The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/entity.jsp?entity=martha_maccallum_1


Profile: Martha MacCallum

Martha MacCallum was a participant or observer in the following events:

Martha MacCallum.Martha MacCallum. [Source: The Activity Pit]Fox News anchor Martha MacCallum, host of Fox’s “straight news” show The Live Desk, airs clips of Vice President Joseph Biden taken during a September 2008 campaign event to falsely imply that Biden is contradicting the Obama administration’s current stance on the economy. MacCallum tells viewers that “after weeks of economic doom and gloom, the Obama administration is now singing a slightly different tune. Take a look at what was said in recent interviews this weekend.” Fox then airs a clip of Biden telling an audience, “The fundamentals of the economy are strong.” The clip is not from an interview held over the weekend, but from a campaign event held seven months before. MacCallum does not inform her viewers of the timing of the clip, nor does she note that Biden was criticizing Republican presidential candidate John McCain’s economic views, which he characterized as unrealistically rosy. Instead, she goes on to claim that the administration has fundamentally, and dishonestly, shifted its views on the economy from a positive campaign outlook to a more “doom and gloom” viewpoint. In the September 2008 campaign rally, Biden told a Michigan audience: “I believe that’s why John McCain could say with a straight face, as recently as this morning—and this is a quote, ‘The fundamentals of the economy are strong.’ That’s what John says. He says that ‘we’ve made great progress economically’ in the Bush years.… I could walk from here to Lansing, and I wouldn’t run into a single person who thought our economy was doing well, unless I ran into John McCain.” Alongside the Biden clip, Fox also airs footage of Austan Goolsbee, a member of the White House Council of Economic Advisers. On March 15, Goolsbee told a Fox News Sunday audience that “the core strength of the economy is middle-class workers.” Fox airs that clip immediately after the Biden clip. What it does not air is Goolsbee’s statement just after the broadcast statement, in which he said, “Over the last eight years, before this president came into office, we saw an unbelievable squeeze on the middle class like nothing we have seen in decades.” MacCallum uses the clips to accuse the Obama administration of “singing… a bit of a different tune” now than during the campaign. (Media Matters 3/16/2009) The next day, MacCallum apologizes for asserting the seven-month-old clip was recent. She tells viewers that Fox News “inadvertently used a piece of video of Vice President Biden saying that, quote, the fundamentals of the economy are strong. This video was from the campaign trail, when the vice president was a candidate, and was actually quoting Senator John McCain. When we get something wrong, we admit it. We did so yesterday, and for that, we apologize” (see October 13, 2009). (Media Matters 3/17/2009)

The progressive media watchdog Web site Media Matters releases the results of an analysis it has performed on Fox News’s claims to be an objective news provider. According to Media Matters, Fox News’s news reporting (as opposed to its commentary) is permeated with conservative slant, spin, and outright falsehoods. The Media Matters analysis, which restricts itself to material broadcast in 2009, is prompted by White House claims that Fox News is not an objective source of news, but a purveyor of Republican- and conservative-sourced propaganda (see October 11, 2009). (Media Matters 10/13/2009)
Anchors Echoed False Health Care Claims - In February, Fox News anchors Bill Hemmer and Megyn Kelly echoed a false claim made by health care lobbyist Betsy McCaughey that a legislative provision in a Senate spending bill would empower the government to “dictate treatments” doctors can provide for patients (see February 9-10, 2009).
Anchor Echoed Republican Press Release So Closely that Typo Is Repeated - Also in February, Fox News anchor Jon Scott repeated the claims of a Senate Republican Communications Center press release so closely that the on-air graphics repeated a typographical error from the original document (see February 10, 2009). Scott did not acknowledge the source of the research, even after apologizing for the typo.
News Show Passed Off Seven-Month-Old Video Clip as New to Claim White House Hypocrisy - On March 15, Fox News anchor Martha MacCallum used video clips of Vice President Joseph Biden to falsely assert that the administration’s economic message had drastically changed since the election, from negative characterizations to positive assertions. MacCallum did not tell the audience that the clip of Biden was a seven-month-old clip from the presidential campaign, and that the words Biden was speaking were his characterization of Republican candidate John McCain’s perceptions (see March 16-17, 2009).
Anchor Promoted, Praised 'Tea Parties' - Several times in March and April, Hemmer, the host of Fox News’s flagship morning news broadcast America’s Newsroom, hosted segments promoting and praising the upcoming April 15 “tea party” protests (see March 23-24, 2009, April 6-7, 2009, and April 13-15, 2009).
Labeled GOP Op-Ed Claims as 'Facts' - On April 1, Scott repeated claims made by a Republican congressman in an editorial about the GOP’s “alternative budget” almost verbatim, but labelled them “facts” (see April 1, 2009).
Fox Repeated Discredited GOP Claims about Price of 'Cap-and-Trade' Proposal - On April 1 and 2, anchors Eric Shawn and Alisyn Camerota repeated a disproven claim that the Obama administration’s “cap-and-trade” emissions control proposal would cost American households over $3,000 per year. They did not report that the claim had been disproven (see April 1-6, 2009).
Obama Budget '4X Bigger' Than Bush Budgets - On April 3, Hemmer’s America’s Newsroom displayed an on-air “chyron” that falsely claimed President Obama’s 2010 budget proposal was four times larger than the largest budget submitted by former President Bush (see April 3, 2009).
News Anchors Promoted 'Tea Parties' - On April 15, Fox anchors joined opinion commentators in touting the day’s “tea party” protests (see April 15, 2009). The next day, Fox News anchor Megyn Kelly admitted that the network gave the protests “PR” coverage (see April 16, 2009).
Correspondent Used GOP Research to Criticize Democratic Spending - On April 23, Hemmer used research by Republican House Minority Whip Eric Cantor (R-VA) to “expose” several “wasteful” projects funded by the Democrats’ economic stimulus act, without revealing the source of the research to his audience (see April 23, 2009).
Correspondent Claimed Legislation Would Curb Religious Expression - On April 29, Fox News correspondent Molly Henneberg repeated disproven claims that a pending hate crimes bill would interfere with Americans’ right to religious expression (see April 29, 2009).
News Anchor Accused Democrats of Defending Pedophiles - On May 6, Hemmer falsely accused Congressional Democrats of voting to extend “hate crimes” protection to pedophiles (see May 5-6, 2009).
News Anchor Accused Supreme Court Nominee of 'Reverse Racism' - On May 26, Kelly misrepresented a remark by Supreme Court nominee Sonia Sotomayor to accuse her of “reverse racism” (see May 26, 2009).
Misleading Editing to Bolster Obama 'Apology Tour' Claim - On June 2, Fox anchors Scott and Jane Skinner aired selectively edited clips of a speech by Obama in France to falsely claim that the president had nothing but criticism for the US while in Europe. They then asked if Obama intended to embark on a second “apology tour” (see June 2, 2009). On July 30, The Live Desk guest host Gregg Jarrett told viewers that a recent decision by the Obama Justice Department may have meant that it was permissible for blacks to intimidate whites at the voting booth, but not the other way around (see July 30, 2009).
News Anchor Reported False Allegation of Criminal Activity by Obama Official - On October 1, Hemmer reported that Education Department official Kevin Jennings covered up the crime of statutory rape. The allegation had been disproven five years before (see September 28 - October 1, 2009). (Media Matters 10/13/2009)

Portion of promotional poster for the HBO documentary ‘By the People.’Portion of promotional poster for the HBO documentary ‘By the People.’ [Source: Wikimedia]Fox News falsely reports that President Obama watched, by himself, an HBO documentary about his 2008 presidential campaign instead of watching the election returns from races in Virginia and New Jersey during the evening of November 4. Fox News anchor Martha MacCallum tells viewers, “[Press secretary] Robert Gibbs said, well, he was actually watching, you know, the HBO special about his year-long campaign and how it all went.” MacCallum goes on to note: “[W]e know that Michelle [Obama] and the girls [the Obama’s two daughters] went to [a] concert last night.… So he’s all alone in that big house, right? Nothing to do but sit back and watch—reminisce about the long campaign and watch HBO and the special.” (Drennen 11/4/2009; Boehlert 11/5/2009) ABC News’s Jake Tapper writes on his Twitter account: “Gibbs did NOT say that POTUS [President Obama] watched the HBO film last night. I think someone must have misunderstood.” (Tencer 11/4/2009) Gibbs previously told reporters that Obama had already seen the documentary. (Bellantoni 11/1/2009) The same day as the Fox News report, conservative commentator Rush Limbaugh repeats the claim, telling his listeners: “I would be embarrassed if somebody put together a documentary about me the way this has been put together. I mean it is God-like.… If a documentary could get anal poisoning, this one could. I mean, it’s just kiss butt, kiss butt, kiss butt, and here he’s watching it.” (Tencer 11/4/2009; Media Matters 11/4/2009) That evening, Fox News White House correspondent Major Garrett says the report is erroneous and apologizes for what he calls his “mistake,” blaming himself for “mishear[ing]” Gibbs during the daily press gaggle. However, on November 8, panelists on Fox News Watch make the original false claim. Host Jon Scott tells viewers that instead of watching the election returns, Obama was “watching the HBO documentary.… Now, maybe that’s the one thing that could pull him away from—from election returns.” Other panelists react with what progressive media watchdog Web site Media Matters calls “hysterical laughter.” One panelist, S. E. Cupp, says during the outbreak: “I’m sorry. I can’t even—I can’t even contain myself.” (Media Matters 11/9/2009)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike