The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/entity.jsp?entity=deliang_chen_1


Profile: Deliang Chen

Deliang Chen was a participant or observer in the following events:

Some skeptics of global warming embrace a recent scientific study showing that ocean bacteria, not greenhouse gases and fossil fuels, are the primary cause of global warming. Unfortunately for the skeptics, the study is a hoax. The faux study, published in the “Journal of Geoclimatic Studies,” is laden with pseudo-scientific jargon “proving” that bacteria in the Atlantic and Pacific Oceans emit at least 300 times more carbon dioxide than industrial activity, and apparently fools skeptics. A British scientist e-mails the report to 2,000 colleagues before realizing it was a spoof. A US scientist calls the report a “blockbuster.” (Reuters 11/8/2007) The conclusion of the “study” is especially interesting to those who dispute global warming. The authors write, “[W]e recognize that in [overturning man-made climate change] we lay our careers on the line. As we have found in seeking to broach this issue gently with colleagues, and in attempting to publish these findings in other peer-reviewed journals, the ‘consensus’ on climate change is enforced not by fact but by fear. We have been warned, collectively and individually, that in bringing our findings to public attention we are not only likely to be deprived of all future sources of funding, but that we also jeopardize the funding of the departments for which we work.” [Note: The site hosting the spoof study has disappeared from the Web, but remains for now in Google’s cache.] (Klein et al. 11/3/2007; Roberts 11/9/2007)
Rush Limbaugh Taken In - Talk show host Rush Limbaugh tells his listeners of the study, apparently misunderstanding a warning from global warming skeptic Dr. Roy Spencer. While Spencer tells Limbaugh that the study is a spoof, Limbaugh tells listeners that the study proves global warming itself is a hoax. Spencer will apologize to Limbaugh for “not being clear.” (Spencer 11/11/2007) (Spencer is a scientific adviser for the “Interfaith Stewardship Alliance,” a “coalition of religious leaders, clergy, theologians, scientists, academics, and other policy experts committed to bringing a proper and balanced Biblical view of stewardship to the critical issues of environment and development.” (Interfaith Stewardship Alliance 2005) Conservative blogger and global warming nonbeliever Neil Craig writes: “This could not be more damaging to man-made global warming theory.… I somehow doubt if this is going to be on the BBC news.”
Hoax Exposed and Revealed - But real scientists quickly knock the study down. Deliang Chen, professor of meteorology at Sweden’s Gothenburg University, says, “The whole story is a hoax.” Two of the report’s supposed authors claim to be on the Gothenburg staff, but Chen says they are not students or faculty at his school. (Reuters 11/8/2007) The research center cited by the article does not exist. Nor does the “Journal of Geoclimatic Studies,” which supposedly published the study. (Spencer 11/11/2007) The actual author of the spoof uses the pseudonym “Dr. Mark Cox” in an interview for Nature magazine’s blog, “The Great Beyond.” “Cox” says he wrote the spoof “to expose the credulity and scientific illiteracy of many of the people who call themselves climate skeptics. While dismissive of the work of the great majority of climate scientists, they will believe almost anything if it lends support to their position. Their approach to climate science is the opposite of skepticism.” He says the science proving global warming “could scarcely be clearer.” To a question asking what he would say to those taken in by his hoax, he replies, “More fool you.” (Cressey 11/9/2007)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike