!! History Commons Alert, Exciting News

Profile: Roger Ailes

Related Entities:

Roger Ailes was a participant or observer in the following events:

Roger Ailes (left) and Richard Nixon in a 1968 photo.Roger Ailes (left) and Richard Nixon in a 1968 photo. [Source: White House Photo Office / Rolling Stone]Roger Ailes, the media consultant for the Richard Nixon presidential campaign, decides that Nixon should, during a televised town hall, take a staged question from a “good, mean, Wallaceite cab driver.” Ailes is referring to the overtly racist third-party candidacy of Governor George Wallace (D-AL). Ailes suggests “[s]ome guy to sit there and say, ‘Awright, Mac, what about these n_ggers?’” According to Nixonland author Rick Pearlstein, the idea is to have Nixon “abhor the uncivility of the words, while endorsing a ‘moderate’ version of the opinion.” [Pearlstein, 5/2008, pp. 331; Media Matters, 7/22/2011] The suggestion is not used. Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

Entity Tags: Rick Pearlstein, George C. Wallace, Richard M. Nixon, Roger Ailes

Timeline Tags: Nixon and Watergate, Domestic Propaganda, Elections Before 2000

Roger Ailes, the senior media consultant for the Nixon administration (see 1968), writes, or helps write, a secret memo for President Nixon and fellow Republicans outlining a plan for conservatives to “infiltrate and neutralize” the mainstream American media. The document will not be released until 2011; experts will call it the “intellectual forerunner” to Fox News, which Ailes will launch as a “fair and balanced” news network in 1996 (see October 7, 1996). John Cook, the editor of the online news and commentary magazine Gawker, will call the document the outline of a “nakedly partisan… plot by Ailes and other Nixon aides to circumvent the ‘prejudices of network news’ and deliver ‘pro-administration’ stories to heartland television viewers.” The document is entitled “A Plan for Putting the GOP on TV News.” Ailes, currently the owner of REA Productions and Ailes Communications Inc., works for the Nixon White House as a media consultant; he will serve the same function for President George H.W. Bush during his term. Ailes is a forceful advocate for using television to shape the message of the Nixon administration and of Republican policies in general. He frequently suggests launching elaborately staged events to entice favorable coverage from television reporters, and uses his contacts at the news networks to head off negative publicity. Ailes writes that the Nixon White House should run a partisan, pro-Republican media operation—essentially a self-contained news production organization—out of the White House itself. He complains that the “liberal media” “censors” the news to portray Nixon and his administration in a negative light. Cook will say the plan “reads today like a detailed precis for a Fox News prototype.” The initial idea may have originated with Nixon chief of staff H.R. Haldeman, but if so, Ailes expands and details the plan far beyond Haldeman’s initial seed of an idea. [Roger Ailes, 1970; Gawker, 6/30/2011] In 2011, Rolling Stone journalist Tim Dickinson will write: “This is an astounding find. It underscores Ailes’s early preoccupation with providing the GOP with a way to do an end run around skeptical journalists.” [Rolling Stone, 7/1/2011]
Focus on Television - Ailes insists that any such media plan should focus on television and not print. Americans are “lazy,” he writes, and want their thinking done for them: “Today television news is watched more often than people read newspapers, than people listen to the radio, than people read or gather any other form of communication. The reason: People are lazy. With television you just sit—watch—listen. The thinking is done for you.” Ailes says the Nixon administration should create its own news network “to provide pro-administration, videotape, hard news actualities to the major cities of the United States.” Other television news outlets such as NBC News, ABC News, CBS News, and PBS News, are “the enemy,” he writes, and suggests going around them by creating packaged, edited news stories and interviews directly to local television stations. (Years later, these kinds of “news reports” will be called “video news releases,” or VNRs, and will routinely be used by the George W. Bush administration and others—see March 15, 2004, May 19, 2004, March 2005, and March 13, 2005. They will be outlawed in 2005—see May 2005.) “This is a plan that places news of importance to localities (senators and representatives are newsmakers of importance to their localities) on local television news programs while it is still news. It avoids the censorship, the priorities, and the prejudices of network news selectors and disseminators.” Ailes and his colleagues include detailed cost analyses and production plans for such news releases. In a side note on the document, Ailes writes: “Basically a very good idea. It should be expanded to include other members of the administration such as cabinet involved in activity with regional or local interest. Also could involve GOP governors when in DC. Who would purchase equipment and run operation—White House? RNC [Republican National Committee]? Congressional caucus? Will get some flap about news management.”
Dirty Tricks - Ailes suggests planting “volunteers” within the Wallace campaign, referring to segregationist George Wallace (D-AL), whose third-party candidacy in 1968 almost cost Nixon the presidency. Ailes knows Wallace is planning a 1972 run as well, and is apparently suggesting a “mole” to either gather intelligence, carry out sabotage, or both. (Wallace’s plans for another run will be cut short by an assassination attempt—see May 15, 1972.) Ailes also suggests having his firm film interviews with Democrats who support Nixon’s Vietnam policies, such as Senators John Stennis (D-MS) and John McClellan (D-AR). Though Stennis and McClellan would believe that the interviews were for actual news shows, they would actually be carried out by Ailes operatives and financed by a Nixon campaign front group, the “Tell it to Hanoi Committee.” In June 1970, someone in the Nixon administration scuttles the plan, writing: “[T]he fact that this presentation is White House directed, unbeknownst to the Democrats on the show, presents the possibility of a leak that could severely embarrass the White House and damage significantly its already precarious relationship with the Congress. Should two powerful factors like Stennis and McClellan discover they are dupes for the administration the scandal could damage the White House for a long time to come.”
Volunteers to Head Program - Ailes writes that he wants to head any such “news network,” telling Haldeman: “Bob—if you decide to go ahead we would as a production company like to bid on packaging the entire project. I know what has to be done and we could test the feasibility for 90 days without making a commitment beyond that point.” Haldeman will grant Ailes’s request in November 1970, and will give the project a name: “Capitol News Service.” Haldeman will write: “With regard to the news programming effort as proposed last summer, Ailes feels this is a good idea and that we should be going ahead with it. Haldeman suggested the name ‘Capitol News Service’ and Ailes will probably be doing more work in this area.” Documents fail to show whether the “Capitol News Service” is ever actually implemented. [Roger Ailes, 1970; Gawker, 6/30/2011]
Television News Incorporated - Ailes will be fired from the Nixon administration in 1971; he will go on to start a similar private concern, “Television News Incorporated” (TVN—see 1971-1975), an ideological and practical predecessor to Fox News. Dickinson will write: “More important, [the document] links the plot to create what would become Television News Incorporated—the Ailes-helmed ‘fair and balanced’ mid-1970s precursor to Fox News—to the Nixon White House itself.” [Gawker, 6/30/2011; Rolling Stone, 7/1/2011] A former business colleague of Ailes’s will say in 2011: “Everything Roger wanted to do when he started out in politics, he’s now doing 24/7 with his network [Fox News]. It’s come full circle.” [Rolling Stone, 5/25/2011]

Entity Tags: John Cook, George C. Wallace, Fox News, Bush administration (43), Ailes Communications, H.R. Haldeman, George Herbert Walker Bush, Tim Dickinson, Television News Incorporated, Tell it to Hanoi Committee, REA Productions, John Stennis, John Little McClellan, Nixon administration, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Roger Ailes, a former media consultant to the Nixon administration (see Summer 1970) who proposed a White House-run “news network” that would promote Republican-generated propaganda over what he calls “liberal” news reporting (see Summer 1970), moves on to try the idea in the private venue. Ailes works with a project called Television News Incorporated (TVN), a propaganda venue funded by right-wing beer magnate Joseph Coors. Conservative activist and Coors confidant Paul Weyrich will later call Ailes “the godfather behind the scenes” of TVN. To cloak the “news” outlet’s far-right slant, Ailes coins the slogan “Fair and Balanced” for TVN. In 2011, Rolling Stone reporter Tim Dickinson will write: “TVN made no sense as a business. The… news service was designed to inject a far-right slant into local news broadcasts by providing news clips that stations could use without credit—and for a fraction of the true costs of production. Once the affiliates got hooked on the discounted clips, its president explained, TVN would ‘gradually, subtly, slowly’ inject ‘our philosophy in the news.’ The network was, in the words of a news director who quit in protest, a ‘propaganda machine.’” Within weeks of TVN’s inception, its staff of professional journalists eventually has enough of the overt propaganda of their employer and begin defying management orders; Coors and TVN’s top management fire 16 staffers and bring in Ailes to run the operation. The operation is never successful, but during his tenure at TVN, Ailes begins plotting the development of a right-wing news network very similar in concept to the as-yet-unborn Fox News. TVN plans to invest millions in satellite distribution that would allow it not only to distribute news clips to other broadcasters, but to provide a full newscast with its own anchors and crew (a model soon used by CNN). Dickinson will write, “For Ailes, it was a way to extend the kind of fake news that he was regularly using as a political strategist.” Ailes tells a Washington Post reporter in 1972: “I know certain techniques, such as a press release that looks like a newscast. So you use it because you want your man to win.” Ailes contracts with Ford administration officials to produce propaganda for the federal government, providing news clips and scripts to the US Information Agency. Ailes insists that the relationship is not a conflict of interest. Unfortunately for Ailes and Coors, TVN collapses in 1975. One of its biggest problems is the recalcitrance of its journalists, who continue to resist taking part in what they see as propaganda operations. Ailes biographer Kerwin Swint will later say, “They were losing money and they weren’t able to control their journalists.” In a 2011 article for the online news and commentary magazine Gawker, John Cook will write: “Though it died in 1975, TVN was obviously an early trial run for the powerhouse Fox News would become. The ideas were the same—to route Republican-friendly stories around the gatekeepers at the network news divisions.” Dickinson will write that one of the lessons Ailes learns from TVN, and will employ at Fox, is to hire journalists who put ideological committment ahead of journalistic ethics—journalists who will “toe the line.” [Rolling Stone, 5/25/2011; Gawker, 6/30/2011] Ailes will go on to found Fox News, using the “fair and balanced” slogan to great effect (see October 7, 1996 and 1995).

Entity Tags: Paul Weyrich, John Cook, Fox News, Ford administration, Joseph Coors, Nixon administration, Television News Incorporated, Tim Dickinson, Roger Ailes, United States Information Agency, Kerwin Swint

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Dan Rather interviews Vice President Bush, watching him on a monitor. Neither Rather nor the CBS viewers can see Bush’s consultant Roger Ailes off-camera.Dan Rather interviews Vice President Bush, watching him on a monitor. Neither Rather nor the CBS viewers can see Bush’s consultant Roger Ailes off-camera. [Source: Media Research Center]Roger Ailes, a former media consultant to the Nixon administration (see Summer 1970), comes up with a bold plan to help his new client, Vice President George H.W. Bush, who is running for president. Bush is neck-deep in the Iran-Contra scandal (see Before July 28, 1986, August 6, 1987, and December 25, 1992) and, as reporter Tim Dickinson will later write, comes across as “effete” in comparison to his predecessor Ronald Reagan. Ailes decides to use an interview with combative CBS News reporter Dan Rather to bolster his client’s image. Ailes insists that the interview be done live, instead of in the usual format of being recorded and then edited for broadcast. Dickinson will later write, “That not only gave the confrontation the air of a prizefight—it enabled Ailes himself to sit just off-camera in Bush’s office, prompting his candidate with cue cards.” Rather is in the CBS studio in New York and has no idea Ailes is coaching Bush. As planned, Bush begins the interview aggressively, falsely accusing Rather of misleading him by focusing the interview on Iran-Contra. (It is true that CBS had not informed the Bush team that it would air a report on the Iran-Contra investigation as a lead-in to the Bush interview, a scheduling that some in the Bush team see as a “bait-and-switch.”) When Rather begins to press Bush, Ailes flashes a cue card: “walked off the air.” This is a set piece that Bush and Ailes have worked out beforehand, based on an embarrassing incident in Rather’s recent past, when Rather angrily walked off the CBS set after learning that his newscast had been pre-empted by a women’s tennis match. Clenching his fist, Ailes mouths at Bush: “Go! Go! Just kick his ass!” Bush fires his rejoinder: “It’s not fair to judge my whole career by a rehash on Iran. How would you like it if I judged your career by those seven minutes when you walked off the set?” In their 1989 book The Acting President: Ronald Reagan and the Supporting Players Who Helped Him Create the Illusion That Held America Spellbound, CBS host Bob Schieffer and co-author Gary Paul Gates will write: “What people in the bureau and viewers at home could not see was that the response had not been entirely spontaneous. As the interview progressed, the crafty Ailes had stationed himself beside the camera. If Bush seemed to be struggling for a response, Ailes would write out a key word in huge letters on his yellow legal pad and hold it just beneath the camera in Bush’s line of vision. Just before Bush had shouted that it was not fair to judge his career on Iran, Ailes had written out on his legal pad the words.… Three times during the interview, Bush’s answer had come after Ailes had prompted him with key words or phrases scribbled on the legal pad.” Dickinson will later write: “It was the mother of all false equivalencies: the fleeting petulance of a news anchor pitted against the high crimes of a sitting vice president. But it worked as TV.” Ailes’s colleague Roger Stone, who worked with Ailes on the 1968 Nixon campaign, will later say of the interview: “That bite of Bush telling Rather off played over and over and over again. It was a perfect example of [Ailes] understanding the news cycle, the dynamics of the situation, and the power of television.” [Associated Press, 7/6/1989; NewsBusters, 1/25/2008; Rolling Stone, 5/25/2011] After the interview is concluded, Bush leaps to his feet and, with the microphone still live, says: “The b_stard didn’t lay a glove on me.… Tell your g_ddamned network that if they want to talk to me to raise their hands at a press conference. No more Mr. Inside stuff after that.” The unexpected aggression from Bush helps solidify his standing with hardline Republicans. The interview gives more “proof” to those same hardliners that the media is hopelessly liberal, “their” candidates cannot expect to be treated fairly, and that the only way for them to “survive” encounters with mainstream media figures is through aggression and intimidation. [Salon, 1/26/2011] Conservative commentator Rich Noyes will write in 2008 that Bush’s jab at Rather exposed the reporter’s “liberal bias,” though he will fail to inform his readers of Ailes’s off-camera coaching. [NewsBusters, 1/25/2008]

Entity Tags: Rich Noyes, CBS News, Bob Schieffer, Dan Rather, George Herbert Walker Bush, Tim Dickinson, Gary Paul Gates, Roger Stone, Roger Ailes, Ronald Reagan

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

The image of Willie Horton as shown in the ‘Weekend Pass’ campaign ad.The image of Willie Horton as shown in the ‘Weekend Pass’ campaign ad. [Source: University of Virginia]A political advertisement on behalf of the George H. W. Bush presidential campaign appears, running on televisions around the country between September 21 and October 4, 1988. Called “Weekend Pass,” it depicts convicted murderer William “Willie” Horton, who was granted 10 separate furloughs from prison, and used the time from his last furlough to kidnap and rape a young woman. The advertisement and subsequent media barrage falsely accuses Democratic presidential candidate Michael Dukakis, the governor of Massachusetts, of creating the “furlough program” that led to Horton’s release, and paints Dukakis as “soft on crime.” It will come to be known as one of the most overly racist political advertisements in the history of modern US presidential politics.
Ad Content - The ad begins by comparing the positions of the two candidates on crime. It notes that Bush supports the death penalty for convicted murderers, whereas Dukakis does not. The ad’s voiceover narrator then states, “Dukakis not only opposes the death penalty, he allowed first-degree murderers to have weekend passes from prison,” with the accompanying text “Opposes Death Penalty, Allowed Murderers to Have Weekend Passes” superimposed on a photograph of Dukakis. The narrator then says, “One was Willie Horton, who murdered a boy in a robbery, stabbing him 19 times,” accompanied by a mug shot of Horton. The voiceover continues: “Despite a life sentence, Horton received 10 weekend passes from prison. Horton fled, kidnapped a young couple, stabbing the man and repeatedly raping his girlfriend.” At this point, the ad shows another picture of Horton being arrested while the accompanying text reads, “Kidnapping, Stabbing, Raping.” The ad’s narration concludes: “Weekend prison passes. Dukakis on crime.” The ad is credited to the “National Security Political Action Committee.” [Inside Politics (.org), 1999; Museum of the Moving Image, 2008; University of Virginia, Introduction to American Politics, 11/18/2009]
'Soft on Crime' - The ad is a reflection of the measures the Bush campaign is willing to undertake to defeat the apparently strong Dukakis candidacy. Dukakis is a popular Democratic governor and widely credited with what pundits call the “Massachusetts Miracle,” reversing the downward economic spiral in his state without resorting to hefty tax increases. At the time of the ad, Dukakis enjoys a 17-point lead over Bush in the polls. Bush campaign strategists, led by campaign manager Lee Atwater, have learned from focus groups that conservative Democratic voters, which some call “Reagan Democrats,” are not solid in their support of Dukakis, and are swayed by reports that he vetoed legislation requiring teachers to say the Pledge of Allegiance at the beginning of the school day. They also react negatively when they learn that during Dukakis’s tenure as governor, Horton had been furloughed and subsequently raped a white woman. Atwater and the Bush campaign decide that Dukakis can successfully be attacked as a “liberal” who is “not patriotic” and is “soft on crime.” Atwater, who has a strong record of appealing to racism in key voting groups (see 1981), tells Republican Party officials, “By the time this election is over, Willie Horton will be a household name.” Although Dukakis had vetoed a bill mandating the death penalty for first-degree murder in Massachusetts, he did not institute the furlough program; that was signed into law by Republican governor Francis Sargent in 1972. The ads and the accompanying media blitz successfully avoid telling voters that Sargent, not Dukakis, instituted the furlough program. [Regardie's Magazine, 10/1/1990; Inside Politics (.org), 1999]
Running the Horton Ad - The ad is sponsored by an ostensibly “independent” political organization, the conservative National Security Political Action Committee (NSPAC), headed by former Chairman of the Joint Chief of Staff Thomas Moorer. NSPAC’s daughter organization “Americans for Bush” actually put together the ad, created by marketer Larry McCarthy in close conjunction with Atwater and other Bush campaign aides; Atwater determined months before that the Horton ad should not come directly from the Bush campaign, but from an “independent” group supporting Bush, thus giving the Bush campaign the opportunity to distance itself from the ad, and even criticize it, should voters react negatively towards its message (see June-September 1988). The first version of the ad does not use the menacing mug shot of Horton, which McCarthy later says depicts “every suburban mother’s greatest fear.” McCarthy and Atwater feared that the networks would refuse to run the ad if it appeared controversial. However, the network censors do not object, so McCarthy quickly substitutes a second version of the ad featuring the mug shot. When Democrats and progressive critics of the Bush campaign complain that Bush is running a racist ad, Bush media adviser Roger Ailes says that neither he nor the campaign have any control over what outside groups like “Americans for Bush” put on the airwaves. InsidePolitics will later write, “This gave the Bush camp plausible deniability that helped its candidate avoid public condemnation for racist campaigning.”
Accompanying Newspaper Reports, Bush Campaign Ads - The ad airs for the first time on September 21. On September 22, newspapers around the nation begin publishing articles telling the story of Angie and Clifford Barnes, victimized by Horton while on furlouogh. On October 5, the Bush campaign releases a “sister” television ad, called “Revolving Door.” Scripted by Ailes, the commercial does not mention Horton nor does it show the now-infamous mug shot, but emphasizes the contention that Dukakis is “soft on crime” and has what it calls a “lenient” furlough policy for violent convicts. The central image of the ad is a stream of African-American inmates moving slowly in and out of a revolving gate. The voiceover says that Dukakis had vetoed the death penalty and given furloughs to “first-degree murderers not eligible for parole. While out, many committed other crimes like kidnapping and rape.” At the same time, Clifford Barnes and the sister of the youth murdered by Horton embark on a nationwide speaking tour funded by a pro-Bush independent group known as the Committee for the Presidency. Barnes also appears on a number of television talk shows, including those hosted by Oprah Winfrey and Geraldo Rivera. Barnes and the victim’s sister also appear in two “victim” ads, where Barnes says: “Mike Dukakis and Willie Horton changed our lives forever.… We are worried people don’t know enough about Mike Dukakis.” In 1999, InsidePolitics will write that the media gives the “Revolving Door” ad a “courteous reception,” and focuses more on the two ads’ impact on the election, and the Dukakis campaign’s lack of response, instead of discussing the issues of race and crime as portrayed by the ads. It is not until October 24, less than two weeks before the election, that anyone in the mainstream media airs footage of critics questioning whether the ads are racially inflammatory, but these appearances are few and far between, and are always balanced with appearances by Bush supporters praising the campaign’s media strategy. [Inside Politics (.org), 1999; Inside Politics (.org), 1999; University of Virginia, Introduction to American Politics, 11/18/2009]
Denials - Bush and his vice presidential candidate Dan Quayle will deny that the ads are racist, and will accuse Democrats of trying to use racism to stir up controversy (see October 1988).
Failure to Respond - The Dukakis campaign will make what many political observers later characterize as a major political blunder: it refuses to answer the ads or dispute their content until almost the last days of the campaign, hoping that viewers would instead conclude that the ads are unfair without the Dukakis campaign’s involvement. The ads will be hugely successful in securing the election for Bush (see September-November 1988). [Museum of the Moving Image, 2008]

Entity Tags: Angie Barnes, Clifford Barnes, Committee for the Presidency, Dan Quayle, George Herbert Walker Bush, Americans for Bush, InsidePolitics (.org), Francis Sargent, Michael Dukakis, William (“Willie”) Horton, Lee Atwater, National Security Political Action Committee, Thomas Moorer, Roger Ailes, Larry McCarthy

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

The “Willie Horton” (a.k.a. “Weekend Pass”) campaign ad, produced by an “independent” political organization on behalf of the Bush re-election campaign (see June-September 1988 and September 21 - October 4, 1988), and the Bush campaign’s accompanying ad, “Revolving Door,” draw accusations from the Democratic challenger, Michael Dukakis, that they are racist in their appeals. President Bush denies the accusations that race has anything to do with the ads, or even that racism exists. He calls the Dukakis accusations “some desperation kind of move,” and says: “There isn’t any racism. It’s absolutely ridiculous.” Dukakis is leveling these accusations, Bush says, because he “is weak on crime and defense and that’s the inescapable truth.” Bush accuses Dukakis of lying about his record, and accuses the Democrat of both racist and sexist behavior, though he gives no details or evidence. Bush’s vice-presidential candidate, Dan Quayle, agrees, and accuses the Dukakis campaign of behaving in a racist manner, saying: “It’s totally absurd and ridiculous. I think it shows just how desperate they really are, to start fanning the flames of racism in this country.” Civil rights leader Jesse Jackson has accused the Bush campaign of trying to incite racial fears through the Horton ad, and Dukakis’s vice-presidential candidate, Lloyd Bentsen, says there seems to be “a racial element” in the Bush campaign’s strategy. In contrast to Bush’s denials, Bush media adviser Roger Ailes jokes with reporters about the ads, saying that the campaign’s only question about the Horton ad was whether to portray Horton “with a knife in his hand or without it,” and accuses Dukakis’s campaign of spreading racism about Hispanics in its own ads. Bush states that he is “fully behind” both the “Weekend Pass” and “Revolving Door” ads. [New York Times, 10/25/1988]

Entity Tags: Lloyd Bentsen, Dan Quayle, George Herbert Walker Bush, Jesse Jackson, William (“Willie”) Horton, Michael Dukakis, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda, Elections Before 2000

The Ohio Democratic party and a group called Black Elected Democrats of Ohio file a complaint with the Federal Election Commission (FEC) over the infamous “Willie Horton” campaign ad of 1988 (see September 21 - October 4, 1988), claiming that the “outside” organization that released the ad, the National Security Political Action Committee (NSPAC), violated the law on independent expenditures, and that NSPAC functioned as an arm of the 1988 Bush presidential campaign. According to the complaint, it was legal for NSPAC to expend funds criticizing Democratic presidential candidate Michael Dukakis and supporting President Bush’s election only if the expenditures were independent and uncoordinated between the two organizations. Any spending that was made “in cooperation, consultation, or concert, with, or at the request or suggestion of, a candidate, his authorized political committees, or their agents,” represented an illegal “in-kind contribution” in excess of federal contribution limits. The FEC conducts an investigation into the relationship between NSPAC and the Bush campaign. The investigation uncovers several ties between the two organizations. For example, Larry McCarthy, the NSPAC media consultant who, as a top marketing expert for the NSPAC’s “Americans for Bush” organization, created the Horton ad, worked for top Bush campaign adviser Roger Ailes; McCarthy was a former senior vice president of Ailes Communications, Inc. (ACI), which functioned as the main media consulting firm for the Bush campaign. McCarthy tells investigators he worked at ACI until January 1987, but continued to work with ACI on “a contractual basis” until December 1987, when he began working as Senator Robert Dole (R-KS)‘s media consultant. McCarthy admits to having a number of contacts with Ailes during the Bush-Dukakis campaign, but says some of them were “of a passing social nature,” such as “running into one another in restaurants or at airports.” He denies discussing “anything relative to the Bush presidential campaign, NSPAC, or political matters.” McCarthy’s story is contradicted by Ailes, who tells the FEC that he had talked to McCarthy twice about opportunities to work for the Bush campaign, opportunities Ailes says McCarthy lost by working for NSPAC. The FEC also discovers that another former ACI employee, Jesse Raiford of Raiford Communications, worked on the Horton ad, and while doing so “simultaneously received compensation from NSPAC and the Bush campaign.” Raiford also “expended NSPAC funds for the production of the Willie Horton ad.” Though there is clear evidence of illegal connections and complicity between the Bush campaign and NSPAC, the FEC’s Board of Commissioners deadlock 3-3 on voting whether to bring formal charges against the two organizations. The swing vote, commissioner Thomas Josefiak, says the explanations from Ailes and McCarthy about their lack of substantive contacts during the campaign “were plausible and reasonably consistent.” Josefiak says both were guilty of “bad judgment” and may have acted “foolish[ly],” but did nothing warranting legal action. The FEC also determines that Raiford only “performed technical tasks” for the two organizations, “and played no role in any substantive or strategic decisions made by either organization.” The commissioners conclude that neither organization violated campaign finance law. [Inside Politics (.org), 1999]

Entity Tags: Federal Election Commission, Americans for Bush, Ailes Communications, Thomas Josefiak, Democratic Party of Ohio, Roger Ailes, National Security Political Action Committee, George Herbert Walker Bush, Jesse Raiford, Raiford Communications, Larry McCarthy, Black Elected Democrats of Ohio, Michael Dukakis

Timeline Tags: Civil Liberties, Domestic Propaganda, Elections Before 2000

Radio personality Rush Limbaugh hosts his own late-night television show; Roger Ailes, the Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), is his executive producer. On this show, Limbaugh gives his response to African-American filmmaker Spike Lee’s recommendation that African-American children be allowed to skip school to watch his biographical docudrama Malcolm X: “Spike, if you’re going to do that, let’s complete the education experience. You should tell them that they should loot the theater and then blow it up on their way out.” [Media Matters, 10/27/2009] Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

Entity Tags: Shelton Jackson (“Spike”) Lee, Fox News, Rush Limbaugh, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Radio personality Rush Limbaugh hosts his own late-night television show; Roger Ailes, the Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), is Limbaugh’s executive producer. On this show, Limbaugh notes a recent comment of Senator Strom Thurmond (R-SC), who told a gay solder that his lifestyle was “not normal” and advised the soldier to get psychiatric help. Thurmond, who ran for president in 1948 on an explicitly racist, segregationist third-party platform and who led the “Dixiecrat” exodus of Southern racists out of the Democratic Party (see March 12, 1956 and After), is praised by Limbaugh. The commentator says of Thurmond: “He is not encumbered by trying to be politically correct. He’s not encumbered by all of the—the so-called new niceties and proprieties. He just says it, and if you want to know what America used to be—and a lot of people wish it still were—then you listen to Strom Thurmond.… He got a standing ovation. Now people—people applauded that. People applaud—because—you know, Strom Thurmond can say it because he’s 90 years old and people say: ‘Ah, he’s just an old coot. He’s from the old days,’ and so forth. But that’s what most people think. They just don’t have the guts to say it. That’s why they applaud when somebody does say it that directly and that simply.” [Media Matters, 10/27/2009] Ailes will go on to found Fox News (see October 7, 1996).

Entity Tags: Roger Ailes, Fox News, Strom Thurmond, Rush Limbaugh

Timeline Tags: Domestic Propaganda

The FBI orders reporters and photographers to leave a hill overlooking the Montana Freemen compound, currently surrounded by law enforcement authorities (see March 25, 1996), but deny that the move is a prelude to a raid against the group. “We’re trying to do everything we can to peacefully resolve the situation,” Attorney General Janet Reno says, “and we will continue those efforts.” FBI officials say they decided to evict the news media after a Fox Television news crew went to a fence around the compound the night of May 28, and attempted to negotiate for interviews without FBI knowledge. “The negotiators have their own strategy for contacting the Freemen and don’t want this kind of disruption,” says a senior official in Washington, speaking on condition of anonymity. Fox News chairman Roger Ailes complains that his journalists are being used as scapegoats, and alleges that the FBI had planned on moving the news media from the hill well before they made contact with the Freemen. [Associated Press, 5/30/1996]

Entity Tags: Fox News, Federal Bureau of Investigation, Montana Freemen, Janet Reno, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda, US Domestic Terrorism

Fox News logo.Fox News logo. [Source: Fox News]Fox News begins broadcasting on US cable television. Fox News provides 24-hour news programming alongside the nation’s only other such cable news provider, CNN. Fox executive Roger Ailes, a former campaign adviser for Richard Nixon, Ronald Reagan and George H. W. Bush (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), envisions Fox News as a conservative “antidote” to what he calls the “liberal bias” of the rest of American news broadcasting. Ailes uses many of the methodologies and characteristics of conservative talk radio, and brings several radio hosts on his channel, including Sean Hannity and Bill O’Reilly, to host television shows. [Jamieson and Cappella, 2008, pp. 47; New York Magazine, 5/22/2011] Referring to Ailes’s campaign experience, veteran Republican consultant Ed Rollins later says: “Because of his political work, he understood there was an audience. He knew there were a couple million conservatives who were a potential audience, and he built Fox to reach them.” [New York Magazine, 5/22/2011]
Ailes Planned for Fox News as Far Back as 1970 - Ailes began envisioning a conservative news provider to counter what he considers the mainstream media’s “liberal bias” as early as 1970, when he became heavily involved with a Nixon administration plan to plant conservative propaganda in news outlets across the nation (see Summer 1970). In 1971, he headed a short-lived private conservative television news network, Television News Incorporated (TVN—see 1971-1975), which foundered in 1975 in part because of its reporters and staffers balking at reporting Ailes-crafted propaganda instead of “straight” news. Ailes told a New York Times reporter in 1991 that he was leaving politics, saying: “I’ve been in politics for 25 years. It’s always been a detour. Now my business has taken a turn back to my entertainment and corporate clients.” But Ailes misinformed the reporter. He continued to work behind the scenes on the 1992 Bush re-election campaign, providing the campaign with attack points against Democratic contender Bill Clinton (D-AR) and earning the nickname “Deep Throat” from Bush aides. Though Ailes did do work in entertainment, helping develop tabloid television programs such as The Maury Povich Show and heading the cable business news network CNBC for three years, Ailes has continued to stay heavily involved in Republican politics ever since. Ailes became involved in the creation of Fox News in early 1996 after he left NBC, which had canceled his show America’s Talking and launched a new cable news network, MSNBC, without asking for Ailes’s involvement. Fox News is owned by News Corporation (sometimes abbreviated NewsCorp), an international media conglomerate owned by conservative billionaire Rupert Murdoch. When NBC allowed Ailes to leave, Jack Welch, the chairman of NBC’s parent company General Electric, said, “We’ll rue the day we let Roger and Rupert team up.” Murdoch has already tried and failed to buy CNN, and has already begun work on crafting news programs with hard-right slants, such as a 60 Minutes-like show that, reporter Tim Dickinson will write, “would feature a weekly attack-and-destroy piece targeting a liberal politician or social program.” Dan Cooper, the managing editor of the pre-launch Fox News, later says, “The idea of a masquerade was already around prior to Roger arriving.” Eric Burns, who will work for ten years as a Fox News media critic before leaving the network, will say in 2011: “There’s your answer right there to whether Fox News is a conventional news network or whether it has an agenda. That’s its original sin.” To get Fox News onto millions of cable boxes at once, Murdoch paid hundreds of millions of dollars to cable providers to air his new network. Murdoch biographer Neil Chenoweth will later write: “Murdoch’s offer shocked the industry. He was prepared to shell out half a billion dollars just to buy a news voice.” Dickinson will write, “Even before it took to the air, Fox News was guaranteed access to a mass audience, bought and paid for.” Ailes praised Murdoch’s “nerve,” saying, “This is capitalism and one of the things that made this country great.” [New York Magazine, 5/22/2011; Rolling Stone, 5/25/2011]
Using Conservative Talk Radio as Template - In 2003, NBC’s Bob Wright will note that Fox News uses conservative talk radio as a template, saying: “[W]hat Fox did was say, ‘Gee, this is a way for us to distinguish ourselves. We’re going to grab this pent-up anger—shouting—that we’re seeing on talk radio and put it onto television.’” CBS News anchor Dan Rather will be more critical, saying that Fox is a reflection of Murdoch’s own conservative political views. “Mr. Murdoch has a business, a huge worldwide conglomerate business,” Rather says. “He finds it to his benefit to have media outlets, press outlets, that serve his business interests. There’s nothing wrong with this. It’s a free country. It’s not an indictable offense. But by any clear analysis the bias is towards his own personal, political, partisan agenda… primarily because it fits his commercial interests.” [New Yorker, 5/26/2003]
Putting Ideology Over Journalistic Ethics, Practices - Ailes, determined not to let journalists with ethical qualms disrupt Fox News as they had his previous attempt at creating a conservative news network (see 1971-1975), brought a hand-picked selection of reporters and staffers with demonstrable conservative ideologies from NBC, including business anchor Neil Cavuto and Steve Doocy, who hosts the morning talk show “Fox and Friends.” Both Cavuto and Doocy are Ailes loyalists who, Dickinson will say, owe their careers to Ailes. Ailes then tapped Brit Hume, a veteran ABC correspondent and outspoken conservative, to host the main evening news show, and former Bush speechwriter Tony Snow as a commentator and host. John Moody, a forcefully conservative ABC News veteran, heads the newsroom. Ailes then went on a purge of Fox News staffers. Joe Peyronnin, who headed the network before Ailes displaced him, later recalls: “There was a litmus test. He was going to figure out who was liberal or conservative when he came in, and try to get rid of the liberals.” Ailes confronted reporters with suspected “liberal bias” with “gotcha” questions such as “Why are you a liberal?” Staffers with mainstream media experience were forced to defend their employment at such venues as CBS News, which he calls the “Communist Broadcast System.” He fired scores of staffers for perceived liberal leanings and replaced them with fiery young ideologues whose inexperience helps Ailes shape the network to his vision. Before the network aired its first production, Ailes had a seminal meeting with Moody. “One of the problems we have to work on here together when we start this network is that most journalists are liberals,” he told Moody. “And we’ve got to fight that.” Reporters and staffers knew from the outset that Fox, despite its insistence on being “fair and balanced” (see 1995), was going to present news with a conservative slant, and if that did not suit them, they would not be at Fox long. A former Fox News anchor later says: “All outward appearances were that it was just like any other newsroom. But you knew that the way to get ahead was to show your color—and that your color was red.” The anchor refers to “red” as associated with “red state,” commonly used on news broadcasts to define states with Republican majorities. Ailes will always insist that while his network’s talk-show hosts, such as O’Reilly, Hannity, and others, are frankly conservative, Fox’s hard-news shows maintain what he calls a “bright, clear line” that separates conservative cant from reported fact. In practice, this is not the case. Before Fox aired its first broadcast, Ailes tasked Moody to keep the newsroom in line. Early each morning, Ailes has a meeting with Moody, often with Hume on speakerphone from the Washington office, where the day’s agenda is crafted. Moody then sends a memo to the staff telling them how to slant the day’s news coverage according to the agenda of those on “the Second Floor,” as Ailes and his vice presidents are known. A former Fox anchor will later say: “There’s a chain of command, and it’s followed. Roger talks to his people, and his people pass the message on down.” After the 2004 presidential election, Bush press secretary Scott McClellan will admit, “We at the White House were getting them talking points.”
Targeting a Niche Demographic - Fox New’s primary viewership defies most demographic wisdom. According to information taken in 2011, it averages 65 years of age (the common “target demographic” for age is the 18-24 bracket), and only 1.38% of its viewers are African-American. Perhaps the most telling statistics are for the Hannity show: 86% describe themselves as pro-business, 84% believe government “does too much,” 78% are “Christian conservatives,” 78% do not support gay rights, 75% are “tea party backers,” 73% support the National Rifle Association, 66% lack college degrees, and 65% are over age 50. A former NewsCorp colleague will say: “He’s got a niche audience and he’s programmed to it beautifully. He feeds them exactly what they want to hear.” Other polls from the same time period consistently show that Fox News viewers are the most misinformed of all news consumers, and one study shows that Fox News viewers become more misinformed the more they watch the network’s programming.
Ailes's Security Concerns Affect Operations, Broadcasting - Ailes is uncomfortable in his office, a second-floor corner suite in the Fox News building at 1211 Avenue of the Americas in Manhattan. His office is too close to the street for his tastes; he believes that gay activists intend to try to harm him, either by attacks from outside the building or through assaults carried out from inside. He also believes that he is a top target for al-Qaeda assassins. Ailes barricades himself behind an enormous mahogany desk, insists on having “bombproof” glass installed in the windows, surrounds himself with heavily-armed bodyguards, and carries a firearm (he has a concealed-carry permit). A monitor on his desk shows him what is transpiring outside his office door; once, when he sees a dark-skinned man wearing what he thought was Muslim garb on the monitor, he will order an immediate lockdown of the entire building, shouting, “This man could be bombing me!” The man will turn out to be a janitor. A source close to Ailes will say, “He has a personal paranoia about people who are Muslim—which is consistent with the ideology of his network.” A large security detail escorts him daily to and from his Garrison, New Jersey home to his Manhattan offices; in Garrison, his house is surrounded by empty homes Ailes has bought to enhance his personal security. According to sources close to Ailes, Fox News’s slant on gay rights and Islamist extremism is colored by Ailes’s fear and hatred of the groups.
'We Work for Fox' - Sean Wilentz, a Princeton historian and Reagan biographer, will say: “Fox News is totalized: It’s an entire network, devoted 24 hours a day to an entire politics, and it’s broadcast as ‘the news.’ That’s why Ailes is a genius. He’s combined opinion and journalism in a wholly new way—one that blurs the distinction between the two.” Dickinson will write: “Fox News stands as the culmination of everything Ailes tried to do for Nixon back in 1968. He has created a vast stage set, designed to resemble an actual news network, that is literally hard-wired into the homes of millions of America’s most conservative voters. GOP candidates then use that forum to communicate directly to their base, bypassing the professional journalists Ailes once denounced as ‘matadors’ who want to ‘tear down the social order’ with their ‘elitist, horse-dung, socialist thinking.’ Ironically, it is Ailes who has built the most formidable propaganda machine ever seen outside of the Communist bloc, pioneering a business model that effectively monetizes conservative politics through its relentless focus on the bottom line.” Former Bush speechwriter David Frum will observe: “Republicans originally thought that Fox worked for us. Now we’re discovering that we work for Fox.” [New York Magazine, 5/22/2011; Rolling Stone, 5/25/2011]

Entity Tags: Eric Burns, Tim Dickinson, Neil Cavuto, Dan Cooper, Steve Doocy, Joe Peyronnin, John Moody, David Frum, Sean Wilentz, News Corporation, Scott McClellan, Jack Welch, Tony Snow, MSNBC, Brit Hume, Television News Incorporated, Ronald Reagan, Roger Ailes, CNN, Fox News, CNBC, George Herbert Walker Bush, Sean Hannity, Neil Chenoweth, Ed Rollins, William Jefferson (“Bill”) Clinton, Bill O’Reilly, Nixon administration, Dan Rather, Bob Wright, Rupert Murdoch

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Jane Akre.Jane Akre. [Source: Injury Board (.com)]Investigative reporters Jane Akre and her husband Steve Wilson are hired by WTVT-TV, the Tampa, Florida, Fox News affiliate, to become part of its “Investigators” team. They soon begin filming a report on bovine growth hormone (BGH), a controversial substance manufactured by Monsanto. Their four-part report finds that BGH poses numerous health risks to milk consumers, including the threat of cancer, and that Florida supermarket chains routinely lie to their customers about not selling milk that contains BGH. Akre and Wilson will later recall that the local station is thrilled with the report. But after Monsanto complains to Fox News chief Roger Ailes about the report, the station’s general manager, David Boylan, tells Akre and Wilson to redo their film: to include statements from Monsanto that the filmmakers know to be false, and to make other revisions to the story that contradict the facts. According to Akre and Wilson, one Fox lawyer tells them that “it doesn’t matter if the facts are true,” what matters is the size of the lawsuit Monsanto might file against WTVT and Fox. Boylan tells the filmmakers that the position of Fox Television is: “We paid $3 billion for these television stations. We will decide what the news is. The news is what we tell you it is.” Akre and Wilson revise the story some 70 times, none of which passes muster with the station or with network officials. The couple is variously suspended without pay, suspended with pay, locked out of their workspace, and offered money to “just go away.” In late November 1997, when they threaten to inform the Federal Communications Commission (FCC) of the incident, WTVT fires them. They will file a lawsuit against WTVT and against Fox Television (see August 18, 2000). [Fairness and Accuracy in Reporting, 6/1998; BGH Bulletin, 2004; St. Louis Journalism Review, 12/1/2007] Wilson later says: “Every editor has the right to kill a story and any honest reporter will tell you that happens from time to time when a news organization’s self interest wins out over the public interest. But when media managers who are not journalists have so little regard for the public trust that they actually order reporters to broadcast false information and slant the truth to curry the favor or avoid the wrath of special interests as happened here, that is the day any responsible reporter has to stand up and say, ‘No way!’ That is what Jane and I are saying with this lawsuit.… We set out to tell Florida consumers the truth a giant chemical company and a powerful dairy lobby clearly doesn’t want them to know. That used to be something investigative reporters won awards for. As we’ve learned the hard way, it’s something you can be fired for these days whenever a news organization places more value on its bottom line than on delivering the news to its viewers honestly.” Akre will add: “We are parents ourselves. It is not right for the station to withhold this important health information and solely as a matter of conscience we will not aid and abet their effort to cover this up any longer. Every parent and every consumer have the right to know what they’re pouring on their children’s morning cereal.” [BGH Bulletin, 2004] Akre and Wilson will win the Goldman Environmental Prize for their original report in 2001. [Prize, 2001]

Entity Tags: Fox Broadcasting Company, Federal Communications Commission, David Boylan, Roger Ailes, Jane Akre, Monsanto, Steve Wilson, WTVT-TV, Fox News

Timeline Tags: US Health Care

John Prescott Ellis.John Prescott Ellis. [Source: Bush-Clinton Fraud (.com)]Fox News chairman Roger Ailes (see October 7, 1996), a Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), chooses an unlikely reporter to anchor Fox’s election night coverage: John Prescott Ellis, a freelance Republican political adviser and the first cousin of George W. Bush (R-TX), the Republican presidential candidate. (Ellis is the son of George Herbert Walker Bush’s sister, Nancy Ellis.) Ellis was originally hired to cover the party primaries. A later study of voting patterns by the University of California will determine that in areas where voters have access to Fox News, the network’s relentless pro-Bush coverage shifts some 200,000 votes from Democrat Al Gore (D-TN) to Bush, but Ailes wants to make sure his network’s coverage is favorable to Bush, and has always had Ellis in mind for the election night anchor position, for which he specifically gives Ellis a 30-day contract. Ellis is very close to Bush’s brother Jeb Bush (R-FL), the sitting governor of Florida (“Jeb” is an acronym for his full name, John Ellis Bush). Ellis recused himself from campaign coverage in a June 1999 Boston Globe column, defending George W. Bush from allegations of cocaine use, calling the Clinton-Gore administration “morally berserk,” and telling his readers, “There is no way for you to know if I am telling you the truth about George W. Bush’s presidential campaign, because in his case, my loyalty goes to him and not to you.” Instead of this posing an ethical dilemma or being seen as a conflict of interest at Fox, Ellis is Ailes’s first and only choice to anchor the network’s election coverage. (Ailes will later tell a February 2001 House committee hearing, “We at Fox News do not discriminate against people because of their family connections”—see February 14, 2001.) [Washington Post, 11/14/2000; Salon, 11/15/2000; Observer, 11/19/2000; Associated Press, 12/11/2000; Buffalo Beat, 12/14/2000; Nation, 11/6/2006; New York Magazine, 5/22/2011] Ellis will pre-emptively call the election for Bush, sparking the Florida recount controversy and helping propel his cousin into the White House (see November 7-8, 2000). In a response to testimony in the same February 2001 House committee hearing, Joan Konner, a journalism professor who will lead a CNN-commissioned independent study of the problems in that network’s election night coverage, will call Ellis’s hiring a substantial breach of journalistic ethics and standards. “If John Ellis had, indeed, made comments stating that his loyalties to the Bush family superceded any commitment he has to his profession or his employer, then I would judge that to be not only a perceived conflict-of-interest but a real conflict-of-interest for a journalist,” she will write in a letter to Representative John Dingell (D-MI). “While that does not disqualify an individual from any position as a journalist, it would, in my judgement, disqualify that person for any decision-making role involving reporting on his relatives during an election. Often friends and relatives are hired by journalism organizations because of their connections to the newsmakers. Their access to sources makes them valuable to the organization. However, the news organization should take every precaution against placing such an individual in an assignment that could result in bias in reporting.” [House of Representatives, Committee on Energy and Commerce, 2/14/2001]

Entity Tags: John Ellis (“Jeb”) Bush, Fox News, Boston Globe, Albert Arnold (“Al”) Gore, Jr., George W. Bush, John Dingell, Roger Ailes, Nancy Ellis, Joan Konner, John Prescott Ellis

Timeline Tags: 2000 Elections, Domestic Propaganda

Fox News chief Roger Ailes has hired John Prescott Ellis, a freelance Republican political advisor and an intensely loyal cousin of presidential candidate George W. Bush (R-TX), to head the network’s election-night coverage for the 2000 presidential election (see October-November 2000). During the election, Ellis is in constant contact with Bush and his senior campaign aides, speaking with Bush himself five separate times during the evening.
Calling Florida for Gore - At 7:52 p.m., Bush’s brother Jeb Bush (R-FL), the sitting governor of Florida, calls Ellis to protest when Fox “mistakenly” projects Florida as going to Al Gore (D-TN). Ellis tells Jeb Bush that he is looking at a computer “screenful of Gore.” Bush reminds Ellis, “But the polls haven’t closed in the panhandle.” Ellis replies, “It’s not going to help.” Voter News Service (VNS), the voting consortium the networks all use, rates the race a 99.5 percent certainty that Gore has won Florida, a conclusion that VNS and network officials alike later say was a mistake (see February 14, 2001). The prediction is indeed inaccurate; within minutes, Gore’s lead begins to shrink again. At 9:38 p.m., VNS issues a correction of an inaccurate vote count for Duval County, stripping Gore of a number of phantom votes, and the race is again far too close to call.
Calling Florida for Bush - At 2:10 a.m., Ellis sees data from VNS that shows Bush with a 51,433-vote lead, and 179,713 votes left to be counted. (The latter figure is grossly inaccurate, later data proves; over 350,000 votes actually remain to be counted.) Gore would need 63 percent of those votes to win, a scenario that is statistically unlikely. Ellis calls Jeb Bush to say that it is “statistically impossible” for Bush to lose. Around 2:15 a.m., Ellis puts the telephone down and excitedly announces to his team: “Jebbie says we got it! Jebbie says we got it!” Even though Florida is still rated “too close to call” by VNS, Fox News vice president John Moody gives the go-ahead to project Bush the winner in Florida. Fox News anchor Brit Hume makes the call for Bush at 2:16 a.m. The other networks hurriedly, and inaccurately, follow suit. [Washington Post, 11/14/2000; Observer, 11/19/2000; Associated Press, 12/11/2000; Buffalo Beat, 12/14/2000; American Journalism Review, 1/2001; Nation, 11/6/2006; New York Magazine, 5/22/2011] Hume himself is a bit apprehensive of the call. “I must tell you, everybody, after all this, all night long, we put Bush at 271, Gore at 243,” he tells Fox viewers. “I feel a little bit apprehensive about the whole thing. I have no reason to doubt our decision desk, but there it is.” [Time, 11/15/2000]
Other Networks Follow Suit - As Hume is announcing Bush’s “victory” in Florida, NBC News election coverage chief Sheldon Gawiser is on the telephone with Murray Edelman, the editorial director for VNS. Gawiser is considering calling Florida for Bush, and wants to discuss calling the race for Bush while citing Edelman and VNS as the sources responsible for such a call. Edelman is shocked that Gawiser wants to make any call with Bush’s lead not only very small, but dwindling. But as the two are talking, Fox’s announcement comes over NBC’s monitors, and Gawiser breaks off the call, saying: “Sorry, gotta go. Fox just called it.” At 2:17 a.m., NBC projects Bush the winner in Florida and the next president of the United States. The joint decision team for CBS and CNN, Warren Mitofsky and Joe Lenski, make the same decision a minute later. After CBS declares Bush’s victory, anchor Dan Rather tells viewers: “Let’s give a tip of the Stetson to the loser, Vice President Al Gore, and at the same time, a big tip and a hip, hip, hurrah and a great big Texas howdy to the new president of the United States. Sip it, savor it, cup it, photostat it, underline it in red, press it in a book, put it in an album, hang it on the wall—George W. Bush is the next president of the United States.” The ABC decision team resists making the call, not trusting the data (it had similar reservations about the earlier call for Gore), but according to ABC election consultant John Blydenburgh, a network executive overrides the decision team and has ABC declare Bush the projected winner at 2:20 a.m. Blydenburgh says the executive does not want ABC to look “foolish” by being the only network not to recognize Bush as the next president. The Associated Press (AP) refuses to make the call, saying that its figures show Bush with only a 30,000-vote lead, and that steadily dwindling (by 2:30 a.m., Bush’s lead, by the AP’s count, is below 19,000 votes; a glitch in the Volusia County numbers that comes in minutes after the call for Bush slashes Bush’s lead considerably, validating the AP’s reluctance to make the call). But the television broadcasts drive the story. Network pundits immediately begin dissecting Bush’s “victory” and speculating as to why Gore “lost.” [American Journalism Review, 1/2001; Nation, 11/6/2006] Shortly after 3 a.m., CBS’s Ed Bradley begins informing viewers that the AP numbers show Bush with a lead of only 6,000 votes. Rather tells the viewers that if the AP is correct, the previous call for Bush may be premature. “Let’s not joke about it folks,” he says. “You have known all night long and we’ve said to you all night long that these estimates of who wins and who loses are based on the best available information we have. CBS News has the best track record in the business, over a half century plus, for accuracy on election night. But nobody’s perfect.” However, few listen to either CBS’s caveats or the AP’s refusal to call the election. [American Journalism Review, 1/2001] By 4:52 a.m., Bush’s lead has dwindled to 1,888 votes.
Fox Leads the Narrative for Bush - Gore initially concedes the race, but when the networks begin retracting their declaration and return Florida to the “too close to call” status, he retracts his concession. In their last conversation of the evening, Bush tells Ellis that Gore has taken back his concession, and says: “I hope you’re taking all this down, Ellis. This is good stuff for a book.” The morning headlines in most daily papers declare Bush the winner; much of the news coverage slams Gore as indulging in “sour grapes” for not conceding the election. Rather later says: “We’ll never know whether Bush won the election in Florida or not. But when you reach these kinds of situations, the ability to control the narrative becomes critical. Led by Fox, the narrative began to be that Bush had won the election.” In 2011, Rolling Stone reporter Tim Dickinson will write, “A ‘news’ network controlled by a GOP operative who had spent decades shaping just such political narratives—including those that helped elect the candidate’s father—declared George W. Bush the victor based on the analysis of a man who had proclaimed himself loyal to Bush over the facts.” After the election, House Representative Henry Waxman (D-CA) says: “Of everything that happened on election night, this was the most important in impact. It immeasurably helped George Bush maintain the idea in people’s minds that he was the man who won the election.” [Observer, 11/19/2000; Associated Press, 12/11/2000; Buffalo Beat, 12/14/2000; New York Magazine, 5/22/2011] Ellis later writes that Bush did not try to influence his coverage. “Governor Bush was, as always, considerate of my position,” Ellis will write. “He knew that I would be fried if I gave him anything that VNS deemed confidential, so he never asked for it. He made a point of getting the early exit poll data from other sources before talking to me.” [Associated Press, 12/11/2000]
Criticism of Fox, Ellis - Tom Rosenstiel, director of the Project for Excellence in Journalism, later says of Ellis and Fox while the election is still in dispute: “The notion you’d have the cousin of one presidential candidate in a position to call a state, and the election, is unthinkable. Fox’s call—wrong, unnecessary, misguided, foolish—helped create a sense that the election went to Bush, was pulled back, and it’s just a matter of time before his president-elect title is restored. But that said, John Ellis is a good man, a good journalist whose judgment was overcome by excitement. He put himself in an impossible situation, but the mistake was not so much his as Rupert Murdoch’s for putting him in that position.… Everybody knows it’s a partisan channel, but its marketing slogan, ‘We report; you decide,’ is now totally obliterated by the fact that one candidate’s first cousin is actually deciding, and then they report.” (Rosenstiel is apparently unaware that Murdoch, who owns Fox News’s parent company News Corporation, did not make the call to hire Ellis.) Rosenstiel’s colleague Carl Gottlieb is less restrained, saying: “It’s beyond belief. The network should not have allowed Ellis to report on this election. As a viewer, after reading this story and reading about Ellis’s involvement in calling the race, you can’t help but get the idea that this guy’s complicit in what’s going on now down in Florida.” Murdoch will later claim that Fox News displayed “no partisanship” in its election-night coverage. Ellis will later tell a reporter: “It was just the three of us guys handing the phone back and forth—me with the numbers, one of them a governor, the other president-elect. Now that was cool. And everybody followed us.” [Observer, 11/19/2000; Nation, 11/6/2006] Ellis will also later deny telling his team that “Jebbie” gave him the go-ahead to call the election for Bush, instead saying he made the call based on his own calculations. Statistician Cynthia Talkov, the only member of Fox’s election team who actually understands the VNS statistical models, later says she never saw Ellis making any such calculations, and will say Ellis did not ask her for her opinion for his call, though every other projection that evening was made with her explicit approval. Talkov is one of the people who will confirm that Ellis received the go-ahead to call the election from Jeb Bush. A post-election analysis prepared by outside reviewers for CNN later issues sharp criticisms of the networks, noting, “On Election Day 2000, television news organizations staged a collective drag race on the crowded highway of democracy, recklessly endangering the electoral process, the political life of the country, and their own credibility.” Mitofsky, who invested election polls and developed the election night projection system the networks use, later calls Ellis’s actions “the most unprofessional election night work I could ever imagine. He had no business talking to the Bush brothers or to any other politician about what he was doing.” On the other hand, Ailes will characterize Ellis’s actions as those of “a good journalist talking to his very high-level sources on election night.” [Nation, 11/6/2006]
Fox 'Investigation' Comes Up Empty - Fox News will announce an “investigation” of any conflicts of interest or unprofessional behavior concerning Ellis’s role in declaring Bush the winner, but nothing will come of any such investigation. The “investigation” will find that Ellis gave no VNS information to either George W. Bush, Jeb Bush, or any Bush campaign official, though Ellis himself will freely admit to a New Yorker reporter that he shared VNS data with both Bushes repeatedly during the evening. Such sharing of data would constitute a violation of journalistic ethics as well as possible criminal behavior. [Observer, 11/19/2000; Nation, 11/6/2006] Ailes had specifically warned his team not to share VNS information with anyone from the campaigns. [Salon, 11/15/2000] Before the investigation is even launched, Moody will say: “Appearance of impropriety? I don’t think there’s anything improper about it as long as he doesn’t behave improperly, and I have no evidence he did.… John has always conducted himself in an extremely professional manner.” [Washington Post, 11/14/2000]

Entity Tags: Voter News Service, Warren Mitofsky, Tom Rosenstiel, Sheldon Gawiser, Tim Dickinson, Roger Ailes, CNN, ABC News, CBS News, Brit Hume, Boston Globe, Albert Arnold (“Al”) Gore, Jr., Associated Press, News Corporation, Rupert Murdoch, Murray Edelman, Fox News, Ed Bradley, Dan Rather, Cynthia Talkov, Carl Gottlieb, George W. Bush, NBC News, Henry A. Waxman, John Prescott Ellis, John Moody, John Ellis (“Jeb”) Bush, Joe Lenski, John Blydenburgh

Timeline Tags: 2000 Elections

The US House Committee on Energy and Commerce holds a hearing on the news networks’ election night decision to project George W. Bush the winner of the Florida election, and thereby the winner of the US presidential election (see November 7-8, 2000). One of the matters at hand is Fox News’s choice to have its election night coverage anchored by John Prescott Ellis, President Bush’s cousin and an intensely partisan Bush supporter (see October-November 2000). The chairman of the committee is W.J. “Billy” Tauzin (R-LA).
Opening Statements - In his opening statement, Tauzin tells the assemblage that the hearing is to “give us a real sense of what went wrong in terms of the election night coverage of the presidential election of November 2000.” He notes that news coverage issues have been raised in every election since the 1960 Kennedy-Nixon election. Early calls—the practice of news outlets to “call,” or project, winners in states before elections in other states have closed—have long been acknowledged as having a “deletorious” effect on voting, and the use of “exit polling”—polls of voters taken outside polling booths—have proven both “valuable” and “dangerous.” Voter News Service (VNS), the independent consortium that provided polling and other data to the networks and press agencies for their use during their election coverage, uses exit polling to help those news outlets “project” winners in races. Tauzin spends much of his opening statement attacking VNS and the use of exit polling as the “source” of the election night dissension, and says that on the whole, VNS data “produces statistical biases in favor of Democrats in this case today and against Republicans, that the statistical flaws tend to overstate the Democratic vote in the exit poll and understate the Republican vote.” Tauzin says that investigations have “discovered no evidence of intentional bias, no evidence of intentional slanting of this information,” and instead says the entire problem rests with VNS and its use of exit polling data. In their opening statements, many Republicans echo Tauzin’s remarks. Ranking minority member John Dingell (D-MI) calls the election night coverage “a monumental screw-up which I think has embarrassed an awful lot of people.” Dingell repeats Tauzin’s claim that no evidence of intentional bias has been found—calling such allegations “inflammatory”—and says that the focus of future hearings should be on the issue of voter disenfranchisement. Having said all that, he goes on to say that the networks’ decision to call Florida for Bush in the early hours of November 8, 2000 was premature, and lent itself to later allegations that attempts by Democratic challenger Al Gore were baseless and troublesome. Cliff Stearns (R-FL) accuses the networks of trying to influence Florida voters in the Panhandle, a traditionally Republican stronghold, by prematurely calling the state for Gore eight minutes before polls closed in that region. In questioning, Sherrod Brown (D-OH) notes the almost-immediate appearance of the “Sore Loserman” campaign (derived from the names of the Democratic candidates, Gore and Joe Lieberman), which attempted, successfully, to paint attempts by the Gore campaign to force vote recounts as attempts to “steal” the election.
Focus on Fox - Henry Waxman (D-CA) is the first to mention Fox News. He reads from a Los Angeles Times editorial, quoting: “Suppose that a first cousin of Al Gore had been running one of the network news teams issuing election night projections. Suppose that having previously recused himself from a columnist job saying his objectivity would suffer from family loyalty, this cousin had chatted with Gore six times on Election Day. Suppose the same cousin had been the first to declare Gore as the winner in Florida on election night, helping coax the rival networks to follow suit, leading George W. Bush to call up Gore in order to concede, thereby helping to create that Gore was the duly elected president of the United States long before all the votes had been counted. Can anybody reasonably doubt that the pundits would be working themselves into a nonstop lather charging the liberal media as accessories to grand larceny? Can we imagine, say, Rupert Murdoch’s Fox news channel right-leaning heads dropping the subject?” Waxman says this was absolutely the case, but with Fox News and John Ellis, not Gore and an imaginary Gore cousin at another network. “[O]f everything that happened on election night this was the most important in impact. It created a presumption that George Bush won the election. It set in motion a chain of events that were devastating to Al Gore’s chances and it immeasurably helped George Bush maintain the idea in people’s minds than he was the man who won the election.” Several other Democrats echo Waxman’s statements.
Issues with Florida Election Practices - Peter Deutsch (D-FL) cites issues of rampant voter disenfranchisement of African-Americans, a traditionally Democratic voting bloc, with over 100,000 ballots, mostly from African-American voters, apparently not counted. Deutsch says flatly that “there is no question, it is no longer debatable that if the vote in Florida were counted, Al Gore would be president of the United States.” Bobby Rush (D-IL) cites a large number of incidents where minority group voters were “harassed by police departments” in Florida and in other states besides. In many instances these voters were stopped from voting entirely; in others, their votes were not counted. Other Democrats, such as Eliot Engel (D-NY), echo Deutsch’s and Rush’s concerns; Engel says: “Al Gore was not the only one who lost that night. The American people lost that night, and the news media also lost that night.”
Testimony regarding Independent Review of Election Night Coverage - The first witness is Joan Konner, a professor of journalism at Columbia. Konner led a panel commissioned by CNN “to look at what went wrong in [CNN’s] television coverage of the presidential election 2000.” Her panel submitted a report on the election night coverage to CNN, and CNN provided that report to the committee. “[S]omething went terribly wrong,” she says. “CNN executives, correspondents, and producers themselves describe election night coverage as a debacle, a disaster, and a fiasco; and in our report we agree.” She blames the problems with CNN’s coverage on “excessive speed and hypercompetition, combined with overconfidence in experts and a reliance on increasingly dubious polls. We have stated that the desire to be first or at least not to be consistently behind the others led the networks to make calls unwisely based on sketchy and sometimes mistaken information.” The choice to create, fund, and use VNS by all the networks was primarily a cost-cutting decision, she says, but that choice was a mistake: “Relying on a single source eliminates the checks and balances built into a competitive vote-gathering and vote system. It eliminates the possibility of a second source for validating key and possible conflicting information.” Another member of the panel, James Risser of Stanford University, notes that the report’s findings apply equally to other networks along with CNN.
Media Panel - After much questioning of the CNN panel, a second panel is sworn in. This panel includes: Fox News chairman Roger Ailes; CBS president Andrew Heyward; CNN chairman Tom Johnson; NBC president Andrew Lack; ABC president David Westin; VNS director Ted Savaglio; VNS editorial director Murray Edelman; and the Associated Press’s president, Louis Boccardi. In an opening statement, Savaglio admits that VNS made “errors” in vote tabulation and predictives based on “flaws” in the statistical analyses. Two major errors were made on election night, Savaglio says, the first leading to the incorrect awarding of Florida to Gore early in the evening, and the second provision of data that indicated Bush had a statistically insurmountable lead in Florida that did not include an accurate tabulation of votes cast in Volusia County as well as errors in other county tabulations and estimates. Boccardi says that the Associated Press used VNS-provided data in the erroneous Gore projection, but “takes full responsibility” for the error. The Associated Press did not join in with the second, Fox News-led projection of Bush’s victory. “[T]he race was too close to call” at that point, he says. “It would be right to surmise that the pressure on AP at that moment [to join the networks in calling the election for Bush] was enormous.” Heyward testifies that CBS, like CNN, hired an independent panel to assess its election coverage, and has a number of improvements to be made for future coverage. “Our method of projecting winners, one that, as you have heard, has produced only six bad calls in over 2,000 races since the 1960s, failed us this time; and as a well-known candidate would say, failed us big time in the very state that held the key to this election,” he says. He also notes that charges by Republican committee members that there is an inherent bias in the statistical models against Republicans “has been rejected by every single outside expert who examined each of the networks, even those experts, and you heard from them today, who are the most highly critical of us.” Lack asks why there was not more media coverage and examination of other voting-related problems, from “ineffective voting machines” and “confusing ballots” to allowing felons to vote.
Ailes's Statement - Ailes blames VNS for Fox’s “mistakes” in its reporting, saying: “As everyone knows, Voter News Service, a consortium with a good track record, gave out bad numbers that night. In the closest race in history the wheels apparently came off a rattle trap computer system which we relied on and paid millions for.” He claims, “Through our self-examination and investigation we have determined that there was no intentional political favoritism in play on election night on the part of Fox News.” Ailes does not mention his choice to use Ellis as Fox’s election night anchor in his verbal statement, but in a written statement he submits to the committee, he says that Ellis was not the person who made the final decision to declare Florida for Bush. The news division’s vice president, John Moody, made the final call. As for hiring Ellis, he praises Ellis’s professionalism and experience, and writes: “We at Fox News do not discriminate against people because of their family connections. I am more than happy to give you examples of offspring of famous politicians who are employed at Fox News.” He also says that he was aware that Ellis was speaking to both George W. and Jeb Bush throughout the night, and writes: “Obviously, through his family connections, Mr. Ellis has very good sources. I do not see this as a fault or shortcoming of Mr. Ellis. Quite the contrary, I see this as a good journalist talking to his very high level sources on election night.” Though Ellis has freely admitted to sharing VNS data with both Bushes, Ailes writes, “Our investigation of election night 2000 found not one shred of evidence that Mr. Ellis revealed information to either or both of the Bush brothers which he should not have, or that he acted improperly or broke any rules or policies of either Fox News or VNS.” He concludes: “[I]n my heart I do believe that democracy was harmed by my network and others on November 7, 2000. I do believe that the great profession of journalism took many steps backward.”
Questioning the Media Representatives - Almost immediately, Ailes raises the question of skewed exit polling that appears to favor Democrats, though experts have refuted these claims in just-given testimony, and Savaglio has just said that exit polls exhibit no such bias. Ailes tells the panel: “I do know that when Republicans come out of polls and you ask them a question they tend to think it’s none of your business and Democrats want to share their feelings. So you may get some bias there that is inadvertent, just because it’s a cultural thing and unless you send the Republicans to sensitivity training you’re not going to get them to do that.” Tauzin says that a study of VNS results tends to bear out Ailes’s claim. Westin says if there is bias in exit polling, it cuts both ways, an observation with which Tauzin also agrees. Savaglio admits that after midnight, VNS provided substantially inaccurate information to the networks that led them to conclude Bush had a slight but insurmountable lead in Florida. Lack denies the rumor that Jack Welch, the CEO of NBC’s parent company General Electric, made the decision for NBC News to follow Fox’s lead in declaring Bush the presumptive winner in Florida. Waxman accepts Lack’s denial, but notes that he has been told Welch’s command to declare Bush the winner is preserved on videotape, “filmed by NBC’s advertising and promotions department.” Lack says if the tape exists, he will provide it to the committee. Bart Stupak (D-MI) asks the representatives directly if they believe any bias towards one party or another exists in their networks’ coverage, and all answer strongly in the negative. Heyward says that rumors of networks such as his trying to “slant” their coverage to give the idea of an “inevitable” Gore victory are entirely negative, and says: “[C]ertainly we displayed the popular vote graphic 15 times between 7 and 11. President Bush was ahead every single time; on the electoral count, 75 out of 100 times.… The video [shown by the commission at the beginning of the hearing] that gave the impression that the networks were saying Gore’s got it in the bag I believe was misleading, yes.” Westin agrees with Heyward, and says the networks generally gave the impression of “a much more balanced, much closer race throughout the night.” Under questioning by Gene Green (D-TX), Ailes contradicts previously presented evidence and says no one at the election desk, Ellis or anyone else, was in contact with “Austin” (meaning the Bush campaign and George W. Bush personally) at all that night. [House of Representatives, Committee on Energy and Commerce, 2/14/2001]

Entity Tags: CBS News, Sherrod Brown, Bobby Lee Rush, Roger Ailes, Raymond Eugene (“Gene”) Green, Ted Savaglio, Tom Johnson, US House Committee on Energy and Commerce, Voter News Service, ABC News, Andrew Heyward, Andrew Lack, Associated Press, W.J. (“Billy”) Tauzin, Peter R. Deutsch, NBC News, Rupert Murdoch, Louis Boccardi, Fox News, Eliot L. Engel, David Westin, Clifford Bundy (“Cliff”) Stearns, CNN, Murray Edelman, George W. Bush, John Prescott Ellis, Jack Welch, Joan Konner, John Dingell, John Ellis (“Jeb”) Bush, Joseph Lieberman, James Risser, Henry A. Waxman, Bart Stupak

Timeline Tags: 2000 Elections, Domestic Propaganda

Five major US television networks agree to self-censor their news broadcasts of statements by Osama bin Laden and his associates. The agreement, made by ABC, CBS, NBC, CNN, and Fox News, comes after a conference call between National Security Adviser Condoleezza Rice and the heads of the networks; Rice’s call comes after White House press secretary Ari Fleischer warns reporters that statements from suspected terrorists could contain anything from incitement to coded messages, and asks them not to print full transcripts of bin Laden’s messages (see October 10, 2001). [BBC, 10/11/2001; Rich, 2006, pp. 31] Rice asks that, instead of automatically airing bin Laden videotapes, news executives should carefully review the tapes and remove any “inflammatory language” before broadcasting. [Current Events, 11/9/2001] The networks say they will now review them first, and edit or censor them as needed. While the American news networks are willing to comply with Rice’s recommendation, the Arab news network Al Jazeera disagrees: chief editor Ibrahim Halil says, “I don’t think the United States, which taught the world about freedom of expression, should now begin to limit it.” Al Jazeera has been the first to broadcast many of the statements in question, broadcasts which were often picked up by American news networks and shown in their entirety. [BBC, 10/11/2001]
'A Silky Form of Censorship' - According to the New York Times, the five networks have never before consulted one another as a group and made such a collective policy decision about news coverage. The executives deny that they were threatened or pressured by Rice or any other White House officials: “Ms. Rice made no specific request of news organizations, other than that we consider the possible existence of such messages in deciding whether and how to air portions of al-Qaeda statements,” says an ABC spokesman. They also deny that the decision amounts to censorship. CBS says it is committed to “responsible journalism that informs the public without jeopardizing American lives.” CBS president Andrew Heyward says: “The issue… was raised by the transmission of unedited, extended propaganda messages from a terrorist group… with the will to kill thousands of people. No network wants to serve as the platform for that propaganda.” And Fox News chairman Roger Ailes notes that “[Rice] was very, very careful to talk about freedom of the press and not to suggest how we do our job.” Matthew Felling of the Center for Media and Public Affairs, a media watchdog group, has a different view. He calls the decision “a silky form of censorship.” Network executives say that the likelihood of bin Laden using his statements to send coded messages to “sleeper” agents in the US is unlikely, and if he is, the agents could get the statements from printed transcripts or Internet video. “What sense would it make to keep the tapes off the air if the message could be found transcripted in newspapers or on the Web?” one executive asks. “The videos could also appear on the Internet. They’d get the message anyway.” [BBC, 10/11/2001; Current Events, 11/9/2001]
Notion that Censorship Could Disrupt Al-Qaeda Communications Fantastical, Says Media Critic - Author and media critic Frank Rich is fascinated by the assumptions behind Rice’s assertions: in 2006, he will write that the Bush administration “entertain[s] at least a passing fantasy that al-Qaeda, despite its access both to the Internet and to the Arabic superstation Al Jazeera… could be disrupted by having its videos kept off the likes of Fox.” The administration’s “ambitions to manage the news [knows] no bounds.” [Rich, 2006, pp. 31]
British Broadcasters Refuse Similar Request - A similar request by the British government is flatly refused; the BBC issues a short statement reading, “Government interference will be resisted.” The Canadian government does not issue such a request, leaving the decision of whether to air unedited broadcasts of the terrorists’ statements up to news executives and editors. [Toronto Star, 9/8/2002]

Entity Tags: Bush administration (43), Al Jazeera, Center for Media and Public Affairs, CNN, Andrew Heyward, Ari Fleischer, Al-Qaeda, CBS News, ABC News, New York Times, Roger Ailes, Fox News, Condoleezza Rice, Ibrahim Halil, Frank Rich, Matthew Felling, NBC News, British Broadcasting Corporation

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Robert Bartley.Robert Bartley. [Source: Slate]The Wall Street Journal’s editorial page editor emeritus, Robert Bartley, acknowledges that Fox News’s slogan, “We report, you decide,” is a “pretense.” Bartley, a staunch conservative, writes: “Even more importantly, the amazing success of Roger Ailes at Fox News (see October 7, 1996) has provided a meaningful alternative to the Left-establishment slant of the major networks.… His news is no more tilted to the right than theirs has been on the left, and there’s no reason for him to drop his ‘we report, you decide’ pretense until they drop theirs” (see October 13, 2009). [Jamieson and Cappella, 2008, pp. 49] In May 2003, ABC News president David Westin will say: “I like ‘We report. You decide.’ It’s a wonderful slogan. Too often, I don’t think that’s what’s going on at Fox. Too often, they step over the line and try and help people decide what is right and wrong.” Fox News pundit and host Bill O’Reilly will agree. Asked whether a more accurate tag line for Fox might be “We report. We decide,” he will reply, “Well, you’re probably right.” Todd Gitlin of the Columbia Journalism School will add: “I find it hard to believe many Fox viewers believe Bill O’Reilly is a ‘no-spin zone,’ or ‘We report. You decide.’ It’s a joke. In Washington it reinforces the impression of ‘we happy few who are members of the club.’ It emboldens the right wing to feel justified and confident they can promote their policies.” [New Yorker, 5/26/2003]

Entity Tags: Fox News, David Westin, Wall Street Journal, Bill O’Reilly, Robert Bartley, Todd Gitlin, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda

New York Post cover labeling the United Nations ‘weasels.’New York Post cover labeling the United Nations ‘weasels.’ [Source: New York Post]When it becomes clear that France will oppose the US resolution at the UN for war with Iraq (see September 28, 2002 and October 26, 2002), Fox News anchor Bob Sellers sarcastically describes France as a member of the “axis of weasels.” The phrase first appeared in the New York Post (both Fox News and the Post are owned by media magnate Rupert Murdoch), and over the following days the phrase often appears in a banner at the bottom of the screen. Later in the year, Fox executive Roger Ailes will be asked if he approved of the banner; he answers: “We shouldn’t have done that, if we did. I would call that bad journalism.” The practice will continue. [New Yorker, 5/26/2003]

Entity Tags: Fox News, Bob Sellers, Rupert Murdoch, New York Post, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Judith Regan (left) and Roger Ailes.Judith Regan (left) and Roger Ailes. [Source: Business Insider]Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), becomes embroiled in a legal conflict involving former New York Police Commissioner Bernard Kerik and his mistress, Judith Regan, a book editor for another arm of Fox News’s parent company News Corporation (NewsCorp). Ailes learns that Kerik has commandeered an apartment overlooking the site of the devastated World Trade Center, intended for the use of rescue and recovery workers, as a “love nest” for his trysts with Regan. Ailes is a close friend and political ally of former New York Mayor Rudolph Giuliani, who recommended Kerik to head the Department of Homeland Security. Kerik is already being pilloried in the press for a number of other ethical and perhaps even criminal activities, and is being vetted for the DHS slot. Ailes and Giuliani do not want the Kerik-Regan affair, and the commandeered apartment, to come to the public’s notice. Court documents later say that Ailes “told Regan that he believed she had information about Kerik that, if disclosed, would harm Giuliani’s presidential campaign.” Ailes “advised Regan to lie to, and to withhold information from, [federal] investigators concerning Kerik.” The attempted cover-up will later be brought to light when NewsCorp fires Regan in 2006, and she brings a wrongful-termination suit that secures a $10.75 million settlement. Regan will not identify Ailes by name, only as a “senior executive” for NewsCorp, but other documents accidentally made public will reveal Ailes’s identity. Reportedly, Regan has her telephone conversations with Ailes on tape. NewsCorp will later claim that Regan has sent it a letter stating that “Mr. Ailes did not intend to influence her with respect to a government investigation.” Regan’s lawyer will say that NewsCorp’s claim does not reflect the entirety of Regan’s letter. Kerik himself will withdraw his name from consideration, and will later be sentenced to four years in prison for tax fraud. [New Republic, 2/24/2011; New York Daily News, 2/24/2011; New York Times, 2/25/2011; New York Magazine, 5/22/2011]

Entity Tags: Fox News, Bernard Kerik, Rudolph (“Rudy”) Giuliani, News Corporation, US Department of Homeland Security, Roger Ailes, Judith Regan

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Roger Ailes, the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), makes a joke to an audience of news executives: “It is true that Barack Obama is on the move,” he says. “I don’t know if it’s true that President Bush called [Pakistani President Pervez] Musharraf and said, ‘Why can’t we catch this guy?’” The joke is a deliberate conflation between the names of presidential candidate Barack Obama (D-IL) and Osama bin Laden. Ailes has Steve Doocy and the other hosts of his network’s morning news show Fox and Friends begin making similar jokes. Fox insiders will later note that while the banter between Doocy, Brian Kilmeade, and Gretchen Carlson appears to be mostly ad-libbed, it is actually highly structured; Ailes uses the show as one of the primary vehicles to get his daily message into what reporter Tim Dickinson will call “the media bloodstream.” Ailes meets with Doocy, Kilmeade, and Carlson every day before the 6:00 a.m. start; a former Fox News deputy will later say: “Prior to broadcast, Steve Doocy, Gretchen Carlson—that gang—they meet with Roger. And Roger gives them the spin.” Doocy is the first Fox News figure to publicly state that Obama attended a radical Islamist madrassa as a child, a falsification that begins circulating on the Internet around this same time (see October 1, 2007). [New York Magazine, 5/22/2011]

Entity Tags: Roger Ailes, Barack Obama, Brian Kilmeade, Gretchen Carlson, Fox News, Steve Doocy, Osama bin Laden, Tim Dickinson

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Representative Rosa DeLauro (D-CT) asks five different television news networks for explanations of their roles in the Pentagon propaganda operation recently revealed by the New York Times (see April 20, 2008 and Early 2002 and Beyond). DeLauro sends letters to Steve Capus, the president of NBC News; David Westin, president of ABC News; Sean McManus, president of CBS News and Sports; Roger Ailes, president of Fox News; and Jim Walton, president of CNN News Group. Her letters, which use fundamentally the same wording, conclude: “When the American people turn on their TV news, they expect coverage of the Iraq War and military issues to be using analysts without conflicts of interests. When you put analysts on the air without fully disclosing their business interests, as well as relationships with high-level officials within the government, the public trust is betrayed. Now that the full extent of the Department of Defense’s domestic propaganda program has been revealed, I strongly encourage you to make the necessary policy changes to ensure proper vetting of those you wish to put on the air so that the viewers can get the objective analyses they deserve.” [US House of Representatives, 4/24/2008] As of mid-May, only two of those networks—CNN and ABC News—will respond to DeLauro (see May 2, 2008 and April 29, 2008).

Entity Tags: Rosa DeLauro, David Westin, CNN, CBS News, ABC News, Fox News, Roger Ailes, Jim Walton, US Department of Defense, New York Times, Steve Capus, Sean McManus, NBC

Timeline Tags: US Military, Iraq under US Occupation, Domestic Propaganda

Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), realizes that Senator Barack Obama (D-IL) is going to win the upcoming presidential election (see November 4, 2008). In preparation, Ailes begins hiring an array of conservatives to join his network (see November 3, 2003, July 2004, and October 26, 2009), many of whom he intends to groom for the 2012 presidential race. By the time the election is over, Ailes will have hired Karl Rove, the Bush administration’s political guru, and former Governor Mike Huckabee (R-AR), an unsuccessful Republican presidential candidate. (Ailes is able to woo both Rove and Huckabee away from CNN, which also offers them positions as paid commentators.) Soon, Ailes will hire several more possible Republican contenders, including the Republican vice-presidential candidate Sarah Palin (R-AK), former House Speaker Newt Gingrich (R-GA), former Senator Rick Santorum (R-PA), and former UN Ambassador John Bolton. Ailes fully intends to use Fox News as a platform for launching Republican presidential bids (see May 22, 2011), but his decision to hire Rove, Huckabee, Palin, and the others is also business-driven. A close friend of his will explain: “It would be easy to look at Fox and think it’s conservative because Rupert [Murdoch, the media executive who owns the Fox networks] and Roger are conservative and they program it the way they like. And to a degree, that’s true. But it’s also a business. And the way the business works is, they control conservative commentary the way ESPN controls the market for sports rights. If you have a league, you have a meeting with ESPN, you find out how much they’re willing to pay, and then everyone else agrees to pay the same amount if they want it.… It’s sort of the same at Fox. I was surprised at some of what was being paid until I processed it that way. If you’re ABC and you don’t have Newt Gingrich on a particular morning, you can put someone else on. But if you’re Fox, and Newt is moving and talking today, you got to have him. Otherwise, your people are like: ‘Where’s Newt? Why isn’t he on my channel?’” Ailes met secretly with Palin in September 2008, and will continue to court her for Fox after the campaign, even loaning her a private jet owned by Murdoch’s News Corporation. CNN will decline to offer her a position, and Ailes, through programming chief Bill Shine, will negotiate a three-year, $3 million deal to have Palin as a regular contributor and a host of prime-time specials. Amid all of this, Ailes does not want Fox News to be seen as an arm of the Republican Party (see December 2002 and October 11, 2009). [New York Magazine, 5/22/2011] In 2010, the press will report that Fox News has “exclusive rights” to broadcast and interview four presumed 2012 Republican candidates, Palin, Gingrich, Huckabee, and Santorum (see September 27, 2010).

Entity Tags: Mike Huckabee, CNN, Bill Shine, Fox News, Karl C. Rove, Newt Gingrich, Rupert Murdoch, News Corporation, John R. Bolton, Sarah Palin, Rick Santorum, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

Glenn Beck, the former CNN Headline News talk show host who has just signed with Fox News, has a discussion with Fox chief executive Roger Ailes about his intentions as Fox’s newest host. Beck later recalls: “I wanted to meet with Roger and tell him: ‘You may not want to put me on the air. I believe we are in dire trouble, and I will never shut up’.” Far from warning Beck to tone down his rhetoric, Ailes tells Beck that Fox’s primary mission is now to serve as the opposition to the newly elected President Obama (see November 4, 2008). According to Beck, Ailes tells him: “I see this as the Alamo. If I just had somebody who was willing to sit on the other side of the camera until the last shot is fired, we’d be fine.” One of Beck’s primary themes on Headline News has been his fear that the US is becoming a socialist nation, a theme he says Ailes encourages him to develop on Fox. Fox vice president Bill Shine will say: “I think we’ve been doing a very good job of trying to point out some things that maybe some other news organizations haven’t pointed out. We’re kind of looking for things that people aren’t being told.” Major Garrett, Fox’s White House correspondent, will say: “[T]here very may well be a curiosity about the Fox brand interacting with the Obama brand. There may be an expectation of a higher degree of skepticism” (see October 13, 2009). One of Beck’s first additions to his Fox studio is a caricature of Obama drawn to resemble former Chinese Communist leader Mao Zedong. [Los Angeles Times, 3/6/2009]

Entity Tags: Glenn Beck, Fox News, Roger Ailes, Bill Shine, Major Garrett

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2010 Elections

Jewish leaders meet privately with Fox News chief executive Roger Ailes to complain about the repeated anti-Semitism of Fox talk show host Glenn Beck. Simon Greer, the head of Jewish Funds for Justice, tells Ailes and Fox News senior vice president Joel Cheatwood that he was disturbed when Beck, on his broadcasts, compared his worldview to that of the Nazis and accused him of trying to create American “death camps”; Ailes and Cheatwood agree that Beck went too far and promise to discuss the matter with him. Two days later, Greer will receive a handwritten note from Beck that reads: “Please know that I understand the sensitivity and sacred nature of this dark chapter in Human History. Thank you for your candor and helpful thoughts.” Greer has said Beck “has a history of recklessly invoking Nazi Germany and the Holocaust in order to advance his political agenda,” a statement bolstered by research from the Washington Post. However, Beck has been praised by some Jewish figures for his support of Israel. Cheatwood later disagrees with Greer, saying neither he nor Ailes said Beck had crossed any lines, and adds, “We absolutely stood behind Glenn Beck 1,000 percent.” [Yahoo! News, 8/3/2010]

Entity Tags: Glenn Beck, Fox News, Simon Greer, Roger Ailes, Joel Cheatwood, Jewish Funds for Justice

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Los Angeles Times columnist James Rainey discusses Fox News’s relentless promotion of its own employees for presidential office (see October 26, 2009 and September 27, 2010). Rainey notes that Fox contributors Sarah Palin (R-AK), Newt Gingrich (R-GA), Rick Santorum (R-PA), and Mike Huckabee (R-TN) are all using their appearances on Fox to groom themselves for the 2012 presidential race, with the apparent blessing and collusion of Fox News. Rainey writes, with some apparent sarcasm, “It’s easy to get news coverage, it turns out, when you work for a news company!” Other Republicans attempting to build momentum for their own 2012 bid, such as Minnesota Governor Tim Pawlenty, are being “shut out” of Fox’s promotional campaign. And other news networks—even C-SPAN—rarely get to interview Palin, Gingrich, Santorum, and Huckabee, as they are all under exclusive contract with Fox and do not appear on competing news providers. Some Republicans are discomfited by this situation, but, Rainey writes, they are “ma[king] their complaints quietly, lest they anger the powers at Fox.” Rainey goes on to note that the story is getting little attention outside political circles, “[b]ecause the information juggernaut built by Rupert Murdoch and Roger Ailes, once a GOP attack dog and now head of Fox News, has been tilting the playing field for so long, so persistently, and denying its bias so shamelessly that it’s created an alternate reality.” Rainey notes that Fox parent News Corp’s unprecedented multi-million dollar donations to Republican causes (see June 24, 2010 and After and September 30, 2010) have drawn relatively little criticism, even as Fox’s supposedly unbiased and nonpartisan news anchors and personalities (not its prime-time opinion makers) “routinely pound away at conservative talking points.” The other news networks spend their time on regular stories, Rainey writes, but Fox News spends so much “straight news” time covering non-existent “scandals” and promoting conservative causes that, in essence, it has created a conservative-friendly “alternate reality” for itself and its ideological colleagues. “One doesn’t even blink with surprise anymore when a Fox opinion program rolls out black-and-white newsreel footage of fascists,” he writes, “and with uniformly straight faces suggest that the Obama administration has America on the brink of a similar calamity.” Rainey rebuts claims that Fox News is merely countering the “shamelessly liberal” viewpoints of CNN and MSNBC. CNN, he writes, “has hewed relentlessly to the he-said-she said reporting imperative of old. The 24-hour news pioneer puts on alternative viewpoints, and not merely as whipping objects for ideological hosts. It’s aired multiple segments dissecting President Obama, his economic policies, and his plans for Afghanistan.” As for MSNBC, while its opinion shows are hosted by liberals, and Rainey believes that in some sense MSNBC may be trying to be a liberal version of Fox, its news broadcasts are relatively non-partisan. [Los Angeles Times, 9/29/2010]

Entity Tags: Obama administration, James Rainey, Fox News, Mike Huckabee, Newt Gingrich, Rick Santorum, Roger Ailes, Tim Pawlenty, Rupert Murdoch, Sarah Palin, News Corporation

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections, 2010 Elections

Washington Post columnist Dana Milbank, in an examination of Fox News host Glenn Beck’s slippery grasp of history, notes that Beck routinely invokes Nazi dictator Adolf Hitler and former US President Woodrow Wilson in comparisons to President Obama. Beck has accused Obama and his administration of supporting “eugenics” similar to those advocated by some Nazis (see May 13, 2009), claimed that Obama, like the Nazis, believes in enforced sterilization, claimed that Obama would create “death panels” to decide who lives and dies under his health care reform proposals (see August 10, 2009), told his viewers to “read Mein Kampf” if they want to understand Obama’s ideology, repeatedly accused the Obama administration of “fascism” (see September 29, 2009), claimed the Obama “brownshirts” were readying a strategy to arrest Beck and other Fox News personnel in an attempt to shut down the network, accused the United Nations of “Nazism” in pursuing efforts to curb global warming, said Obama wanted to create his own version of the SS and Hitler Youth in revamping and expanding AmeriCorps (see March 31, 2009), and more. Milbank notes that Beck either gives no evidence whatsoever to bolster his claims, or gives evidence that is either misrepresented or entirely false. Milbank writes: “Beck, it seems, has a Nazi fetish. In his first 18 months on Fox News, from early 2009 through the middle of this year, he and his guests invoked Hitler 147 times. Nazis, an additional 202 times. Fascism or fascists, 193 times. The Holocaust got 76 mentions, and Joseph Goebbels got 24. And these mentions are usually in reference to Obama.” As for Wilson, Beck routinely labels the former president a “racist” “horror show” who was “the spookiest president we ever had,” usually in preparation for comparing him to Obama. [Washington Post, 10/3/2010] Six weeks later, Fox News president Roger Ailes, defending Beck, will tell an interviewer that Milbank should be “beheaded” for criticizing Beck (see November 17-18, 2010).

Entity Tags: Glenn Beck, AmeriCorps, Barack Obama, Fox News, Roger Ailes, Dana Milbank, United Nations

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Roger Ailes, a powerful Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988) and the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), calls President Obama a “socialist,” and says the campaign contributions by Fox News’s parent company are legal and ethical. Of Obama, Ailes says: “The president has not been very successful. He just got kicked from Mumbai to South Korea, and he came home and attacked Republicans for it. He had to be told by the French and the Germans that his socialism was too far left for them to deal with.… He just has a different belief system than most Americans.” Fox News does not “single out” Obama for criticism, Ailes claims, but is merely “more direct” in its reporting. Ailes says Fox is correct in painting Obama as an anti-American who harbors secret sympathies for Islamist terrorists; it is the other news outlets that fear to report the “truth.” Most of the press is “in love” with Obama, he says. Ailes says Fox’s ratings boost since the Obama election (see November 4, 2008) has nothing to do with the network’s relentless criticism of Obama and the White House. Fox currently leads both of its cable news competitors, CNN and MSNBC, in ratings. He says that he was “totally surprised” when Fox News’s parent, News Corporation (often abbreviated NewsCorp), donated $2 million to Republican campaign organizations (see June 24, 2010 and After and September 30, 2010), but says NewsCorp owner Rupert Murdoch has the right to donate money to whichever organization or candidate he chooses. As for criticism of the donations, Ailes says he knew that “lefties would use it to immediately try to damage Fox News.” [Daily Beast, 11/16/2010] Fox News commentators and hosts have frequently tarred Obama and his advisors as socialists, “Stalinists,” and “Marxists” (see October 27, 2008, January 2009, March 17, 2009, March 29, 2009, April 1-2, 2009, May 13, 2009, May 28, 2009, September 1, 2009, January 27, 2010, May 19, 2010, September 18, 2010, September 29, 2010, and October 26, 2010).

Entity Tags: Fox News, Barack Obama, Rupert Murdoch, Roger Ailes, News Corporation

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Roger Ailes.Roger Ailes. [Source: All Access (.com)]Roger Ailes, the former Republican campaign guru who now heads Fox News, calls National Public Radio (NPR) officials “Nazis” for firing NPR and Fox News commentator Juan Williams; Williams recently made comments about Muslims that some, including NPR officials, took as racist. Of the NPR executives who fired Williams, Ailes says: “They are, of course, Nazis. They have a kind of Nazi attitude. They are the left wing of Nazism. These guys don’t want any other point of view. They don’t even feel guilty using tax dollars to spout their propaganda. They are basically Air America with government funding to keep them alive.” (Air America is the now-defunct radio network that featured liberals and progressive talk show hosts and commentators.) Ailes also says that Washington Post columnist Dana Milbank, who has castigated Fox News host Glenn Beck for his routine invocation of Nazis in discussing the Obama administration (see October 3, 2010), should be “beheaded” for his writings. (He then claims he is merely joking.) Interviewer Howard Kurtz calls Ailes’s evocation of Nazis “disproportionate to the situation.” NPR spokeswoman Anna Christopher says, “[W]e will let Mr. Ailes’s words speak for themselves.” [The Daily Beast, 11/17/2010] Ailes issues something of an apology, not to NPR or its executives, but to Abraham Foxman, the director of the Anti-Defamation League. Ailes explains, “I was of course ad-libbing and should not have chosen that word, but I was angry at the time because of NPR’s willingness to censor Juan Williams for not being liberal enough.” Ailes writes that he should have used the term “nasty, inflexible bigot” instead of “Nazi” to describe the NPR officials who fired Williams. Foxman says in a statement: “I welcome Roger Ailes’s apology, which is as sincere as it is heartfelt. Nazi comparisons of this nature are clearly inappropriate and offensive. While I wish Roger had never invoked that terminology, I appreciate his efforts to immediately reach out and to retract his words before they did any further harm.” [New York Times, 11/18/2010]

Entity Tags: Glenn Beck, Abraham Foxman, Anna Christopher, Fox News, Juan Williams, Roger Ailes, Howard Kurtz, Dana Milbank, National Public Radio

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A person described as a “former Fox News insider” tells author and Media Matters columnist Eric Boehlert that Fox News is indeed “a propaganda outfit” calling itself a news provider. In an interview, the source tells Boehlert that Fox routinely reports false information to “prop up Republicans and knock down Democrats,” and calls the news channel a “purely partisan operation” that actively spins almost every news story to reflect a Republican/conservative slant (see November 3, 2003, April 1, 2009, April 1-6, 2009, and April 23, 2009). “I don’t think people would believe it’s as concocted as it is,” the source says; “that stuff is just made up (see February 14, 2003).… It is their MO to undermine the [Obama] administration and to undermine Democrats (see December 2002, January 2009, February 24, 2009, April 3, 2009, and August 11, 2009). They’re a propaganda outfit but they call themselves news” (see 1995, January 20, 2003, and July 2004). Boehlert says that “[e]veryone knows” Fox News has always reported news with a conservative slant: “Everyone who’s been paying attention has known that since the channel’s inception more than a decade ago” (see October 7, 1996). But over time, Boehlert writes, Fox News has become “an open and active political player, sort of one-part character assassin and one-part propagandist, depending on which party was in power.” The source confirms Boehlert’s observation, saying: “They say one thing and do another. They insist on maintaining this charade, this facade, that they’re balanced or that they’re not right-wing extreme propagandist[s].” The facade is one that, Boehlert writes, “permeates the entire Fox News culture and one that staffers and producers have to learn quickly in order to survive professionally.” The source says: “You have to work there for a while to understand the nods and the winks. And God help you if you don’t because sooner or later you’re going to get burned.” Virtually every hard-news story is presented in a way that either bolsters conservative ideology, criticizes liberal/progressive ideology, or both. “[A]nything—anything—that was a news story you had to understand what the spin should be on it,” the source says. “If it was a big enough story it was explained to you in the morning [editorial] meeting. If it wasn’t explained, it was up to you to know the conservative take on it. There’s a conservative take on every story no matter what it is. So you either get told what it is or you better intuitively know what it is” (see June 8, 2004). The source says with some apparent sarcasm: “My internal compass [on ‘spinning’ a story] was to think like an intolerant meathead. You could never error on the side of not being intolerant enough.”
Spin Training - The source reflects on how Fox News executives trained its employees to “spin” news stories, saying: “When I first got there back in the day, and I don’t know how they indoctrinate people now, but back in the day when they were ‘training’ you, as it were, they would say, ‘Here’s how we’re different.’ They’d say if there is an execution of a condemned man at midnight and there are all the live truck outside the prison and all the lives shots. CNN would go, ‘Yes, tonight John Jackson, 25 of Mississippi, is going to die by lethal injection for the murder of two girls.’ MSNBC would say the same thing. We would come out and say, ‘Tonight, John Jackson who kidnapped an innocent two-year-old, raped her, sawed her head off, and threw it in the school yard, is going to get the punishment that a jury of his peers thought he should get.’ And they say that’s the way we do it here. And you’re going, alright, it’s a bit of an extreme example but it’s something to think about. It’s not unreasonable.”
Changed over Time - Fox News officials always insisted that they were serving as “a bit of a counterpart to the screaming left wing lib media,” the source says. “So automatically you have to buy into the idea that the other media is howling left-wing. Don’t even start arguing that or you won’t even last your first day.” However, things have changed since the source first joined Fox: “For the first few years it was let’s take the conservative take on things. And then after a few years it evolved into, well it’s not just the conservative take on things, we’re going to take the Republican take on things which is not necessarily in lock step with the conservative point of view. And then two, three, five years into that it was, ‘We’re taking the Bush line on things,’ which was different than the GOP. We were a Stalin-esque mouthpiece. It was just what Bush says goes on our channel. And by that point it was just totally dangerous. Hopefully most people understand how dangerous it is for a media outfit to be a straight, unfiltered mouthpiece for an unchecked president.” As time went on, the source says, the news reporting became ever more strident and more partisan.
Siege Mentality - Using the source’s descriptions, Boehlert describes it as an “us-vs.-them mentality… a siege mentality that network boss Roger Ailes encourages, and one that colors the coverage his team produces.” The source confirms Boehlert’s observation, saying: “It was a kick-_ss mentality too. It was relentless and it never went away. If one controversy faded, godd_mn it they would find another one. They were in search of these points of friction real or imagined. And most of them were imagined or fabricated. You always have to seem to be under siege. You always have to seem like your values are under attack. The brain trust just knew instinctively which stories to do, like the War on Christmas” (a seasonal series of stories by Fox commentator Bill O’Reilly and others that regularly claim liberals, progressives, and the like “hate Christmas” and want to see it “destroyed”). It is rare for former Fox employees such as the source to share “insider” information after leaving, in part because of a strict non-disclosure agreement each exiting employee is asked to sign, and in part because of Ailes’s “siege mentality.” The source says that Ailes is bent on presenting a “unified Fox News front to the outside world,” to the point where he refuses to publicly criticize or critique other Fox employees regardless of how unprofessionally or even outlandishly they may behave on the air (see April 1, 2003, February 3-4, 2005, September 28-October 1, 2005, March 6, 2007, June 4-5, 2008, June 26, 2008, February 9-10, 2009, February 10, 2009, February 20, 2009, March 3, 2009, March 16-17, 2009, March 17-24, 2009, March 25, 2009, April 15, 2009, May 5-6, 2009, May 26, 2009, May 28, 2009, July 8, 2009, July 17, 2009, July 23, 2009, July 27, 2009, July 28-29, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 11, 2009, September 29, 2009, November 3, 2009, March 24, 2010, and October 3, 2010). The source says: “There may be internal squabbles. But what [Ailes] continually preaches is never piss outside the tent. When he gets really crazy is when stuff leaks out the door. He goes mental on that. He can’t stand that. He says in a dynamic enterprise like a network newsroom there’s going to be in fighting and ego, but he says keep it in the house.”
Evidence Bolsters Source's Claims - Boehlert notes that along with the source’s contentions, a great deal of evidence surfaced in 2010 that showed Fox News to be deliberately propagandistic in its reporting (see March 13, 2009 and After, March 23-24, 2009, April 6-7, 2009, April 6-13, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, May 13-14, 2009, June 2, 2009, July 28, 2009, July 30, 2009, August 7, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, and November 5-8, 2009). He cites the recently leaked emails from inside Fox News in which a senior editor instructed his newsroom staffers to slant the news when reporting on issues such as climate change and health care reform (see October 27, 2009 and After and December 8, 2009 and After); the over 600 instances of Fox News personalities raising money, endorsing, and actively campaigning for Republican candidates and/or organizations; and the over $1 million donated by Fox News owner Rupert Murdoch to organizations dedicated to electing Republicans (see June 24, 2010 and After and September 30, 2010). Boehlert says that according to Media Matters estimates, Fox News has in essence donated $55 million worth of free airtime to Republican presidential hopefuls who also work for Fox News (see October 26, 2009). The source says Fox News is anything but a legitimate news outlet, and says both the Washington press corps and the general public has been duped by Murdoch’s relentless “fair and balanced” marketing campaign over the years. “People assume you need a license to call yourself a news channel,” the source says. “You don’t. So because they call themselves Fox News, people probably give them a pass on a lot of things.… I don’t think people understand that it’s an organization that’s built and functions by intimidation and bullying, and its goal is to prop up and support Republicans and the GOP and to knock down Democrats. People tend [to] think that stuff that’s on TV is real, especially under the guise of news. You’d think that people would wise up, but they don’t.”
Source Critical of Other News Outlets for Not Criticizing Fox News - The source is harshly critical of other news outlets, including their reporters and pundits, for failing to criticize Fox News for its propaganda. The source explains: “They don’t have enough staff or enough balls or don’t have enough money or don’t have enough interest to spend the time it takes to expose Fox News. Or it’s not worth the trouble. If you take on Fox, they’ll kick you in the _ss. I’m sure most [journalists] know that.” Boehlert notes that journalists who have criticized Fox News have come under heavy fire from Fox News (see November 17-18, 2010). The source says he/she was perplexed in 2009, when Obama administration officials questioned Fox News’s legitimacy as a news source (see September 18-19, 2009 and October 11, 2009), only to have Washington press corps figures rush to Fox’s defense. “That blew me away,” the source says. The White House’s critique of Fox News “happens to be true” (see October 17, 2009). [Media Matters, 2/10/2011]

Entity Tags: Fox News, Roger Ailes, Eric Boehlert, Media Matters, Obama administration

Timeline Tags: Domestic Propaganda

A screenshot from Glenn Beck’s final show.A screenshot from Glenn Beck’s final show. [Source: Gateway Pundit (.com)]Fox News chairman Roger Ailes negotiates the departure of one of his network’s most influential stars, talk show host Glenn Beck. Beck’s departure has been predicted by outside observers for weeks; as for Beck, he has already told Ailes, “I don’t want to do cable news anymore.” Beck has been with Fox News since October 2008, when he was hired to fill the 5:00 p.m. slot that had unsuccessfully been hosted by other conservatives such as John Gibson and Laura Ingraham. He debuted the day before President Obama’s January 2009 inauguration (see January 20-21, 2009). New York Magazine reporter Gabriel Sherman will write that Ailes hired Beck “to reenergize Fox’s audience after Obama’s election.” (In January 2009, Ailes told Beck that Fox News’s primary mission was to oppose Obama, and that Beck was a major part of that effort—see January 2009 and August 11, 2009.) Beck has been hugely successful (see March 29, 2009), “tapping deep wells of resentment and igniting them into a vast, national conflagration,” as Sherman will write. However: “The problem was that it had almost engulfed Fox itself. Beck was huge and uncontrollable, and some of Fox’s other big names seemed diminished by comparison—and were speaking up about it. Beck seemed to many to be Fox News’s id made visible, saying things—Obama is a racist (see July 27, 2009 and July 28-29, 2009), Nazi tactics are progressive tactics (see July 26, 2010 and October 3, 2010)—dredged from the right-wing subconscious. These were things that weren’t supposed to be said, even at Fox (see February 20, 2009 and March 9, 2009), and they were consuming the brand. Ailes had built his career by artfully tending the emotional undercurrents of both politics and entertainment, using them to power ratings and political careers; now they were out of his control.” Beck’s show has suffered a steep drop in ratings because of an effective boycott led by a number of progressive and civil rights groups; over 400 Fox advertisers pulled their commercials from Beck’s show. Beck has become a divisive figure among other Fox hosts, with Sean Hannity complaining about his “stardom” and Bill O’Reilly, who detests Hannity, regularly scheduling Beck as a guest on his show, further angering Hannity. And Ailes is increasingly uncomfortable with the religious content of Beck’s show (at times Beck has told his viewers that God is speaking to them through him). Beck and Ailes agree that Beck will give up his 5:00 p.m. show and return for a number of network “specials.” The talks between Beck and Ailes are not without acrimony; at one point, Ailes tells a Fox executive, “I’m just going to fire him and issue a press release.” When the network announces the departure on April 6, Beck and other Fox spokespersons are careful to avoid any sort of “public meltdown,” and ensure the avoidance of what Ailes fears most: what Sherman calls the view of “Beck’s departure… as a victory for the liberal media.” Ailes tells reporters: “We felt Glenn brought additional information, a unique perspective, a certain amount of passion and insight to the channel and he did. But that story of what’s going on and why America is in trouble today, I think he told that story as well as could be told. Whether you can just keep telling that story or not… we’re not so sure.” David Brock, founder of the progressive media watchdog Web site Media Matters, says “the only surprise is that it took Fox News months to reach this decision.” And James Rucker, the chairman of ColorofChange.org, the organization behind the advertiser boycott, says, “Fox News Channel clearly understands that Beck’s increasingly erratic behavior is a liability to their ratings and their bottom line, and we are glad to see them take this action.” Beck is expected to continue his daily AM radio show and to engage in other media activities in the future. New Republic reporter James Downie observes, “In recent months, it seems, Beck’s theories became so outlandish that even conservatives—both viewers and media personalities—were having a hard time stomaching them.” Downie notes that as Beck’s show continued, Beck became caught in what he calls a “vicious circle,” having to “top himself” from week to week with ever more intricate and outlandish conspiracy theories, and more extremist rhetoric. [Associated Press, 4/6/2011; Christian Science Monitor, 4/6/2011; New York Magazine, 5/22/2011] In his own explanation for his departure, Beck compares himself to Revolutionary War hero Paul Revere, saying: “When I took this job I didn’t take it because it was going to be a career for me. Paul Revere did not get up on the horse and say, ‘I’m going to do this for the rest of my life.’ He didn’t do it. He got off the horse at some point and fought in the Revolution and then he went back to silversmithing.” [New York Daily News, 4/7/2011]

Entity Tags: Gabriel Sherman, Fox News, Bill O’Reilly, Barack Obama, Sean Hannity, Roger Ailes, Laura Ingraham, David Brock, Paul Revere, James Downie, John Gibson, Glenn Beck, James Rucker

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Four of Fox News’s presumptive presidential candidates. Clockwise from upper left: Sarah Palin, Newt Gingrich, Rick Santorum, and Mike Huckabee.Four of Fox News’s presumptive presidential candidates. Clockwise from upper left: Sarah Palin, Newt Gingrich, Rick Santorum, and Mike Huckabee. [Source: Huffington Post]New York Magazine reporter Gabriel Sherman profiles Fox News chairman Roger Ailes (see October 7, 1996), who also serves as a Republican campaign consultant (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988). According to close friends and advisers to Ailes interviewed by Sherman, Ailes wants far more than the continued ratings and advertiser success of Fox News—he wants the network to steer one of its own into the White House in 2012 (see October 2008). He is tremendously influential; a Republican strategist tells Sherman: “You can’t run for the Republican nomination without talking to Roger. Every single candidate has consulted with Roger.”
Letdown? - Ailes has been keenly disappointed in the results of his network’s official and unofficial candidates so far. Former Alaska governor and Fox commentator Sarah Palin (see September 15-16, 2010), who has not yet announced her candidacy for the Republican presidential nomination, is polling at around 12 percent among Republican voters. Official presidential candidates Newt Gingrich, the former speaker of the House, and Rick Santorum, a former senator, who both are commentators for Fox, have even lower numbers, at 10 percent and 2 percent respectively. Ailes has asked Governor Chris Christie (R-NJ), who is not a Fox employee, to run; until recently, Fox News was enthusiastically promoting the putative presidential run of billionaire “birther” Donald Trump (see March 17, 2011). Ailes has envisioned General David Petraeus as a potential candidate, but Petraeus has instead accepted the post of CIA director. “He thinks things are going in a bad direction,” says a Republican close to Ailes. “Roger is worried about the future of the country. He thinks the election of [President] Obama is a disaster.” None of the current crop of candidates meets Ailes’s expectations. Ailes is particularly disappointed in Palin; according to the same Republican, Ailes considers her “an idiot”: “He thinks she’s stupid. He helped boost her up. People like Sarah Palin haven’t elevated the conservative movement.” After Democratic Representative Gabrielle Giffords was shot in January 2011, and other media outlets focused on Palin’s use of gunsight graphics to “target” Giffords and other vulnerable Democrats in the 2010 election (see March 24, 2010), according to Sherman, “Ailes recognized that a Fox brand defined by Palin could be politically vulnerable.” After the Giffords shooting, Ailes told an interviewer, “I told all of our guys, ‘Shut up, tone it down, make your argument intellectually.’” Ailes was infuriated when Palin refused his advice to remain quiet until after the memorial service, and accused her critics of committing “blood libel,” a phrase often seen as anti-Semitic. The problem with Palin was further exacerbated when she argued about the amount of work Fox expects her to do: she does not want to host special broadcasts or other tasks the network expects of her. In March 2011, Fox suspended the contracts of Gingrich and Santorum so they could run their campaigns without legal or ethical entanglements. Shortly thereafter, Huckabee chose to remain at Fox and abandon his plans for a primary challenge. The network is still waiting for Palin’s decision whether to run for president.
Creation of the Tea Party - While Ailes and Fox News did not directly create the “tea party” “grassroots” movement, Ailes was involved in its creation and promotion from its outset (see February 19, 2009, February 27, 2009, and April 15, 2009). Ailes has always been somewhat leery of having Fox News too closely associated with the burgeoning movement (see March 13, 2009 and After, March 23-24, 2009, April 2, 2009, April 6-7, 2009, April 6-13, 2009, April 8, 2009, April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, May 13-14, 2009, July 28, 2009, August 3, 2009, August 28, 2009, September 12, 2009, and September 12, 2010), and at one point banned Fox News host Sean Hannity from hosting a tea party rally. However, according to Sal Russo, a former Reagan aide and the founder of the national Tea Party Express tour, “There would not have been a tea party without Fox.” Fox News has promoted a number of successful “tea party” candidates (see May 14, 2008 - February 2010), including former host John Kasich (see March 27, 2008 - June 1, 2009 and After), who won the Ohio gubernatorial election in 2010. Before that election, Gingrich, still a Fox News commentator at the time, said that he was confident the “tea party” would evolve into “the militant wing of the Republican Party” (see April 21, 2010). Ailes used some of the same “astroturf” tactics (see February 27, 2009 and April 14, 2009) in developing the “tea party” as he did when he represented tobacco companies such as R.J. Reynolds, creating phony, seemingly independent “front” groups to push the “tea party” messages in the media. [New York Magazine, 5/22/2011]

Entity Tags: John Kasich, Donald Trump, David Petraeus, Christopher J. (“Chris”) Christie, Fox News, Gabrielle Giffords, Rick Santorum, Sal Russo, Gabriel Sherman, Newt Gingrich, Sean Hannity, Sarah Palin, Roger Ailes

Timeline Tags: Domestic Propaganda, 2012 Elections

Fox News chief Roger Ailes acknowledges that Fox News has undergone what he calls a “course correction” over the last year, dialing back some of the most inflammatory and partisan rhetoric that is its brand. The release of talk show host Glenn Beck (see March 28 - April 6, 2011) is one of the actions Ailes has taken to “moderate” Fox News’s stance, as is the lower profile given former Alaska Governor Sarah Palin as a prominent Fox personality—once aggressively promoted by the network as the savior of the Republican Party, Palin is much less visible on the network now. Fox executives admit that after Barack Obama’s election in 2008 (see January 2009), “the entire network took a hard right turn (see February 2, 2009, February 9-10, 2009, February 10, 2009, February 20, 2009, March 16-17, 2009, March 17, 2009, March 17-24, 2009, March 18, 2009, March 23-24, 2009, March 24, 2009, March 24, 2009, March 31, 2009, April 1, 2009, April 1, 2009, April 1-2, 2009, April 3, 2009, April 3-7, 2009, April 6, 2009, April 6-13, 2009, April 6-7, 2009, April 13-15, 2009, April 15, 2009, April 16, 2009, April 22, 2009, April 23, 2009, April 28, 2009, April 29, 2009, May 5-6, 2009, May 6, 2009, May 8-15, 2009, May 13-14, 2009, May 26, 2009, May 27, 2009, June 2, 2009, July 8, 2009, July 23, 2009, July 27, 2009, July 28, 2009, July 28-29, 2009, July 30, 2009, August 3, 2009, August 3, 2009, August 7, 2009, August 8, 2009, August 10, 2009, August 10, 2009, August 11, 2009, August 11, 2009, August 14, 2009, August 28, 2009, September 1, 2009, September 12, 2009, September 18, 2009, September 29, 2009, October 11, 2009, October 16, 2009, November 3, 2009, November 5-8, 2009, November 18-19, 2009, November 24, 2009, January 27, 2010, May 20-22, 2010, June 11, 2010, June 24, 2010 and After, July 2, 2010, July 24, 2010, September 1, 2010, September 4, 2010, September 4, 2010, September 15-16, 2010, September 18, 2010, September 18, 2010, September 27, 2010, September 28, 2010, September 29, 2010, September 29, 2010, September 30, 2010, October 1, 2010, October 3, 2010, October 26, 2010, November 9-11, 2010 and After, and November 9-11, 2010 and After)… but, as the tea party’s popularity fades (see August 25, 2011), is edging back toward the mainstream” (see November 16, 2010, November 17-18, 2010, February 23, 2011, February 28, 2011, March 19-24, 2011, March 23, 2011, March 23, 2011, March 24, 2011, March 27-28, 2011, March 30, 2011, April 26, 2011, April 26, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 27, 2011, April 28, 2011, May 22, 2011, May 23-24, 2011, June 10, 2011, July 13-14, 2011, January 14, 2012, January 17-18, 2012, February 11-16, 2012, and February 12-13, 2012). Ailes has ordered the opinion show hosts such as Sean Hannity and Bill O’Reilly to tone down the rhetoric, in part in response to the shooting of Representative Gabrielle Giffords (D-AZ) and the resultant debate about the aggressive, violent rhetoric being promulgated on the right (see March 24, 2010). Moreover, as media pundit Howard Kurtz writes, “[i]t was, in his view, a chance to boost profits by grabbing a more moderate audience.” Ailes’s contract is up in 2013, and some expect the 71-year-old media magnate not to renew his contract thereafter. Ailes continues to insist that his news network is the only “fair and balanced” (see 1995) news outlet on television, with the other broadcast and cable news providers being relentlessly liberal in their presentations, but on the other hand implicitly admits that he routinely pushes right-wing memes and talking points on his network. Today, for example, he is touting Fox News’s new “Regulation Nation” series, pushing the idea that government regulations have a stranglehold on American business. “[N]o other network will cover that subject,” he says. “I think regulations are totally out of control.” Government bureaucrats hire Ph.D.s to “sit in the basement and draw up regulations to try to ruin your life,” he says. Under Ailes’s direction, Fox News will feature stories on “over-regulation” in many of its straight-news and opinion shows. Some non-Fox News conservative pundits, such as radio host Rush Limbaugh, wonder if Ailes hasn’t given up on his commitment to conservative principles in return for ratings, saying, “Fox wants these people [Republican primary candidates] to tear each other up, ‘cause they want approval from the mainstream media.” Kurtz says that Ailes has turned the Republican primary into his own “reality show” for ratings and profits, essentially agreeing with Limbaugh. Overall, others are registering that Ailes is attempting to dial back the hyperpartisan posturing, even former Obama administration aide Anita Dunn, who says, “You have the sense that they’re trying to at least appear less of the hyperpartisan political network they had been.” [Newsweek, 9/25/2011]

Entity Tags: Gabrielle Giffords, Anita Dunn, Barack Obama, Fox News, Sean Hannity, Rush Limbaugh, Glenn Beck, Bill O’Reilly, Roger Ailes, Howard Kurtz, Sarah Palin

Timeline Tags: Domestic Propaganda

Ordering 

Time period


Email Updates

Receive weekly email updates summarizing what contributors have added to the History Commons database

 
Donate

Developing and maintaining this site is very labor intensive. If you find it useful, please give us a hand and donate what you can.
Donate Now

Volunteer

If you would like to help us with this effort, please contact us. We need help with programming (Java, JDO, mysql, and xml), design, networking, and publicity. If you want to contribute information to this site, click the register link at the top of the page, and start contributing.
Contact Us

Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike