The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/entity.jsp?entity=chicago_tribune_1


Profile: Chicago Tribune

Related Entities:

Chicago Tribune was a participant or observer in the following events:

Public opinion is sharply divided on the testimony, believability, and popularity of Lieutenant Colonel Oliver North after his testimony before Congress’s Iran-Contra committee (see July 7-10, 1987). A Washington Post/ABC News poll shows 64 percent of those surveyed have a “favorable opinion” of North after watching his testimony. But the “scores of letters received” by the Post was almost exactly opposite, with two-thirds expressing disapproval or reservations about North’s testimony. The Post reports, “Of 130 letters that could be categorized easily as either favorable or unfavorable, 39 were favorable, 91 unfavorable.” One of the unfavorable letters reads in part: “I wish to register an emphatic voice that does not join in the general adulation of… North. He is certainly bright, articulate, sincere and dedicated—but not to the basics of democracy, the rule of law or the tenets of the Constitution.” One favorable letter characterizes North as “the guy we thought we were voting for when we voted for Reagan,” and lauds North for “his endeavor to help release our hostages, get a better relationship with Iran and most of all support the Nicaraguan contras with both military arms and humanitarian supplies.” Many of the letters in support of North chastize the media. One letter writer accuses the Post and the television news media of mocking North throughout his testimony, and concludes that after North’s performance, “the media have, at long last, been hoist on their own petard.” The Post reports that “the mix of letters” is “evidently not so very different from that received at other newspapers across the country,” with “letters editors at the Chicago Tribune, the Los Angeles Times and the New York Times all reported more mail against North. USA Today said the mail is now running 50-50 after an initial flurry of mail in North’s favor.” According to Gallup Polls president Andrew Kohut, letter writers are more articulate, more involved in public affairs, and more politicized than people who don’t write. Also, “people who hold intense attitudes tend to write…” (Stearns 7/31/1987) Television news anchors and pundits are equally divided. NBC’s Tom Brokaw says North “performed the congressional equivalent of a grand slam, a touchdown, a hole-in-one, a knockout. You can almost hear his supporters around the country chanting ‘Ol-lie, Ol-lie, Ol-lie.’” But CBS’s Dan Rather asks why North did not do as he had sworn to do and take all the blame for the Iran-Contra machinations: “Whatever happened to the idea that he would take arrows in his chest?” (Siegel 7/9/1987)

Two months after leaving office, former Attorney General John Ashcroft opens a lobbying firm on Washington’s prestigious K Street, where he markets his contacts in the Justice and Homeland Security departments to, among others, ChoicePoint, a company that brokers credit data and other personal information on American citizens to government and private entities. The Ashcroft Group quickly earns over $269,000 from four clients, and, the Chicago Tribune will write, “appears to be developing a practice centered on firms that want to capitalize on a government demand for homeland security technology that boomed under sometimes controversial policies he promoted while in office.” Another Ashcroft client is the Oracle Corporation, one of the world’s largest software developers, who, according to the Tribune, will use Ashcroft’s clout with the Justice Department to win approval of a multibillion-dollar acquisition. A third client, LTU Technologies, makes software that analyzes large collections of video and other visual images. Ashcroft’s firm will soon sign a contract with Israel Aircraft Industries to help secure Bush administration approval for the firm to sell weapons to South Korea. The Tribune will write, “While Ashcroft’s lobbying is within government rules for former officials, it is nonetheless a departure from the practice of attorneys general for at least the last 30 years.” Ashcroft is the first former attorney general to open his own lobbying firm. Charles Tiefer, a former deputy general counsel to the House of Representatives, will note, “The attorney general is very much supposed to embody the pure rule of law like the Department of Justice’s statue of ‘Blind Justice’ and he’s not expected afterwards to cloak with the mantle of his former office a bunch of greedy interests.” Author and media critic Frank Rich will later write: “Thus did the government official who recklessly expanded the market for domestic surveillance while in office find a nominally legal way to make a profit on his nominally legal policies as soon as he was out the door. It was the perfect Enron-esque coda to his wartime career.” (Rich 2006, pp. 208; Berkowitz 2/14/2006)

The Chicago Tribune publishes a multi-part series titled, “Pipeline to Peril,” summarizing its investigation of the human trafficking network that is supplying US military bases and private contractors in Iraq with cheap labor. The articles detail how Halliburton subsidiaries such as KBR are making use of over 200 illicit international human trafficking brokers for supplying cheap labor for the Iraq war effort, mainly from impoverished Asians. The brokers are often deceitful in their recruiting practices. For instance, they are reported to have promised jobs in luxury hotels in Jordan for the potential workers. The workers are required to pay hefty broker fees up front, and once trapped at halfway points in Jordan by those initial fees, they are informed that that they will be working in Iraq and their passports are confiscated. The article gives an example of twelve Nepalese workers who were kidnapped by Iraqi insurgents at gunpoint and later killed while traveling in an unprotected caravan across Iraq. (Simpson 10/9/2005)

The Chicago Tribune uses commercial, Internet-based data search facilities to discover the names and whereabouts of 2,653 CIA officials, many of them covert. It also discovers some 50 internal agency telephone numbers, and the locations of two dozen secret CIA facilities around the US. The CIA is still grappling with the problem of Internet data search facilities risking the covert status of its employees; Director Porter Goss is said to be “horrified” at the prospect of hundreds of his agency’s officials being exposed via the Internet. “Cover is a complex issue that is more complex in the Internet age,” says CIA spokeswoman Jennifer Dyck. “There are things that worked previously that no longer work. Director Goss is committed to modernizing the way the agency does cover in order to protect our officers who are doing dangerous work.” Dyck refuses to give details of the remedies, “since we don’t want the bad guys to know what we’re fixing.” The Tribune declines to publish any personal information on the CIA employees it has unearthed, and is uncertain which of the 2,653 officials it located are actually covert agents. Most of the secret facilities the Tribune found are in northern Virginia, but some are in Chicago, Florida, Ohio, Pennsylvania, Utah, and Washington State. A senior official says of the data searches, “I don’t know whether al-Qaeda could do this, but the Chinese could.” The Tribune’s data search began with Camp Peary, the Virginia training facility known as “The Farm,” and only recently acknowledged by the agency. (Crewdson 3/12/2006)

The Chicago Tribune editorial staff pens an op-ed calling on Vice President Dick Cheney to answer for his role in “the surreptitious disclosure of classified information related to the war in Iraq,” and, it adds, “not in the friendly venue of Fox News.” The editorial is apparently sparked by recent information from special counsel Patrick Fitzgerald that shows Cheney and President Bush deliberately released selected classified information to manipulate public perceptions about the war (see April 5, 2006, and April 9, 2006). The Tribune says that Cheney should hold “an unscripted news conference in which the vice president confronts all the questions that have been raised,” and notes, “For him to remain silent amid the current turmoil suggests that he—or the president—has something to hide.” (Chicago Tribune 4/11/2006)

As reported by progressive media watchdog site Media Matters, conservative radio host Michael Savage repeats the false assertion that Democratic presidential candidate Barack Obama is a Muslim, a trope repeated by many conservative radio hosts (see January 22-24, 2008). In reality, Obama is a practicing Christian and a member of the United Church of Christ. The allegations that Obama is, or ever was, a Muslim have been debunked by, among others, CNN, the Chicago Tribune, and the Associated Press. Savage again lies to his listeners by telling them another oft-repeated falsehood, that Obama was educated in a radical Islamist “madrassah” during a childhood stint in Indonesia. Savage tells his listeners: “Look who we inherited in this country, from Dwight D. Eisenhower to Barack Hussein Obama, in one generation. A war hero to—a war hero who commanded the Allied operations against Nazi Germany was running for the presidency then. Now we have an unknown stealth candidate who went to a madrassas in Indonesia and, in fact, was a Muslim.… Yes, check it out.” (Media Matters 4/7/2008) Weeks before, Savage told his listeners that Obama and his former pastor supported the Nazis and the Imperial Japanese, and Obama would bring chaos and devastation to the United States on a scale not seen since the Civil War (see March 13, 2008).

Cover of ‘The Obama Nation’Cover of ‘The Obama Nation’ [Source: Threshold / FactCheck (.org)]Dr. Jerome Corsi, a conservative author and blogger who was deeply involved in the 2004 Swift Boat Veterans for Truth campaign to besmirch presidential candidate John Kerry (D-MA), publishes a book, The Obama Nation: Leftist Politics and the Cult of Personality. The title is a play on the word ‘abomination.’ In his book, Corsi, who writes for the conservative Web site WorldNetDaily and blogs at the extremist Free Republic, attacks Democratic presidential candidate Barack Obama in a fashion similar to that used against Kerry—combining fact, hyperbole, speculation, and outright falsehoods in an attempt to demean and disparage Obama’s character and professional career. The publisher, Threshold (a division of Simon and Schuster devoted to publishing conservative political works), calls the book “[s]crupolously sourced” and “[m]eticulously researched and documented…” Among other allegations, Corsi accuses Obama of growing up under the influence of Communist, socialist, and radical Islamic mentors; of deep and secretive affiliations with ‘60s radicals William Ayers and Bernadette Dohrn; of espousing what he calls “black liberation theology” through his former pastor, Reverend Jeremiah Wright; connections to socialists and radical Islamists in Kenya, his father’s home country; deep and criminal ties to Chicago real-estate mogul Tony Rezko; and an intent to, if elected president, implement what Corsi calls “far-left” domestic and foreign policies. (Simon and Schuster 8/1/2008; Corsi 8/12/2008; Holan 8/20/2008) The book debuts as number one on the New York Times bestseller list, propelled by large bulk sales (large buys by particular organizations designed to artificially elevate sales figures) and an intensive marketing campaign carried out on conservative talk radio shows. “The goal is to defeat Obama,” Corsi says. “I don’t want Obama to be in office.” (Rutenberg and Bosman 8/12/2008)
Allegations Roundly Debunked - Unfortunately for Corsi, his allegations do not stand up to scrutiny. FactCheck.org, a non-partisan “‘consumer advocate’ for voters” site run by the University of Pennsylvania’s Annenberg Public Policy Center, finds that Corsi’s book “is a mishmash of unsupported conjecture, half-truths, logical fallacies and outright falsehoods.” It “is not a reliable source of facts about Obama.” FactCheck notes: “Corsi cites opinion columns and unsourced, anonymous blogs as if they were evidence of factual claims. Where he does cite legitimate news sources, he frequently distorts the facts. In some cases, Corsi simply ignores readily accessible information when it conflicts with his arguments.” The organization notes that Threshold’s chief editor, Republican operative Mary Matalin, said the book was not political, but rather “a piece of scholarship, and a good one at that.” FactCheck responds: “The prominent display of Corsi’s academic title (he holds a Ph.D. in political science) seems clearly calculated to convey academic rigor. But as a scholarly work, The Obama Nation does not measure up. We judge it to be what a hack journalist might call a ‘paste-up job,’ gluing together snippets from here and there without much regard for their truthfulness or accuracy.” (FactCheck (.org) 2008; FactCheck (.org) 9/15/2008) The St. Petersburg Times’s PolitiFact finds, “Taken as a whole, the book’s primary argument is that Obama is a likely communist sympathizer with ties to Islam who has skillfully hidden his true agenda as he ruthlessly pursues elected office,” an argument that the organization concludes is wholly unsupported by Corsi’s arguments and sources. (St. Petersburg Times 8/1/2008) And an Associated Press article finds the book a “collect[ion of] false rumors and distortions [designed] to portray Obama as a sort of secret radical who can’t be trusted.” (Wills 8/16/2008)
Unreliable Sources - As reported by progressive media watchdog site Media Matters, Corsi’s sources are often unreliable: for example, his allegation that Obama’s father divorced his mother according to “Islamic sharia law” is based on a single and unverifiable post made by an anonymous blogger. (Media Matters 8/4/2008) FactCheck notes that although Corsi points to his over 600 endnotes as proof of his “rigorous” sourcing, many of those endnotes refer to obscure, unverifiable Internet postings, blog posts, and opinion columns. Four of Corsi’s sources refer to his own work. “Where Corsi does cite news sources,” the site says, “he sometimes presents only those that are consistent with his case while ignoring evidence that doesn’t fit the picture he paints.” (FactCheck (.org) 9/15/2008)
Demonstrably False Claims - Some of Corsi’s claims are completely false: his statement that Obama did not dedicate his 2004 memoir, Dreams from My Father, to his parents or grandparents is easily debunked merely by reading the book’s introduction, in which Obama wrote, “It is to my family, though—my mother, my grandparents, my siblings, stretched across oceans and continents—that I owe the deepest gratitude and to whom I dedicated this book.” (Media Matters 8/4/2008; Holan 8/20/2008) Corsi also claims, falsely, that Obama holds dual citizenship in the US and Kenya, though the Kenyan Constitution specifically prohibits dual citizenship. (FactCheck (.org) 9/15/2008) Corsi goes on to claim that Obama has long rejected his white family members from his mother’s side, including his grandparents in Hawaii who raised him for much of his childhood. This is part of Corsi’s argument about Obama’s secret embrace of the so-called “radical black rage” teachings of American activist Malcolm X. According to Corsi’s reading of Obama’s memoir: “His race, he self-determines, is African-American. In making that determination, he rejects everyone white, including his mother and his grandparents. We do not have to speculate about this. Obama tells this to us outright; his words are direct, defying us to miss his meaning.” But PolitiFact calls this “a significant misreading of Obama’s memoir,” and notes that Corsi ignores a large amount of evidence that points to Obama’s continued close relationship with his white family members throughout his life. PolitiFact concludes, “To conclude that Obama rejects everyone white, including his mother and his grandparents, Corsi has to significantly read against the memoir’s stated meaning. We find factual evidence also contradicts this statement, indicating that Obama maintained lifelong relations with his white relatives.” (St. Petersburg Times 8/1/2008)
Insinuations and Leading Questions - Many of Corsi’s allegations are based on little more than questions and insinuations: for example, Corsi insinuates that Obama may not have stopped using marijuana and cocaine, as he admitted to doing during his high school years. Corsi writes: “Still, Obama has yet to answer questions whether he ever dealt drugs, or if he stopped using marijuana and cocaine completely in college, or whether his drug usage extended into his law school days or beyond. Did Obama ever use drugs in his days as a community organizer in Chicago, or when he was a state senator from Illinois? How about in the US Senate? If Obama quit using drugs, the public inquiry certain to occur in a general election campaign for the presidency will most certainly aim at the when, how and why…?” According to Media Matters, Obama wrote in his book Dreams from My Father that he stopped using drugs shortly after beginning college. (Media Matters 8/4/2008) FactCheck notes: “Corsi… slyly insinuates—without offering any evidence—that Obama might have ‘dealt drugs’ in addition to using them. And he falsely claims that Obama has ‘yet to answer’ whether he continued using drugs during his law school days or afterward.… In fact, Obama has answered that question twice, including once in the autobiography that Corsi reviews in his book.”
Guilt by Association - Corsi alleges that Obama has links to Kenyan presidential candidate Raila Odinga, and claims that Obama is somehow linked to the violence surrounding the 2007 Kenyan presidential election. He bases his claim on a single visit by Obama and his wife, Michelle, to Kenya, where they publicly took AIDS tests to demonstrate the tests’ safety. In the testing process, Obama spoke briefly to the crowd. Odinga was on stage while Obama spoke. Corsi construes the speech as an Obama endorsement of Odinga, and, as FactCheck writes, “[h]e goes on to attribute all the violence in Kenya to an elaborate Odinga plot.” Corsi ignores the fact that during that trip, Obama also met with the other Kenyan presidential candidate, Mwai Kibaki, and with opposition leader Uhuru Kenyatta. Human Rights Watch blamed the violence following the election on both Odinga and Kibaki and their followers. FactCheck notes that Corsi uses the logical fallacy of “guilt by association” to fill Chapters 3 through 7. (FactCheck (.org) 9/15/2008)
Misquoting Other Sources - Media Matters finds that Corsi sometimes misquotes and rewrites source material, as when he attributed a claim concerning Obama’s supposedly untoward business relationship with Rezko to articles in the Chicago Sun-Times, the Boston Globe, and Salon (.com) that made none of the claims Corsi attributes to them. Corsi also misquoted the conservative Web site NewsMax when he used one of its articles to falsely claim that Obama had been present at Chicago’s Trinity United Church during Reverend Wright’s denunciation of America’s “white arrogance.” (Obama was actually in Miami during Wright’s sermon.) (Media Matters 8/4/2008) Corsi uses a man he calls one of Obama’s “closest” childhood friends, Indonesian Zulfan Adi, to back his assertion that Obama was once a practicing Muslim. However, Corsi does not report that Adi later retracted his claims about Obama’s religious practices, and admitted to knowing Obama for only a few months. Corsi also ignores a Chicago Tribune story that contains interviews with “dozens of former classmates, teachers, neighbors and friends [who] show that Obama was not a regular practicing Muslim when he was in Indonesia,” and other media reports that have conclusively proven Obama was never a Muslim (see January 22-24, 2008).
Ignoring the Obvious - Corsi repeatedly claims that Obama is a master speaker who bedazzles crowds with soaring flights of rhetoric, but never actually gives any specifics of what he intends to do as president. He writes: “At the end of every rhetorically uplifting speech Obama gives about the future of hope, millions of listeners are still left pondering, ‘Now what exactly did he say?’ If the politician is the message, as [campaign manager David] Axelrod and Obama have proclaimed, they can’t forever avoid telling us what precisely that message is.” But FactCheck notes that “Obama’s Web site is packed with details of what he proposes to do if elected. He lays out descriptions of his policy proposals, including tax cuts for most families and increases for those making more than $250,000 per year; a $150 billion, 10-year program to develop alternative energy sources and more efficient vehicles; a proposal to increase the size of the Army by 65,000 troops and another to create a public health insurance plan for those whose employers don’t offer health coverage. Whether or not one agrees with them, Obama has indeed presented detailed plans for dozens of policies. It’s hard to see how anyone writing a book on Obama could fail to acknowledge their existence.”
Conspiracy Theorist, 'Bigot,' and Veteran Liar - FactCheck notes: “Corsi is a renowned conspiracy theorist who says that [President] George Bush is attempting to create a North American Union… and that there is evidence that the World Trade Center may have collapsed [after the 9/11 attacks] because it was seeded with explosives. More recently, Corsi claimed that Obama released a fake birth certificate. We’ve debunked that twice now. [M]any of the themes in The Obama Nation are reworked versions of bogus chain e-mail smears.” (FactCheck (.org) 9/15/2008) In August 2004, Media Matters found that Corsi routinely embraced both extremist opinions and personal invective. Corsi called Islam “a worthless, dangerous Satanic religion.” Of Catholicism, he wrote, “Boy buggering in both Islam and Catholicism is okay with the Pope as long as it isn’t reported by the liberal press.” Of Muslims themselves, he wrote, “RAGHEADS are Boy-Bumpers as clearly as they are Women-Haters—it all goes together.” And of Senator Hillary Clinton (D-NY), he wrote: “Anybody ask why HELLary couldn’t keep BJ Bill [former President Clinton] satisfied? Not lesbo or anything, is she?” (Media Matters 8/6/2004) (Corsi posted these comments on the Free Republic under the moniker “jrlc,” and identified himself as “jrlc” on March 19, 2004.) (Free Republic 3/18/2004; Jerome Corsi 8/7/2004) An Obama campaign spokesman calls Corsi “a discredited, fringe bigot.” (Wills 8/16/2008) FactCheck concludes, “In Corsi’s case, we judge that both his reputation and his latest book fall short when measured by the standards of good scholarship, or even of mediocre journalism.” (FactCheck (.org) 9/15/2008) PolitiFact concludes: “A reader might think that because the book is printed by a mainstream publishing house it is well-researched and credible. On the contrary—we find The Obama Nation to be an unreliable document for factual information about Barack Obama.” (Holan 8/20/2008)

A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune.A portion of the advertisement that runs in the Chicago Tribune. [Source: We the People (.org)]Robert L. Schulz, a wealthy anti-tax activist from upstate New York and the chairman of the We the People Foundation, takes out the second of two ads in the Chicago Tribune questioning whether President Barack Obama is a “natural born citizen” and thusly eligible to be president. Schulz confirms that his non-profit foundation spent “tens of thousands of dollars” on the ads. The ads echo long-debunked claims that Obama’s Hawaiian birth certificate (see June 13, 2008) is fraudulent (see July 20, 2008, August 15, 2008, October 8-10, 2008, October 16, 2008 and After, and November 10, 2008). Cases challenging Obama’s citizenship have been thrown out of numerous state courts (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), and the State of Hawaii has vouched for the authenticity of the Obama birth certificate, which by state law is locked in a state government vault with all other such “long form birth certificates” issued by Hawaiian officials (see July 1, 2009). Schulz’s ad raises the following claims:
bullet The birth form released by Obama was “an unsigned, forged, and thoroughly discredited” live birth form, Schulz says. Digital and real copies of Obama’s birth certificate have been examined by experts, including members of the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania, and pronounced real (see August 21, 2008).
bullet According to Schulz, “Hawaiian officials will not confirm” that Obama was born in their state. Hawaiian officials initially did resist releasing a copy of the certificate, citing state privacy laws. However, Hawaii’s health director and head of vital statistics reviewed Obama’s birth certificate in the department’s vault and vouched for its authenticity (see October 30, 2008).
bullet Schulz says that legal affidavits state Obama was born in Kenya. Those affidavits were filed by challengers to Obama’s citizenship, and those challenges have been dismissed by a variety of courts (see August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008).
bullet Obama’s paternal grandmother is recorded on tape saying she attended Obama’s birth in Kenya, Schulz says. Schulz is referring to claims by street preacher Ron McRae who interviewed the second wife of Obama’s grandfather, Sarah Obama, via long-distance telephone (see October 16, 2008 and After). The audiotape clearly shows that the assembled Obama relatives, and the translator who spoke to McRae, repeatedly stated that Obama was born in Hawaii.
bullet Schulz says that “US law in effect in 1961 [the year of Obama’s birth] denied citizenship to any child born in Kenya if the father was Kenyan and the mother was not yet 19 years of age.” Schulz is incorrect. US law states that any child born in the US is a legitimate citizen regardless of his parents’ nationalities and/or citizenships. Obama’s father had dual Kenyan/British citizenship, and his mother was a US citizen. Had Obama been born outside of US territory and his mother Ann Dunham been under 19 years of age, which she was, Obama would indeed not have been a citizen at the time of his birth, though the provisions of this law were subsequently loosened and made retroactive for government employees serving abroad and their families. The point is moot, because Obama was born in a hospital in Honolulu.
bullet Schulz says that in 1965, Obama’s mother relinquished whatever Kenyan or US citizenship she and Obama had by marrying an Indonesian and becoming a naturalized Indonesian citizen. Schulz has produced no evidence to back this claim; Dunham did not file any of the documentation required to renounce one’s US citizenship, and even so, would not have jeopardized Obama’s citizenship in doing so. Obama and his mother moved to Indonesia in 1968, and returned to Hawaii while Obama was still in grade school. Schulz provides a reproduced Indonesian school document that states Obama’s citizenship at the time as “Indonesian,” but the same document lists Obama’s birthplace as “Honolulu, Hawaii.” (Olkon and Janega 12/3/2008)
Schulz claims his challenges to Obama are not motivated by political partisanship. “We never get involved in politics,” he says of We The People. “We avoid it like the plague.” However, Schulz has done battle with local and state authorities for years; in 2007, a federal judge ordered him to shutter his Web site because he and his organization were, in the words of the Justice Department’s tax division, using the site to promote “a nationwide tax-fraud scheme.” Schulz now says he is being targeted by government operatives who are attempting to silence him. He says his group attempted to buy a similar ad in USA Today, but could not afford the cost. (Olkon and Janega 12/3/2008; Koppelman 12/5/2008)

Salon columnist Alex Koppelman explores the widening sets of claims that purport to prove President Barack Obama is not a US citizen—the heart of the so-called “birther” conspiracy theory. The Obama campaign long ago produced a valid birth certificate that allowed Obama to run legitimately as a presidential candidate (see June 13, 2008), Obama’s mother Ann Dunham has also affirmed her son’s citizenship, and Hawaiian officials have confirmed that Obama was indeed born in a hospital in Honolulu (see October 30, 2008). However, some on the right continue to promulgate the tale of Obama’s supposed Kenyan citizenship, or Indonesian citizenship, or British citizenship. The Chigago Tribune recently ran a paid advertisement questioning Obama’s citizenship (see December 3, 2008). Conservative news and opinion blogs such as WorldNetDaily run stories on a near-daily basis challenging Obama’s citizenship, or producing hoax “birth certificates” that “prove” Obama was born in Mombasa, Kenya, or other locales (see July 20, 2008). Plaintiffs have filed lawsuits challenging Obama’s citizenship in a number of state courts, all of which have been rejected (see March 14 - July 24, 2008, August 21-24, 2008, October 9-28, 2008, October 17-22, 2008, October 21, 2008, October 31 - November 3, 2008, October 24, 2008, October 31, 2008 and After, November 12, 2008 and After, November 13, 2008, and Around November 26, 2008), and a similar case goes up for review in the Supreme Court (that case also challenges Republican presidential contender John McCain’s citizenship, as McCain was born in the former Panama Canal Zone to parents serving in the US military, another legitimate way of securing citizenship—see March 14 - July 24, 2008 and August 21-24, 2008). Michael Shermer, publisher of Skeptic Magazine and a columnist for Scientific American, notes that some people will never let go of the idea that Obama is not a citizen, no matter what level of proof is provided. “There’s no amount of evidence or data that will change somebody’s mind,” he says. “The more data you present a person, the more they doubt it.… Once you’re committed, especially behaviorally committed or financially committed, the more impossible it becomes to change your mind.” Any inconvenient facts are irrelevant, he says. Chip Berlet, a senior analyst with Political Research Associates, agrees. People who believe in a conspiracy theory “develop a selective perception, their mind refuses to accept contrary evidence,” Berlet says. “As soon as you criticize a conspiracy theory, you become part of the conspiracy.” Social psychologist Evan Harrington adds: “One of the tendencies of the conspiracy notion, the whole appeal, is that a lot of the information the believer has is secret or special. The real evidence is out there, [and] you can give them all this evidence, but they’ll have convenient ways to discredit [it].” Koppelman notes that during the presidential election, so-called “birthers” said that they would drop their claims if only Obama would release the “long form” of his birth certificate, even though to do so would be to violate Hawaii’s privacy laws, which keep all such documents under lock and key. During the campaign, Dr. Chiyome Fukino, the director of Hawaii’s Department of Health, released a statement saying she had verified that the state has the original birth certificate on record (see October 30, 2008), and that Obama’s Hawaiian birth is a matter of state record. Experts with the Annenberg Public Policy Center of the University of Pennsylvania, part of the FactCheck (.org) organization, have examined the certificate and verified its authenticity (see August 21, 2008), as has PolitiFact (see June 27, 2008). Koppelmann notes that the conspiracy theory has grown to the point where talk-show hosts such as Rush Limbaugh and Michael Savage have suggested that Obama used the occasion of his grandmother’s death to go to Hawaii to alter the record (see November 10, 2008). Koppelman notes that many who align themselves with the “birther” movement are well-known conspiratorists. Author Jerome Corsi, who attacked Obama’s citizenship in a pre-election book (see August 1, 2008 and After), has spoken of “secret government plans” to form a “North American Union” with Canada and Mexico. Philip Berg, who filed the lawsuit that had until now drawn the most public attention, asserts that the 9/11 attacks were staged by the US government (so-called “trutherism”). Another critic, Andy Martin, who seems to be the source of the rumor that Obama is a Muslim and is a strong “birther” proponent, was denied an Illinois law license on the grounds that he was mentally unfit to practice law (see October 17-22, 2008). Robert Schulz, who ran the Tribune ads, is a well-known tax protester and anti-government rhetorician. (Koppelman 12/5/2008)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike