!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: Jane Akre

Jane Akre was a participant or observer in the following events:

Jane Akre.Jane Akre. [Source: Injury Board (.com)]Investigative reporters Jane Akre and her husband Steve Wilson are hired by WTVT-TV, the Tampa, Florida, Fox News affiliate, to become part of its “Investigators” team. They soon begin filming a report on bovine growth hormone (BGH), a controversial substance manufactured by Monsanto. Their four-part report finds that BGH poses numerous health risks to milk consumers, including the threat of cancer, and that Florida supermarket chains routinely lie to their customers about not selling milk that contains BGH. Akre and Wilson will later recall that the local station is thrilled with the report. But after Monsanto complains to Fox News chief Roger Ailes about the report, the station’s general manager, David Boylan, tells Akre and Wilson to redo their film: to include statements from Monsanto that the filmmakers know to be false, and to make other revisions to the story that contradict the facts. According to Akre and Wilson, one Fox lawyer tells them that “it doesn’t matter if the facts are true,” what matters is the size of the lawsuit Monsanto might file against WTVT and Fox. Boylan tells the filmmakers that the position of Fox Television is: “We paid $3 billion for these television stations. We will decide what the news is. The news is what we tell you it is.” Akre and Wilson revise the story some 70 times, none of which passes muster with the station or with network officials. The couple is variously suspended without pay, suspended with pay, locked out of their workspace, and offered money to “just go away.” In late November 1997, when they threaten to inform the Federal Communications Commission (FCC) of the incident, WTVT fires them. They will file a lawsuit against WTVT and against Fox Television (see August 18, 2000). [Fairness and Accuracy in Reporting, 6/1998; BGH Bulletin, 2004; St. Louis Journalism Review, 12/1/2007] Wilson later says: “Every editor has the right to kill a story and any honest reporter will tell you that happens from time to time when a news organization’s self interest wins out over the public interest. But when media managers who are not journalists have so little regard for the public trust that they actually order reporters to broadcast false information and slant the truth to curry the favor or avoid the wrath of special interests as happened here, that is the day any responsible reporter has to stand up and say, ‘No way!’ That is what Jane and I are saying with this lawsuit.… We set out to tell Florida consumers the truth a giant chemical company and a powerful dairy lobby clearly doesn’t want them to know. That used to be something investigative reporters won awards for. As we’ve learned the hard way, it’s something you can be fired for these days whenever a news organization places more value on its bottom line than on delivering the news to its viewers honestly.” Akre will add: “We are parents ourselves. It is not right for the station to withhold this important health information and solely as a matter of conscience we will not aid and abet their effort to cover this up any longer. Every parent and every consumer have the right to know what they’re pouring on their children’s morning cereal.” [BGH Bulletin, 2004] Akre and Wilson will win the Goldman Environmental Prize for their original report in 2001. [Prize, 2001]

Entity Tags: Fox Broadcasting Company, Federal Communications Commission, David Boylan, Roger Ailes, Jane Akre, Monsanto, Steve Wilson, WTVT-TV, Fox News

Timeline Tags: US Health Care

A Florida jury unanimously finds in favor of Jane Akre, a plaintiff suing Fox Television for wrongful termination. Akre and her husband, Steve Wilson, had begun filming a news story for the Tampa, Florida, Fox affiliate on the harmful effects of BGH, or bovine growth hormone. Akre and Wilson were fired when they refused orders from Fox officials to add false information favorable to Monsanto, the manufacturers of BGH, to their story (see December 1996 - December 1997). (The jury rules that Wilson was not harmed by Fox’s actions.) The jury rules that Akre warrants protection under Florida’s whistleblower law, and awards her a $425,000 settlement. Instead of paying the judgment, Fox Television appeals the decision (see February 14, 2003). [St. Louis Journalism Review, 12/1/2007]

Entity Tags: Steve Wilson, Fox Broadcasting Company, Jane Akre

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike