!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'Shortly after September 11, 2001: Pentagon Forms Secret Office to Influence Foreign Governments and Media Organizations'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event Shortly after September 11, 2001: Pentagon Forms Secret Office to Influence Foreign Governments and Media Organizations. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Nine days after Iraq invades Kuwait (see August 2, 1990), the public relations firm Hill & Knowlton creates a front organization, “Citizens for a Free Kuwait,” almost entirely funded by Kuwaiti money. Hill & Knowlton’s point man with the Kuwaitis is Craig Fuller, a close friend and political adviser to President Bush (see July 23, 1986). Veteran PR reporter Jack O’Dwyer will later write, “Hill & Knowlton… has assumed a role in world affairs unprecedented for a PR firm.” [Christian Science Monitor, 9/6/2002; Public Relations Watch, 6/3/2007] Citizens for a Free Kuwait is one of about twenty PR and lobbying groups formed by the Kuwaiti government. Other American PR firms representing these groups include the Rendon Group and Neill & Co. Citizens for a Free Kuwait will spread a false story of Kuwaiti babies being killed in their incubators by Iraqi troops, a story that will help inflame US public opinion and win the Bush administration the authority to launch an assault against Iraq (see October 10, 1990). Another public relations and lobbying effort includes a 154-page book detailing supposed Iraqi atrocities, entitled The Rape of Kuwait, that is distributed to various media outlets and later featured on television talk shows and in the pages of the Wall Street Journal. The Kuwaiti embassy also buys 200,000 copies of the book for distribution to American troops. Hill & Knowlton will produce dozens of “video news releases” that are offered as “news stories” to television news broadcasters throughout America; the VNRs are shown on hundreds of US television news broadcasts, usually as straight news reports without being identified as the product of a public relations firm. [Public Relations Watch, 6/3/2007]

Entity Tags: Jack O’Dwyer, Hill and Knowlton, Craig Fuller, Neill and Company, Citizens for a Free Kuwait, Rendon Group

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

President George H. W. Bush signs a covert “lethal finding” authorizing the CIA to spend a hundred million dollars to “create the conditions for removal of Saddam Hussein from power.” [New Yorker, 6/7/2004] The CIA forms the Iraqi Opposition Group within its Directorate of Operations to implement this policy. [Ritter, 2005, pp. 128] Awash in cash, the agency hires the Rendon Group to influence global political opinion on matters related to Iraq. According to Francis Brooke, an employee of the company who’s paid $22,000 per month, the Rendon Group’s contract with the CIA provides it with a ten percent “management fee” on top of whatever money it spends. “We tried to burn through $40 million a year,” Brooke will tell the New Yorker. “It was a very nice job.” The work involves planting false stories in the foreign press. The company begins supplying British journalists with misinformation which then shows up in the London press. In some cases, these stories are later picked up by the American press, in violation of laws prohibiting domestic propaganda. “It was amazing how well it worked. It was like magic,” Brooke later recalls. Another one of the company’s tasks is to help the CIA create a viable and unified opposition movement against Saddam Hussein (see June 1992). This brings the Rendon Group and Francis Brooke into contact with Iraqi exile Ahmed Chalabi (see After May 1991). The CIA will soon help Chalabi and Rendon create the Iraqi National Congress (INC) to further the goal of toppling Hussein. [New Yorker, 6/7/2004] Author and intelligence expert James Bamford will later say, “Chalabi was a creature of American propaganda to a large degree. It was an American company, the Rendon Group, that—working secretly with the CIA—basically created his organization, the Iraqi National Congress. And put Chalabi in charge basically.… From the very beginning Chalabi was paid a lot of money from the US taxpayers. The CIA paid him originally about 350,000 dollars a month, to Chalabi and his organization.” [PBS, 4/25/2007]

Entity Tags: Saddam Hussein, Rendon Group, Iraqi Opposition Group, James Bamford, George Herbert Walker Bush, Francis Brooke, Central Intelligence Agency, Ahmed Chalabi, Iraqi National Congress

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

Victoria “Torie” Clarke joins the Defense Department. She is a public relations specialist who served as press secretary for President George H. W. Bush’s 1992 re-election campaign, worked closely with Senator John McCain (R-AZ), and was an Assistant US Trade Representative during the first Bush’s presidency. In the private sector, she was president of Bozell Eskew Advertising, Vice President of the National Cable Telecommunications Association, and the Washington director for the PR firm of Hill & Knowlton, the firm so heavily involved in promoting and selling the 1991 Gulf War (see January 16, 1991 and After). She brings strong ideas to her new position about achieving what she calls “information dominance” in both the domestic and foreign “markets” (see February 2003). She directs what John Stauber, the executive director of the Center for Media and Democracy, calls the “twin towers of propaganda” for the Pentagon: “embedding news media with the troops, and embedding military propagandists into the TV media” (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond). [Stennis Center for Public Service, 8/17/2007; New York Times, 4/20/2008; Bill Berkowitz, 5/10/2008]

Entity Tags: Victoria (“Torie”) Clarke, John Stauber, US Department of Defense, Bush administration (43), Center for Media and Democracy, Reagan administration

Timeline Tags: US Military, Events Leading to Iraq Invasion, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Newly hired Defense Department public relations chief Victoria Clarke (see May 2001) begins a series of regular meetings with a number of Washington’s top private PR specialists and lobbyists. The group is tasked with developing a marketing plan for the upcoming war in Iraq. It is remarkably successful in securing press cooperation to spread its message (see August 13, 2003 and After May 31, 2001).
Bipartisan Makeup - Reporter Jeffrey St. Clair will later write, “The group was filled with heavy-hitters and was strikingly bipartisan in composition.” The group, later informally dubbed “the Rumsfeld Group,” is made up of, among others, PR executives John Rendon and Sheila Tate, Republican political consultant Rich Galen, and Democratic operative Tommy Boggs (brother of NPR’s Cokie Roberts and a PR consultant for the Saudi royal family; St. Clair believes Boggs may have had a hand in the decision to redact 20+ pages concerning the Saudis from Congress’s report on the intelligence failures leading to the 9/11 attacks—see April 2003 and August 1-3, 2003). The direct involvement, if any, of Defense Secretary Donald Rumsfeld is unclear.
Rendon's Involvement - John Rendon, the head of the Rendon Group, is a noteworthy veteran of the 1990-91 PR efforts to market the Gulf War (see August 11, 1990), has worked for both Democratic and Republican politicians and lobbying groups, and was instrumental in creating Ahmed Chalabi’s Iraqi National Congress (see May 1991). Rendon, already under contract with the Pentagon to help market the US bombing of Afghanistan, is one of the key players in marketing the upcoming Iraq invasion. Though Rendon refuses to discuss his work for the Pentagon, St. Clair believes he will be partially or completely responsible for some of the invasion’s signature events, including the toppling of the statue of Hussein in Firdos Square by US troops and Chalabi associates (see April 9, 2003), and video-friendly Iraqi crowds waving American flags as US Army vehicles roll by. Rendon explains his role like this: “I am not a national security strategist or a military tactician. I am a politician, and a person who uses communication to meet public policy or corporate policy objectives. In fact, I am an information warrior and a perception manager.” The Pentagon defines “perception management” as “actions to convey and/or deny selected information and indicators to foreign audiences to influence their emotions, motives, and objective reasoning.” St. Clair adds, “In other words, lying about the intentions of the US government.” One of the biggest instances of Pentagon “perception management” is the Office of Strategic Influence (see Shortly after September 11, 2001), also developed by Rendon. [CounterPunch, 8/13/2003]

Entity Tags: Tommy Boggs, Iraqi National Congress, Donald Rumsfeld, Bush administration (43), “The Rumsfeld Group”, Jeffrey St. Clair, Sheila Tate, John Rendon, US Department of Defense, Rich Galen, Victoria (“Torie”) Clarke, Office of Strategic Influence

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

According to the trade publication PR Week, the ad hoc government public relations organization dubbed “The Rumsfeld Group” (see Late May 2001) is quite successful at sending what the publication calls “messaging advice” to the Pentagon.
Marketing a Link between Iraq, Islamist Radicals - The group tells Pentagon PR chief Victoria Clarke and Defense Secretary Donald Rumsfeld that to get the American public’s support for the war on terror, and particularly the invasion of Iraq, they need to fix in the public mind a link between terror and nation-states, not just fluid and ad hoc groups such as al-Qaeda. Reporter Jeffrey St. Clair will write, “In other words, there needed to be a fixed target for the military campaigns, some distant place to drop cruise missiles and cluster bombs.” The Rumsfeld Group comes up with the idea of labeling Iraq and certain other nations “rogue states,” an idea already extant in Rumsfeld’s mind, and the genesis of the so-called “axis of evil” (see January 29, 2002 and After January 29, 2002).
Veterans of the Gulf War - The government allocates tens of millions of dollars, most of which is handed out to private public relations and media firms hired to spread the Bush administration’s message that Iraq’s Saddam Hussein must be taken out before he can use his arsenal of nuclear, chemical, and biological weapons on US targets. Many of the PR and media executives are old friends of senior Bush officials, and many had worked on selling the 1991 Gulf War to the public (see October 10, 1990).
Media Complicity Ensures Success - St. Clair will later note that while the PR efforts are, largely, failures with US allies, they are far more successful with the American population (see August 13, 2003). He will write: “A population traumatized by terror threats and shattered economy became easy prey for the saturation bombing of the Bush message that Iraq was a terrorist state linked to al-Qaeda that was only minutes away from launching attacks on America with weapons of mass destruction. Americans were the victims of an elaborate con job, pelted with a daily barrage of threat inflation, distortions, deceptions, and lies. Not about tactics or strategy or war plans. But about justifications for war. The lies were aimed not at confusing Saddam’s regime, but the American people.” St. Clair places as much blame on the “gullible [and] complicit press corps,” so easily managed by Clarke (see February 2003). “During the Vietnam war, TV images of maimed GIs and napalmed villages suburbanized opposition to the war and helped hasten the US withdrawal,” St. Clair writes. “The Bush gang meant to turn the Vietnam phenomenon on its head by using TV as a force to propel the US into a war that no one really wanted. What the Pentagon sought was a new kind of living room war, where instead of photos of mangled soldiers and dead Iraqi kids, they could control the images Americans viewed and to a large extent the content of the stories. By embedding reporters inside selected divisions, Clarke believed the Pentagon could count on the reporters to build relationships with the troops and to feel dependent on them for their own safety. It worked, naturally.” St. Clair notes the instance of one reporter on national television calling the US Army “our protectors,” and NBC’s David Bloom’s on-air admission that he is willing to do “anything and everything they can ask of us.” [CounterPunch, 8/13/2003]

Entity Tags: Donald Rumsfeld, Jeffrey St. Clair, US Department of Defense, Victoria (“Torie”) Clarke, “The Rumsfeld Group”, Bush administration (43), David Bloom

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The Pentagon creates a secret office to coordinate military information operations aimed at improving the United States’ image abroad. The office, named the Office of Strategic Influence, or OSI, is headed by Brigadier General Simon P. Wordon [New York Times, 2/19/2002] , an astrophysicist with experience in space operations and missile defense. [Washington Post, 2/20/2002] His assistant is Thomas A. Timmes. [New York Times, 2/19/2002] Worden reports to Undersecretary of Defense Douglas Feith. [Rich, 2006, pp. 32] OSI is a small, but well-funded operation and there are reportedly plans to provide it with an annual budget of as much as $100 million. [New York Times, 2/19/2002; London Times, 2/20/2002; New York Times, 2/27/2002] Many of OSI’s functions are contracted to private public relations firms such as the Rendon Group, whose client list includes the CIA, the Kuwaiti royal family, and the Iraqi National Congress. [Rich, 2006, pp. 32] Soon after the office is formed, a proposal is floated to produce and disseminate disinformation. The New York Times will report: “[T]he new office has begun circulating classified proposals calling for aggressive campaigns that use not only the foreign media and the Internet, but also covert operations.… One of the office’s proposals calls for planting news items with foreign media organizations through outside concerns that might not have obvious ties to the Pentagon.… General Worden envisions a broad mission ranging from ‘black’ campaigns that use disinformation and other covert activities to ‘white’ public affairs that rely on truthful news releases.… ‘It goes from the blackest of black programs to the whitest of white,’ a senior Pentagon official said.… Another proposal involves sending journalists, civic leaders and foreign leaders e-mail messages that promote American views or attack unfriendly governments.” [New York Times, 2/19/2002] When OSI’s classified proposals are leaked to the press (see February 19, 2002), White House officials say they are “furious” that the use of disinformation is being considered and then a few days later announce that the office has been shut down (see February 26, 2002). [Washington Post, 2/25/2002]

Entity Tags: Office of Strategic Influence, Douglas Feith, Rendon Group, US Department of Defense, Thomas A. Timmes, Simon P. Wordon

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

Pentagon chief of public relations Victoria Clarke.Pentagon chief of public relations Victoria Clarke. [Source: Department of Defense]While detailed plans for the upcoming invasion of Iraq are well underway, the administration realizes that the American people are not strongly behind such an invasion. They aren’t convinced that Saddam Hussein was responsible for the 9/11 attacks, and unsure about Iraq having weapons of mass destruction. White House and Pentagon officials decide that using retired military officers as “independent military analysts” in the national media can help change hearts and minds (see April 20, 2008). Assistant secretary of defense for public affairs Victoria “Torie” Clarke, a former public relations executive, intends to achieve what she calls “information dominance.” The news culture is saturated by “spin” and combating viewpoints; Clarke argues that opinions are most swayed by voices seen as authoritative and completely independent. Clarke has already put together a system within the Pentagon to recruit what she calls “key influentials,” powerful and influential people from all areas who, with the proper coaching, can generate support for Defense Secretary Donald Rumsfeld’s agenda. After 9/11, when each of the news networks rushed to land its own platoon of retired military officers to provide commentary and analysis, Clarke saw an opportunity: such military analysts are the ultimate “key influentials,” having tremendous authority and credibility with average Americans. They often get more airtime than network reporters, Clarke notes. More importantly, they are not just explaining military minutiae, but telling viewers how to interpret events. Best of all, while they are in the news media, they are not creatures of the media. Reporter David Barstow will write in 2008, “They were military men, many of them ideologically in sync with the administration’s neoconservative brain trust, many of them important players in a military industry anticipating large budget increases to pay for an Iraq war.” And even those without such ties tended to support the military and the government. Retired Army general and ABC analyst William Nash will say: “It is very hard for me to criticize the United States Army. It is my life.”
'Writing the Op-Ed' for the War - As a result, according to Clarke’s aide Don Meyer, Clarke decides to make the military analysts the main focus of the public relations push to build a case for invading Iraq. They, not journalists, will “be our primary vehicle to get information out,” Meyer recalls. The military analysts are not handled by the Pentagon’s regular press office, but are lavished with attention and “perks” in a separate office run by another aide to Clarke, Brent Krueger. According to Krueger, the military analysts will, in effect, be “writing the op-ed” for the war.
Working in Tandem with the White House - The Bush administration works closely with Clarke’s team from the outset. White House officials request lists of potential recruits for the team, and suggests names for the lists. Clarke’s team writes summaries of each potential analyst, describing their backgrounds, business and political affiliations, and their opinions on the war. Rumsfeld has the final say on who is on the team: “Rumsfeld ultimately cleared off on all invitees,” Krueger will say. Ultimately, the Pentagon recruits over 75 retired officers, though some only participate briefly or sporadically.
Saturation Coverage on Cable - The largest contingent of analysts is affiliated with Fox News, followed by NBC and CNN, the networks with 24-hour cable news coverage. Many analysts work for ABC and CBS as well. Many also appear on radio news and talk broadcasts, publish op-ed articles in newspapers, and are quoted in press reports, magazine articles, and in Web sites and blogs. Barstow, a New York Times reporter, will note that “[a]t least nine of them have written op-ed articles for The Times.”
Representing the Defense Industry - Many of the analysts have close ties with defense contractors and/or lobbying firms involved in helping contractors win military contracts from the Pentagon:
bullet Retired Army general James Marks, who begins working as an analyst for CNN in 2004 (until his firing three years later—see July 2007) is a senior executive with McNeil Technologies, and helps that firm land military and intelligence contracts from the government.
bullet Thomas McInerney, a retired Air Force general and Fox News analyst, sits on the boards of several military contractors.
bullet CBS military analyst Jeffrey McCausland is a lobbyist for Buchanan Ingersoll & Rooney, a major lobbying firm where he is director of a national security team that represents several military contractors. His team proclaims on the firm’s Web site, “We offer clients access to key decision makers.”
bullet Shortly after signing with CBS, retired Air Force general Joseph Ralston became vice chairman of the Cohen Group, a consulting firm headed by former Defense Secretary William Cohen (also an analyst for CNN). The Cohen Group says of itself on its Web site, “The Cohen Group knows that getting to ‘yes’ in the aerospace and defense market—whether in the United States or abroad—requires that companies have a thorough, up-to-date understanding of the thinking of government decision makers.”
Ideological Ties - Many military analysts have political and ideological ties to the Bush administration and its supporters. These include:
bullet Two of NBC’s most familiar analysts, retired generals Barry McCaffrey and Wayne Downing, are on the advisory board of the Committee for the Liberation of Iraq, an advocacy group created with White House encouragement in 2002 to push for the overthrow of Saddam Hussein. [New York Times, 4/20/2008] Additionally, McCaffrey is chief of BR McCaffrey Associates, which “provides strategic, analytic, and advocacy consulting services to businesses, non-profits, governments, and international organizations.” [Washington Post, 4/21/2008] Other members include senators John McCain (R-AZ) and Joseph Lieberman (D-CT), and prominent neoconservatives Richard Perle and William Kristol. [Truthout (.org), 4/28/2008] Both McCaffrey and Downing head their own consulting firms and are board members of major defense contractors.
bullet Retired Army general Paul Vallely, a Fox News analyst from 2001 through 2007, shares with the Bush national security team the belief that the reason the US lost in Vietnam was due to negative media coverage, and the commitment to prevent that happening with the Iraq war. In 1980, Vallely co-wrote a paper accusing the US press of failing to defend the nation from what he called “enemy” propaganda—negative media coverage—during the Vietnam War. “We lost the war—not because we were outfought, but because we were out Psyoped,” he wrote. Vallely advocated something he called “MindWar,” an all-out propaganda campaign by the government to convince US citizens of the need to support a future war effort. Vallely’s “MindWar” would use network TV and radio to “strengthen our national will to victory.” [New York Times, 4/20/2008]
bullet Ironically, Clarke herself will eventually leave the Pentagon and become a commentator for ABC News. [Democracy Now!, 4/22/2008]
Seducing the Analysts - Analysts describe a “powerfully seductive environment,” in Barstow’s words, created for them in the Pentagon: the uniformed escorts to Rumsfeld’s private conference room, lavish lunches served on the best government china, embossed name cards, “blizzard[s] of PowerPoints, the solicitations of advice and counsel, the appeals to duty and country, the warm thank you notes from the secretary himself.” Former NBC analyst Kenneth Allard, who has taught information warfare at the National Defense University, says: “[Y]ou have no idea. You’re back. They listen to you. They listen to what you say on TV.” Allard calls the entire process “psyops on steroids,” using flattery and proximity to gain the desired influence and effect. “It’s not like it’s, ‘We’ll pay you $500 to get our story out,’” Allard says. “It’s more subtle.”
Keeping Pentagon Connections Hidden - In return, the analysts are instructed not to quote their briefers directly or to mention their contacts with the Pentagon. The idea is always to present a facade of independent thought. One example is the analysts’ almost perfect recitation of Pentagon talking points during a fall and winter 2002 PR campaign (see Fall and Winter 2002). [New York Times, 4/20/2008]

Entity Tags: Richard Perle, Paul Vallely, Thomas G. McInerney, William S. Cohen, Wayne Downing, US Department of Defense, William Nash, William Kristol, New York Times, Joseph Ralston, Kenneth Allard, CBS News, Bush administration (43), Brent T. Krueger, Barry McCaffrey, ABC News, CNN, Committee for the Liberation of Iraq, David Barstow, Don Meyer, Joseph Lieberman, John McCain, NBC, Jeffrey McCausland, Fox News, Donald Rumsfeld, James Marks, Victoria (“Torie”) Clarke

Timeline Tags: US Military, Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

The New York Times is the first to report that the Office of Strategic Influence, a secret Pentagon office established shortly after the September 11 attacks (see Shortly after September 11, 2001), is “developing plans to provide news items, possibly even false ones, to foreign media organizations as part of a new effort to influence public sentiment and policy makers in both friendly and unfriendly countries.” The article reports that many inside the government are opposed to these plans. “[S]everal senior officials have questioned whether its mission is too broad and possibly even illegal,” the Times says. “[T]hey are disturbed that a single office might be authorized to use not only covert operations like computer network attacks, psychological activities, and deception, but also the instruments and staff of the military’s globe-spanning public affairs apparatus.” Critics are also concerned that “disinformation planted in foreign media organizations, like Reuters or Agence France-Presse, could end up being published or broadcast by American news organizations.” [New York Times, 2/19/2002] The Washington Post similarly reports that discussions on the use of disinformation “have sparked widespread concern inside the Defense Department among officials who feel that the new office, by seeking to manipulate information and even knowingly dispense false information, could backfire and discredit official Pentagon statements.” [Washington Post, 2/25/2002] News of the Defense Department’s initiative causes an immediate public outcry and the Pentagon denies that it is considering plans to disseminate disinformation. “The Department of Defense, this secretary and the people that work with me tell the American people and the people of the world the truth,” Donald Rumsfeld insists. [Washington Post, 2/21/2002] Jim Wilkinson, deputy White House communications director and head of the Coalition Information Center (CIC) war room, likewise states, “The president is a plain-spoken, truthful man and he expects that same high standard from every public affairs spokesperson in the government.” [Washington Post, 2/25/2002] Some of the most strenuous objections center around the use of the Army’s Psychological Operations unit to carry out OSI programs. [Rich, 2006, pp. 32] Rumsfeld, facing mounting criticism, closes the office a few days later (see February 26, 2002).

Entity Tags: Donald Rumsfeld, James R. Wilkinson, US Department of the Army, Office of Strategic Influence

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

The Pentagon announces the existence of the new Office of Strategic Influence (OSI), which “was quietly set up after September 11.” The role of this office is to plant false stories in the foreign press, phony e-mails from disguised addresses, and other covert activities to manipulate public opinion. The new office proves so controversial that it is declared closed six days later. [CNN, 2/20/2002; CNN, 2/26/2002] It is later reported that the “temporary” Office of Global Communications will be made permanent (it is unknown when this office began its work). This office seems to serve the same function as the earlier OSI, minus the covert manipulation. [Washington Post, 7/30/2002] Defense Secretary Rumsfeld later states that after the OSI was closed, “I went down that next day and said fine, if you want to savage this thing fine I’ll give you the corpse. There’s the name. You can have the name, but I’m gonna keep doing every single thing that needs to be done and I have.” [US Department of Defense, 11/18/2002]

Entity Tags: Pentagon, US Department of Defense, Donald Rumsfeld, Office of Strategic Influence, Office of Global Communications

Timeline Tags: Complete 911 Timeline, Civil Liberties, Domestic Propaganda

Secretary of Defense Donald Rumsfeld announces the closure of the Office of Strategic Influence (see Shortly after September 11, 2001), after news of the Pentagon propaganda initiative causes a public stir (see February 19, 2002). “The office has clearly been so damaged that it is pretty clear to me that it could not function effectively,” he tells reporters. “So it is being closed down.” Asked if he instructed Rumsfeld to close the office, President Bush says: “I didn’t even need to tell him this. He knows how I feel about this.” [New York Times, 2/27/2002] Nine months later, Rumsfeld says that after the OSI was closed, “I went down that next day and said fine, if you want to savage this thing fine I’ll give you the corpse. There’s the name. You can have the name, but I’m gonna keep doing every single thing that needs to be done and I have.” [US Department of Defense, 11/18/2002] Much of its operations are apparently shifted to another unit called the Information Operations Task Force. Some operations are farmed out to the Rendon Group, a private public relations firm with extensive experience marketing wars and foreign policy for Republican administrations (see May 1991 and Late May 2001). [Rolling Stone, 11/17/2005; Rich, 2006, pp. 189]

Entity Tags: John Rendon, Office of Strategic Influence, Rendon Group, Donald Rumsfeld, Information Operations Task Force, James R. Wilkinson

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

9/11 Commission Executive Director Philip Zelikow prevents two investigators, Mike Jacobson and Dana Leseman, from viewing a key document they need for their work. Jacobson and Leseman are working on the ‘Saudi Connection’ section of the commission’s investigation, researching leads that there may have been a link between two of the 9/11 hijackers, Khalid Almihdhar and Nawaf Alhazmi, and elements of the government of Saudi Arabia. Zelikow is also involved in another, related dispute with Leseman at this time (see April 2003).
28 Pages - The classified document in question is part of the 9/11 Congressional Inquiry, 28 pages that were redacted in the final report and concerned possible Saudi government support for two of the 9/11 hijackers (see August 1-3, 2003). The 28 pages were actually written by Jacobson and are obviously relevant to his and Leseman’s work at the 9/11 Commission, but Jacobson cannot remember every detail of what he wrote.
Stalled - Leseman therefore asks Zelikow to get her a copy, but Zelikow fails to do so for weeks, instead concluding a deal with the Justice Department that bans even 9/11 commissioners from some access to the Congressional Inquiry’s files (see Before April 24, 2003). Leseman confronts Zelikow, demanding: “Philip, how are we supposed to do our work if you won’t provide us with basic research material?” Zelikow apparently does not answer, but storms away. [Shenon, 2008, pp. 110-112]
Leseman Later Fired - Leseman later obtains the document through a channel other than Zelikow, and will be fired for this (see (April 2003)).

Entity Tags: Philip Zelikow, 9/11 Commission, Dana Leseman

Timeline Tags: Complete 911 Timeline, 9/11 Timeline

A US military vehicle pulls down a statue of Saddam Hussein in front of a small crowd.A US military vehicle pulls down a statue of Saddam Hussein in front of a small crowd. [Source: Fox News] (click image to enlarge)The government of Saddam Hussein collapses as US troops take control of Baghdad. To mark the occasion, a statue of the former dictator in downtown Baghdad’s Firdos Square is pulled down, seemingly by a group of average Iraqi citizens and US soldiers. [Associated Press, 4/9/2003] The celebration is later revealed by the Los Angeles Times to be a psychological operation managed by US forces and not Iraqi citizens. [Los Angeles Times, 7/3/2004] The entire event is a carefully staged photo op. The tightly cropped pictures sent out by the Pentagon, and subsequently broadcast and published around the world, show what appears to be a large crowd of celebrating Iraqis. However, aerial photos show that the square is nearly empty except for a small knot of people gathered in front of the statue. The square itself is surrounded by US tanks. And there is some question as to the authenticity of the celebrating Iraqis. Al-Jazeera producer Samir Khader later says that the Americans “brought with them some people—supposedly Iraqis cheering. These people were not Iraqis. I lived in Iraq, I was born there, I was raised there. I can recognize an Iraqi accent.” [Unger, 2007, pp. 302] Fox News anchors assure viewers that images of the toppling statue are sure to persuade the Arab world to see America as a liberator. Correspondent Simon Marks, reporting from Amman, Jordan, reports that “the Arab street” is angry, and it will take careful diplomacy to convince the majority of Arabs that this is not “an American war of occupation.” In response, Fox anchor David Asman, a former Wall Street Journal editorial writer, says, “There’s a certain ridiculousness to that point of view!” [New Yorker, 5/26/2003]

Entity Tags: Saddam Hussein, David Asman, US Department of Defense, Fox News, Simon Marks

Timeline Tags: Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

In the wake of the release of the 9/11 Congressional Inquiry’s full report, anonymous officials leak some details from a controversial, completely censored 28-page section that focuses on possible Saudi support for 9/11. According to leaks given to the New York Times, the section says that Omar al-Bayoumi and/or Osama Basnan “had at least indirect links with two hijackers [who] were probably Saudi intelligence agents and may have reported to Saudi government officials.” It also says that Anwar al-Awlaki “was a central figure in a support network that aided the same two hijackers.” Most connections drawn in the report between the men, Saudi intelligence, and 9/11 is said to be circumstantial. [New York Times, 8/2/2003] One key section is said to read, “On the one hand, it is possible that these kinds of connections could suggest, as indicated in a CIA memorandum, ‘incontrovertible evidence that there is support for these terrorists… On the other hand, it is also possible that further investigation of these allegations could reveal legitimate, and innocent, explanations for these associations.’”(see August 2, 2002) Some of the most sensitive information involves what US agencies are doing currently to investigate Saudi business figures and organizations. [Associated Press, 8/2/2003] According to the New Republic, the section outlines “connections between the hijacking plot and the very top levels of the Saudi royal family.” An anonymous official is quoted as saying, “There’s a lot more in the 28 pages than money. Everyone’s chasing the charities. They should be chasing direct links to high levels of the Saudi government. We’re not talking about rogue elements. We’re talking about a coordinated network that reaches right from the hijackers to multiple places in the Saudi government.… If the people in the administration trying to link Iraq to al-Qaeda had one-one-thousandth of the stuff that the 28 pages has linking a foreign government to al-Qaeda, they would have been in good shape.… If the 28 pages were to be made public, I have no question that the entire relationship with Saudi Arabia would change overnight.” [New Republic, 8/1/2003] The section also is critical that the issue of foreign government support remains unresolved. One section reads, “In their testimony, neither CIA or FBI officials were able to address definitely the extent of such support for the hijackers, globally or within the United States, or the extent to which such support, if it exists, is knowing or inadvertent in nature. This gap in intelligence community coverage is unacceptable.” [Boston Globe, 8/3/2003]

Entity Tags: Osama Basnan, Omar al-Bayoumi, Anwar al-Awlaki, Central Intelligence Agency, 9/11 Congressional Inquiry, Federal Bureau of Investigation, Al-Qaeda

Timeline Tags: Complete 911 Timeline, 9/11 Timeline

The liberal news publication CounterPunch profiles the “Rumsfeld Group,” a government public relations group put together after the 9/11 attacks to manipulate the media’s reporting of the Bush administration’s war on terror (see Late May 2001). One noteworthy aspect of the profile is the success the “Rumsfeld Group” has had in working with the press to spread its message.
Benador Associates - One of the most effective “perception managers” for the Bush administration is Elena Benador, the media placement expert who runs Benador Associates. She oversees the Middle East Forum, an organization CounterPunch reporter Jeffrey St. Clair calls “a fanatically pro-Zionist paper mill,” and has close connections with some of Washington’s most influential hardliners and neoconservatives, including Michael Ledeen, Charles Krauthammer, Alexander Haig, Max Boot, Daniel Pipes, Richard Perle, and Judith Miller. Benador is given the task of getting these pro-war hawks on the air and in the press as often as possible. She does an excellent job in both getting the placements and crafting the message to ensure that they all make the same points. “There are some things, you just have to state them in a different way, in a slightly different way,” Benador explains. “If not, people get scared.”
Washington Post Particularly Compliant - Many press and television news outlets help promulgate the Pentagon’s story, but, St. Clair will note, few are as reliable or as enthusiastic as the Washington Post. He mentions the example of Private Jessica Lynch, whose story was fed for weeks by an over-the-top report from the Post that was fueled entirely by PR flacks from the Pentagon’s Combat Camera operation (see April 1, 2003 and April 3, 2003). In the months leading up to the Iraq invasion, the Post’s op-eds ran 3 to 1 in favor of attacking Iraq. St. Clair notes that in 1988, the Post shrugged off reports of Saddam Hussein gassing Iranians and his own Iraqis as “a quirk of war”; at that point, the US wanted close relations with the Hussein regime, and wanted to play down Hussein’s depredations. The Post echoed the government’s lack of interest.
Firing of Donahue - St. Clair points to MSNBC’s firing of liberal talk show host Phil Donahue on the eve of the Iraq invasion (see February 25, 2003) as another example of the Pentagon’s reach into the mainstream US media. At the behest of the Pentagon’s PR officials, MSNBC fired Donahue and replaced him with a pro-war broadcast called Countdown: Iraq. While MSNBC blamed “poor ratings” on the firing, in reality Donahue’s ratings were MSNBC’s highest. Instead, the network did not like what it called Donahue’s propensity to have “anti-war, anti-Bush” voices on his show. [CounterPunch, 8/13/2003]

Entity Tags: Michael Ledeen, Jeffrey St. Clair, Elena Benador, Daniel Pipes, CounterPunch, Charles Krauthammer, Alexander M. Haig, Jr., Jessica Lynch, Max Boot, Judith Miller, Washington Post, Middle East Forum, MSNBC, Richard Perle, Phil Donahue

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Former NBC analyst Kenneth Allard.Former NBC analyst Kenneth Allard. [Source: New York Times]The New York Times receives 8,000 pages of Pentagon e-mail messages, transcripts and records through a lawsuit. It subsequently reports on a systematic and highly orchestrated “psyops” (psychological operations) media campaign waged by the Defense Department against the US citizenry, using the American media to achieve their objectives. At the forefront of this information manipulation campaign is a small cadre of retired military officers known to millions of TV and radio news audience members as “military analysts.” These “independent” analysts appear on thousands of news and opinion broadcasts specifically to generate favorable media coverage of the Bush administration’s wartime performance. The group of officers are familiar faces to those who get their news from television and radio, billed as independent analysts whose long careers enable them to give what New York Times reporter David Barstow calls “authoritative and unfettered judgments about the most pressing issues of the post-Sept. 11 world.” However, the analysts are not nearly as independent as the Pentagon would like for Americans to believe. Barstow writes: “[T]he Bush administration has used its control over access and information in an effort to transform the analysts into a kind of media Trojan horse—an instrument intended to shape terrorism coverage from inside the major TV and radio networks.… These records reveal a symbiotic relationship where the usual dividing lines between government and journalism have been obliterated.”
Administration 'Surrogates' - The documents repeatedly refer to the analysts as “message force multipliers” or “surrogates” who can be counted on to deliver administration “themes and messages” to millions of Americans “in the form of their own opinions.” According to the records, the administration routinely uses the analysts as, in Barstow’s words, “a rapid reaction force to rebut what it viewed as critical news coverage, some of it by the networks’ own Pentagon correspondents.” When news articles revealed that US troops in Iraq were dying because of inadequate body armor (see March 2003 and After), a senior Pentagon official wrote to his colleagues, “I think our analysts—properly armed—can push back in that arena.” In 2005, Ten analysts were flown to Guantanamo to counter charges that prisoners were being treated inhumanely; the analysts quickly and enthusiastically repeated their talking points in a variety of television and radio broadcasts (see June 24-25, 2005).
Ties to Defense Industry - Most of the analysts, Barstow writes, have deep and complex “ties to military contractors vested in the very war policies they are asked to assess on air.” The analysts and the networks almost never reveal these business relationships to their viewers; sometimes even the networks are unaware of just how deep those business connections extend. Between then, the fifty or so analysts “represent more than 150 military contractors either as lobbyists, senior executives, board members or consultants. The companies include defense heavyweights, but also scores of smaller companies, all part of a vast assemblage of contractors scrambling for hundreds of billions in military business generated by the administration’s war on terror. It is a furious competition, one in which inside information and easy access to senior officials are highly prized.” Some of the analysts admit to using their special access to garner marketing, networking, and business opportunities. John Garrett, a retired Marine colonel and Fox News analyst, is also a lobbyist at Patton Boggs who helps firms win Pentagon contracts, including from Iraq. In company promotional materials, Garrett says that as a military analyst he “is privy to weekly access and briefings with the secretary of defense, chairman of the Joint Chiefs of Staff and other high level policy makers in the administration.” One client told investors that Garrett’s access and experience helps him “to know in advance—and in detail—how best to meet the needs” of the Defense Department and other agencies. Garrett calls this an inevitable overlap between his various roles, and says that in general, “That’s good for everybody.”
Exclusive Access to White House, Defense Officials - The analysts have been granted unprecedented levels of access to the White House and the Pentagon, including:
bullet hundreds of private briefings with senior military officials, including many with power over contracting and budget matters;
bullet private tours of Iraq;
bullet access to classified information;
bullet private briefings with senior White House, State Department, and Justice Department officials, including Vice President Dick Cheney, former Attorney General Alberto Gonzales, and National Security Adviser Stephen Hadley.
Conversely, analysts who do not cooperate take a risk. “You’ll lose all access,” says CBS military analyst and defense industry lobbyist Jeffrey McCausland.
Quid Pro Quo - Fox News analyst and retired Army lieutenant colenel Timur Eads, who is vice president of government relations for Blackbird Technologies, a rapidly growing military contractor, later says, “We knew we had extraordinary access.” Eads confirms that he and other analysts often held off on criticizing the administration for fear that “some four-star [general] could call up and say, ‘Kill that contract.’” Eads believes that he and the other analysts were misled about the Iraqi security forces, calling the Pentagon’s briefings about those forces’ readiness a “snow job.” But Eads said nothing about his doubts on television. His explanation: “Human nature.” Several analysts recall their own “quid pro quo” for the Pentagon in the months before the invasion (see Early 2003). And some analysts were far more aboveboard in offering quid pro quos for their media appearances. Retired Army general Robert Scales, Jr, an analyst for Fox News and National Public Radio, and whose consulting company advises several firms on weapons and tactics used in Iraq, asked for high-level Pentagon briefings in 2006. In an e-mail, he told officials: “Recall the stuff I did after my last visit. I will do the same this time.”
Repeating White House Talking Points - In return, the analysts have, almost to a man, echoed administration talking points about Iraq, Afghanistan, and Iran, even when some of them believed the information they were given was false or inflated. Some now acknowledge they did so—and continue to do so—for fear of losing their access, which in turn jeopardizes their business relationships. Some now regret their participation in the propoganda effort, and admit they were used as puppets while pretending to be independent military analysts. Bevelacqua says, “It was them saying, ‘We need to stick our hands up your back and move your mouth for you.’” Former NBC analyst Kenneth Allard, who has taught information warfare at the National Defense University, calls the campaign a sophisticated information operation aimed, not at foreign governments or hostile populaces, but against the American people. “This was a coherent, active policy,” he says (see Late 2006). The Pentagon denies using the military analysts for propaganda purposes, with spokesman Bryan Whitman saying it was “nothing other than an earnest attempt to inform the American people.” It is “a bit incredible” to think retired military officers could be “wound up” and turned into “puppets of the Defense Department,” Whitman says. And other analysts, such as McCausland, say that they never allowed their outside business interests to affect their on-air commentaries. “I’m not here representing the administration,” McCausland says. Some say they used their positions to even criticize the war in Iraq. But according to a close analysis of their performances by a private firm retained by the Pentagon to evaluate the analysts, they performed to the Pentagon’s complete satisfaction (see 2005 and Beyond).
Enthusiastic Cooperation - The analysts are paid between $500 and $1,000 per appearance by the networks, but, according to the transcripts, they often speak as if the networks and the media in general are the enemy. They often speak of themselves as operating behind enemy lines. Some offered the Pentagon advice on how to outmaneuver the networks, or, as one said to then-Defense Secretary Donald Rumsfeld, “the Chris Matthewses and the Wolf Blitzers of the world.” Some alerted Pentagon officials of planned news stories. Some sent copies of their private correspondence with network executives to the Pentagon. Many enthusiastically echoed and even added to administration talking points (see Early 2007). [New York Times, 4/20/2008] Several analysts say that based on a Pentagon briefing, they would then pitch an idea for a segment to a producer or network booker. Sometimes, the analysts claim, they even helped write the questions for the anchors to ask during a segment. [New York Times, 4/21/2008]
Consequences and Repercussions - Some of the analysts are dismayed to learn that they were described as reliable “surrogates” in Pentagon documents, and some deny that their Pentagon briefings were anything but, in the words of retired Army general and CNN analyst David Grange, “upfront information.” Others note that they sometimes disagreed with the administration on the air. Scales claims, “None of us drink the Kool-Aid.” Others deny using their access for business gain. Retired general Carlton Shepperd says that the two are “[n]ot related at all.” But not all of the analysts disagree with the perception that they are little more than water carriers for the Pentagon. Several recall being chewed out by irate defense officials minutes after their broadcasts, and one, retired Marine colonel Wiliam Cowan of Fox News, recalls being fired—by the Pentagon, not by Fox—from his analyst position after issuing a mild criticism of the Pentagon’s war strategies (see August 3-4, 2005). [New York Times, 4/20/2008]

Entity Tags: Thomas G. McInerney, Stephen J. Hadley, Timur Eads, wvc3 Group, William Cowan, Robert Scales, Jr, US Department of Defense, Robert Bevelacqua, Robert Maginnis, Richard (“Dick”) Cheney, CBS News, CNN, Carlton Shepperd, David Barstow, David Grange, Bush administration (43), Bryan Whitman, Fox News, Jeffrey McCausland, Alberto R. Gonzales, New York Times, Donald Rumsfeld, National Public Radio, Kenneth Allard, John Garrett, NBC, Rick Francona

Timeline Tags: US Military, Events Leading to Iraq Invasion, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

CNN media critic Howard Kurtz writes a scathing op-ed expressing his dismay at the extent of the Pentagon’s secret propaganda operation to sell the Iraq war, and its use of retired military officers to promote its agenda and make its case on nightly news broadcasts (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond). Kurtz observes: “It’s hardly shocking that career military men would largely reflect the Pentagon’s point of view, just as Democratic and Republican ‘strategists’ stay in touch with aides to the candidates they defend on the air. But the degree of behind-the-scenes manipulation—including regular briefings by then-Defense Secretary Donald Rumsfeld and other officials—is striking, as is the lack of disclosure by the networks of some of these government and business connections. With an aura of independence, many of the analysts used their megaphones, and the prestige of their rank, to help sell a war that was not going well.… [T]he networks rarely if ever explored the outside roles of their military consultants.” While both the Pentagon and the various networks have defended their use of the military analysts, and the networks have tried to explain their failure to examine their analysts’ connections to an array of defense firms—“it’s a little unrealistic to think you’re going to do a big background check on everybody,” says Fox News executive producer Marty Ryan—the reality, as Kurtz notes, is far less aboveboard. Kurtz adds, “The credibility gap, to use an old Vietnam War phrase, was greatest when these retired officers offered upbeat assessments of the Iraq war even while privately expressing doubts,” a circumstance reported on the part of numerous analysts in the recent New York Times expose. [Washington Post, 4/21/2008]

Entity Tags: US Department of Defense, CNN, Fox News, Howard Kurtz, Marty Ryan

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Barry Sussman.Barry Sussman. [Source: Nieman Watchdog]Former Washington Post editor Barry Sussman, the head of the Nieman Watchdog project at Harvard University, asks a number of pertinent questions about the recently exposed Pentagon propaganda operation that used retired military officers to manipulate public opinion in favor of the Iraq occupation (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond). Sussman notes that “[t]he story has implications of illegal government propaganda and, possibly, improper financial gains,” and asks the logical question, “So what happened to it?” It is receiving short shrift in the mainstream media, as most newspapers and almost all major broadcast news operations resolutely ignore it (see April 21, 2008, April 24, 2008, and May 5, 2008). Sussman asks the following questions in hopes of further documenting the details of the Pentagon operation:
bullet Does Congress intend to investigate the operation?
bullet Do the three presidential candidates—Democrats Hillary Clinton and Barack Obama, and Republican John McCain, have any comments (see April 28, 2008)?
bullet Since the law expressly forbids the US government to, in reporter David Barstow’s words, “direct psychological operations or propaganda against the American people,” do Constitutional attorneys and scholars have any opinions on the matter? Was the operation a violation of the law? Of ethics? Of neither?
bullet Former Secretary of Defense Donald Rumsfeld created the Office of Strategic Influence in 2001 (see Shortly after September 11, 2001), which was nothing less than an international propaganda operation. Rumsfeld claimed the office had been closed down after the media lambasted it, but later said the program had continued under a different name (see February 20, 2002). Does the OSI indeed still exist?
bullet Did the New York Times wait an undue period to report this story? Could it not have reported the story earlier, even with only partial documentation? Sussman notes: “Getting big stories and holding them for very long periods of time has become a pattern at the Times and other news organizations. Their rationale, often, is that the reporting hasn’t been completed. Is reporting ever completed?”
bullet Many of the military analysts cited in the story have close ties to military contractors and defense firms who make handsome profits from the war. Is there evidence that any of the analysts may have financially benefited from promoting Pentagon and Bush administration policies on the air? Could any of these be construed as payoffs? [Barry Sussman, 4/23/2008]

Entity Tags: Free Press, Office of Strategic Influence, Nieman Watchdog, Donald Rumsfeld, David Barstow, Barry Sussman, Barack Obama, John McCain, US Department of Defense, New York Times, Hillary Clinton

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

PBS reports on the recent revelations about a Pentagon propaganda operation that uses retired military officers as “independent military analysts” to further its goal of promoting the Iraq war and occupation (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond). Reporter Judy Woodruff notes, “And for the record, we invited Fox News, CNN, MSNBC, CBS, ABC and NBC to participate, but they declined our offer or did not respond.” Neither does the Pentagon send anyone to take part in the report. Woodruff discloses that PBS’s NewsHour with Jim Lehrer put five military analysts on retainer in 2003, but says that none of them attended Pentagon briefings while being paid by PBS, as so many of the other network analysts did.
Selling and Managing the War - The Center for Media and Democracy’s John Stauber says, “[S]hame on the networks who were duped this way that they didn’t show up to defend or explain their actions.” Stauber calls the Pentagon operation “a psyops campaign, an incredible government propaganda campaign whereby Donald Rumsfeld and Torie [Victoria] Clarke, the head of public relations for the Pentagon, designed a program to recruit 75, at least 75 former military officers… most of them now lobbyists or consultants to military contractors, and insert them, beginning in 2002, before the attack on Iraq was even launched, into the major networks to manage the messages, to be surrogates. And that’s the words that are actually used, ‘message multipliers’ for the secretary of defense and for the Pentagon. This program continues right up to now.” Stauber says that the Pentagon program is patently illegal (see April 28, 2008), though the Pentagon may dispute that contention. “It is illegal for the US government to propagandize citizens in this way,” he says. “In my opinion, this war could have never been sold if it were not for this sophisticated propaganda campaign. And what we need is congressional investigation of not just this Pentagon military analyst program, but all the rest of the deception and propaganda that came out of the Bush administration and out of the Pentagon that allowed them to sell and manage this war.”
Full Disclosure Needed - Former ABC news correspondent Robert Zelnick, now a professor of journalism at Boston University, says the only thing that surprised him about the New York Times report that broke the story was its length. Zelnick says that when he covered the Pentagon: “I often sought information from retired generals and admirals and colonels because I knew they were well-informed. I knew they kept in touch. I knew they had drinks at the Army-Navy Club. I know they went to Army-Navy football games on special trains together. I knew that many of them were serving as what we called Beltway bandits or consultants.” Zelnick says: “[I]f you have an admiral on who is or a general who is currently a consultant to the Pentagon, that should be disclosed right at the top of the interview. But we don’t—as networks, we didn’t have these people on because they were neutral; we had them on because they knew what they were talking about. They had spent their lives in military affairs.” Zelnick says that to conclude the Pentagon actually “recruited” analysts for ABC or another network or cable broadcaster is an overgeneralization; the Pentagon merely “recommended, perhaps, former generals or admirals to the various networks and, once they had them, they kept them informed. And I think that’s to the good. It meant that more information was available. If occasionally a general or an admiral or a colonel who was retired and used in this fashion allowed himself to be dictated to, that’s his fault. And I think any solid news person or executive editor running one of these programs would have discerned that early on and quit using him.”
'Agents of Pentagon Propaganda' - Stauber retorts that he is “shocked to hear Bob Zelnick depict and misrepresent what’s going on here. And I have to wonder, Professor Zelnick, if you even read the New York Times article very closely. This is an instant where these people were recruited by Secretary of Defense Rumsfeld as agents of Pentagon propaganda and inserted into the networks. Now, you can fault—and we should fault—the networks for not vetting these people properly, for not being much more careful about their credentials. But the fact is this program began with the Pentagon, with the Bush administration, recruiting these people to be their surrogates. And those are the words that the internal documents used. This is the Pentagon Papers of this war.” Zelnick responds that the networks had just as many analysts on their payrolls during the 1991 Gulf War, “[s]o it was something that the networks perceived was in their own interest to develop these kinds of contacts. And it was in their interest. It certainly was in my interest as a Pentagon correspondent.” Zelnick says that while the networks should always disclose their analysts’ business connections with whatever defense firms they represent, “what do we expect these guys to do after 30 or 40 years in the service, during which time they’ve risen to the ranks of the most senior officers? We would expect them to wind up as consultants or, as I said, we call them Beltway bandits. I just don’t get upset over something that’s completely natural, completely to be expected, and widely known throughout the industry.” Stauber disputes Zelnick’s characterization, and notes that the structure of the operation was guided from Rumsfeld and Clarke, not from the networks initiating contact with the Pentagon on behalf of their military analysts. “The flow was illegal government propaganda, recruiting these people, and inserting them into the news, and then hiring a company to measure and quantify how good a job they did of selling the war and managing press and public opinion. This is Goebbels-like.” [PBS, 4/24/2008]

Entity Tags: Victoria (“Torie”) Clarke, Robert Zelnick, US Department of Defense, Judy Woodruff, Donald Rumsfeld, Center for Media and Democracy, CNN, CBS News, ABC News, Fox News, John Stauber, New York Times, MSNBC, NBC, Public Broadcasting System

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Hillary Clinton, John McCain, and Barack Obama.Hillary Clinton, John McCain, and Barack Obama. [Source: Boston Globe]Two of the three major presidential candidates speak out against the Pentagon’s propaganda campaign to manipulate public opinion about Iraq (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond).
Clinton - Senator Hillary Clinton (D-NY) says the program raises questions of “credibility and trust at the Pentagon,” and calls for an investigation by the Defense Department’s inspector general. The Clinton campaign says that, considering the Bush administration’s record on intelligence and misinformation, an investigation of the operation is necessary to determine how the Pentagon manipulated the “commentary of putatively independent television military analysts” for “‘selling’ the Iraq war and our country’s defense policy now.” The campaign also says that “serious questions” have been raised “about the potential linkage of government contracts to favorable public commentary by military analysts.”
Obama - Democratic Senator Barack Obama (D-IL) says he is “deeply disturbed” that the administration “sought to manipulate the public’s trust,” and says the program “deserves further investigation to determine if laws or ethical standards were violated.” The Obama campaign calls for “greater transparency to ensure that those who lobby the Pentagon are not rewarded for favorable commentary about the administration’s policies.”
McCain - Senator John McCain (R-AZ) has as yet said nothing about the program. [Nation, 4/28/2008]

Entity Tags: Hillary Clinton, US Department of Defense, Ari Melber, John McCain, Barack Obama

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda, 2008 Elections

CBS News and Washington Post media commentator Howard Kurtz is asked during an online question and answer session about the Pentagon’s recently reported propaganda campaign mounted through the mainstream news media (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond). The questioner asks, “Why do you think the networks still are silent on this?” Kurtz replies, “I can only conclude that the networks are staying away from what would otherwise be a legitimate news story because they are embarrassed about what some of their military analysts did or don’t want to give the controversy more prominence.” Another questioner asks if he has missed coverage of the story, and Kurtz replies: “You didn’t miss it. It’s just not there. The networks are ducking this one, big time.” [Washington Post, 5/5/2008]

Entity Tags: US Department of Defense, Brian Williams, NBC, Howard Kurtz

Timeline Tags: Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike