David Axelrod are both “red diaper babies,” children born of Communist parents and brought up to advance the cause. Obama, he said, is pursuing what he says was Davis’s dream of imposing a Stalinist-Marxist dictatorship on America, and that Obama worked with the now-defunct Association of Community Organizations for Reform Now (ACORN) to cause the housing crisis as part of a plan to, he said, “use minorities and the poor to collapse capitalism.” [Right Wing Watch, 9/20/2012; Salon, 9/20/2012] The film is narrated by an Obama impersonator. It contains a disclaimer noting that many of the scenes are “re-creations of probable events, using reasoned logic, speculation, and approximated conversations.” [TPM Muckraker, 9/21/2012] The tale of Obama being fathered by Davis was promulgated most recently by conservative agitator Andy Martin (see Before October 27, 2008) and other far-right sources.

Entity Tags: Jerome Corsi, Barack Obama, Association of Community Organizations for Reform Now, Anthony Robert Martin-Trigona, Alabama Republican Party, Bill Armistead, Frank Marshall Davis, Orly Taitz, Joel Gilbert, David Axelrod, Miranda Blue

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike