!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: British Broadcasting Corporation (BBC)

Related Entities:

British Broadcasting Corporation (BBC) was a participant or observer in the following events:

Iraq purchases enriched uranium from South Africa, with a “green light” from the US, according to a later claim by the BBC. South Africa has had a covert nuclear weapons program since 1973, and will continue working on nuclear devices, and perhaps supplying Iraq and other nations with uranium, until 1989, when it will dismantle its nuclear weapons program and decommission its nuclear enrichment plants. The BBC television news program Correspondent will claim in 2001 that according to Iraqi defectors, including a nuclear engineer and an assistant to Saddam Hussein’s son Uday Hussein, South Africa quietly shipped some 50 kilograms of uranium to Iraq for its nuclear weapons program. The BBC program will cite an anonymous South African intelligence official as one of its sources. “The story is true,” he will say. “About 50 kilograms were sold to the Iraqis. The Americans gave the green light for the deal.” [BBC, 9/24/2002]

Entity Tags: Uday Hussein, British Broadcasting Corporation

Timeline Tags: Events Leading to Iraq Invasion

Prosecutors in the Oklahoma City bombing trial (see 8:35 a.m. - 9:02 a.m. April 19, 1995 and August 10, 1995) ask Judge Richard P. Matsch to prevent defendant Timothy McVeigh from giving a series of television and newspaper interviews. McVeigh’s lawyer has scheduled an interview with a documentary crew from the BBC in October, and says his client wants to do an interview with any of a number of leading television news anchors and newspaper reporters. Jones has repeatedly attempted to “soften” his client’s image as presented in the media. Prosecutor Joseph Hartzler calls the requests “an extraordinary attempt to manipulate the news media to produce a favorable impact on the potential jury pool.” Matsch has ordered all parties involved in the case to “limit” their public comments. Jones argues that McVeigh has been “demonized” in the press, and deserves an opportunity to give a different view of himself to the world. “Mr. McVeigh, at the minimum, is entitled to be seen as a human being and to the extent that any interview or meeting halts the rush to judgment in advance of trial, the interests of justice are served,” Jones argues. As things stand, he continues, “the abuse, distortion, calumny heaped upon our client from the very front steps of the courthouse will ultimately influence the reporting and the jury unless there is some modicum of balance.” [New York Times, 8/30/1996] Matsch will refuse to allow the television interviews, calling them “an inappropriate pretrial dissemination of evidence.” He says he will allow telephone interviews, but according to Jones, he and McVeigh want only face-to-face, filmed interviews that will present McVeigh’s face, voice, and personality on television broadcasts. [New York Times, 10/5/1996]

Entity Tags: Richard P. Matsch, British Broadcasting Corporation, Joseph H. Hartzler, Timothy James McVeigh, Stephen Jones

Timeline Tags: US Domestic Terrorism

One of several unofficial logos of the Stop Huntingdon Animal Cruelty organization.One of several unofficial logos of the Stop Huntingdon Animal Cruelty organization. [Source: Kitty Liberation Front (.com)]The BBC broadcasts a graphic documentary detailing the mistreatment and abuse of animals by Huntingdon Life Sciences (HLS), a British research firm. Angered animal rights activists in Britain begin to pressure financial institutions associated with HLS to drop their support of the company as a means to force it to stop performing animal testing. The campaign grows into the Stop Huntingdon Animal Cruelty (SHAC) organization, which models itself on the tactics and ideologies espoused by the Animal Liberation Front (ALF—see 1976) and Earth Liberation Front (ELF—see 1997), among others. SHAC quickly migrates across the Atlantic to the US and into Europe; its activists will claim responsibility for a number of bombings and acts of vandalism and harassment. [Anti-Defamation League, 2005]

Entity Tags: Huntingdon Life Sciences, British Broadcasting Corporation, Stop Huntingdon Animal Cruelty

Timeline Tags: US Domestic Terrorism

One of the approximately 30 radomes at the Echelon station in Menwith Hill, England. A radome covers an antenna to protect it from the weather and disguise the direction it is pointing.One of the approximately 30 radomes at the Echelon station in Menwith Hill, England. A radome covers an antenna to protect it from the weather and disguise the direction it is pointing. [Source: Matt Crypto / Public domain]The BBC reports on advances in electronic surveillance. The US’s global surveillance program, Echelon, has become particularly effective in monitoring mobile phones, recording millions of calls simultaneously and checking them against a powerful search engine designed to pick out key words that might represent a security threat. Laser microphones can pick up conversations from up to a kilometer away by monitoring window vibrations. If a bug is attached to a computer keyboard, it is possible to monitor exactly what is being keyed in, because every key on a computer has a unique sound when depressed. [BBC, 4/4/2001] Furthermore, a BBC report on a European Union committee investigation into Echelon one month later notes that the surveillance network can sift through up to 90 percent of all Internet traffic, as well as monitor phone conversations, mobile phone calls, fax transmissions, net browsing history, satellite transmissions and so on. Even encryption may not help much. The BBC suggests that “it is likely that the intelligence agencies can crack open most commercially available encryption software.” [BBC, 5/29/2001]

Entity Tags: Echelon, British Broadcasting Corporation

Timeline Tags: Complete 911 Timeline, 9/11 Timeline, Civil Liberties

Building 7 of the World Trade Center, located across the street from the Twin Towers, caught fire after the initial attacks on the WTC. [CNN, 9/12/2001] By 4:10 in the afternoon, CNN had reported it being on fire (see 4:10 p.m. September 11, 2001). Subsequently it is reported that WTC 7 is in danger of collapsing or may have already collapsed. At around 4:15 p.m., CNN reports, “We’re getting information that one of the other buildings… Building 7… is on fire and has either collapsed or is collapsing… now we’re told there is a fire there and that the building may collapse as well.” About 12 minutes later, BBC reporter Greg Barrow, who is in New York, appears on the BBC radio channel Five Live and says, “We are hearing reports from local media that another building may have caught light and is in danger of collapse.” He adds, “I’m not sure if it has yet collapsed but the report we have is talking about Building 7.” Around this time, the area around Building 7 is being evacuated, apparently because senior firefighters have determined it is in danger of collapsing (see (4:30 p.m.) September 11, 2001). At 4:53, based on the earlier reports, the Radio Five Live show’s presenter will incorrectly claim that Building 7 has already collapsed, saying, “Twenty-five minutes ago we had reports from Greg Barrow that another large building has collapsed just over an hour ago.” [BBC, 3/2/2007] Starting at 4:54, BBC television will also begin reporting that Building 7 has already collapsed (see 4:54 p.m.-5:10 p.m. September 11, 2001). In fact, it does not do so until 5:20 (see (5:20 p.m.) September 11, 2001).

Entity Tags: World Trade Center, CNN, British Broadcasting Corporation

Timeline Tags: Complete 911 Timeline, 9/11 Timeline

The BBC’s Jane Standley, reporting the collapse of WTC 7 while it is visible still standing behind her.The BBC’s Jane Standley, reporting the collapse of WTC 7 while it is visible still standing behind her. [Source: BBC]Several times, the BBC reports that Building 7 of the World Trade Center has collapsed, when it is in fact still standing. At 4:54 p.m., its domestic television news channel, BBC News 24, reports, “We’re now being told that yet another enormous building has collapsed… it is the 47-story Salomon Brothers building [i.e. WTC 7].” Three minutes later, its international channel, BBC World, reports, “We’ve got some news just coming in actually that the Salomon brothers building in New York right in the heart of Manhattan has also collapsed.” Then, at about 5:10 p.m., BBC World repeats the claim: “I was talking a few moments ago about the Salomon building collapsing and indeed it has… it seems this wasn’t the result of a new attack but because the building had been weakened during this morning’s attack.” Yet WTC 7 does not collapse until 5:20 p.m., over 25 minutes after the BBC first reported it (see (5:20 p.m.) September 11, 2001). The BBC’s live shot even shows the building still standing in the background, while its collapse is being reported. When these reports come to light early in 2007, Richard Porter, the head of news for BBC World, will suggest the error was due to the “confusing and chaotic situation on the ground” on 9/11. [BBC, 3/2/2007] Starting around 4:15 p.m., CNN and other news outlets had been reporting that WTC 7 was in danger of collapsing or may already have collapsed (see (4:15 p.m.-4:27 p.m.) September 11, 2001).

Entity Tags: World Trade Center, British Broadcasting Corporation

Timeline Tags: Complete 911 Timeline, 9/11 Timeline

Five major US television networks agree to self-censor their news broadcasts of statements by Osama bin Laden and his associates. The agreement, made by ABC, CBS, NBC, CNN, and Fox News, comes after a conference call between National Security Adviser Condoleezza Rice and the heads of the networks; Rice’s call comes after White House press secretary Ari Fleischer warns reporters that statements from suspected terrorists could contain anything from incitement to coded messages, and asks them not to print full transcripts of bin Laden’s messages (see October 10, 2001). [BBC, 10/11/2001; Rich, 2006, pp. 31] Rice asks that, instead of automatically airing bin Laden videotapes, news executives should carefully review the tapes and remove any “inflammatory language” before broadcasting. [Current Events, 11/9/2001] The networks say they will now review them first, and edit or censor them as needed. While the American news networks are willing to comply with Rice’s recommendation, the Arab news network Al Jazeera disagrees: chief editor Ibrahim Halil says, “I don’t think the United States, which taught the world about freedom of expression, should now begin to limit it.” Al Jazeera has been the first to broadcast many of the statements in question, broadcasts which were often picked up by American news networks and shown in their entirety. [BBC, 10/11/2001]
'A Silky Form of Censorship' - According to the New York Times, the five networks have never before consulted one another as a group and made such a collective policy decision about news coverage. The executives deny that they were threatened or pressured by Rice or any other White House officials: “Ms. Rice made no specific request of news organizations, other than that we consider the possible existence of such messages in deciding whether and how to air portions of al-Qaeda statements,” says an ABC spokesman. They also deny that the decision amounts to censorship. CBS says it is committed to “responsible journalism that informs the public without jeopardizing American lives.” CBS president Andrew Heyward says: “The issue… was raised by the transmission of unedited, extended propaganda messages from a terrorist group… with the will to kill thousands of people. No network wants to serve as the platform for that propaganda.” And Fox News chairman Roger Ailes notes that “[Rice] was very, very careful to talk about freedom of the press and not to suggest how we do our job.” Matthew Felling of the Center for Media and Public Affairs, a media watchdog group, has a different view. He calls the decision “a silky form of censorship.” Network executives say that the likelihood of bin Laden using his statements to send coded messages to “sleeper” agents in the US is unlikely, and if he is, the agents could get the statements from printed transcripts or Internet video. “What sense would it make to keep the tapes off the air if the message could be found transcripted in newspapers or on the Web?” one executive asks. “The videos could also appear on the Internet. They’d get the message anyway.” [BBC, 10/11/2001; Current Events, 11/9/2001]
Notion that Censorship Could Disrupt Al-Qaeda Communications Fantastical, Says Media Critic - Author and media critic Frank Rich is fascinated by the assumptions behind Rice’s assertions: in 2006, he will write that the Bush administration “entertain[s] at least a passing fantasy that al-Qaeda, despite its access both to the Internet and to the Arabic superstation Al Jazeera… could be disrupted by having its videos kept off the likes of Fox.” The administration’s “ambitions to manage the news [knows] no bounds.” [Rich, 2006, pp. 31]
British Broadcasters Refuse Similar Request - A similar request by the British government is flatly refused; the BBC issues a short statement reading, “Government interference will be resisted.” The Canadian government does not issue such a request, leaving the decision of whether to air unedited broadcasts of the terrorists’ statements up to news executives and editors. [Toronto Star, 9/8/2002]

Entity Tags: Bush administration (43), Al Jazeera, Center for Media and Public Affairs, CNN, Andrew Heyward, Ari Fleischer, Al-Qaeda, CBS News, ABC News, New York Times, Roger Ailes, Fox News, Condoleezza Rice, Ibrahim Halil, Frank Rich, Matthew Felling, NBC News, British Broadcasting Corporation

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The BBC airs a documentary “Saving Private Lynch,” that attempts to present the facts behind the much-hyped story of Private Jessica Lynch’s capture and rescue (see April 1, 2003 and June 17, 2003). The documentary is as much about the Pentagon’s manipulation of the story, and the American media’s enthusiastic cooperation in that manipulation, as it is about the events of the capture and rescue. [BBC, 5/15/2003]
Interview with Iraqi Doctors - Prominently debunked is the story that Lynch was shot and stabbed while attempting to fight off her captors (see April 3, 2003). In an interview with Iraqi doctor Harith al-Houssona, who works at the Nasiriyah hospital that cared for Jessica Lynch (see May 4, 2003), al-Houssana says that no Iraqi troops had been at the hospital for two days when US forces raided the building to rescue Lynch. “There was no [sign of] shooting, no bullet inside her body, no stab wound—only road traffic accident,” al-Houssona says. “They want to distort the picture. I don’t know why they think there is some benefit in saying she has a bullet injury.” Hospital staffers add that Iraqi military and civilian leaders had fled the area before the raid occurred. Another doctor, Anmar Uday, even speculates that the rescue was staged. “We were surprised,” he recalls. “Why do this? There was no military, there were no soldiers in the hospital. It was like a Hollywood film. They cried ‘go, go, go,’ with guns and blanks without bullets, blanks and the sound of explosions. They made a show for the American attack on the hospital—action movies like Sylvester Stallone or Jackie Chan.” (The BBC correspondent who compiled the report, John Kampfner, will state that he does not believe the rescue was staged—see May 20, 2003). Al-Houssana says that two days before the rescue, on March 30, he put Lynch in an ambulance and attempted to return her to a US outpost. He was forced to return to the hospital when American soldiers fired at the ambulance. [BBC, 5/15/2003; Chicago Sun-Times, 6/18/2003; Baltimore Sun, 11/11/2003]
Media Response and 'News Management' - The documentary shows how quickly American broadcast journalists and news anchors were to seize upon the story and sensationalize it even more. CBS anchor Dan Rather uses the phrase, “Saving Private Lynch,” in a comparison to the movie Saving Private Ryan, a fictional treatment based on the actual rescue of an American soldier during World War II. Another news correspondent even refers to Lynch as “Private Ryan” in a segment. Chicago Sun-Times movie critic Richard Roeper says of the documentary: “In the Meg Ryan movie Courage Under Fire, a (fictional) female American soldier in the heat of battle became either brave and heroic, or overmatched and frightened, depending upon which account you believed. Something tells me Jessica Lynch might have been all of the above. Her story is not the clean and simple movie it seemed to be two months ago. But the truth is undoubtedly a whole lot more real and a whole lot more interesting.” [Chicago Sun-Times, 6/18/2003] The BBC concludes that the Lynch story is “one of the most stunning pieces of news management ever conceived.” [BBC, 5/15/2003; Baltimore Sun, 11/11/2003]

Entity Tags: Jessica Lynch, Harith al-Houssona, Anmar Uday, British Broadcasting Corporation, Dan Rather, John Kampfner, Richard Roeper

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Andrew Sullivan.Andrew Sullivan. [Source: BBC]Right-wing journalist Andrew Sullivan attacks the BBC’s John Kampfner over Kampfner’s recent piece on the Jessica Lynch media coverage (see May 15, 2003). Without refuting the details of the story, Sullivan calls the BBC report a “smear” and writes: “I remember the reporter, John Kampfner, from my Oxford days. He was a unreconstructed far-lefty. No doubt these days he’s a reconstructed one.” [Project for Excellence in Journalism, 6/23/2003]

Entity Tags: John Kampfner, Andrew Sullivan, Jessica Lynch, British Broadcasting Corporation

Timeline Tags: Domestic Propaganda

John Kampfner.John Kampfner. [Source: John Kampfner]BBC correspondent John Kampfner discusses his recent report disputing the original coverage of the capture and rescue of Army Private Jessica Lynch (see May 15, 2003). Kampfner’s report is the basis for a recent BBC documentary as well as a news article. An Iraqi doctor stated in Kampfner’s report that he believed the entire rescue had been staged; Kampfner does not believe that. “Credit where it is due,” Kampfner says. “The Americans had a legitimate right in getting Lynch out of the hospital in Nasiriya. They had no way of knowing what her fate was, whether she was being well or badly treated. So, it is entirely legitimate for any country to want to get its own out as quickly and as safely as possible. Where we took issue with the official version as put out by Central Command, in Doha [Qatar], to the world’s press, was the way the Americans did it. They went in, all guns blazing, helicopters, a great, heroic rescue mission.” Kampfner wants to know why the Pentagon will only allow the BBC and other news organizations to see its edited version of the film of the rescue instead of “the rushes,” which Kampfner explains is “the unedited film, the real-time film, as shot by the US military cameraman who was with the rescue mission.… They declined to do that.” Kampfner also notes that British government officials were worried from the outset “about the way the Americans conducted the whole media operation from Doha. [A] British military spokesman… told us on camera that he was deeply unhappy with the American media handling.” [CNN, 5/20/2003]

Entity Tags: US Central Command, British Broadcasting Corporation, John Kampfner, Jessica Lynch

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Los Angeles Times columnist Robert Scheer, one of the first American political reporters to question the official Pentagon version of the capture and rescue of Private Jessica Lynch (see April 3, 2003), provides an overview of the personal and professional attacks launched against him by the Pentagon and by right-wing pundits (see May 27, 2003). Scheer, an unabashed liberal, notes that many of the attacks come from newspapers and news broadcasters owned by Rupert Murdoch, whose HarperCollins book publishing firm is preparing a book to be written by Mohammed Odeh al-Rehaief. Al-Rehaief is the Iraqi lawyer who provided key information leading to Lynch’s rescue and was rewarded by being granted asylum in the US, given the book deal, and given a job with a Washington lobbying firm (see April 10, 2003 and After). Scheer is more discomfited by the attack from the Pentagon, whose public relations chief, Victoria Clarke, called Scheer’s reporting a “tirade… unsupported by the facts” (see May 29, 2003). Further reporting will show that the official story did not accurately reflect the events (see June 17, 2003). Scheer observes, “[W]hat is a grave disservice is manipulating a gullible media with leaked distortions from unnamed official sources about Lynch’s heroics in battle.” He notes that the Pentagon refused to allow the BBC or any other news organization to view the complete, unedited video footage of the April 1 rescue (see April 1, 2003), instead insisting that the media use only the edited footage provided by the Pentagon. Scheer adds that Clarke and other Pentagon officials continued to insist that the original reporting—Lynch had fought fiercely with her attackers and finally succumbed to multiple gunshot wounds—was accurate long after reports from US military doctors disputed those claims, and even after top US military officials began questioning that version of events. The Pentagon, Scheer writes, was intent on producing what “quickly became the main heroic propaganda myth of the US invasion of Iraq.” Scheer concludes: “What is particularly sad in all of this is that a wonderfully hopeful story was available to the Pentagon to sell to the eager media: one in which besieged Iraqi doctors and nurses bravely cared for—and supplied their own blood to—a similarly brave young American woman in a time of madness and violence. Instead, eager to turn the war into a morality play between good and evil, the military used—if not abused—Lynch to put a heroic spin on an otherwise sorry tale of unjustified invasion.” [Nation, 5/30/2007]

Entity Tags: Rupert Murdoch, US Department of Defense, British Broadcasting Corporation, HarperCollins, Jessica Lynch, Mohammed Odeh al-Rehaief, Robert Scheer, Victoria (“Torie”) Clarke

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Senior British diplomat William Patey, meeting with Prime Minister Tony Blair after returning from a tour of Iraq, tells Blair that Iraq is closer to civil war and partition along sectarian lines than it is to democracy. Patey tells Blair in a confidential telegram that “the prospect of a low intensity civil war and a de facto division of Iraq is probably more likely at this stage than a successful and substantial transition to a stable democracy. Even the lowered expectation of President Bush for Iraq—a government that can sustain itself, defend itself, and govern itself, and is an ally in the war on terror—must remain in doubt.” The situation “is not hopeless,” he continues, but for the next decade Iraq will remain “messy and difficult.” Blair will later claim that Patey is merely reiterating Britain’s determination to succeed in bringing about its “vision of the Middle East based on democracy, liberty, and the rule of law.” [BBC, 8/3/2006; New York Times, 8/4/2006] The memo is soon leaked to the BBC. [Independent, 8/4/2006]

Entity Tags: Tony Blair, British Broadcasting Corporation, William Patey

Timeline Tags: Iraq under US Occupation

According to a report published in February 2009 by the Japanese government, Japan’s economy—the world’s second largest—suffers the biggest monthly drop since records began more than half a century ago, with January marking the fourth successive month that factory output has fallen. Officials conclude that the country is in its worst recession in decades. The figures are published days after government reports that exports plunged nearly 46 percent in comparison to a year ago, reportedly suffering from a fall in foreign product demand. A preliminary report by the Ministry of Economy, Trade, and Industry predicts that output will further fall to 8.3 percent in February, but increase in March by 2.8 percent. The report concludes that a 17.3 percent production drop in transport equipment, including cars and trucks, had the largest negative impact on the overall output decline, and that electronic parts and devices was down 21.8 percent from December, followed next by general machinery and steel, with all 16 industrial areas cutting their output. According to the Japan Automobile Manufacturers’ Association, the country’s car production plunges a record 41 percent in January and vehicle productions decrease by nearly 50 percent to 576,539 vehicles produced in January 2009 compared with 976,975 in January 2008. “Fearful of losing their jobs in the global turndown, consumers no longer want to buy Japanese electronic gadgets and cars,” says Roland Buerk of BBC Tokyo. “The Japanese are shopping less and average household spending fell 5.9 percent in January compared with the same month a year ago.” Jobs are also being slashed, with unemployment rising by more than 200,000 in January 2009. “Japan was once seen as relatively immune to the global crisis because its banks were not as exposed to bad loans as those in the US and Europe,” Buerk will say. “Their reliance on foreign markets to drive its economy out of a long slump in the 1990s has left it painfully exposed.” “The recession is having an increasing impact on the real economy,” Finance Minister Kaoru Yosano will say. [BBC, 2/27/2009; Xinhua News Agency (Beijing), 2/27/2009]

Entity Tags: Roland Buerk, Kaoru Yosano, British Broadcasting Corporation, Japan Automobile Manufacturers’ Association

Timeline Tags: Global Economic Crises

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike