!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'September 20, 1990: Republican Political Action Committee Advises Candidates to Call Democratic Opponents ‘Sick,’ ‘Bizarre,’ ‘Traitors’'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event September 20, 1990: Republican Political Action Committee Advises Candidates to Call Democratic Opponents ‘Sick,’ ‘Bizarre,’ ‘Traitors’. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Lee Atwater.Lee Atwater. [Source: NNDB (.com)]Republican political strategist Lee Atwater, in a discussion with political science professor Alexander Lamis, discusses the Republican strategy of using racism to win elections. Lamis will later quote Atwater in his book Southern Politics in the 1990s. Atwater takes Lamis through the evolution of Republican appeals to racism: “You start out in 1954 by saying, ‘N_gger, n_gger, n_gger.’ By 1968 you can’t say ‘n_gger’—that hurts you. Backfires. So you say stuff like forced busing, states’ rights, and all that stuff. You’re getting so abstract now [that] you’re talking about cutting taxes, and all these things you’re talking about are totally economic things and a byproduct of them is [that] blacks get hurt worse than whites. And subconsciously maybe that is part of it. I’m not saying that. But I’m saying that if it is getting that abstract, and that coded, that we are doing away with the racial problem one way or the other. You follow me—because obviously sitting around saying, ‘We want to cut this,’ is much more abstract than even the busing thing, and a hell of a lot more abstract than ‘N_gger, n_gger.’” Atwater will go on to manage the 1988 presidential campaign of George H. W. Bush, where he will oversee the use of what is considered one of the most overtly racist campaign ads in modern history, the “Willie Horton” ad (see September 21 - October 4, 1988). [New York Times, 10/6/2005]

Entity Tags: Lee Atwater, Alexander Lamis, Republican Party

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

The Bush presidential re-election campaign, trailing Democratic challenger Michael Dukakis, the governor of Massachusetts, in the polls, decides on a “two-track” campaign strategy. The strategy is crafted by campaign manager Lee Atwater. The “high road” track will be taken by President Bush and the campaign directly, attacking Dukakis’s record on law enforcement and challenging his reputation as having led Massachusetts into a period of economic growth (the so-called “Massachusetts Miracle”). The “low road,” designed by Atwater to appeal to the most crude racial stereotypes (see 1981), is to be taken by ostensibly “independent” voter outreach organizations. Because of a loophole in campaign finance rules, the Bush campaign could work closely with “outside groups” and funnel money from “independent” organizations to the outside groups, while denying any connections with those groups were they to run objectionable or negative political ads. Atwater wants to avoid a potential backlash among voters, who may turn against the campaign because of their antipathy towards “attack politics.” Atwater and his colleagues determine that the outside groups will use “brass knuckle” tactics to attack Dukakis, and because the ads come from these “independent” organizations, the Bush campaign can distance itself from the groups and even criticize them for being too negative. In 1999, InsidePolitics.org will write: “In so doing, Bush’s presidential effort would train a generation of campaign operatives how to run a negative campaign. Its ‘two-track’ approach would become a model of how to exploit campaign finance laws and use outside groups to deliver hard-hitting messages on behalf of the candidate. Over the course of the following decade, this strategy would become commonplace in American elections.” The idea of “outsourcing” attack ads had been popularized by the 1980 Reagan presidential campaign, which used what it called “independent expenditures” to finance “outside” attacks on its Democratic opponent, President Jimmy Carter. In 1988, “independent” conservative groups spend $13.7 million on the Bush campaign, most of which goes towards attacks on Dukakis. In comparison, progressive and liberal groups spend $2.8 million on behalf of Dukakis—an almost five-to-one discrepancy. Most of the outside money is spent on television advertising. InsidePolitics will write, “Increasingly, candidates were discovering, electoral agendas and voter impressions could be dominated through a clever combination of attack ads and favorable news coverage.” [Inside Politics (.org), 1999] The result of Atwater’s “two-track” strategy is the “Willie Horton” ad, which will become infamous both for its bluntly racist appeal and its effectiveness (see September 21 - October 4, 1988). An earlier “independent” ad attacking Dukakis’s environmental record provides something of a template for the Horton ad campaign. The so-called “Boston Harbor” ad, which depicted garbage floating in the body of water, challenged Dukakis’s positive reputation as a pro-environmental candndate. The ad helped bring Dukakis’s “positives” down, a strong plus for Bush, whose record as an oil-company executive and reputation as a powerful political friend to the oil companies hurts him in comparison with Dukakis. In July 1988, Readers Digest, a magazine known for its quietly conservative slant, publishes a profile of Horton titled “Getting Away With Murder.” The Bush campaign reprints the article and distributes it by the tens of thousands around the country. [Regardie's Magazine, 10/1/1990; Inside Politics (.org), 1999]

Entity Tags: Readers Digest, InsidePolitics (.org), George Herbert Walker Bush, Lee Atwater, National Security Political Action Committee, William (“Willie”) Horton, Michael Dukakis

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

The image of Willie Horton as shown in the ‘Weekend Pass’ campaign ad.The image of Willie Horton as shown in the ‘Weekend Pass’ campaign ad. [Source: University of Virginia]A political advertisement on behalf of the George H. W. Bush presidential campaign appears, running on televisions around the country between September 21 and October 4, 1988. Called “Weekend Pass,” it depicts convicted murderer William “Willie” Horton, who was granted 10 separate furloughs from prison, and used the time from his last furlough to kidnap and rape a young woman. The advertisement and subsequent media barrage falsely accuses Democratic presidential candidate Michael Dukakis, the governor of Massachusetts, of creating the “furlough program” that led to Horton’s release, and paints Dukakis as “soft on crime.” It will come to be known as one of the most overly racist political advertisements in the history of modern US presidential politics.
Ad Content - The ad begins by comparing the positions of the two candidates on crime. It notes that Bush supports the death penalty for convicted murderers, whereas Dukakis does not. The ad’s voiceover narrator then states, “Dukakis not only opposes the death penalty, he allowed first-degree murderers to have weekend passes from prison,” with the accompanying text “Opposes Death Penalty, Allowed Murderers to Have Weekend Passes” superimposed on a photograph of Dukakis. The narrator then says, “One was Willie Horton, who murdered a boy in a robbery, stabbing him 19 times,” accompanied by a mug shot of Horton. The voiceover continues: “Despite a life sentence, Horton received 10 weekend passes from prison. Horton fled, kidnapped a young couple, stabbing the man and repeatedly raping his girlfriend.” At this point, the ad shows another picture of Horton being arrested while the accompanying text reads, “Kidnapping, Stabbing, Raping.” The ad’s narration concludes: “Weekend prison passes. Dukakis on crime.” The ad is credited to the “National Security Political Action Committee.” [Inside Politics (.org), 1999; Museum of the Moving Image, 2008; University of Virginia, Introduction to American Politics, 11/18/2009]
'Soft on Crime' - The ad is a reflection of the measures the Bush campaign is willing to undertake to defeat the apparently strong Dukakis candidacy. Dukakis is a popular Democratic governor and widely credited with what pundits call the “Massachusetts Miracle,” reversing the downward economic spiral in his state without resorting to hefty tax increases. At the time of the ad, Dukakis enjoys a 17-point lead over Bush in the polls. Bush campaign strategists, led by campaign manager Lee Atwater, have learned from focus groups that conservative Democratic voters, which some call “Reagan Democrats,” are not solid in their support of Dukakis, and are swayed by reports that he vetoed legislation requiring teachers to say the Pledge of Allegiance at the beginning of the school day. They also react negatively when they learn that during Dukakis’s tenure as governor, Horton had been furloughed and subsequently raped a white woman. Atwater and the Bush campaign decide that Dukakis can successfully be attacked as a “liberal” who is “not patriotic” and is “soft on crime.” Atwater, who has a strong record of appealing to racism in key voting groups (see 1981), tells Republican Party officials, “By the time this election is over, Willie Horton will be a household name.” Although Dukakis had vetoed a bill mandating the death penalty for first-degree murder in Massachusetts, he did not institute the furlough program; that was signed into law by Republican governor Francis Sargent in 1972. The ads and the accompanying media blitz successfully avoid telling voters that Sargent, not Dukakis, instituted the furlough program. [Regardie's Magazine, 10/1/1990; Inside Politics (.org), 1999]
Running the Horton Ad - The ad is sponsored by an ostensibly “independent” political organization, the conservative National Security Political Action Committee (NSPAC), headed by former Chairman of the Joint Chief of Staff Thomas Moorer. NSPAC’s daughter organization “Americans for Bush” actually put together the ad, created by marketer Larry McCarthy in close conjunction with Atwater and other Bush campaign aides; Atwater determined months before that the Horton ad should not come directly from the Bush campaign, but from an “independent” group supporting Bush, thus giving the Bush campaign the opportunity to distance itself from the ad, and even criticize it, should voters react negatively towards its message (see June-September 1988). The first version of the ad does not use the menacing mug shot of Horton, which McCarthy later says depicts “every suburban mother’s greatest fear.” McCarthy and Atwater feared that the networks would refuse to run the ad if it appeared controversial. However, the network censors do not object, so McCarthy quickly substitutes a second version of the ad featuring the mug shot. When Democrats and progressive critics of the Bush campaign complain that Bush is running a racist ad, Bush media adviser Roger Ailes says that neither he nor the campaign have any control over what outside groups like “Americans for Bush” put on the airwaves. InsidePolitics will later write, “This gave the Bush camp plausible deniability that helped its candidate avoid public condemnation for racist campaigning.”
Accompanying Newspaper Reports, Bush Campaign Ads - The ad airs for the first time on September 21. On September 22, newspapers around the nation begin publishing articles telling the story of Angie and Clifford Barnes, victimized by Horton while on furlouogh. On October 5, the Bush campaign releases a “sister” television ad, called “Revolving Door.” Scripted by Ailes, the commercial does not mention Horton nor does it show the now-infamous mug shot, but emphasizes the contention that Dukakis is “soft on crime” and has what it calls a “lenient” furlough policy for violent convicts. The central image of the ad is a stream of African-American inmates moving slowly in and out of a revolving gate. The voiceover says that Dukakis had vetoed the death penalty and given furloughs to “first-degree murderers not eligible for parole. While out, many committed other crimes like kidnapping and rape.” At the same time, Clifford Barnes and the sister of the youth murdered by Horton embark on a nationwide speaking tour funded by a pro-Bush independent group known as the Committee for the Presidency. Barnes also appears on a number of television talk shows, including those hosted by Oprah Winfrey and Geraldo Rivera. Barnes and the victim’s sister also appear in two “victim” ads, where Barnes says: “Mike Dukakis and Willie Horton changed our lives forever.… We are worried people don’t know enough about Mike Dukakis.” In 1999, InsidePolitics will write that the media gives the “Revolving Door” ad a “courteous reception,” and focuses more on the two ads’ impact on the election, and the Dukakis campaign’s lack of response, instead of discussing the issues of race and crime as portrayed by the ads. It is not until October 24, less than two weeks before the election, that anyone in the mainstream media airs footage of critics questioning whether the ads are racially inflammatory, but these appearances are few and far between, and are always balanced with appearances by Bush supporters praising the campaign’s media strategy. [Inside Politics (.org), 1999; Inside Politics (.org), 1999; University of Virginia, Introduction to American Politics, 11/18/2009]
Denials - Bush and his vice presidential candidate Dan Quayle will deny that the ads are racist, and will accuse Democrats of trying to use racism to stir up controversy (see October 1988).
Failure to Respond - The Dukakis campaign will make what many political observers later characterize as a major political blunder: it refuses to answer the ads or dispute their content until almost the last days of the campaign, hoping that viewers would instead conclude that the ads are unfair without the Dukakis campaign’s involvement. The ads will be hugely successful in securing the election for Bush (see September-November 1988). [Museum of the Moving Image, 2008]

Entity Tags: Angie Barnes, Clifford Barnes, Committee for the Presidency, Dan Quayle, George Herbert Walker Bush, Americans for Bush, InsidePolitics (.org), Francis Sargent, Michael Dukakis, William (“Willie”) Horton, Lee Atwater, National Security Political Action Committee, Thomas Moorer, Roger Ailes, Larry McCarthy

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

The “Willie Horton” ad campaign, a pair of ads launched by an “independent” organization on behalf of the Bush re-election campaign and by the Bush campaign itself (see June-September 1988 and September 21 - October 4, 1988), is considered an immediate success by veteran political observers, in spite of what many call its overtly racist appeal. Because the first ad, “Weekend Pass,” was the product of an ostensibly independent organization, the Bush campaign is able to keep a distance between itself and the ad. In the last weeks of the campaign, some polls show that voters blame President Bush and Democrat Michael Dukakis almost equally for the negative tone of the campaign. While the ads only ran a relatively small number of times, news networks run the ads repeatedly, often adding their own analysis while the images of the ads run in the background. According to InsidePolitics, only once does any journalist challenge the “deceptive information from Bush’s crime ads.… By amplifying Bush’s claims, news reporters gave the ads even greater legitimacy than otherwise would have appeared. News accounts quoted election experts who noted that Bush’s tactics were effective and that Dukakis’ failure to respond was disastrous. Because these assessments appeared in the high credibility framework of news broadcasts, they came across as more believable than had they been aired only as paid advertisements.” The “Weekend Pass” and “Revolving Door” ads have a palpable effect on the electorate, energizing voters who cite “law and order” as one of their major concerns for the nation, and driving many of them towards voting for Bush. Less discussed but equally powerful is the racial effect of the ads. Polls show that many white voters feel fearful because of the ads, and feel that Bush, not Dukakis, will make them safer from crime. InsidePolitics notes that the Bush campaign “had picked the perfect racial crime, that of a black felon raping a white woman.” Later research will show that many viewers saw the Horton case as more about race than crime; many subjects exposed to news broadcasts about the Horton case responded in racial terms, with studies finding that the ads “mobilized whites’ racial prejudice, not their worries about crime.” InsidePolitics will write: “Viewers became much more likely to feel negatively about blacks in general after having heard the details of the case. It was an attack strategy that worked well on several different levels for Republicans.” [Inside Politics (.org), 1999; University of Virginia, Introduction to American Politics, 11/18/2009] After the election, a New York Times voter poll will rate the “Revolving Door” ad as the single most influential ad of the campaign. The ad was particularly effective among white women, many of whom said that after watching it during the campaign, they began to view Bush as “stronger on crime” and as the candidate who would keep them “safer.” In 1999, InsidePolitics will write that voters often conflated the two ads, and it is unclear from poll responses whether they differentiated between the independently produced ad and the Bush campaign ad. InsidePolitics also notes the powerful impact of the Horton ad’s clear reference to rape. Dukakis’s campaign manager Susan Estrich will say: “The symbolism was very powerful… you can’t find a stronger metaphor, intended or not, for racial hatred in this country than a black man raping a white woman.… I talked to people afterward.… Women said they couldn’t help it, but it scared the living daylights out of them.” [Inside Politics (.org), 1999]

Entity Tags: Michael Dukakis, William (“Willie”) Horton, George Herbert Walker Bush, Susan Estrich, InsidePolitics (.org)

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

The “Willie Horton” (a.k.a. “Weekend Pass”) campaign ad, produced by an “independent” political organization on behalf of the Bush re-election campaign (see June-September 1988 and September 21 - October 4, 1988), and the Bush campaign’s accompanying ad, “Revolving Door,” draw accusations from the Democratic challenger, Michael Dukakis, that they are racist in their appeals. President Bush denies the accusations that race has anything to do with the ads, or even that racism exists. He calls the Dukakis accusations “some desperation kind of move,” and says: “There isn’t any racism. It’s absolutely ridiculous.” Dukakis is leveling these accusations, Bush says, because he “is weak on crime and defense and that’s the inescapable truth.” Bush accuses Dukakis of lying about his record, and accuses the Democrat of both racist and sexist behavior, though he gives no details or evidence. Bush’s vice-presidential candidate, Dan Quayle, agrees, and accuses the Dukakis campaign of behaving in a racist manner, saying: “It’s totally absurd and ridiculous. I think it shows just how desperate they really are, to start fanning the flames of racism in this country.” Civil rights leader Jesse Jackson has accused the Bush campaign of trying to incite racial fears through the Horton ad, and Dukakis’s vice-presidential candidate, Lloyd Bentsen, says there seems to be “a racial element” in the Bush campaign’s strategy. In contrast to Bush’s denials, Bush media adviser Roger Ailes jokes with reporters about the ads, saying that the campaign’s only question about the Horton ad was whether to portray Horton “with a knife in his hand or without it,” and accuses Dukakis’s campaign of spreading racism about Hispanics in its own ads. Bush states that he is “fully behind” both the “Weekend Pass” and “Revolving Door” ads. [New York Times, 10/25/1988]

Entity Tags: Lloyd Bentsen, Dan Quayle, George Herbert Walker Bush, Jesse Jackson, William (“Willie”) Horton, Michael Dukakis, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

Two Democratic organizations in Ohio file a complaint with the Federal Election Commission (FEC) in the matter of the now-infamous “Willie Horton” ads used to great effect by the Bush re-election campaign (see June-September 1988 and September 21 - October 4, 1988). The complaint alleges that the ostensibly independent political organization that created and financed the first ad, the National Security Political Action Committee (NSPAC), violated the law on independent expenditures (see May 1990 and After). The complaint uncovers numerous connections between NSPAC and the Bush campaign. However, the FEC refuses to charge the Bush campaign with campaign finance violations. [Inside Politics (.org), 1999]

Entity Tags: National Security Political Action Committee, Federal Election Commission, George Herbert Walker Bush

Timeline Tags: Civil Liberties, Domestic Propaganda, Elections Before 2000

African-American writer Anthony Walton writes for the New York Times Magazine his thoughts on the overtly racist “Willie Horton” ad campaign launched the year before by the Bush re-election campaign (see June-September 1988 and September 21 - October 4, 1988). Walton writes: “George Bush and his henchmen could not have invented Willie Horton. Horton, with his coal-black skin; huge, unkempt Afro, and a glare that would have given Bull Connor or Lester Maddox [infamous white supremacists who abused African-Americans in the 1950s and ‘60s] serious pause, had committed a brutal murder in 1974 and been sentenced to life in prison. Then, granted a weekend furlough from prison, had viciously raped a white woman in front of her fiance, who was also attacked. Willie Horton was the perfect symbol of what happened to innocent whites when liberals (read Democrats) were on the watch, at least in the gospel according to post-Goldwater Republicans. Horton himself, in just a fuzzy mug shot, gave even the stoutest, most open, liberal heart a shiver. Even me. I thought of all the late nights I had ridden in terror on the F and A trains, while living in New York City. I thought Willie Horton must be what the wolf packs I had often heard about, but never seen, must look like. I said to myself, ‘Something has got to be done about these n_ggers.’” Walton recounts several instances where he himself has been the victim of racism, and notes that in many eyes, he and Horton are interchangeable: “If Willie Horton would become just a little middle-class, he would look like me.… [I]n retrospect, I can see that racism has always been with me, even when I was shielded by love or money, or when I chose not to see it. But I saw it in the face of Willie Horton, and I can’t ignore it, because it is my face.” [New York Times Magazine, 8/20/1989]

Entity Tags: William (“Willie”) Horton, Anthony Walton

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The Ohio Democratic party and a group called Black Elected Democrats of Ohio file a complaint with the Federal Election Commission (FEC) over the infamous “Willie Horton” campaign ad of 1988 (see September 21 - October 4, 1988), claiming that the “outside” organization that released the ad, the National Security Political Action Committee (NSPAC), violated the law on independent expenditures, and that NSPAC functioned as an arm of the 1988 Bush presidential campaign. According to the complaint, it was legal for NSPAC to expend funds criticizing Democratic presidential candidate Michael Dukakis and supporting President Bush’s election only if the expenditures were independent and uncoordinated between the two organizations. Any spending that was made “in cooperation, consultation, or concert, with, or at the request or suggestion of, a candidate, his authorized political committees, or their agents,” represented an illegal “in-kind contribution” in excess of federal contribution limits. The FEC conducts an investigation into the relationship between NSPAC and the Bush campaign. The investigation uncovers several ties between the two organizations. For example, Larry McCarthy, the NSPAC media consultant who, as a top marketing expert for the NSPAC’s “Americans for Bush” organization, created the Horton ad, worked for top Bush campaign adviser Roger Ailes; McCarthy was a former senior vice president of Ailes Communications, Inc. (ACI), which functioned as the main media consulting firm for the Bush campaign. McCarthy tells investigators he worked at ACI until January 1987, but continued to work with ACI on “a contractual basis” until December 1987, when he began working as Senator Robert Dole (R-KS)‘s media consultant. McCarthy admits to having a number of contacts with Ailes during the Bush-Dukakis campaign, but says some of them were “of a passing social nature,” such as “running into one another in restaurants or at airports.” He denies discussing “anything relative to the Bush presidential campaign, NSPAC, or political matters.” McCarthy’s story is contradicted by Ailes, who tells the FEC that he had talked to McCarthy twice about opportunities to work for the Bush campaign, opportunities Ailes says McCarthy lost by working for NSPAC. The FEC also discovers that another former ACI employee, Jesse Raiford of Raiford Communications, worked on the Horton ad, and while doing so “simultaneously received compensation from NSPAC and the Bush campaign.” Raiford also “expended NSPAC funds for the production of the Willie Horton ad.” Though there is clear evidence of illegal connections and complicity between the Bush campaign and NSPAC, the FEC’s Board of Commissioners deadlock 3-3 on voting whether to bring formal charges against the two organizations. The swing vote, commissioner Thomas Josefiak, says the explanations from Ailes and McCarthy about their lack of substantive contacts during the campaign “were plausible and reasonably consistent.” Josefiak says both were guilty of “bad judgment” and may have acted “foolish[ly],” but did nothing warranting legal action. The FEC also determines that Raiford only “performed technical tasks” for the two organizations, “and played no role in any substantive or strategic decisions made by either organization.” The commissioners conclude that neither organization violated campaign finance law. [Inside Politics (.org), 1999]

Entity Tags: Federal Election Commission, Americans for Bush, Ailes Communications, Thomas Josefiak, Democratic Party of Ohio, Roger Ailes, National Security Political Action Committee, George Herbert Walker Bush, Jesse Raiford, Raiford Communications, Larry McCarthy, Black Elected Democrats of Ohio, Michael Dukakis

Timeline Tags: Civil Liberties, Domestic Propaganda, Elections Before 2000

GOPAC logo.GOPAC logo. [Source: Mullings (.com)]A New York Times editorial derides a recent effort by a conservative political action committee to label political opponents with slanderous epithets. According to the editorial, GOPAC, the GOP Political Action Committee chaired by Representative Newt Gingrich (R-GA), has issued a glossary mailed to Republican state legislative candidates urging them to use the following words to characterize their Democratic opponents: “sick,” “traitors,” “bizarre,” “self-serving,” “shallow,” “corrupt,” “pathetic,” and “shame.” GOPAC later “regretted” including the word “traitors” in that list of characterizations, the editorial reports, but has continued to back the use of the other epithets. The glossary is part of a pamphlet entitled “Language: A Key Mechanism of Control,” and features a letter from Gingrich advising the candidates to step up the personal invective against their opponents because, he writes, vilification works. The Times writes: “Mr. Gingrich’s injunction represents the worst of American political discourse, which reached a low during the dispiriting presidential campaign of 1988 (see September 21 - October 4, 1988). Then, more than ever before, negative argument displaced reasoned discussion about how a nation might best be governed. The sound bite reigned. Attack commercials flourished. The signs this year aren’t any better. Evidence that negative campaigning can come back to sink the sender has had little impact. The races for governor in California and Texas have already seen the same slash and burn. No doubt the proceedings will grow more rabid still as November nears. Negative discourse serves democracy poorly. The temptation to avoid serious debate is already great. It increases as the stakes soar and slander becomes a rewarding, easy option. The issues of the day go untended. The whole affair takes on the character of the gladiator’s art. The GOPAC glossary may herald a descent into even lower levels of discourse. It comes blessed by a politician of some influence—the Republican whip in the House—and it is intended for candidates on the state level, many of them presumably running for the first time. Even though Mr. Gingrich himself may not have seen the list before it was mailed, this is a disturbing document. The nakedness of the GOPAC offering also makes it useful. There must be limits to the negative politics that voters will bear; the bald appeal to invective will certainly probe those limits. For now, it should be said that some adjectives in the glossary aptly describe the glossary itself: shallow, sensationalist, and, yes, shame(ful).” [New York Times, 9/20/1990; Propaganda Critic, 9/29/2002; Propaganda Critic, 9/29/2002] Later in the year, the pamphlet will win the Doublespeak Award from the National Conference of Teachers of English. [Propaganda Critic, 9/29/2002] Gingrich and GOPAC will expand upon the original pamphlet in 1995, after Gingrich becomes speaker of the House (see 1995).

Entity Tags: National Conference of Teachers of English, New York Times, Newt Gingrich, GOP Political Action Committee

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

Radio personality Rush Limbaugh hosts his own late-night television show; Roger Ailes, the Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), is his executive producer. On this show, Limbaugh gives his response to African-American filmmaker Spike Lee’s recommendation that African-American children be allowed to skip school to watch his biographical docudrama Malcolm X: “Spike, if you’re going to do that, let’s complete the education experience. You should tell them that they should loot the theater and then blow it up on their way out.” [Media Matters, 10/27/2009] Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

Entity Tags: Shelton Jackson (“Spike”) Lee, Fox News, Rush Limbaugh, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Radio personality Rush Limbaugh hosts his own late-night television show; Roger Ailes, the Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), is Limbaugh’s executive producer. On this show, Limbaugh notes a recent comment of Senator Strom Thurmond (R-SC), who told a gay solder that his lifestyle was “not normal” and advised the soldier to get psychiatric help. Thurmond, who ran for president in 1948 on an explicitly racist, segregationist third-party platform and who led the “Dixiecrat” exodus of Southern racists out of the Democratic Party (see March 12, 1956 and After), is praised by Limbaugh. The commentator says of Thurmond: “He is not encumbered by trying to be politically correct. He’s not encumbered by all of the—the so-called new niceties and proprieties. He just says it, and if you want to know what America used to be—and a lot of people wish it still were—then you listen to Strom Thurmond.… He got a standing ovation. Now people—people applauded that. People applaud—because—you know, Strom Thurmond can say it because he’s 90 years old and people say: ‘Ah, he’s just an old coot. He’s from the old days,’ and so forth. But that’s what most people think. They just don’t have the guts to say it. That’s why they applaud when somebody does say it that directly and that simply.” [Media Matters, 10/27/2009] Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

Entity Tags: Roger Ailes, Fox News, Strom Thurmond, Rush Limbaugh

Timeline Tags: Domestic Propaganda

House Speaker Newt Gingrich (R-GA) expands on his 1990 pamphlet advising Republican candidates for office to characterize their opponents as “sick” “traitors” (see September 20, 1990). His political action committee, GOPAC, in a package given to freshmen House and Senate Republicans, includes a video, “We Are a Majority,” and an accompanying memo written by Gingrich that avows the committee is working to fulfill the requests of candidates across the country, who, according to the memo, have flooded its offices with “plaintive plea[s]” of “I wish I could speak like Newt.” The memo responds: “That takes years of practice. But, we believe that you could have a significant impact on your campaign and the way you communicate if we help a little. That is why we have created this list of words and phrases.” The memo advises candidates to “[r]ead them. Memorize as many as possible. And remember that like any tool, these words will not help if they are not used.” The list is divided into two parts: “Optimistic positive governing words and phrases to help describe your vision for the future of your community” and “Contrasting words to help you clearly define the policies and record of your opponent and the Democratic Party.” [Fairness and Accuracy in Reporting, 2/1995; Information Clearinghouse, 1996] Communications professor Margaret Zulick will later call the package “a rudimentary rhetorical handbook, providing inexperienced political speakers with a lexicon of terms that drive a wedge of distinctions between themselves and members of the opposing party. At the same time it educates them in a common language that will give evidence of their solidarity with the speaker of the House and his goals for the Republican majority.” [Zulick, 2010]
"Optimistic Positive Governing Words - The memo states: “Use the list below to help define your campaign and your vision of public service. These words can help give extra power to your message. In addition, these words help develop the positive side of the contrast you should create with your opponent, giving your community something to vote for!” The words include: activist; building; candid(ly); care(ing); challenge; change; children; choice/choose; citizen; commitment; common sense; compete; confident; conflict; control; courage; crusade; debate; dream; duty; eliminate good time in prison; empower(ment); fair; family; freedom; hard work; help; humane; incentive; initiative; lead; learn; legacy; liberty; light; listen; mobilize; moral; movement; opportunity; passionate; peace; pioneer; precious; premise; preserve; principle(d); pristine; pro- (issue): flag, children, environment, reform; prosperity; protect; proud/pride; provide; reform; rights; share; strength; success; tough; truth; unique; vision; and we/us/our.
Contrasting Words - The memo states: “Often we search hard for words to define our opponents. Sometimes we are hesitant to use contrast. Remember that creating a difference helps you. These are powerful words that can create a clear and easily understood contrast. Apply these to the opponent, their record, proposals, and their party.” The words include: abuse of power; anti- (issue); flag, family, child, jobs; betray; bizarre; bosses; bureaucracy; cheat; coercion; “compassion” is not enough; collapse(ing); consequences; corrupt; corruption; criminal rights; crisis; cynicism; decay; deeper; destroy; destructive; devour; disgrace; endanger; excuses; failure (fail); greed; hypocrisy; ideological; impose; incompetent; insecure; insensitive; intolerant; liberal; lie; limit(s); machine; mandate(s); obsolete; pathetic; patronage; permissive; attitude; pessimistic; punish; (poor…); radical; red tape; self-serving; selfish; sensationalists; shallow; shame; sick; spend(ing); stagnation; status quo; steal; taxes; they/them; threaten; traitors; unionized; urgent(cy); waste; welfare. [Fairness and Accuracy in Reporting, 2/1995; Information Clearinghouse, 1996]

Entity Tags: GOP Political Action Committee, Newt Gingrich, Margaret Zulick

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Fox News logo.Fox News logo. [Source: Fox News]Fox News begins broadcasting on US cable television. Fox News provides 24-hour news programming alongside the nation’s only other such cable news provider, CNN. Fox executive Roger Ailes, a former campaign adviser for Richard Nixon, Ronald Reagan and George H. W. Bush (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), envisions Fox News as a conservative “antidote” to what he calls the “liberal bias” of the rest of American news broadcasting. Ailes uses many of the methodologies and characteristics of conservative talk radio, and brings several radio hosts on his channel, including Sean Hannity and Bill O’Reilly, to host television shows. [Jamieson and Cappella, 2008, pp. 47; New York Magazine, 5/22/2011] Referring to Ailes’s campaign experience, veteran Republican consultant Ed Rollins later says: “Because of his political work, he understood there was an audience. He knew there were a couple million conservatives who were a potential audience, and he built Fox to reach them.” [New York Magazine, 5/22/2011]
Ailes Planned for Fox News as Far Back as 1970 - Ailes began envisioning a conservative news provider to counter what he considers the mainstream media’s “liberal bias” as early as 1970, when he became heavily involved with a Nixon administration plan to plant conservative propaganda in news outlets across the nation (see Summer 1970). In 1971, he headed a short-lived private conservative television news network, Television News Incorporated (TVN—see 1971-1975), which foundered in 1975 in part because of its reporters and staffers balking at reporting Ailes-crafted propaganda instead of “straight” news. Ailes told a New York Times reporter in 1991 that he was leaving politics, saying: “I’ve been in politics for 25 years. It’s always been a detour. Now my business has taken a turn back to my entertainment and corporate clients.” But Ailes misinformed the reporter. He continued to work behind the scenes on the 1992 Bush re-election campaign, providing the campaign with attack points against Democratic contender Bill Clinton (D-AR) and earning the nickname “Deep Throat” from Bush aides. Though Ailes did do work in entertainment, helping develop tabloid television programs such as The Maury Povich Show and heading the cable business news network CNBC for three years, Ailes has continued to stay heavily involved in Republican politics ever since. Ailes became involved in the creation of Fox News in early 1996 after he left NBC, which had canceled his show America’s Talking and launched a new cable news network, MSNBC, without asking for Ailes’s involvement. Fox News is owned by News Corporation (sometimes abbreviated NewsCorp), an international media conglomerate owned by conservative billionaire Rupert Murdoch. When NBC allowed Ailes to leave, Jack Welch, the chairman of NBC’s parent company General Electric, said, “We’ll rue the day we let Roger and Rupert team up.” Murdoch has already tried and failed to buy CNN, and has already begun work on crafting news programs with hard-right slants, such as a 60 Minutes-like show that, reporter Tim Dickinson will write, “would feature a weekly attack-and-destroy piece targeting a liberal politician or social program.” Dan Cooper, the managing editor of the pre-launch Fox News, later says, “The idea of a masquerade was already around prior to Roger arriving.” Eric Burns, who will work for ten years as a Fox News media critic before leaving the network, will say in 2011: “There’s your answer right there to whether Fox News is a conventional news network or whether it has an agenda. That’s its original sin.” To get Fox News onto millions of cable boxes at once, Murdoch paid hundreds of millions of dollars to cable providers to air his new network. Murdoch biographer Neil Chenoweth will later write: “Murdoch’s offer shocked the industry. He was prepared to shell out half a billion dollars just to buy a news voice.” Dickinson will write, “Even before it took to the air, Fox News was guaranteed access to a mass audience, bought and paid for.” Ailes praised Murdoch’s “nerve,” saying, “This is capitalism and one of the things that made this country great.” [New York Magazine, 5/22/2011; Rolling Stone, 5/25/2011]
Using Conservative Talk Radio as Template - In 2003, NBC’s Bob Wright will note that Fox News uses conservative talk radio as a template, saying: “[W]hat Fox did was say, ‘Gee, this is a way for us to distinguish ourselves. We’re going to grab this pent-up anger—shouting—that we’re seeing on talk radio and put it onto television.’” CBS News anchor Dan Rather will be more critical, saying that Fox is a reflection of Murdoch’s own conservative political views. “Mr. Murdoch has a business, a huge worldwide conglomerate business,” Rather says. “He finds it to his benefit to have media outlets, press outlets, that serve his business interests. There’s nothing wrong with this. It’s a free country. It’s not an indictable offense. But by any clear analysis the bias is towards his own personal, political, partisan agenda… primarily because it fits his commercial interests.” [New Yorker, 5/26/2003]
Putting Ideology Over Journalistic Ethics, Practices - Ailes, determined not to let journalists with ethical qualms disrupt Fox News as they had his previous attempt at creating a conservative news network (see 1971-1975), brought a hand-picked selection of reporters and staffers with demonstrable conservative ideologies from NBC, including business anchor Neil Cavuto and Steve Doocy, who hosts the morning talk show “Fox and Friends.” Both Cavuto and Doocy are Ailes loyalists who, Dickinson will say, owe their careers to Ailes. Ailes then tapped Brit Hume, a veteran ABC correspondent and outspoken conservative, to host the main evening news show, and former Bush speechwriter Tony Snow as a commentator and host. John Moody, a forcefully conservative ABC News veteran, heads the newsroom. Ailes then went on a purge of Fox News staffers. Joe Peyronnin, who headed the network before Ailes displaced him, later recalls: “There was a litmus test. He was going to figure out who was liberal or conservative when he came in, and try to get rid of the liberals.” Ailes confronted reporters with suspected “liberal bias” with “gotcha” questions such as “Why are you a liberal?” Staffers with mainstream media experience were forced to defend their employment at such venues as CBS News, which he calls the “Communist Broadcast System.” He fired scores of staffers for perceived liberal leanings and replaced them with fiery young ideologues whose inexperience helps Ailes shape the network to his vision. Before the network aired its first production, Ailes had a seminal meeting with Moody. “One of the problems we have to work on here together when we start this network is that most journalists are liberals,” he told Moody. “And we’ve got to fight that.” Reporters and staffers knew from the outset that Fox, despite its insistence on being “fair and balanced” (see 1995), was going to present news with a conservative slant, and if that did not suit them, they would not be at Fox long. A former Fox News anchor later says: “All outward appearances were that it was just like any other newsroom. But you knew that the way to get ahead was to show your color—and that your color was red.” The anchor refers to “red” as associated with “red state,” commonly used on news broadcasts to define states with Republican majorities. Ailes will always insist that while his network’s talk-show hosts, such as O’Reilly, Hannity, and others, are frankly conservative, Fox’s hard-news shows maintain what he calls a “bright, clear line” that separates conservative cant from reported fact. In practice, this is not the case. Before Fox aired its first broadcast, Ailes tasked Moody to keep the newsroom in line. Early each morning, Ailes has a meeting with Moody, often with Hume on speakerphone from the Washington office, where the day’s agenda is crafted. Moody then sends a memo to the staff telling them how to slant the day’s news coverage according to the agenda of those on “the Second Floor,” as Ailes and his vice presidents are known. A former Fox anchor will later say: “There’s a chain of command, and it’s followed. Roger talks to his people, and his people pass the message on down.” After the 2004 presidential election, Bush press secretary Scott McClellan will admit, “We at the White House were getting them talking points.”
Targeting a Niche Demographic - Fox New’s primary viewership defies most demographic wisdom. According to information taken in 2011, it averages 65 years of age (the common “target demographic” for age is the 18-24 bracket), and only 1.38% of its viewers are African-American. Perhaps the most telling statistics are for the Hannity show: 86% describe themselves as pro-business, 84% believe government “does too much,” 78% are “Christian conservatives,” 78% do not support gay rights, 75% are “tea party backers,” 73% support the National Rifle Association, 66% lack college degrees, and 65% are over age 50. A former NewsCorp colleague will say: “He’s got a niche audience and he’s programmed to it beautifully. He feeds them exactly what they want to hear.” Other polls from the same time period consistently show that Fox News viewers are the most misinformed of all news consumers, and one study shows that Fox News viewers become more misinformed the more they watch the network’s programming.
Ailes's Security Concerns Affect Operations, Broadcasting - Ailes is uncomfortable in his office, a second-floor corner suite in the Fox News building at 1211 Avenue of the Americas in Manhattan. His office is too close to the street for his tastes; he believes that gay activists intend to try to harm him, either by attacks from outside the building or through assaults carried out from inside. He also believes that he is a top target for al-Qaeda assassins. Ailes barricades himself behind an enormous mahogany desk, insists on having “bombproof” glass installed in the windows, surrounds himself with heavily-armed bodyguards, and carries a firearm (he has a concealed-carry permit). A monitor on his desk shows him what is transpiring outside his office door; once, when he sees a dark-skinned man wearing what he thought was Muslim garb on the monitor, he will order an immediate lockdown of the entire building, shouting, “This man could be bombing me!” The man will turn out to be a janitor. A source close to Ailes will say, “He has a personal paranoia about people who are Muslim—which is consistent with the ideology of his network.” A large security detail escorts him daily to and from his Garrison, New Jersey home to his Manhattan offices; in Garrison, his house is surrounded by empty homes Ailes has bought to enhance his personal security. According to sources close to Ailes, Fox News’s slant on gay rights and Islamist extremism is colored by Ailes’s fear and hatred of the groups.
'We Work for Fox' - Sean Wilentz, a Princeton historian and Reagan biographer, will say: “Fox News is totalized: It’s an entire network, devoted 24 hours a day to an entire politics, and it’s broadcast as ‘the news.’ That’s why Ailes is a genius. He’s combined opinion and journalism in a wholly new way—one that blurs the distinction between the two.” Dickinson will write: “Fox News stands as the culmination of everything Ailes tried to do for Nixon back in 1968. He has created a vast stage set, designed to resemble an actual news network, that is literally hard-wired into the homes of millions of America’s most conservative voters. GOP candidates then use that forum to communicate directly to their base, bypassing the professional journalists Ailes once denounced as ‘matadors’ who want to ‘tear down the social order’ with their ‘elitist, horse-dung, socialist thinking.’ Ironically, it is Ailes who has built the most formidable propaganda machine ever seen outside of the Communist bloc, pioneering a business model that effectively monetizes conservative politics through its relentless focus on the bottom line.” Former Bush speechwriter David Frum will observe: “Republicans originally thought that Fox worked for us. Now we’re discovering that we work for Fox.” [New York Magazine, 5/22/2011; Rolling Stone, 5/25/2011]

Entity Tags: Eric Burns, Tim Dickinson, Neil Cavuto, Dan Cooper, Steve Doocy, Joe Peyronnin, John Moody, David Frum, Sean Wilentz, News Corporation, Scott McClellan, Jack Welch, Tony Snow, MSNBC, Brit Hume, Television News Incorporated, Ronald Reagan, Roger Ailes, CNN, Fox News, CNBC, George Herbert Walker Bush, Sean Hannity, Neil Chenoweth, Ed Rollins, William Jefferson (“Bill”) Clinton, Bill O’Reilly, Nixon administration, Dan Rather, Bob Wright, Rupert Murdoch

Timeline Tags: Domestic Propaganda

David Bossie.David Bossie. [Source: C-SPAN]David Bossie, an investigator for Representative Dan Burton (R-IN), is fired from his position. Bossie recently leaked transcripts of prison conversations featuring former Clinton administration official Webster Hubbell, who will be convicted of defrauding clients and sentenced to prison in 2004. Bossie fraudulently edited the transcripts to have Hubbell imply that First Lady Hillary Clinton broke the law while the two worked together in an Arkansas law firm. Bossie cut out portions of Hubbell’s conversations exonerating her from any wrongdoing, and sometimes rewrote Hubbell’s words entirely. In response to the controversy, House Speaker Newt Gingrich (R-GA) says of Burton and the House Committee on Oversight and Government Reform, “I’m embarrassed for you, I’m embarrassed for myself, and I’m embarrassed for the [House Republican] conference at the circus that went on at your committee.” (In late April, Burton had called President Clinton a “scumbag,” further embarrassing Gingrich and the Republican leadership.) Bossie came to Burton’s staff from Citizens United (CU), which he joined in 1994 and soon rose to become director of government relations and communications. In 1988, as a member of Floyd Brown’s Presidential Victory Committee (PVC), Bossie helped produce the infamous Willie Horton ad (see September 21 - October 4, 1988). In 1992, as executive director of the PVC, Bossie oversaw the release of a fundraising letter accusing then-presidential candidate Bill Clinton of having an affair with an Arkansas woman, for use in an ad that falsely suggested it was the product of President Bush’s re-election campaign. Then-President Bush accused the PVC of engaging in “filthy campaign tactics,” and his son and campaign aide George W. Bush sent a letter asking donors not to give to the organization. Bossie has encouraged Burton to open an investigation into the suicide of Clinton administration aide Vince Foster (alleging that Foster was murdered as part of some unspecified White House plot, or perhaps an Israeli intelligence “black op”). While an aide to Senator Lauch Faircloth (R-NC), Bossie was found to have tried to intimidate a federal judge during a Whitewater-related investigation. Bossie has earned a reputation as a “Whitewater stalker,” combing Arkansas for “evidence” of crimes by the Clintons, and repeatedly making false and lurid allegations against the president and/or his wife. For a year, Bossie has promised that Burton’s committee would soon produce evidence of Chinese espionage and White House collusion, but any evidence of such a scandal has never been produced. A former lawyer for the Oversight Committee, John Rowley, has called Bossie’s actions “unrelenting self-promoti[on]” and challenged Bossie’s competence. Bossie says his transcripts were accurate (though the tapes of Hubbell’s conversations prove he is wrong), and blames committee Democrats for the controversy. [WorldNetDaily, 5/7/1998; Salon, 5/7/1998; Media Matters, 5/11/2004] WorldNetDaily reporter David Bresnahan writes that according to his sources, Bossie “was either extremely incompetent or was intentionally trying to sabotage” Burton’s investigations into the Clinton administration. Bresnahan also says that Burton allowed Bossie to resign instead of firing him, as other media sources report. [WorldNetDaily, 5/7/1998]

Entity Tags: Floyd Brown, David Bresnahan, Dan Burton, Clinton administration, Citizens United, William Jefferson (“Bill”) Clinton, Webster Hubbell, Presidential Victory Committee, David Bossie, House Committee on Oversight and Government Reform, John Rowley, Hillary Clinton, Newt Gingrich, George W. Bush, Vince Foster

Timeline Tags: Civil Liberties

John Prescott Ellis.John Prescott Ellis. [Source: Bush-Clinton Fraud (.com)]Fox News chairman Roger Ailes (see October 7, 1996), a Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), chooses an unlikely reporter to anchor Fox’s election night coverage: John Prescott Ellis, a freelance Republican political adviser and the first cousin of George W. Bush (R-TX), the Republican presidential candidate. (Ellis is the son of George Herbert Walker Bush’s sister, Nancy Ellis.) Ellis was originally hired to cover the party primaries. A later study of voting patterns by the University of California will determine that in areas where voters have access to Fox News, the network’s relentless pro-Bush coverage shifts some 200,000 votes from Democrat Al Gore (D-TN) to Bush, but Ailes wants to make sure his network’s coverage is favorable to Bush, and has always had Ellis in mind for the election night anchor position, for which he specifically gives Ellis a 30-day contract. Ellis is very close to Bush’s brother Jeb Bush (R-FL), the sitting governor of Florida (“Jeb” is an acronym for his full name, John Ellis Bush). Ellis recused himself from campaign coverage in a June 1999 Boston Globe column, defending George W. Bush from allegations of cocaine use, calling the Clinton-Gore administration “morally berserk,” and telling his readers, “There is no way for you to know if I am telling you the truth about George W. Bush’s presidential campaign, because in his case, my loyalty goes to him and not to you.” Instead of this posing an ethical dilemma or being seen as a conflict of interest at Fox, Ellis is Ailes’s first and only choice to anchor the network’s election coverage. (Ailes will later tell a February 2001 House committee hearing, “We at Fox News do not discriminate against people because of their family connections”—see February 14, 2001.) [Washington Post, 11/14/2000; Salon, 11/15/2000; Observer, 11/19/2000; Associated Press, 12/11/2000; Buffalo Beat, 12/14/2000; Nation, 11/6/2006; New York Magazine, 5/22/2011] Ellis will pre-emptively call the election for Bush, sparking the Florida recount controversy and helping propel his cousin into the White House (see November 7-8, 2000). In a response to testimony in the same February 2001 House committee hearing, Joan Konner, a journalism professor who will lead a CNN-commissioned independent study of the problems in that network’s election night coverage, will call Ellis’s hiring a substantial breach of journalistic ethics and standards. “If John Ellis had, indeed, made comments stating that his loyalties to the Bush family superceded any commitment he has to his profession or his employer, then I would judge that to be not only a perceived conflict-of-interest but a real conflict-of-interest for a journalist,” she will write in a letter to Representative John Dingell (D-MI). “While that does not disqualify an individual from any position as a journalist, it would, in my judgement, disqualify that person for any decision-making role involving reporting on his relatives during an election. Often friends and relatives are hired by journalism organizations because of their connections to the newsmakers. Their access to sources makes them valuable to the organization. However, the news organization should take every precaution against placing such an individual in an assignment that could result in bias in reporting.” [House of Representatives, Committee on Energy and Commerce, 2/14/2001]

Entity Tags: John Ellis (“Jeb”) Bush, Fox News, Boston Globe, Albert Arnold (“Al”) Gore, Jr., George W. Bush, John Dingell, Roger Ailes, Nancy Ellis, Joan Konner, John Prescott Ellis

Timeline Tags: 2000 Elections, Domestic Propaganda

Judith Regan (left) and Roger Ailes.Judith Regan (left) and Roger Ailes. [Source: Business Insider]Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), becomes embroiled in a legal conflict involving former New York Police Commissioner Bernard Kerik and his mistress, Judith Regan, a book editor for another arm of Fox News’s parent company News Corporation (NewsCorp). Ailes learns that Kerik has commandeered an apartment overlooking the site of the devastated World Trade Center, intended for the use of rescue and recovery workers, as a “love nest” for his trysts with Regan. Ailes is a close friend and political ally of former New York Mayor Rudolph Giuliani, who recommended Kerik to head the Department of Homeland Security. Kerik is already being pilloried in the press for a number of other ethical and perhaps even criminal activities, and is being vetted for the DHS slot. Ailes and Giuliani do not want the Kerik-Regan affair, and the commandeered apartment, to come to the public’s notice. Court documents later say that Ailes “told Regan that he believed she had information about Kerik that, if disclosed, would harm Giuliani’s presidential campaign.” Ailes “advised Regan to lie to, and to withhold information from, [federal] investigators concerning Kerik.” The attempted cover-up will later be brought to light when NewsCorp fires Regan in 2006, and she brings a wrongful-termination suit that secures a $10.75 million settlement. Regan will not identify Ailes by name, only as a “senior executive” for NewsCorp, but other documents accidentally made public will reveal Ailes’s identity. Reportedly, Regan has her telephone conversations with Ailes on tape. NewsCorp will later claim that Regan has sent it a letter stating that “Mr. Ailes did not intend to influence her with respect to a government investigation.” Regan’s lawyer will say that NewsCorp’s claim does not reflect the entirety of Regan’s letter. Kerik himself will withdraw his name from consideration, and will later be sentenced to four years in prison for tax fraud. [New Republic, 2/24/2011; New York Daily News, 2/24/2011; New York Times, 2/25/2011; New York Magazine, 5/22/2011]

Entity Tags: Fox News, Bernard Kerik, Rudolph (“Rudy”) Giuliani, News Corporation, US Department of Homeland Security, Roger Ailes, Judith Regan

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The Federal Election Commission (FEC) dismisses the complaint “Citizens United v. Michael Moore and Fahrenheit 9/11.” The conservative lobbying group Citizens United (CU—see (May 11, 2004)) had complained to the Federal Election Commission (FEC) that liberal documentarian Michael Moore released a movie, Fahrenheit 9/11 (see June 25, 2004), that was so critical of the Bush administration that it should be considered political advertising. If the movie is indeed political advertising, under federal law it cannot be shown within 30 days before a primary election or 60 days before a general election. The FEC dismisses the complaint, finding no evidence that the movie’s advertisements had broken the law. The movie’s distributors, Lions Gate, assure the FEC that they do not intend to advertise the movie during the time periods given under the law. [Federal Election Commission, 8/6/2004; Moneyocracy, 2/2012] In the aftermath of the FEC decision, CU leaders Floyd Brown (see September 21 - October 4, 1988) and David Bossie will decide that they can do what Moore did, and decide to make their own “documentaries.” Bossie realized after Fahrenheit 9/11 aired that it, and the television commercials promoting it, served two purposes—attacking President Bush and generating profits. Having already conducted an examination of the career of former First Lady Hillary Clinton (D-NY), now a sitting senator with presidential aspirations, the organization will decide to make its first “feature film” about her (see January 10-16, 2008). [New Yorker, 5/21/2012]

Entity Tags: Hillary Clinton, Citizens United, Bush administration (43), David Bossie, Floyd Brown, Michael Moore, Federal Election Commission, Lions Gate

Timeline Tags: Civil Liberties, 2004 Elections

Fox News talk show host Sean Hannity claims, falsely, that former vice president and Democratic presidential candidate Al Gore “brought Willie Horton to the American people.” Hannity is referring to the infamous “Willie Horton” ad of the 1988 presidential campaign, a Republican campaign strategy that claimed African-American Willie Horton was released and went on to rape a white woman by Democratic presidential candidate Michael Dukakis (see September 21 - October 4, 1988). Hannity’s statement comes in response to a recent citation of the Horton ad by Princeton University professor Cornel West, who cited the ad as an example of the Republican Party’s political exploitation of race. Hannity notes correctly that in the 1988 Democratic presidential primaries, Gore asked Dukakis about “weekend passes for convicted criminals,” referring to the Massachusetts furlough program that freed Horton. However, Gore never mentioned Horton at all. The first national mention of Horton came in the ads released by the Bush campaign and by an ostensibly independent conservative organization, the National Security Political Action Committee (NSPAC). According to progressive media watchdog organization Media Matters, Hannity has made similar claims about Gore first bringing up Horton in the past. [Media Matters, 11/10/2004]

Entity Tags: Sean Hannity, William (“Willie”) Horton, Fox News, Albert Arnold (“Al”) Gore, Jr., Cornel West, Republican Party, National Security Political Action Committee, Michael Dukakis

Timeline Tags: Domestic Propaganda

US News and World Report senior writer Michael Barone accuses Democratic pollster Anna Greenberg of “blood libel on the American people” in response to Greenberg’s claim that the 1988 Bush campaign ads featuring convicted murderer Willie Horton were examples of “racial politics” (see September 21 - October 4, 1988). The progressive media watchdog organization Media Matters will note that the phrase “blood libel” specifically denotes accusations that a particular group, often Jews, practices human sacrifice, and cites one famous (and entirely false) allegation that “Jews kill Christian and Muslim children and use their blood to make Passover matzohs.” Barone and Greenberg are panelists on the evening’s edition of The Kalb Report, a panel discussion on C-SPAN hosted by journalist and author Marvin Kalb. The topic of the current discussion is “A Post-Election Analysis: Values, Religion, Politics, and the Media.” Greenberg calls the Horton ads examples of “racial politics in the 1980s,” to which Barone says in response: “I think this whole Willie Horton thing is a slur on the American people. The argument has been made by Democrats and liberals that the Bush campaign in ‘88 supposedly showed pictures of this man. It did not. There was an independent expenditure ad that did. But they did not. They showed white prisoners in the ad. And the argument against [1988 Democratic presidential candidate] Michael Dukakis, which he never effectively countered because there is no effective counter, is that giving furlough to people who have life without parole is a position that Dukakis defended over 11 years as governor of Massachusetts or governor candidate, is a crazy law, and he supported it over 11 years. You don’t have to be a racist to want a murderer, whatever his race, to stay in jail and not be allowed outside on the weekend. To say that the American people were racist and they just want black people in, is blood libel on the American people.” Barone is incorrect in saying that Horton’s picture was never used in the ads (it was not used in official Bush campaign ads, but it was used in ads by purportedly “independent” organizations supporting the Bush candidacy), and he fails to note that while Dukakis indeed supported the Massachusetts furlough law that allowed Horton the freedom to commit felonies even after being sent to jail for murder, he did not enact the law. Media Matters will note that the Horton ads have long been accepted as strong examples of racial politics, including a 1995 statement from Secretary of State Colin Powell who called the ads “racist.” [Media Matters, 11/17/2004]

Entity Tags: Media Matters, Anna Greenberg, Colin Powell, Michael Barone, George Herbert Walker Bush, William (“Willie”) Horton, Marvin Kalb, Michael Dukakis

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Fox News talk show host Sean Hannity and conservative radio host Laura Ingraham repeat the long-debunked claim that former vice president and Democratic presidential candidate Al Gore first mentioned convicted murderer and rapist Willie Horton in the context of a political campaign. Hannity and Ingraham are referring to the infamous “Willie Horton” ad of the 1988 presidential campaign, a Republican campaign strategy that falsely claimed African-American Willie Horton was released and went on to rape a white woman by Democratic presidential candidate Michael Dukakis (see September 21 - October 4, 1988). Responding to a Democratic political strategist’s citation of the Horton ad as an example of Republican political appeals to racism, Ingraham, a guest on Hannity’s show, says the Horton ad “was Al Gore’s idea,” and Hannity says, “Al Gore brought up Willie Horton in the first—in the [Democratic] primary.” As has long been proven, Gore never mentioned Horton in the 1988 Democratic presidential primaries; instead, it was the Bush-Quayle campaign that introduced Horton to the American public. [Media Matters, 2/16/2005] Hannity has charged Gore with first bringing up Horton before (see November 9, 2004).

Entity Tags: Michael Dukakis, Sean Hannity, Albert Arnold (“Al”) Gore, Jr., Fox News, William (“Willie”) Horton, Laura Ingraham

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), realizes that Senator Barack Obama (D-IL) is going to win the upcoming presidential election (see November 4, 2008). In preparation, Ailes begins hiring an array of conservatives to join his network (see November 3, 2003, July 2004, and October 26, 2009), many of whom he intends to groom for the 2012 presidential race. By the time the election is over, Ailes will have hired Karl Rove, the Bush administration’s political guru, and former Governor Mike Huckabee (R-AR), an unsuccessful Republican presidential candidate. (Ailes is able to woo both Rove and Huckabee away from CNN, which also offers them positions as paid commentators.) Soon, Ailes will hire several more possible Republican contenders, including the Republican vice-presidential candidate Sarah Palin (R-AK), former House Speaker Newt Gingrich (R-GA), former Senator Rick Santorum (R-PA), and former UN Ambassador John Bolton. Ailes fully intends to use Fox News as a platform for launching Republican presidential bids (see May 22, 2011), but his decision to hire Rove, Huckabee, Palin, and the others is also business-driven. A close friend of his will explain: “It would be easy to look at Fox and think it’s conservative because Rupert [Murdoch, the media executive who owns the Fox networks] and Roger are conservative and they program it the way they like. And to a degree, that’s true. But it’s also a business. And the way the business works is, they control conservative commentary the way ESPN controls the market for sports rights. If you have a league, you have a meeting with ESPN, you find out how much they’re willing to pay, and then everyone else agrees to pay the same amount if they want it.… It’s sort of the same at Fox. I was surprised at some of what was being paid until I processed it that way. If you’re ABC and you don’t have Newt Gingrich on a particular morning, you can put someone else on. But if you’re Fox, and Newt is moving and talking today, you got to have him. Otherwise, your people are like: ‘Where’s Newt? Why isn’t he on my channel?’” Ailes met secretly with Palin in September 2008, and will continue to court her for Fox after the campaign, even loaning her a private jet owned by Murdoch’s News Corporation. CNN will decline to offer her a position, and Ailes, through programming chief Bill Shine, will negotiate a three-year, $3 million deal to have Palin as a regular contributor and a host of prime-time specials. Amid all of this, Ailes does not want Fox News to be seen as an arm of the Republican Party (see December 2002 and October 11, 2009). [New York Magazine, 5/22/2011] In 2010, the press will report that Fox News has “exclusive rights” to broadcast and interview four presumed 2012 Republican candidates, Palin, Gingrich, Huckabee, and Santorum (see September 27, 2010).

Entity Tags: Mike Huckabee, CNN, Bill Shine, Fox News, Karl C. Rove, Newt Gingrich, Rupert Murdoch, News Corporation, John R. Bolton, Sarah Palin, Rick Santorum, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

FreedomWorks logo.FreedomWorks logo. [Source: FreedomWorks]The progressive news and advocacy site Think Progress profiles FreedomWorks, a conservative lobbying firm that uses the practice of “astroturfing” to press its agenda home. FreedomWorks is one of the organizations behind the anti-tax “tea party” movement (see April 8, 2009). The organization denies that it is “astroturfing”—creating fake “citizens groups” that purport to be spontaneously organized grassroots organizations—and compares its work to that of liberal activism group MoveOn.org. However, Think Progress notes that MoveOn is a citizen-organized group, while FreedomWorks is headed by former Republican activists and corporate officials, and is funded by oil, energy, and tobacco companies. Former House Majority Leader Dick Armey and current Washington lobbyist (R-TX) leads FreedomWorks. [Think Progress, 4/14/2009]
'Amateur-Looking' Astroturfing Sites - Last year, the Wall Street Journal exposed FreedomWorks’ use of “amateur-looking” Web sites for its “astroturf” groups to bolster their credibility as purported “citizen groups” pushing for corporate interests (see May 16, 2008). [Think Progress, 4/14/2009]
Represented by PR Firm with GOP Links - FreedomWorks is represented by the Washington public relations firm Shirley & Banister Public Affairs. Shirley & Banister also represents conservative organizations such as the National Rifle Association, Citizens United, news outlet Human Events, and organizer Richard Viguerie’s direct-mail firm. (It also represents the Bradley Foundation, a conservative funding organization that in 2008 gave $25,000 to both FreedomWorks and Americans for Prosperity [AFP], gave FreedomWorks $75,000 in 2009, and is considering a grant request from AFP.) One of Shirley & Banister’s partners is Craig Shirley, a veteran Republican PR operative who helped develop the overtly racist 1988 “Willie Horton” political ad (see September 21 - October 4, 1988). Progressive MSNBC host Rachel Maddow tells her audience: “This is a perfect system for the Republican Party. It’s a constant feedback loop. The Republican Party activists stir up fear and anger on the Internet… Fearful, angry people go to town hall events and then Republican Party officials say they are just responding to that anger and they have no idea where it came from. It’s [a] perfect cycle. Rile them up with made-up stuff and then sympathize with them that are so riled.” [MSNBC, 8/14/2009; MSNBC, 8/17/2009]
Led by Millionaires - Three of FreedomWorks’ most prominent senior officials are millionaires. Armey makes over $500,000 a year working for the organization, and lives in a Texas home valued at $1.7 million. FreedomWorks president Matthew Kibbe lives on Capitol Hill in Washington, DC, in a home valued at $1.17 million. Board member Steve Forbes, the billionaire publisher of Forbes magazine, lives in a New Jersey home valued at $2.78 million, owns a chateau in France, and recently sold a private island in Fiji and a palace in Morocco. [Wall Street Journal, 5/16/2008]
FreedomWorks Supports Armey's Lobbying Efforts - Armey’s lobbying firm, DLA Piper, represents pharmaceutical firms such as Bristol-Myers Squibb, medical device supplier SleepMed, health care provider Metropolitan Health Networks, and another pharmaceutical firm, Medicines Company. One member of FreedomWorks’s board of directors is Richard Stephenson, the founder and chairman of Cancer Treatment Centers of America. He is also the president of International Capital and Management Company, which runs a hospital consulting company. The president of FreedomWorks is Matt Kibbe, the former senior economist for the Republican National Committee and the former chief of staff for Representative Dan Miller (R-FL). FreedomWorks is organizing protests against health care reform that would cut into pharmaceutical firms’ profits. DLA Piper represents a number of life insurance firms; FreedomWorks has organized support for the deregulation of the insurance industry. DLA Piper represents not only several American oil firms, but also Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, prime minister of the United Arab Emirates (UAE), on energy related issues such as maintaining the close ties between the US and the UAE. US oil firms are deeply involved in the UAE’s oil industry. [Center for Responsive Politics, 2009; Think Progress, 4/14/2009; MSNBC, 8/12/2009] In August 2009, after reporting on FreedomWorks, MSNBC host Rachel Maddow will tell her audience: “Washington lobbyists and health care executives and former Republican Party officials have just as much a right to shout down the policy debate about health care reform as anyone else does. These folks have just as much a right to try to derail this entire process as anyone else does. But we have a right to know who they are and who is paying them for their efforts. These guys are pros. This is an industry. This is beltway politics being organized and played out in town halls across the country.” [MSNBC, 8/12/2009] DLA Piper has also received $830,000 this year, so far, from the pharmaceutical firm Medicines Company; the same firm paid DLA Piper $1.5 million in 2008. [MSNBC, 8/7/2009]
FreedomWorks Lobbying on Behalf of DLA Piper? - In August 2009, Maddow will ask, “[W]hy are DLA Piper’s clients relevant?” She answers herself, “There appears to be some pretty good evidence that when you pay Dick Armey’s lobbying firm, DLA Piper, you get what Dick Armey’s grassroots organization FreedomWorks does.” In the first half of 2007, the American Council of Life Insurers paid DLA Piper $100,000 to lobby on its behalf. During that time span, FreedomWorks began lobbying Congress on a “grassroots” basis to deregulate the life insurance industry. Maddow will sarcastically ask: “And, of course, perhaps it is just mere coincidence that FreedomWorks happened to have a newfound, ideological, purist grassroots commitment to life insurance deregulation at the same time the American Council of Life Insurers hired Dick Armey’s lobbying firm. It could just be a coincidence. Could be, right?” In 2006, DLA Piper began lobbying for the Senado de Republica, the Mexican Senate, for the purpose of “enhancing US-Mexico relations.” At the same time, FreedomWorks began promoting itself as “one of the few organizations willing to aggressively promote meaningful immigration reform.” In 2004, during the Bush administration’s push to privatize Social Security, a single mom from Iowa was introduced at a White House economic conference as a supporter of privatization. That mom was a FreedomWorks employee. Maddow will say: “This is how FreedomWorks does their work. They try to create the impression that their just regular grassroots Americans without any financial or political interests in the outcome of these policy fights.” [MSNBC, 8/12/2009]

Entity Tags: MoveOn (.org), Steve Forbes, Think Progress (.org), Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Wall Street Journal, Matt Kibbe, Bristol-Myers Squibb, DLA Piper, Medicines Company, FreedomWorks, Dick Armey

Timeline Tags: US Health Care, Domestic Propaganda, 2010 Elections

Former House Speaker Newt Gingrich (R-GA), widely considered a likely candidate for the presidency in 2012, lambasts current Speaker Nancy Pelosi (D-CA) for her recent complaints about the CIA never briefing her about the Bush administration’s use of torture. “I think she has lied to the House, and I think that the House has an absolute obligation to open an inquiry, and I hope there will be a resolution to investigate her. And I think this is a big deal. I don’t think the speaker of the House can lie to the country on national security matters,” Gingrich says. Gingrich then launches a personal attack (see September 20, 1990) on Pelosi, saying: “I think this is the most despicable, dishonest, and vicious political effort I’ve seen in my lifetime. She is a trivial politician, viciously using partisanship for the narrowist of purposes, and she dishonors the Congress by her behavior.… Speaker Pelosi’s the big loser, because she either comes across as incompetent or dishonest. Those are the only two defenses. The fact is she either didn’t do her job, or she did do her job and she’s now afraid to tell the truth.” [ABC News, 5/15/2009] Former Senator Bob Graham (D-FL), who chaired the Senate Intelligence Committee, also says the CIA lied to him about the Bush administration’s use of torture. He says that the CIA’s records about its briefings of Graham and Pelosi conflict with his own records of his briefings by intelligence officials, and he has no recollection of ever being briefed about “any of the sensitive programs such as the waterboarding or other forms of excessive interrogation.” [Huffington Post, 5/14/2009]

Entity Tags: Newt Gingrich, Daniel Robert (“Bob”) Graham, Central Intelligence Agency, Nancy Pelosi

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2010 Elections

On NBC’s Today show, former House Speaker Newt Gingrich (R-GA), widely expected to mount a presidential bid in 2012, tells an NBC audience that “tea party” leaders “understand that in the end their job is to help defeat Harry Reid and Nancy Pelosi.” Gingrich tells interviewer Matt Lauer that it would be a “disaster” if the “tea party” movement split the base of the Republican party in the November elections, and would “guarantee… the re-election of Nancy Pelosi as speaker.” Pelosi (D-CA) and Reid (D-NV) are the leaders of Democrats in the House and Senate, respectively. [Media Matters, 4/6/2010] Gingrich has not hesitated to vilify Pelosi in the media (see May 15, 2009).

Entity Tags: Harry Reid, Newt Gingrich, Nancy Pelosi

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), calls President Obama a “socialist,” and says the campaign contributions by Fox News’s parent company are legal and ethical. Of Obama, Ailes says: “The president has not been very successful. He just got kicked from Mumbai to South Korea, and he came home and attacked Republicans for it. He had to be told by the French and the Germans that his socialism was too far left for them to deal with.… He just has a different belief system than most Americans.” Fox News does not “single out” Obama for criticism, Ailes claims, but is merely “more direct” in its reporting. Ailes says Fox is correct in painting Obama as an anti-American who harbors secret sympathies for Islamist terrorists; it is the other news outlets that fear to report the “truth.” Most of the press is “in love” with Obama, he says. Ailes says Fox’s ratings boost since the Obama election (see November 4, 2008) has nothing to do with the network’s relentless criticism of Obama and the White House. Fox currently leads both of its cable news competitors, CNN and MSNBC, in ratings. He says that he was “totally surprised” when Fox News’s parent, News Corporation (often abbreviated NewsCorp), donated $2 million to Republican campaign organizations (see June 24, 2010 and After and September 30, 2010), but says NewsCorp owner Rupert Murdoch has the right to donate money to whichever organization or candidate he chooses. As for criticism of the donations, Ailes says he knew that “lefties would use it to immediately try to damage Fox News.” [Daily Beast, 11/16/2010] Fox News commentators and hosts have frequently tarred Obama and his advisors as socialists, “Stalinists,” and “Marxists” (see October 27, 2008, January 2009, March 17, 2009, March 29, 2009, April 1-2, 2009, May 13, 2009, May 28, 2009, September 1, 2009, January 27, 2010, May 19, 2010, September 18, 2010, September 29, 2010, and October 26, 2010).

Entity Tags: Fox News, Barack Obama, Rupert Murdoch, Roger Ailes, News Corporation

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Four of Fox News’s presumptive presidential candidates. Clockwise from upper left: Sarah Palin, Newt Gingrich, Rick Santorum, and Mike Huckabee.Four of Fox News’s presumptive presidential candidates. Clockwise from upper left: Sarah Palin, Newt Gingrich, Rick Santorum, and Mike Huckabee. [Source: Huffington Post]New York Magazine reporter Gabriel Sherman profiles Fox News chairman Roger Ailes (see October 7, 1996), who also serves as a Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988). According to close friends and advisers to Ailes interviewed by Sherman, Ailes wants far more than the continued ratings and advertiser success of Fox News—he wants the network to steer one of its own into the White House in 2012 (see October 2008). He is tremendously influential; a Republican strategist tells Sherman: “You can’t run for the Republican nomination without talking to Roger. Every single candidate has consulted with Roger.”
Letdown? - Ailes has been keenly disappointed in the results of his network’s official and unofficial candidates so far. Former Alaska governor and Fox commentator Sarah Palin (see September 15-16, 2010), who has not yet announced her candidacy for the Republican presidential nomination, is polling at around 12 percent among Republican voters. Official presidential candidates Newt Gingrich, the former speaker of the House, and Rick Santorum, a former senator, who both are commentators for Fox, have even lower numbers, at 10 percent and 2 percent respectively. Ailes has asked Governor Chris Christie (R-NJ), who is not a Fox employee, to run; until recently, Fox News was enthusiastically promoting the putative presidential run of billionaire “birther” Donald Trump (see March 17, 2011). Ailes has envisioned General David Petraeus as a potential candidate, but Petraeus has instead accepted the post of CIA director. “He thinks things are going in a bad direction,” says a Republican close to Ailes. “Roger is worried about the future of the country. He thinks the election of [President] Obama is a disaster.” None of the current crop of candidates meets Ailes’s expectations. Ailes is particularly disappointed in Palin; according to the same Republican, Ailes considers her “an idiot”: “He thinks she’s stupid. He helped boost her up. People like Sarah Palin haven’t elevated the conservative movement.” After Democratic Representative Gabrielle Giffords was shot in January 2011, and other media outlets focused on Palin’s use of gunsight graphics to “target” Giffords and other vulnerable Democrats in the 2010 election (see March 24, 2010), according to Sherman, “Ailes recognized that a Fox brand defined by Palin could be politically vulnerable.” After the Giffords shooting, Ailes told an interviewer, “I told all of our guys, ‘Shut up, tone it down, make your argument intellectually.’” Ailes was infuriated when Palin refused his advice to remain quiet until after the memorial service, and accused her critics of committing “blood libel,” a phrase often seen as anti-Semitic. The problem with Palin was further exacerbated when she argued about the amount of work Fox expects her to do: she does not want to host special broadcasts or other tasks the network expects of her. In March 2011, Fox suspended the contracts of Gingrich and Santorum so they could run their campaigns without legal or ethical entanglements. Shortly thereafter, Huckabee chose to remain at Fox and abandon his plans for a primary challenge. The network is still waiting for Palin’s decision whether to run for president.
Creation of the Tea Party - While Ailes and Fox News did not directly create the “tea party” “grassroots” movement, Ailes was involved in its creation and promotion from its outset (see February 19, 2009, February 27, 2009, and April 15, 2009). Ailes has always been somewhat leery of having Fox News too closely associated with the burgeoning movement (see March 13, 2009 and After, March 23-24, 2009, April 2, 2009, April 6-7, 2009, April 6-13, 2009, April 8, 2009, April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, May 13-14, 2009, July 28, 2009, August 3, 2009, August 28, 2009, September 12, 2009, and September 12, 2010), and at one point banned Fox News host Sean Hannity from hosting a tea party rally. However, according to Sal Russo, a former Reagan aide and the founder of the national Tea Party Express tour, “There would not have been a tea party without Fox.” Fox News has promoted a number of successful “tea party” candidates (see May 14, 2008 - February 2010), including former host John Kasich (see March 27, 2008 - June 1, 2009 and After), who won the Ohio gubernatorial election in 2010. Before that election, Gingrich, still a Fox News commentator at the time, said that he was confident the “tea party” would evolve into “the militant wing of the Republican Party” (see April 21, 2010). Ailes used some of the same “astroturf” tactics (see February 27, 2009 and April 14, 2009) in developing the “tea party” as he did when he represented tobacco companies such as R.J. Reynolds, creating phony, seemingly independent “front” groups to push the “tea party” messages in the media. [New York Magazine, 5/22/2011]

Entity Tags: John Kasich, Donald Trump, David Petraeus, Christopher J. (“Chris”) Christie, Fox News, Gabrielle Giffords, Rick Santorum, Sal Russo, Gabriel Sherman, Newt Gingrich, Sean Hannity, Sarah Palin, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

A new “super PAC” aligned with presidential candidate Mitt Romney (R-MA) is being formed by a group of Romney backers and former Romney campaign aides, according to a report by the Washington Post. Super PACs are political organizations that exist to influence elections, which take unlimited amounts of outside money from donors, including individuals, unions, and corporations, and pool that money to advocate for or against a candidate (see March 26, 2010). By law, super PACs are supposed to operate independently of a candidate’s official campaign organization.
Restore Our Future - The Romney super PAC, “Restore Our Future” (ROF), is one of a number of such organizations created in the aftermath of the US Supreme Court’s Citizens United ruling (see January 21, 2010). Restore Our Future is apparently the first super PAC to form specifically in support of one of the 2012 presidential contenders, with the sole exception of Priorities USA Action, a super PAC in support of President Obama. ROF treasurer Charles R. Spies, who served as Romney’s general counsel in his 2008 presidential effort, refuses to disclose how much the organization has raised, or who is donating. Spies merely says: “This is an independent effort focused on getting Romney elected president. We will do that by focusing on jobs and his ability to fix the economy.” A Romney campaign aide says that a Federal Election Commission (FEC) filing coming up in July will show the organization having raised some $20 million. A major Romney donor who refuses to allow his identity to be revealed says, “We just want to show that we’ve got more dough than anyone.” The Romney campaign’s communication director, Gail Gitcho, says the campaign welcomes any outside support, and points to the Obama campaign as the largest fundraiser in the race, saying, “We are pleased that independent groups will be active in fighting this entrenched power [the Obama campaign] so the country can get back to work.”
Leaders of ROF - Members of the ROF board of directors include Spies; Carl Forti, political director for Romney’s 2008 campaign; and Larry McCarthy, a member of the Romney media team in 2008. Forti is the co-founder of the Black Rock Group consulting firm and the political director of American Crossroads, a conservative super PAC expected to raise over $120 million for candidates in 2012. Neither Forti nor American Crossroads will discuss the role played by Forti in both organizations. ROF actually registered itself with the FEC in October 2010, but has remained unaffiliated and essentially dormant until recent weeks. Now ROF officials are briefing top donors about the organization’s plans and fundraising goals. Former Obama spokesman Bill Burton, the head of Priorities USA Action, says: “I’m not surprised that there’s even more money coming into this race to help Mitt Romney. He’s a pretty deeply flawed candidate; he’s going to need all the help he can get.” Dave Levinthal of the Center for Responsive Politics says of the super PACs: “The outside groups are akin to the biggest booster club you can imagine for a college football team. The club can’t give cars or gifts to the players, but they can do everything else possible to support them.… It’s a brand-new way to play politics.” [Washington Post, 6/23/2011] The Post fails to note many of the details about ROF’s senior officials. According to the Public Campaign Action Fund, Spies is not only a lawyer and a consultant, but a registered lobbyist for Clark Hill PLC, representing a chain of luxury casinos. ROF’s address as listed on its FEC filings is the same as Clark Hill’s Washington, DC, office. The Action Fund observes, referring to the Republican primary and the number of wealthy donors lined up behind each major candidate, “While [ROF] officially can’t coordinate with the Romney campaign, having lobbyists on your side is definitely a good way to boost one’s standing in the so-called ‘wealth primary.’” [Public Campaign Action Fund, 6/23/2011] The liberal news Web site Think Progress will soon note that McCarthy is a veteran advertising creator for Republican candidates, and was one of the strongest creative forces behind the infamous 1988 “Willie Horton” ad, which many considered to be extraordinarily racist (see September 21 - October 4, 1988). In 2010, McCarthy served as a media strategist for the American Future Fund, which launched attack ads attempting to link Democrats to the Park 51 community center in Manhattan, deemed by conservatives as the “Ground Zero Victory Mosque” and mischaracterized as a monument celebrating the 9/11 attacks. Those ads were decried by many as being bigoted against Muslims. McCarthy has brushed off criticism of his ads, and said the fact-checking organizations that found his ads to be flawed suffered from a pro-Democratic bias. Think Progress reporter Lee Fang will write that when he tried to find the American Future Fund office in Iowa, the address listed for the group turned out to be a UPS mailbox in a strip mall near an airport. Fang will write, “With a record of such secrecy and racist, anything-goes campaign tactics, one can expect Romney’s new outside group to be just as ugly in the presidential race.” [Politico, 10/29/2010; Think Progress, 6/27/2011]

Entity Tags: Charles R. Spies, Washington Post, Willard Mitt Romney, Carl Forti, American Future Fund, American Crossroads, 2012 Obama presidential election campaign, US Supreme Court, Bill Burton, Think Progress (.org), Public Campaign Action Fund, Larry McCarthy, Gail Gitcho, Federal Election Commission, Dave Levinthal, Lee Fang, Restore Our Future, Priorities USA Action, Mitt Romney presidential campaign (2012)

Timeline Tags: Civil Liberties, 2012 Elections

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike