!! History Commons Alert, Exciting News

Context of 'September 12, 2007: Conservative Terrorism and Security Expert Fabricates Interviews'

This is a scalable context timeline. It contains events related to the event September 12, 2007: Conservative Terrorism and Security Expert Fabricates Interviews. You can narrow or broaden the context of this timeline by adjusting the zoom level. The lower the scale, the more relevant the items on average will be, while the higher the scale, the less relevant the items, on average, will be.

Brigadier General Lawrence Stutzriem.Brigadier General Lawrence Stutzriem. [Source: US Air Force]The US Air Force sets up a secret strategic planning group, nicknamed “Project Checkmate,” tasked with “fighting the next war” against Iran. Project Checkmate, a successor to the group that planned the 1991 Gulf War’s air campaign, reports directly to the Air Force’s commander, General Michael Moseley, and consists of twenty to thirty senior USAF officials as well as defense and cyberspace experts with strong access to the White House, the CIA, and other intelligence agencies. While planning for war with Iran began two years ago in Washington, the strategic planning group represents a serious escalation of planning and perhaps intent by the Bush administration and the US military. Checkmate is envisioned to modernize the stratified strategic thinking that often results in the US military “fighting the last war” over again, and intends to provide innovative strategies for tactical battles using air, space, and even cyberwarfare. The leader of Checkmate is Brigadier General Lawrence “Stutz” Stutzriem, and is assisted by former Israeli military officer Dr. Lani Kass, an expert on cyberwarfare. George W. Bush has said repeatedly that he prefers diplomacy with Iran over military action, but if Iran continues to work towards developing a nuclear weapon, as he and his top advisers believe, then he will consider aggressive, pre-emptive military action. However, Bush faces strong opposition from his own Joint Chiefs of Staff: “None of them think it is a good idea, but they will do it if they are told to,” says one senior defense source.
Aftermath the Biggest Problem - Retired Air Force Lieutenant General Thomas McInerney warns that the administration must seriously consider the aftermath of such a military offensive against Iran. “There is no question that we can take out Iran,” he says. “The problem is the follow-on, the velvet revolution that needs to be created so the Iranian people know it’s not aimed at them, but at the Iranian regime.” Checkmate, which is also looking at military contingencies against China and North Korea, was originally formed in the 1970s to counter threats from the then-Soviet Union, but fell into disuse in the 1980s when the Soviet Union began showing signs of internal collapse. Checkmate was revived under Colonel John Warden in 1990 to draw up plans for air strikes against Iraq in the 1991 Gulf War. “When Saddam [Hussein] invaded Kuwait, we had access to unlimited numbers of people with expertise, including all the intelligence agencies, and were able to be significantly more agile than Centcom,” Warden says, referring to the US Central Command in Florida. Warden says Checkmate’s primary role is to develop the necessary expertise so that “if somebody says Iran, it says: ‘here is what you need to think about.’ Here are the objectives, here are the risks, here is what it will cost, here are the numbers of planes we will lose, here is how the war is going to end and here is what the peace will look like.” [London Times, 9/27/2007]

Entity Tags: US Central Command, US Department of the Air Force, Saddam Hussein, Thomas G. McInerney, Michael Moseley, George W. Bush, Central Intelligence Agency, Bush administration (43), John Warden, Project Checkmate, Lani Kass, Lawrence Stutzriem, Joint Chiefs of Staff

Timeline Tags: US confrontation with Iran

The Pentagon has drawn up plans for massive air strikes against 1,200 targets in Iran, with the goal of annihilating Iran’s military capabilities in three days, according to Alexis Debat, the director of terrorism and national security at the conservative Nixon Center. Unfortunately, Debat’s credentials as a reporter and a reliable source of information have been seriously discredited (see September 12, 2007), so it is hard to tell how much credence to give Debat’s warnings. Debat, an ardent neoconservative, says the US military has concluded, “Whether you go for pinprick strikes or all-out military action, the reaction from the Iranians will be the same.” Therefore, he says, such massive air strikes make up “very legitimate strategic calculus.” Debat’s statements come on the heels of George W. Bush’s assertion that Iran is forcing the Middle East to live “under the shadow of a nuclear holocaust.” Bush said that the US and its allies will confront Iran “before it is too late.” (The International Atomic Energy Agency (IAEA) says that Iran is cooperating with the agency over its nuclear program.) A Washington source says the “temperature [is] rising” inside the administration. Bush is “sending a message to a number of audiences,” he says—to the Iranians and to members of the UN Security Council who are trying to weaken a proposed third resolution on sanctions against Iran for flouting a UN ban on uranium enrichment. If Bush’s present commitment to diplomacy with Iran flags, his administration believes it would be prudent to use rapid, devastating force against Iran. [London Times, 9/2/2007] Three weeks later, the British media reports on “Project Checkmate,” an Air Force strategic planning group that is developing plans for a crushing air strike against Iran’s military capabilities (see June 2007).

Entity Tags: Nixon Center, Alexis Debat, Bush administration (43), International Atomic Energy Agency, Project Checkmate, George W. Bush, US Department of Defense

Timeline Tags: US confrontation with Iran

Alexis Debat.Alexis Debat. [Source: PBS]Conservative security consultant Alexis Debat, a former French military official often used by ABC News and other US media outlets, admits that he published an interview with Democratic senator and presidential candidate Barack Obama that he never conducted. In the interview, Obama supposedly said that Iraq was “already a defeat for America” and that the US has “wasted thousands of lives.” Debat claims that he signed off on the article, published in the Summer 2007 issue of the French magazine Politique Internationale, but did not write it, instead farming it out to a freelance journalist, Rob Sherman, and having it published under Debat’s name. Sherman concocted the interview, says Debat, who says both he and Obama are victims. [Washington Post, 9/13/2007] “Rob Sherman asked me to remove his name from the interview, and my mistake was to put my name on it,” says Debat. [ABC News, 9/12/2007] “I was scammed. I was very, very stupid. I made a huge mistake in signing that article and not checking his credentials.” [Washington Post, 9/13/2007]
Greenspan: No Such Interview - Former Federal Reserve chairman Alan Greenspan said on September 7 that an interview with him, conducted by Debat and published in the same magazine, also never happened. [Rue 89, 9/7/2007]
Many US Officials Also Not Interviewed - Hours after Obama’s campaign disavowed the Debat interview, numerous other US politicians and business figures also say they were victimized by fake interviews supposedly conducted by Debat. Those figures include former President Bill Clinton, Speaker of the House Nancy Pelosi, former Secretary of State Colin Powell, New York mayor Michael Bloomberg, Microsoft founder Bill Gates, and former UN Secretary-General Kofi Annan. Politique Internationale editor Patrick Wajsman says “This guy is just sick,” and says his magazine is removing all of Debat’s work from its Web site. Annan’s deputy communications director, Stephane Dujarric, says he warned the magazine that the Annan interview was a fabrication back in June 2005, and said that if the magazine published it—which it did—Annan’s office would “denouce the interview as a fake. This was not some obscure guy. This was the sitting secretary-general of the UN, and the magazine was told it was a fake.” Nevertheless, ABC News and Politique Internationale continued to rely on Debat as a source of information and a regular contributor of “interviews” with a variety of influential Americans. The magazine published a second interview with Annan earlier this year, but it, too, was a fabrication, apparently culled from a speech Annan gave at Princeton University. Wajsman calls the publications of the Annan interviews either a “technical” error or a misunderstanding. “I was a victim of this man. I had no reason to suspect someone like him could lie,” Wajsman says. So why did Wajsman continue to rely on Debat after the UN protests? “Everybody can be trusted once,” Wajsman says. “He seemed to be well-connected in Washington, working for ABC and the Nixon Center.” Debat admits he never interviewed any of the above-named figures, but explains: “The magazine asked me to send questions. They got the answers, and then I edited and translated them and put my name on it.” Wajsman retorts, “That is an outright lie.” [ABC News, 9/13/2007]
Debat Frequent Source of Unreliable Information on Iran - Debat has been a frequent source of incendiary information and commentary about the US’s need to invade Iran; on September 2, The Times of London published commentary from Debat in which he claimed the US is planning massive, systematic air strikes against Iran, and called it a “very legitimate strategic calculus” (see Late August, 2007). Recent reports have claimed that an organized campaign to insert reports and commentary in the US and European media drumming up support for a US attack against Iran is being orchestrated by the office of Vice President Dick Cheney. [Attytood, 9/13/2007]
Debat Falsified University Record - Debat’s other reports are now being scrutinized for possible fabrications. ABC News fired Debat in June 2007 after finding that Debat lied about his background: Debat claimed he has a Ph.D from the Sorbonne, when in fact he does not. (Debat claims he earned his Ph.D, but the university hasn’t granted him the degree because of an “administrative issue.”) ABC’s chief investigative reporter Brian Ross, who has worked closely with Debat and has high praise for his work, now says: “I was angry with him because it called into question, of course, everything he had done. He could never satisfy us that he had the Ph.D.… I was very upset.” Debat has specialized in reports on terrorism and national security for the last six years. ABC spokesman Jeffrey Schnieder says that while it has so far verified all of Debat’s reporting: “There are some very serious questions about exactly who he is and how he works. We want nothing more than to get to the absolute bottom of that.” Debat directed the terrorism and national security program from Washington’s Nixon Center, a conservative think tank set up by former President Richard Nixon. He wrote for the conservative political journal National Interest, which is chaired by Henry Kissinger. Debat has now resigned both positions. His position as a regular contributor to Politique Internationale has also probably ended, Debat admits. [Washington Post, 9/13/2007]
'Never Spoke with Your Alexis What's-His-Name' - The French magazine Rue 89 exposed Debat earlier this week, calling him a “strange character” and questioning his credibility. It interviewed the purported freelance journalist, Rob Sherman, who is not a journalist but a radio talk show host in Chicago; according to Sherman, he “never spoke with your Alexis what’s-his-name.” It also reports that Debat once claimed to have earned a Ph.D from Edenvale University, in Britain, an institution that does not exist. He has also claimed to be the director of the scientific committee for the Institut Montaigne in Paris, which denies Debat ever worked with it; he has appeared on French television news claiming to be a former social worker and to be a former French commando who fought against Serbian soldiers in Yugoslavia, claims which have not been confirmed. As for his service in the French military, the French government confirms that Debat indeed held a desk job in its Ministry of Defense for a few months. [Rue 89, 9/7/2007]
'Lone Wolf' or Disinformation Source? - Philadelphia Daily News journalist Will Bunch observes: “[T]here are two radically different ways to look at this scandal. Either Debat is a lone wolf, a deluded self-aggrandizer whose main agenda is promoting himself. Or he is acting in his role at the Nixon Center as a conduit, spreading information and occasional disinformation at the behest of others.” [Attytood, 9/13/2007]
ABC News Also to Blame - Reporter Laura Rozen, a regular contributor to numerous high-end US media outlets such as the Boston Globe and Mother Jones, is unforgiving of both Debat and ABC News: “My own feeling as primarily a print world reporter… is that it is deeply problematic for a news organization to have a paid source/consultant to sometimes put on the reporter hat and act as the reporter too.… Seriously, imagine if a New York Times reporter put an ex-NSC or CIA operative on the payroll for about $2,000 to $4,000 a month as a source, cited in articles as a source, and then sometimes let him or her report news stories with a byline, without glaringly indicating to readers what was going on. But this is what ABC was doing with Debat. ABC must have known they were stretching the rules on this one. For instance, their consultant Richard Clarke is never presented as the reporter. But ABC changed the rules in the Debat case, presumably because he was bringing them such sexy scoops, that they loved flacking at the time. Now they insist the scoops were solid, but Debat misrepresented his credentials. They’re blameless.… [D]id ABC bend the rules by paying a source who also served as their reporter while having a full time appointment elsewhere, smoothing over any complications by calling him an all purpose ‘consultant?’ How much did Brian Ross approve the unusual arrangement and independently verify the information Debat was bringing from the dark corners of Pakistan? [If] Debat faked interviews for a French journal, what was to keep him from faking interviews that informed multiple stories for ABC? I find it implausible that ABC has independently re-reported all that stuff so quickly and determined it’s kosher.” [Laura Rozen, 9/12/2007]

Entity Tags: Politique Internationale, Philadelphia Daily News, Richard (“Dick”) Cheney, Richard A. Clarke, William Jefferson (“Bill”) Clinton, Will Bunch, Stephane Dujarric, Patrick Wajsman, William Gates, Nixon Center, Richard M. Nixon, Michael R. Bloomberg, Brian Ross, Barack Obama, ABC News, Alexis Debat, Alan Greenspan, French Ministry of Defense, Colin Powell, Nancy Pelosi, Laura Rozen, London Times, Jeffrey Schnieder, Henry A. Kissinger, Kofi Annan

Timeline Tags: US confrontation with Iran, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Former ABC News source and sometime reporter Alexis Debat, whose career as a media commentator and information source is in shambles due to his exposure as a fabricator of numerous interviews with US political and business figures (see September 12, 2007), has a number of close ties with US neoconservatives, according to research by Philadelphia Daily News reporter Will Bunch. Debat has had a strong influence on the US media’s slant on both the Iraq occupation and the envisioned war with Iran, particularly with his frequent contributions to ABC News reports and commentary. Debat has also provided sensational, and often unconfirmed, “information” about the hunt for Osama bin Laden and the wars in Iraq and Afghanistan. Several “scoops” from Debat and published by ABC News about Pakistan had to be either corrected or suffered contradiction by Pakistani officials. Debat also has close, if murky, ties with a number of prominent neoconservatives and right-wing Middle East figures. Iranian-born Amir Taheri was listed as an editor of Debat’s primary European press outlet, Politique Internationale, from 2001 through 2006. Taheri’s work has been promoted by a New York public-relations firm, Benador Associates, which specializes in Middle Eastern affairs and boasts a number of neoconservatives on its website, including former Defense Policy Board chairman Richard Perle and former CIA director James Woolsey. Taheri is often published in newspapers owned by conservative media mogul Rupert Murdoch. And, like Debat, Taheri’s work has been called into question in recent years. A May 2006 column printed in a Canadian newspaper that alleged Iran was forcing Jews and other religious minorities to wear colored badges was proven false. And a 1988 book by Taheri, Nest of Spies, purporting to give inside details about Islamic terrorism, has been shown to contain a raft of inaccuracies and misstatements. Taheri’s connections with Benador gives him prime entry to conservative media outlets, which seem to sometimes ignore the rampant problems with his reporting. [Attytood, 9/14/2007]

Entity Tags: Osama bin Laden, Amir Taheri, Alexis Debat, ABC News, Benador Associates, James Woolsey, Politique Internationale, Will Bunch, Philadelphia Daily News, George W. Bush, Rupert Murdoch, Richard Perle

Timeline Tags: Iraq under US Occupation, Neoconservative Influence, Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike