!! History Commons Alert, Exciting News

Context of '2004: NASA Announces in Email that White House is Reviewing All ‘Climate Related Press Releases’'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event 2004: NASA Announces in Email that White House is Reviewing All ‘Climate Related Press Releases’. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

When climate scientist James Hansen gives NASA administrator Sean O’Keefe a presentation on the dangers of human-caused climate change, O’Keefe cuts him off. “The administrator interrupted me,” Hansen later says. “He told me that I should not talk about dangerous anthropogenic interference, because we do not know enough or have enough evidence for what would constitute dangerous anthropogenic interference.” (O’Keefe’s spokesperson will later deny this account of the meeting.) Hansen’s presentation to O’Keefe was a summary of another presentation, titled “Can we defuse the global warming time bomb,” that he already gave to the White House Council on Environmental Quality in June 2003. [Hansen, 10/26/2004 pdf file; New York Times, 10/26/2004]

Entity Tags: James E. Hansen, Sean O’Keefe

Timeline Tags: Global Warming

NASA announces in an email sent to the agency’s Goddard Institute for Space Studies, and possibly other science centers as well, that “there is a new review process.… The White House [is] now reviewing all climate related press releases.” [CBS News, 3/19/2006]

Entity Tags: National Aeronautics and Space Administration

Timeline Tags: US Environmental Record, Global Warming

James E. Hansen, director of the NASA Goddard Institute for Space Studies, tells the New York Times that the Bush administration has been putting pressure on scientists to produce studies that are in-line with official policy on issues like global warming. He says this practice has penetrated deep within the government bureaucracy. “Under the Clinton-Gore administration, you did have occasions when Al Gore knew the answer he wanted, and he got annoyed if you presented something that wasn’t consistent with that,” he says. “I got a little fed up with him, but it was not institutionalized the way it is now.” The Times reports that Hansen, along with two other NASA scientists and several officials at NASA headquarters and at two agency research centers have “described how news releases on new global warming studies had been revised by administrators to play down definitiveness or risks. The scientists and officials said other releases had been delayed.” [New York Times, 10/19/2004]

Entity Tags: Bush administration (43), James E. Hansen

Timeline Tags: US Environmental Record, Global Warming

In a speech before an audience at the University of Iowa, James E. Hansen, director of the NASA Goddard Institute for Space Studies, says the Bush administration is suppressing evidence of global warming. He says that officials routinely dismiss such evidence on grounds that it is not of sufficient interest to the public. However, studies that suggest less alarming interpretations of climate data are treated more favorably, he says. According to Hansen, officials have also edited reports to downplay the potential effects of global warming. Hansen thinks the administration is trying to keep the public uninformed about the issue. “In my more than three decades in government, I have never seen anything approaching the degree to which information flow from scientists to the public has been screened and controlled as it is now,” he says. [Associated Press, 10/26/2006]

Entity Tags: James E. Hansen

Timeline Tags: US Environmental Record, Global Warming

Officials at NASA headquarters order the agency’s public affairs office to pre-screen all public statements made by James E. Hansen, director of NASA’s Goddard Institute for Space Studies. This restriction applies to all of his forthcoming lectures, papers, postings on the Goddard website, and requests for interviews from journalists. His supervisors are even authorized to stand in for him in interviews with the media. According to Hansen, the agency’s efforts to muzzle him began after a lecture he gave on December 6 in which he said that a US failure to significantly cut emissions could turn the earth into “a different planet.” He had noted in his lecture that businesses could cut emissions using existing technologies, if they wanted to, but that the administration’s and industry’s overriding concern is short term profits. A statement he released on December 15 saying that 2005 was probably the warmest year in 100 years also irked top officials (see December 15, 2005). Officials responded to Hansen’s statements with several warnings that there would be “dire consequences” if he continued. Dean Acosta, deputy assistant administrator for public affairs at the space agency, denies that NASA was trying to silence Hansen. He claims the restrictions on Hansen applied to all National Aeronautics and Space Administration personnel. All scientists are permitted to discuss scientific findings, he argues, but are not supposed to issue statements on policy. [New York Times, 1/29/2006; National Public Radio, 1/29/2006; Washington Post, 1/29/2006] While top officials have always tried to deter scientists from speaking publicly on policy issues, Hansen, in a later interview with the New York Times, says the Bush administration is engaged in an unprecedented level of interference. “In my thirty-some years of experience in government, I’ve never seen control to the degree that is occurring now,” he says. [New York Times, 1/29/2006]

Entity Tags: James E. Hansen, Dean Acosta, National Aeronautics and Space Administration

Timeline Tags: US Environmental Record

James E. Hansen of the NASA’s Goddard Institute of Space Studies posts a statement on the institute’s website saying that 2005 was the warmest year on record. “The highest global surface temperature in more than a century of instrumental data was recorded in the 2005 calendar year in the GISS annual analysis,” it says. The 2005 summation infuriates top NASA officials, who are already annoyed with Hansen because of a December 6 speech he gave criticizing the administration and industry for putting short term profits ahead of efforts to curb greenhouse gases. The officials order Hansen to remove the statement, complaining that it should have been screened by the administration before publication. [Washington Post, 1/29/2006] Additionally, NASA’s public affairs office tells Hansen that there is a “storm of anger at headquarters” over his statement and past remarks (see, e.g., October 26, 2004), and threatens him with “dire consequences.” [Maassarani, 3/27/2007, pp. 34 pdf file]

Entity Tags: James E. Hansen, National Aeronautics and Space Administration

Timeline Tags: US Environmental Record

Dr. James Hansen, the director of NASA’s Goddard Institute for Space Studies and a top climate scientist, reveals that the Bush administration ordered NASA’s public affairs staff to review his lectures, papers, Web site postings, and interview requests after he gave a lecture calling for the reduction of greenhouse gases linked to global warming. “They feel their job is to be the censor of information going out to the public,” Hansen says, and he promises to ignore the restrictions. NASA denies trying to silence Hansen, saying the restrictions apply to all NASA officials, and adds that it is inappropriate for government scientists to make policy statements (see Between June 2003 and October 2003, (January 2006), and (Late January 2006)). [Savage, 2007, pp. 106] This is not the first time Hansen has gone public about government attempts to censor and muzzle him and his fellows (see October 2004, October 26, 2004, and February 10, 2006).

Entity Tags: Goddard Institute for Space Studies, Bush administration (43), National Aeronautics and Space Administration, James E. Hansen

Timeline Tags: US Environmental Record, Global Warming, Domestic Propaganda

NASA officials attempt to discourage Washington Post reporter Juliet Eilperin from interviewing James E. Hansen, director of NASA’s Goddard Institute for Space Studies, for an article she is doing about global warming. The officials say that Hansen can only speak on the record “if an agency spokeswoman listen[s] in on the conversation,” Eilperin reports. [Washington Post, 1/29/2006]

Entity Tags: National Aeronautics and Space Administration, James E. Hansen, Juliet Eilperin

Timeline Tags: US Environmental Record, Global Warming

James E. Hansen, speaking before an audience at the New School university in New York, says that the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) wants to implement a new rule requiring that minders be present for any media interviews with its scientists. “It seems more like Nazi Germany or the Soviet Union than the United States,” he says. Hansen caused a stir in late January when he accused Bush administration officials of suppressing information on global warming and placing restrictions on his communications with the media (see After December 6, 2005). The officials were upset about a speech he had given on December 6, in which he said that commitments to short term profits were taking precedence over curbing greenhouse gases. He repeats this statement in his remarks during the panel discussion at New School. [New School, 2/10/2006 pdf file; Washington Post, 2/11/2006] In his presentation, Hansen also says that the administration is misleading the public about the potential links between global warming and hurricane intensity. He makes the charge that the “public, by fiat, received biased information” when “the NOAA took an official position that global warming was not the cause of hurricane intensification” (see November 29, 2005- December 2005). [New School, 2/10/2006 pdf file]

Entity Tags: National Oceanic and Atmospheric Administration, James E. Hansen

Timeline Tags: US Environmental Record, Global Warming

Warren Washington, a senior scientist at the National Center for Atmospheric Research (NCAR) in Boulder, Colorado, accuses the Bush administration of suppressing climate change data, limiting journalists’ access to government scientists, and rewriting news releases on global climate change. According to Washington, Bush administration officials are “trying to confuse the public.” He says these tactics are taking place at numerous federal agencies, including NASA, the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA ), and the US Forest Service. NOAA spokesman Jordan St. John denies the allegations. “NOAA is an open and transparent agency,” he says. “It’s unfair to the people who work at this agency that this kind of characterization keeps being made. Hansen said it once (see After December 6, 2005), and it took on a life of its own and just keeps getting repeated.” [Rocky Mountain News, 6/8/2006]

Entity Tags: Warren Washington, Bush administration (43), Jordan St. John

Timeline Tags: US Environmental Record, Global Warming

Bill Sammon.Bill Sammon. [Source: Mediaite (.com)]Bill Sammon, the Washington managing editor for Fox News, sends an internal email instructing his journalists and producers not to use the commonly accepted phrase “public option” to describe a proposed government-run health insurance agency. The so-called “public option” is shorthand for a proposed health insurance plan offered by the federal government primarily for uninsured citizens who have trouble affording private health care coverage. Instead, Sammon requires reporters and news anchors to use terms such as “government option”—terms identified by Republican pollster Frank Luntz as being more negative and more likely to turn viewers away from supporting such an effort. (Ironically, a month ago, Sammon sent an email reminding his staff that Fox News “reports” the news as it happens, and that their function is that of “dispassionate observers”—see September 12, 2009). The liberal news watchdog Web site Media Matters will compile a number of instances from “straight news” broadcasts on Fox News that seem to follow Sammon’s instructions, particularly on the network’s evening flagship news program, Special Report with Bret Baier. Inside sources will tell Media Matters reporter Ben Dimiero that Sammon regularly uses his position as managing editor to “slant” Fox News’s “neutral” news coverage to the right. Dimiero will write, “Sammon’s ‘government option’ email is the clearest evidence yet that Sammon is aggressively pushing Fox’s reporting to the right—in this case by issuing written orders to his staff.” In August 2009, Luntz appeared on Sean Hannity’s Fox News opinion show, and told Hannity to use the term “government option” instead of “public option.” Luntz explained that “if you call it a ‘public option,’ the American people are split,” but “if you call it the ‘government option,’ the public is overwhelmingly against it.” He went on to say that the program would be “sponsored by the government,” and falsely told Hannity that such a program would be “paid for by the government.” Hannity told Luntz that “it’s a great point, and from now on, I’m going to call it the government option.” The night before Sammon’s email, Baier used both “public option” and “government option” in describing a proposed inclusion by Senate Democrats, as did correspondent Shannon Bream. The next morning, Sammon sends his email, which is titled “[F]riendly reminder: let’s not slip back into calling it the ‘public option,’” and reading in part, “Please use the term ‘government-run health insurance’ or, when brevity is a concern, ‘government option,’ whenever possible. When it is necessary to use the term ‘public option’ (which is, after all, firmly ensconced in the nation’s lexicon), use the qualifier ‘so-called,’ as in ‘the so-called public option.’ Here’s another way to phrase it: ‘The public option, which is the government-run plan.’ When newsmakers and sources use the term ‘public option’ in our stories, there’s not a lot we can do about it, since quotes are of course sacrosanct.” Fox News’s senior vice president for news, Michael Clemente, concurs in a follow-up email and tells news staff that he prefers Sammon’s phrasing “[t]he public option, which is the government-run plan.” After Sammon’s and Clemente’s emails, Baier and others will no longer use the phrase “public option” without using Sammon’s qualifiers. Dimiero will write that Sammon’s title wording of a “friendly reminder” indicates that similar instructions had been issued previously. Indeed, during a September 3, 2009 broadcast, Baier repeatedly interrupted his guest, NPR’s Mara Liasson, to “correct” her phrasing of “public option” as the “government-run option of health insurance.” Liasson, along with conservative guests Charles Krauthammer and Steve Hayes, agreed to use Baier’s phrasing. And during Baier’s broadcast, on-screen chyrons described the idea as “Government Option.” Dimiero will write: “Fox executives regularly defend the network by claiming that the right-wing propaganda on Hannity and its other opinion shows is entirely separate from its news programming, which they insist is objective. But Sammon’s email gives credence to allegations that news from Fox’s Washington bureau is being deliberately distorted to benefit conservatives and the Republican Party.” Sammon will tell media reporter Howard Kurtz that he prefers the phrasing “government option” because it is “a more neutral term,” and the phrase “public option” is “vague, bland,” and “undescriptive.” He will deny any knowledge of “what the Republicans were pushing.” [Media Matters, 12/9/2010]

Entity Tags: Fox News, Bill Sammon, Ben Dimiero, Steve Hayes, Charles Krauthammer, Shannon Bream, Michael Clemente, Frank Luntz, Bret Baier, Sean Hannity, Mara Liasson, Media Matters, Howard Kurtz

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Bill Sammon, the Washington managing editor for Fox News, sends an internal email instructing his journalists and producers to slant their coverage of climate change stories in favor of questioning the validity of climate change claims. Sammon’s order is given during a series of global climate change talks, and less than 15 minutes after Fox News correspondent Wendell Goler told viewers that the UN’s World Meteorological Organization (WMO) had announced that 2000-2009 was “on track to be the warmest [decade] on record.” Sammon’s email says in part: “Given the controversy over the veracity of climate change data… we should refrain from asserting that the planet has warmed (or cooled) in any given period without IMMEDIATELY pointing out that such theories are based upon data that critics have called into question. It is not our place as journalists to assert such notions as facts, especially as this debate intensifies.” The email also comes amidst a steady promotion by the network of the so-called “Climategate” scandal, which hinges on misrepresentations of emails sent between climate scientists and supposedly casts critical doubts on the science behind the claims of climate change and global warming. Ultimately, all independent inquiries will clear the accused scientists of misconduct and manipulation, though these reports will receive less attention from Fox. And, though Sammon portrays his directive as an attempt to be fair and balanced, the “debate” is largely in the media, and fueled by conservative politics and by corporations and investors that would be impacted by regulation of greenhouse gas emissions. No national or international scientific body disputes that global warming is caused by human activities, and it is the consensus view of the vast majority of the world’s climate scientists that greenhouse gas emissions are the cause of the rise in the Earth’s average temperature since the 19th century. Goler had noted during his broadcast that in spite of “Climategate” claims, data from the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) and the National Aeronautics and Space Administration (NASA) prove that the climate is indeed heating up due to a man-made increase of carbon dioxide in the atmosphere. Despite the facts, minutes after Goler’s report, Sammon sends his email to the staffs of Fox News’s “straight” news shows and others, ordering them to report that claims of human-caused climate change are controversial. That evening, news anchor Bret Baier introduces another report by Goler by saying in part that as “Climategate-fueled skeptics continued to impugn global warming science, researchers today issued new and even more dire warnings about the possible effects of a warmer planet.” After Goler’s evening report, Baier tells viewers that “skeptics say the recordkeeping began about the time a cold period was ending in the mid 1800s and what looks like an increase may just be part of a longer cycle,” and runs a clip by American Enterprise Institute scholar Kenneth Green impugning the credibility of climate change science. And a few minutes later, correspondent James Rosen falsely claims that climate scientists “destroyed more than 150 years worth of raw climate data” in order to promote the theory of climate change. [Media Matters, 12/15/2010]
Sammon Previously Manipulated Fox News Reporting - Less than two months ago, Sammon ordered journalists and producers to use the term “government option” instead of “public option” to describe a specific health care proposal by Senate Democrats, as his preferred term had been shown to be less favorable to that proposal (see October 27, 2009 and After).

Entity Tags: Kenneth Green, Bill Sammon, Ben Dimiero, Bret Baier, James Rosen, National Oceanic and Atmospheric Administration, Fox News, World Meteorological Organization, Wendell Goler, National Aeronautics and Space Administration

Timeline Tags: Global Warming, Domestic Propaganda

A person described as a “former Fox News insider” tells author and Media Matters columnist Eric Boehlert that Fox News is indeed “a propaganda outfit” calling itself a news provider. In an interview, the source tells Boehlert that Fox routinely reports false information to “prop up Republicans and knock down Democrats,” and calls the news channel a “purely partisan operation” that actively spins almost every news story to reflect a Republican/conservative slant (see November 3, 2003, April 1, 2009, April 1-6, 2009, and April 23, 2009). “I don’t think people would believe it’s as concocted as it is,” the source says; “that stuff is just made up (see February 14, 2003).… It is their MO to undermine the [Obama] administration and to undermine Democrats (see December 2002, January 2009, February 24, 2009, April 3, 2009, and August 11, 2009). They’re a propaganda outfit but they call themselves news” (see 1995, January 20, 2003, and July 2004). Boehlert says that “[e]veryone knows” Fox News has always reported news with a conservative slant: “Everyone who’s been paying attention has known that since the channel’s inception more than a decade ago” (see October 7, 1996). But over time, Boehlert writes, Fox News has become “an open and active political player, sort of one-part character assassin and one-part propagandist, depending on which party was in power.” The source confirms Boehlert’s observation, saying: “They say one thing and do another. They insist on maintaining this charade, this facade, that they’re balanced or that they’re not right-wing extreme propagandist[s].” The facade is one that, Boehlert writes, “permeates the entire Fox News culture and one that staffers and producers have to learn quickly in order to survive professionally.” The source says: “You have to work there for a while to understand the nods and the winks. And God help you if you don’t because sooner or later you’re going to get burned.” Virtually every hard-news story is presented in a way that either bolsters conservative ideology, criticizes liberal/progressive ideology, or both. “[A]nything—anything—that was a news story you had to understand what the spin should be on it,” the source says. “If it was a big enough story it was explained to you in the morning [editorial] meeting. If it wasn’t explained, it was up to you to know the conservative take on it. There’s a conservative take on every story no matter what it is. So you either get told what it is or you better intuitively know what it is” (see June 8, 2004). The source says with some apparent sarcasm: “My internal compass [on ‘spinning’ a story] was to think like an intolerant meathead. You could never error on the side of not being intolerant enough.”
Spin Training - The source reflects on how Fox News executives trained its employees to “spin” news stories, saying: “When I first got there back in the day, and I don’t know how they indoctrinate people now, but back in the day when they were ‘training’ you, as it were, they would say, ‘Here’s how we’re different.’ They’d say if there is an execution of a condemned man at midnight and there are all the live truck outside the prison and all the lives shots. CNN would go, ‘Yes, tonight John Jackson, 25 of Mississippi, is going to die by lethal injection for the murder of two girls.’ MSNBC would say the same thing. We would come out and say, ‘Tonight, John Jackson who kidnapped an innocent two-year-old, raped her, sawed her head off, and threw it in the school yard, is going to get the punishment that a jury of his peers thought he should get.’ And they say that’s the way we do it here. And you’re going, alright, it’s a bit of an extreme example but it’s something to think about. It’s not unreasonable.”
Changed over Time - Fox News officials always insisted that they were serving as “a bit of a counterpart to the screaming left wing lib media,” the source says. “So automatically you have to buy into the idea that the other media is howling left-wing. Don’t even start arguing that or you won’t even last your first day.” However, things have changed since the source first joined Fox: “For the first few years it was let’s take the conservative take on things. And then after a few years it evolved into, well it’s not just the conservative take on things, we’re going to take the Republican take on things which is not necessarily in lock step with the conservative point of view. And then two, three, five years into that it was, ‘We’re taking the Bush line on things,’ which was different than the GOP. We were a Stalin-esque mouthpiece. It was just what Bush says goes on our channel. And by that point it was just totally dangerous. Hopefully most people understand how dangerous it is for a media outfit to be a straight, unfiltered mouthpiece for an unchecked president.” As time went on, the source says, the news reporting became ever more strident and more partisan.
Siege Mentality - Using the source’s descriptions, Boehlert describes it as an “us-vs.-them mentality… a siege mentality that network boss Roger Ailes encourages, and one that colors the coverage his team produces.” The source confirms Boehlert’s observation, saying: “It was a kick-_ss mentality too. It was relentless and it never went away. If one controversy faded, godd_mn it they would find another one. They were in search of these points of friction real or imagined. And most of them were imagined or fabricated. You always have to seem to be under siege. You always have to seem like your values are under attack. The brain trust just knew instinctively which stories to do, like the War on Christmas” (a seasonal series of stories by Fox commentator Bill O’Reilly and others that regularly claim liberals, progressives, and the like “hate Christmas” and want to see it “destroyed”). It is rare for former Fox employees such as the source to share “insider” information after leaving, in part because of a strict non-disclosure agreement each exiting employee is asked to sign, and in part because of Ailes’s “siege mentality.” The source says that Ailes is bent on presenting a “unified Fox News front to the outside world,” to the point where he refuses to publicly criticize or critique other Fox employees regardless of how unprofessionally or even outlandishly they may behave on the air (see April 1, 2003, February 3-4, 2005, September 28-October 1, 2005, March 6, 2007, June 4-5, 2008, June 26, 2008, February 9-10, 2009, February 10, 2009, February 20, 2009, March 3, 2009, March 16-17, 2009, March 17-24, 2009, March 25, 2009, April 15, 2009, May 5-6, 2009, May 26, 2009, May 28, 2009, July 8, 2009, July 17, 2009, July 23, 2009, July 27, 2009, July 28-29, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 11, 2009, September 29, 2009, November 3, 2009, March 24, 2010, and October 3, 2010). The source says: “There may be internal squabbles. But what [Ailes] continually preaches is never piss outside the tent. When he gets really crazy is when stuff leaks out the door. He goes mental on that. He can’t stand that. He says in a dynamic enterprise like a network newsroom there’s going to be in fighting and ego, but he says keep it in the house.”
Evidence Bolsters Source's Claims - Boehlert notes that along with the source’s contentions, a great deal of evidence surfaced in 2010 that showed Fox News to be deliberately propagandistic in its reporting (see March 13, 2009 and After, March 23-24, 2009, April 6-7, 2009, April 6-13, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, May 13-14, 2009, June 2, 2009, July 28, 2009, July 30, 2009, August 7, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, and November 5-8, 2009). He cites the recently leaked emails from inside Fox News in which a senior editor instructed his newsroom staffers to slant the news when reporting on issues such as climate change and health care reform (see October 27, 2009 and After and December 8, 2009 and After); the over 600 instances of Fox News personalities raising money, endorsing, and actively campaigning for Republican candidates and/or organizations; and the over $1 million donated by Fox News owner Rupert Murdoch to organizations dedicated to electing Republicans (see June 24, 2010 and After and September 30, 2010). Boehlert says that according to Media Matters estimates, Fox News has in essence donated $55 million worth of free airtime to Republican presidential hopefuls who also work for Fox News (see October 26, 2009). The source says Fox News is anything but a legitimate news outlet, and says both the Washington press corps and the general public has been duped by Murdoch’s relentless “fair and balanced” marketing campaign over the years. “People assume you need a license to call yourself a news channel,” the source says. “You don’t. So because they call themselves Fox News, people probably give them a pass on a lot of things.… I don’t think people understand that it’s an organization that’s built and functions by intimidation and bullying, and its goal is to prop up and support Republicans and the GOP and to knock down Democrats. People tend [to] think that stuff that’s on TV is real, especially under the guise of news. You’d think that people would wise up, but they don’t.”
Source Critical of Other News Outlets for Not Criticizing Fox News - The source is harshly critical of other news outlets, including their reporters and pundits, for failing to criticize Fox News for its propaganda. The source explains: “They don’t have enough staff or enough balls or don’t have enough money or don’t have enough interest to spend the time it takes to expose Fox News. Or it’s not worth the trouble. If you take on Fox, they’ll kick you in the _ss. I’m sure most [journalists] know that.” Boehlert notes that journalists who have criticized Fox News have come under heavy fire from Fox News (see November 17-18, 2010). The source says he/she was perplexed in 2009, when Obama administration officials questioned Fox News’s legitimacy as a news source (see September 18-19, 2009 and October 11, 2009), only to have Washington press corps figures rush to Fox’s defense. “That blew me away,” the source says. The White House’s critique of Fox News “happens to be true” (see October 17, 2009). [Media Matters, 2/10/2011]

Entity Tags: Fox News, Roger Ailes, Eric Boehlert, Media Matters, Obama administration

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike