!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: Eric Shawn

Eric Shawn was a participant or observer in the following events:

Alisyn Camerota.Alisyn Camerota. [Source: Fox News]Several media outlets report discredited Republican claims that the Obama administration’s “cap-and-trade” global warming initiative would cost American taxpayers over $3,000 per year. Fox News anchors Eric Shawn and Alisyn Camerota (see October 13, 2009), CNN producer Ted Barrett, and the Washington, DC, newspaper Roll Call repeat the claim, which originated in a March 23 House Republican Conference (HRC) “talking points” press release. [GOP (.gov), 3/23/2009; Media Matters, 4/6/2009] The claim points to a 2007 study by the Massachusetts Institute of Technology, but one of the study’s authors, John Reilly, says the Republicans’ interpretation of it is wrong (see March 24 - April 2, 2009). Reilly says the average household cost of $3,128, as calculated by the HRC, is “nearly 10 times the correct estimate” based on his study’s cap-and-trade model. The HRC’s error is further shown by a March 30 analysis conducted by the St. Petersburg Times. [St. Petersburg Times, 3/30/2009; Media Matters, 4/6/2009] Both Reilly and the Times show that the average annual cost per household will be closer to $340. On Fox News’s America’s News HQ, Shawn claims “this cap-and-trade, or as the Republicans call it, cap-and-tax—could add $3,000 a year on our electric bills.… [T]hat’s about—$290 or so a month. I mean, imagine the American public, everyone watching right now—all of us—getting an extra 300 bucks or so a month tacked on to our utility bills.” Camerota tells viewers of Fox News’s America’s Newsroom that the cap-and-trade proposal “would be $3,100 per US household.” Roll Call’s Jay Heflin publishes a claim by Senator John Cornyn (R-TX) that “the effort equates to a ‘light switch tax’ of up to $3,128 each year for families” without informing readers of Reilly’s and the Times’s differing analysis. [Media Matters, 4/6/2009; Roll Call, 4/6/2009] Similarly, on CNN’s Political Ticker blog, Barrett repeats a similar claim, writing, “Senate Republican Leader Mitch McConnell praised the Senate for having ‘slammed the door on using the fast-track process to jam through a new national energy tax’ that Republicans say will cost families $3,000 a year in higher energy costs.” [CNN, 4/1/2009; Media Matters, 4/6/2009]

Entity Tags: Obama administration, Ted Barrett, St. Petersburg Times, John Reilly, House Republican Conference, Jay Heflin, Alisyn Camerota, John Cornyn, CNN, Fox News, Eric Shawn, Roll Call

Timeline Tags: Global Economic Crises, Domestic Propaganda

The progressive media watchdog Web site Media Matters releases the results of an analysis it has performed on Fox News’s claims to be an objective news provider. According to Media Matters, Fox News’s news reporting (as opposed to its commentary) is permeated with conservative slant, spin, and outright falsehoods. The Media Matters analysis, which restricts itself to material broadcast in 2009, is prompted by White House claims that Fox News is not an objective source of news, but a purveyor of Republican- and conservative-sourced propaganda (see October 11, 2009). [Media Matters, 10/13/2009]
Anchors Echoed False Health Care Claims - In February, Fox News anchors Bill Hemmer and Megyn Kelly echoed a false claim made by health care lobbyist Betsy McCaughey that a legislative provision in a Senate spending bill would empower the government to “dictate treatments” doctors can provide for patients (see February 9-10, 2009).
Anchor Echoed Republican Press Release So Closely that Typo Is Repeated - Also in February, Fox News anchor Jon Scott repeated the claims of a Senate Republican Communications Center press release so closely that the on-air graphics repeated a typographical error from the original document (see February 10, 2009). Scott did not acknowledge the source of the research, even after apologizing for the typo.
News Show Passed Off Seven-Month-Old Video Clip as New to Claim White House Hypocrisy - On March 15, Fox News anchor Martha MacCallum used video clips of Vice President Joseph Biden to falsely assert that the administration’s economic message had drastically changed since the election, from negative characterizations to positive assertions. MacCallum did not tell the audience that the clip of Biden was a seven-month-old clip from the presidential campaign, and that the words Biden was speaking were his characterization of Republican candidate John McCain’s perceptions (see March 16-17, 2009).
Anchor Promoted, Praised 'Tea Parties' - Several times in March and April, Hemmer, the host of Fox News’s flagship morning news broadcast America’s Newsroom, hosted segments promoting and praising the upcoming April 15 “tea party” protests (see March 23-24, 2009, April 6-7, 2009, and April 13-15, 2009).
Labeled GOP Op-Ed Claims as 'Facts' - On April 1, Scott repeated claims made by a Republican congressman in an editorial about the GOP’s “alternative budget” almost verbatim, but labelled them “facts” (see April 1, 2009).
Fox Repeated Discredited GOP Claims about Price of 'Cap-and-Trade' Proposal - On April 1 and 2, anchors Eric Shawn and Alisyn Camerota repeated a disproven claim that the Obama administration’s “cap-and-trade” emissions control proposal would cost American households over $3,000 per year. They did not report that the claim had been disproven (see April 1-6, 2009).
Obama Budget '4X Bigger' Than Bush Budgets - On April 3, Hemmer’s America’s Newsroom displayed an on-air “chyron” that falsely claimed President Obama’s 2010 budget proposal was four times larger than the largest budget submitted by former President Bush (see April 3, 2009).
News Anchors Promoted 'Tea Parties' - On April 15, Fox anchors joined opinion commentators in touting the day’s “tea party” protests (see April 15, 2009). The next day, Fox News anchor Megyn Kelly admitted that the network gave the protests “PR” coverage (see April 16, 2009).
Correspondent Used GOP Research to Criticize Democratic Spending - On April 23, Hemmer used research by Republican House Minority Whip Eric Cantor (R-VA) to “expose” several “wasteful” projects funded by the Democrats’ economic stimulus act, without revealing the source of the research to his audience (see April 23, 2009).
Correspondent Claimed Legislation Would Curb Religious Expression - On April 29, Fox News correspondent Molly Henneberg repeated disproven claims that a pending hate crimes bill would interfere with Americans’ right to religious expression (see April 29, 2009).
News Anchor Accused Democrats of Defending Pedophiles - On May 6, Hemmer falsely accused Congressional Democrats of voting to extend “hate crimes” protection to pedophiles (see May 5-6, 2009).
News Anchor Accused Supreme Court Nominee of 'Reverse Racism' - On May 26, Kelly misrepresented a remark by Supreme Court nominee Sonia Sotomayor to accuse her of “reverse racism” (see May 26, 2009).
Misleading Editing to Bolster Obama 'Apology Tour' Claim - On June 2, Fox anchors Scott and Jane Skinner aired selectively edited clips of a speech by Obama in France to falsely claim that the president had nothing but criticism for the US while in Europe. They then asked if Obama intended to embark on a second “apology tour” (see June 2, 2009). On July 30, The Live Desk guest host Gregg Jarrett told viewers that a recent decision by the Obama Justice Department may have meant that it was permissible for blacks to intimidate whites at the voting booth, but not the other way around (see July 30, 2009).
News Anchor Reported False Allegation of Criminal Activity by Obama Official - On October 1, Hemmer reported that Education Department official Kevin Jennings covered up the crime of statutory rape. The allegation had been disproven five years before (see September 28 - October 1, 2009). [Media Matters, 10/13/2009]

Entity Tags: Eric Shawn, Elizabeth (“Betsy”) McCaughey, Eric Cantor, Bill Hemmer, Alisyn Camerota, Obama administration, Molly Henneberg, Senate Republican Communications Center, Media Matters, Megyn Kelly, Jane Skinner, Jon Scott, Gregg Jarrett, Kevin Jennings, Martha MacCallum, Fox News

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike