!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: Fred Hiatt

Fred Hiatt was a participant or observer in the following events:

The Washington Post’s editorial staff, led by editor Fred Hiatt, pens an op-ed defending President Bush’s decision to selectively leak classified information (see June 19 or 20, 2003, June 27, 2003, July 2, 2003, July 6-10, 2003, 7:35 a.m. July 8, 2003, July 10, 2003, (July 11, 2003), July 12, 2003, July 12, 2003, Late Afternoon, July 12, 2003, July 14 or 15, 2003, and July 17, 2003) from a 2002 National Intelligence Estimate on Iraq (NIE—see October 1, 2002). Apparently the editorial is in response to recent information from special counsel Patrick Fitzgerald that shows Bush and Vice President Dick Cheney deliberately released selected classified information to manipulate public perceptions about the Iraq war (see April 5, 2006, and April 9, 2006). The Post says that a sitting president has the authority to declassify classified information, and Bush did so “in order to make clear why he had believed that Saddam Hussein was seeking nuclear weapons.” It calls the leaking of the information to a variety of press sources “clumsy,” and says the handling of the information exposed Bush “to the hyperbolic charges of misconduct and hypocrisy that Democrats are leveling.” The Post says that nothing was illegal or untoward about Cheney’s method of releasing the information—authorizing his chief of staff, Lewis Libby, to leak the information to New York Times reporter Judith Miller—instead of the usual methodology of officially declassifying the information and then sharing it with the press in a briefing. But Cheney’s actions, the Post says, made “Bush look foolish” when he “subsequently denounced a different leak in the same controversy and vow[ed] to ‘get to the bottom’ of it.” The Post turns its focus onto former ambassador Joseph Wilson, accusing him of lying about his conclusions that Niger had not attempted to sell Iraq any uranium (see July 6, 2003), and saying that the White House made no attempts to smear or discredit him (see June 2003, June 3, 2003, June 11, 2003, June 12, 2003, June 19 or 20, 2003, July 6, 2003, July 6-10, 2003, July 7, 2003 or Shortly After, 8:45 a.m. July 7, 2003, 9:22 a.m. July 7, 2003, July 7-8, 2003, July 11, 2003, (July 11, 2003), July 12, 2003, July 12, 2003, July 18, 2003, October 1, 2003, April 5, 2006, and April 9, 2006). The Post also reiterates the disproven claim that Wilson was sent to Niger by his wife, outed CIA official Valerie Plame Wilson (see February 19, 2002, July 22, 2003, October 17, 2003, and July 20, 2005). [Washington Post, 4/9/2006]
Similar Editorials from Three Other Publications - The New York Post, National Review, and Wall Street Journal ran very similar editorials in the days before the Washington Post editorial. [New York Post, 4/7/2006; National Review, 4/8/2006; Wall Street Journal, 4/8/2006]
Post News Report Contradicts Editorial - The same day that the Post publishes the editorial, it also prints an article by veteran reporters Barton Gellman and Dafna Linzer that documents an extensive White House effort to besmirch Wilson’s credibility. The reporters write: “Fitzgerald wrote that Cheney and his aides saw Wilson as a threat to ‘the credibility of the vice president (and the president) on a matter of signal importance: the rationale for the war in Iraq.’ They decided to respond by implying that Wilson got his CIA assignment by ‘nepotism.’” [Washington Post, 4/9/2006]
'BushCo Propaganda' - Author and film producer Jane Hamsher, who runs the liberal blog FireDogLake, calls the Post editorial “an unmitigated piece of BushCo. propaganda” and devotes a considerable amount of space to challenging the editorial’s assertions. [Jane Hamsher, 4/9/2006]

Entity Tags: Judith Miller, George W. Bush, Fred Hiatt, Dafna Linzer, Barton Gellman, Joseph C. Wilson, Washington Post, Richard (“Dick”) Cheney, Patrick J. Fitzgerald, Jane Hamsher, National Review, Valerie Plame Wilson, Lewis (“Scooter”) Libby, Wall Street Journal, New York Post

Timeline Tags: Niger Uranium and Plame Outing

Conservative pundits and columnists launch a new barrage of attacks and accusations against former ambassador Joseph Wilson (see July 6, 2003) and his wife, outed CIA agent Valerie Plame Wilson (see July 14, 2003). The pundits use the recent revelation that former Deputy Secretary of State Richard Armitage was apparently the first administration official to leak Plame Wilson’s name to the press (see August 22, 2006 and September 7, 2006). They claim that the new information proves that there was never a conspiracy to “out” Plame Wilson (see June 23, 2003, July 7, 2003, 8:30 a.m. July 8, 2003, July 8, 2003, 11:00 a.m. July 11, 2003, Late Afternoon, July 12, 2003, and Before July 14, 2003), but that her status as a covert CIA agent was revealed merely as a result of harmless gossip from Armitage, who is not considered a major part of the neoconservative axis of power within the White House. [Washington Post, 9/1/2006]
Blaming Armitage and the State Department - The Wall Street Journal blames Armitage for allowing the Plame Wilson identity leak investigation to go on while he remained mute, allowing “political opportunism and internal score-settling” to drive the investigation when it never should have taken off. “The White House, in short, was not engaged in any campaign to ‘out’ Ms. Plame [Wilson],” the editorial states. Since the prosecution of Lewis Libby for perjury and obstruction during the investigation is not likely to be dropped, the editorial concludes, President Bush should end it by pardoning Libby. [Wall Street Journal, 8/30/2006] The New York Sun also chastizes Armitage for standing silent “while the president’s critics sullied the good names of Messrs. Cheney, Libby, and Rove.” [National Review, 7/19/2004; New York Sun, 8/30/2006] A similar position is advocated by neoconservative John Podhoretz, writing for the New York Post, who also says that the Armitage revelation should result in special counsel Patrick Fitzgerald dropping all charges against Libby. [New York Post, 8/29/2006] Neoconservative Frank Gaffney, writing for the online political publication TownHall, accuses both Armitage and former Secretary of State Colin Powell, as well as other senior State Department officials, of being “disloyalists” who “wage[d] war” against the Bush administration “from behind enemy lines”—from his position in the State Department, essentially functioning as a saboteur for unnamed liberal interests, and to win ground the State Department lost in conflicts with the White House. Gaffney goes further, accusing other State Department officials of intentionally sabotaging US nuclear negotiation efforts with North Korea (see September 19-20, 2005 and July 15, 2006). He accuses Armitage of “destructive and disloyal behavior” and “appeasement” towards North Korea and other US opponents. [Town Hall (.com), 9/5/2006] San Francisco Chronicle writer Debra Saunders calls the entire affair nothing more than “gossip,” and notes that an admission by White House deputy chief of staff Karl Rove that he confirmed Plame Wilson’s identity (see July 10, 2005 and October 14, 2005) is virtually meaningless. The only “abuse of power” that has come to light during the investigation, Saunders opines, is the investigation itself. [Minneapolis Star-Tribune, 9/6/2006]
Libby 'Exonerated' by Armitage Admission - The New Hampshire Union Leader calls the investigation a “non-issue” promulgated by “conspiracy nuts” now proven wrong by the Armitage admission. [New Hampshire Union Leader, 8/30/2006] Syndicated columnist Linda Chavez says the “exculpatory” Armitage revelation exonerates Libby, and calls his prosecution “malicious” and unwarranted. [Creators Syndicate, 8/30/2006]
Wilson, 'Leftists' to Blame - Slate’s Christopher Hitchens goes further, attacking the “Joseph Wilson fantasy” that Iraq had not attempted to buy uranium from Niger (see March 4-5, 2002, (March 6, 2002) and March 8, 2002), calling the idea that the White House deliberately attempted to smear Wilson’s character a “paranoid fantasy” (see June 2003, June 3, 2003, June 11, 2003, June 12, 2003, June 19 or 20, 2003, July 6, 2003, July 6-10, 2003, July 7, 2003 or Shortly After, 8:45 a.m. July 7, 2003, 9:22 a.m. July 7, 2003, July 7-8, 2003, July 11, 2003, (July 11, 2003), July 12, 2003, July 12, 2003, July 18, 2003, October 1, 2003, April 5, 2006, and April 9, 2006), and concluding that the entire Plame Wilson imbroglio was the result of a “venom[ous] interdepartmental rivalry” between Armitage’s State Department and the White House, blown entirely out of proportion by liberal critics of the Bush administration. [Slate, 8/29/2006] A National Review editorial blames the New York Times editorial board and “shrieking” “leftist adversaries” of the Bush administration for the investigation, and, like Chavez and others, calls for the immediate end of the Libby prosecution. [National Review, 8/30/2006] The Weekly Standard’s Fred Barnes compiles a “rogues list” of “the Plamegate Hall of Shame,” including Armitage, his former boss Colin Powell, Patrick Fitzgerald, the Justice Department, Joseph Wilson, and the media. “So instead of Cheney or Rove or Libby,” Barnes writes, “the perennial targets of media wrath, the Plamegate Hall of Shame consists of favorites of the Washington elite and the mainstream press.” And like the others, Barnes calls on Fitzgerald to immediately terminate his investigation as well as his prosecution of Libby. [Weekly Standard, 9/2/2006] And the Washington Times’s editor in chief Wesley Pruden rounds off the attacks, rather ghoulishly predicting that the next time Plame Wilson will be mentioned in the press is when “a nice obituary in the Washington and New York newspapers and a few lines of a telegraph dispatch on a page with the truss ads in Topeka” is printed. He calls Plame Wilson, who headed the CIA’s Joint Task Force on Iraq (see April 2001 and After), “the queen of the clipping scissors and pastepots at the CIA” (see September 29, 2003), and calls the leak investigation a “fraud.” [Washington Times, 9/5/2006]
Picked Up by Mainstream Media - Many in the mainstream media echo the new line of attack, with the Washington Post’s editorial board joining the other editorials and columnists in demanding that the Libby prosecution be immediately terminated. Echoing a Wall Street Journal guest editorial from almost a year before (see November 3, 2005), the Post editorial claims that because Plame Wilson’s husband, former ambassador Joseph Wilson, went public with his knowledge of the Bush administration’s false claims that Iraq had attempted to purchase uranium from Niger (see July 6, 2003), he is ultimately responsible for outing his wife. The Post writes: “Mr. Wilson chose to go public with an explosive charge, claiming—falsely, as it turned out—that he had debunked reports of Iraqi uranium-shopping in Niger and that his report had circulated to senior administration officials. He ought to have expected that both those officials and journalists such as Mr. Novak would ask why a retired ambassador would have been sent on such a mission and that the answer would point to his wife. He diverted responsibility from himself and his false charges by claiming that President Bush’s closest aides had engaged in an illegal conspiracy. It’s unfortunate that so many people took him seriously.” The allegation that Wilson had “falsely… debunked reports of Iraqi uranium-shopping in Niger” is itself false, as Wilson’s report further proved that no such deals ever took place (see March 4-5, 2002, (March 6, 2002) and March 8, 2002). [Washington Post, 9/1/2006] The New York Times’s conservative columnist, David Brooks, joins in the attacks, calling the exposure of Plame Wilson a “piffle” (see Before September 16, 2003, October 3, 2003, October 11, 2003, October 22-24, 2003, October 23-24, 2003, October 29, 2005, and February 13, 2006) blown out of proportion by a group of Congressional Democrats and the 2004 presidential campaign of John Kerry. Like the others, he blames Armitage for “keep[ing] quiet while your comrades are being put through the ringer [sic].” [New York Times, 8/31/2006] Days later, the Post’s David Broder writes that Karl Rove, one of the White House officials who outed Plame (see July 8, 2003 and 11:00 a.m. July 11, 2003), had been treated badly by reporters and pundits, and deserved a round of apologies. [Washington Post, 9/7/2006]
'Marvel of Wingnut Logic' - Author Jane Hamsher, writing for the progressive blog FireDogLake, hammers the Post editorial and its presumed author, op-ed editor Fred Hiatt, writing with some apparent outrage: “[T]o argue that somehow this [Armitage] leak—which played no part in the concerted administration effort to bully, intimidate, and punish Joe Wilson—should somehow excuse Scooter Libby and Karl Rove’s subsequent actions is a true marvel of wingnut logic. Incredibly it is somehow okay to rob the liquor store, shoot the owner, rape the cashier, and spatter the walls with blood because someone else was caught shoplifting there the week before. It is the Sistine Chapel of bad faith editorials.” [Jane Hamsher, 9/1/2006]
Comparisons to Soviet Propaganda - Plame Wilson herself is “furious” at reading the Post editorial and other, similar writings. In her 2007 book Fair Game, she will write, “I suddenly understood what it must have felt like to live in the Soviet Union and have only the state propaganda entity, Pravda, as the source of news about the world.” Plame Wilson calls the allegations that her husband is responsible for outing her “flatly untrue,” and shows the writers’ “ignorance about how our clandestine service functions.” She notes that the FBI had known of the Armitage leak since October 2003, and that since “the FBI didn’t shut down the investigation” this indicated “they had good reason to believe that Libby and Rove were lying to them.” [Wilson, 2007, pp. 257-260]

Entity Tags: Fred Hiatt, Washington Post, Wall Street Journal, Christopher Hitchens, Valerie Plame Wilson, Colin Powell, Frank Gaffney, Fred Barnes, Debra Saunders, David Brooks, David Broder, US Department of State, Wesley Pruden, New York Times, John Podhoretz, Richard Armitage, George W. Bush, Joseph C. Wilson, Karl C. Rove, Jane Hamsher, Linda Chavez, New York Sun, Lewis (“Scooter”) Libby, New Hampshire Union Leader, National Review

Timeline Tags: Niger Uranium and Plame Outing

The Washington Post’s editorial page, headed by Fred Hiatt, denounces Iran’s “race for a bomb,” writing: “[T]he danger is growing that the United States and its allies could face a choice between allowing Iran to acquire the capacity to build a nuclear weapon and going to war to prevent it. The only way to avoid facing that terrible decision is effective diplomacy—that is, a mix of sanctions and incentives that will induce [Mahmoud] Ahmadinejad’s superiors to suspend their race for a bomb.… Even if [Iran] provides satisfactory answers, its uranium enrichment—and thus its progress toward a bomb—will continue. That doesn’t trouble [the IAEA’s Mohamed] ElBaradei, who hasn’t hidden his view that the world should stop trying to prevent Iran from enriching uranium and should concentrate instead on blocking US military action… European diplomats say they are worried that escalating tensions between the United States and Iran, if fueled by more sanctions, could lead to war. What they don’t make clear is how the government Mr. Ahmadinejad represents will be induced to change its policy if it has nothing to fear from the West.” [Editor & Publisher, 12/4/2007]

Entity Tags: Fred Hiatt, Washington Post, Mohamed ElBaradei, Mahmoud Ahmadinejad

Timeline Tags: US confrontation with Iran

In the hours following the New York Times’s article about the Pentagon’s propaganda operation using retired military officers to promote the Iraq war and the Bush administration’s policies (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond), a number of press officials express their concerns over the operation and the media’s role in it. The report “raises a red flag,” says Cox Newspapers bureau chief Andy Alexander. The editorial page editors at the Times and the Washington Post, both of which have published op-eds by some of the same retired officers cited in the Times story, say the report raises concerns about such access. The Times’s editorial page editor, Andrew Rosenthal, says, “It makes you suspicious, absolutely.” Rosenthal’s bureau printed at least nine op-eds by some of the generals cited in the report. “When generals write for you now, you have to look at that. But you have to do that anyway. Anybody who participated in that program has to be scrutinized more closely.” Rosenthal’s counterpart at the Post, Fred Hiatt, whose pages have run at least one such op-ed, says, “Retired generals are entitled to speak out like anyone else, but I would have the same expectation of them to disclose anything that might be relevant.” He goes on to defend the Post op-ed, written by retired general Barry McCaffrey, saying that McCaffrey’s words demonstrate his independence from the propaganda operation. Rosenthal also defends his paper’s publication of the nine op-eds and also states that the writers clearly demonstrate their independence. Rosenthal refuses to divulge the names of eight of the nine op-ed authors. Neither the Times nor the Post ever disclosed the close ties their writers maintained with the Pentagon, nor did they disclose their ties to an array of military contractors. Rosenthal says that such connections are irrelevant because their op-eds were not necessarily about Iraq: “There is no instance in which a general who attended a briefing at the Pentagon repeated it on our Op-Ed pages.” He also says that none of the authors have any conflicts in their business relationships. The Times will probably continue to use retired officers for commentary, Rosenthal says. McClatchy News bureau chief John Walcott says that as long as the public knows who is writing a particular op-ed and what their connections are, publishing material from retired military officers is acceptable: “The reader is entitled to know where this or that commentator is coming from on an issue. It doesn’t necessarily disqualify them from commentating, it must be transparent.” [Editor & Publisher, 4/21/2008]

Entity Tags: US Department of Defense, Andy Alexander, Andrew Rosenthal, Barry McCaffrey, Bush administration (43), Cox Communications, Fred Hiatt, Washington Post, McClatchy News, New York Times, John Walcott

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike