!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: Ed Bradley

Ed Bradley was a participant or observer in the following events:

An image from the ‘60 Minutes’ broadcast of its interview with Timothy McVeigh.An image from the ‘60 Minutes’ broadcast of its interview with Timothy McVeigh. [Source: CBS News]CBS News airs a February 22, 2000 interview with convicted Oklahoma City bomber Timothy McVeigh (see 8:35 a.m. - 9:02 a.m. April 19, 1995 and June 2, 1997), awaiting execution in an Indiana federal prison (see July 13, 1999). McVeigh was interviewed by CBS reporter Ed Bradley for a 60 Minutes segment. McVeigh set only one condition for the interview: that Bradley not ask him whether he bombed the Murrah Federal Building. CBS does not air the entire interview, but runs selected excerpts interspersed with comments from others, including family members of the bombing victims. McVeigh spoke about his political ideology, his service in the Gulf War (see January - March 1991 and After), and what he considers to be his unfair criminal trial (see August 14-27, 1997). He expressed no remorse over the dead of Oklahoma City, and blamed the US government for teaching, through what he says is its aggressive foreign policy and application of the death penalty, the lesson that “violence is an acceptable option.” McVeigh described himself as returning from the Gulf War angry and bitter, saying: “I went over there hyped up, just like everyone else. What I experienced, though, was an entirely different ballgame. And being face-to-face close with these people in personal contact, you realize they’re just people like you.” Jim Denny, who had two children injured in the bombing, said he did not understand McVeigh’s Gulf War comparison: “We went over there to save a country and save innocent lives. When he compared that to what happened in Oklahoma City, I didn’t see the comparison. He came across as ‘the government uses force, so it’s OK for its citizens to use force.’ We don’t believe in using force.” McVeigh told Bradley that he “thought it was terrible that there were children in the building,” which provoked an angry reaction from Jannie Coverdale, who lost two grandchildren in the blast. “Timothy McVeigh is full of it,” she said. “He said it was terrible about the children. He had been to the Day Care Center. He had talked to the director of the Day Care Center. He knew those children were there.” McVeigh explained that the use of violence against the government could be justified by the fact that the government itself uses violence to carry out its aims. “If government is the teacher, violence would be an acceptable option,” he said. “What did we do to Sudan? What did we do to Afghanistan? Belgrade? What are we doing with the death penalty? It appears they use violence as an option all the time.” He said that the ubiquitous pictures of himself in an orange jumpsuit, leg irons, and handcuffs that made the rounds of the media two days after his arrest (see April 21, 1995) were “the beginning of a propaganda campaign.” Jurors, however, denied that pretrial publicity influenced their judgment. Juror John Candelaria told Bradley, “He’s the Oklahoma City bomber, and there is no doubt about it in my mind.” McVeigh refused to express any regrets or a wish that his life could have gone in a different direction, telling Bradley: “I think anybody in life says, ‘I wish I could have gone back and done this differently, done that differently.’ There are moments, but not one that stands out.” He admitted to forging something of a friendship with one of his former cellblock colleagues in the Colorado supermax prison he formerly occupied, Theodore “Ted” Kaczynski, the Unabomber. McVeigh said that while Kaczynski is “far left” while he is “far right” politically, “I found that, in a way that I didn’t realize, that we were much alike in that all we ever wanted or all we wanted out of life was the freedom to live our own lives however we chose to.” [Douglas O. Linder, 2001; CBS News, 5/11/2001; Douglas O. Linder, 2006; CBS News, 4/20/2009]

Entity Tags: Ed Bradley, CBS News, Theodore J. (“Ted”) Kaczynski, Jim Denny, Timothy James McVeigh, John Candelaria, Jannie Coverdale

Timeline Tags: US Domestic Terrorism

Fox News chief Roger Ailes has hired John Prescott Ellis, a freelance Republican political advisor and an intensely loyal cousin of presidential candidate George W. Bush (R-TX), to head the network’s election-night coverage for the 2000 presidential election (see October-November 2000). During the election, Ellis is in constant contact with Bush and his senior campaign aides, speaking with Bush himself five separate times during the evening.
Calling Florida for Gore - At 7:52 p.m., Bush’s brother Jeb Bush (R-FL), the sitting governor of Florida, calls Ellis to protest when Fox “mistakenly” projects Florida as going to Al Gore (D-TN). Ellis tells Jeb Bush that he is looking at a computer “screenful of Gore.” Bush reminds Ellis, “But the polls haven’t closed in the panhandle.” Ellis replies, “It’s not going to help.” Voter News Service (VNS), the voting consortium the networks all use, rates the race a 99.5 percent certainty that Gore has won Florida, a conclusion that VNS and network officials alike later say was a mistake (see February 14, 2001). The prediction is indeed inaccurate; within minutes, Gore’s lead begins to shrink again. At 9:38 p.m., VNS issues a correction of an inaccurate vote count for Duval County, stripping Gore of a number of phantom votes, and the race is again far too close to call.
Calling Florida for Bush - At 2:10 a.m., Ellis sees data from VNS that shows Bush with a 51,433-vote lead, and 179,713 votes left to be counted. (The latter figure is grossly inaccurate, later data proves; over 350,000 votes actually remain to be counted.) Gore would need 63 percent of those votes to win, a scenario that is statistically unlikely. Ellis calls Jeb Bush to say that it is “statistically impossible” for Bush to lose. Around 2:15 a.m., Ellis puts the telephone down and excitedly announces to his team: “Jebbie says we got it! Jebbie says we got it!” Even though Florida is still rated “too close to call” by VNS, Fox News vice president John Moody gives the go-ahead to project Bush the winner in Florida. Fox News anchor Brit Hume makes the call for Bush at 2:16 a.m. The other networks hurriedly, and inaccurately, follow suit. [Washington Post, 11/14/2000; Observer, 11/19/2000; Associated Press, 12/11/2000; Buffalo Beat, 12/14/2000; American Journalism Review, 1/2001; Nation, 11/6/2006; New York Magazine, 5/22/2011] Hume himself is a bit apprehensive of the call. “I must tell you, everybody, after all this, all night long, we put Bush at 271, Gore at 243,” he tells Fox viewers. “I feel a little bit apprehensive about the whole thing. I have no reason to doubt our decision desk, but there it is.” [Time, 11/15/2000]
Other Networks Follow Suit - As Hume is announcing Bush’s “victory” in Florida, NBC News election coverage chief Sheldon Gawiser is on the telephone with Murray Edelman, the editorial director for VNS. Gawiser is considering calling Florida for Bush, and wants to discuss calling the race for Bush while citing Edelman and VNS as the sources responsible for such a call. Edelman is shocked that Gawiser wants to make any call with Bush’s lead not only very small, but dwindling. But as the two are talking, Fox’s announcement comes over NBC’s monitors, and Gawiser breaks off the call, saying: “Sorry, gotta go. Fox just called it.” At 2:17 a.m., NBC projects Bush the winner in Florida and the next president of the United States. The joint decision team for CBS and CNN, Warren Mitofsky and Joe Lenski, make the same decision a minute later. After CBS declares Bush’s victory, anchor Dan Rather tells viewers: “Let’s give a tip of the Stetson to the loser, Vice President Al Gore, and at the same time, a big tip and a hip, hip, hurrah and a great big Texas howdy to the new president of the United States. Sip it, savor it, cup it, photostat it, underline it in red, press it in a book, put it in an album, hang it on the wall—George W. Bush is the next president of the United States.” The ABC decision team resists making the call, not trusting the data (it had similar reservations about the earlier call for Gore), but according to ABC election consultant John Blydenburgh, a network executive overrides the decision team and has ABC declare Bush the projected winner at 2:20 a.m. Blydenburgh says the executive does not want ABC to look “foolish” by being the only network not to recognize Bush as the next president. The Associated Press (AP) refuses to make the call, saying that its figures show Bush with only a 30,000-vote lead, and that steadily dwindling (by 2:30 a.m., Bush’s lead, by the AP’s count, is below 19,000 votes; a glitch in the Volusia County numbers that comes in minutes after the call for Bush slashes Bush’s lead considerably, validating the AP’s reluctance to make the call). But the television broadcasts drive the story. Network pundits immediately begin dissecting Bush’s “victory” and speculating as to why Gore “lost.” [American Journalism Review, 1/2001; Nation, 11/6/2006] Shortly after 3 a.m., CBS’s Ed Bradley begins informing viewers that the AP numbers show Bush with a lead of only 6,000 votes. Rather tells the viewers that if the AP is correct, the previous call for Bush may be premature. “Let’s not joke about it folks,” he says. “You have known all night long and we’ve said to you all night long that these estimates of who wins and who loses are based on the best available information we have. CBS News has the best track record in the business, over a half century plus, for accuracy on election night. But nobody’s perfect.” However, few listen to either CBS’s caveats or the AP’s refusal to call the election. [American Journalism Review, 1/2001] By 4:52 a.m., Bush’s lead has dwindled to 1,888 votes.
Fox Leads the Narrative for Bush - Gore initially concedes the race, but when the networks begin retracting their declaration and return Florida to the “too close to call” status, he retracts his concession. In their last conversation of the evening, Bush tells Ellis that Gore has taken back his concession, and says: “I hope you’re taking all this down, Ellis. This is good stuff for a book.” The morning headlines in most daily papers declare Bush the winner; much of the news coverage slams Gore as indulging in “sour grapes” for not conceding the election. Rather later says: “We’ll never know whether Bush won the election in Florida or not. But when you reach these kinds of situations, the ability to control the narrative becomes critical. Led by Fox, the narrative began to be that Bush had won the election.” In 2011, Rolling Stone reporter Tim Dickinson will write, “A ‘news’ network controlled by a GOP operative who had spent decades shaping just such political narratives—including those that helped elect the candidate’s father—declared George W. Bush the victor based on the analysis of a man who had proclaimed himself loyal to Bush over the facts.” After the election, House Representative Henry Waxman (D-CA) says: “Of everything that happened on election night, this was the most important in impact. It immeasurably helped George Bush maintain the idea in people’s minds that he was the man who won the election.” [Observer, 11/19/2000; Associated Press, 12/11/2000; Buffalo Beat, 12/14/2000; New York Magazine, 5/22/2011] Ellis later writes that Bush did not try to influence his coverage. “Governor Bush was, as always, considerate of my position,” Ellis will write. “He knew that I would be fried if I gave him anything that VNS deemed confidential, so he never asked for it. He made a point of getting the early exit poll data from other sources before talking to me.” [Associated Press, 12/11/2000]
Criticism of Fox, Ellis - Tom Rosenstiel, director of the Project for Excellence in Journalism, later says of Ellis and Fox while the election is still in dispute: “The notion you’d have the cousin of one presidential candidate in a position to call a state, and the election, is unthinkable. Fox’s call—wrong, unnecessary, misguided, foolish—helped create a sense that the election went to Bush, was pulled back, and it’s just a matter of time before his president-elect title is restored. But that said, John Ellis is a good man, a good journalist whose judgment was overcome by excitement. He put himself in an impossible situation, but the mistake was not so much his as Rupert Murdoch’s for putting him in that position.… Everybody knows it’s a partisan channel, but its marketing slogan, ‘We report; you decide,’ is now totally obliterated by the fact that one candidate’s first cousin is actually deciding, and then they report.” (Rosenstiel is apparently unaware that Murdoch, who owns Fox News’s parent company News Corporation, did not make the call to hire Ellis.) Rosenstiel’s colleague Carl Gottlieb is less restrained, saying: “It’s beyond belief. The network should not have allowed Ellis to report on this election. As a viewer, after reading this story and reading about Ellis’s involvement in calling the race, you can’t help but get the idea that this guy’s complicit in what’s going on now down in Florida.” Murdoch will later claim that Fox News displayed “no partisanship” in its election-night coverage. Ellis will later tell a reporter: “It was just the three of us guys handing the phone back and forth—me with the numbers, one of them a governor, the other president-elect. Now that was cool. And everybody followed us.” [Observer, 11/19/2000; Nation, 11/6/2006] Ellis will also later deny telling his team that “Jebbie” gave him the go-ahead to call the election for Bush, instead saying he made the call based on his own calculations. Statistician Cynthia Talkov, the only member of Fox’s election team who actually understands the VNS statistical models, later says she never saw Ellis making any such calculations, and will say Ellis did not ask her for her opinion for his call, though every other projection that evening was made with her explicit approval. Talkov is one of the people who will confirm that Ellis received the go-ahead to call the election from Jeb Bush. A post-election analysis prepared by outside reviewers for CNN later issues sharp criticisms of the networks, noting, “On Election Day 2000, television news organizations staged a collective drag race on the crowded highway of democracy, recklessly endangering the electoral process, the political life of the country, and their own credibility.” Mitofsky, who invested election polls and developed the election night projection system the networks use, later calls Ellis’s actions “the most unprofessional election night work I could ever imagine. He had no business talking to the Bush brothers or to any other politician about what he was doing.” On the other hand, Ailes will characterize Ellis’s actions as those of “a good journalist talking to his very high-level sources on election night.” [Nation, 11/6/2006]
Fox 'Investigation' Comes Up Empty - Fox News will announce an “investigation” of any conflicts of interest or unprofessional behavior concerning Ellis’s role in declaring Bush the winner, but nothing will come of any such investigation. The “investigation” will find that Ellis gave no VNS information to either George W. Bush, Jeb Bush, or any Bush campaign official, though Ellis himself will freely admit to a New Yorker reporter that he shared VNS data with both Bushes repeatedly during the evening. Such sharing of data would constitute a violation of journalistic ethics as well as possible criminal behavior. [Observer, 11/19/2000; Nation, 11/6/2006] Ailes had specifically warned his team not to share VNS information with anyone from the campaigns. [Salon, 11/15/2000] Before the investigation is even launched, Moody will say: “Appearance of impropriety? I don’t think there’s anything improper about it as long as he doesn’t behave improperly, and I have no evidence he did.… John has always conducted himself in an extremely professional manner.” [Washington Post, 11/14/2000]

Entity Tags: Voter News Service, Warren Mitofsky, Tom Rosenstiel, Sheldon Gawiser, Tim Dickinson, Roger Ailes, CNN, ABC News, CBS News, Brit Hume, Boston Globe, Albert Arnold (“Al”) Gore, Jr., Associated Press, News Corporation, Rupert Murdoch, Murray Edelman, Fox News, Ed Bradley, Dan Rather, Cynthia Talkov, Carl Gottlieb, George W. Bush, NBC News, Henry A. Waxman, John Prescott Ellis, John Moody, John Ellis (“Jeb”) Bush, Joe Lenski, John Blydenburgh

Timeline Tags: 2000 Elections

CBS’s Ed Bradley.CBS’s Ed Bradley. [Source: Associated Press]CBS News president Andrew Heyward refuses to air a scheduled segment of 60 Minutes II that probes the allegations of the Bush administration deliberately using forged documents to bolster its claim that Iraq attempted to purchase uranium from Niger (see Mid-January 2003 and 9:01 pm January 28, 2003)). In a statement, the network says it would be “inappropriate to air the report so close to the presidential election.” The network also decides not to run the piece because it has admitted to using questionable documents in a recent segment showing that President Bush received preferential treatment in joining the Texas Air National Guard during the height of the Vietnam War, and shirked his Guard duties thereafter without consequence. CBS had a team of correspondents and consulting reporters working for six months on the segment, and landed the first-ever on-camera interview with Italian journalist Elisabetta Burba, the first reporter to see the forged documents that formed the basis of the uranium allegations. (The CBS reporters also interviewed Burba’s source, information peddler Rocco Martino, but chose not to air any of that footage, and do not disclose Martino’s identity in the piece. Neither does the segment explore why the FBI has so far been reluctant to interview Martino in its investigation of the fraudulent uranium allegations.) The segment is later described by Newsweek journalists Michael Isikoff and Mark Hosenball as a hard-hitting investigative piece that “ask[s] tough questions about how the White House came to embrace the fraudulent documents and why administration officials chose to include a 16-word reference to the questionable uranium purchase in President Bush’s 2003 State of the Union speech” (see Mid-January 2003 and 9:01 pm January 28, 2003), and by Salon reporter Mary Jacoby as “making a powerful case that in trying to build support for the Iraq war, the Bush administration either knowingly deceived the American people about Saddam Hussein’s nuclear capabilities or was grossly credulous.… The report contains little new information, but it is powerfully, coherently, and credibly reported.” One of the central aspects of the segment is anchor Ed Bradley’s interview with Dr. Jafar Dhia Jafar, the former chief of Iraq’s nuclear program. Jafar confirms to Bradley that Iraq had dismantled its nuclear program after the Gulf War in the face of United Nations inspections. “So what was going on?” Bradley asks. “Nothing was going on,” Jafar replies. He says the Bush administration was either “being fed with the wrong information” or “they were doing this deliberately.” Another powerful moment is a clip from a German interview with the former foreign minister of Niger, Allele Habibou, whose signature appears on one of the forged documents. The document was dated 2000, but Habibou had been out of the government for 11 years by that point. “I only found out about this when my grandchildren found this on the Internet. I was shocked,” he says. The story is twice as long as the usual 15-minute segments broadcast on the show. Bradley, who narrates the report, is reportedly furious at the decision not to broadcast the segment. Jacoby concludes, ”60 Minutes defied the White House to produce this report. But it could not survive the network’s cowardice—cowardice born of self-inflicted wounds.” [Newsweek, 9/23/2004; Salon, 9/29/2004] The story will finally run on 60 Minutes almost two years later (see April 23, 2006).

Entity Tags: Jafar Dhia Jafar, Ed Bradley, CBS News, Bush administration (43), Andrew Heyward, Alle Elhadj Habibou, Elisabetta Burba, George W. Bush, Michael Isikoff, Federal Bureau of Investigation, Rocco Martino, Saddam Hussein, Mark Hosenball, Mary Jacoby

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Niger Uranium and Plame Outing

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike