The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/entity.jsp?entity=belo_corporation_1


Profile: Belo Corporation

Belo Corporation was a participant or observer in the following events:

Florida’s Second Court of Appeals overturns a wrongful-firing ruling against Fox Television by a lower court (see August 18, 2000), finding in favor of the network against two citizen plaintiffs who claim they were fired by Fox News for refusing to falsify a news segment they were producing for a local affiliate. In essence, the court rules that Fox, and by extension other media outlets, can legally lie to their consumers: that there is no law against distorting or falsifying the news in the US. The appeals court holds that the plaintiffs’ threat to report the network to the Federal Communications Commission (FCC) does not deserve protection under Florida’s whistleblower statute, because a whistleblower must report “an employer breaking an adopted law, rule, or regulation.” The FCC has a policy against falsification of the news, but the court, in what the St. Louis Journalism Review will call “a stunningly narrow interpretation of FCC rules,” rules that the policy does not rise to the level of a “law, rule, or regulation.” Therefore, Fox Television’s Fox News Channel or any other news producer can produce willfully false stories and claim they are true, without fear of reprisal. In their court arguments, lawyers for Fox Television asserted that no rules or laws exist that prohibit distorting or falsifying news reports: that, under the First Amendment, broadcasters have the right to lie or deliberately distort news reports on the public airwaves. The attorneys did not dispute that network officials pressured the plaintiffs to produce a false story; instead, they argued that it was the network’s right to do so. Fox Television won “friend of the court” support from five major news owners: Belo Corporation, Cox Television, Gannett, Media General Operations, and Post-Newsweek Stations. (St. Louis Journalism Review 12/1/2007) After the verdict, the local Fox affiliate, WTVT-TV, airs a news report saying it is “totally vindicated” by the verdict. (Gaddy and Casten 2/28/2009)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike