!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: Bret Baier

Related Entities:

Bret Baier was a participant or observer in the following events:

Bill Sammon.Bill Sammon. [Source: Mediaite (.com)]Bill Sammon, the Washington managing editor for Fox News, sends an internal email instructing his journalists and producers not to use the commonly accepted phrase “public option” to describe a proposed government-run health insurance agency. The so-called “public option” is shorthand for a proposed health insurance plan offered by the federal government primarily for uninsured citizens who have trouble affording private health care coverage. Instead, Sammon requires reporters and news anchors to use terms such as “government option”—terms identified by Republican pollster Frank Luntz as being more negative and more likely to turn viewers away from supporting such an effort. (Ironically, a month ago, Sammon sent an email reminding his staff that Fox News “reports” the news as it happens, and that their function is that of “dispassionate observers”—see September 12, 2009). The liberal news watchdog Web site Media Matters will compile a number of instances from “straight news” broadcasts on Fox News that seem to follow Sammon’s instructions, particularly on the network’s evening flagship news program, Special Report with Bret Baier. Inside sources will tell Media Matters reporter Ben Dimiero that Sammon regularly uses his position as managing editor to “slant” Fox News’s “neutral” news coverage to the right. Dimiero will write, “Sammon’s ‘government option’ email is the clearest evidence yet that Sammon is aggressively pushing Fox’s reporting to the right—in this case by issuing written orders to his staff.” In August 2009, Luntz appeared on Sean Hannity’s Fox News opinion show, and told Hannity to use the term “government option” instead of “public option.” Luntz explained that “if you call it a ‘public option,’ the American people are split,” but “if you call it the ‘government option,’ the public is overwhelmingly against it.” He went on to say that the program would be “sponsored by the government,” and falsely told Hannity that such a program would be “paid for by the government.” Hannity told Luntz that “it’s a great point, and from now on, I’m going to call it the government option.” The night before Sammon’s email, Baier used both “public option” and “government option” in describing a proposed inclusion by Senate Democrats, as did correspondent Shannon Bream. The next morning, Sammon sends his email, which is titled “[F]riendly reminder: let’s not slip back into calling it the ‘public option,’” and reading in part, “Please use the term ‘government-run health insurance’ or, when brevity is a concern, ‘government option,’ whenever possible. When it is necessary to use the term ‘public option’ (which is, after all, firmly ensconced in the nation’s lexicon), use the qualifier ‘so-called,’ as in ‘the so-called public option.’ Here’s another way to phrase it: ‘The public option, which is the government-run plan.’ When newsmakers and sources use the term ‘public option’ in our stories, there’s not a lot we can do about it, since quotes are of course sacrosanct.” Fox News’s senior vice president for news, Michael Clemente, concurs in a follow-up email and tells news staff that he prefers Sammon’s phrasing “[t]he public option, which is the government-run plan.” After Sammon’s and Clemente’s emails, Baier and others will no longer use the phrase “public option” without using Sammon’s qualifiers. Dimiero will write that Sammon’s title wording of a “friendly reminder” indicates that similar instructions had been issued previously. Indeed, during a September 3, 2009 broadcast, Baier repeatedly interrupted his guest, NPR’s Mara Liasson, to “correct” her phrasing of “public option” as the “government-run option of health insurance.” Liasson, along with conservative guests Charles Krauthammer and Steve Hayes, agreed to use Baier’s phrasing. And during Baier’s broadcast, on-screen chyrons described the idea as “Government Option.” Dimiero will write: “Fox executives regularly defend the network by claiming that the right-wing propaganda on Hannity and its other opinion shows is entirely separate from its news programming, which they insist is objective. But Sammon’s email gives credence to allegations that news from Fox’s Washington bureau is being deliberately distorted to benefit conservatives and the Republican Party.” Sammon will tell media reporter Howard Kurtz that he prefers the phrasing “government option” because it is “a more neutral term,” and the phrase “public option” is “vague, bland,” and “undescriptive.” He will deny any knowledge of “what the Republicans were pushing.” [Media Matters, 12/9/2010]

Entity Tags: Fox News, Bill Sammon, Ben Dimiero, Steve Hayes, Charles Krauthammer, Shannon Bream, Michael Clemente, Frank Luntz, Bret Baier, Sean Hannity, Mara Liasson, Media Matters, Howard Kurtz

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Bill Sammon, the Washington managing editor for Fox News, sends an internal email instructing his journalists and producers to slant their coverage of climate change stories in favor of questioning the validity of climate change claims. Sammon’s order is given during a series of global climate change talks, and less than 15 minutes after Fox News correspondent Wendell Goler told viewers that the UN’s World Meteorological Organization (WMO) had announced that 2000-2009 was “on track to be the warmest [decade] on record.” Sammon’s email says in part: “Given the controversy over the veracity of climate change data… we should refrain from asserting that the planet has warmed (or cooled) in any given period without IMMEDIATELY pointing out that such theories are based upon data that critics have called into question. It is not our place as journalists to assert such notions as facts, especially as this debate intensifies.” The email also comes amidst a steady promotion by the network of the so-called “Climategate” scandal, which hinges on misrepresentations of emails sent between climate scientists and supposedly casts critical doubts on the science behind the claims of climate change and global warming. Ultimately, all independent inquiries will clear the accused scientists of misconduct and manipulation, though these reports will receive less attention from Fox. And, though Sammon portrays his directive as an attempt to be fair and balanced, the “debate” is largely in the media, and fueled by conservative politics and by corporations and investors that would be impacted by regulation of greenhouse gas emissions. No national or international scientific body disputes that global warming is caused by human activities, and it is the consensus view of the vast majority of the world’s climate scientists that greenhouse gas emissions are the cause of the rise in the Earth’s average temperature since the 19th century. Goler had noted during his broadcast that in spite of “Climategate” claims, data from the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) and the National Aeronautics and Space Administration (NASA) prove that the climate is indeed heating up due to a man-made increase of carbon dioxide in the atmosphere. Despite the facts, minutes after Goler’s report, Sammon sends his email to the staffs of Fox News’s “straight” news shows and others, ordering them to report that claims of human-caused climate change are controversial. That evening, news anchor Bret Baier introduces another report by Goler by saying in part that as “Climategate-fueled skeptics continued to impugn global warming science, researchers today issued new and even more dire warnings about the possible effects of a warmer planet.” After Goler’s evening report, Baier tells viewers that “skeptics say the recordkeeping began about the time a cold period was ending in the mid 1800s and what looks like an increase may just be part of a longer cycle,” and runs a clip by American Enterprise Institute scholar Kenneth Green impugning the credibility of climate change science. And a few minutes later, correspondent James Rosen falsely claims that climate scientists “destroyed more than 150 years worth of raw climate data” in order to promote the theory of climate change. [Media Matters, 12/15/2010]
Sammon Previously Manipulated Fox News Reporting - Less than two months ago, Sammon ordered journalists and producers to use the term “government option” instead of “public option” to describe a specific health care proposal by Senate Democrats, as his preferred term had been shown to be less favorable to that proposal (see October 27, 2009 and After).

Entity Tags: Kenneth Green, Bill Sammon, Ben Dimiero, Bret Baier, James Rosen, National Oceanic and Atmospheric Administration, Fox News, World Meteorological Organization, Wendell Goler, National Aeronautics and Space Administration

Timeline Tags: Global Warming, Domestic Propaganda

In an editorial by its editorial board, the Washington Post unequivocally condemns the recent attacks by conservative talk show host Rush Limbaugh on Georgetown University law student Sandra Fluke. Fluke testified in opposition to a House amendment that would have allowed health care providers to deny contraceptive coverage and other health care necessities if they had religious or moral objections (see March 1, 2012). Limbaugh has called Fluke a “slut” and a “prostitute” who is having “so much sex she can’t afford the contraception” and wants the government to pay for it (see February 29, 2012), and said that if Fluke wanted the government to pay her to have sex, then he wanted her to post videos of her having sex online so the public could watch (see March 1, 2012). The Post calls Limbaugh’s “rants” against Fluke “vile,” and says that Limbaugh has “crossed… the line” that differentiates between “standards of civil discourse” and hate speech. The Post continues: “Like other ‘shock jocks,’ Mr. Limbaugh has committed verbal excesses in the past. But in its wanton vulgarity and cruelty, this episode stands out.… We are not calling for censorship. Nor are we suggesting that the ostensible policy issue here—mandatory provision of contraception under health insurance paid for by religious-based institutions such as Georgetown—is a simple one. Those who questioned President Obama’s initial decisions in this area—we among them—were not waging a ‘war on women,’ as Democrats have alleged in strident fundraising appeals. What we are saying is that Mr. Limbaugh has abused his unique position within the conservative media to smear and vilify a citizen engaged in the exercise of her First Amendment rights, and in the process he debased a national political discourse that needs no further debasing. This is not the way a decent citizen behaves, much less a citizen who wields significant de facto power in a major political party. While Republican leaders owe no apology for Mr. Limbaugh’s comments, they do have a responsibility to repudiate them—and him.” [Washington Post, 3/2/2012] Shortly after the editorial is published, Post editorial writer Charles Lane says in a Fox News interview that he cannot “remember a more hateful outburst from a public figure” than Limbaugh’s. He tells Fox News anchor Bret Baier: “I think we should not talk so much about the politics of this and just talk about it on a human level. I have been covering politics and stuff in Washington for 30 years and I can’t remember a more hateful outburst from a public figure that was less possible to justify by any political disagreement. What Rush Limbaugh said was really unworthy of decent political discourse.” [Media Matters, 3/2/2012] The Post editorial is published several hours before Limbaugh’s daily broadcast; the talk show host continues to vilify Fluke in today’s show (see March 2, 2012).

Entity Tags: Rush Limbaugh, Barack Obama, Bret Baier, Charles Lane, Sandra Fluke, Washington Post

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike