The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/context.jsp?item=a197175ailestvn


Context of '1971-1975: Former Nixon Media Consultant Launches Prototype Right-Wing ‘News’ Network, Predecessor of Fox News'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event 1971-1975: Former Nixon Media Consultant Launches Prototype Right-Wing ‘News’ Network, Predecessor of Fox News. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Roger Ailes (left) and Richard Nixon in a 1968 photo.Roger Ailes (left) and Richard Nixon in a 1968 photo. [Source: White House Photo Office / Rolling Stone]Roger Ailes, the media consultant for the Richard Nixon presidential campaign, decides that Nixon should, during a televised town hall, take a staged question from a “good, mean, Wallaceite cab driver.” Ailes is referring to the overtly racist third-party candidacy of Governor George Wallace (D-AL). Ailes suggests “[s]ome guy to sit there and say, ‘Awright, Mac, what about these n_ggers?’” According to Nixonland author Rick Pearlstein, the idea is to have Nixon “abhor the uncivility of the words, while endorsing a ‘moderate’ version of the opinion.” (Pearlstein 5/2008, pp. 331; Media Matters 7/22/2011) The suggestion is not used. Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

Roger Ailes, the senior media consultant for the Nixon administration (see 1968), writes, or helps write, a secret memo for President Nixon and fellow Republicans outlining a plan for conservatives to “infiltrate and neutralize” the mainstream American media. The document will not be released until 2011; experts will call it the “intellectual forerunner” to Fox News, which Ailes will launch as a “fair and balanced” news network in 1996 (see October 7, 1996). John Cook, the editor of the online news and commentary magazine Gawker, will call the document the outline of a “nakedly partisan… plot by Ailes and other Nixon aides to circumvent the ‘prejudices of network news’ and deliver ‘pro-administration’ stories to heartland television viewers.” The document is entitled “A Plan for Putting the GOP on TV News.” Ailes, currently the owner of REA Productions and Ailes Communications Inc., works for the Nixon White House as a media consultant; he will serve the same function for President George H.W. Bush during his term. Ailes is a forceful advocate for using television to shape the message of the Nixon administration and of Republican policies in general. He frequently suggests launching elaborately staged events to entice favorable coverage from television reporters, and uses his contacts at the news networks to head off negative publicity. Ailes writes that the Nixon White House should run a partisan, pro-Republican media operation—essentially a self-contained news production organization—out of the White House itself. He complains that the “liberal media” “censors” the news to portray Nixon and his administration in a negative light. Cook will say the plan “reads today like a detailed precis for a Fox News prototype.” The initial idea may have originated with Nixon chief of staff H.R. Haldeman, but if so, Ailes expands and details the plan far beyond Haldeman’s initial seed of an idea. (Roger Ailes 1970; Cook 6/30/2011) In 2011, Rolling Stone journalist Tim Dickinson will write: “This is an astounding find. It underscores Ailes’s early preoccupation with providing the GOP with a way to do an end run around skeptical journalists.” (Dickinson 7/1/2011)
Focus on Television - Ailes insists that any such media plan should focus on television and not print. Americans are “lazy,” he writes, and want their thinking done for them: “Today television news is watched more often than people read newspapers, than people listen to the radio, than people read or gather any other form of communication. The reason: People are lazy. With television you just sit—watch—listen. The thinking is done for you.” Ailes says the Nixon administration should create its own news network “to provide pro-administration, videotape, hard news actualities to the major cities of the United States.” Other television news outlets such as NBC News, ABC News, CBS News, and PBS News, are “the enemy,” he writes, and suggests going around them by creating packaged, edited news stories and interviews directly to local television stations. (Years later, these kinds of “news reports” will be called “video news releases,” or VNRs, and will routinely be used by the George W. Bush administration and others—see March 15, 2004, May 19, 2004, March 2005, and March 13, 2005. They will be outlawed in 2005—see May 2005.) “This is a plan that places news of importance to localities (senators and representatives are newsmakers of importance to their localities) on local television news programs while it is still news. It avoids the censorship, the priorities, and the prejudices of network news selectors and disseminators.” Ailes and his colleagues include detailed cost analyses and production plans for such news releases. In a side note on the document, Ailes writes: “Basically a very good idea. It should be expanded to include other members of the administration such as cabinet involved in activity with regional or local interest. Also could involve GOP governors when in DC. Who would purchase equipment and run operation—White House? RNC [Republican National Committee]? Congressional caucus? Will get some flap about news management.”
Dirty Tricks - Ailes suggests planting “volunteers” within the Wallace campaign, referring to segregationist George Wallace (D-AL), whose third-party candidacy in 1968 almost cost Nixon the presidency. Ailes knows Wallace is planning a 1972 run as well, and is apparently suggesting a “mole” to either gather intelligence, carry out sabotage, or both. (Wallace’s plans for another run will be cut short by an assassination attempt—see May 15, 1972.) Ailes also suggests having his firm film interviews with Democrats who support Nixon’s Vietnam policies, such as Senators John Stennis (D-MS) and John McClellan (D-AR). Though Stennis and McClellan would believe that the interviews were for actual news shows, they would actually be carried out by Ailes operatives and financed by a Nixon campaign front group, the “Tell it to Hanoi Committee.” In June 1970, someone in the Nixon administration scuttles the plan, writing: “[T]he fact that this presentation is White House directed, unbeknownst to the Democrats on the show, presents the possibility of a leak that could severely embarrass the White House and damage significantly its already precarious relationship with the Congress. Should two powerful factors like Stennis and McClellan discover they are dupes for the administration the scandal could damage the White House for a long time to come.”
Volunteers to Head Program - Ailes writes that he wants to head any such “news network,” telling Haldeman: “Bob—if you decide to go ahead we would as a production company like to bid on packaging the entire project. I know what has to be done and we could test the feasibility for 90 days without making a commitment beyond that point.” Haldeman will grant Ailes’s request in November 1970, and will give the project a name: “Capitol News Service.” Haldeman will write: “With regard to the news programming effort as proposed last summer, Ailes feels this is a good idea and that we should be going ahead with it. Haldeman suggested the name ‘Capitol News Service’ and Ailes will probably be doing more work in this area.” Documents fail to show whether the “Capitol News Service” is ever actually implemented. (Roger Ailes 1970; Cook 6/30/2011)
Television News Incorporated - Ailes will be fired from the Nixon administration in 1971; he will go on to start a similar private concern, “Television News Incorporated” (TVN—see 1971-1975), an ideological and practical predecessor to Fox News. Dickinson will write: “More important, [the document] links the plot to create what would become Television News Incorporated—the Ailes-helmed ‘fair and balanced’ mid-1970s precursor to Fox News—to the Nixon White House itself.” (Cook 6/30/2011; Dickinson 7/1/2011) A former business colleague of Ailes’s will say in 2011: “Everything Roger wanted to do when he started out in politics, he’s now doing 24/7 with his network [Fox News]. It’s come full circle.” (Dickinson 5/25/2011)

Roger Ailes, a former media consultant to the Nixon administration (see Summer 1970) who proposed a White House-run “news network” that would promote Republican-generated propaganda over what he calls “liberal” news reporting (see Summer 1970), moves on to try the idea in the private venue. Ailes works with a project called Television News Incorporated (TVN), a propaganda venue funded by right-wing beer magnate Joseph Coors. Conservative activist and Coors confidant Paul Weyrich will later call Ailes “the godfather behind the scenes” of TVN. To cloak the “news” outlet’s far-right slant, Ailes coins the slogan “Fair and Balanced” for TVN. In 2011, Rolling Stone reporter Tim Dickinson will write: “TVN made no sense as a business. The… news service was designed to inject a far-right slant into local news broadcasts by providing news clips that stations could use without credit—and for a fraction of the true costs of production. Once the affiliates got hooked on the discounted clips, its president explained, TVN would ‘gradually, subtly, slowly’ inject ‘our philosophy in the news.’ The network was, in the words of a news director who quit in protest, a ‘propaganda machine.’” Within weeks of TVN’s inception, its staff of professional journalists eventually has enough of the overt propaganda of their employer and begin defying management orders; Coors and TVN’s top management fire 16 staffers and bring in Ailes to run the operation. The operation is never successful, but during his tenure at TVN, Ailes begins plotting the development of a right-wing news network very similar in concept to the as-yet-unborn Fox News. TVN plans to invest millions in satellite distribution that would allow it not only to distribute news clips to other broadcasters, but to provide a full newscast with its own anchors and crew (a model soon used by CNN). Dickinson will write, “For Ailes, it was a way to extend the kind of fake news that he was regularly using as a political strategist.” Ailes tells a Washington Post reporter in 1972: “I know certain techniques, such as a press release that looks like a newscast. So you use it because you want your man to win.” Ailes contracts with Ford administration officials to produce propaganda for the federal government, providing news clips and scripts to the US Information Agency. Ailes insists that the relationship is not a conflict of interest. Unfortunately for Ailes and Coors, TVN collapses in 1975. One of its biggest problems is the recalcitrance of its journalists, who continue to resist taking part in what they see as propaganda operations. Ailes biographer Kerwin Swint will later say, “They were losing money and they weren’t able to control their journalists.” In a 2011 article for the online news and commentary magazine Gawker, John Cook will write: “Though it died in 1975, TVN was obviously an early trial run for the powerhouse Fox News would become. The ideas were the same—to route Republican-friendly stories around the gatekeepers at the network news divisions.” Dickinson will write that one of the lessons Ailes learns from TVN, and will employ at Fox, is to hire journalists who put ideological committment ahead of journalistic ethics—journalists who will “toe the line.” (Dickinson 5/25/2011; Cook 6/30/2011) Ailes will go on to found Fox News, using the “fair and balanced” slogan to great effect (see October 7, 1996 and 1995).

Arthur Bremer being restrained after shooting George Wallace.Arthur Bremer being restrained after shooting George Wallace. [Source: Kansas City Star]Around 4 p.m, gunman Arthur Bremer shoots Alabama Governor George Wallace in a Maryland shopping center. Wallace, mounting a third-party bid for the presidency, survives the shooting, but is crippled for life. He is also essentially out of the race. The political ramifications are powerful: Wallace, a segregationist Democrat, is doing well in many Southern states. With Wallace out of the picture, his voters will almost uniformly go to Richard Nixon, and whatever threadbare chance of victory Democratic candidate George McGovern has of defeating Nixon is over.
Lone Gunman - There is no evidence to connect Nixon or the GOP with Bremer—all evidence will show that Bremer is a classic “lone gunman” who stalked several presidential candidates before gunning down Wallace—but Nixon and his campaign officials know that even a hint of a connection between the Nixon campaign and Bremer would be politically devastating.
Break-in - On the night of the shooting, Nixon aide Charles Colson orders campaign operative E. Howard Hunt (see 2:30 a.m.June 17, 1972) to break into Bremer’s Milwaukee apartment to discover if Bremer had any political connections (hopefully Democratic or liberal connections, though none are ascertained). (Woodward 2005, pp. 47-50) Interestingly, by 6:30 p.m., White House communications official Ken Clawson calls the Washington Post to announce that “left-wing” literature had been found in Bremer’s apartment, and that Bremer may have been associated with the presidential campaign of George McGovern. No such evidence is found. Colson tells reporters that Bremer is a dues-paying member of the Young Democrats of Milwaukee, a lie that makes it into several newspapers. Post editor Howard Simons will consider the idea that Wallace was assassinated on the orders of the White House—“the ultimate dirty trick”—but no evidence of that connection ever surfaces. (Bernstein and Woodward 1974, pp. 326; Reeves 2001, pp. 480)
FBI Leaves Apartment - Hunt will claim in his autobiography, Undercover, that he refused the order to burglarize Bremer’s apartment. The FBI finds both left-wing and right-wing literature in Bremer’s apartment, as well as a diary whose opening line is, “Now I start my diary of my personal plot to kill by pistol either Richard Nixon or George Wallace.” Local reporters will later claim that the FBI leaves Bremer’s apartment for about 90 minutes, during which time reporters and other unidentified figures are able to spirit away papers and other materials. It is not clear whether Hunt is one of those “unidentified figures.” (Spartacus Schoolnet 8/2007)
Deep Throat - Top FBI official W. Mark Felt provides useful information for Washington Post reporter Bob Woodward’s profile of Bremer, operating as a “deep background” source. It is the first time Felt, who will become Woodward’s “Deep Throat” Watergate source (see May 31, 2005), gives important information to Woodward. (Woodward 2005, pp. 47-50)

Dan Rather interviews Vice President Bush, watching him on a monitor. Neither Rather nor the CBS viewers can see Bush’s consultant Roger Ailes off-camera.Dan Rather interviews Vice President Bush, watching him on a monitor. Neither Rather nor the CBS viewers can see Bush’s consultant Roger Ailes off-camera. [Source: Media Research Center]Roger Ailes, a former media consultant to the Nixon administration (see Summer 1970), comes up with a bold plan to help his new client, Vice President George H.W. Bush, who is running for president. Bush is neck-deep in the Iran-Contra scandal (see Before July 28, 1986, August 6, 1987, and December 25, 1992) and, as reporter Tim Dickinson will later write, comes across as “effete” in comparison to his predecessor Ronald Reagan. Ailes decides to use an interview with combative CBS News reporter Dan Rather to bolster his client’s image. Ailes insists that the interview be done live, instead of in the usual format of being recorded and then edited for broadcast. Dickinson will later write, “That not only gave the confrontation the air of a prizefight—it enabled Ailes himself to sit just off-camera in Bush’s office, prompting his candidate with cue cards.” Rather is in the CBS studio in New York and has no idea Ailes is coaching Bush. As planned, Bush begins the interview aggressively, falsely accusing Rather of misleading him by focusing the interview on Iran-Contra. (It is true that CBS had not informed the Bush team that it would air a report on the Iran-Contra investigation as a lead-in to the Bush interview, a scheduling that some in the Bush team see as a “bait-and-switch.”) When Rather begins to press Bush, Ailes flashes a cue card: “walked off the air.” This is a set piece that Bush and Ailes have worked out beforehand, based on an embarrassing incident in Rather’s recent past, when Rather angrily walked off the CBS set after learning that his newscast had been pre-empted by a women’s tennis match. Clenching his fist, Ailes mouths at Bush: “Go! Go! Just kick his ass!” Bush fires his rejoinder: “It’s not fair to judge my whole career by a rehash on Iran. How would you like it if I judged your career by those seven minutes when you walked off the set?” In their 1989 book The Acting President: Ronald Reagan and the Supporting Players Who Helped Him Create the Illusion That Held America Spellbound, CBS host Bob Schieffer and co-author Gary Paul Gates will write: “What people in the bureau and viewers at home could not see was that the response had not been entirely spontaneous. As the interview progressed, the crafty Ailes had stationed himself beside the camera. If Bush seemed to be struggling for a response, Ailes would write out a key word in huge letters on his yellow legal pad and hold it just beneath the camera in Bush’s line of vision. Just before Bush had shouted that it was not fair to judge his career on Iran, Ailes had written out on his legal pad the words.… Three times during the interview, Bush’s answer had come after Ailes had prompted him with key words or phrases scribbled on the legal pad.” Dickinson will later write: “It was the mother of all false equivalencies: the fleeting petulance of a news anchor pitted against the high crimes of a sitting vice president. But it worked as TV.” Ailes’s colleague Roger Stone, who worked with Ailes on the 1968 Nixon campaign, will later say of the interview: “That bite of Bush telling Rather off played over and over and over again. It was a perfect example of [Ailes] understanding the news cycle, the dynamics of the situation, and the power of television.” (Associated Press 7/6/1989; Noyes 1/25/2008; Dickinson 5/25/2011) After the interview is concluded, Bush leaps to his feet and, with the microphone still live, says: “The b_stard didn’t lay a glove on me.… Tell your g_ddamned network that if they want to talk to me to raise their hands at a press conference. No more Mr. Inside stuff after that.” The unexpected aggression from Bush helps solidify his standing with hardline Republicans. The interview gives more “proof” to those same hardliners that the media is hopelessly liberal, “their” candidates cannot expect to be treated fairly, and that the only way for them to “survive” encounters with mainstream media figures is through aggression and intimidation. (Salon 1/26/2011) Conservative commentator Rich Noyes will write in 2008 that Bush’s jab at Rather exposed the reporter’s “liberal bias,” though he will fail to inform his readers of Ailes’s off-camera coaching. (Noyes 1/25/2008)

The image of Willie Horton as shown in the ‘Weekend Pass’ campaign ad.The image of Willie Horton as shown in the ‘Weekend Pass’ campaign ad. [Source: University of Virginia]A political advertisement on behalf of the George H. W. Bush presidential campaign appears, running on televisions around the country between September 21 and October 4, 1988. Called “Weekend Pass,” it depicts convicted murderer William “Willie” Horton, who was granted 10 separate furloughs from prison, and used the time from his last furlough to kidnap and rape a young woman. The advertisement and subsequent media barrage falsely accuses Democratic presidential candidate Michael Dukakis, the governor of Massachusetts, of creating the “furlough program” that led to Horton’s release, and paints Dukakis as “soft on crime.” It will come to be known as one of the most overly racist political advertisements in the history of modern US presidential politics.
Ad Content - The ad begins by comparing the positions of the two candidates on crime. It notes that Bush supports the death penalty for convicted murderers, whereas Dukakis does not. The ad’s voiceover narrator then states, “Dukakis not only opposes the death penalty, he allowed first-degree murderers to have weekend passes from prison,” with the accompanying text “Opposes Death Penalty, Allowed Murderers to Have Weekend Passes” superimposed on a photograph of Dukakis. The narrator then says, “One was Willie Horton, who murdered a boy in a robbery, stabbing him 19 times,” accompanied by a mug shot of Horton. The voiceover continues: “Despite a life sentence, Horton received 10 weekend passes from prison. Horton fled, kidnapped a young couple, stabbing the man and repeatedly raping his girlfriend.” At this point, the ad shows another picture of Horton being arrested while the accompanying text reads, “Kidnapping, Stabbing, Raping.” The ad’s narration concludes: “Weekend prison passes. Dukakis on crime.” The ad is credited to the “National Security Political Action Committee.” (Inside Politics (.org) 1999; Museum of the Moving Image 2008; Cross 11/18/2009)
'Soft on Crime' - The ad is a reflection of the measures the Bush campaign is willing to undertake to defeat the apparently strong Dukakis candidacy. Dukakis is a popular Democratic governor and widely credited with what pundits call the “Massachusetts Miracle,” reversing the downward economic spiral in his state without resorting to hefty tax increases. At the time of the ad, Dukakis enjoys a 17-point lead over Bush in the polls. Bush campaign strategists, led by campaign manager Lee Atwater, have learned from focus groups that conservative Democratic voters, which some call “Reagan Democrats,” are not solid in their support of Dukakis, and are swayed by reports that he vetoed legislation requiring teachers to say the Pledge of Allegiance at the beginning of the school day. They also react negatively when they learn that during Dukakis’s tenure as governor, Horton had been furloughed and subsequently raped a white woman. Atwater and the Bush campaign decide that Dukakis can successfully be attacked as a “liberal” who is “not patriotic” and is “soft on crime.” Atwater, who has a strong record of appealing to racism in key voting groups (see 1981), tells Republican Party officials, “By the time this election is over, Willie Horton will be a household name.” Although Dukakis had vetoed a bill mandating the death penalty for first-degree murder in Massachusetts, he did not institute the furlough program; that was signed into law by Republican governor Francis Sargent in 1972. The ads and the accompanying media blitz successfully avoid telling voters that Sargent, not Dukakis, instituted the furlough program. (Simon 10/1/1990; Inside Politics (.org) 1999)
Running the Horton Ad - The ad is sponsored by an ostensibly “independent” political organization, the conservative National Security Political Action Committee (NSPAC), headed by former Chairman of the Joint Chief of Staff Thomas Moorer. NSPAC’s daughter organization “Americans for Bush” actually put together the ad, created by marketer Larry McCarthy in close conjunction with Atwater and other Bush campaign aides; Atwater determined months before that the Horton ad should not come directly from the Bush campaign, but from an “independent” group supporting Bush, thus giving the Bush campaign the opportunity to distance itself from the ad, and even criticize it, should voters react negatively towards its message (see June-September 1988). The first version of the ad does not use the menacing mug shot of Horton, which McCarthy later says depicts “every suburban mother’s greatest fear.” McCarthy and Atwater feared that the networks would refuse to run the ad if it appeared controversial. However, the network censors do not object, so McCarthy quickly substitutes a second version of the ad featuring the mug shot. When Democrats and progressive critics of the Bush campaign complain that Bush is running a racist ad, Bush media adviser Roger Ailes says that neither he nor the campaign have any control over what outside groups like “Americans for Bush” put on the airwaves. InsidePolitics will later write, “This gave the Bush camp plausible deniability that helped its candidate avoid public condemnation for racist campaigning.”
Accompanying Newspaper Reports, Bush Campaign Ads - The ad airs for the first time on September 21. On September 22, newspapers around the nation begin publishing articles telling the story of Angie and Clifford Barnes, victimized by Horton while on furlouogh. On October 5, the Bush campaign releases a “sister” television ad, called “Revolving Door.” Scripted by Ailes, the commercial does not mention Horton nor does it show the now-infamous mug shot, but emphasizes the contention that Dukakis is “soft on crime” and has what it calls a “lenient” furlough policy for violent convicts. The central image of the ad is a stream of African-American inmates moving slowly in and out of a revolving gate. The voiceover says that Dukakis had vetoed the death penalty and given furloughs to “first-degree murderers not eligible for parole. While out, many committed other crimes like kidnapping and rape.” At the same time, Clifford Barnes and the sister of the youth murdered by Horton embark on a nationwide speaking tour funded by a pro-Bush independent group known as the Committee for the Presidency. Barnes also appears on a number of television talk shows, including those hosted by Oprah Winfrey and Geraldo Rivera. Barnes and the victim’s sister also appear in two “victim” ads, where Barnes says: “Mike Dukakis and Willie Horton changed our lives forever.… We are worried people don’t know enough about Mike Dukakis.” In 1999, InsidePolitics will write that the media gives the “Revolving Door” ad a “courteous reception,” and focuses more on the two ads’ impact on the election, and the Dukakis campaign’s lack of response, instead of discussing the issues of race and crime as portrayed by the ads. It is not until October 24, less than two weeks before the election, that anyone in the mainstream media airs footage of critics questioning whether the ads are racially inflammatory, but these appearances are few and far between, and are always balanced with appearances by Bush supporters praising the campaign’s media strategy. (Inside Politics (.org) 1999; Inside Politics (.org) 1999; Cross 11/18/2009)
Denials - Bush and his vice presidential candidate Dan Quayle will deny that the ads are racist, and will accuse Democrats of trying to use racism to stir up controversy (see October 1988).
Failure to Respond - The Dukakis campaign will make what many political observers later characterize as a major political blunder: it refuses to answer the ads or dispute their content until almost the last days of the campaign, hoping that viewers would instead conclude that the ads are unfair without the Dukakis campaign’s involvement. The ads will be hugely successful in securing the election for Bush (see September-November 1988). (Museum of the Moving Image 2008)

Radio personality Rush Limbaugh hosts his own late-night television show; Roger Ailes, the Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), is his executive producer. On this show, Limbaugh gives his response to African-American filmmaker Spike Lee’s recommendation that African-American children be allowed to skip school to watch his biographical docudrama Malcolm X: “Spike, if you’re going to do that, let’s complete the education experience. You should tell them that they should loot the theater and then blow it up on their way out.” (Media Matters 10/27/2009) Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

Radio personality Rush Limbaugh hosts his own late-night television show; Roger Ailes, the Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), is Limbaugh’s executive producer. On this show, Limbaugh notes a recent comment of Senator Strom Thurmond (R-SC), who told a gay solder that his lifestyle was “not normal” and advised the soldier to get psychiatric help. Thurmond, who ran for president in 1948 on an explicitly racist, segregationist third-party platform and who led the “Dixiecrat” exodus of Southern racists out of the Democratic Party (see March 12, 1956 and After), is praised by Limbaugh. The commentator says of Thurmond: “He is not encumbered by trying to be politically correct. He’s not encumbered by all of the—the so-called new niceties and proprieties. He just says it, and if you want to know what America used to be—and a lot of people wish it still were—then you listen to Strom Thurmond.… He got a standing ovation. Now people—people applauded that. People applaud—because—you know, Strom Thurmond can say it because he’s 90 years old and people say: ‘Ah, he’s just an old coot. He’s from the old days,’ and so forth. But that’s what most people think. They just don’t have the guts to say it. That’s why they applaud when somebody does say it that directly and that simply.” (Media Matters 10/27/2009) Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

An ad for Fox News by the news organization’s parent company, News Corporation.An ad for Fox News by the news organization’s parent company, News Corporation. [Source: Huffington Post]Fox News registers the slogan “fair and balanced” as a trademark for its news and opinion broadcasts. In 2008, authors Kathleen Hall Jamieson and Joseph N. Cappella will note that conservative-slanted Fox News (see October 7, 1996 and December 20, 2004) lives up, in a sense, to its promise of “fair and balanced” news and opinion by “simply inviting liberal guests—not by ensuring that their ideas will receive compatible time.” They will note, “The notion of different amounts of access is important, because we know that in highly controlled settings, mere exposure to signs and symbols produces a preference for them.” Fox disproportionately exposes its audience to conservative messages and arguments more than moderate or liberal ones. As a result, the authors observe, “[a]n audience that gravitates primarily to conservative sources whose message is consistent and repetitive is more susceptible to alternate points of view in approximately equal amounts.” The authors will continue, “Fox’s claim that Fox is unbiased because it is ‘fair and balanced’ is made with a wink and a nod.” They will quote conservative editorialist Robert Bartley of the Wall Street Journal (see January 20, 2003) and conservative financier Richard Viguerie (see July 2004) to bolster their argument. (Collins 8/12/2003; Jamieson and Cappella 2008, pp. 49)

Fox News logo.Fox News logo. [Source: Fox News]Fox News begins broadcasting on US cable television. Fox News provides 24-hour news programming alongside the nation’s only other such cable news provider, CNN. Fox executive Roger Ailes, a former campaign adviser for Richard Nixon, Ronald Reagan and George H. W. Bush (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), envisions Fox News as a conservative “antidote” to what he calls the “liberal bias” of the rest of American news broadcasting. Ailes uses many of the methodologies and characteristics of conservative talk radio, and brings several radio hosts on his channel, including Sean Hannity and Bill O’Reilly, to host television shows. (Jamieson and Cappella 2008, pp. 47; Sherman 5/22/2011) Referring to Ailes’s campaign experience, veteran Republican consultant Ed Rollins later says: “Because of his political work, he understood there was an audience. He knew there were a couple million conservatives who were a potential audience, and he built Fox to reach them.” (Sherman 5/22/2011)
Ailes Planned for Fox News as Far Back as 1970 - Ailes began envisioning a conservative news provider to counter what he considers the mainstream media’s “liberal bias” as early as 1970, when he became heavily involved with a Nixon administration plan to plant conservative propaganda in news outlets across the nation (see Summer 1970). In 1971, he headed a short-lived private conservative television news network, Television News Incorporated (TVN—see 1971-1975), which foundered in 1975 in part because of its reporters and staffers balking at reporting Ailes-crafted propaganda instead of “straight” news. Ailes told a New York Times reporter in 1991 that he was leaving politics, saying: “I’ve been in politics for 25 years. It’s always been a detour. Now my business has taken a turn back to my entertainment and corporate clients.” But Ailes misinformed the reporter. He continued to work behind the scenes on the 1992 Bush re-election campaign, providing the campaign with attack points against Democratic contender Bill Clinton (D-AR) and earning the nickname “Deep Throat” from Bush aides. Though Ailes did do work in entertainment, helping develop tabloid television programs such as The Maury Povich Show and heading the cable business news network CNBC for three years, Ailes has continued to stay heavily involved in Republican politics ever since. Ailes became involved in the creation of Fox News in early 1996 after he left NBC, which had canceled his show America’s Talking and launched a new cable news network, MSNBC, without asking for Ailes’s involvement. Fox News is owned by News Corporation (sometimes abbreviated NewsCorp), an international media conglomerate owned by conservative billionaire Rupert Murdoch. When NBC allowed Ailes to leave, Jack Welch, the chairman of NBC’s parent company General Electric, said, “We’ll rue the day we let Roger and Rupert team up.” Murdoch has already tried and failed to buy CNN, and has already begun work on crafting news programs with hard-right slants, such as a 60 Minutes-like show that, reporter Tim Dickinson will write, “would feature a weekly attack-and-destroy piece targeting a liberal politician or social program.” Dan Cooper, the managing editor of the pre-launch Fox News, later says, “The idea of a masquerade was already around prior to Roger arriving.” Eric Burns, who will work for ten years as a Fox News media critic before leaving the network, will say in 2011: “There’s your answer right there to whether Fox News is a conventional news network or whether it has an agenda. That’s its original sin.” To get Fox News onto millions of cable boxes at once, Murdoch paid hundreds of millions of dollars to cable providers to air his new network. Murdoch biographer Neil Chenoweth will later write: “Murdoch’s offer shocked the industry. He was prepared to shell out half a billion dollars just to buy a news voice.” Dickinson will write, “Even before it took to the air, Fox News was guaranteed access to a mass audience, bought and paid for.” Ailes praised Murdoch’s “nerve,” saying, “This is capitalism and one of the things that made this country great.” (Sherman 5/22/2011; Dickinson 5/25/2011)
Using Conservative Talk Radio as Template - In 2003, NBC’s Bob Wright will note that Fox News uses conservative talk radio as a template, saying: “[W]hat Fox did was say, ‘Gee, this is a way for us to distinguish ourselves. We’re going to grab this pent-up anger—shouting—that we’re seeing on talk radio and put it onto television.’” CBS News anchor Dan Rather will be more critical, saying that Fox is a reflection of Murdoch’s own conservative political views. “Mr. Murdoch has a business, a huge worldwide conglomerate business,” Rather says. “He finds it to his benefit to have media outlets, press outlets, that serve his business interests. There’s nothing wrong with this. It’s a free country. It’s not an indictable offense. But by any clear analysis the bias is towards his own personal, political, partisan agenda… primarily because it fits his commercial interests.” (Auletta 5/26/2003)
Putting Ideology Over Journalistic Ethics, Practices - Ailes, determined not to let journalists with ethical qualms disrupt Fox News as they had his previous attempt at creating a conservative news network (see 1971-1975), brought a hand-picked selection of reporters and staffers with demonstrable conservative ideologies from NBC, including business anchor Neil Cavuto and Steve Doocy, who hosts the morning talk show “Fox and Friends.” Both Cavuto and Doocy are Ailes loyalists who, Dickinson will say, owe their careers to Ailes. Ailes then tapped Brit Hume, a veteran ABC correspondent and outspoken conservative, to host the main evening news show, and former Bush speechwriter Tony Snow as a commentator and host. John Moody, a forcefully conservative ABC News veteran, heads the newsroom. Ailes then went on a purge of Fox News staffers. Joe Peyronnin, who headed the network before Ailes displaced him, later recalls: “There was a litmus test. He was going to figure out who was liberal or conservative when he came in, and try to get rid of the liberals.” Ailes confronted reporters with suspected “liberal bias” with “gotcha” questions such as “Why are you a liberal?” Staffers with mainstream media experience were forced to defend their employment at such venues as CBS News, which he calls the “Communist Broadcast System.” He fired scores of staffers for perceived liberal leanings and replaced them with fiery young ideologues whose inexperience helps Ailes shape the network to his vision. Before the network aired its first production, Ailes had a seminal meeting with Moody. “One of the problems we have to work on here together when we start this network is that most journalists are liberals,” he told Moody. “And we’ve got to fight that.” Reporters and staffers knew from the outset that Fox, despite its insistence on being “fair and balanced” (see 1995), was going to present news with a conservative slant, and if that did not suit them, they would not be at Fox long. A former Fox News anchor later says: “All outward appearances were that it was just like any other newsroom. But you knew that the way to get ahead was to show your color—and that your color was red.” The anchor refers to “red” as associated with “red state,” commonly used on news broadcasts to define states with Republican majorities. Ailes will always insist that while his network’s talk-show hosts, such as O’Reilly, Hannity, and others, are frankly conservative, Fox’s hard-news shows maintain what he calls a “bright, clear line” that separates conservative cant from reported fact. In practice, this is not the case. Before Fox aired its first broadcast, Ailes tasked Moody to keep the newsroom in line. Early each morning, Ailes has a meeting with Moody, often with Hume on speakerphone from the Washington office, where the day’s agenda is crafted. Moody then sends a memo to the staff telling them how to slant the day’s news coverage according to the agenda of those on “the Second Floor,” as Ailes and his vice presidents are known. A former Fox anchor will later say: “There’s a chain of command, and it’s followed. Roger talks to his people, and his people pass the message on down.” After the 2004 presidential election, Bush press secretary Scott McClellan will admit, “We at the White House were getting them talking points.”
Targeting a Niche Demographic - Fox New’s primary viewership defies most demographic wisdom. According to information taken in 2011, it averages 65 years of age (the common “target demographic” for age is the 18-24 bracket), and only 1.38% of its viewers are African-American. Perhaps the most telling statistics are for the Hannity show: 86% describe themselves as pro-business, 84% believe government “does too much,” 78% are “Christian conservatives,” 78% do not support gay rights, 75% are “tea party backers,” 73% support the National Rifle Association, 66% lack college degrees, and 65% are over age 50. A former NewsCorp colleague will say: “He’s got a niche audience and he’s programmed to it beautifully. He feeds them exactly what they want to hear.” Other polls from the same time period consistently show that Fox News viewers are the most misinformed of all news consumers, and one study shows that Fox News viewers become more misinformed the more they watch the network’s programming.
Ailes's Security Concerns Affect Operations, Broadcasting - Ailes is uncomfortable in his office, a second-floor corner suite in the Fox News building at 1211 Avenue of the Americas in Manhattan. His office is too close to the street for his tastes; he believes that gay activists intend to try to harm him, either by attacks from outside the building or through assaults carried out from inside. He also believes that he is a top target for al-Qaeda assassins. Ailes barricades himself behind an enormous mahogany desk, insists on having “bombproof” glass installed in the windows, surrounds himself with heavily-armed bodyguards, and carries a firearm (he has a concealed-carry permit). A monitor on his desk shows him what is transpiring outside his office door; once, when he sees a dark-skinned man wearing what he thought was Muslim garb on the monitor, he will order an immediate lockdown of the entire building, shouting, “This man could be bombing me!” The man will turn out to be a janitor. A source close to Ailes will say, “He has a personal paranoia about people who are Muslim—which is consistent with the ideology of his network.” A large security detail escorts him daily to and from his Garrison, New Jersey home to his Manhattan offices; in Garrison, his house is surrounded by empty homes Ailes has bought to enhance his personal security. According to sources close to Ailes, Fox News’s slant on gay rights and Islamist extremism is colored by Ailes’s fear and hatred of the groups.
'We Work for Fox' - Sean Wilentz, a Princeton historian and Reagan biographer, will say: “Fox News is totalized: It’s an entire network, devoted 24 hours a day to an entire politics, and it’s broadcast as ‘the news.’ That’s why Ailes is a genius. He’s combined opinion and journalism in a wholly new way—one that blurs the distinction between the two.” Dickinson will write: “Fox News stands as the culmination of everything Ailes tried to do for Nixon back in 1968. He has created a vast stage set, designed to resemble an actual news network, that is literally hard-wired into the homes of millions of America’s most conservative voters. GOP candidates then use that forum to communicate directly to their base, bypassing the professional journalists Ailes once denounced as ‘matadors’ who want to ‘tear down the social order’ with their ‘elitist, horse-dung, socialist thinking.’ Ironically, it is Ailes who has built the most formidable propaganda machine ever seen outside of the Communist bloc, pioneering a business model that effectively monetizes conservative politics through its relentless focus on the bottom line.” Former Bush speechwriter David Frum will observe: “Republicans originally thought that Fox worked for us. Now we’re discovering that we work for Fox.” (Sherman 5/22/2011; Dickinson 5/25/2011)

John Prescott Ellis.John Prescott Ellis. [Source: Bush-Clinton Fraud (.com)]Fox News chairman Roger Ailes (see October 7, 1996), a Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), chooses an unlikely reporter to anchor Fox’s election night coverage: John Prescott Ellis, a freelance Republican political adviser and the first cousin of George W. Bush (R-TX), the Republican presidential candidate. (Ellis is the son of George Herbert Walker Bush’s sister, Nancy Ellis.) Ellis was originally hired to cover the party primaries. A later study of voting patterns by the University of California will determine that in areas where voters have access to Fox News, the network’s relentless pro-Bush coverage shifts some 200,000 votes from Democrat Al Gore (D-TN) to Bush, but Ailes wants to make sure his network’s coverage is favorable to Bush, and has always had Ellis in mind for the election night anchor position, for which he specifically gives Ellis a 30-day contract. Ellis is very close to Bush’s brother Jeb Bush (R-FL), the sitting governor of Florida (“Jeb” is an acronym for his full name, John Ellis Bush). Ellis recused himself from campaign coverage in a June 1999 Boston Globe column, defending George W. Bush from allegations of cocaine use, calling the Clinton-Gore administration “morally berserk,” and telling his readers, “There is no way for you to know if I am telling you the truth about George W. Bush’s presidential campaign, because in his case, my loyalty goes to him and not to you.” Instead of this posing an ethical dilemma or being seen as a conflict of interest at Fox, Ellis is Ailes’s first and only choice to anchor the network’s election coverage. (Ailes will later tell a February 2001 House committee hearing, “We at Fox News do not discriminate against people because of their family connections”—see February 14, 2001.) (Kurtz 11/14/2000; Boehlert 11/15/2000; Wittstock 11/19/2000; Associated Press 12/11/2000; Niman 12/14/2000; Moore 11/6/2006; Sherman 5/22/2011) Ellis will pre-emptively call the election for Bush, sparking the Florida recount controversy and helping propel his cousin into the White House (see November 7-8, 2000). In a response to testimony in the same February 2001 House committee hearing, Joan Konner, a journalism professor who will lead a CNN-commissioned independent study of the problems in that network’s election night coverage, will call Ellis’s hiring a substantial breach of journalistic ethics and standards. “If John Ellis had, indeed, made comments stating that his loyalties to the Bush family superceded any commitment he has to his profession or his employer, then I would judge that to be not only a perceived conflict-of-interest but a real conflict-of-interest for a journalist,” she will write in a letter to Representative John Dingell (D-MI). “While that does not disqualify an individual from any position as a journalist, it would, in my judgement, disqualify that person for any decision-making role involving reporting on his relatives during an election. Often friends and relatives are hired by journalism organizations because of their connections to the newsmakers. Their access to sources makes them valuable to the organization. However, the news organization should take every precaution against placing such an individual in an assignment that could result in bias in reporting.” (House of Representatives, Committee on Energy and Commerce 2/14/2001)

Robert Bartley.Robert Bartley. [Source: Slate]The Wall Street Journal’s editorial page editor emeritus, Robert Bartley, acknowledges that Fox News’s slogan, “We report, you decide,” is a “pretense.” Bartley, a staunch conservative, writes: “Even more importantly, the amazing success of Roger Ailes at Fox News (see October 7, 1996) has provided a meaningful alternative to the Left-establishment slant of the major networks.… His news is no more tilted to the right than theirs has been on the left, and there’s no reason for him to drop his ‘we report, you decide’ pretense until they drop theirs” (see October 13, 2009). (Jamieson and Cappella 2008, pp. 49) In May 2003, ABC News president David Westin will say: “I like ‘We report. You decide.’ It’s a wonderful slogan. Too often, I don’t think that’s what’s going on at Fox. Too often, they step over the line and try and help people decide what is right and wrong.” Fox News pundit and host Bill O’Reilly will agree. Asked whether a more accurate tag line for Fox might be “We report. We decide,” he will reply, “Well, you’re probably right.” Todd Gitlin of the Columbia Journalism School will add: “I find it hard to believe many Fox viewers believe Bill O’Reilly is a ‘no-spin zone,’ or ‘We report. You decide.’ It’s a joke. In Washington it reinforces the impression of ‘we happy few who are members of the club.’ It emboldens the right wing to feel justified and confident they can promote their policies.” (Auletta 5/26/2003)

The New Yorker reports the results of an Annenberg survey of 673 mainstream news owners, executives, editors, producers, and reporters. Among the survey’s findings is the strong belief that Fox News (see 1995, October 7, 1996, and October 13, 2009)) has had a strong influence on the way broadcasters cover the news, as well as how others present the news on network and cable television programs. In 2002, when the CEO of General Electric, Jeffrey Immelt, was asked how he wanted to improve his own cable news network, MSNBC, he said: “I think the standard right now is Fox. And I want to be as interesting and as edgy as you guys are.” (Auletta 5/26/2003; Jamieson and Cappella 2008, pp. 52)

Judith Regan (left) and Roger Ailes.Judith Regan (left) and Roger Ailes. [Source: Business Insider]Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), becomes embroiled in a legal conflict involving former New York Police Commissioner Bernard Kerik and his mistress, Judith Regan, a book editor for another arm of Fox News’s parent company News Corporation (NewsCorp). Ailes learns that Kerik has commandeered an apartment overlooking the site of the devastated World Trade Center, intended for the use of rescue and recovery workers, as a “love nest” for his trysts with Regan. Ailes is a close friend and political ally of former New York Mayor Rudolph Giuliani, who recommended Kerik to head the Department of Homeland Security. Kerik is already being pilloried in the press for a number of other ethical and perhaps even criminal activities, and is being vetted for the DHS slot. Ailes and Giuliani do not want the Kerik-Regan affair, and the commandeered apartment, to come to the public’s notice. Court documents later say that Ailes “told Regan that he believed she had information about Kerik that, if disclosed, would harm Giuliani’s presidential campaign.” Ailes “advised Regan to lie to, and to withhold information from, [federal] investigators concerning Kerik.” The attempted cover-up will later be brought to light when NewsCorp fires Regan in 2006, and she brings a wrongful-termination suit that secures a $10.75 million settlement. Regan will not identify Ailes by name, only as a “senior executive” for NewsCorp, but other documents accidentally made public will reveal Ailes’s identity. Reportedly, Regan has her telephone conversations with Ailes on tape. NewsCorp will later claim that Regan has sent it a letter stating that “Mr. Ailes did not intend to influence her with respect to a government investigation.” Regan’s lawyer will say that NewsCorp’s claim does not reflect the entirety of Regan’s letter. Kerik himself will withdraw his name from consideration, and will later be sentenced to four years in prison for tax fraud. (Chait 2/24/2011; Martinez 2/24/2011; Buettner 2/25/2011; Sherman 5/22/2011)

Clips of Thompson, Bush included in VNRs provided to local TV stations.Clips of Thompson, Bush included in VNRs provided to local TV stations. [Source: New York Times]New York Times reporter Robert Pear discovers that the Bush administration has employed two fake “reporters,” Karen Ryan and Alberto Garcia, who have appeared in administration-produced television “news” segments—“video news releases,” or VNRs—designed to promote the administration’s new Medicare prescription-drug policies. (Garcia primarily appeared in Spanish-language Medicare VNRs.) HHS had budgeted $124 million for the fake news segments, more than most real news organizations can provide. The segments are under investigation by the General Accounting Office (GAO) for possible violation of government statutes prohibiting the use of federal money to produce propaganda or partisan presentations. The Secretary for Health and Human Services (HHS), Tommy Thompson, appears in one of the segments, saying, “This is going to be the same Medicare system only with new benefits, more choices, more opportunities for enhanced benefits.” Several others show a crowd giving President Bush a standing ovation as he signs the new Medicare bill into law. Another segment shows a pharmacist talking to an elderly customer. The pharmacist says the new law “helps you better afford your medications,” and the customer says, “It sounds like a good idea.” The pharmacist agrees, “A very good idea.” The segments, professionally produced and ending with tag lines such as “In Washington, I’m Karen Ryan reporting,” were regularly aired by at least 50 local television news broadcasts in 40 cities around the country. The government also provides scripts that can be used by local news anchors to introduce, or “walk up,” the VNRs. One script suggested that anchors read the following: “In December, President Bush signed into law the first-ever prescription drug benefit for people with Medicare. Since then, there have been a lot of questions about how the law will help older Americans and people with disabilities. Reporter Karen Ryan helps sort through the details.” A VNR is then broadcast explaining how the new law benefits Medicare recipients.
'Infoganda' - Ryan is a freelance journalist, the administration claims, and using her for such fake news segments is perfectly acceptable. But cursory investigation reveals that she was once a freelance reporter, but has for years worked as a public relations consultant. Her most recent assignments include appearing in marketing videos and “infomercials” promoting a variety of pharmaceutical products, including the popular drugs FloMist and Excedrin. Perhaps the most telling reaction is from Comedy Central’s comedy-news program The Daily Show, where host Jon Stewart can’t seem to decide whether to be outraged or flattered by what Rich calls “government propaganda imitating his satiric art.” (Daily Show member Rob Corddry calls the HHS videos “infoganda.”) Administration officials also insist that the VNRs are real, objective news releases, but the company that produced the segments, Home Front Communications, confirms that it had hired Ryan to read a script prepared by government officials. The VNRs give a toll-free phone number for beneficiaries to call. To obtain recorded information about prescription drug benefits, the caller must speak the words, “Medicare improvement.” The Columbia Journalism Review writes, “The ‘reports’ were nothing more than a free advertisement for the legislation, posing as news.”
Legal? - GAO lawyers say that their initial investigations found that other fliers and advertisements disseminated by HHS to promote the new Medicare policies are legal, though they display “notable omissions and other weaknesses.” Administration officials claim the VNRs are also a legal, effective way to educate Medicare beneficiaries. The GAO is still investigating the VNRs. GAO investigators believe that they might violate the law in at least one aspect: misleading viewers by concealing their government origins. Federal law expressly forbids the use of federal money for “publicity or propaganda purposes” not authorized by Congress. Earlier investigations have found government-disseminated editorials and newspaper articles illegal if they did not identify themselves as coming from government officials. The GAO will find that the VNRs break two federal laws forbidding the use of federal money to produce propaganda (see May 19, 2004).
'Common Practice' - HHS spokesman Kevin Keane says the VNRs are well within legal guidelines; their only purpose, he says, is to inform citizens about changes in Medicare. “The use of video news releases is a common, routine practice in government and the private sector,” he says. “Anyone who has questions about this practice needs to do some research on modern public information tools.” Congressional Democrats disagree with Keane. “These materials are even more disturbing than the Medicare flier and advertisements,” says Senator Frank Lautenberg (D-NJ). “The distribution of these videos is a covert attempt to manipulate the press.” Lautenberg, fellow Senator Edward Kennedy (D-MA), and seven other members of Congress requested the GAO investigation. Keane is correct in one aspect: businesses have distributed VNRs to news stations as well as internally for years, and the pharmaceutical industry has been particularly successful in getting marketing videos that appear as “medical news” or “medical features” aired on local and even national news broadcasts. And government agencies have for years released informational films and videos on subjects such as teenage smoking and the dangers of using steroids. Bill Kovach, chairman of the Committee of Concerned Journalists, says HHS’s VNRs have gone far beyond what the government has previously provided. “Those to me are just the next thing to fraud,” he says. “It’s running a paid advertisement in the heart of a news program.” (Pear 3/15/2004; McDermott 3/15/2004; Rich 2006, pp. 164)
Media Responsibility - The Columbia Journalism Review’s Bill McDermott writes: “[F]or our money, the villains here aren’t the clever flacks at HHS—they’re supposed to be masters of deception. Nope, the dunce hats go to the local TV station editors willing to slap onto the air any video that drops in over the transom.” (McDermott 3/15/2004) Ryan is relatively insouciant about the controversy. “Stations are lazy,” she says. “If these things didn’t work, then the companies would stop putting them out.” (Pittsburgh Post-Gazette 3/20/2004)

The General Accounting Office (GAO) finds that the Bush administration broke two federal laws as part of its publicity campaign to promote its new Medicare prescription drug policies. The Department of Health and Human Services (HHS) illegally spent federal monies on what amounts to covert propaganda in producing and distributing “video news releases,” or VNRs, to local television news broadcasters around the country that were designed to look like objective news reports (see March 15, 2004). The GAO findings do not carry legal weight, because the GAO acts as an adviser to Congress. The viewers in the more than 40 cities who saw the reports did not know they were watching government-produced videos anchored by public relations “flacks” paid by HHS who were not real reporters. The VNRs have only fueled criticism of the Medicare prescription drug coverage program, which gives private health care firms and prescription drug companies a much larger role in providing and setting prices for Medicare recipients’ prescriptions. Democrats have long insisted that the law cripples Medicare beneficiaries’ ability to receive low-cost prescriptions in favor of funneling Medicare dollars into the pharmaceutical companies’ coffers; with the GAO findings, Democrats now say that the government used illegal propaganda tactics to “sell” the citizenry on the new program. The administration has already admitted that the program will cost hundreds of billions of dollars more than originally claimed. Democratic presidential candidate John Kerry (D-MA) calls the videos “another example of how this White House has misrepresented its Medicare plan.” Kerry’s Senate colleague, Edward Kennedy (D-MA), says: “The new GAO opinion is yet another indictment of the deception and dishonesty that has become business as usual for the Bush administration. It was bad enough to conceal the cost of the Medicare drug bill from the Congress and the American people. It is worse to use Medicare funds for illegal propaganda to try to turn this lemon of a bill into lemonade for the Bush campaign.” The Bush administration continues to insist that the VNR program is legal. “GAO opinions are not binding on the executive branch. That’s an opinion of the GAO. We don’t agree,” says HHS spokesman Bill Pierce, who justifies the VNR usage by pointing to their ubiquitous usage in corporate settings. Asked if he understands that a viewer might be angry at being led to believe that the VNRs were real news stories, Pierce replies, “If I’m a viewer, I’d be angry at my television station.” (Goldstein 5/20/2004; Kemper 5/20/2004)

Richard Viguerie.Richard Viguerie. [Source: PBS]Conservative marketing expert Richard Viguerie, writing with David Franke in America’s Right Turn, notes: “Conservatives will almost always defend Fox [News]‘s claim to be ‘fair and balanced,’ but they find it hard to do so without a smirk or smile on their face.… They proudly want to claim Fox as one if their own—it’s one of the movement’s great success stories” (see October 13, 2009). (Jamieson and Cappella 2008, pp. 49)

Alex Ben Lock of Television Week writes: “We have seen in the past year the rise of the Fox News Channel, founded only in 1996 (see October 7, 1996), as one of the most important news media of our culture.… Fox has engaged an even larger audience that is amazingly loyal to the FNC brand.… Fox News, in combination with a network of conservative talk radio commentators, has changed the way many Americans process news—despite or maybe because of the adamant opposition of numerous intellectuals, journalists, celebrities, and others who still can’t believe what has happened” (see October 13, 2009). (Jamieson and Cappella 2008, pp. 48)

Steven Bradbury, the acting head of the Justice Department’s Office of Legal Counsel (OLC), issues a finding that the government’s use of “video news releases” (VNRs—see March 15, 2004 and May 19, 2004) is not propaganda and therefore not illegal. The VNRs might be “covert,” he writes, since the government actively misled viewers as to their source, but they are not “propaganda,” since they merely explain government programs and facts, and do not espouse a political point of view. Because OLC opinions are legally binding, Bradbury’s “advisory opinion” effectively precludes White House and other agency officials from being prosecuted for authorizing the VNRs, and the practice continues. The General Accounting Office (GAO) rejects Bradbury’s finding and continues to insist that the VNRs are unethical and illegal. (Savage 2007, pp. 172-173) Two months later, Congress will prohibit the government’s use of VNRs (see May 2005).

Stations such as Los Angeles’s KABC-TV routinely re-edit graphics to fit their own formatting. The graphic on the left was part of a VNR produced by a private firm; on the right is KABC’s edited graphic.Stations such as Los Angeles’s KABC-TV routinely re-edit graphics to fit their own formatting. The graphic on the left was part of a VNR produced by a private firm; on the right is KABC’s edited graphic. [Source: PRWatch (.org)] (click image to enlarge)An investigation by the New York Times reveals that the government’s use of “video news releases,” or so-called “fake news” reports provided by the government and presented to television news viewers as real news (see March 15, 2004), has been used by far more government agencies than previously reported. The Times report finds that VNRs from the State Department, the Transportation Security Administration (TSA), and the Agriculture Department are among the agencies providing VNRs to local television news broadcasters. Previous media reports focused largely on the VNRs provided by the Department of Health and Human Services to tout the Bush administration’s Medicare proposals. The Times finds that “at least 20 federal agencies, including the Defense Department and the Census Bureau, have made and distributed hundreds of television news segments in the past four years.… Many were subsequently broadcast on local stations across the country without any acknowledgement of the government’s role in their production.… [T]he [Bush] administration’s efforts to generate positive news coverage have been considerably more pervasive than previously known. At the same time, records and interviews suggest widespread complicity or negligence by television stations, given industry ethics standards that discourage the broadcast of prepackaged news segments from any outside group without revealing the source.”
VNRs Presented as Actual News - While government VNRs are generally labeled as being government productions on the film canister or video label, the VNRs themselves are designed, the Times writes, “to fit seamlessly into the typical local news broadcast. In most cases, the ‘reporters’ are careful not to state in the segment that they work for the government. Their reports generally avoid overt ideological appeals. Instead, the government’s news-making apparatus has produced a quiet drumbeat of broadcasts describing a vigilant and compassionate administration.” The VNRs often feature highly choreographed “interviews” with senior administration officials, “in which questions are scripted and answers rehearsed. Critics, though, are excluded, as are any hints of mismanagement, waste or controversy.”
Benefits to All except News Consumers - The Times explains how VNRs benefit the Bush administration, private public relations firms, networks, and local broadcasters: “Local affiliates are spared the expense of digging up original material. Public relations firms secure government contracts worth millions of dollars. The major networks, which help distribute the releases, collect fees from the government agencies that produce segments and the affiliates that show them. The administration, meanwhile, gets out an unfiltered message, delivered in the guise of traditional reporting.” News viewers, however, receive propaganda messages masquerading as real, supposedly impartial news reports.
Ducking Responsibility - Administration officials deny any responsibility for the use of VNRs as “real” news. “Talk to the television stations that ran it without attribution,” says William Pierce, a spokesman for the Department of Health and Human Services. “This is not our problem. We can’t be held responsible for their actions.” But the Government Accountability Office (GAO) has disagreed, calling the use of government-produced VNRs “covert propaganda” because news viewers do not know that the segments they are watching are government productions (see May 19, 2004). However, the Office of Management and Budget (OMB) and the Justice Department (see March 2005) have called the practice legal, and instructed executive branch agencies to merely ignore the GAO findings.
Creative Editing - The Times gives an example of how seamlessly government-produced propaganda can be transformed into seemingly real news segments. In one segment recently provided by the Agriculture Department, the agency’s narrator ends the segment by saying, “In Princess Anne, Maryland, I’m Pat O’Leary reporting for the US Department of Agriculture.” The segment is distributed by AgDay, a syndicated farm news program shown on some 160 stations; the segment is introduced as being by “AgDay’s Pat O’Leary.” The final sentence was edited to state: “In Princess Anne, Maryland, I’m Pat O’Leary reporting.” Final result: viewers are unaware that the AgDay segment is actually an Agriculture Department production. AgDay executive producer Brian Conrady defends the practice: “We can clip ‘Department of Agriculture’ at our choosing. The material we get from the [agency], if we choose to air it and how we choose to air it is our choice.” The public relations industry agrees with Conrady; many large PR firms produce VNRs both for government and corporate use, and the Public Relations Society of America gives an annual award, the Bronze Anvil, for the year’s best VNR.
Complicity by News Broadcasters - Several major television networks help distribute VNRs. Fox News has a contract with PR firm Medialink to distribute VNRs to 130 affiliates through its video feed service, Fox News Edge. CNN distributes VNRs to 750 stations in the US and Canada through its feed service, CNN Newsource. The Associated Press’s television news distributor does the same with its Global Video Wire. Fox News Edge director David Winstrom says: “We look at them and determine whether we want them to be on the feed. If I got one that said tobacco cures cancer or something like that, I would kill it.” TVA Productions, a VNR producer and distributor, says in a sales pitch to potential clients, “No TV news organization has the resources in labor, time or funds to cover every worthy story.” Almost “90 percent of TV newsrooms now rely on video news releases,” it claims. The reach can be enormous. Government-produced VNRs from the Office of National Drug Control Policy reached some 22 million households over 300 news stations. And news stations often re-record the voiceover of VNRs by their own reporters, adding to the illusion that their own reporters, and not government or PR employees, are doing the actual reporting.
Office of Broadcasting Services - The State Department’s Office of Broadcasting Services (OBS) employs around 30 editors and technicians, who before 2002 primarily distributed video from news conferences. But in early 2002, the OBS began working with close White House supervision to produce narrated feature reports promoting American policies and achievements in Afghanistan and Iraq, and supporting the Bush administration’s rationale for invading those countries. Between 2002 and now, the State Department has produced 59 such segments, which were distributed to hundreds of domestic and international television broadcasters. The State Department says that US laws prohibiting the domestic dissemination of propaganda don’t apply to the OBS. Besides, says State Department spokesman Richard Boucher: “Our goal is to put out facts and the truth. We’re not a propaganda agency.” State Department official Patricia Harrison told Congress last year that such “good news” segments are “powerful strategic tools” for influencing public opinion. The Times reports that “a review of the department’s segments reveals a body of work in sync with the political objectives set forth by the White House communications team after 9/11.” One June 2003 VNR produced by the OBS depicts US efforts to distribute food and water to the people of southern Iraq. The unidentified narrator condluded, “After living for decades in fear, they are now receiving assistance—and building trust—with their coalition liberators.” OBS produced several segments about the liberation of Afghan women; a January 2003 memo called the segments “prime example[s]” of how “White House-led efforts could facilitate strategic, proactive communications in the war on terror.” OBS typically distributes VNRs through international news organizations such as Reuters and the Associated Press, which then distribute them to major US networks, which in turn transmit them to local affiliates.
The Pentagon Channel and 'Hometown News' - In 2004, the Defense Department began providing The Pentagon Channel, formerly an in-house service, to cable and satellite operators in the US. The content is provided by Pentagon public relations specialists who produce “news reports” identical to those produced by local and national news broadcasters. And the content is free. The Pentagon Channel’s content is supplemented by the Army and Air Force Hometown News Service (HNS), a 40-man unit that produces VNRs for local broadcasters focusing on the accomplishments of “hometown” soldiers. Deputy director Larry Gilliam says of the service, “We’re the ‘good news’ people.” Their reports, tailored for specific local stations, reached 41 million households in 2004. But the service’s VNRs sometimes go beyond celebrating a hometown hero. Weeks after the Abu Ghraib scandal broke, HNS released a VNR that lauded the training of military policemen at Missouri’s Fort Leonard Wood, where many of the MPs involved in the scandal were trained. “One of the most important lessons they learn is to treat prisoners strictly but fairly,” the “reporter” in the segment says. A trainer tells the narrator that MPs are taught to “treat others as they would want to be treated.” Gilliam says the MP report had nothing to do with the Pentagon’s desire to defend itself from accusations of mistreatment and prisoner abuse. “Are you saying that the Pentagon called down and said, ‘We need some good publicity?’” Gilliam asks the Times reporter. He answers his own question, “No, not at all.” (Barstow and Stein 3/13/2005)
Congress Bans Use of Government VNRs - Two months after the Times article is published, Congress will ban the use of government VNRs for propaganda purposes (see May 2005).

Congress passes a law clarifying and expanding its earlier ban on government propaganda. The new law bans the use of federal money to produce any news story (see March 2005) that does not openly acknowledge the government’s role in producing and slanting that story. The new law dramatically restricts the ability of the federal government to produce and disseminate fake news stories (VNRs—see March 15, 2004 and May 19, 2004) in local news broadcasts. (Savage 2007, pp. 173)

Roger Ailes, the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), makes a joke to an audience of news executives: “It is true that Barack Obama is on the move,” he says. “I don’t know if it’s true that President Bush called [Pakistani President Pervez] Musharraf and said, ‘Why can’t we catch this guy?’” The joke is a deliberate conflation between the names of presidential candidate Barack Obama (D-IL) and Osama bin Laden. Ailes has Steve Doocy and the other hosts of his network’s morning news show Fox and Friends begin making similar jokes. Fox insiders will later note that while the banter between Doocy, Brian Kilmeade, and Gretchen Carlson appears to be mostly ad-libbed, it is actually highly structured; Ailes uses the show as one of the primary vehicles to get his daily message into what reporter Tim Dickinson will call “the media bloodstream.” Ailes meets with Doocy, Kilmeade, and Carlson every day before the 6:00 a.m. start; a former Fox News deputy will later say: “Prior to broadcast, Steve Doocy, Gretchen Carlson—that gang—they meet with Roger. And Roger gives them the spin.” Doocy is the first Fox News figure to publicly state that Obama attended a radical Islamist madrassa as a child, a falsification that begins circulating on the Internet around this same time (see October 1, 2007). (Sherman 5/22/2011)

Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), realizes that Senator Barack Obama (D-IL) is going to win the upcoming presidential election (see November 4, 2008). In preparation, Ailes begins hiring an array of conservatives to join his network (see November 3, 2003, July 2004, and October 26, 2009), many of whom he intends to groom for the 2012 presidential race. By the time the election is over, Ailes will have hired Karl Rove, the Bush administration’s political guru, and former Governor Mike Huckabee (R-AR), an unsuccessful Republican presidential candidate. (Ailes is able to woo both Rove and Huckabee away from CNN, which also offers them positions as paid commentators.) Soon, Ailes will hire several more possible Republican contenders, including the Republican vice-presidential candidate Sarah Palin (R-AK), former House Speaker Newt Gingrich (R-GA), former Senator Rick Santorum (R-PA), and former UN Ambassador John Bolton. Ailes fully intends to use Fox News as a platform for launching Republican presidential bids (see May 22, 2011), but his decision to hire Rove, Huckabee, Palin, and the others is also business-driven. A close friend of his will explain: “It would be easy to look at Fox and think it’s conservative because Rupert [Murdoch, the media executive who owns the Fox networks] and Roger are conservative and they program it the way they like. And to a degree, that’s true. But it’s also a business. And the way the business works is, they control conservative commentary the way ESPN controls the market for sports rights. If you have a league, you have a meeting with ESPN, you find out how much they’re willing to pay, and then everyone else agrees to pay the same amount if they want it.… It’s sort of the same at Fox. I was surprised at some of what was being paid until I processed it that way. If you’re ABC and you don’t have Newt Gingrich on a particular morning, you can put someone else on. But if you’re Fox, and Newt is moving and talking today, you got to have him. Otherwise, your people are like: ‘Where’s Newt? Why isn’t he on my channel?’” Ailes met secretly with Palin in September 2008, and will continue to court her for Fox after the campaign, even loaning her a private jet owned by Murdoch’s News Corporation. CNN will decline to offer her a position, and Ailes, through programming chief Bill Shine, will negotiate a three-year, $3 million deal to have Palin as a regular contributor and a host of prime-time specials. Amid all of this, Ailes does not want Fox News to be seen as an arm of the Republican Party (see December 2002 and October 11, 2009). (Sherman 5/22/2011) In 2010, the press will report that Fox News has “exclusive rights” to broadcast and interview four presumed 2012 Republican candidates, Palin, Gingrich, Huckabee, and Santorum (see September 27, 2010).

The Center for American Progress (CAP), a progressive think tank and lobbying organization, releases a report that says the “tea party” movement protesting the various policies of the Obama administration (see April 8, 2009) is not, as purported, entirely a grassroots movement of ordinary citizens, but an “astroturf” movement created, organized, and funded by powerful conservative and industry firms and organizations. (CAP notes that the anti-tax “tea parties,” with “tea” standing for “Taxed Enough Already,” fail to note that President Obama’s recent legislation actually has cut taxes for 95 percent of Americans.) Two of the most prominent organizations behind the “tea parties” are FreedomWorks and Americans for Progress (AFP). FreedomWorks (see April 14, 2009) is a corporate lobbying firm run by former House Majority Leader Dick Armey (R-TX), and organized the first “tea party,” held in Tampa, Florida, on February 27. It then began planning and organizing “tea parties” on a national scale; officials coordinated logistics, called conservative activists, and provided activists with sign ideas and slogans and talking points to use during protests. AFP has coordinated with FreedomWorks. AFP is a corporate lobbying firm run by Tim Phillips, a former lobbying partner of conservative activist Ralph Reed, and funded in part by Koch Industries, the largest private oil corporation in America (see May 29, 2009). Former House Speaker Newt Gingrich (R-GA) is also involved, through his lobbying form American Solutions for Winning the Future, which is supported by oil companies.
Support, Promotion from Fox News - On cable news channels, Fox News and Fox Business have run promotions for the “tea parties” in conjunction with enthusiastic reports promoting the affairs (see April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 15, 2009, and April 6-13, 2009); in return, the organizers use the Fox broadcasts to promote the events. Fox hosts Glenn Beck, Neil Cavuto, and Sean Hannity all plan to broadcast live reports from the events. Fox also warns its viewers that the Obama administration may send “spies” to the events. (Fox justifies its depth of coverage by saying that it provided similar coverage for the 1995 Million Man March. However, Fox did not begin broadcasting until 1996—see October 7, 1996.)
Republican Support - Congressional Republicans have embraced the “tea parties” as ways to oppose the Obama administration. Many leading Republicans, such as Minority Leader John Boehner (R-OH), Paul Ryan (R-WI), and some 35 others, will speak at AFP-funded “tea parties.” Republican National Committee Chairman Michael Steele has moved the RNC to officially support the protests. And Senator David Vitter (R-LA) has introduced legislation formally honoring April 15 as “National Tea Party Day.” “It’s going to be more directed at Obama,” says reporter and commentator Ana Marie Cox. “This is very much, I think, part of the midterm strategy” to win elections in 2010.
Fringe Elements - According to CAP, many “fringe” elements of the conservative movement—including “gun rights militias, secessionists, radical anti-immigrant organizations, and neo-Nazi groups”—are involved in the “tea parties.” (Shakir et al. 4/15/2009; Fang 5/29/2009)

News Corporation logo.News Corporation logo. [Source: Blogging Stocks (.com)]News Corporation, the parent company of Fox News, the Wall Street Journal, and the New York Post, donates $1 million to the Republican Governors Association (RGA). The News Corp. donation is accompanied by a $500,000 donation to the RGA from WellPoint, the US’s largest health insurer, and a “seven-figure donation” from oil billionaire David Koch (see 1981-2010). Organizations such as the RGA can accept unlimited donations from corporations, unlike political parties and federal candidates. (Salant 8/16/2010; Smith 8/16/2010; Kleefeld 8/17/2010; Shea 8/17/2010) News Corp. spokesman Jack Horner tells a reporter, “News Corporation believes in the power of free markets, and the RGA’s pro-business agenda supports our priorities at this most critical time for our economy.” (Smith 8/16/2010) Others are less sanguine about the donation. Hari Sevugan of the Democratic National Committee (DNC) says: “Any pretense that may have existed about the ties between Fox News and the Republican Party has been ripped violently away. Any Republican that appears on Fox should now have a disclaimer that they are financially supported by the network and any coverage of the elections this fall on Fox should be reported with disclaimer for what it is—partisan propaganda.” Nathan Daschle of the Democratic Governors Association (DGA) says: “For a media company—particularly one whose slogan is ‘fair and balanced’ (see 1995)—to be injecting themselves into the outcome of races is stunning. The people owning Fox News have made a decision that they want to see Democratic governors go down to defeat. It’s a jaw-dropping violation of the boundary between the media and corporate realm.” Daschle acknowledges that other media companies such as Disney and CBS have given much smaller donations to both Republicans and Democrats, but says: “The Fox contribution is in a completely different league. Other media firms’ donations are generally small and about equal to the many committees that receive money.” Until this donation, News Corp. had contributed almost equally to both Democrats and Republicans. Horner says, “It’s patently false that a corporate donation would have any bearing on our news-gathering activities at Fox News or any other of our properties.” Fox refuses to allow Daschle to appear on its network to discuss the donation, stating: “We understand Nathan’s desire to get face time on the most watched news network. And when he can offer insight on a legitimate news story instead of concocting a dishonest publicity stunt, we will consider having him on as a guest.” Communications professor Tobe Berkovitz says of the donation: “The way the rules are written, [News Corp. chairman Rupert Murdoch] is playing by the rules. This just reinforces for liberals how evil and manipulative Fox and Rupert Murdoch are. For the civilians out there, I don’t think they’re going to see this as particularly relevant or particularly important.” (Kurtz 8/18/2010) The progressive news Web site Think Progress determines that News Corp. may have violated its own policies by making the donation. According to the corporation’s “Standards of Business Conduct”: “No payment shall be made to, or for the benefit of, any public official in order to induce or entice such official to: enact, defeat, or violate any law or regulation for the company’s benefit; influence any official act; or obtain any favorable action by a governmental agency or official on behalf of the company.… No gifts in the form of cash, stock, or other similar consideration shall be given, regardless of amount.” (Terkel 8/17/2010)

Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), calls President Obama a “socialist,” and says the campaign contributions by Fox News’s parent company are legal and ethical. Of Obama, Ailes says: “The president has not been very successful. He just got kicked from Mumbai to South Korea, and he came home and attacked Republicans for it. He had to be told by the French and the Germans that his socialism was too far left for them to deal with.… He just has a different belief system than most Americans.” Fox News does not “single out” Obama for criticism, Ailes claims, but is merely “more direct” in its reporting. Ailes says Fox is correct in painting Obama as an anti-American who harbors secret sympathies for Islamist terrorists; it is the other news outlets that fear to report the “truth.” Most of the press is “in love” with Obama, he says. Ailes says Fox’s ratings boost since the Obama election (see November 4, 2008) has nothing to do with the network’s relentless criticism of Obama and the White House. Fox currently leads both of its cable news competitors, CNN and MSNBC, in ratings. He says that he was “totally surprised” when Fox News’s parent, News Corporation (often abbreviated NewsCorp), donated $2 million to Republican campaign organizations (see June 24, 2010 and After and September 30, 2010), but says NewsCorp owner Rupert Murdoch has the right to donate money to whichever organization or candidate he chooses. As for criticism of the donations, Ailes says he knew that “lefties would use it to immediately try to damage Fox News.” (Kurtz 11/16/2010) Fox News commentators and hosts have frequently tarred Obama and his advisors as socialists, “Stalinists,” and “Marxists” (see October 27, 2008, January 2009, March 17, 2009, March 29, 2009, April 1-2, 2009, May 13, 2009, May 28, 2009, September 1, 2009, January 27, 2010, May 19, 2010, September 18, 2010, September 29, 2010, and October 26, 2010).

A person described as a “former Fox News insider” tells author and Media Matters columnist Eric Boehlert that Fox News is indeed “a propaganda outfit” calling itself a news provider. In an interview, the source tells Boehlert that Fox routinely reports false information to “prop up Republicans and knock down Democrats,” and calls the news channel a “purely partisan operation” that actively spins almost every news story to reflect a Republican/conservative slant (see November 3, 2003, April 1, 2009, April 1-6, 2009, and April 23, 2009). “I don’t think people would believe it’s as concocted as it is,” the source says; “that stuff is just made up (see February 14, 2003).… It is their MO to undermine the [Obama] administration and to undermine Democrats (see December 2002, January 2009, February 24, 2009, April 3, 2009, and August 11, 2009). They’re a propaganda outfit but they call themselves news” (see 1995, January 20, 2003, and July 2004). Boehlert says that “[e]veryone knows” Fox News has always reported news with a conservative slant: “Everyone who’s been paying attention has known that since the channel’s inception more than a decade ago” (see October 7, 1996). But over time, Boehlert writes, Fox News has become “an open and active political player, sort of one-part character assassin and one-part propagandist, depending on which party was in power.” The source confirms Boehlert’s observation, saying: “They say one thing and do another. They insist on maintaining this charade, this facade, that they’re balanced or that they’re not right-wing extreme propagandist[s].” The facade is one that, Boehlert writes, “permeates the entire Fox News culture and one that staffers and producers have to learn quickly in order to survive professionally.” The source says: “You have to work there for a while to understand the nods and the winks. And God help you if you don’t because sooner or later you’re going to get burned.” Virtually every hard-news story is presented in a way that either bolsters conservative ideology, criticizes liberal/progressive ideology, or both. “[A]nything—anything—that was a news story you had to understand what the spin should be on it,” the source says. “If it was a big enough story it was explained to you in the morning [editorial] meeting. If it wasn’t explained, it was up to you to know the conservative take on it. There’s a conservative take on every story no matter what it is. So you either get told what it is or you better intuitively know what it is” (see June 8, 2004). The source says with some apparent sarcasm: “My internal compass [on ‘spinning’ a story] was to think like an intolerant meathead. You could never error on the side of not being intolerant enough.”
Spin Training - The source reflects on how Fox News executives trained its employees to “spin” news stories, saying: “When I first got there back in the day, and I don’t know how they indoctrinate people now, but back in the day when they were ‘training’ you, as it were, they would say, ‘Here’s how we’re different.’ They’d say if there is an execution of a condemned man at midnight and there are all the live truck outside the prison and all the lives shots. CNN would go, ‘Yes, tonight John Jackson, 25 of Mississippi, is going to die by lethal injection for the murder of two girls.’ MSNBC would say the same thing. We would come out and say, ‘Tonight, John Jackson who kidnapped an innocent two-year-old, raped her, sawed her head off, and threw it in the school yard, is going to get the punishment that a jury of his peers thought he should get.’ And they say that’s the way we do it here. And you’re going, alright, it’s a bit of an extreme example but it’s something to think about. It’s not unreasonable.”
Changed over Time - Fox News officials always insisted that they were serving as “a bit of a counterpart to the screaming left wing lib media,” the source says. “So automatically you have to buy into the idea that the other media is howling left-wing. Don’t even start arguing that or you won’t even last your first day.” However, things have changed since the source first joined Fox: “For the first few years it was let’s take the conservative take on things. And then after a few years it evolved into, well it’s not just the conservative take on things, we’re going to take the Republican take on things which is not necessarily in lock step with the conservative point of view. And then two, three, five years into that it was, ‘We’re taking the Bush line on things,’ which was different than the GOP. We were a Stalin-esque mouthpiece. It was just what Bush says goes on our channel. And by that point it was just totally dangerous. Hopefully most people understand how dangerous it is for a media outfit to be a straight, unfiltered mouthpiece for an unchecked president.” As time went on, the source says, the news reporting became ever more strident and more partisan.
Siege Mentality - Using the source’s descriptions, Boehlert describes it as an “us-vs.-them mentality… a siege mentality that network boss Roger Ailes encourages, and one that colors the coverage his team produces.” The source confirms Boehlert’s observation, saying: “It was a kick-_ss mentality too. It was relentless and it never went away. If one controversy faded, godd_mn it they would find another one. They were in search of these points of friction real or imagined. And most of them were imagined or fabricated. You always have to seem to be under siege. You always have to seem like your values are under attack. The brain trust just knew instinctively which stories to do, like the War on Christmas” (a seasonal series of stories by Fox commentator Bill O’Reilly and others that regularly claim liberals, progressives, and the like “hate Christmas” and want to see it “destroyed”). It is rare for former Fox employees such as the source to share “insider” information after leaving, in part because of a strict non-disclosure agreement each exiting employee is asked to sign, and in part because of Ailes’s “siege mentality.” The source says that Ailes is bent on presenting a “unified Fox News front to the outside world,” to the point where he refuses to publicly criticize or critique other Fox employees regardless of how unprofessionally or even outlandishly they may behave on the air (see April 1, 2003, February 3-4, 2005, September 28-October 1, 2005, March 6, 2007, June 4-5, 2008, June 26, 2008, February 9-10, 2009, February 10, 2009, February 20, 2009, March 3, 2009, March 16-17, 2009, March 17-24, 2009, March 25, 2009, April 15, 2009, May 5-6, 2009, May 26, 2009, May 28, 2009, July 8, 2009, July 17, 2009, July 23, 2009, July 27, 2009, July 28-29, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 11, 2009, September 29, 2009, November 3, 2009, March 24, 2010, and October 3, 2010). The source says: “There may be internal squabbles. But what [Ailes] continually preaches is never piss outside the tent. When he gets really crazy is when stuff leaks out the door. He goes mental on that. He can’t stand that. He says in a dynamic enterprise like a network newsroom there’s going to be in fighting and ego, but he says keep it in the house.”
Evidence Bolsters Source's Claims - Boehlert notes that along with the source’s contentions, a great deal of evidence surfaced in 2010 that showed Fox News to be deliberately propagandistic in its reporting (see March 13, 2009 and After, March 23-24, 2009, April 6-7, 2009, April 6-13, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, May 13-14, 2009, June 2, 2009, July 28, 2009, July 30, 2009, August 7, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, and November 5-8, 2009). He cites the recently leaked emails from inside Fox News in which a senior editor instructed his newsroom staffers to slant the news when reporting on issues such as climate change and health care reform (see October 27, 2009 and After and December 8, 2009 and After); the over 600 instances of Fox News personalities raising money, endorsing, and actively campaigning for Republican candidates and/or organizations; and the over $1 million donated by Fox News owner Rupert Murdoch to organizations dedicated to electing Republicans (see June 24, 2010 and After and September 30, 2010). Boehlert says that according to Media Matters estimates, Fox News has in essence donated $55 million worth of free airtime to Republican presidential hopefuls who also work for Fox News (see October 26, 2009). The source says Fox News is anything but a legitimate news outlet, and says both the Washington press corps and the general public has been duped by Murdoch’s relentless “fair and balanced” marketing campaign over the years. “People assume you need a license to call yourself a news channel,” the source says. “You don’t. So because they call themselves Fox News, people probably give them a pass on a lot of things.… I don’t think people understand that it’s an organization that’s built and functions by intimidation and bullying, and its goal is to prop up and support Republicans and the GOP and to knock down Democrats. People tend [to] think that stuff that’s on TV is real, especially under the guise of news. You’d think that people would wise up, but they don’t.”
Source Critical of Other News Outlets for Not Criticizing Fox News - The source is harshly critical of other news outlets, including their reporters and pundits, for failing to criticize Fox News for its propaganda. The source explains: “They don’t have enough staff or enough balls or don’t have enough money or don’t have enough interest to spend the time it takes to expose Fox News. Or it’s not worth the trouble. If you take on Fox, they’ll kick you in the _ss. I’m sure most [journalists] know that.” Boehlert notes that journalists who have criticized Fox News have come under heavy fire from Fox News (see November 17-18, 2010). The source says he/she was perplexed in 2009, when Obama administration officials questioned Fox News’s legitimacy as a news source (see September 18-19, 2009 and October 11, 2009), only to have Washington press corps figures rush to Fox’s defense. “That blew me away,” the source says. The White House’s critique of Fox News “happens to be true” (see October 17, 2009). (Boehlert 2/10/2011)

Four of Fox News’s presumptive presidential candidates. Clockwise from upper left: Sarah Palin, Newt Gingrich, Rick Santorum, and Mike Huckabee.Four of Fox News’s presumptive presidential candidates. Clockwise from upper left: Sarah Palin, Newt Gingrich, Rick Santorum, and Mike Huckabee. [Source: Huffington Post]New York Magazine reporter Gabriel Sherman profiles Fox News chairman Roger Ailes (see October 7, 1996), who also serves as a Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988). According to close friends and advisers to Ailes interviewed by Sherman, Ailes wants far more than the continued ratings and advertiser success of Fox News—he wants the network to steer one of its own into the White House in 2012 (see October 2008). He is tremendously influential; a Republican strategist tells Sherman: “You can’t run for the Republican nomination without talking to Roger. Every single candidate has consulted with Roger.”
Letdown? - Ailes has been keenly disappointed in the results of his network’s official and unofficial candidates so far. Former Alaska governor and Fox commentator Sarah Palin (see September 15-16, 2010), who has not yet announced her candidacy for the Republican presidential nomination, is polling at around 12 percent among Republican voters. Official presidential candidates Newt Gingrich, the former speaker of the House, and Rick Santorum, a former senator, who both are commentators for Fox, have even lower numbers, at 10 percent and 2 percent respectively. Ailes has asked Governor Chris Christie (R-NJ), who is not a Fox employee, to run; until recently, Fox News was enthusiastically promoting the putative presidential run of billionaire “birther” Donald Trump (see March 17, 2011). Ailes has envisioned General David Petraeus as a potential candidate, but Petraeus has instead accepted the post of CIA director. “He thinks things are going in a bad direction,” says a Republican close to Ailes. “Roger is worried about the future of the country. He thinks the election of [President] Obama is a disaster.” None of the current crop of candidates meets Ailes’s expectations. Ailes is particularly disappointed in Palin; according to the same Republican, Ailes considers her “an idiot”: “He thinks she’s stupid. He helped boost her up. People like Sarah Palin haven’t elevated the conservative movement.” After Democratic Representative Gabrielle Giffords was shot in January 2011, and other media outlets focused on Palin’s use of gunsight graphics to “target” Giffords and other vulnerable Democrats in the 2010 election (see March 24, 2010), according to Sherman, “Ailes recognized that a Fox brand defined by Palin could be politically vulnerable.” After the Giffords shooting, Ailes told an interviewer, “I told all of our guys, ‘Shut up, tone it down, make your argument intellectually.’” Ailes was infuriated when Palin refused his advice to remain quiet until after the memorial service, and accused her critics of committing “blood libel,” a phrase often seen as anti-Semitic. The problem with Palin was further exacerbated when she argued about the amount of work Fox expects her to do: she does not want to host special broadcasts or other tasks the network expects of her. In March 2011, Fox suspended the contracts of Gingrich and Santorum so they could run their campaigns without legal or ethical entanglements. Shortly thereafter, Huckabee chose to remain at Fox and abandon his plans for a primary challenge. The network is still waiting for Palin’s decision whether to run for president.
Creation of the Tea Party - While Ailes and Fox News did not directly create the “tea party” “grassroots” movement, Ailes was involved in its creation and promotion from its outset (see February 19, 2009, February 27, 2009, and April 15, 2009). Ailes has always been somewhat leery of having Fox News too closely associated with the burgeoning movement (see March 13, 2009 and After, March 23-24, 2009, April 2, 2009, April 6-7, 2009, April 6-13, 2009, April 8, 2009, April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, May 13-14, 2009, July 28, 2009, August 3, 2009, August 28, 2009, September 12, 2009, and September 12, 2010), and at one point banned Fox News host Sean Hannity from hosting a tea party rally. However, according to Sal Russo, a former Reagan aide and the founder of the national Tea Party Express tour, “There would not have been a tea party without Fox.” Fox News has promoted a number of successful “tea party” candidates (see May 14, 2008 - February 2010), including former host John Kasich (see March 27, 2008 - June 1, 2009 and After), who won the Ohio gubernatorial election in 2010. Before that election, Gingrich, still a Fox News commentator at the time, said that he was confident the “tea party” would evolve into “the militant wing of the Republican Party” (see April 21, 2010). Ailes used some of the same “astroturf” tactics (see February 27, 2009 and April 14, 2009) in developing the “tea party” as he did when he represented tobacco companies such as R.J. Reynolds, creating phony, seemingly independent “front” groups to push the “tea party” messages in the media. (Sherman 5/22/2011)

Fox News chief Roger Ailes acknowledges that Fox News has undergone what he calls a “course correction” over the last year, dialing back some of the most inflammatory and partisan rhetoric that is its brand. The release of talk show host Glenn Beck (see March 28 - April 6, 2011) is one of the actions Ailes has taken to “moderate” Fox News’s stance, as is the lower profile given former Alaska Governor Sarah Palin as a prominent Fox personality—once aggressively promoted by the network as the savior of the Republican Party, Palin is much less visible on the network now. Fox executives admit that after Barack Obama’s election in 2008 (see January 2009), “the entire network took a hard right turn (see February 2, 2009, February 9-10, 2009, February 10, 2009, February 20, 2009, March 16-17, 2009, March 17, 2009, March 17-24, 2009, March 18, 2009, March 23-24, 2009, March 24, 2009, March 24, 2009, March 31, 2009, April 1, 2009, April 1, 2009, April 1-2, 2009, April 3, 2009, April 3-7, 2009, April 6, 2009, April 6-13, 2009, April 6-7, 2009, April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, April 22, 2009, April 23, 2009, April 28, 2009, April 29, 2009, May 5-6, 2009, May 6, 2009, May 8-15, 2009, May 13-14, 2009, May 26, 2009, May 27, 2009, June 2, 2009, July 8, 2009, July 23, 2009, July 27, 2009, July 28, 2009, July 28-29, 2009, July 30, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 7, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 11, 2009, August 14, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, September 29, 2009, October 11, 2009, October 16, 2009, November 3, 2009, November 5-8, 2009, November 18-19, 2009, November 24, 2009, January 27, 2010, May 20-22, 2010, June 11, 2010, June 24, 2010 and After, July 2, 2010, July 24, 2010, September 1, 2010, September 4, 2010, September 4, 2010, September 15-16, 2010, September 18, 2010, September 18, 2010, September 27, 2010, September 28, 2010, September 29, 2010, September 29, 2010, September 30, 2010, October 1, 2010, October 3, 2010, October 26, 2010, November 9-11, 2010 and After, and November 9-11, 2010 and After)… but, as the tea party’s popularity fades (see August 25, 2011), is edging back toward the mainstream” (see November 16, 2010, November 17-18, 2010, February 23, 2011, February 28, 2011, March 19-24, 2011, March 23, 2011, March 23, 2011, March 24, 2011, March 27-28, 2011, March 30, 2011, April 26, 2011, April 26, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 28, 2011, May 22, 2011, May 23-24, 2011, June 10, 2011, July 13-14, 2011, January 14, 2012, January 17-18, 2012, February 11-16, 2012, and February 12-13, 2012). Ailes has ordered the opinion show hosts such as Sean Hannity and Bill O’Reilly to tone down the rhetoric, in part in response to the shooting of Representative Gabrielle Giffords (D-AZ) and the resultant debate about the aggressive, violent rhetoric being promulgated on the right (see March 24, 2010). Moreover, as media pundit Howard Kurtz writes, “[i]t was, in his view, a chance to boost profits by grabbing a more moderate audience.” Ailes’s contract is up in 2013, and some expect the 71-year-old media magnate not to renew his contract thereafter. Ailes continues to insist that his news network is the only “fair and balanced” (see 1995) news outlet on television, with the other broadcast and cable news providers being relentlessly liberal in their presentations, but on the other hand implicitly admits that he routinely pushes right-wing memes and talking points on his network. Today, for example, he is touting Fox News’s new “Regulation Nation” series, pushing the idea that government regulations have a stranglehold on American business. “[N]o other network will cover that subject,” he says. “I think regulations are totally out of control.” Government bureaucrats hire Ph.D.s to “sit in the basement and draw up regulations to try to ruin your life,” he says. Under Ailes’s direction, Fox News will feature stories on “over-regulation” in many of its straight-news and opinion shows. Some non-Fox News conservative pundits, such as radio host Rush Limbaugh, wonder if Ailes hasn’t given up on his commitment to conservative principles in return for ratings, saying, “Fox wants these people [Republican primary candidates] to tear each other up, ‘cause they want approval from the mainstream media.” Kurtz says that Ailes has turned the Republican primary into his own “reality show” for ratings and profits, essentially agreeing with Limbaugh. Overall, others are registering that Ailes is attempting to dial back the hyperpartisan posturing, even former Obama administration aide Anita Dunn, who says, “You have the sense that they’re trying to at least appear less of the hyperpartisan political network they had been.” (Kurtz 9/25/2011)

Premiere Radio Networks logo.Premiere Radio Networks logo. [Source: Premiere Radio Networks]Premiere Radio Networks, the company that distributes radio shows by an array of right-wing hosts, including Rush Limbaugh, announces that 98 out of 350 advertisers, including a number of major corporations, have requested that their ads only appear on “programs free of content that you know are deemed to be offensive or controversial (for example, Mark Levin, Rush Limbaugh, Tom Leykis, Michael Savage, Glenn Beck, Sean Hannity).” The Premiere email says, “Those are defined as environments likely to stir negative sentiment from a very small percentage of the listening public.” Limbaugh vilified law student Sandra Fluke for three days on his radio show (see February 29, 2012, March 1, 2012, and March 2, 2012), and though he issued an apology on his Web site (see March 3, 2012), advertisers have dropped their sponsorship of his show in increasingly large numbers (see March 2, 2012 and After) following a widespread outcry of anger against Limbaugh’s rhetoric. Now, large advertisers such as Ford, General Motors, Toyota, Allstate, Geico, Prudential, State Farm, McDonald’s, and Subway Restaurants have asked that their advertising be removed from Premiere’s right-wing talk shows. Industry insider Valerie Geller tells a reporter: “I have talked with several reps who report that they’re having conversations with their clients, who are asking not to be associated with specifically polarizing controversial hosts, particularly if those hosts are ‘mean-spirited.’ While most products and services offered on these shows have strong competitors, and enjoy purchasing the exposure that many of these shows and hosts can offer, they do not wish to be ‘tarred’ with the brush of anger, or endure customer anger, or, worse, product boycotts.” For nearly two decades, Limbaugh has been at the forefront of the movement that insisted conservative talk shows on radio and television must counterbalance what he and others have termed the “liberal bias” of the mainstream media (see Summer 1970, October 7, 1996, October 9, 2002, October 8, 2003, December 2004, December 14, 2005, December 19-20, 2005, December 21, 2005, May 2008, October 23-24, 2008, February 24, 2009, and August 11, 2009). After cable television and Internet access fragmented the market, “niche” audiences such as Limbaugh’s have provided the most reliable listenership and viewers, and the highest comparative ratings. However, the demographics are changing for right-wing talk. Limbaugh, Levin, Savage, Hannity, and others generally rate best among aging white males, a demographic that is less profitable than it used to be. Now, the prize advertising demographic is women aged 24 to 55, a demographic that has been leaving the right-wing talkers in steadily increasing numbers, and now makes up the forefront of the angry pushback against Limbaugh over his public savaging of a young female law student over a political disagreement. Some, including Limbaugh’s brother, right-wing talk show host David Limbaugh, have complained of a “left-wing jihad” against conservative radio hosts. However, as reporter John Avlon writes: “[T]he irony is that the same market forces that right-wing talk-radio hosts champion are helping to seal their fate. Advertisers are abandoning the shows because they no longer want to be associated with the hyperpartisan—and occasionally hateful—rhetoric. They are finally drawing a line because consumers are starting to take a stand.” Moreover, the advent of social media has made the response time for protesters and angry consumers almost immediate. Geller says: “In the past, a letter, petition, or phone campaign took a few days to put together and longer to execute. But now customers [listeners] can instantly rally using Facebook, Twitter, and instant messaging to make their displeasure with a client, product, or service known immediately. These movements can happen fast.” Avlon concludes: “When big money starts shifting, it is a sign of a deeper tide that is difficult to undo, even if you are an industry icon like Rush Limbaugh. It is a sign that the times are changing. Let’s hope that what emerges is an evolution of the industry, away from stupid, predictable, and sometimes hateful hyperpartisanship and toward something a little smarter and more civil.” (Radio-Info.com 3/9/2012; Avlon 3/10/2012)

Investigative journalist Robert Parry speaks at a conference in Heidelberg, Germany concerning the progression of journalism from the 1970s to the present. Parry tells the gathering that American investigative journalism may have hit something of a zenith in the 1970s, with the media exposure of the Pentagon Papers (see March 1971) and the Watergate scandal (see August 8, 1974). “That was a time when US journalism perhaps was at its best, far from perfect, but doing what the Founders had in mind when they afforded special protections to the American press,” he says. “In the 1970s, besides the Pentagon Papers and Watergate, there were other important press disclosures, like the My Lai massacre story and the CIA abuses—from Iran to Guatemala, from Cuba to Chile. For people around the world, American journalism was the gold standard. Granted, that was never the full picture. There were shortcomings even in the 1970s. You also could argue that the US news media’s performance then was exceptional mostly in contrast to its failures during the Cold War, when reporters tended to be stenographers to power, going along to get along, including early in the Vietnam War.” However, those days are long past, Parry notes, and in recent years, American journalism has, he says, gone “terribly wrong.” Parry says that the American press was subjected to an orchestrated program of propaganda and manipulation on a par with what the CIA did in many foreign countries: “Think how the CIA would target a country with the goal of shoring up a wealthy oligarchy. The agency might begin by taking over influential media outlets or starting its own. It would identify useful friends and isolate troublesome enemies. It would organize pro-oligarchy political groups. It would finance agit-prop specialists skilled at undermining and discrediting perceived enemies. If the project were successful, you would expect the oligarchy to consolidate its power, to get laws written in its favor. And eventually the winners would take a larger share of the nation’s wealth. And what we saw in the late 1970s and early 1980s in the United States was something like the behavior of an embattled oligarchy. Nixon’s embittered allies and the Right behaved as if they were following a CIA script. They built fronts; they took over and opened new media outlets; they spread propaganda; they discredited people who got in the way; ultimately, they consolidated power; they changed laws in their favor; and—over the course of several decades—they made themselves even richer, indeed a lot richer, and that, in turn, has translated into even more power.”
Building a Base - Right-wing billionaires such as the Koch brothers (see 1979-1980) and Richard Mellon Scaife, along with Nixon-era figures such as former Treasury Secretary William Simon (a Wall Street investment banker who ran the right-wing Olin Foundation) worked to organize conservative foundations; their money went into funding what Parry calls “right-wing media… right-wing think tanks… [and] right-wing attack groups. Some of these attack groups were set up to go after troublesome reporters.” Parry finds it ironic, in light of the CIA’s interference in the affairs of other nations, that two foreign media moguls, Sun Myung Moon and Rupert Murdoch, were key figures in building and financing this conservative media construct. Some media outlets, such as Fox News (see Summer 1970 and October 7, 1996), were created from scratch, while others, such as the venerable and formerly liberal New Republic, were bought out and taken over by conservatives. When Ronald Reagan ascended to the White House, Parry says, he brought along with him “a gifted team of [public relations] and ad men.” Vice President George H.W. Bush, a former CIA director, enabled access to that agency’s propaganda professionals. And Reagan named William Casey to head the CIA; Casey, a former Nixon administration official, was “obsessed [with] the importance of deception and propaganda,” Parry says. “Casey understood that he who controlled the flow of information had a decisive advantage in any conflict.”
Two-Pronged Attack - Two key sources of information for Washington media insiders were targeted, Parry says: the “fiercely independent” CIA analytical division, whose analyses had so often proven damaging to White House plans when reported, and the “unruly” Washington press corps. Casey targeted the CIA analysts, placing his young assistant, Robert Gates, in charge of the analytical division; Gates’s reorganization drove many troublesome analysts into early retirement, to be replaced with more malleable analysts who would echo the White House’s hard line against “Soviet expansionism.” Another Casey crony, Walter Raymond Jr., worked to corral the Washington press corps from his position on the National Security Council. Raymond headed an interagency task force that ostensibly spread “good news” about American policies in the foreign press, but in reality worked to smear and besmirch American journalists who the White House found troubling. According to Parry, “Secret government documents that later emerged in the Iran-Contra scandal revealed that Raymond’s team worked aggressively and systematically to lobby news executives and turn them against their reporters when the reporters dug up information that clashed with Reagan’s propaganda, especially in hot spots like Central America.” It was easy to discredit female journalists in Central America, Parry says; Raymond’s team would spread rumors that they were secretly having sexual liaisons with Communist officials. Other reporters were dismissed as “liberals,” a label that many news executives were eager to avoid. Working through the news executives was remarkably successful, Parry says, and it was not long before many Washington reporters were either brought to heel or marginalized.
'Perception Management' - Reagan’s team called its domestic propaganda scheme “perception management.” Parry says: “The idea was that if you could manage how the American people perceived events abroad, you could not only insure their continued support of the foreign policy, but in making the people more compliant domestically. A frightened population is much easier to control. Thus, if you could manage the information flows inside the government and inside the Washington press corps, you could be more confident that there would be no more Vietnam-style protests. No more Pentagon Papers. No more My Lai massacre disclosures. No more Watergates.” The New York Times and Washington Post, the newspapers that had led the surge of investigative reporting in the 1970s, were effectively muzzled during the Reagan era; Parry says that the two papers “became more solicitous to the Establishment than they were committed to the quality journalism that had contributed to the upheavals of the 1960s and 1970s.” The same happened at the Associated Press (AP), where Parry had attempted, with limited success, to dig into the Reagan administration’s Central American policies, policies that would eventually crystallize into the Iran-Contra scandal (see May 5, 1987). Few newspapers followed the lead of AP reporters such as Parry and Brian Barger until late 1986, when the Hasenfus air crash provided a news story that editors could no longer ignore (see October 5, 1986). But, Parry says, by the time of the Iran-Contra hearings, few news providers, including the Associated Press, had the stomach for another scandal that might result in another impeachment, particularly in light of the relentless pressure coming from the Reagan administration and its proxies. By June 1990, Parry says he understood “the concept of ‘perception management’ had carried the day in Washington, with remarkably little resistance from the Washington press corps.… Washington journalists had reverted to their pre-Vietnam, pre-Watergate inability to penetrate important government secrets in a significant way.” The process accelerated after 9/11, Parry says: “[M]any journalists reverted back their earlier roles as stenographers to power. They also became cheerleaders for a misguided war in Iraq. Indeed, you can track the arc of modern American journalism from its apex at the Pentagon Papers and Watergate curving downward to that center point of Iran-Contra before reaching the nadir of Bush’s war in Iraq. Journalists found it hard even to challenge Bush when he was telling obvious lies. For instance, in June 2003, as the search for WMD came up empty, Bush began to tell reporters that he had no choice but to invade because Saddam Hussein had refused to let UN inspectors in. Though everyone knew that Hussein had let the inspectors in and that it was Bush who had forced them to leave in March 2003, not a single reporter confronted Bush on this lie, which he repeated again and again right through his exit interviews in 2008” (see November 2002-March 2003, November 25, 2002, December 2, 2002, December 5, 2002, January 9, 2003, March 7, 2003, and March 17, 2003).
The Wikileaks Era and the 'Fawning Corporate Media' - Parry says that now, the tough-minded independent media has been all but supplanted by what former CIA analyst Ray McGovern calls the “Fawning Corporate Media.” This has increased public distrust of the media, which has led to people seeking alternative investigative and reporting methods. Parry comments that much of the real investigative journalism happening now is the product of non-professionals working outside the traditional media structure, such as Wikileaks (see February 15, 2007, 2008, and April 18, 2009). However, the independent media have not demonstrated they can reach the level of influence of institutions like the Washington Post and the New York Times. “[I]f we were assessing how well the post-Watergate CIA-style covert operation worked,” Parry says, “we’d have to conclude that it was remarkably successful. Even after George W. Bush took the United States to war in Iraq under false pretenses and even after he authorized the torture of detainees in the ‘war on terror,’ no one involved in those decisions has faced any accountability at all. When high-flying Wall Street bankers brought the world’s economy to its knees with risky gambles in 2008, Western governments used trillions of dollars in public moneys to bail the bankers out. But not one senior banker faced prosecution.… Another measure of how the post-Watergate counteroffensive succeeded would be to note how very well America’s oligarchy had done financially in the past few decades. Not only has political power been concentrated in their hands, but the country’s wealth, too.… So, a sad but—I think—fair conclusion would be that at least for the time being, perception management has won out over truth. But the struggle over information and democracy has entered another new and unpredictable phase.” (Parry 5/15/2012)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike