!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: Alexis Debat

Alexis Debat was a participant or observer in the following events:

Mohammad Sidique Khan.Mohammad Sidique Khan. [Source: London Times]British agents are forced to arrest about a dozen low-level suspected al-Qaeda operatives as a result of the August 1, 2004, outing of Muhammed Naeem Noor Khan by the US (see August 2, 2004). One important figure, Dhiren Barot, is among the arrested (see August 3, 2004). But the British are forced to move before they are ready, and many higher-level al-Qaeda operatives in Britain, including three of the alleged 2005 London bombers (see July 7, 2005)—Mohammed Sidique Khan, Hasib Mir Hussain, and Magdy El Nashar—escape the hastily formed dragnet (see August 3, 2004). [ABC News, 7/14/2005] Sidique Khan will be able to later complete the planning and execution of the July 7, 2005, London bombings (see July 7, 2005). Sidique Khan is connected to at least one of the suspects arrested by British authorities, but because of the unexpected outing of Noor Khan, he and other al-Qaeda bombers slip through the British nets. [ABC News, 7/14/2005; Israel National News (Arutz Shiva), 7/19/2005] Sidique Khan and other London bombing suspects had started working on a London bomb plot in 2003. Noor Khan’s computer shows that there were plans for a coordinated series of attacks on the London subway system, as well as on financial buildings in both New York and Washington. Alexis Debat, a former official in the French Defense Ministry, will later say, “There’s absolutely no doubt [Sidique Khan] was part of an al-Qaeda operation aimed at not only the United States but [Britain].… It is very likely this group was activated… after the other group was arrested.” [ABC News, 7/14/2005]

Entity Tags: Magdy El Nashar, Al-Qaeda, Alexis Debat, Hasib Mir Hussain, Mohammad Sidique Khan, Muhammad Naeem Noor Khan

Timeline Tags: Complete 911 Timeline

Abdul Malik Rigi.Abdul Malik Rigi. [Source: ABC News]According to US and Pakistani intelligence sources interviewed by ABC News, US officials begin encouraging and advising Jundullah, a Pakistani militant group that has been staging attacks against Iran. The group is made up of members of the Baluchi tribe and operates out of the Baluchistan province in Pakistan, just across the border from Iran. [ABC News, 4/3/2007] Iran says the group is linked to al-Qaeda. [Reuters, 5/13/2007] Jundullah’s leader, Abdul Malik Rigi, formerly fought with the Taliban. Alexis Debat, a senior fellow on counterterrorism at the Nixon Center, tells ABC that Rigi “used to fight with the Taliban. He’s part drug smuggler, part Taliban, part Sunni activist.” Rigi commands “a force of several hundred guerrilla fighters that stage attacks across the border into Iran on Iranian military officers, Iranian intelligence officers, kidnapping them, executing them on camera,” Debat explains. According to ABC sources, the US government is not funding the group. [ABC News, 4/3/2007] Rather the group is receiving money and weapons through the Afghan and Pakistani military and Pakistan’s intelligence service, the ISI. [ABC News, 5/23/2007]

Entity Tags: Pakistan Directorate for Inter-Services Intelligence, Jundullah, Abdul Malik Rigi, Alexis Debat

Timeline Tags: US confrontation with Iran, Complete 911 Timeline

The Pentagon has drawn up plans for massive air strikes against 1,200 targets in Iran, with the goal of annihilating Iran’s military capabilities in three days, according to Alexis Debat, the director of terrorism and national security at the conservative Nixon Center. Unfortunately, Debat’s credentials as a reporter and a reliable source of information have been seriously discredited (see September 12, 2007), so it is hard to tell how much credence to give Debat’s warnings. Debat, an ardent neoconservative, says the US military has concluded, “Whether you go for pinprick strikes or all-out military action, the reaction from the Iranians will be the same.” Therefore, he says, such massive air strikes make up “very legitimate strategic calculus.” Debat’s statements come on the heels of George W. Bush’s assertion that Iran is forcing the Middle East to live “under the shadow of a nuclear holocaust.” Bush said that the US and its allies will confront Iran “before it is too late.” (The International Atomic Energy Agency (IAEA) says that Iran is cooperating with the agency over its nuclear program.) A Washington source says the “temperature [is] rising” inside the administration. Bush is “sending a message to a number of audiences,” he says—to the Iranians and to members of the UN Security Council who are trying to weaken a proposed third resolution on sanctions against Iran for flouting a UN ban on uranium enrichment. If Bush’s present commitment to diplomacy with Iran flags, his administration believes it would be prudent to use rapid, devastating force against Iran. [London Times, 9/2/2007] Three weeks later, the British media reports on “Project Checkmate,” an Air Force strategic planning group that is developing plans for a crushing air strike against Iran’s military capabilities (see June 2007).

Entity Tags: Nixon Center, Alexis Debat, Bush administration (43), International Atomic Energy Agency, Project Checkmate, George W. Bush, US Department of Defense

Timeline Tags: US confrontation with Iran

Alexis Debat.Alexis Debat. [Source: PBS]Conservative security consultant Alexis Debat, a former French military official often used by ABC News and other US media outlets, admits that he published an interview with Democratic senator and presidential candidate Barack Obama that he never conducted. In the interview, Obama supposedly said that Iraq was “already a defeat for America” and that the US has “wasted thousands of lives.” Debat claims that he signed off on the article, published in the Summer 2007 issue of the French magazine Politique Internationale, but did not write it, instead farming it out to a freelance journalist, Rob Sherman, and having it published under Debat’s name. Sherman concocted the interview, says Debat, who says both he and Obama are victims. [Washington Post, 9/13/2007] “Rob Sherman asked me to remove his name from the interview, and my mistake was to put my name on it,” says Debat. [ABC News, 9/12/2007] “I was scammed. I was very, very stupid. I made a huge mistake in signing that article and not checking his credentials.” [Washington Post, 9/13/2007]
Greenspan: No Such Interview - Former Federal Reserve chairman Alan Greenspan said on September 7 that an interview with him, conducted by Debat and published in the same magazine, also never happened. [Rue 89, 9/7/2007]
Many US Officials Also Not Interviewed - Hours after Obama’s campaign disavowed the Debat interview, numerous other US politicians and business figures also say they were victimized by fake interviews supposedly conducted by Debat. Those figures include former President Bill Clinton, Speaker of the House Nancy Pelosi, former Secretary of State Colin Powell, New York mayor Michael Bloomberg, Microsoft founder Bill Gates, and former UN Secretary-General Kofi Annan. Politique Internationale editor Patrick Wajsman says “This guy is just sick,” and says his magazine is removing all of Debat’s work from its Web site. Annan’s deputy communications director, Stephane Dujarric, says he warned the magazine that the Annan interview was a fabrication back in June 2005, and said that if the magazine published it—which it did—Annan’s office would “denouce the interview as a fake. This was not some obscure guy. This was the sitting secretary-general of the UN, and the magazine was told it was a fake.” Nevertheless, ABC News and Politique Internationale continued to rely on Debat as a source of information and a regular contributor of “interviews” with a variety of influential Americans. The magazine published a second interview with Annan earlier this year, but it, too, was a fabrication, apparently culled from a speech Annan gave at Princeton University. Wajsman calls the publications of the Annan interviews either a “technical” error or a misunderstanding. “I was a victim of this man. I had no reason to suspect someone like him could lie,” Wajsman says. So why did Wajsman continue to rely on Debat after the UN protests? “Everybody can be trusted once,” Wajsman says. “He seemed to be well-connected in Washington, working for ABC and the Nixon Center.” Debat admits he never interviewed any of the above-named figures, but explains: “The magazine asked me to send questions. They got the answers, and then I edited and translated them and put my name on it.” Wajsman retorts, “That is an outright lie.” [ABC News, 9/13/2007]
Debat Frequent Source of Unreliable Information on Iran - Debat has been a frequent source of incendiary information and commentary about the US’s need to invade Iran; on September 2, The Times of London published commentary from Debat in which he claimed the US is planning massive, systematic air strikes against Iran, and called it a “very legitimate strategic calculus” (see Late August, 2007). Recent reports have claimed that an organized campaign to insert reports and commentary in the US and European media drumming up support for a US attack against Iran is being orchestrated by the office of Vice President Dick Cheney. [Attytood, 9/13/2007]
Debat Falsified University Record - Debat’s other reports are now being scrutinized for possible fabrications. ABC News fired Debat in June 2007 after finding that Debat lied about his background: Debat claimed he has a Ph.D from the Sorbonne, when in fact he does not. (Debat claims he earned his Ph.D, but the university hasn’t granted him the degree because of an “administrative issue.”) ABC’s chief investigative reporter Brian Ross, who has worked closely with Debat and has high praise for his work, now says: “I was angry with him because it called into question, of course, everything he had done. He could never satisfy us that he had the Ph.D.… I was very upset.” Debat has specialized in reports on terrorism and national security for the last six years. ABC spokesman Jeffrey Schnieder says that while it has so far verified all of Debat’s reporting: “There are some very serious questions about exactly who he is and how he works. We want nothing more than to get to the absolute bottom of that.” Debat directed the terrorism and national security program from Washington’s Nixon Center, a conservative think tank set up by former President Richard Nixon. He wrote for the conservative political journal National Interest, which is chaired by Henry Kissinger. Debat has now resigned both positions. His position as a regular contributor to Politique Internationale has also probably ended, Debat admits. [Washington Post, 9/13/2007]
'Never Spoke with Your Alexis What's-His-Name' - The French magazine Rue 89 exposed Debat earlier this week, calling him a “strange character” and questioning his credibility. It interviewed the purported freelance journalist, Rob Sherman, who is not a journalist but a radio talk show host in Chicago; according to Sherman, he “never spoke with your Alexis what’s-his-name.” It also reports that Debat once claimed to have earned a Ph.D from Edenvale University, in Britain, an institution that does not exist. He has also claimed to be the director of the scientific committee for the Institut Montaigne in Paris, which denies Debat ever worked with it; he has appeared on French television news claiming to be a former social worker and to be a former French commando who fought against Serbian soldiers in Yugoslavia, claims which have not been confirmed. As for his service in the French military, the French government confirms that Debat indeed held a desk job in its Ministry of Defense for a few months. [Rue 89, 9/7/2007]
'Lone Wolf' or Disinformation Source? - Philadelphia Daily News journalist Will Bunch observes: “[T]here are two radically different ways to look at this scandal. Either Debat is a lone wolf, a deluded self-aggrandizer whose main agenda is promoting himself. Or he is acting in his role at the Nixon Center as a conduit, spreading information and occasional disinformation at the behest of others.” [Attytood, 9/13/2007]
ABC News Also to Blame - Reporter Laura Rozen, a regular contributor to numerous high-end US media outlets such as the Boston Globe and Mother Jones, is unforgiving of both Debat and ABC News: “My own feeling as primarily a print world reporter… is that it is deeply problematic for a news organization to have a paid source/consultant to sometimes put on the reporter hat and act as the reporter too.… Seriously, imagine if a New York Times reporter put an ex-NSC or CIA operative on the payroll for about $2,000 to $4,000 a month as a source, cited in articles as a source, and then sometimes let him or her report news stories with a byline, without glaringly indicating to readers what was going on. But this is what ABC was doing with Debat. ABC must have known they were stretching the rules on this one. For instance, their consultant Richard Clarke is never presented as the reporter. But ABC changed the rules in the Debat case, presumably because he was bringing them such sexy scoops, that they loved flacking at the time. Now they insist the scoops were solid, but Debat misrepresented his credentials. They’re blameless.… [D]id ABC bend the rules by paying a source who also served as their reporter while having a full time appointment elsewhere, smoothing over any complications by calling him an all purpose ‘consultant?’ How much did Brian Ross approve the unusual arrangement and independently verify the information Debat was bringing from the dark corners of Pakistan? [If] Debat faked interviews for a French journal, what was to keep him from faking interviews that informed multiple stories for ABC? I find it implausible that ABC has independently re-reported all that stuff so quickly and determined it’s kosher.” [Laura Rozen, 9/12/2007]

Entity Tags: Politique Internationale, Philadelphia Daily News, Richard (“Dick”) Cheney, Richard A. Clarke, William Jefferson (“Bill”) Clinton, Will Bunch, Stephane Dujarric, Patrick Wajsman, William Gates, Nixon Center, Richard M. Nixon, Michael R. Bloomberg, Brian Ross, Barack Obama, ABC News, Alexis Debat, Alan Greenspan, French Ministry of Defense, Colin Powell, Nancy Pelosi, Laura Rozen, London Times, Jeffrey Schnieder, Henry A. Kissinger, Kofi Annan

Timeline Tags: US confrontation with Iran, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Former ABC News source and sometime reporter Alexis Debat, whose career as a media commentator and information source is in shambles due to his exposure as a fabricator of numerous interviews with US political and business figures (see September 12, 2007), has a number of close ties with US neoconservatives, according to research by Philadelphia Daily News reporter Will Bunch. Debat has had a strong influence on the US media’s slant on both the Iraq occupation and the envisioned war with Iran, particularly with his frequent contributions to ABC News reports and commentary. Debat has also provided sensational, and often unconfirmed, “information” about the hunt for Osama bin Laden and the wars in Iraq and Afghanistan. Several “scoops” from Debat and published by ABC News about Pakistan had to be either corrected or suffered contradiction by Pakistani officials. Debat also has close, if murky, ties with a number of prominent neoconservatives and right-wing Middle East figures. Iranian-born Amir Taheri was listed as an editor of Debat’s primary European press outlet, Politique Internationale, from 2001 through 2006. Taheri’s work has been promoted by a New York public-relations firm, Benador Associates, which specializes in Middle Eastern affairs and boasts a number of neoconservatives on its website, including former Defense Policy Board chairman Richard Perle and former CIA director James Woolsey. Taheri is often published in newspapers owned by conservative media mogul Rupert Murdoch. And, like Debat, Taheri’s work has been called into question in recent years. A May 2006 column printed in a Canadian newspaper that alleged Iran was forcing Jews and other religious minorities to wear colored badges was proven false. And a 1988 book by Taheri, Nest of Spies, purporting to give inside details about Islamic terrorism, has been shown to contain a raft of inaccuracies and misstatements. Taheri’s connections with Benador gives him prime entry to conservative media outlets, which seem to sometimes ignore the rampant problems with his reporting. [Attytood, 9/14/2007]

Entity Tags: Osama bin Laden, Amir Taheri, Alexis Debat, ABC News, Benador Associates, James Woolsey, Politique Internationale, Will Bunch, Philadelphia Daily News, George W. Bush, Rupert Murdoch, Richard Perle

Timeline Tags: Iraq under US Occupation, Neoconservative Influence, Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike