!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'October 28-30, 2008: Conservative Lobbying Group Releases Anti-Obama DVD in Five ‘Swing States’'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event October 28-30, 2008: Conservative Lobbying Group Releases Anti-Obama DVD in Five ‘Swing States’. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

David Bossie.David Bossie. [Source: C-SPAN]David Bossie, an investigator for Representative Dan Burton (R-IN), is fired from his position. Bossie recently leaked transcripts of prison conversations featuring former Clinton administration official Webster Hubbell, who will be convicted of defrauding clients and sentenced to prison in 2004. Bossie fraudulently edited the transcripts to have Hubbell imply that First Lady Hillary Clinton broke the law while the two worked together in an Arkansas law firm. Bossie cut out portions of Hubbell’s conversations exonerating her from any wrongdoing, and sometimes rewrote Hubbell’s words entirely. In response to the controversy, House Speaker Newt Gingrich (R-GA) says of Burton and the House Committee on Oversight and Government Reform, “I’m embarrassed for you, I’m embarrassed for myself, and I’m embarrassed for the [House Republican] conference at the circus that went on at your committee.” (In late April, Burton had called President Clinton a “scumbag,” further embarrassing Gingrich and the Republican leadership.) Bossie came to Burton’s staff from Citizens United (CU), which he joined in 1994 and soon rose to become director of government relations and communications. In 1988, as a member of Floyd Brown’s Presidential Victory Committee (PVC), Bossie helped produce the infamous Willie Horton ad (see September 21 - October 4, 1988). In 1992, as executive director of the PVC, Bossie oversaw the release of a fundraising letter accusing then-presidential candidate Bill Clinton of having an affair with an Arkansas woman, for use in an ad that falsely suggested it was the product of President Bush’s re-election campaign. Then-President Bush accused the PVC of engaging in “filthy campaign tactics,” and his son and campaign aide George W. Bush sent a letter asking donors not to give to the organization. Bossie has encouraged Burton to open an investigation into the suicide of Clinton administration aide Vince Foster (alleging that Foster was murdered as part of some unspecified White House plot, or perhaps an Israeli intelligence “black op”). While an aide to Senator Lauch Faircloth (R-NC), Bossie was found to have tried to intimidate a federal judge during a Whitewater-related investigation. Bossie has earned a reputation as a “Whitewater stalker,” combing Arkansas for “evidence” of crimes by the Clintons, and repeatedly making false and lurid allegations against the president and/or his wife. For a year, Bossie has promised that Burton’s committee would soon produce evidence of Chinese espionage and White House collusion, but any evidence of such a scandal has never been produced. A former lawyer for the Oversight Committee, John Rowley, has called Bossie’s actions “unrelenting self-promoti[on]” and challenged Bossie’s competence. Bossie says his transcripts were accurate (though the tapes of Hubbell’s conversations prove he is wrong), and blames committee Democrats for the controversy. [WorldNetDaily, 5/7/1998; Salon, 5/7/1998; Media Matters, 5/11/2004] WorldNetDaily reporter David Bresnahan writes that according to his sources, Bossie “was either extremely incompetent or was intentionally trying to sabotage” Burton’s investigations into the Clinton administration. Bresnahan also says that Burton allowed Bossie to resign instead of firing him, as other media sources report. [WorldNetDaily, 5/7/1998]

Entity Tags: Floyd Brown, David Bresnahan, Dan Burton, Clinton administration, Citizens United, William Jefferson (“Bill”) Clinton, Webster Hubbell, Presidential Victory Committee, David Bossie, House Committee on Oversight and Government Reform, John Rowley, Hillary Clinton, Newt Gingrich, George W. Bush, Vince Foster

Timeline Tags: Civil Liberties

The sanctuary of Trinity United Churco of Christ.The sanctuary of Trinity United Churco of Christ. [Source: Chocolate City (.cc)]PolitiFact, the nonpartisan, political fact-checking organization sponsored by the St. Petersburg Times, investigates claims that Democratic senator Barack Obama (D-IL), a presidential candidate, belongs to “a racist, anti-American church.” The investigation concludes that Obama’s church, Trinity United Church of Christ in Chicago, “teaches black empowerment, not racism, and that it claims Africa as its ethnic heritage.” Anonymous emails “ricocheting around the Internet” claim that Obama should not be president because his church is “anti-American” and “scary,” and, somewhat contradictorily, that Obama is not a Christian, but a “covert Muslim” (see December 19, 2007 and January 11, 2008). The emails began within hours of Obama’s Democratic primary win in the Iowa caucuses. One email declares: “If you look at the first page of their Web site, you will learn that this congregation has a nonnegotiable commitment to Africa. No where [sic] is AMERICA even mention [sic]. Notice too, what color you need to be if you should want to join Obama’s church… B-L-A-C-K!!!” PolitiFact writes: “It’s the latest salvo in the email wars—anonymous missives launched into cyberspace seeking to frighten voters away from presidential candidates in the guise of friendly warnings. Typically they use kernels of truth, then launch into falsehood.” Chicago historian Martin Marty, a white religious expert who has attended Trinity United services in the past, says: “There’s no question this is a distortion.… Whites are highly accepted. They don’t make a fuss over you, but you’re very much welcomed.” PolitiFact finds that Trinity United is one of the larger black “megachurches” in the US, preaches a message of black self-reliance, and has as its motto, “Unashamedly Black and Unapologetically Christian.” The church does have a “nonnegotiable commitment to Africa.” However, it has no racial standards for its members, and does have white and other non-black members. Obama is a member who has attended regularly for years, though with the travails of recent presidential campaigning, his attendance has fallen off in recent weeks. The main focus of the email vitriol, aside from Obama, is Trinity’s senior pastor Jeremiah A. Wright Jr., who preaches passionately and focuses on what he calls “black liberation theology.” Obama has written in his memoir, The Audacity of Hope, that it was Wright’s preaching that inspired him to convert from a secular agnosticism to Christianity during the 1980s. He titled his memoir after one of Wright’s sermons. PolitiFact finds, “Trinity’s commitment to Africa appears to be more a statement of philosophical orientation than of political support for any particular African country,” and notes that the church’s Web site states, “Just as those of Jewish heritage advocate on behalf of the state of Israel, and those of Irish heritage advocate on behalf of Ireland, and those of Polish descent for Poland, so must we of African descent care about the land of our heritage—the continent of Africa.” Divinity professor Dwight Hopkins, an African-American member of Trinity, describes the church as “highly evangelical and Bible-based.” The preaching, he says, tends to be “common-sense folk wisdom laced with theological sophistication.… There’s singing and shouting and people get happy. It’s an old-fashioned, mainstream down-home church that somehow is captured in this 8,000-person congregation.” John C. Green, a political science professor, says scholars do not view black liberation theology as racist, but some outsiders may hold that opinion. “A black empowerment theology could be seen as having a racist element because it isn’t neutral in regards to race,” he says. “The person who wrote this email obviously has very strong feelings about this.” In February 2007, Obama said of his church and his faith: “Commitment to God, black community, commitment to the black family, the black work ethic, self-discipline, and self-respect. Those are values that the conservative movement in particular has suggested are necessary for black advancement. So I would be puzzled that they would object or quibble with the bulk of a document that basically espouses profoundly conservative values of self-reliance and self-help.” In recent weeks, Obama has distanced himself somewhat from Wright and Trinity, because, his campaign says, he wishes to avoid bringing an overwhelming influx of media attention onto the church. The campaign said in a statement, “[B]ecause of the type of attention it was receiving on blogs and conservative talk shows, he decided to avoid having statements and beliefs being used out of context and forcing the entire church to defend itself.” Fox News talk show host Sean Hannity has called Trinity’s teachings “divisive,” and engaged in what PolitiFact calls “a spirited debate” with Wright on one of his broadcasts. Conservative ethicist Michael Cromartie agrees with Hannity, saying: “It’s too strong to call it racist but at the same time, it is a form of identity politics or identity theology, which insists you white people can come to this church, but you won’t get it.” Trinity has stated: “There is no anti-American sentiment in the theology or the practice of Trinity United Church of Christ. To be sure, there is prophetic preaching against oppression, racism, and other evils that would deny the American ideal.” Green is reminded of the 1960 presidential election, when many opponents of candidate John F. Kennedy attacked Kennedy for being Catholic. “But we didn’t have the Internet back then,” he says. “This kind of communication has always gone on, but it moves much faster now.” [St. Petersburg Times, 1/6/2008; St. Petersburg Times, 1/6/2008; St. Petersburg Times, 1/11/2008]

Entity Tags: Trinity United Church of Christ, Michael Cromartie, PolitiFact (.org ), Barack Obama, Sean Hannity, Dwight Hopkins, John C. Green, Jeremiah A. Wright Jr, Martin Marty

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A poster promoting ‘Hillary: The Movie.’A poster promoting ‘Hillary: The Movie.’ [Source: New York Times]The conservative lobbying group Citizens United (CU—see May 1998 and (May 11, 2004)) releases a film entitled Hillary: The Movie. The film is a lengthy diatribe attacking the character and career of Senator Hillary Clinton (D-NY), a leading candidate for the Democratic presidential nomination. Large portions of the film are comprised of conservative critics launching attacks against the personalities and character of Clinton and her husband, former President Clinton. CU president David Bossie (see May 1998) says he based his film on a documentary, Fahrenheit 9/11, released in 2004 by liberal filmmaker Michael Moore (see August 6, 2004), and calls it “a rigorously researched critical biography” comparable to the material presented on political talk shows such as Meet the Press. [Washington Post, 3/15/2009; Moneyocracy, 2/2012] Bossie intended for the film to be released in late 2007 and impact the 2008 race in the same way that he believes Fahrenheit 9/11 impacted the 2004 race. A cable company made the film, at a cost of $1.2 million, available for free to viewers on “video on demand.” Bossie also scheduled a small theater run for the film, but his primary focus was always cable television and the accompanying television advertisements. Knowing the film will probably run afoul of campaign law, he hired lawyers, first James Bopp Jr. (a former member of the far-right Young Americans for Freedom—YAF—and the former general counsel for the National Right to Life Committee—see November 1980 and After) [New Yorker, 5/21/2012] and later Theodore B. Olson, the former solicitor general under the Bush administration. Olson will later say the film is “a critical biographical assessment” that provides “historical information about the candidate and, perhaps, some measure of entertainment as well.” The New York Times calls it “a scathingly hostile look at Mrs. Clinton” replete with “ripe voice-overs, shadowy re-enactments, and spooky mood music.” The film also contains interviews and material from mainstream media reporters, and interviews with figures such as former CIA agent Gary Aldrich, who wrote a “tell-all” book about the Clinton administration, and with Kathleen Willey, who has claimed that Bill Clinton once made an unwelcome sexual advance towards her. Reviewer Megan Carpentier of Radar Online will trounce the movie, saying that it “scrolls through more than a decade of press clippings and a treasure trove of unflattering pictures in its one-sided romp” and will advise potential viewers to watch it “while inebriated in the manner of your choosing, and only if you don’t pay $10 for the privilege.” [New York Times, 3/5/2009] Bossie claims the movie has nothing to do with the impending primary elections. CU intends to show the movie in a small number of theaters but primarily on “video on demand” cable broadcasts, with accompanying television advertisements. In return for a $1.2 million fee, a cable television consortium has agreed to make the movie freely available to its customers as part of what CU calls its “Election ‘08” series. (CU has another negative documentary on Clinton’s Democratic challenger Barack Obama in the works—see October 28-30, 2008—but apparently has no plans to air any documentaries on Republican candidate John McCain or any other Republican presidential candidates.) However, the Federal Election Commission (FEC) refuses to allow the film to be aired on cable channels, or advertised for theater release, because the FEC considers the film “electioneering” and thus subject to campaign finance law (see March 27, 2002) restrictions. Moreover, the film and its planned distribution are funded by corporate donations. [United States District Court for the District Of Columbia, 1/15/2008; Richard Hasen, 1/15/2008; New Yorker, 5/21/2012] Bossie claims the film takes no position on Clinton’s candidacy, and says that if he had to vote between Hillary Clinton and Barack Obama, he would vote for Clinton. [New York Times, 3/5/2009]
Court Fight - Bopp, CU’s original lawyer, decides to pursue the same general aggressive course that he took in a recent successful Supreme Court campaign finance case, the Wisconsin Right to Life (WRTL) decision (see Mid-2004 and After). The Hillary film was envisioned from the outset to serve multiple purposes: to advance conservative ideology, damage Clinton’s presidential chances (despite Bossie’s claims), and generate profits. Bopp knows that the FEC would likely classify the film as a political advertisement and not a work of journalism or entertainment (see August 6, 2004), and therefore would fall under campaign law restrictions. Before the film is officially released, Bopp takes the film to the FEC for a ruling, and when the FEC, as expected, rules the film to be “electioneering communication” that comes under campaign law restrictions, Bopp files a lawsuit with the Washington, DC, federal district court. The court rules in favor of the FEC judgment, denying CU its request for a preliminary injunction against the FEC’s ruling. The court specifically finds that the WRTL decision does not apply in this case. “[I]f the speech cannot be interpreted as anything other than an appeal to vote for or against a candidate, it will not be considered genuine issue speech even if it does not expressly advocate the candidate’s election or defeat,” the court states. The court also questions CU’s statement that the film “does not focus on legislative issues.… The movie references the election and Senator Clinton’s candidacy, and it takes a position on her character, qualifications, and fitness for office.” Film commentator Dick Morris has said of the film that it will “give people the flavor and an understanding of why she should not be president.” The court rules, “The movie is susceptible of no other interpretation than to inform the electorate that Senator Clinton is unfit for office, that the United States would be a dangerous place in a President Hillary Clinton world, and that viewers should vote against her.” (During arguments, Bopp says that the film is much like what a viewer would see on CBS’s evening news show 60 Minutes, and Judge Royce Lamberth laughs aloud, saying: “You can’t compare this to 60 Minutes. Did you read this transcript?” Other judges find it problematic that one of the film’s central “issues” is its assertion that Clinton is, in Bopp’s words, “a European socialist,” but still claims not to be overtly partisan.) [Mother Jones, 1/13/2008; United States District Court for the District Of Columbia, 1/15/2008; Richard Hasen, 1/15/2008; New Yorker, 5/21/2012]
Supreme Court Appeal - CU appeals the court’s decision directly to the Supreme Court. Bossie soon decides to replace Bopp with Olson, a far more prominent figure in conservative legal circles. Toobin will write: “Ted Olson had argued and won Bush v. Gore (see 9:54 p.m. December 12, 2000), and was rewarded by President Bush with an appointment as solicitor general. Olson had argued before the Supreme Court dozens of times, and he had a great deal of credibility with the justices. He knew how to win.” [Richard Hasen, 1/15/2008; New Yorker, 5/21/2012]
Previous Attempt - In September 2004, Bossie and CU attempted, without success, to release a similar “documentary” supporting President Bush and attacking Democratic presidential candidate John Kerry (D-MA) on television, just weeks before the presidential election. The FEC turned down the group’s request. The FEC did allow the film to be shown in theaters (see September 8, 2004 and September 27-30, 2004).
'Ten-Year Plan' - Bopp will later reveal that the lawsuit is part of what he will call a “10-year plan” to push the boundaries of campaign finance law, and that he urged Bossie and other CU officials to use the documentary as a “test case” for overturning the body of law (see January 25, 2010).

Entity Tags: William Jefferson (“Bill”) Clinton, Kathleen Willey, Megan Carpentier, Theodore (“Ted”) Olson, New York Times, Michael Moore, John McCain, Royce Lamberth, James Bopp, Jr, Dick Morris, Gary Aldrich, Barack Obama, Bush administration (43), Hillary Clinton, Citizens United, David Bossie, Federal Election Commission, Clinton administration

Timeline Tags: Civil Liberties, 2008 Elections

The Supreme Court dismisses an appeal by the political advocacy group Citizens United (CU) that argued the group’s First Amendment rights had been violated by the Federal Election Commission (FEC). The Court had agreed to hear CU’s case that it should be allowed to broadcast a partisan political documentary about Democratic presidential candidate Hillary Clinton, Hillary: The Movie, on cable television networks in the days before critical primary elections (see January 10-16, 2008). The Court did not rule on the merits of the case, but instead ruled that CU should have filed its case first with the federal appeals court in Washington. The ruling does not dismiss the case entirely, but makes it unlikely that the Court will rule on the campaign law issues surrounding the case (see March 27, 2002) before the November 2008 elections. Lawyer James Bopp, representing CU, says, “It is our intention to get the case expeditiously resolved on the merits in the district court, and then if we are unsuccessful there, to appeal” again to the Court. Bopp accuses Justice Department lawyers of trying to slow down the case to prevent it being resolved before the election. CU also wants to release a similar documentary about the other leading Democratic presidential contender, Barack Obama (D-IL—see October 28-30, 2008), in a similar fashion to its planned widespread release of the Clinton film. Justice Stephen Breyer, one of the Court’s more liberal members, says in the order dismissing the appeal that had the case been taken up, he would have affirmed the previous decision in favor of the FEC. None of the other justices made any public statement about the case. The case will be heard by the Washington, DC, federal appeals court. [Christian Science Monitor, 3/24/2008] The appeals court will find against CU, and the organization will reapply to the Court for a hearing, an application which will be granted (see March 15, 2009).

Entity Tags: James Bopp, Jr, Barack Obama, Citizens United, Federal Election Commission, Hillary Clinton, US Department of Justice, US Supreme Court, Stephen Breyer

Timeline Tags: Civil Liberties

Cover of ‘The Obama Nation’Cover of ‘The Obama Nation’ [Source: Threshold / FactCheck (.org)]Dr. Jerome Corsi, a conservative author and blogger who was deeply involved in the 2004 Swift Boat Veterans for Truth campaign to besmirch presidential candidate John Kerry (D-MA), publishes a book, The Obama Nation: Leftist Politics and the Cult of Personality. The title is a play on the word ‘abomination.’ In his book, Corsi, who writes for the conservative Web site WorldNetDaily and blogs at the extremist Free Republic, attacks Democratic presidential candidate Barack Obama in a fashion similar to that used against Kerry—combining fact, hyperbole, speculation, and outright falsehoods in an attempt to demean and disparage Obama’s character and professional career. The publisher, Threshold (a division of Simon and Schuster devoted to publishing conservative political works), calls the book “[s]crupolously sourced” and “[m]eticulously researched and documented…” Among other allegations, Corsi accuses Obama of growing up under the influence of Communist, socialist, and radical Islamic mentors; of deep and secretive affiliations with ‘60s radicals William Ayers and Bernadette Dohrn; of espousing what he calls “black liberation theology” through his former pastor, Reverend Jeremiah Wright; connections to socialists and radical Islamists in Kenya, his father’s home country; deep and criminal ties to Chicago real-estate mogul Tony Rezko; and an intent to, if elected president, implement what Corsi calls “far-left” domestic and foreign policies. [Simon and Schuster, 8/1/2008; New York Times, 8/12/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] The book debuts as number one on the New York Times bestseller list, propelled by large bulk sales (large buys by particular organizations designed to artificially elevate sales figures) and an intensive marketing campaign carried out on conservative talk radio shows. “The goal is to defeat Obama,” Corsi says. “I don’t want Obama to be in office.” [New York Times, 8/12/2008]
Allegations Roundly Debunked - Unfortunately for Corsi, his allegations do not stand up to scrutiny. FactCheck.org, a non-partisan “‘consumer advocate’ for voters” site run by the University of Pennsylvania’s Annenberg Public Policy Center, finds that Corsi’s book “is a mishmash of unsupported conjecture, half-truths, logical fallacies and outright falsehoods.” It “is not a reliable source of facts about Obama.” FactCheck notes: “Corsi cites opinion columns and unsourced, anonymous blogs as if they were evidence of factual claims. Where he does cite legitimate news sources, he frequently distorts the facts. In some cases, Corsi simply ignores readily accessible information when it conflicts with his arguments.” The organization notes that Threshold’s chief editor, Republican operative Mary Matalin, said the book was not political, but rather “a piece of scholarship, and a good one at that.” FactCheck responds: “The prominent display of Corsi’s academic title (he holds a Ph.D. in political science) seems clearly calculated to convey academic rigor. But as a scholarly work, The Obama Nation does not measure up. We judge it to be what a hack journalist might call a ‘paste-up job,’ gluing together snippets from here and there without much regard for their truthfulness or accuracy.” [FactCheck (.org), 2008; FactCheck (.org), 9/15/2008] The St. Petersburg Times’s PolitiFact finds, “Taken as a whole, the book’s primary argument is that Obama is a likely communist sympathizer with ties to Islam who has skillfully hidden his true agenda as he ruthlessly pursues elected office,” an argument that the organization concludes is wholly unsupported by Corsi’s arguments and sources. [St. Petersburg Times, 8/1/2008] And an Associated Press article finds the book a “collect[ion of] false rumors and distortions [designed] to portray Obama as a sort of secret radical who can’t be trusted.” [Associated Press, 8/16/2008]
Unreliable Sources - As reported by progressive media watchdog site Media Matters, Corsi’s sources are often unreliable: for example, his allegation that Obama’s father divorced his mother according to “Islamic sharia law” is based on a single and unverifiable post made by an anonymous blogger. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes that although Corsi points to his over 600 endnotes as proof of his “rigorous” sourcing, many of those endnotes refer to obscure, unverifiable Internet postings, blog posts, and opinion columns. Four of Corsi’s sources refer to his own work. “Where Corsi does cite news sources,” the site says, “he sometimes presents only those that are consistent with his case while ignoring evidence that doesn’t fit the picture he paints.” [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Demonstrably False Claims - Some of Corsi’s claims are completely false: his statement that Obama did not dedicate his 2004 memoir, Dreams from My Father, to his parents or grandparents is easily debunked merely by reading the book’s introduction, in which Obama wrote, “It is to my family, though—my mother, my grandparents, my siblings, stretched across oceans and continents—that I owe the deepest gratitude and to whom I dedicated this book.” [Media Matters, 8/4/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] Corsi also claims, falsely, that Obama holds dual citizenship in the US and Kenya, though the Kenyan Constitution specifically prohibits dual citizenship. [FactCheck (.org), 9/15/2008] Corsi goes on to claim that Obama has long rejected his white family members from his mother’s side, including his grandparents in Hawaii who raised him for much of his childhood. This is part of Corsi’s argument about Obama’s secret embrace of the so-called “radical black rage” teachings of American activist Malcolm X. According to Corsi’s reading of Obama’s memoir: “His race, he self-determines, is African-American. In making that determination, he rejects everyone white, including his mother and his grandparents. We do not have to speculate about this. Obama tells this to us outright; his words are direct, defying us to miss his meaning.” But PolitiFact calls this “a significant misreading of Obama’s memoir,” and notes that Corsi ignores a large amount of evidence that points to Obama’s continued close relationship with his white family members throughout his life. PolitiFact concludes, “To conclude that Obama rejects everyone white, including his mother and his grandparents, Corsi has to significantly read against the memoir’s stated meaning. We find factual evidence also contradicts this statement, indicating that Obama maintained lifelong relations with his white relatives.” [St. Petersburg Times, 8/1/2008]
Insinuations and Leading Questions - Many of Corsi’s allegations are based on little more than questions and insinuations: for example, Corsi insinuates that Obama may not have stopped using marijuana and cocaine, as he admitted to doing during his high school years. Corsi writes: “Still, Obama has yet to answer questions whether he ever dealt drugs, or if he stopped using marijuana and cocaine completely in college, or whether his drug usage extended into his law school days or beyond. Did Obama ever use drugs in his days as a community organizer in Chicago, or when he was a state senator from Illinois? How about in the US Senate? If Obama quit using drugs, the public inquiry certain to occur in a general election campaign for the presidency will most certainly aim at the when, how and why…?” According to Media Matters, Obama wrote in his book Dreams from My Father that he stopped using drugs shortly after beginning college. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes: “Corsi… slyly insinuates—without offering any evidence—that Obama might have ‘dealt drugs’ in addition to using them. And he falsely claims that Obama has ‘yet to answer’ whether he continued using drugs during his law school days or afterward.… In fact, Obama has answered that question twice, including once in the autobiography that Corsi reviews in his book.”
Guilt by Association - Corsi alleges that Obama has links to Kenyan presidential candidate Raila Odinga, and claims that Obama is somehow linked to the violence surrounding the 2007 Kenyan presidential election. He bases his claim on a single visit by Obama and his wife, Michelle, to Kenya, where they publicly took AIDS tests to demonstrate the tests’ safety. In the testing process, Obama spoke briefly to the crowd. Odinga was on stage while Obama spoke. Corsi construes the speech as an Obama endorsement of Odinga, and, as FactCheck writes, “[h]e goes on to attribute all the violence in Kenya to an elaborate Odinga plot.” Corsi ignores the fact that during that trip, Obama also met with the other Kenyan presidential candidate, Mwai Kibaki, and with opposition leader Uhuru Kenyatta. Human Rights Watch blamed the violence following the election on both Odinga and Kibaki and their followers. FactCheck notes that Corsi uses the logical fallacy of “guilt by association” to fill Chapters 3 through 7. [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Misquoting Other Sources - Media Matters finds that Corsi sometimes misquotes and rewrites source material, as when he attributed a claim concerning Obama’s supposedly untoward business relationship with Rezko to articles in the Chicago Sun-Times, the Boston Globe, and Salon (.com) that made none of the claims Corsi attributes to them. Corsi also misquoted the conservative Web site NewsMax when he used one of its articles to falsely claim that Obama had been present at Chicago’s Trinity United Church during Reverend Wright’s denunciation of America’s “white arrogance.” (Obama was actually in Miami during Wright’s sermon.) [Media Matters, 8/4/2008] Corsi uses a man he calls one of Obama’s “closest” childhood friends, Indonesian Zulfan Adi, to back his assertion that Obama was once a practicing Muslim. However, Corsi does not report that Adi later retracted his claims about Obama’s religious practices, and admitted to knowing Obama for only a few months. Corsi also ignores a Chicago Tribune story that contains interviews with “dozens of former classmates, teachers, neighbors and friends [who] show that Obama was not a regular practicing Muslim when he was in Indonesia,” and other media reports that have conclusively proven Obama was never a Muslim (see January 22-24, 2008).
Ignoring the Obvious - Corsi repeatedly claims that Obama is a master speaker who bedazzles crowds with soaring flights of rhetoric, but never actually gives any specifics of what he intends to do as president. He writes: “At the end of every rhetorically uplifting speech Obama gives about the future of hope, millions of listeners are still left pondering, ‘Now what exactly did he say?’ If the politician is the message, as [campaign manager David] Axelrod and Obama have proclaimed, they can’t forever avoid telling us what precisely that message is.” But FactCheck notes that “Obama’s Web site is packed with details of what he proposes to do if elected. He lays out descriptions of his policy proposals, including tax cuts for most families and increases for those making more than $250,000 per year; a $150 billion, 10-year program to develop alternative energy sources and more efficient vehicles; a proposal to increase the size of the Army by 65,000 troops and another to create a public health insurance plan for those whose employers don’t offer health coverage. Whether or not one agrees with them, Obama has indeed presented detailed plans for dozens of policies. It’s hard to see how anyone writing a book on Obama could fail to acknowledge their existence.”
Conspiracy Theorist, 'Bigot,' and Veteran Liar - FactCheck notes: “Corsi is a renowned conspiracy theorist who says that [President] George Bush is attempting to create a North American Union… and that there is evidence that the World Trade Center may have collapsed [after the 9/11 attacks] because it was seeded with explosives. More recently, Corsi claimed that Obama released a fake birth certificate. We’ve debunked that twice now. [M]any of the themes in The Obama Nation are reworked versions of bogus chain e-mail smears.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] In August 2004, Media Matters found that Corsi routinely embraced both extremist opinions and personal invective. Corsi called Islam “a worthless, dangerous Satanic religion.” Of Catholicism, he wrote, “Boy buggering in both Islam and Catholicism is okay with the Pope as long as it isn’t reported by the liberal press.” Of Muslims themselves, he wrote, “RAGHEADS are Boy-Bumpers as clearly as they are Women-Haters—it all goes together.” And of Senator Hillary Clinton (D-NY), he wrote: “Anybody ask why HELLary couldn’t keep BJ Bill [former President Clinton] satisfied? Not lesbo or anything, is she?” [Media Matters, 8/6/2004] (Corsi posted these comments on the Free Republic under the moniker “jrlc,” and identified himself as “jrlc” on March 19, 2004.) [Free Republic, 3/18/2004; Jerome Corsi, 8/7/2004] An Obama campaign spokesman calls Corsi “a discredited, fringe bigot.” [Associated Press, 8/16/2008] FactCheck concludes, “In Corsi’s case, we judge that both his reputation and his latest book fall short when measured by the standards of good scholarship, or even of mediocre journalism.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] PolitiFact concludes: “A reader might think that because the book is printed by a mainstream publishing house it is well-researched and credible. On the contrary—we find The Obama Nation to be an unreliable document for factual information about Barack Obama.” [St. Petersburg Times, 8/20/2008]

Entity Tags: Mwai Kibaki, NewsMax, Salon (.com), Raila Odinga, Simon and Schuster, Trinity United Church of Christ, Tony Rezko, Michelle Obama, St. Petersburg Times, Zulfan Adi, Uhuru Kenyatta, William Ayers, Media Matters, Hillary Clinton, Malcolm X, Boston Globe, Bernadette Dohrn, Barack Obama, Associated Press, Annenberg Public Policy Center, Chicago Sun-Times, Mary Matalin, Chicago Tribune, FactCheck (.org), John Kerry, Jerome Corsi, David Axelrod, Jeremiah A. Wright Jr, Free Republic, WorldNetDaily, George W. Bush

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Author Jerome Corsi, who has published a scathing, and well-debunked, challenge to presidential candidate Senator Barack Obama (D-IL)‘s American citizenship (see August 1, 2008 and After), calls Obama’s birth certificate a “fake” in an interview on Fox News. Corsi tells interviewer Steve Doocy: “Well, what would be really helpful is if Senator Obama would release primary documents like his birth certificate. The campaign has a false, fake birth certificate posted on their Web site. How is anybody supposed to really piece together his life?” Corsi is referring to a scanned digital copy of Obama’s birth certificate (see June 13, 2008), which has been confirmed as true and valid by Hawaiian state officials (see June 27, 2008). Corsi claims, “The original birth certificate of Obama has never been released and the campaign refuses to release it.” Doocy asks if the copy isn’t “just… a State of Hawaii-produced duplicate?” and Corsi responds: “No, it’s a—there’s been good analysis of it on the Internet, and it’s been shown to have watermarks from Photoshop. It’s a fake document that’s on the Web site right now, and the original birth certificate the campaign refuses to produce.” [FactCheck (.org), 8/21/2008]

Entity Tags: Barack Obama, Jerome Corsi, Steve Doocy, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

As reported by progressive media watchdog site Media Matters, Jerome Corsi, author of a widely discredited book that smears presidential candidate Barack Obama (see August 1, 2008 and After), tells a C-SPAN interviewer that if Obama becomes president and people like Corsi dare to criticize him in print, “Obama might just have to create a department of hate crimes and put them in jail.” [Media Matters, 8/16/2008]

Entity Tags: Media Matters, Barack Obama, Jerome Corsi

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Jerome Corsi, author of a widely debunked smear against Democratic candidate Barack Obama (see August 1, 2008 and After), says in a WorldNetDaily article that since the Obama campaign has responded to his book with a Web page called “Unfit for Publication,” it is conceivable that an Obama presidency will create “a censorship department in which a book critical of a President Obama might be banned from publication.” [WorldNetDaily, 9/7/2008] Corsi has previously suggested that Obama is likely to create a “department of hate crimes” and put critics such as himself in jail (see August 16, 2008).

Entity Tags: Barack Obama, Jerome Corsi

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Jerome Corsi leaving Kenya, with members of his entourage and Kenyan escorts.Jerome Corsi leaving Kenya, with members of his entourage and Kenyan escorts. [Source: Los Angeles Times]Jerome Corsi, the author of a bestselling book that smears US presidential candidate Barack Obama (see August 1, 2008 and After), is detained in Kenya after engaging in a book tour in Nairobi, the nation’s capital. Authorities say Corsi is attempting to promote his book without a work permit, a breach of Kenyan law. [London Times, 10/8/2008] “His papers were not in order,” says Immigration Ministry spokesman Elias Njeru. “He came in with a tourist visa but had to do business. So his papers were on the wrong side of the law.” [Los Angeles Times, 10/8/2008] Corsi also intended to present a check for $1,000 to George Obama, a half-brother of the candidate who was found living in poverty in a Nairobi slum a few weeks ago. The London Times calls the attempted donation “a stunt to suggest that [Obama] was not taking care of his Kenyan-based relative.” One Kenyan governmental source suggests that Corsi is being held in part for rumors he has spread that Obama is partly responsible for the wave of violence that engulfed the country after the 2007 presidential elections; The Times writes that few in Kenya take Corsi’s allegations seriously. According to promotional literature Corsi and his associates intended to distribute, “Dr. Corsi will also expose details of deep secret ties between US Democratic presidential candidate Barack Obama and a section of Kenya government leaders, their connection to certain sectoral groups in Kenya and subsequent plot to be executed in Kenya should Senator Obama win the American presidency.” Obama, whose father is Kenyan, is “hugely popular across Africa,” The Times reports, and many Africans wonder “why American right-wingers would wish him ill.” [London Times, 10/8/2008]
Attempts to Blame Obama for Detention - Progressive media watchdog site Media Matters reports that while in Kenyan detention, Corsi calls in on an American conservative radio talk show, Quinn & Rose, and, after claiming he was in detention because the Kenyans lost his travel papers, suggests that Obama had somethng to do with his detention. “Call Barack’s office and—call Barack’s office and ask him why I’m being detained,” Corsi says. “Tell you what: I think it’s pretty dangerous—it’s pretty dangerous to write a critical book of Barack Obama. I wouldn’t advise anybody do it.” (Corsi has repeatedly suggested that the Obama campaign had tried to censor him—see August 16, 2008 and September 7, 2008.) [Media Matters, 10/8/2008]
Leaves Kenya without Incident - Hours later, Corsi later leaves Kenya; it is not clear whether his departure is voluntary. Kenyan police say Corsi leaves of his own volition, but a Corsi spokesman accuses the Kenyan authorities of treating Corsi “like a criminal.” [Los Angeles Times, 10/8/2008]

Entity Tags: Media Matters, Elias Njeru, London Times, George Obama, Jerome Corsi, Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Progressive media watchdog site Media Matters reports that Jerome Corsi, author of a book widely debunked as an attempt to defame presidential candidate Barack Obama (see August 1, 2008 and After) and after leaving Kenya where he had been briefly detained by authorities for peddling his book without a work permit (see October 8, 2008), tells conservative radio host Lee Rodgers that he is a victim of journalistic suppression. “I think the story here is really the suppression of the press,” he says. “I hate to think of what the First Amendment is going to mean. If you write a negative book or criticize Obama, I think you’re now going to have to risk being thrown in jail or killed.” Rodgers agrees, “Yeah, well, that’s the mentality of these people.” Corsi also claims that he has been targeted by the Obama campaign: “I’m telling you, this is scary. I have heard from Obama supporters telling me: one way or another, boy, when we’re in office, we’re going to shut you down.” Corsi has repeatedly claimed that he is the victim of censorship by the Obama campaign (see August 16, 2008 and September 7, 2008). Corsi also tells Rodgers that he has “[d]isproved every point” that the Obama campaign made in a “40-page rebuttal” to his book. In reality, Corsi responded to the Obama campaign’s rebuttal by issuing a list of 11 corrections for the next printing, most of which corrected lies identified by the Obama campaign or outside sources. [Media Matters, 10/10/2008]

Entity Tags: Media Matters, Barack Obama, Lee Rodgers, Jerome Corsi

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Cover illustration of the ‘Hype’ DVD.Cover illustration of the ‘Hype’ DVD. [Source: Amazon (.com)]The conservative lobbying group Citizens United (CU) distributes hundreds of thousands of DVDs in newspapers throughout Ohio, Florida, and Nevada, all considered “swing states” in the upcoming presidential election. The DVDs contain a “documentary” entitled Hype: The Obama Effect and are characterized by CU as “truthful attack[s]” on Senator Barack Obama (D-IL). Previous advertisements for the film said the film portrays Obama as an “overhyped media darling,” and quoted conservative pundit Tucker Carlson as saying: “The press loves Obama. I mean not just love, but sort of like an early teenage crush.” The DVD distribution takes place just days before the November 4 election. CU says it is spending over a million dollars to distribute around 1.25 million DVDs, which are included with delivery and store-bought copies of five newspapers: the Columbus (Ohio) Dispatch, the Cincinnati Enquirer, the Cleveland Plain Dealer, the Palm Beach (Florida) Post, and the Las Vegas Review-Journal. The film attacks Obama’s record on abortion rights, foreign policy, and what the Associated Press calls his “past relationships” with, among others, his former pastor, Reverend Jeremiah Wright (see January 6-11, 2008). The DVD also attempts to tie Obama to political corruption in Illinois, and lambasts the news media for what CU calls its preferential treatment of Obama. CU president David Bossie says: “We think it’s a truthful attack. People can take it any way they want.” Bossie was fired from his position on a Republican House member’s staff in 1998 for releasing fraudulently edited transcripts of a former Clinton administration official to falsely imply that then-First Lady Hillary Clinton had committed crimes (see May 1998). Among those interviewed about Obama for the film are conservative columnist Robert Novak, conservative pundit Dick Morris, former Ohio Secretary of State Ken Blackwell, former Arkansas governor Mike Huckabee, former Senator Rick Santorum (R-PA), and author and pundit Jerome Corsi, whom the AP terms a “discredited critic” of Obama. Obama campaign spokesman Isaac Baker calls the DVD “slash and burn politics,” and says the DVD is another tactic of the presidential campaign of John McCain (R-AZ) to “smear” Obama with “dishonest, debunked attacks from the fringes of the far right.” [New York Times, 7/22/2008; Associated Press, 10/28/2008; Media Matters, 10/29/2008]
Newspaper Official Defends Decision to Include DVD - Palm Beach Post general manager Charles Gerardi says of his paper’s decision to include the DVD in its Friday distribution: “Citizens United has every right to place this message as a paid advertisement, and our readers have every right to see it, even if they don’t agree with it. That we accepted it as a paid advertisement in no way implies that this newspaper agrees or disagrees with its message.” [Palm Beach Post, 10/31/2008]
Falsehoods, Misrepresentations, and Lies - Within days, the liberal media watchdog organization Media Matters finds that the DVD is riddled with errors, misrepresentations, and lies.
Claim that Obama 'Threw' Illinois State Senate Election - On the DVD, author David Freddoso claims that in 1998, Obama managed to “thr[o]w all of his opponents off the ballot” to win an election to the Illinois State Senate, a claim that has been disproved.
Claim that Obama Refuses to Work with Republicans - Freddoso also asserts that there are no instances of Obama’s stints in the Illinois State Senate nor the US Senate where he was willing to work with Republicans on legislation, an assertion that Freddoso himself inadvertently disproves by citing several instances of legislation Obama joined with Republicans to pass.
Claim that Obama Wants to Raise Taxes on Middle Class and Small Business - The DVD’s narrator misrepresents Obama’s campaign statements to falsely claim that Obama has promised to “irrevocabl[y]” raise taxes on citizens making over $100,000 to fund Social Security; the reality is that Obama’s proposed tax increase would affect citizens making $250,000 or more. The DVD narrator makes similarly false claims about Obama’s stance on raising the capital gains tax, and on raising taxes on small business owners. Conservative radio host Armstrong Williams tells viewers that Obama will raise taxes on small businesses that employ only a few workers, when in fact Obama has repeatedly proposed cutting taxes on most small businesses. Huckabee makes similar claims later in the DVD.
Claim that Obama Supports Immigration 'Amnesty' - The narrator misrepresents Obama’s stance on immigration reform as “amnesty for the 12 to 20 million people who violated US immigration law,” a position that Obama’s “Plan for Immigration” rejects.
Claim that Obama Wants 'Centralized Government' Health Care - Blackwell, now a contributing editor for the conservative publication TownHall, falsely claims that Obama wants to implement what he calls “a centralized government program that hasn’t worked in Canada, hasn’t worked in England, that has actually taken the freedom from the consumer and limited the choices.” Organizations such as PolitiFact and the New York Times have called claims that Obama supports government-run “single payer” health care false.
Claim that Obama Refused to Protect Lives of Infants - Conservative columnist and anti-abortion activist Jill Stanek claims that Obama opposed legislation that would have protected the lives of babies “born alive” during botched abortion efforts, when in fact no such legislation was ever proposed—the law already protects babies in such circumstances—and the Illinois Department of Public Health has said no such case exists in its records. (Stanek has claimed that she has witnessed such incidents during her time as an Illinois hospital worker.) Stanek has said that she believes domestic violence against women who have had abortions is acceptable, claimed that Chinese people eat aborted fetuses as “much sought after delicacies,” and claimed that Obama “supports infanticide.”
Claim that Obama Supported Attack on Petraeus - The DVD narrator claims that as a US senator, Obama refused to vote for a bill that condemned an attack by liberal grassroots activist organization MoveOn.org on General David Petraeus. In reality, Obama did vote to support an amendment that condemned the MoveOn advertisement.
Claim that Obama Supported Award for Farrakhan - The DVD narrator claims that Obama has aligned himself with the controversial head of the Nation of Islam, Louis Farrakhan, and cites the 2007 decision by Obama’s then-church, Chicago’s Trinity United Church of Christ, to award a lifetime achievement award to Farrakhan. In reality, Obama denounced Farrakhan’s anti-Semitism, and stated that he did not agree with the Trinity decision to give Farrakhan the award.
Claim of Suspiciously Preferential Loan Rate - The DVD narrator claims that Obama received a suspiciously “preferential rate on his super-jumbo loan for the purchase” of a “mansion” in Hyde Park, Illinois, from Northern Trust, an Illinois bank. A Washington Post reporter did make such a claim in a report, but subsequent investigation by Politico and the Columbia Journalism Review showed that the rate Obama received on the loan was consistent with other loans Northern Trust made at the time and not significantly below the average loan rate.
'Citizen of the World' - Corsi claims that Obama does not consider himself an American, but a “citizen of the world.” Media Matters has found numerous instances where Obama proclaims himself a proud American as well as “a fellow citizen of the world.” In 1982, Media Matters notes, then-President Reagan addressed the United Nations General Assembly by saying, “I speak today as both a citizen of the United States and of the world.” Media Matters notes that Corsi’s anti-Obama book Obama Nation was widely and thoroughly debunked (see August 1, 2008 and After), and since its publication, Corsi has made a number of inflammatory and false accusations about Obama and his family (see August 15, 2008, August 16, 2008, September 7, 2008, October 8, 2008, October 9, 2008, July 21, 2009, and September 21, 2010). [Media Matters, 10/30/2008]

The US Supreme Court hears the case of Citizens United v. Federal Election Commission, in which the Federal Election Commission (FEC) refused to let the conservative lobbying organization Citizens United (CU) air a film entitled Hillary: The Movie during the 2008 presidential primary season (see January 10-16, 2008). The FEC ruled that H:TM, as some have shortened the name, was not a film, but a 90-minute campaign ad with no other purpose than to smear and attack Senator Hillary Clinton (D-NY) as being unfit to hold office. A panel of appeals judges agreed with the FEC’s ruling, which found the film was “susceptible of no other interpretation than to inform the electorate that Senator Clinton is unfit for office, that the United States would be a dangerous place in a President Hillary Clinton world, and that viewers should vote against her.” As a campaign ad, the film’s airing on national network television came under campaign finance laws, particularly since the film was financed by corporate political donations. CU was allowed to air the film in theaters and sell it in DVD and other formats, but CU wanted to pay $1.2 million to have the movie aired on broadcast cable channels and video-on-demand (pay per view) services, and to advertise its broadcast. CU president David Bossie (see May 1998) hired former Bush Solicitor General Theodore Olson after the Supreme Court agreed to hear the case. Bossie denies that he chose Olson because of their shared loathing of the Clintons—they worked together to foment the “Arkansas Project,” a Clinton smear effort that resulted in Congress unsuccessfully impeaching President Clinton—but because Olson gave “us the best chance to win.” Bossie dedicated the Clinton film to Barbara Olson, Olson’s late wife, who died in the 9/11 attacks (see (9:20 a.m.) September 11, 2001). [Washington Post, 3/15/2009; Christian Science Monitor, 3/23/2009] “I just don’t see how the Federal Election Commission has the authority to use campaign-finance rules to regulate advertising that is not related to campaigns,” Bossie told reporters last year. [Christian Science Monitor, 2/1/2008]
Uphold or Cut Back McCain-Feingold? - Observers, unaware of the behind-the-scenes machinations, believe the case gives the Court the opportunity to either uphold or cut back the body of law stemming from the Bipartisan Campaign Reform Act (BCRA, or McCain-Feingold) campaign finance law (see March 27, 2002), which limits the ability of corporations and labor unions to spend unlimited amounts of money on political advertising before elections. CU is arguing that the BCRA is unconstitutional, having argued before a previous court that the the BCRA law was unconstitutional in the way it was being enforced by the FEC against its film. In its brief to the Court, CU denies the film is any sort of “electioneering,” claiming: “Citizens United’s documentary engages in precisely the political debate the First Amendment was written to protect… The government’s position is so far-reaching that it would logically extend to corporate or union use of a microphone, printing press, or the Internet to express opinions—or articulate facts—pertinent to a presidential candidate’s fitness for office.” The Justice Department, siding with the FEC, calls the film an “unmistakable” political appeal, stating, “Every element of the film, including the narration, the visual images and audio track, and the selection of clips, advances the clear message that Senator Clinton lacked both the integrity and the qualifications to be president of the United States.” The film is closer to a political “infomercial” than a legitimate documentary, the Justice Department argues. The film’s “unmistakable message is that Senator Clinton’s character, beliefs, qualifications, and personal history make her unsuited to the office of the President of the United States,” according to a Justice Department lawyer, Edwin Kneedler, who filed a brief on behalf of the FEC. The Justice Department wants the Court to uphold FEC disclosure requirements triggered by promotional ads, while Olson and CU want the Court to strike down the requirements. Olson says financial backers of films such as H:TM may be reluctant to back a film if their support becomes publicly known. Kneedler, however, writes that such disclosure is in the public interest. The Reporters Committee for Freedom of the Press (RCFP) is joining CU in its court fight, stating in a brief, “By criminalizing the distribution of a long-form documentary film as if it were nothing more than a very long advertisement, the district court has created uncertainty about where the line between traditional news commentary and felonious advocacy lies.” Scott Nelson of the Public Citizen Litigation Group, which supports the BCRA, disagrees with RCFP’s stance, saying, “The idea that [the law] threatens legitimate journalism and people who are out creating documentaries, I think, is a stretch.” [Washington Post, 3/15/2009; Christian Science Monitor, 3/23/2009] The RCFP has said that the movie “does not differ, in any relevant respect, from the critiques of presidential candidates produced throughout the entirety of American history.” And a lawyer with the RCFP, Gregg P. Leslie, asked, “Who is the FEC to decide what is news and what kind of format news is properly presented in?” [New York Times, 3/5/2009]
Filled with False Information - The movie was relentlessly panned by critics, who found much of its “information” either misrepresentative of Clinton or outright false. CU made several other films along with the Clinton documentary, which included attacks on filmmaker Michael Moore, the American Civil Liberties Union, illegal immigrants, and Clinton’s fellow presidential contender Barack Obama (D-IL—see October 28-30, 2008). [Washington Post, 3/15/2009; Christian Science Monitor, 3/23/2009]
Arguments Presented - Olson and his opponent, Deputy Solicitor General Malcolm Stewart, present arguments in the case to the assembled Court. Traditionally, lawyers with the Solicitor General (SG)‘s office are far more straightforward with the Court than is usual in advocacy-driven cases. New Yorker reporter Jeffrey Toobin later writes: “The solicitor general’s lawyers press their arguments in a way that hews strictly to existing precedent. They don’t hide unfavorable facts from the justices. They are straight shooters.” Stewart, who clerked for former Justice Harry Blackmun and is a veteran of the SG office since 1993, is well aware of the requirements of Court arguments. Justice Samuel Alito, a conservative justice with a penchant for asking tough questions that often hide their true intentions behind carefully neutral wording, is interested in seeing how far he can push Stewart’s argument. Does the BCRA apply only to television commercials, he asks, or might it regulate other means of communication during a federal campaign? “Do you think the Constitution required Congress to draw the line where it did, limiting this to broadcast and cable and so forth?” Could the law limit a corporation from “providing the same thing in a book? Would the Constitution permit the restriction of all those as well?” Stewart says that the BCRA indeed imposes such restrictions, stating, “Those could have been applied to additional media as well.” Could the government regulate the content of a book? Alito asks. “That’s pretty incredible. You think that if a book was published, a campaign biography that was the functional equivalent of express advocacy, that could be banned?” Stewart, who tardily realizes where Alito was going, attempts to recover. “I’m not saying it could be banned,” he responds. “I’m saying that Congress could prohibit the use of corporate treasury funds and could require a corporation to publish it using its—” Justice Anthony Kennedy, considered a “swing” justice in some areas but a reliable conservative vote in campaign-spending cases, interrupts Stewart. “Well, suppose it were an advocacy organization that had a book,” Kennedy says. “Your position is that, under the Constitution, the advertising for this book or the sale for the book itself could be prohibited within the 60- and 30-day periods?” Stewart gives what Toobin later calls “a reluctant, qualified yes.” At this point, Roberts speaks up. According to Toobin, Roberts intends to paint Stewart into something of a corner. “If it has one name, one use of the candidate’s name, it would be covered, correct?” Roberts asks. Stewart responds, “That’s correct.” Roberts then asks, “If it’s a 500-page book, and at the end it says, ‘And so vote for X,’ the government could ban that?” Stewart responds, “Well, if it says ‘vote for X,’ it would be express advocacy and it would be covered by the preexisting Federal Election Campaign Act (FECA—see February 7, 1972, 1974, May 11, 1976, and January 8, 1980) provisions.” Toobin later writes that with their “artful questioning, Alito, Kennedy, and Roberts ha[ve] turned a fairly obscure case about campaign-finance reform into a battle over government censorship.” Unwittingly, Stewart has argued that the government has the right to censor books because of a single line. Toobin later writes that Stewart is incorrect, that the government could not ban or censor books because of McCain-Feingold. The law applies to television advertisements, and stems from, as Toobin will write, “the pervasive influence of television advertising on electoral politics, the idea that commercials are somehow unavoidable in contemporary American life. The influence of books operates in a completely different way. Individuals have to make an affirmative choice to acquire and read a book. Congress would have no reason, and no justification, to ban a book under the First Amendment.” Legal scholars and pundits will later argue about Stewart’s answers to the three justices’ questions, but, as Toobin will later write, “the damage to the government’s case had been profound.” [New Yorker, 5/21/2012]
Behind the Scenes - Unbeknownst to the lawyers and the media, the Court initially renders a 5-4 verdict in favor of CU, and strikes down decades of campaign finance law, before withdrawing its verdict and agreeing to hear rearguments in the fall (see June 29, 2009). Toobin will write that the entire case is orchestrated behind the scenes, by Roberts and his fellow majority conservatives. Toobin will write of “a lengthy and bitter behind-the-scenes struggle among the justices that produced both secret unpublished opinions and a rare reargument of a case” that “reflects the aggressive conservative judicial activism of the Roberts Court.” Toobin will write that although the five conservatives are involved in broadening the scope of the case, and Kennedy actually writes the majority decision, “the result represented a triumph for Chief Justice Roberts. Even without writing the opinion, Roberts, more than anyone, shaped what the Court did. As American politics assumes its new form in the post-Citizens United era, the credit or the blame goes mostly to him.” The initial vote on the case is 5-4, with the five conservative justices—Alito, Kennedy, Roberts, Scalia, and Clarence Thomas—taking the majority.
Expansive Concurrence Becomes the Majority Opinion - At the outset, the case is decided on the basis of Olson’s narrow arguments, regarding the issue of a documentary being made available on demand by a nonprofit organization (CU). Roberts takes the majority opinion onto himself. The four liberals in the minority are confident Roberts’s opinion would be as narrow as Olson’s arguments. Roberts’s draft opinion is indeed that narrow. Kennedy writes a concurrence opining that the Court should go further and overturn McCain-Feingold, the 1990 Austin decision (see March 27, 1990), and end the ban on corporate donations to campaigns (see 1907). When the draft opinions circulates, the other three conservatives begin rallying towards Kennedy’s more expansive concurrence. Roberts then withdraws his draft and lets Kennedy write the majority opinion in line with his concurrence. Toobin later writes: “The new majority opinion transformed Citizens United into a vehicle for rewriting decades of constitutional law in a case where the lawyer had not even raised those issues. Roberts’s approach to Citizens United conflicted with the position he had taken earlier in the term.” During arguments in a different case, Roberts had “berated at length” a lawyer “for his temerity in raising an issue that had not been addressed in the petition. Now Roberts was doing nearly the same thing to upset decades of settled expectations.”
Dissent - The senior Justice in the minority, John Paul Stevens, initially assigns the main dissent to Justice David Souter. Souter, who is in the process of retiring from the Court, writes a stinging dissent that documents some of the behind-the-scenes machinations in the case, including an accusation that Roberts violated the Court’s procedures to get the outcome he wanted. Toobin will call Souter’s planned dissent “an extraordinary, bridge-burning farewell to the Court” that Roberts feels “could damage the Court’s credibility.” Roberts offers a compromise: Souter will withdraw his dissent if the Court schedules a reargument of the case in the fall of 2009 (see June 29, 2009). The second argument would feature different “Questions Presented,” and the stakes of the case would be far clearer. The four minority justices find themselves in something of a conundrum. They feel that to offer the Kennedy opinion as it stands would be to “sandbag” them and the entire case, while a reargument would at least present the issues that the opinion was written to reflect. And there is already a 5-4 majority in favor of Kennedy’s expansive opinion. The liberals, with little hope of actually winning the case, agree to the reargument. The June 29, 2009 announcement will inform the parties that the Court is considering overturning two key decisions regarding campaign finance restrictions, including a decision rendered by the Roberts court (see March 27, 1990 and December 10, 2003) and allow essentially unlimited corporate spending in federal elections. Court observers will understand that the Court is not in the habit of publicly asking whether a previous Court decision should be overruled unless a majority is already prepared to do just that. Toobin will call Roberts and his four colleagues “impatient” to make the decision, in part because an early decision would allow the ruling to impact the 2010 midterm elections. [New Yorker, 5/21/2012]
Created to Give Courts Shot at McCain-Feingold - Critics, as yet unaware of the behind-the-scenes maneuvering, will later say that CU created the movie in order for it to fall afoul of the McCain-Feingold campaign finance law, and give the conservatives on the Court the opportunity to reverse or narrow the law. Nick Nyhart of Public Campaign will say: “The movie was created with the idea of establishing a vehicle to chip away at the decision. It was part of a very clear strategy to undo McCain-Feingold.” Bossie himself will later confirm that contention, saying: “We have been trying to defend our First Amendment rights for many, many years. We brought the case hoping that this would happen… to defeat McCain-Feingold.” [Washington Post, 1/22/2010] CU’s original lawyer on the case, James Bopp, will later verify that the case was brought specifically to give the Court a chance to cut back or overturn campaign finance law (see January 25, 2010). The Court will indeed overturn McCain-Feingold in the CU decision (see January 21, 2010).

Entity Tags: Clarence Thomas, US Department of Justice, Theodore (“Ted”) Olson, Scott Nelson, US Supreme Court, Bipartisan Campaign Reform Act of 2002, Citizens United, Barbara Olson, American Civil Liberties Union, Anthony Kennedy, Barack Obama, Samuel Alito, Reporters Committee for Freedom of the Press, William Jefferson (“Bill”) Clinton, Michael Moore, Hillary Clinton, Gregg P. Leslie, Nick Nyhart, Edwin Kneedler, David Souter, Federal Election Commission, James Bopp, Jr, John Paul Stevens, David Bossie, John G. Roberts, Jr, Jeffrey Toobin, Malcolm Stewart

Timeline Tags: Civil Liberties

Author Jerome Corsi, who has made a number of disproven and debunked claims concerning President Obama’s citizenship (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, and October 9, 2008), now claims that he has “proof” Obama’s attendance and exemplary performance at Harvard Law School were engineered by a Saudi prince through the auspices of an African-American Muslim radical. He points to Obama’s decision not to release his college transcripts as circumstantial evidence (see September 11, 2008), saying that decision “prevents resolution of a continuing controversy over whether radical Islamic influences promoted his admission and financed his legal education there.” The “continuing controversy” centers on a lawyer named Percy Sutton, who claims that Islamic radical Khalid Abdullah Tariq al-Mansour, “one of the world’s wealthiest men,” asked him to write a letter of recommendation to Harvard Law School for then relatively unknown Barack Obama. Sutton says al-Mansour, a Saudi citizen, introduced him to Obama, and says al-Mansour was raising money for Obama to attend Harvard. Sutton says al-Mansour was a “principal adviser” to Saudi Prince Alwaleed bin Talal, who, Sutton says, actually engineered Obama’s acceptance to Harvard. According to Sutton, he was told in a letter from al-Mansour: “There’s a young man that has applied to Harvard. I know that you have a few friends left there because you used to go up there to speak. Would you please write a letter in support of him?” Sutton says he did write the letter, and told friends at Harvard, “I thought there was going to be a genius that was going to be available and I certainly hoped they would treat him kindly.” The Obama campaign denied the story during the 2008 presidential campaign. Sutton, who is in his 80s and apparently suffers from some sort of senile dementia or memory loss that precludes him being contacted by Corsi or other members of the press, has made his allegations in a YouTube video that Corsi cites as his “proof.” In 2008, Politico reporter Ben Smith contacted al-Mansour, who confirmed Sutton was “a dear friend, his health is not good” and said he’s sure Sutton wrote a letter for someone else, “and he got it confused.” Corsi has requested that the White House release all of Obama’s law school records to “resolve the issue.” Al-Mansour, Corsi claims, was originally Don Warden, a member of the 1960s Black Panthers. [WorldNetDaily, 7/21/2009]

Entity Tags: Percy Sutton, Alwaleed bin Talal, Barack Obama, Jerome Corsi, Ben Smith, Harvard University Law School, Don Warden, Khalid Abdullah Tariq al-Mansour

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Author Jerome Corsi (see August 1, 2008 and After, August 15, 2008, October 8, 2008, October 9, 2008, and July 21, 2009) alleges that President Obama stole the identity of a “natural born” American citizen and is “using someone else’s Social Security number.” Speaking to WorldNetDaily’s Taking America Back 2010 convention in Miami, Corsi tells the audience: “People say Barack Obama is an ‘undocumented worker’ in the White House. Well, partly that’s true. But you know what he really is. This is a case of identity theft. Barack Obama has stolen the identity of a natural-born citizen and is using the passport—I’m sorry, he’s using the Social Security number of someone who was issued that card, was issued to in Connecticut. Barack Obama never lived in Connecticut. He wasn’t in Connecticut at the time that card was issued. And the identity theft experts tell us that the card was issued first to somebody else. Why is Barack Obama using somebody else’s Social Security number? This is a case of identity theft.” Corsi offers no evidence to support his claim. [Media Matters, 9/21/2010]

Entity Tags: Jerome Corsi, WorldNetDaily, Barack Obama

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike