The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/entity.jsp?entity=patrick_weadon


Profile: Patrick Weadon

Positions that Patrick Weadon has held:

Patrick Weadon was a participant or observer in the following events:

The Observer breaks the Koza memo (see January 31, 2003) story. Neither the US State Department nor the White House denies the authenticity of the leaked memo. White House Press Secretary Ari Fleischer tells reporters, “As a matter of long-standing policy, the administration never comments on anything involving any people involved in intelligence.” And Patrick Weadon, speaking for the NSA, says, “At this point, we’re not issuing a statement.” (Wilkinson 3/4/2003; Lynch 3/4/2003; Shane and Sabar 3/4/2003) The intended victims of the operation are deeply angered by the memo. President Ricardo Lagos demands an immediate explanation from the US and Chile’s ambassador to Britain Mariano Fernandez explains to The Observer, “We cannot understand why the United States was spying on Chile. We were very surprised. Relations have been good with America since the time of George Bush Senior.” (Bright, Vulliamy, and Beaumont 3/9/2003) Martin Bright, one of the reporters who helped break the story, later tells the Australian Broadcasting Corporation that the exposed operation has “caused an enormous diplomatic rift between the Chileans and the Americans and the UK.” He says he believes that the leaked memo is partially responsible for Chile’s increasingly defiant stance at the UN. The UN quickly begins a top-level investigation of the spy operation. (Jones and Bright 3/6/2003; Bright, Vulliamy, and Beaumont 3/9/2003) The Observer notes that the leaked memo could make it more difficult for the US to obtain UN authorization to wage war on Iraq. (Bright, Vulliamy, and Beaumont 3/2/2003) The US media networks largely ignore the story. Though NBC, CNN, and Fox News Channel all arrange for interviews with Martin Bright soon after the story is broken, all three quickly cancel. In an interview with the Australian Broadcasting Corporation, Bright explains, “It happened with NBC, Fox TV and CNN, who appeared very excited about the story to the extent of sending cars to my house to get me into the studio, and at the last minute, were told by their American desks to drop the story.” (Sutherland 3/3/2003; Jones and Bright 3/6/2003)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike