!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: NewsMax

Related Entities:

NewsMax was a participant or observer in the following events:

The Bush White House alleges that officials and aides from the outgoing Clinton administration vandalized the White House in the last days before Bush officials took over. Conservative news site NewsMax reports that the “slovenly misfits” of the Clinton administration “left the [White House] in a shambles” in the transition between the outgoing Clinton administration and the incoming Bush administration. Clinton aides engaged in “deliberate vandalism,” the report says, and cites a General Services Administration (GSA) official estimating that it may cost up to $250,000 to repair the damage. NewsMax quotes a report by another conservative publication, the American Spectator, which itself quotes “an inspector… called in to assess the vandalism as saying that several executive desks were damaged to the point that they must be replaced, and several more offices must be repainted because of graffiti.” [Guardian, 1/26/2001; NewsMax, 1/26/2001] Conservative Internet gossip writer Matt Drudge reports that “White House offices [were] left ‘trashed’” and so-called “[p]orn bombs [and] lewd messages” were left behind. No explanation of what Drudge meant by the “porn bomb” allegation is ever given. [Chicago Sun-Times, 1/27/2001] The allegations of vandalism and theft will prove to be almost entirely false (see February 8, 2001, February 14, 2001, and May 18, 2001).
Gore's Staffers Charged with Worst of Vandalism - British newspaper The Guardian repeats earlier claims that the worst of the damage was found in offices once occupied by staffers for former Vice President Al Gore, and that Gore’s wife, Tipper, has phoned Lynne Cheney, the wife of Vice President Dick Cheney, to apologize for the damage. The story is false (see January 24, 2001). [Guardian, 1/26/2001]
Reports: Cut Phone Lines, Extensive Damage, Pornographic Photos - Both the Washington Post and The Guardian report allegations that computer and telephone lines were “sliced,” voice-mail messages were changed to “obscene remarks and lewd greetings,” desks were overturned, and trash strewn throughout the premises. The reports add that filing cabinets were glued shut with Superglue, pornographic photographs displayed in printers, and “filthy graffiti scrawled on at least one hallway wall.” The Spectator’s inspector adds that “[e]ntire computer keyboards will have to be replaced because the damage to them is more extensive than simply missing keys,” referring to allegations that some White House keyboards had the “W” keys pried off. The Spectator also reports tales of former Clinton staffers reportedly “laughing and giggling about the mess their former colleagues left behind.” A Bush White House official calls the White House “a pigsty” in the aftermath of the transition. “The Gore and Clinton people didn’t ‘clean out’ the place because there was nothing clean about what they did before they left.” The GSA will pursue the former Clinton officials for reimbursement and expenses. The Spectator reports that “investigators” conclude the damage was “the result of a carefully organized campaign of vandalism unlike anything ever seen in the aftermath of a presidential transition.” [NewsMax, 1/26/2001; Guardian, 1/26/2001; Washington Post, 1/26/2001] The New York Daily News reports, “The destruction was so vast that a telecommunications staffer with more than a quarter-century of service was seen sobbing near his office one night last week.” [New York Daily News, 1/27/2001] CNN’s Paula Zahn observes: “All right, but this is the White House, for God’s sakes. We’re not talking about people living in a fraternity.” [Fairness and Accuracy in Reporting, 5/21/2001] Fox News is particularly vehement in its coverage. “They trash[ed] the place,” says Fox commentator Sean Hannity. ”$200,000 in furniture [was] taken out.” Fellow Fox commentator Oliver North (see May-June, 1989) adds: “We should expect from white trash what they did at the White House.… I recommend that what the Bush White House do is peel the wallpaper off that they defaced with their graffiti and ship it off to the Clinton Library so people can see it.” Fox host Bill O’Reilly says, “I mean, the price tag right now is about $200,000, so that’s a felony right there.” And O’Reilly guest Tom Schatz says, referring to the famous film about fraternity life, “They turned it into Animal House.” [Knight Ridder, 2/8/2001; Fairness and Accuracy in Reporting, 5/21/2001]
Air Force One 'Stripped Bare,' Reports Claim - The Guardian also reports that during former President Clinton’s last trip in Air Force One, the presidential jet was subjected to what it calls “an orgy of pilfering” (see January 25-27, 2001). It was “stripped bare” by aides, who reportedly took china, silverware, salt and pepper shakers, and other items, most bearing the presidential seal. [Guardian, 1/26/2001] On Fox, Hannity charges, “They strip[ped] Air Force One of the china and everything else that wasn’t bolted down.” [Knight Ridder, 2/8/2001]
Clinton Officials Admit to 'Pranks,' Bush Officials Allege Attempts at Theft - Clinton and Gore officials deny the reports of vandalism, but admit to carrying out pranks such as removing the “W” keys and affixing satirical signs to office doors that read, “Office of Strategery,” “Office of Subliminable Messages,” and “Division of Uniting.” A former Clinton official says, “It’s childish, but it’s also funny.” However, a senior Bush official accuses Clinton staffers of attempting to steal White House paintings and official seals from doors, and attempting to have those items shipped to themselves; Bush officials have ordered that all packages leaving the White House be X-rayed. [Washington Post, 1/26/2001]
Bush Aide Documenting Damages - A Bush White House aide has been delegated to document the vandalism, videos are being taken of the damages, and White House officials are being interviewed. White House press secretary Ari Fleischer has confirmed that the administration is reviewing reports of the alleged vandalism. [NewsMax, 1/26/2001] Bush himself downplays the reports, saying: “There might have been a prank or two, maybe somebody put a cartoon on the wall, but that’s okay. It’s time now to move forward.” [New York Daily News, 1/27/2001]

Entity Tags: Mary Elizabeth (“Tipper”) Gore, Sean Hannity, Matt Drudge, New York Daily News, Paula Zahn, Oliver North, Lynne Cheney, NewsMax, The Guardian, Fox News, General Services Administration, Albert Arnold (“Al”) Gore, Jr., American Spectator, George W. Bush, Ari Fleischer, Bush administration (43), Bill O’Reilly, Tom Schatz, Clinton administration, Washington Post

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Author and former civil litigator Glenn Greenwald writes that he is angered, but not particularly shocked, at the US mainstream media’s failure to provide in-depth, extensive coverage of the recently released 2003 torture memo (see March 14, 2003 and April 1, 2008) and another memo asserting that the Bush administration had declared the Fourth Amendment null and void in reference to “domestic military operations” inside the US (see April 2, 2008). Greenwald also notes the lack of coverage of a recent puzzling comment by Attorney General Michael Mukasey about 9/11 (see March 27, 2008). Instead, Greenwald notes, stories about the Democratic presidential campaign (including criticism over Barack Obama’s relationship with his former pastor, Jeremiah Wright, and Obama’s recent bowling scores) have dominated press coverage. According to a recent NEXIS search, these various topics have been mentioned in the media in the last thirty days:
bullet “Yoo and torture” (referring to John Yoo, the author of the two memos mentioned above)—102.
bullet “Mukasey and 9/11”—73.
bullet “Yoo and Fourth Amendment”—16.
bullet “Obama and bowling”—1,043.
bullet “Obama and Wright”—More than 3,000 (too many to be counted).
bullet “Obama and patriotism”—1,607.
bullet “Clinton and Lewinsky”—1,079. [Salon, 4/5/2008]
(For the record, on March 30, Obama went bowling in Pennsylvania during a campaign stop, in the company of Senator Bob Casey (D-PA). Newsmax is among the many media outlets that provided play-by-play coverage of Obama’s abysmal performance on the lanes—he scored a 37. The site reported that Obama lost “beautifully” and was “way out of his league.”) [NewsMax, 3/31/2008]
Media Attacks Obama's 'Elitism' - The Washington Post’s Howard Kurtz gives over much of his column to a discussion of Obama’s eating and bowling habits, making the argument, according to Greenwald, that Obama is “not a regular guy but an arrogant elitist.” Kurtz defends his argument by compiling a raft of “similar chatter about this from Karl Rove” and others. Bloomberg’s Margaret Carlson spent a week’s worth of columns calling Obama’s bowling his biggest mistake, a “real doozy.” MSNBC reported that Obama went bowling “with disastrous consequences.” Greenwald notes that the media “as always,” takes “their personality-based fixations from the right, who have been promoting the Obama is an arrogant, exotic, elitist freak narrative for some time.” In this vein, Time’s Joe Klein wrote of what he called Obama’s “patriotism problem,” saying that “this is a chronic disease among Democrats, who tend to talk more about what’s wrong with America than what’s right.” Greenwald notes, “He trotted it all out—the bowling, the lapel pin, Obama’s angry, America-hating wife, ‘his Islamic-sounding name.’” Greenwald calls the media fixation on Obama’s bowling and his apparent failure to be a “regular guy” another instance of their “self-referential narcissism—whatever they sputter about is what ‘the people’ care about, and therefore they must keep harping on it, because their chatter is proof of its importance. They don’t need Drudge to rule their world any longer because they are Matt Drudge now.” [Salon, 4/5/2008]

Entity Tags: Michael Mukasey, Matt Drudge, Richard (“Dick”) Cheney, MSNBC, Joe Klein, Barack Obama, Bob Casey, Jr, Bush administration (43), George W. Bush, Glenn Greenwald, Margaret Carlson, Jeremiah A. Wright Jr, Howard Kurtz, NewsMax

Timeline Tags: Torture of US Captives, Domestic Propaganda, 2008 Elections

Cover of ‘The Obama Nation’Cover of ‘The Obama Nation’ [Source: Threshold / FactCheck (.org)]Dr. Jerome Corsi, a conservative author and blogger who was deeply involved in the 2004 Swift Boat Veterans for Truth campaign to besmirch presidential candidate John Kerry (D-MA), publishes a book, The Obama Nation: Leftist Politics and the Cult of Personality. The title is a play on the word ‘abomination.’ In his book, Corsi, who writes for the conservative Web site WorldNetDaily and blogs at the extremist Free Republic, attacks Democratic presidential candidate Barack Obama in a fashion similar to that used against Kerry—combining fact, hyperbole, speculation, and outright falsehoods in an attempt to demean and disparage Obama’s character and professional career. The publisher, Threshold (a division of Simon and Schuster devoted to publishing conservative political works), calls the book “[s]crupolously sourced” and “[m]eticulously researched and documented…” Among other allegations, Corsi accuses Obama of growing up under the influence of Communist, socialist, and radical Islamic mentors; of deep and secretive affiliations with ‘60s radicals William Ayers and Bernadette Dohrn; of espousing what he calls “black liberation theology” through his former pastor, Reverend Jeremiah Wright; connections to socialists and radical Islamists in Kenya, his father’s home country; deep and criminal ties to Chicago real-estate mogul Tony Rezko; and an intent to, if elected president, implement what Corsi calls “far-left” domestic and foreign policies. [Simon and Schuster, 8/1/2008; New York Times, 8/12/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] The book debuts as number one on the New York Times bestseller list, propelled by large bulk sales (large buys by particular organizations designed to artificially elevate sales figures) and an intensive marketing campaign carried out on conservative talk radio shows. “The goal is to defeat Obama,” Corsi says. “I don’t want Obama to be in office.” [New York Times, 8/12/2008]
Allegations Roundly Debunked - Unfortunately for Corsi, his allegations do not stand up to scrutiny. FactCheck.org, a non-partisan “‘consumer advocate’ for voters” site run by the University of Pennsylvania’s Annenberg Public Policy Center, finds that Corsi’s book “is a mishmash of unsupported conjecture, half-truths, logical fallacies and outright falsehoods.” It “is not a reliable source of facts about Obama.” FactCheck notes: “Corsi cites opinion columns and unsourced, anonymous blogs as if they were evidence of factual claims. Where he does cite legitimate news sources, he frequently distorts the facts. In some cases, Corsi simply ignores readily accessible information when it conflicts with his arguments.” The organization notes that Threshold’s chief editor, Republican operative Mary Matalin, said the book was not political, but rather “a piece of scholarship, and a good one at that.” FactCheck responds: “The prominent display of Corsi’s academic title (he holds a Ph.D. in political science) seems clearly calculated to convey academic rigor. But as a scholarly work, The Obama Nation does not measure up. We judge it to be what a hack journalist might call a ‘paste-up job,’ gluing together snippets from here and there without much regard for their truthfulness or accuracy.” [FactCheck (.org), 2008; FactCheck (.org), 9/15/2008] The St. Petersburg Times’s PolitiFact finds, “Taken as a whole, the book’s primary argument is that Obama is a likely communist sympathizer with ties to Islam who has skillfully hidden his true agenda as he ruthlessly pursues elected office,” an argument that the organization concludes is wholly unsupported by Corsi’s arguments and sources. [St. Petersburg Times, 8/1/2008] And an Associated Press article finds the book a “collect[ion of] false rumors and distortions [designed] to portray Obama as a sort of secret radical who can’t be trusted.” [Associated Press, 8/16/2008]
Unreliable Sources - As reported by progressive media watchdog site Media Matters, Corsi’s sources are often unreliable: for example, his allegation that Obama’s father divorced his mother according to “Islamic sharia law” is based on a single and unverifiable post made by an anonymous blogger. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes that although Corsi points to his over 600 endnotes as proof of his “rigorous” sourcing, many of those endnotes refer to obscure, unverifiable Internet postings, blog posts, and opinion columns. Four of Corsi’s sources refer to his own work. “Where Corsi does cite news sources,” the site says, “he sometimes presents only those that are consistent with his case while ignoring evidence that doesn’t fit the picture he paints.” [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Demonstrably False Claims - Some of Corsi’s claims are completely false: his statement that Obama did not dedicate his 2004 memoir, Dreams from My Father, to his parents or grandparents is easily debunked merely by reading the book’s introduction, in which Obama wrote, “It is to my family, though—my mother, my grandparents, my siblings, stretched across oceans and continents—that I owe the deepest gratitude and to whom I dedicated this book.” [Media Matters, 8/4/2008; St. Petersburg Times, 8/20/2008] Corsi also claims, falsely, that Obama holds dual citizenship in the US and Kenya, though the Kenyan Constitution specifically prohibits dual citizenship. [FactCheck (.org), 9/15/2008] Corsi goes on to claim that Obama has long rejected his white family members from his mother’s side, including his grandparents in Hawaii who raised him for much of his childhood. This is part of Corsi’s argument about Obama’s secret embrace of the so-called “radical black rage” teachings of American activist Malcolm X. According to Corsi’s reading of Obama’s memoir: “His race, he self-determines, is African-American. In making that determination, he rejects everyone white, including his mother and his grandparents. We do not have to speculate about this. Obama tells this to us outright; his words are direct, defying us to miss his meaning.” But PolitiFact calls this “a significant misreading of Obama’s memoir,” and notes that Corsi ignores a large amount of evidence that points to Obama’s continued close relationship with his white family members throughout his life. PolitiFact concludes, “To conclude that Obama rejects everyone white, including his mother and his grandparents, Corsi has to significantly read against the memoir’s stated meaning. We find factual evidence also contradicts this statement, indicating that Obama maintained lifelong relations with his white relatives.” [St. Petersburg Times, 8/1/2008]
Insinuations and Leading Questions - Many of Corsi’s allegations are based on little more than questions and insinuations: for example, Corsi insinuates that Obama may not have stopped using marijuana and cocaine, as he admitted to doing during his high school years. Corsi writes: “Still, Obama has yet to answer questions whether he ever dealt drugs, or if he stopped using marijuana and cocaine completely in college, or whether his drug usage extended into his law school days or beyond. Did Obama ever use drugs in his days as a community organizer in Chicago, or when he was a state senator from Illinois? How about in the US Senate? If Obama quit using drugs, the public inquiry certain to occur in a general election campaign for the presidency will most certainly aim at the when, how and why…?” According to Media Matters, Obama wrote in his book Dreams from My Father that he stopped using drugs shortly after beginning college. [Media Matters, 8/4/2008] FactCheck notes: “Corsi… slyly insinuates—without offering any evidence—that Obama might have ‘dealt drugs’ in addition to using them. And he falsely claims that Obama has ‘yet to answer’ whether he continued using drugs during his law school days or afterward.… In fact, Obama has answered that question twice, including once in the autobiography that Corsi reviews in his book.”
Guilt by Association - Corsi alleges that Obama has links to Kenyan presidential candidate Raila Odinga, and claims that Obama is somehow linked to the violence surrounding the 2007 Kenyan presidential election. He bases his claim on a single visit by Obama and his wife, Michelle, to Kenya, where they publicly took AIDS tests to demonstrate the tests’ safety. In the testing process, Obama spoke briefly to the crowd. Odinga was on stage while Obama spoke. Corsi construes the speech as an Obama endorsement of Odinga, and, as FactCheck writes, “[h]e goes on to attribute all the violence in Kenya to an elaborate Odinga plot.” Corsi ignores the fact that during that trip, Obama also met with the other Kenyan presidential candidate, Mwai Kibaki, and with opposition leader Uhuru Kenyatta. Human Rights Watch blamed the violence following the election on both Odinga and Kibaki and their followers. FactCheck notes that Corsi uses the logical fallacy of “guilt by association” to fill Chapters 3 through 7. [FactCheck (.org), 9/15/2008]
Misquoting Other Sources - Media Matters finds that Corsi sometimes misquotes and rewrites source material, as when he attributed a claim concerning Obama’s supposedly untoward business relationship with Rezko to articles in the Chicago Sun-Times, the Boston Globe, and Salon (.com) that made none of the claims Corsi attributes to them. Corsi also misquoted the conservative Web site NewsMax when he used one of its articles to falsely claim that Obama had been present at Chicago’s Trinity United Church during Reverend Wright’s denunciation of America’s “white arrogance.” (Obama was actually in Miami during Wright’s sermon.) [Media Matters, 8/4/2008] Corsi uses a man he calls one of Obama’s “closest” childhood friends, Indonesian Zulfan Adi, to back his assertion that Obama was once a practicing Muslim. However, Corsi does not report that Adi later retracted his claims about Obama’s religious practices, and admitted to knowing Obama for only a few months. Corsi also ignores a Chicago Tribune story that contains interviews with “dozens of former classmates, teachers, neighbors and friends [who] show that Obama was not a regular practicing Muslim when he was in Indonesia,” and other media reports that have conclusively proven Obama was never a Muslim (see January 22-24, 2008).
Ignoring the Obvious - Corsi repeatedly claims that Obama is a master speaker who bedazzles crowds with soaring flights of rhetoric, but never actually gives any specifics of what he intends to do as president. He writes: “At the end of every rhetorically uplifting speech Obama gives about the future of hope, millions of listeners are still left pondering, ‘Now what exactly did he say?’ If the politician is the message, as [campaign manager David] Axelrod and Obama have proclaimed, they can’t forever avoid telling us what precisely that message is.” But FactCheck notes that “Obama’s Web site is packed with details of what he proposes to do if elected. He lays out descriptions of his policy proposals, including tax cuts for most families and increases for those making more than $250,000 per year; a $150 billion, 10-year program to develop alternative energy sources and more efficient vehicles; a proposal to increase the size of the Army by 65,000 troops and another to create a public health insurance plan for those whose employers don’t offer health coverage. Whether or not one agrees with them, Obama has indeed presented detailed plans for dozens of policies. It’s hard to see how anyone writing a book on Obama could fail to acknowledge their existence.”
Conspiracy Theorist, 'Bigot,' and Veteran Liar - FactCheck notes: “Corsi is a renowned conspiracy theorist who says that [President] George Bush is attempting to create a North American Union… and that there is evidence that the World Trade Center may have collapsed [after the 9/11 attacks] because it was seeded with explosives. More recently, Corsi claimed that Obama released a fake birth certificate. We’ve debunked that twice now. [M]any of the themes in The Obama Nation are reworked versions of bogus chain e-mail smears.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] In August 2004, Media Matters found that Corsi routinely embraced both extremist opinions and personal invective. Corsi called Islam “a worthless, dangerous Satanic religion.” Of Catholicism, he wrote, “Boy buggering in both Islam and Catholicism is okay with the Pope as long as it isn’t reported by the liberal press.” Of Muslims themselves, he wrote, “RAGHEADS are Boy-Bumpers as clearly as they are Women-Haters—it all goes together.” And of Senator Hillary Clinton (D-NY), he wrote: “Anybody ask why HELLary couldn’t keep BJ Bill [former President Clinton] satisfied? Not lesbo or anything, is she?” [Media Matters, 8/6/2004] (Corsi posted these comments on the Free Republic under the moniker “jrlc,” and identified himself as “jrlc” on March 19, 2004.) [Free Republic, 3/18/2004; Jerome Corsi, 8/7/2004] An Obama campaign spokesman calls Corsi “a discredited, fringe bigot.” [Associated Press, 8/16/2008] FactCheck concludes, “In Corsi’s case, we judge that both his reputation and his latest book fall short when measured by the standards of good scholarship, or even of mediocre journalism.” [FactCheck (.org), 9/15/2008] PolitiFact concludes: “A reader might think that because the book is printed by a mainstream publishing house it is well-researched and credible. On the contrary—we find The Obama Nation to be an unreliable document for factual information about Barack Obama.” [St. Petersburg Times, 8/20/2008]

Entity Tags: Mwai Kibaki, NewsMax, Salon (.com), Raila Odinga, Simon and Schuster, Trinity United Church of Christ, Tony Rezko, Michelle Obama, St. Petersburg Times, Zulfan Adi, Uhuru Kenyatta, William Ayers, Media Matters, Hillary Clinton, Malcolm X, Boston Globe, Bernadette Dohrn, Barack Obama, Associated Press, Annenberg Public Policy Center, Chicago Sun-Times, Mary Matalin, Chicago Tribune, FactCheck (.org), John Kerry, Jerome Corsi, David Axelrod, Jeremiah A. Wright Jr, Free Republic, WorldNetDaily, George W. Bush

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2008 Elections

Fox News host Glenn Beck, in an interview with the conservative Web news provider NewsMax, says he “fears a Reichstag moment” from the Obama administration. Beck is referring to the 1933 burning of the German parliament building in Berlin that the Nazis blamed on Communists, and that Adolf Hitler used as an excuse to eliminate constitutional liberties and consolidate power. Beck says he “fears” that the Obama administration will either orchestrate, or take advantage of, a similar situation in America to abolish constitutional democracy and institute a tyrannical rule. “I fear a Reichstag moment,” he says. “God forbid, another 9/11. Something that will turn this machine on, and power will be seized and voices will be silenced. God help us all.” The NewsMax article will subsequently be removed from the provider’s Web site, but the progressive media watchdog organization Media Matters writes an article about the interview, as do several other news organizations. [Media Matters, 9/30/2009; Chicago Tribune, 10/6/2009]

Entity Tags: Obama administration, NewsMax, Glenn Beck

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Columnist John L. Perry, a newspaper editor and writer for the conservative news Web site Newsmax, publishes an article on that site that says the US military can, and should, execute a military coup to remove President Obama from office. Perry calls it a “remote [yet] gaining possibility” that “America’s military will intervene as a last resort to resolve the ‘Obama problem.’ Don’t dismiss it as unrealistic.” Perry writes that such a coup would not be the most “preferable” solution to the “Obama problem,” but it is preferable to Obama’s “radical ideal.” He writes that the American military would execute a “civilized” coup, claims that military officers are not sworn to obey the president in his role as commander in chief, and says that “top military officers” are becoming increasingly alarmed at the “trampl[ing]” of “the Constitution they are sworn to defend” by Obama and his administration. Those officers may well decide to execute a coup on behalf of the citizens who are becoming “increasingly alarmed that this nation, under President Barack Obama, may not even be recognizable as America by the 2012 election, in which he will surely seek continuation in office.” Perry goes on to accuse the Obama administration of making the nation “financially reliant on foreign lender governments,” says Obama is “waging undeclared war on the intelligence community… dismantling… defenses against missiles targeted at this nation by avowed enemies, even as America’s troop strength is allowed to sag,” and placing both the nation and the US military “in jeopardy as never before.” Perry writes that America’s “military professionals” have the choice to either let Obama allow the Middle East to explode in a nuclear holocaust, thusly “destabilizing or subjugating the Free World,” resign their commissions en masse, continue in the hopes that Republicans will win the 2010 election and “reverse the situation,” or take drastic action. Perry asks, “Will the day come when patriotic general and flag officers sit down with the president, or with those who control him, and work out the national equivalent of a ‘family intervention,’ with some form of limited, shared responsibility?” He then speculates: “Imagine a bloodless coup to restore and defend the Constitution through an interim administration that would do the serious business of governing and defending the nation. Skilled, military-trained nation-builders would replace accountability-challenged, radical-left commissars. Having bonded with his twin teleprompters, the president would be detailed for ceremonial speech-making.” If the military does not intervene, Perry writes, Obama’s “exponentially accelerating agenda for ‘fundamental change’ toward a Marxist state” is all but inevitable. “A coup is not an ideal option, but Obama’s radical ideal is not acceptable or reversible. Unthinkable? Then think up an alternative, non-violent solution to the Obama problem.” Perry concludes by saying that the American electorate in 2008 indulged in a “wistful, self-indulgent, indifferent reliance on abnegation of personal responsibility” and as a result, “sunk the nation into this morass.” [NewsMax, 9/29/2009] A day later, Newsmax removes the column from its Web site. The site posts no apology for Perry’s column nor explains its sudden disappearance, but does issue a statement that follows: “In a blog posting to Newsmax John Perry wrote about a coup scenario involving the US military. He clearly stated that he was not advocating such a scenario but simply describing one. After several reader complaints, Newsmax wanted to insure that this article was not misinterpreted. It was removed after a short period after being posted. Newsmax strongly believes in the principles of constitutional government and would never advocate or insinuate any suggestion of an activity that would undermine our democracy or democratic institutions. Mr. Perry served as a political appointee in the Carter administration in HUD and FEMA. He has no official relationship with Newsmax other than as an unpaid blogger.” Previously, Newsmax has identified Perry as a member of “two previous administrations,” not just the Carter administration, and has called him a “prize-winning newspaper editor” and a regular columnist for the site since 1999. Law professor Darren L. Hutchinson calls Perry a “rightwingnut” and accuses him of “fantasiz[ing]” about the possibility of a “military coup.” He calls Perry’s rationale for a coup a compilation of “horrible lies” and problems that began under the Bush administration, not under Obama’s leadership. [NewsMax, 9/29/2009; Media Matters, 9/30/2009; Darren L. Hutchinson, 9/30/2009] Libertarian blogger Tom Bowler speculates that, given Perry’s association with two Democratic presidential administrations and his former membership in a now-defunct Democratic think tank, Perry is “a lefty” who wrote the column in an attempt “to build the case for curbing talk radio. In the interest of national security, of course.” [Tom Bowler, 9/30/2009] However, liberal columnist Terry Krepel later notes that Perry has attacked liberals in general, and Obama in particular, since before Obama’s election, and has often accused both liberals and Obama of being “socialists.” Perry has also launched racially-motivated attacks against Obama, and speculated that his only real “power base” is “the blacks.” [Huffington Post, 10/1/2009]

Entity Tags: Carter administration, Terry Krepel, Darren L. Hutchinson, Bush administration (43), Barack Obama, John L. Perry, Tom Bowler, NewsMax

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Billionaire entrepeneur and television host Donald Trump, who for weeks has accused President Obama of not being a US citizen (see February 10, 2011, March 17, 2011, March 23, 2011, and March 23, 2011), releases an “official” copy of his own birth certificate, allowing the conservative news blog NewsMax to post it on its Web site. “It took me one hour to get my birth certificate,” he tells a NewsMax reporter. “It’s inconceivable that, after four years of questioning, the president still hasn’t produced his birth certificate. I’m just asking President Obama to show the public his birth certificate. Why’s he making an issue out of this?… Ronald Reagan, George Bush have produced their birth certificates. Why doesn’t Obama?” However, Trump releases the same kind of “short form” certificate the Obama campaign released three years ago (see June 13, 2008). His, which shows he was born on June 14, 1946 in Jamaica Hospital in Queens, New York, is a “hospital certificate of birth.” The next day, he provides an official “long form” copy of the certificate to ABC News. There are few, if any, discernible differences between the two. Trump issues the second copy along with a statement from his staffer Thuy Colayco, saying: “A ‘birth certificate’ and a ‘certificate of live birth’ are in no way the same thing, even though in some cases they use some of the same words. One officially confirms and records a newborn child’s identity and details of his or her birth, while the other only confirms that someone reported the birth of a child. Also, a ‘certificate of live birth’ is very easy to get because the standards are much lower, while a ‘birth certificate’ is only gotten through a long and detailed process wherein identity must be proved beyond any doubt. If you had only a certificate of live birth, you would not be able to get a proper passport from the Post Office or a driver’s license from the Department of Motor Vehicles. Therefore, there is very significant difference between a ‘certificate of live birth’ and a ‘birth certificate’ and one should never be confused with the other.” Tim Pawlenty (R-MN), the former governor of Minnesota and a possible 2012 candidate for president, cautions Trump not to get too involved in the “birther” conspiracy theory, telling an MSNBC reporter: “I, for one, do not believe we should be raising that issue. I think President Obama was born in the United States.” [NewsMax, 3/28/2011; ABC News, 3/29/2011; Business Insider, 3/29/2011] The progressive media watchdog organization Media Matters points out that Colayco’s statement that a citizen could “not be able to get a proper passport from the Post Office or a driver’s license from the Department of Motor Vehicles” is incorrect. Both Trump and Obama could legitimately get those documents using the “short form” birth certificates as provided by the two. [Media Matters, 3/29/2011] Politico’s Ben Smith reports, somewhat facetiously, that if Trump’s personal qualifications are to be scrutinized as thoroughly as Obama’s have been, Trump is no more qualified to serve as president than Obama. “Trump’s mother, it should be noted, was born in Scotland, which is not part of the United States,” Smith writes. “His plane is registered in the Bahamas, also a foreign country. This fact pattern—along with the wave of new questions surrounding what he claims is a birth certificate—raises serious doubts about his eligibility to serve as president of the United States.” [Politico, 3/28/2011]

Entity Tags: Tim Pawlenty, Thuy Colayco, Media Matters, Ben Smith, Barack Obama, NewsMax, Donald Trump

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike