!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: National Taxpayers Union (NTU)

National Taxpayers Union (NTU) was a participant or observer in the following events:

Political scientist Timothy Groseclose of UCLA and economist Jeffrey Milyo of the University of Missouri-Columbia release a study entitled “A Measure of Media Bias” that purports to document the “liberal bias” of the mainstream media. Unfortunately for Groseclose and Milyo’s conclusions, their measure of “bias” is found severely wanting, and they fail to mention the substantial body of scholarly work that challenges their theories. The study contains observations of 20 mainstream news outlets, including national newspapers, news magazines, and network and cable television news channels. [Groseclose and Milyo, 12/2004; MSNBC, 12/19/2005; Media Matters, 12/21/2005]
Previous Positions at Conservative Institutions - Groseclose and Milyo have previously received significant funding for their research from three prominent conservative think tanks: the American Enterprise Institute for Public Policy Research (AEI), the Heritage Foundation, and the Hoover Institution on War, Revolution, and Peace. Groseclose has served as a fellow of the Hoover Institution, while Milyo received a $40,500 grant from AEI. Both were named as fellows by the Heritage Foundation. The two authored an article for the conservative American Spectator in 1996.
Flawed Study - Groseclose and Milyo, according to their study, “measure media bias by estimating ideological scores for several major media outlets” based on the frequency with which various think tanks and advocacy organizations were cited approvingly by the media and by members of Congress over a 10-year period. In order to assess media “bias,” the authors assembled the ideological scores given to members of Congress by the liberal group Americans for Democratic Action; examined the floor speeches of selected members to catalog which think tanks and policy organizations were cited by those members; used those citations as the basis for an ideological score assigned to each think tank (organizations cited by liberal members were scored as more liberal, whereas organizations cited by conservative members were scored as more conservative); then performed a content analysis of newspapers and TV programs to catalog which think tanks and policy organizations were quoted. If a news organization quoted a think tank mentioned by conservative members of Congress, then it was said to have a conservative “bias.” The authors write: “As a simplified example, imagine that there were only two think tanks, and suppose that the New York Times cited the first think tank twice as often as the second. Our method asks: What is the estimated ADA score of a member of Congress who exhibits the same frequency (2:1) in his or her speeches? This is the score that our method would assign the New York Times.” The progressive media watchdog organization Media Matters will call the methodology “bizarre,” and will write: “If a member of Congress cites a think tank approvingly, and if that think tank is also cited by a news organization, then the news organization has a ‘bias’ making it an ideological mirror of the member of Congress who cited the think tank. This, as Groseclose and Milyo define it, is what constitutes ‘media bias.’” [Groseclose and Milyo, 12/2004; Media Matters, 12/21/2005] In December 2005, the parent company of the Wall Street Journal, Dow Jones and Co., will question the study’s validity, noting: “[I]ts measure of media bias consists entirely of counting the number of mentions of, or quotes from, various think tanks that the researchers determine to be ‘liberal’ or ‘conservative.‘… And if a think tank is explicitly labeled ‘liberal” or “conservative’ within a story to provide context to readers, that example doesn’t count at all. The researchers simply threw out such mentions.” [Poynter Online, 12/21/2005]
Classifying Organizations - Groseclose and Milyo assign “scores” to a variety of partisan and nonpartisan advocacy groups and think tanks. Some of these scores are problematic:
bullet The National Rifle Association (NRA), widely characterized as a strongly conservative organization, scores a 49.5 on a 100-point scale, classifying it as barely conservative;
bullet The RAND Corporation, a nonprofit research organization closely affiliated with the Defense Department, scores a 60.4, classifying it as strongly liberal;
bullet The Council on Foreign Relations, a nonpartisan political organization featuring both Republicans and Democrats on its board and headed by a former Bush administration official, scores a 60.2, classifying it as solidly liberal;
bullet The American Civil Liberties Union (ACLU), an organization consistently reviled by conservative pundits, scores a 49.8, classifying it as slightly conservative;
bullet The Center for Responsive Politics, a nonpartisan group that tracks political contributions, scores a 66.9, classifying it as highly liberal;
bullet The Center for Strategic and Budgetary Assessments, a defense policy think tank chaired by former Democratic House member Dave McCurdy, scores a 33.9, classifying it as more conservative than AEI and the hard-right National Taxpayers Union.
Lack of 'Balance' Indicates Bias in Study - According to Media Matters, Groseclose and Milyo classify news stories as exhibiting a partisan bias if they fail to balance a “liberal” group’s quote with a “conservative” group’s quote, regardless of the nature of the reporting. For example, the authors cite the National Association for the Advancement of Colored People (NAACP), which they classify as staunchly liberal, as one of the organizations most often quoted without “balancing” quotes from conservative groups. Media Matters will write, “[B]ecause there are no pro-racism groups of any legitimacy (or on Groseclose and Milyo’s list), such stories will be coded as having a ‘liberal bias.’” In contrast, stories featured in the study that quote a spokesperson from the NRA are often “balanced” by quotes from a “liberal” organization, Handgun Control, Inc., though, as Media Matters will note, that organization renamed itself the Brady Campaign to Prevent Gun Violence in 2001, and Groseclose and Milyo do not include that name in their statistics, “therefore, it is impossible to determine from reading the study if Groseclose and Milyo’s score reflects post-2001 citations by legislators and the media of the group under its new name.” Moreover, because the study only assigns partisan weight to quotes from advocacy groups or think tanks, if a story cites a member of Congress as taking a position and contrasts that position with a quote from a think tank, that story, according to the authors, is “biased” in favor of the think tank’s position. Media Matters calls this practice “miscategorization.”
Assuming Reporter, News Outlet Bias - One of the most questionable practices in the study is the assumption that if a reporter quotes a source, that reporter—or his or her news outlet—must believe the opinions expressed by that source. Media Matters will write that “most, if not all, reporters across the ideological spectrum would find [that assumption] utterly ridiculous.” [Groseclose and Milyo, 12/2004; Media Matters, 12/21/2005] The Dow Jones statement will find, “By this logic, a mention of al-Qaeda in a story suggests the newspaper endorses its views, which is obviously not the case.” [Poynter Online, 12/21/2005] The authors say that only two mainstream news outlets, Fox News and the Washington Times, slant rightward. The study finds that Fox News’s coverage is quite moderate; in a 2005 interview on MSNBC, Milyo will say that Fox’s news coverage can be equated with the moderate Republicanism of Senator Olympia Snowe (R-ME), considered the most “liberal”-leaning Republican in Congress. [MSNBC, 12/19/2005]
Bias Findings at Odds with History - The study makes some odd conclusions about liberal bias: for example, the Wall Street Journal, whose op-ed page has long avowed itself as a champion of conservative thought, is characterized by the study as having more “liberal bias” than any news outlet surveyed. The authors claim that they studied only news reporting and not editorial writings, but as Media Matters will note, “the Journal is respected on both the right and the left, and it would be shocking to hear even the most rabid right-winger assert that the Journal is America’s most liberal news outlet.” [Groseclose and Milyo, 12/2004; Media Matters, 12/21/2005]
Methodology Flawed - In December 2005, a spokesman for Dow Jones will call the study “logically suspect and simply baffling.” The statement will note that Groseclose and Milyo only studied four months of Journal reporting, from 2002, while they studied 12 years of CBS News reporting, 11 years of National Public Radio reporting, eight years of reporting from US News and World Report, and two years of reporting from Time Magazine. The Washington Post and Washington Times were also only studied for brief periods. “Yet the researchers provide those findings the same weight as all the others, without bothering to explain that in any meaningful way to the study’s readers,” the statement will note. It will conclude, “Suffice it to say that ‘research’ of this variety would be unlikely to warrant a mention at all in any Wall Street Journal story” (see December 21, 2005).
Failure to Mention Other Studies - The authors fail to mention a large number of previous studies of “media bias.” They do, however, cite three studies that, according to Media Matters, are as “questionable” as this particular study. One assumed that since conservatives say in surveys that the media is biased, then that bias unquestionably exists. The second assumed that news magazines that sold more subscriptions in geographic areas weighted towards Democratic voters were biased in favor of Democrats. The third is an AEI study whose statistics and methodologies were found to be deeply flawed. Groseclose and Milyo ignore one of the most rigorous and exhaustive studies in recent years, a 2000 analysis by the International Communication Association, which found that newspapers and news magazines exhibited little measurable bias, and television network news broadcasts exhibited measurable but relatively insubstantial bias. That study included 59 other studies, all of which go unmentioned in the Groseclose-Milyo study.
Conservative Bibliography - Media Matters will write that the authors seem almost unaware that other studies of media bias exist. The study’s bibliography is heavily freighted with citations from conservative media critics such as Brent Bozell (founder of the Media Research Center) and Reed Irvine (the late founder of Accuracy in Media). The bibliography also cites an article from the hard-right Internet publication WorldNetDaily. It does not cite any entries from dozens of well-known scholarly journals of communication and media studies, most of which have examined the topic of media bias in their pages. [Groseclose and Milyo, 12/2004; Media Matters, 12/21/2005]

The press releases a confidential, “sensitive” memo from the American Petroleum Institute (API) detailing a plan to create “Astroturf” rallies at which industry employees posing as ordinary citizens will urge Congress to fight climate change legislation. The memo was obtained by the environmental group Greenpeace and sent to several reporters. It urges oil companies to recruit their employees for events that will “put a human face on the impacts of unsound energy policy,” and will urge senators to “avoid the mistakes embodied in the House climate bill.” The campaign is funded by a coalition of corporate and conservative groups called the “Energy Citizens” alliance, which includes the anti-health care reform group 60 Plus, the industry “grassroots” organization FreedomWorks (see April 14, 2009), Grover Norquist’s Americans For Tax Reform, the American Conservative Union, and the National Taxpayers Union. API president Jack Gerard, who signed the memo, asks recipients to give API “the name of one central coordinator for your company’s involvement in the rallies.” And it warns, “Please treat this information as sensitive… we don’t want critics to know our game plan.” At least two major oil corporations, BP and Shell, are members of API and also belong to the US Climate Action Partnership, which supports the House legislation sponsored by Henry Waxman (D-CA) and Edward Markey (D-MA). API has spent over $3 million lobbying against that bill this year. API spokesman Bill Bush says his organization is not trying to deceive anyone. “I don’t think anyone’s hiding the ball about this,” he says. “I don’t think anyone’s trying to suggest that this doesn’t have anything to do with the oil and gas industry.” Greenpeace has asked API to reveal the member companies funding the Astroturf efforts. Shell Oil Company later informs reporters that it will not take part in the rallies. In a statement, the corporation says, “Shell’s position is not aligned with the consensus opinion of the API on Waxman-Markey, therefore Shell will not participate in the rallies.” [Gerard, 8/2009; TPM Muckraker, 8/14/2009]

Entity Tags: British Petroleum, American Conservative Union, 60 Plus Association, American Petroleum Institute, Bill Bush, Greenpeace, National Taxpayers Union, Energy Citizens, FreedomWorks, Royal Dutch/Shell, Americans for Tax Reform, Jack N. Gerard

Timeline Tags: Global Warming, Domestic Propaganda

One of many signs held by protesters at the 9/12 rally in Washington.One of many signs held by protesters at the 9/12 rally in Washington. [Source: Daily Kos]An organization called the “9/12 Project” (see March 13, 2009 and After), sponsored by Fox News talk show host Glenn Beck, holds a protest rally on the Capitol Mall in Washington. Other sponsors include lobbying firm FreedomWorks (see February 16-17, 2009, February 19, 2009 and After, February 27, 2009, March 2, 2009, March 13, 2009 and After, April 14, 2009, and April 15, 2009), ResistNet (see August 10, 2009) and Tea Party Patriots (see July 17, 2009 and Late July, 2009). Many protesters credit Beck for inspiring them to come to the protest, though Beck himself does not attend. [Talking Points Memo, 9/12/2009; Washington Post, 9/12/2009] Many of the signs praise Beck and Fox News, while others celebrate former Alaska Governor Sarah Palin (R-AK), Representative Ron Paul (R-TX), and other conservative figures. Still others further the claim that health care reform will “kill Grandma” (see August 12, 2009) and “kill babies.” One sign, referring to House Speaker Nancy Pelosi (D-CA), reads, “I need my health care… Pelosi makes me sick!” Many signs depict President Obama as a Communist or socialist; one claims, “I work hard so Obama voters don’t have to!” and another refers to “Comrade Obama.” One sign, declaring “Yes! We are a Christian nation!” is signed by one of the rally speakers, Senator Jim DeMint (R-SC). [John Lewandowski, 9/12/2009]
Inflating the Numbers - Reports by local police and fire officials estimate the crowd at between 60,000 and 70,000, which columnist Josh Marshall calls “smallish by big DC protest/event standards but definitely respectable.” The Washington Post reports, “Tens of thousands protest Obama initiatives and government spending.” However, estimates by conservative radio hosts, bloggers, and media commentators put the numbers far higher, at up to two million. (TPMDC’s Brian Beutler notes that expectations were inflated the day before by a Democratic House staffer, who sent out an e-mail predicting a turnout “ranging from hundreds of thousands to two million people.” Beutler writes: “For reference, two million is just a hair under four times the total population of Washington, DC, and approximately the number of people who showed up to the history-making inauguration of President Barack Obama. Sound like a bit of an exaggeration? It probably is.” He also notes, “A source at a major liberal organization in Washington says, ‘one of the things we decided to do was try to raise expectations for turnout.’” When the initial figures are published in the media, protest organizers and various participants begin claiming that the actual turnout was somewhere between one and two million, but the numbers are being suppressed by pro-Obama media outlets. [TPMDC, 9/11/2009; Talking Points Memo, 9/12/2009] One conservative blogger writes: “‘Media’ estimates range from 60,000 to 500,000 to around two million (yes, 2,000,000). Those estimates, the language employed, and the visuals chosen for use in reporting the rally and representing the people gathered, vary greatly based solely on bias.” [St. Petersburg Times, 9/14/2009] Conservative blogger Michelle Malkin initially reports third-hand claims that ABC News is reporting turnouts between 1.2 and two million, then updates her report to note ABC denies making any such claim. She quotes another conservative blogger who writes, “However big it was, it was bigger than expected.” By day’s end, Malkin notes an ABC report that the wildly inflated crowd estimate came from FreedomWorks: “Matt Kibbe, president of FreedomWorks, the group that organized the event, said on stage at the rally Saturday that ABC News was reporting that one million to 1.5 million people were in attendance. At no time did ABC News, or its affiliates, report a number anywhere near as large. ABCNews.com reported an approximate figure of 60,000 to 70,000 protesters, attributed to the Washington, DC, fire department. In its reports, ABC News Radio described the crowd as ‘tens of thousands.’ Brendan Steinhauser, spokesman for FreedomWorks, said he did not know why Kibbe cited ABC News as a source.” Malkin then writes, “The Left, of course, has seized on the error to discredit the undeniably massive turnout today.” [Michelle Malkin, 9/12/2009; ABC News, 9/13/2009] The next day, unidentified people circulate a photo from 1997 to ‘prove’ that the rally actually attracted over a million protesters (see September 13-14, 2009). Two days after the event, London’s Daily Mail reports “up to two million” at the rally. [London Daily Mail, 9/14/2009]
Fears of Socialism - The Post reports that many protesters wave signs and tell reporters about their fears of a “socialist America” under Obama, and warn that the Democrats’ attempts to reform US health care are undermining the Constitution. One protester bellows into a bullhorn: “You want socialism? Go to Russia!” “Hell hath no fury like a taxpayer ignored,” Andrew Moylan, head of government affairs for the National Taxpayers Union, tells the crowd, which responds with lusty cheers. One speaker, Representative Tom Price (R-GA), tells the crowd: “You will not spend the money of our children and our grandchildren to feed an overstuffed government. Our history is decorated by those who endured the burden of defending freedom. Now a new generation of patriots has emerged. You are those patriots.” Many of the signs support Representative Joe Wilson (R-SC), who days before accused Obama of lying during the president’s appearance before Congress (see September 9, 2009). [Washington Post, 9/12/2009]
Exhortations to Violence? - Some of the signs and slogans chanted by the protesters strike observers as perhaps calling for violence against elected officials or citizens who disagree with the protesters’ views, or are racist and/or personally slanderous. One sign depicts an assault rifle and the words, “We came unarmed from Montana and Utah… this time!” Another reads, “The tree of liberty must be refreshed from time to time… Pennsylvanians are armed and ready!” Another, referencing proposed “triggers” that would launch a government program to provide health insurance, depicts a rifle with the caption, “I got your ‘trigger’ right here… it’s called the Second Amendment!” A number of protesters hold professionally printed signs referencing the recent death of Senator Edward Kennedy (D-MA), reading, “Bury ObamaCare with Kennedy.” Another, referencing the Cleveland Zoo and the discredited “birther” theory, asks: “What’s the difference between Cleveland and the White House? One has an African lion and another a lyin’ African!” A related sign calls Obama the “president of Kenya.” Another, purporting to speak in “ghetto slang,” asks, “Where my white privilege males at?” A protester waves a sign reading, “Fascist are [sic] now in control they [sic] are like a cancer slowly killing America WAKE UP.” The now-familiar signs of Obama with a Hitler mustache, and of “socialist” Obama made up like the Joker from Batman comics and movies, are also in evidence. One speaker calls Obama the “parasite-in-chief.” [Washington Post, 9/12/2009; London Daily Mail, 9/14/2009]
Reaction from Democrats - The reaction from Congressional Democrats is tepid. Doug Thornell, an adviser to Representative Chris Van Hollen (D-MD), tells reporters, “There is a lot of intensity on the far right to defeat the president’s agenda, but I am not sure that holding up signs that say we have to bury health reform with Senator Kennedy will go over well with moderates and independent voters.” [Washington Post, 9/12/2009]

Entity Tags: Michelle Malkin, Matt Kibbe, Nancy Pelosi, Joshua Micah Marshall, Tom Price, Sarah Palin, Ron Paul, Washington Post, Tea Party Patriots, Joe Wilson, National Taxpayers Union, Jim DeMint, ResistNet, FreedomWorks, 9/12 Project, ABC News, Barack Obama, Andrew Moylan, Brian Beutler, Brendan Steinhauser, Fox News, Glenn Beck, Doug Thornell

Timeline Tags: US Health Care, Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike