!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: Drudge Report

Drudge Report was a participant or observer in the following events:

Democratic Socialists of America logo.Democratic Socialists of America logo. [Source: Social Democrats]The Drudge Report and other media sources falsely accuse the Democratic Socialists of America (DSA), a leftist political organization in New York, of “sending people to MN to illegally vote for [Senator Paul] Wellstone.” Wellstone, a Democrat, is running for re-election as senator for Minnesota. Drudge’s headline links to a fundraising appeal from the DSA that asks for donations to send students to help register voters in Minnesota. The Drudge Report is one of the most popular news sites on the Internet, receiving over 100 million visits in the last month. The appeal reads in part: “DSA’s national electoral project this year is the Minnesota Senate Election. Together with YDS, DSA’s Youth Section, we are mobilizing to bring young people to Minnesota. Minnesota is one of the few states that allow same day voter registration. We will therefore focus our energy on registering young people. Wellstone will need a high percentage of young people to register and vote for him if he is to stave off the campaign that Bush, the Republicans, and the Greens are waging against him. He is the Right’s Number One electoral target. Because we are focusing on issue based voter registration this electoral work can be supported by tax-deductible contributions. The DSA FUND is soliciting tax-deductible contributions to support this project. Contributions are needed to underwrite the costs of transportation as well as providing a stipend for expenses; housing is being donated.” The appeal states that the DSA wants to send students to register voters, a perfectly legal activity, though Spinsanity’s Bryan Keefer notes that the appeal is somewhat confusing in its wording. [Spinsanity, 10/16/2002; Spinsanity, 10/18/2002] The Minneapolis Star-Tribune reports: “Minnesota, which always ranks high in voter turnout, generally is considered one of the easiest states in which to vote. Voters must reside in the state for at least 20 days before the election, a deadline that passed on the day the league issued its press release. If not preregistered, qualified people can vote if they show proof of their residency at the polling place or have a registered voter from that precinct vouch for their residency.” [Minneapolis Star-Tribune, 10/17/2002]
October 14 - The controversy begins with a press release from the Taxpayers League of Minnesota (TLM), a conservative advocacy group, that attacks the DSA’s voter registration effort as “one of the most transparent attempts to steal an election since the Daley machine ran Chicago politics.” The release mischaracterizes the DSA’s appeal as supposedly announcing the DSA’s intention to bring “ringers” in to Minnesota to vote, stating, “This is a transparent attempt to steal this election by using Minnesota’s liberal election laws to register out-of-state students to vote for Wellstone.”
October 15 - The DSA rewrites its appeal to read, “We will therefore focus our energy on registering young Minnesotans.”
October 16 - Matt Drudge puts a link to the DSA appeal on the top of his Web site, the Drudge Report, with the headline, “Socialists Sending People to MN to illegally vote for Wellstone.” Talk show host Rush Limbaugh tells his listeners: “[DSA has] been caught. ‘We are mobilizing to bring young people to Minnesota’ is what it says on the Web site. It doesn’t say ‘We are mobilizing to bring out the young people who live in Minnesota to vote,’ it doesn’t say that.… And then it says: ‘By the way, did you know Minnesota is one of the few states that allows same-day voter registration? You can go in there and register and vote and split the same day, you can go home, you don’t even have to spend the night in Minnesota and freeze if you don’t want to, you can go in there and vote and leave.’” Fox News anchor Brit Hume repeats the accusation this evening, telling viewers, “The Democratic Socialists of America, which bill themselves as the largest socialist organization in the country, is raising tax-deductible money to send young people to the state of Minnesota, where they can take advantage of same-day registration to vote for the liberal incumbent Paul Wellstone.” The DSA removes the appeal from its Web site, saying that it has received enough donations and its donation system was being abused. Keefer writes: “Criminal allegations are [a] serious matter. Drudge’s casual assertions of illegal activity are wildly irresponsible, especially since they are directly contradicted by the story itself. One would think he would at least read the stories he links to carefully before summarizing them with such potentially libelous accusations.” [Spinsanity, 10/16/2002; Spinsanity, 10/18/2002]
October 17 - A Manchester Union-Leader editorial claims, “The Democratic Socialists of America, otherwise known simply as socialists, have organized a campaign to steal the US Senate election in Minnesota.” David Strom, the head of the Taxpayers League, tries to back away from the controversy, saying: “My tongue was placed firmly in my cheek. There are so few socialists left that they could meet in a phone booth.” Strom adds that “even if they themselves [the DSA] are not plotting some grand voter fraud,” the TLM merely wishes to demonstrate that the “laws that we have make it easy to commit fraud.” (The Star-Tribune notes that Strom’s organization is “funded largely by donors to conservative Republican candidates and causes.”) DSA national director Frank Llewellyn says that the TLM’s characterization of the DSA’s voter-registration efforts constitutes a “new sophisticated form of red-baiting.” Llewellyn says his group plans to send between 10 and 20 people to Minnesota to help organize support for Wellstone, and that no one from the DSA will actually try to vote. Wellstone’s campaign issues a statement saying it knows nothing about the group and does not approve of any attempts to register illegally. It also deplores the success of the TLM in ginning up a controversy where none exists, citing extensive coverage on local radio talk shows. [Minneapolis Star-Tribune, 10/17/2002; Spinsanity, 10/18/2002]
October 18 - The Wall Street Journal joins the fray, claiming in an editorial, “The Democratic Socialists of America recently posted an ad on their Web site inviting tax-deductible contributions to ‘bring young people to Minnesota’ to vote in the close US Senate race there.” Unlike Limbaugh and Hume, the Journal provides more information about the claim, quoting Minnesota Secretary of State Mary Kiffmeyer about the concerns over voter fraud, and labeling the DSA ad “clear… advocacy.” The same day, Kiffmeyer’s office affirms that the DSA’s plans to bring in out-of-state students to register Minnesota voters is legal, but the organization needs to ensure that it does not cross the line into advocacy. Keefer writes: “While it is legitimate to ask whether the DSA’s advertisement constituted illegal advocacy, the ad was clearly intended to promote the registration of young voters likely to vote for Democratic Senator Paul Wellstone, which is perfectly legal. Even the loose wording of the original statement does not excuse the false reports of planned voter fraud propagated by Drudge, Limbaugh, Hume, and others.” [Spinsanity, 10/16/2002; Spinsanity, 10/18/2002]
'Smear' - In 2003, liberal author and columnist Eric Alterman will write that “Drudge and Limbaugh combined, together with Brit Hume of Fox News and the Wall Street Journal editorial page, to effect a smear against the Democratic Socialists of America (DSA), and by extension, the late Senator Wellstone’s re-election campaign.” (Wellstone will die in a plane crash on October 25.) Alterman will write that the incident contains “all the trademarks of the conservative echo-chamber effect, including unproven innuendo, inaccuracy, repeated cavalier use of unchecked facts, all in the service of a clear political/ideological goal.” [New York Times, 10/25/2002; Alterman, 2003, pp. 79-80]

Entity Tags: Paul Wellstone, Rush Limbaugh, Wall Street Journal, Minneapolis Star-Tribune, Matt Drudge, Taxpayers League of Minnesota, Manchester Union-Leader, Brit Hume, Mary Kiffmeyer, Bryan Keefer, Democratic Socialists of America, David Strom, Frank Llewellyn, Eric Alterman, Drudge Report

Timeline Tags: Civil Liberties

The authors of a new media study say that they were “surprised” to find how much of a “liberal bias” exists in the American press. The study will later be found to be fundamentally flawed in its methodology and its conclusions (see December 2004). Even the Wall Street Journal and the right-wing Internet media and gossip outlet the Drudge Report are liberally biased, authors Tim Groseclose and Jeffrey Milyo find. The most centrist media outlet of the ones studied is, the authors claim, PBS’s NewsHour with Jim Lehrer. The news report on the study, by the UCLA Newsroom, claims the report is “the first successful attempt at objectively quantifying bias in a range of media outlets and ranking them accordingly.” Groseclose says: “I suspected that many media outlets would tilt to the left because surveys have shown that reporters tend to vote more Democrat than Republican. But I was surprised at just how pronounced the distinctions are.” Milyo adds, “Overall, the major media outlets are quite moderate compared to members of Congress, but even so, there is a quantifiable and significant bias in that nearly all of them lean to the left.” The news report explains that the authors “based their research on a standard gauge of a lawmaker’s support for liberal causes. Americans for Democratic Action (ADA) tracks the percentage of times that each lawmaker votes on the liberal side of an issue. Based on these votes, the ADA assigns a numerical score to each lawmaker, where ‘100’ is the most liberal and ‘0’ is the most conservative. After adjustments to compensate for disproportionate representation that the Senate gives to low-population states and the lack of representation for the District of Columbia, the average ADA score in Congress (50.1) was assumed to represent the political position of the average US voter. Groseclose and Milyo then directed 21 research assistants—most of them college students—to scour US media coverage of the past 10 years. They tallied the number of times each media outlet referred to think tanks and policy groups, such as the left-leaning NAACP or the right-leaning Heritage Foundation. Next, they did the same exercise with speeches of US lawmakers. If a media outlet displayed a citation pattern similar to that of a lawmaker, then Groseclose and Milyo’s method assigned both a similar ADA score.” “A media person would have never done this study,” Groseclose says. “It takes a Congress scholar even to think of using ADA scores as a measure. And I don’t think many media scholars would have considered comparing news stories to Congressional speeches.” According to the study, the “leftward tilt” of news broadcasts by ABC and CBS is “nearly perfectly balanced” by the slight rightward tilt of Fox News. “Past researchers have been able to say whether an outlet is conservative or liberal, but no one has ever compared media outlets to lawmakers,” Groseclose says. “Our work gives a precise characterization of the bias and relates it to known commodity—politicians.” [UCLA Newsroom, 12/14/2005]

Entity Tags: Public Broadcasting System, Drudge Report, Jeffrey Milyo, Wall Street Journal, Timothy Groseclose

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Drudge Report logo.Drudge Report logo. [Source: Wikimedia (.org)]The Drudge Report, a conservative news Web site often touted as “the most successful independent news site on the Web,” vastly inflates its claims of readership, according to the Valleywag technology blog. The Drudge Report is operated by Matt Drudge and an assistant, and claims (as of February 2007) to have a readership of around 1.2 million unique visitors a month. However, Drudge and marketing research firm Comscore are apparently inflating the figure by as much as 2,000 percent. Drudge uses what Web site owners call a “meta-refresh,” which automatically “refreshes” a Web page already loaded in a user’s browser. Most sites let a user refresh the page on their own, but many news sites assume that visitors leave their sites open for hours, and have the site refresh on a periodic basis. Drudge has his site automatically refreshed 20 times an hour, or once every three minutes—a refresh rate considered quite aggressive in news site circles. Technical reporter Nick Denton writes: “What’s the effect on the site’s traffic? Each refresh counts as a new pageview, whether or not the user is watching, or the window remains visible. And there must be plenty of these inattentive readers: one site owner I know experienced a 20 percent jump in traffic after he introduced, as an experiment, an automatic refresh every half hour. Drudge loads anew every three minutes.” Denton concludes that while Drudge’s site is undoubtedly quite popular, his readership claims have been “hyped up to the point of misdirection.” [ValleyWag, 3/12/2007; FireDogLake, 3/12/2007]

Entity Tags: Drudge Report, Comscore, Nick Denton, Matt Drudge

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Within hours of Pittsburgh resident Ashley Todd’s claim that she was attacked by a black Barack Obama supporter whom, she says, carved a “B” (for “Barack”) into her face during the attack (see October 22, 2008), conservative blogs and political Web sites begin an outpouring of enraged and supportive posts and articles supporting Todd and lambasting the Obama campaign and the “liberal media” which, they say, will do its best to cover up the alleged attack. Todd uses her Twitter account, and her connections as a member of the College Republicans and a McCain campaign volunteer, to spread the word about her alleged attack. The photograph of her and her wounds, taken by her friend Dan Garcia and given to police and the College Republicans, is quickly posted on the popular conservative news and gossip site Drudge Report, which calls the attack a “mutilation.” The Drudge article takes the controversy to a national level. [Pittsburgh Post-Gazette, 10/24/2008; TPM Election Central, 10/24/2008; Media Bistro, 10/24/2008]
Bloggers Respond - Conservative blogger Glenn Reynolds, writing for the popular blog Instapundit, uses the Drudge article for the basis of his own post (repeating the claim that Todd was “mutilated”), and writes, “This is so serious that I predict it will get almost one-tenth as much national coverage as something some guy may have yelled at a Palin rally once.” He repeats a comment from another blog that says, “But, were it a black woman with an ‘M’ carved in her cheek [presumably for ‘McCain’], we’d be getting 24/7 coverage.” [Glenn Reynolds, 10/23/2008] Conservative blogger Ed Morrissey, writing for another popular blog, Hot Air, calls the attack a “maiming,” though he does not blame the Obama campaign for it, instead writing that “this particular criminal sounds like he’s a couple of bricks short of a load even for that crowd.” Morrissey initially resists the idea that Todd may be perpetuating a hoax, writing, “Not too many young women would scar their faces just to create a political hoax,” but later admits that Todd lied and calls her a “very, very disturbed young woman.” [Ed Morrissey, 10/23/2008] A blogger for College Politico calls the attack “horrifying” and derides bloggers at the liberal Daily Kos for being “unsympathetic,” citing comments that expressed doubts about Todd’s veracity, calling them “deprived” (apparently intending to call them “depraved”) and saying that the Kos bloggers “have absolutely no reason to doubt her.” He goes on to criticize conservative bloggers who also express their doubts about Todd’s story, calls some of the skepticism “idiotic,” and says the fact that the “B” is carved backwards “MEANS ABSOLUTELY NOTHING” (caps in the original). The blogger later posts updates acknowledging that the story is a hoax, and calls Todd “the lowest level of scum.” [College Politico, 10/24/2008; College Politico, 10/24/2008] A blogger calling himself “Patrick” for the conservative Political Byline posts the picture of Todd and writes, “So, this is what they do to people who support McCain.” In his title, he says Todd’s attacker is “One of Barry’s fans, I’m sure,” referring to Senator Obama, and calls Obama the “Marxist Magic Negro.” Like the others, he eventually acknowledges that the story is a hoax. [Political Byline, 10/24/2008]
Malkin Expresses Doubts - One conservative blogger who does not immediately leap on the Todd story is Michelle Malkin. When the story breaks, she writes of her suspicions about the “B” being carved so neatly into Todd’s face, and carved backwards, and how she finds Todd’s initial refusal to accept medical treatment questionable. Before Todd admits to the fraud, Malkin writes: “We have enough low-lifes and thugs in the world running loose and causing campaign chaos and fomenting hatred without having to make them up. I’ve been blowing the whistle on the real, left-wing rage not on the front page and in-your-face tactics throughout the election season. Hate crimes hoaxes—by anyone, of any political persuasion, and of any color—diminish us all.” [Michelle Malkin, 10/23/2008]
Presidential Campaigns Respond - The McCain campaign issues a statement denouncing the attack as “sick and disgusting”; the Obama campaign issues a statement deploring the attack and demanding that Todd’s assailant be quickly brought to justice. Both McCain and his running mate, Governor Sarah Palin (R-AK), telephone Todd with expressions of concern and support. The Pennsylvania communications director for the McCain campaign, Peter Feldman, quickly spreads the story, along with the photo of Todd, to reporters around the state, along with what reporter Greg Sargent will call “an incendiary version of the hoax story about the attack on a McCain volunteer well before the facts of the case were known or established.” Apparently Feldman is the person who first tells reporters that the “B” stands for “Barack.” [TPM Election Central, 10/24/2008; Media Bistro, 10/24/2008; London Times, 10/25/2008]
Obama Campaign Demands Explanation, Corrections - Todd soon admits that she lied about the attack, and though she claims her memory does not well serve her, says she probably scratched the “B” into her cheek herself (see October 24, 2008). When the national press learns that Todd lied about her attack, the Obama campaign becomes incensed, demanding that the McCain campaign explain why it was pushing a version of the story that was, in Sargent’s words, “far more explosive than the available or confirmed facts permitted at the time.” The Obama campaign also pressures some news outlets, including KDKA-TV and WPXI-TV, to rewrite their reports to remove the inflammatory and “racially charged” information concocted by Feldman, including claims that the alleged attacker told Todd he would “teach [her] a lesson” about supporting McCain, and that the “B” stood for “Barack.” There is no evidence of the national McCain campaign becoming involved in promulgating the falsified Todd story. [TPM Election Central, 10/24/2008]
'Okay Obama Frame-Job. ... I'd Give You a 'B' - After the story is exposed as a fraud, many post irate or sarcastic rejoinders on Twitter, using the hash tag ”#litf08” to ensure their viewing on the College Republican Twitter account, “Life in the Field,” where Todd made many of her Twitter posts. A former blogger for the Senate campaign of Christopher Dodd (D-PA), Matt Browner-Hamlin, asks: “Anyone know which Rove protege is responsible for #litf08? Because they lack the execution skills of the man himself.” Browner-Hamlin is referring to former Bush administration campaign manager Karl Rove. Another commenter writes: “Hmm, it was an okay Obama frame-job, just a few inconsistencies snagged you. Overall I’d give you a ‘B.’” And another commenter asks, “Do 50 College Republicans [the description of the ‘Life in the Field’ volunteers] try this kind of stunt often?” College Republicans executive director Ethan Eilon claims his organization “had no idea” Todd “was making this story up.” [Wired News, 10/24/2008]
Pittsburgh Councilman Demands Apology from McCain Campaign - The Reverend Ricky Burgess, a Pittsburgh City Council member, will demand an apology from the McCain campaign for deliberately spreading a story it had not confirmed, and for embellishing it to make it even more racially inflammatory. “That one of your campaign spokespersons would spread such an incendiary story before any confirmation of the facts is both irresponsible and runs counter to our nation’s constitutional guarantee that no one be denied life, liberty, or property without due process,” Burgess writes. He demands an apology for “inflaming the divisions of this country,” and later says: “I don’t know why they chose to push this story. But it just seems suspicious to me that they would target this story, which has a fictional African-American person harming a non-African-American person in this city.” A McCain campaign spokesman initially derides Burgess and his source, the progressive news blog TPM Election Central, writing: “The liberal blog post that the councilman cites has no basis in fact. The McCain campaign had no role in this incident. We hope the young woman involved in the incident gets the help that she needs. It’s disappointing that Pittsburgh law enforcement time and resources were wasted by her false allegations.” [WTAE-TV, 10/27/2008; Burgess, 10/27/2008 pdf file; Burgess, 10/27/2008 pdf file]

Entity Tags: Barack Obama, College Politico, Ed Morrissey, College Republican National Committee, Daily Kos, Dan Garcia, Drudge Report, Ethan Eilon, Ashley Todd, Ricky Burgess, Glenn Reynolds, Sarah Palin, John McCain, Greg Sargent, Michelle Malkin, Political Byline, Peter Feldman, Matt Browner-Hamlin

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

The salt marsh harvest mouse, currently receiving no funding from the Obama stimulus package.The salt marsh harvest mouse, currently receiving no funding from the Obama stimulus package. [Source: Environmental Protection Agency]Conservative opponents of the new stimulus package claim that the legislation allocates $30 million for saving the endangered salt marsh mouse, and would be spent entirely in House Speaker Nancy Pelosi’s (D-CA) district. The claim is part of a larger set of claims that the bill is “stuffed with Democratic pork” or “earmarks” (see January 23, 2009 and January 25-26, 2009). The claim is false, with Pelosi’s office calling it a “total fabrication” and examination of the bill finding no mention of any such funding allocation. The claim begins with an e-mail from an unidentified House Republican staff member, who claims that he was told by an unidentified federal agency source that if that agency were to receive stimulus money, it would spend “thirty million dollars for wetland restoration in the San Francisco Bay Area—including work to protect the salt marsh harvest mouse.” The e-mail identifies neither the agency nor the source, nor does it claim that the money is actually in the package. However, the story is quickly picked up and echoed by Republicans such as former Arkansas governor Mike Huckabee and Representative Mike Pence (R-IN), both of whom appear on Fox News stating the claim as unvarnished fact. Representative Dan Lundgren (R-CA) calls the supposed spending “absurd.” And House Minority Leader John Boehner (R-OH) asks how $30 million “for some salt marsh mouse in San Francisco is going to help a struggling auto worker in Ohio?” The Drudge Report makes the same claim. And the Washington Times runs an article entitled “Pelosi’s mouse slated for $30m slice of cheese.” The House staffer who circulates the e-mail later acknowledges that the claim, as stated by Huckabee, Lundgren, and others, is erroneous. “There is not specific language in the legislation for this project,” he admits. However, the staffer claims: “If the bill passes, the project will be funded according to what the relevant agency told our staff. The bottom line is, if this bill becomes law, taxpayers will spend 30 million on the mouse.” Pelosi’s staff says that the $30 million is for federal wetland restoration projects such as the California State Coastal Conservancy, none of which will be spent on the salt marsh mouse or even in Pelosi’s district. Pelosi spokesman Drew Hammill says: “There are no federal wetland restoration projects in line to get funded in San Francisco. Neither the Speaker nor her staff have had any involvement in this initiative. The idea that $30 million will be spent to save mice is a total fabrication.… This is yet another contrived partisan attack. Restoration is key to economic activity, including farming, fisheries, recreation, and clean water.” [Washington Times, 2/12/2009; Plum Line, 2/12/2009; Associated Content, 2/14/2009]

Entity Tags: Fox News, California State Coastal Conservancy, Dan Lundgren, Drudge Report, Mike Pence, Drew Hammill, Washington Times, John Boehner, Nancy Pelosi, Mike Huckabee

Timeline Tags: Global Economic Crises

Conservative lobbyists cheer the IOC’s decision not to give the 2016 Olympics to Chicago.Conservative lobbyists cheer the IOC’s decision not to give the 2016 Olympics to Chicago. [Source: MSNBC / Towleroad (.com)]While many Americans are shocked and upset by the decision of the International Olympic Committee (IOC) not to award the 2016 Olympics to Chicago (see October 2, 2009), some conservatives cheer the decision as a personal defeat for President Obama, who spoke to the IOC on Chicago’s behalf. The conservative Web site Drudge Report blasts a large headline: “THE EGO HAS LANDED; WORLD REJECTS OBAMA: CHICAGO OUT IN FIRST ROUND.” [Huffington Post, 10/2/2009] A gathering of conservative lobbyists and officials at Americans for Prosperity erupts in cheering and applause when the news of Chicago’s loss is announced; the video of the reaction quickly makes the rounds of cable news and Internet outlets. [National Journal, 10/2/2009] Conservative blogger Erick Erickson of RedState.com, one of the right’s most influential Internet commentators, celebrates the loss: “Hahahahaha,” he posts. “I thought the world would love us more now that Bush was gone. I thought if we whored ourselves out to our enemies, great things would happen. Apparently not. So Obama’s pimped us to every two-bit thug and dictator in the world, made promises to half the Olympic committee, and they did not even kiss him.” [Erick Erickson, 10/2/2009] Fellow conservative blogger Michelle Malkin writes that the IOC decision effectively ends the Obama campaign motto of “Yes We Can” by introducing a new slogan: “No, You Can’t.” Malkin continues: “Like Icarus, President Obama’s giddy ego flight has ended with melted wax and fallen wings. This is a big win and a massive relief for taxpayers. But Chicago cronies are not going to take this well. Gird your loins. Who will be first to cry RAAAAAACIST?” [Michelle Malkin, 10/2/2009] The National Review calls the decision an “embarrassment for Obama,” and adds, “If he can’t work his personal magic with the Olympians, why does he expect it to work with the Iranians?” [National Review, 10/2/2009] Conservative radio host Rush Limbaugh gleefully echoes Drudge’s “the ego has landed” headline, and says the decision makes this “the worst day of [Obama’s] presidency.” He claims that Obama “has failed.… We’ve got a two-year-old manchild with a Mars-sized ego, which today crashed and burned.” The loss of the Olympics is a direct reflection of Obama’s foreign policy, Limbaugh claims: “Our president, Barack Hussein Obama, has been running around the world for nine months telling everybody how much our country sucks.… Why would anybody award the Olympics to such a crappy place?… This is a moment of weakness, and weakness invites trouble. You think I’m laughing? What do you think’s happening in Tehran?” And he says, in apparent jest, “Who knew the Olympic Committee was a bunch of racists?” [ABC News, 10/2/2009] The Huffington Post counters that “if Democrats had attacked [former President] George W. Bush for pushing Dallas as an Olympics host, they would immediately have been branded as unpatriotic.” [Huffington Post, 10/2/2009]

Entity Tags: Americans for Prosperity, Erick Erickson, Barack Obama, George W. Bush, Drudge Report, National Review, Michelle Malkin, Rush Limbaugh, International Olympic Committee, Huffington Post

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The Chicago 2016 Olympic logo.The Chicago 2016 Olympic logo. [Source: LogoBlog (.org)]President Obama fails in an effort to persuade the International Olympic Committee (IOC) to choose Chicago, his home town, for the 2016 Olympics. Obama flies to Copenhagen to make an unprecedented personal appeal to the IOC on Chicago’s behalf, but the IOC chooses Brazil’s Rio de Janeiro instead. Chicago mayor Richard Daley says he is “shocked” by the IOC’s decision. Obama says of the decision and the IOC’s rebuff to his presentation, “One of the most valuable things about sports is that you can play a great game and still lose.” William Daley, the brother of Mayor Daley, says the decision may have been made in part because of anti-American sentiment in parts of the world: “I think Americans have a difficult time right now with the rest of the world. I think the rest of the world doesn’t look at the US the same way it did for many years.” Some conservatives and Republicans criticize Obama for the effort, with some saying that his motivation was more personal than patriotic (see September 25, 2009). White House press secretary Robert Gibbs disagrees, saying, “If it had been Los Angeles, I think the notion that the president would have done less because it was a different US city just doesn’t hold a lot of water.” [Time, 9/30/2009; CBS News, 10/2/2009] Some Republicans called Obama’s attempt to land the Olympics for Chicago little more than an effort to provide largesse for his hometown cronies. Republican National Committee chairman Michael Steele said Obama let himself become distracted from other issues such as health care reform by the Olympics. “Where is the focus?” Steele asked. “At a time of war, at a time of recession… I think this trip is nice but not necessary for the president. The goal should be creating job opportunities not seven years from now, but job opportunities today.” Gibbs asked of Steele, “Who’s he rooting for?” Representative Peter Hoekstra (R-MI), the ranking Republican on the House Intelligence Committee, said Obama should focus more on the conflict in Afghanistan and not the Olympics. Republican strategist John Feehery said: “He’s taking a bunch of Chicago cronies on an all-expense-paid trip to Copenhagen for just one reason, to get the Olympics. For me it makes him seem unserious and look slightly desperate.” The right-wing Web site Drudge Report recently highlighted the murder of a Chicago teenager during a gang fight and headlined the story “Olympic Spirit.” Fox News commentator Glenn Beck insinuated that Obama’s Olympic push was at the behest of the Chicago Mafia. Curt Hamakawa, director of the Center for International Sport Business, retorted that had Obama not attempted to influence the IOC, “Republicans would have been crabbing that he didn’t do enough.” [Associated Press, 9/29/2009; Huffington Post, 10/2/2009] Many conservatives celebrate the US loss of the Olympics as a personal defeat for Obama (see October 2, 2009).

Entity Tags: International Olympic Committee, Barack Obama, Curt Hamakawa, Glenn Beck, Robert Gibbs, Drudge Report, Michael Steele, William Daley, John Feehery, Richard M. Daley

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The Web site of conservative pundit and activist Andrew Breitbart misquotes Solicitor General Elena Kagan to give the appearance that she condones book banning. The story comes from a video produced by Naked Emperor News and promoted by Breitbart TV, featuring edited audio recordings of Kagan’s oral arguments before the Supreme Court in the Citizens United decision (see September 9, 2009 and January 21, 2010). [Media Matters, 6/29/2010] Breitbart TV headlines its story: “Kagan’s own words: It’s fine if the law bans books because government won’t really enforce it.” [Breitbart TV, 6/28/2010] The story is immediately picked up by the conservative Drudge Report, which uses a nearly identical headline and links to the Breitbart site. [Media Matters, 6/29/2010] The influential conservative blog Gateway Pundit posts the story, again with an almost-identical headline, and includes the comment, “Spoken like a true leftist radical…” [Jim Hoft, 6/28/2010] (Both Breitbart TV and Gateway Pundit will later delete their posts.) Fox Nation, the blog for Fox News, also posts the story with the headline: “Kagan: It’s Fine If the Law Bans Books.” [Fox Nation, 6/29/2010] However, the video and audio have been edited to have Kagan claiming something she never said. During her argument before the Court, she actually argued that federal law had never banned books and probably could not do so. She never uttered the words, “It’s fine if the law bans books.” She said that if the government did try to ban books under campaign finance laws, “there would be quite good as-applied challenge” to the law, meaning that if a corporation did publish a book that advocated for or against a candidate during an election season, it would have a strong case against any potential banning by the government. Kagan later said: “[W]hat we’re saying is that there has never been an enforcement action for books. Nobody has ever suggested—nobody in Congress, nobody in the administrative apparatus has ever suggested that books pose any kind of corruption problem, so I think that there would be a good as-applied challenge with respect to that.” [Media Matters, 6/29/2010] Naked Emperor News, which produced the video, is a small organization run by conservative activist Pam Key and promoted by the Breitbart Web network. [Media Matters, 9/2/2010]

Entity Tags: Pam Key, Fox Nation, Gateway Pundit (.com), Elena Kagan, Andrew Breitbart, Drudge Report, Naked Emperor News, Breitbart TV

Timeline Tags: Civil Liberties

A screenshot of Fox News (.com)‘s headline announcing the release of Obama’s birth certificate.A screenshot of Fox News (.com)‘s headline announcing the release of Obama’s birth certificate. [Source: Think Progress]Responses to President Obama’s release of his “long form” birth certificate (see April 27, 2011) are mixed. Fox News places a banner headline on its Web site saying, “White House Releases What It Says is President Obama’s Long-Form Birth Certificate.” [Think Progress, 4/27/2011] Fox News later replaces the original headline with the more conventional, “White House Releases Obama Birth Certificate.” [Media Matters, 4/27/2011] Influential conservative blogger and political pundit Erick Erickson, echoing billionaire television host and rumored 2012 presidential candidate Donald Trump, demands that Obama release his college transcripts, saying, “That’s the issue for me.” Erickson concludes: “When the birth certificate is reviewed and we can see what most of us have always known—that he was born in Hawaii—we can move on. For some, moving on will be to wonder what religion the man is” (see October 1, 2007, December 19, 2007, Before October 27, 2008, January 11, 2008, Around March 19, 2008, and April 18, 2008). Commenters on Erickson’s blog immediately begin calling the newly released certificate a “fake,” and one says, “I just wish he’d release the actual real certificate.” Another demands the release of all of Obama’s college and medical transcripts, and another recommends, “We need someone to start looking into recent purchases of printing apparatuses from the 60s.” Comments posted on the conservative news and gossip site Drudge Report are heavily skewed towards calling the certificate a fake. [Erick Erickson, 4/27/2011] Conservative news blog WorldNetDaily (WND), which has trumpeted much of the “birther” controversy, headlines its article, “Born in the USA?” Its article includes a caveat, “If the document proves valid…” and goes on to claim: “[I]t also could prove his ineligibility because of its references to his father. Some of the cases challenging Obama have explained that he was a dual citizen through his father at his birth, and they contend the framers of the Constitution excluded dual citizens from qualifying as natural born citizens.” WND is referring to a host of lawsuits challenging Obama’s status as a “natural born citizen” that have been thrown out of court and debunked as contrary to the Fourteenth Amendment. WND publisher Joseph Farah says: “But it is important to remember there are still dozens of other questions concerning this question of eligibility that need to be resolved to assure what has become a very skeptical public concerning Barack Obama’s parentage, his adoption, his citizenship status throughout his life, and why he continues to cultivate a culture of secrecy around his life.” Farah says the document “raises as many questions as it answers.” Bloggers at Free Republic echo WND’s claims, saying that the new document proves Obama is “not a natural born citizen.” Some say that since Obama “renounced his [US] citizenship” for Kenyan citizenship, the new document proves nothing. Another commenter posts a picture of a debunked, faked “birth certificate” showing Obama as being born in Kenya. [WorldNetDaily, 4/27/2011; Free Republic (.com), 4/27/2011; Washington Independent, 4/27/2011] Farah is joined in his doubts about the veracity of the certificate by Paul Joseph Watson, a writer and editor for Alex Jones’s Web site Prison Planet. Watson again raises the issue of Obama being a “natural born citizen,” because of his father’s Kenyan ancestry and citizenship, and writes, “Since the American people have been habitually lied to about everything under the sun, with trust in government at an all time low, a PDF file put out directly by the Obama administration itself isn’t going to make the furore die down at all, and will only lead to claims that the document is a carefully crafted fake.” [Paul Joseph Watson, 4/27/2011] Blogger Karl Denninger of Market-Ticker says the doctor’s signature on the certificate is false, and alleges that information on the certificate was “tampered with.” [Karl Denninger, 4/27/2011; Karl Denninger, 4/27/2011] Two lawyers who filed rejected suits challenging Obama’s citizenship, Philip Berg (see August 21-24, 2008) and Orly Taitz (see August 1-4, 2009), weigh in on the issue. Berg says that Obama was adopted by his Indonesian stepfather, Lolo Soetoro, and thus lost his US citizenship: “I think the issue is that he’s not any more natural born. I don’t care if he releases his birth certificate or whatever. Let’s see his records coming back through immigration.” Taitz says her “analysis” of the document shows that Obama is using a fake Social Security number: “In Obama’s Selective Service [document], his social security is listed as a Connecticut Social Security number” (see April 27, 2011). Politico’s Ben Smith reminds readers that “Taitz… has tried to have forgeries introduced into court filings before.” [Politico, 4/27/2011] Author Jerome Corsi has made similar allegations about Obama’s Social Security number (see September 21, 2010). Barbara Morrill, writing for the progressive blog Daily Kos, says flatly, “Birthers aren’t satisfied because no matter how many documents Barack Obama releases it will never be enough, because there isn’t a document in the world that will turn him white.” [Barbara Morrill, 4/27/2011]

Entity Tags: Drudge Report, Barack Obama, WorldNetDaily, Barbara Morrill, Ben Smith, Donald Trump, Erick Erickson, Prison Planet (.com), Fox News, Paul Joseph Watson, Philip J. Berg, Jerome Corsi, Free Republic, Karl Denninger, Joseph Farah, Orly Taitz, Obama administration

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Less than two hours after President Obama releases his “long form” birth certificate (see April 27, 2011) and posts a PDF (Portable Data File) copy on the Internet, Bryan Michael Nixon, an art director with an Atlanta advertising firm, makes a blog post about his initial examination of the PDF copy. Nixon says that after opening the file in the Adobe graphics program Illustrator, it is clear that the document is composed of “multiple elements.” He writes, “This in no way proves that anything on it is fake… [h]ow to interpret that is up to the viewer.” He opens his blog post with a capitalized declaration, “I AM NOT A BIRTHER!” [Bryan Keith Nixon, 4/27/2011] By the afternoon, Nixon’s post is a front-page headline on the conservative news and gossip Web site Drudge Report, sparks a storm of claims and counterclaims about the document’s authenticity, and is quickly picked up by radio host Alex Jones and a plethora of Web sites. The claims that the certificate is “fake” are based in part on Nixon’s observation that the PDF file contains “multiple elements,” or “layers,” particularly two separate “layers” of background image and foreground text. Within minutes of the Nixon post, a forum participant at the Free Republic, a conservative blog and message board, writes: “No, I am analyzing an eloctronice [sic] document and saying that there is no way that this was a scanned image [sic] It was made of LAYERS in software [sic]” Another poster writes: “I opened it in Photoshop Elements and saw those white areas behind the text. YES! That image was built up, not scanned from a document.” The claim that the “layers” “prove” the certificate is fake is based on what experts call a fundamental lack of understanding of how PDF files work. Many PDFs, including the Obama certificate image, use optical character recognition (OCR) to recognize and reproduce lettering, and place those letters into a separate image. Reporter Benjy Sarlin will write, “This explains why you’re able to highlight and copy raw text from some PDF files even though it’s actually not a word processing document.” Shortly after Drudge headlines Nixon’s blog post, the National Review, inundated with emails about the “layer” theory, issues a comprehensive debunking of the “fraud” claim. “We looked into it and dismissed it,” reporter Nathan Goulding writes. Goulding uses a scanned copy of his magazine’s cover to make a PDF file, and, opening the file in Adobe Illustrator, shows that the PDF scan contains multiple layers. He writes of the layers: “Quite simply, they look like they were created programmatically, not by a human. What’s plausible is that somewhere along the way—from the scanning device to the PDF-creation software, both of which can perform OCR (optical character recognition)—these partial/pseudo-text images were created and saved. What’s not plausible is that the government spent all this time manufacturing Obama’s birth certificate only to commit the laughably rookie mistake of exporting the layers from Photoshop, or whatever photo editing software they are meant to have used. It’s likely that whoever scanned the birth certificate in Hawaii forgot to turn off the OCR setting on the scanner. Let’s leave it at that.” Sarlin writes: “The fringe theory’s rapid spread within hours of the certificate’s release presents almost a perfect example of one of the White House’s justifications for taking on the birther issue—namely, that thanks to the Internet, conspiracy theories can migrate quickly from the fringe and into the mainstream if left unchecked. In this case, it took only hours.” He concludes, “[B]irthers have wasted no time in promoting alternate theories undermining the president’s legitimacy since the release of the long form birth certificate.” [Free Republic (.com), 4/27/2011; National Review, 4/27/2011; TPM Muckraker, 4/29/2011] Two days later, an Adobe Illustrator expert proclaims the certificate genuine (see April 29, 2011).

Entity Tags: Drudge Report, Alex Jones, Barack Obama, Bryan Michael Nixon, Nathan Goulding, Benjy Sarlin, National Review, Free Republic

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A crane begins removing an American flag from the ‘Ground Zero’ site of the former World Trade Center.A crane begins removing an American flag from the ‘Ground Zero’ site of the former World Trade Center. [Source: Jake Tapper / TwitPic]At 6:30 p.m., ABC News reporter Jake Tapper posts a comment on Twitter that says, “One minute to air and they decided to take the flag down from the live shot!” He attaches a photograph to his post that shows a crane removing a large American flag from where it had been hung as a backdrop for President Obama’s speech and wreath-laying ceremony earlier in the day. Several conservative bloggers take Tapper’s post to mean that Obama had the flag removed before his speech, and lambast Obama for being unpatriotic. [Media Matters, 5/6/2011] Drudge Report posts a link to Tapper’s photo with the headline: “REPORT: Team Obama takes down US flag before Ground Zero event…” [Drudge Report Archives, 5/6/2011] Doug Ross writes, “This administration and, by extension, the Democrat Party are now so thoroughly divorced from the history, traditions, and morals of America that we might as well admit the Marxist left has executed a successful coup d’etat on this Republic.” Later, Ross acknowledges that he and other bloggers were “confused” by Tapper’s initial post, but adds, “I’m sticking by my ‘Marxist coup d’etat’ comment.” He adds a second “update” calling “leftists” “idiots” and accusing Obama of “on-again/off-again flag-pin patriotism” and “well-documented failures to show respect to the flag” (see November 8, 2007) that he says “make it clear that Tapper’s tweet would be utterly believable in the original context.” [Doug Ross, 5/6/2011] Michelle Malkin initially “retweets” Tapper’s post with a “What the…?” comment. Later, she acknowledges misunderstanding Tapper’s post and writes: “Many, including me, jumped to the conclusion that the stage managers at the White House had the flag removed. It’s not true.… Tapper tweeted the photo at the end of the day yesterday after the Ground Zero event and the flag was visible during the ceremony. I stand corrected and apologize for the error.” [Michelle Malkin, 5/6/2011] Malkin had previously posted the question, “Does flying the American flag at Ground Zero now constitute ‘spiking the football???’” in reference to Obama’s statement that he would not rhetorically “spike the football” by releasing photographs of the dead Osama bin Laden (see May 2, 2011). [Fire Andrea Mitchell (.com), 5/6/2011] The blog Weasel Zippers creates a post with the following headline: “Wow: Team Obama Removes American Flag From Ground Zero Moments Before Live Shoot…” and later removes the post entirely. [Media Matters, 5/6/2011] A blogger at Fire Andrea Mitchell writes: “What an absolutely pitiful little manchild Obama is.… Now we learn that the Obama regime had an American flag removed from the live shot of his photo op at Ground Zero today.” The blogger later posts an apology of sorts: “Unlike the far left loons and progressive politicians, when I’m wrong i [sic] can admit it. Turns out that the Obama regime DIDN’T order the flag removed. Tapper tweet was sent AFTER the Ground Zero photo op/services (if I would have bothered checking the time stamp). Therefore they were taking the flag down because it was the end of the day. My mistake, I admit it. Now I’d love to see some of the left wing loons who have flooded this site to post their apologizes for all the ‘errors’ they post. I wouldn’t hold my breath though.” [Fire Andrea Mitchell (.com), 5/6/2011]

Entity Tags: Barack Obama, Doug Ross, Fire Andrea Mitchell (.com), Drudge Report, Michelle Malkin, Jake Tapper, Weasel Zippers (.com)

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike