!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'August 2, 2005: Someone Pays Iraqi Newspaper $1500 to Publish Pro-American Story'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event August 2, 2005: Someone Pays Iraqi Newspaper $1500 to Publish Pro-American Story. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Photo of Iraqi aluminum tube, misidentified as a component for a nuclear reactor.Photo of Iraqi aluminum tube, misidentified as a component for a nuclear reactor. [Source: CIA]The CIA writes at least 15 reports (only seven of which have been identified; see, e.g., June 20, 2001, June 30, 2001, September 2004-September 2006, November 24, 2001, December 15, 2001, June 14, 2001, April 10, 2001) about Iraq’s interest in purchasing 7075-T6 aluminum tubes. Several of the assessments are distributed only to high-level policy makers, including President Bush, and are not sent to other intelligence agencies for peer review. According to a Senate Select Committee on Intelligence investigation, all the assessments rely on the same evidence and they all fail to note that the opinions of leading centrifuge experts at the Energy Department conflict with the CIA’s view. [US Congress, 7/7/2004, pp. 59; New York Times, 10/3/2004]

Entity Tags: Central Intelligence Agency, George W. Bush, US Department of Energy

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

Entifadh Qanbar, a lobbyist for the Iraqi National Congress (INC), sends a memo to the staff of the Senate Appropriations Committee, in which he provides information about a State Department-funded intelligence program, known as the “information-collection program,” run by the INC (see September 2004-September 2006). Qanbar, who says he is the overall manager of the group, states in the memo that under the program, “defectors, reports and raw intelligence are cultivated and analyzed,” and “the results are reported through the INC newspaper (Al Mutamar), the Arabic and Western media and to appropriate governmental, nongovernmental and international agencies.” Information is also passed on to William Luti, who will later run the Office of Special Plans (see September 2002), and John Hannah, a senior national-security aide on Cheney’s staff, who Qunbar describes as the “principal point of contact.” [Newsweek, 12/15/2003; New York Times, 2/12/2004 Sources: Memo] The memo provides a description of some of the people involved in the group and their activities. It says that the analytical group includes five analysts with a background in Iraq’s military, Iraq’s intelligence services and human rights. One person, a consultant, monitors the Iraqi government’s alleged efforts to develop banned weapons. The five analysts process information and write reports, which are sent to Al Mutamar, the INC’s newspaper, as well as the US government and many mainstream news organizations. Qanbar says that the information-collection program issued 30 reports between August 2001 and June 2002, which were sent to Al Mutamar. (Al Mutamar is only available inside Iraq on the Internet; the effectiveness of other government-funded projects to disseminate propaganda inside Iraq could not be proven, and may not have ever existed.) According to the memo, the group published 28 private reports in collaboration with the INC’s headquarters in London. The memo reveals that between October 2001 and May 2002, information provided by the INC was cited in 108 articles published by a variety of English-language news publications, including the New York Times, the Washington Post, Time, Newsweek, the New Yorker, CNN, Fox News, and several others. [New York Times, 2/12/2004; New Yorker, 6/7/2004; Columbia Journalism Review, 7/1/2004] New York Daily News reporter Helen Kennedy will say in 2004, “The INC’s agenda was to get us into a war.” Kennedy’s name appears on Qanbar’s list. “The really damaging stories all came from those guys, not the CIA. They did a really sophisticated job of getting it out there.” Bob Drogin of the Los Angeles Times will say, “I think something that hasn’t gotten a lot of attention is how [the INC] used the British press to plant a lot of this stuff, some of it pretty outlandish.” British journalist Jamie Dettmer points the finger the other way. “I’ve been utterly appalled by the lack of skepticism about this entire Iraq project and the war on terrorism” in the press. When Dettmer learns that his name is on the list, he shouts, “Complete bollocks!” Other journalists on the list will refuse to admit that they were duped by the INC, even though some of their stories contain extensive interviews and dramatic claims from INC sources that were later disproven. Qanbar will say, “We did not provide information. We provided defectors. We take no position on them. It’s up to you reporters to decide if they are credible or not.” [Columbia Journalism Review, 7/1/2004]

Entity Tags: Iraqi National Congress, Richard (“Dick”) Cheney, Entifadh Qanbar, Memo

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

Two Pentagon offices—the Special Operations and Low-Intensity Conflict Office and the Office of Special Plans—prepare a white paper and slide presentation recommending the creation of a “Rapid Reaction Media Team” (RRMT) that would maintain control over major Iraqi media organizations while still projecting an Iraqi “face.” The first phase of the one-to-two-year “strategic information campaign” would last six months and cost $51 million. The paper states that the “RRMT concept focuses on USG-UK [“USG” stands for US government] pre-and post hostilities efforts to develop programming, train talent, and rapidly deploy a team of US/UK media experts with a team of ‘hand selected’ Iraqi media experts to communicate immediately with the Iraqi public opinion upon liberation of Iraq.” The “hand-picked” Iraqi experts would help “select and train the Iraqi broadcasters and publishers (‘the face’) for the USG/coalition sponsored information effort,” the paper explains. Media stories produced by this campaign would be based on US-approved information and would focus on topics like “the De-Baathification program”; “recent history telling (e.g., ‘Uncle Saddam,’ History Channel’s ‘Saddam’s Bomb-Maker,’ ‘Killing Fields,’ etc.)”; US government-approved “Democracy Series”; “Environmental (Marshlands re-hydration)”; “Mine Awareness”; “Re-starting the Oil”; “Justice and rule of law topics”; “War Criminals/Truth Commission”; “prisoners and atrocity interviews”; “Saddam’s palaces and opulence,” and “WMD (weapons of mass destruction) disarmament.” For its “Entertainment and News Magazine programming,” the plan says the media should do stories on “Hollywood,” “Arab country donations,” and “Sports.” According to the paper, “having professional US-trained Iraqi media teams immediately in place to portray a new Iraq (by Iraqis for Iraqis) with hopes for a prosperous, democratic future, will have a profound psychological and political impact on the Iraqi people.” It is not clear whether or not this particular plan is implemented. However, after the invasion of Iraq, the Pentagon will contract a firm called the Lincoln Group to plant stories in the Iraqi media (see September 2004-September 2006) and will purchase an Iraqi newspaper and take control of an Iraqi radio station, using them to disseminate pro-American messages to the Iraqi public. [US Department of Defense, 1/2003 pdf file; Inter Press Service, 5/9/2007]

Entity Tags: Office of Special Plans, Office of Special Operations and Low-Intensity Conflict

Timeline Tags: US Military, Events Leading to Iraq Invasion, Domestic Propaganda

The US Department of Defense awards at least three contracts, valued at $37.3 million, to a small Washington-based firm called the Lincoln Group to plant stories in the Iraqi press. [Associated Press, 10/19/2006; New York Times, 10/20/2006] The stories—written by US “information troops,” but presented as unbiased news reports written by independent journalists—“trumpet the work of US and Iraqi troops, denounce insurgents and tout US-led efforts to rebuild the country,” according to the Los Angeles Times. [Los Angeles Times, 11/30/2005] Though the articles, referred to as “storyboards” [Los Angeles Times, 3/4/2006] , reportedly seem factual they are one-sided and filtered to exclude information critical of the US or the Iraqi government. “Absolute truth [is] not an essential element of these stories,” one senior military official tells the newspaper. The program is part of an effort to shape public opinion about the US occupation and the Iraqi government. As of the end of November 2005, dozens of articles, with headlines such as “Iraqis Insist on Living Despite Terrorism” (see August 6, 2005), have been printed by the Iraq presses. The campaign is operated by the Information Operations Task Force in Baghdad, under the command of Army Lt. Gen. John R. Vines. Employees or subcontractors of the Lincoln Group, posing as freelance reporters or advertising executives, deliver the articles to Iraqi media organizations. One of the Iraqi media outlets that runs the stories is Al Mutamar, a Baghdad-based daily run by associates of Deputy Prime Minister Ahmad Chalabi. According to Luay Baldawi, the paper’s editor-in-chief, Al Mutamar will “publish anything.” Articles from the military are sent to Baldawi’s paper via the Internet and are often unsigned. “The paper’s policy is to publish everything, especially if it praises causes we believe in. We are pro-American. Everything that supports America we will publish.” Baldawi runs the articles as news reports, indistinguishable from other news stories. The propaganda campaign is not supported by everyone at the Pentagon. One senior Pentagon official tells the Los Angeles Times: “Here we are trying to create the principles of democracy in Iraq. Every speech we give in that country is about democracy. And we’re breaking all the first principles of democracy when we’re doing it.” The Defense Department’s program appears to undermine the work of another US government program in Iraq being run by the State Department. That program trains Iraqi reporters in basic journalism skills and Western media ethics and includes one workshop titled “The Role of Press in a Democratic Society.” Another problem with the propaganda campaign, critics point out, is that US law prohibits the military from conducting psychological operations or planting propaganda in the US media. But as several officials concede to the Los Angeles Times, stories in the foreign press inevitably “bleed” into the Western media and influences US news. “There is no longer any way to separate foreign media from domestic media. Those neat lines don’t exist anymore,” one private contractor who does information operations work for the Pentagon tells the paper. [Los Angeles Times, 11/30/2005]

Entity Tags: Al Mutamar, Luay Baldawi, Information Operations Task Force, John R. Vines, Lincoln Group, US Department of Defense

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

The US Military’s Information Operations Task Force, headquartered in Baghdad, purchases an Iraqi newspaper and takes control of an Iraqi radio station, and uses them to disseminate pro-American messages to the Iraqi public. The Americans do not disclose that they are operating either of the outlets. [Los Angeles Times, 11/30/2005]

Entity Tags: Information Operations Task Force

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

An employee of the Lincoln Group, which has a contract with the Defense Department to do information operations within Iraq, submits an article with the headline “Terrorists Attack Sunni Volunteers” to the Al Mada newspaper in downtown Baghdad. According to the newspaper’s editors, he pays them $900 to run the piece. Lincoln Group records obtained by the Los Angeles Times also show the transaction, though it is recorded that the payment was $1,200. [Los Angeles Times, 11/30/2005]

Entity Tags: Lincoln Group, Al Mada

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Someone pays nearly $1,500 to the Iraqi independent Addustour newspaper to run a news report titled “More Money Goes to Iraq’s Development.” The newspaper’s editor, Bassem Sheikh, later tells the Los Angeles Times that he has “no idea” who wrote it or where it came from. Addustour publishes the piece with the note “media services” above the text of the article to distinguish it from other editorial content. [Los Angeles Times, 11/30/2005]

Entity Tags: Bassem Sheikh, Addustour

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Al Mutamar, a Baghdad-based daily run by associates of Deputy Prime Minister Ahmad Chalabi, runs a news article titled “Iraqis Insist on Living Despite Terrorism” prominently on the newspaper’s second page. According to Luay Baldawi, the paper’s chief editor, the paper receives no money to run the story. However, according to documents obtained by the Los Angeles Times, Al Mutamar was paid $50. [Los Angeles Times, 11/30/2005]

Entity Tags: Al Mutamar, Luay Baldawi

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Retired AT&T technician Mark Klein (see July 7, 2009 and May 2004) is gladdened to see the New York Times’s reports on the Bush administration’s warrantless wiretapping program (see December 15, 2005 and December 24, 2005). Klein has known since 2002 that the National Security Agency (NSA) has been using AT&T facilities to illegally eavesdrop on American citizens’ telephone and Internet communications (see Late 2002, January 2003, October 2003, Fall 2003, Late 2003, Late 2003, and January 16, 2004). He has considered going public with his knowledge, but has so far refrained because, he will later explain, “[t]he atmosphere was still kind of scary.” He will later say of the Times report, “They seemed to be talking mainly about phone calls, but anyway, it was revealed that there was an illegal spying program going on, and I thought, ‘Ah, this would probably blow the whole thing,’ and I thought it would all come out, and I don’t need to do anything.” However, Klein is horrified to see the government’s response. He will say: “[W]hat came out was the government turned around and went on the offensive against anybody who would dare to criticize them.… They’re issuing threats: Anyone who has a security clearance and spills any beans here is in for prosecution. That was deliberately said by them several times on TV to intimidate anybody in, say, the NSA who knew the truth, intimidate them so they would not come forward. So that silenced anybody in the intelligence community” (see December 17, 2005, December 19, 2005, December 21, 2005, December 30, 2005, and January 25-26, 2006). In his 2009 book Wiring Up the Big Brother Machine… and Fighting It, Klein will write that the Justice Department’s December 2005 investigation into the leak of classified information that led to the Times reports (see December 30, 2005) “was obviously intended to silence Congress, the media, and any potential whistleblowers inside the NSA who might have been tempted to come forward. The administration was manipulating the secrecy oath which people had taken to get security clearances, turning it into a weapon to silence anyone who had knowledge of wrongdoing.” Klein decides that he must come forward. He never received a security clearance, so he cannot be threatened with legal action over violating such clearance. He will explain: “All I had and still have are some company documents and some knowledge of some illicit NSA installation at AT&T’s network. And if anybody—say, Congress—was willing to follow the trail, I can give them all the names they want, and they can go up the hierarchy of AT&T all the way up to Dave Dorman, who was the president back then, and they can go even higher, and they can find out who is responsible for this, and they can ask them under oath and subpoena what the heck is going on here, if they had the will to do it.” Klein later admits to some hesitation and trepidation at undertaking such an effort, and will cite the “McCarthyite” atmosphere he says the government has created in which “dissidents become the target of a lynch mob searching for ‘terrorists.’” But, he will write, he believes the Times stories are “a political indication of a shift at the top of government, a split of some kind which could provide an opening.… Maybe they would publish my material, I thought, and that would provide some protection.” By December 31, Klein writes a preface to his memo from almost two years before (see January 16, 2004 and December 31, 2005). [PBS Frontline, 5/15/2007; Klein, 2009, pp. 52-53]

Entity Tags: New York Times, AT&T, Bush administration (43), National Security Agency, US Department of Justice, Mark Klein

Timeline Tags: Civil Liberties

An internal review written by Navy Admiral Scott R. Van Bushkirk concludes that a Defense Department program that plants pro-US stories (see September 2004-September 2006) in the Iraqi press is not violating any US laws. [Los Angeles Times, 3/4/2006] In a Pentagon press briefing on March 3, 2006, Army Gen. George W. Casey tells reporters, “By and large, it found that we were operating within our authorities and responsibilities.” The Defense Department has no intention of ending the program, Casey adds. [US Department of Defense, 3/3/2006; Los Angeles Times, 3/4/2006]

Entity Tags: Scott R. Van Buskirk, US Department of Defense

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Retired AT&T technician Mark Klein (see December 15-31, 2005 and July 7, 2009), working with a civil liberties group about his knowledge of governmental illegality in eavesdropping on Americans’ telephone and Internet communications (see Early January 2006), has contacted Los Angeles Times reporter Joseph Menn about publishing an article expising AT&T’s collusion with the National Security Agency (NSA) to illegally conduct surveillance against American citizens (see January 23, 2006 and After). Klein believed Menn was enthusiastic about exposing AT&T and the NSA in his newspaper. Instead, Klein is shocked to hear from Menn that the Times’s “top guy” is preparing to meet with Director of National Intelligence John Negroponte to discuss any such publication. “I nearly fell down in shock,” Klein will later write. “[T]hey were actually negotiating with the government on whether to publish!” Menn describes himself to Klein as “demoralized,” and says the chances of getting the story published are “grim.” In his seven years at the Times, Menn tells Klein, he has never seen a story “spiked” for “nefarious reasons,” implying that the reason behind the story’s non-publication are “nefarious.” Klein is also dismayed that the Times has now revealed his existence as a whistleblower to Negroponte, and by extension to the US intelligence apparatus. Two days ago, Klein began emailing a New York Times reporter, James Risen, the co-author of a 2005 expose about the NSA’s surveillance program (see December 15, 2005). After hearing from Menn, Klein emails Risen to inform him of the Los Angeles Times’s decision to “consult” with Negroponte, and also of the lack of interest he has received from Senator Dianne Feinstein’s office (see February 1-6, 2006). Risen calls in fellow reporter Eric Lichtblau, his co-author on the 2005 story, and the two begin working on their own story. Klein remains worried about his personal and professional safety, since, as he will write, “[t]he government was on to me, but I did not yet have a published article and the protection that comes with publicity. I had visions, perhaps paranoid in hindsight, of being disappeared in the night, like [nuclear industry whistleblower] Karen Silkwood.” The Los Angeles Times story will drag on until March 29, when Menn will inform Klein that it is officially dead, blocked by Times editor Dean Baquet. Klein will later learn that Baquet had not only been in contact with Negroponte, but with NSA Director Michael Hayden. In 2007, Baquet will tell ABC News reporters that “government pressure played no part in my decision not to run with the story,” and will say that he and managing editor Doug Frantz decided “we did not have a story, that we could not figure out what was going on” with Klein’s documentation (see March 26, 2007). Klein will call Baquet’s explanation an “absurd and flimsy excuse,” and will say it is obvious that the Los Angeles Times “capitulated to government pressure.” [PBS Frontline, 5/15/2007; Klein, 2009, pp. 59-62]

Entity Tags: James Risen, Dean Baquet, AT&T, Dianne Feinstein, Eric Lichtblau, Joseph Menn, Michael Hayden, John Negroponte, Douglas Frantz, National Security Agency, Los Angeles Times, Mark Klein

Timeline Tags: Civil Liberties

In a speech at the Council on Foreign Relations, Defense Secretary Donald Rumsfeld defends a Pentagon program that has been planting pro-US stories (see September 2004-September 2006) in the Iraqi press. “The US military command, working closely with the Iraqi government and the US embassy, has sought nontraditional means to provide accurate information to the Iraqi people in the face of aggressive campaign of disinformation. Yet this has been portrayed as inappropriate; for example, the allegations of someone in the military hiring a contractor, and the contractor allegedly paying someone to print a story—a true story—but paying to print a story. For example, the resulting explosion of critical press stories then causes everything, all activity, all initiative, to stop, just frozen. Even worse, it leads to a chilling effect for those who are asked to serve in the military public affairs field.” [Council of Foreign Relations, 2/17/2006]

Entity Tags: Donald Rumsfeld

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

The New York Times publishes its first report on the allegations by former AT&T technician Mark Klein (see December 15-31, 2005 and July 7, 2009), who is providing evidence and documentation to the Electronic Frontier Foundation (EFF) for that organization’s lawsuit against AT&T (see December 31, 2005 and January 31, 2006). The three-paragraph squib, buried deep in the pages of the “A” section, says that AT&T “cooperated with the National Security Agency in 2003 to install equipment capable of ‘vacuum-cleaner surveillance’ of email messages and other Internet traffic.” The report is based in part on a recent press release issued by Klein (see April 6, 2006), and notes the EFF lawsuit in passing. It admits that Klein has provided some of the documentation to the press, if not to the Times itself (see Mid-February - Late March, 2006), but simply writes that Klein’s documents “describe a room at the AT&T Internet and telephone hub in San Francisco that contained a piece of equipment that could sift through large volumes of Internet traffic.” Klein later calls the brevity and incompleteness of the report “puzzling,” and will say, “Their only purpose seemed to be to signal the government that I had ‘provided’ the New York Times with the documents, while minimizing the story for everyone else.” Klein will speculate, “It looked like some kind of backroom brawl was going on, but the public could not know the details.” [New York Times, 4/7/2006; Klein, 2009, pp. 70] A week later, the Times will publish a more in-depth article (see April 12, 2006).

Entity Tags: Mark Klein, AT&T, Electronic Frontier Foundation, New York Times, National Security Agency

Timeline Tags: Civil Liberties

The New York Times does a more in-depth report on the allegations advanced by former AT&T technician Mark Klein (see December 15-31, 2005 and July 7, 2009), who is providing evidence and documentation to the Electronic Frontier Foundation (EFF) for that organization’s lawsuit against AT&T (see December 31, 2005 and January 31, 2006). The Times published a far briefer report five days earlier (see April 7, 2006). The article provides a brief synopsis of Klein’s allegations—that AT&T worked with the National Security Agency (NSA) to illegally monitor and record millions of Americans’ telephone and Internet communications and thus illegally invaded its customers’ privacy. It also notes, as did the first article, that Klein had provided some of his documentation “to reporters,” though neither article admits that the Times received the documents months beforehand (see Mid-February - Late March, 2006). The new information in the article is the conclusion of “four independent telecommunications and computer security experts” who examined Klein’s documents “at the request of The New York Times.” According to the four experts, the documents “describe equipment capable of monitoring a large quantity of email messages, Internet phone calls, and other Internet traffic. The equipment… was able to select messages that could be identified by keywords, Internet or email addresses, or country of origin and divert copies to another location for further analysis.” All four experts agreed that the documents proved “AT&T had an agreement with the federal government to systematically gather information flowing on the Internet through the company’s network. The gathering of such information, known as data mining, involves the use of sophisticated computer programs to detect patterns or glean useful intelligence from masses of information.” Brian Reid, the director of engineering at the Internet Systems Consortium, says of the AT&T/NSA project: “This took expert planning and hundreds of millions of dollars to build. This is the correct way to do high volume Internet snooping.” An expert who refuses to be named says the documents are “consistent” with Bush administration claims that the NSA only monitored foreign communications and communications between foreign and US locations, in part because of the location of the monitoring sites. (An expert witness, former AT&T and FCC employee J. Scott Marcus, has given testimony for EFF that flatly contradicts this expert’s assertions—see March 29, 2006). The article notes the Justice Department’s objections to Klein’s documents being filed with the court in the EFF lawsuit, and notes that the department withdrew its objections (see Late March - April 4, 2006). It also notes AT&T’s request for the court to order the EFF to return the documents because they are, the firm claimed, “proprietary” (see April 6-8, 2006). AT&T spokesman Walt Sharp says of Klein and the EFF lawsuit: “AT&T does follow all laws with respect to assistance offered to government agencies. However, we are not in a position to comment on matters of national security.” NSA spokesman Don Weber makes a similar statement: “It would be irresponsible of us to discuss actual or alleged operational issues as it would give those wishing to do harm to the United States the ability to adjust and potentially inflict harm.” [New York Times, 4/12/2006] Klein will write of the story, “Finally it was out there in a major newspaper, though I noticed that the New York Times did not show any images of the actual documents, and never called me back for an in-depth followup story.” [Klein, 2009, pp. 71]

Entity Tags: J. Scott Marcus, Brian Reid, AT&T, Bush administration (43), Electronic Frontier Foundation, National Security Agency, Walter Sharp, Mark Klein, Don Weber, New York Times, US Department of Justice

Timeline Tags: Civil Liberties

The Defense Department’s Office of Inspector General completes an audit of three contracts awarded to the Lincoln Group (see September 2004-September 2006) to plant stories in the Iraqi media that were favorable of the US occupation. An unclassified summary of the investigation’s classified report states, “Psychological operations are a central part of information operations and contribute to achieving the… commander’s objectives,” which are aimed at disseminating “selected, truthful information to foreign audiences to influence their emotions… reasoning, and ultimately, the behavior of governments” and other entities. In addition to criticism that efforts to manipulate the press undermine the US’s stated aim of establishing a democracy in Iraq, critics have also contended that the program violated US law prohibiting the military from conducting covert operations. Only the CIA has a legal pass to engage in such activities. However, the inspector general’s report concludes that commanders in Iraq “complied with applicable laws and regulations in their use of a contractor to conduct psychological operations and their use of newspapers as a way to disseminate information.” The only problem identified in the report is that the Lincoln Group violated federal contracting guidelines by failing to provide “adequate documentation to verify expenditures” for the company’s first contract. [Associated Press, 10/19/2006; New York Times, 10/20/2006]

Entity Tags: Office of the Inspector General (DoD), Lincoln Group

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Former Los Angeles Times editor Dean Baquet says his newspaper did not bow to government pressure in choosing not to run a story about allegations by AT&T whistleblower Mark Klein (see July 7, 2009, December 15-31, 2005, and February 11, 2006 and After). In an ABC News report on Klein’s allegations of AT&T’s complicity with the National Security Agency (NSA) to illegally conduct warrantless electronic surveillance against American citizens, Klein says that the Times bowed to government pressure from the then-Director of National Intelligence John Negroponte and the then-Director of the NSA Michael Hayden. Baquet, now the Washington bureau chief of the New York Times, says that while he spoke to both Negroponte and Hayden about the story, “government pressure played no role in my decision not to run the story.” Instead, Baquet says he and managing editor Doug Frantz decided “we did not have a story, that we could not figure out what was going on” based on Klein’s highly technical documents. Baquet says Times reporter Joseph Menn disagreed with his decision, “and was very disappointed.” Klein’s story was published in the New York Times in April 2006 (see April 7, 2006 and April 12, 2006). [ABC News, 3/26/2007] Klein will later write that Baquet’s explanation is an “absurd and flimsy excuse,” and will say it is obvious that the Los Angeles Times “capitulated to government pressure.” [Klein, 2009, pp. 62]

Entity Tags: Joseph Menn, Dean Baquet, AT&T, Douglas Frantz, John Negroponte, Mark Klein, National Security Agency, Michael Hayden, Los Angeles Times

Timeline Tags: Civil Liberties

The cover of Mark Klein’s ‘Wiring Up the Big Brother Machine… and Fighting It.’The cover of Mark Klein’s ‘Wiring Up the Big Brother Machine… and Fighting It.’ [Source: BookSurge / aLibris (.com)]Former AT&T technician Mark Klein self-publishes his book, Wiring Up the Big Brother Machine… and Fighting It. In his acknowledgements, Klein writes that he chose to self-publish (through BookSurge, a pay-to-publish venue) because “[t]he big publishers never called me,” and the single small publishing house that offered to publish his book added “an unacceptable requirement to cut core material.” Klein based his book on his experiences as an AT&T engineer at the telecom giant’s San Francisco facility, where he primarily worked with AT&T’s Internet service. In 2002 and 2003, Klein witnessed the construction of of a “secret room,” a facility within the facility that was used by the National Security Agency (NSA) to gather billions of email, telephone, VoIP (voice over Internet Protocol), and text messages, most of which were sent by ordinary Americans. The NSA did its electronic surveillance, Klein writes, secretly and without court warrants. Klein describes himself as “wiring up the Big Brother machine,” and was so concerned about the potential illegality and constitutional violations of the NSA’s actions (with AT&T’s active complicity) that he retained a number of non-classified documents proving the extent of the communications “vacuuming” being done. Klein later used those documents to warn a number of reporters, Congressional members, and judges of what he considered a horrific breach of Americans’ right to privacy. [Klein, 2009, pp. 9-11, 21-24, 33, 35, 38, 40] In 2007, Klein described his job with the firm as “basically to keep the systems going. I worked at AT&T for 22 and a half years. My job was basically to keep the systems going. They were computer systems, network communication systems, Internet equipment, Voice over Internet [Protocol (VoIP)] equipment. I tested circuits long distance across the country. That was my job: to keep the network up.” He explained why he chose to become a “whistleblower:” “Because I remember the last time this happened.… I did my share of anti-war marches when that was an active thing back in the ‘60s, and I remember the violations and traffic transgressions that the government pulled back then for a war that turned out to be wrong, and a lot of innocent people got killed over it. And I’m seeing all this happening again, only worse. When the [NSA] got caught in the ‘70s doing domestic spying, it was a big scandal, and that’s why Congress passed the FISA [Foreign Intelligence Surveillance Act] law, as you know, to supposedly take care of that (see 1978). So I remember all that. And the only way any law is worth anything is if there’s a memory so that people can say: ‘Wait a minute. This happened before.’ And you’ve got to step forward and say: ‘I remember this. This is the same bad thing happening again, and there should be a halt to it.’ And I’m a little bit of that institutional memory in the country; that’s all.” [PBS Frontline, 5/15/2007]

Entity Tags: National Security Agency, AT&T, BookSurge, Mark Klein

Timeline Tags: Civil Liberties

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike