The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/entity.jsp?entity=senate_republican_communications_center_1


Profile: Senate Republican Communications Center (SRCC)

Senate Republican Communications Center (SRCC) was a participant or observer in the following events:

Fox News on-air graphic repeating a typo from the original Senate Republican Communications Center press release.Fox News on-air graphic repeating a typo from the original Senate Republican Communications Center press release. [Source: Media Matters]Fox News anchor Jon Scott, co-anchor of the “straight news” program Happening Now, uses research provided in a Senate Republican Communications Center (SRCC) press release to make dubious claims about how the Obama economic recovery plan “grew, and grew, and grew” over time. While Scott reports the claims, Fox displays seven graphics illustrating them. The graphics’ textual content hews so closely to the SRCC’s press release that it even repeats a typographical error found in the original memo. Scott and the on-air graphics cite the SRCC’s original sources for their information, which include Politico, the Congressional Quarterly, the Denver Post, the Washington Times, the New York Times, and the Wall Street Journal, but neither Scott nor the graphics acknowledge the SRCC as the source of the research. The typo is in the seventh and last graphic, incorrectly citing the date of a Wall Street Journal article as “12/19/09.” The next day, Scott apologizes, but only for the typo, prompting Washington Post media critic and CNN host Howard Kurtz to say: “We sometimes jab at the pundits for using talking points, but in the case of Fox News anchor Jon Scott, it was literally true this week.… You should be apologizing for using partisan propaganda from the GOP without telling your viewers where it came from. Talk about missing the point” (see October 13, 2009). (Media Matters 2/10/2009; Media Matters 2/15/2009)

The progressive media watchdog Web site Media Matters releases the results of an analysis it has performed on Fox News’s claims to be an objective news provider. According to Media Matters, Fox News’s news reporting (as opposed to its commentary) is permeated with conservative slant, spin, and outright falsehoods. The Media Matters analysis, which restricts itself to material broadcast in 2009, is prompted by White House claims that Fox News is not an objective source of news, but a purveyor of Republican- and conservative-sourced propaganda (see October 11, 2009). (Media Matters 10/13/2009)
Anchors Echoed False Health Care Claims - In February, Fox News anchors Bill Hemmer and Megyn Kelly echoed a false claim made by health care lobbyist Betsy McCaughey that a legislative provision in a Senate spending bill would empower the government to “dictate treatments” doctors can provide for patients (see February 9-10, 2009).
Anchor Echoed Republican Press Release So Closely that Typo Is Repeated - Also in February, Fox News anchor Jon Scott repeated the claims of a Senate Republican Communications Center press release so closely that the on-air graphics repeated a typographical error from the original document (see February 10, 2009). Scott did not acknowledge the source of the research, even after apologizing for the typo.
News Show Passed Off Seven-Month-Old Video Clip as New to Claim White House Hypocrisy - On March 15, Fox News anchor Martha MacCallum used video clips of Vice President Joseph Biden to falsely assert that the administration’s economic message had drastically changed since the election, from negative characterizations to positive assertions. MacCallum did not tell the audience that the clip of Biden was a seven-month-old clip from the presidential campaign, and that the words Biden was speaking were his characterization of Republican candidate John McCain’s perceptions (see March 16-17, 2009).
Anchor Promoted, Praised 'Tea Parties' - Several times in March and April, Hemmer, the host of Fox News’s flagship morning news broadcast America’s Newsroom, hosted segments promoting and praising the upcoming April 15 “tea party” protests (see March 23-24, 2009, April 6-7, 2009, and April 13-15, 2009).
Labeled GOP Op-Ed Claims as 'Facts' - On April 1, Scott repeated claims made by a Republican congressman in an editorial about the GOP’s “alternative budget” almost verbatim, but labelled them “facts” (see April 1, 2009).
Fox Repeated Discredited GOP Claims about Price of 'Cap-and-Trade' Proposal - On April 1 and 2, anchors Eric Shawn and Alisyn Camerota repeated a disproven claim that the Obama administration’s “cap-and-trade” emissions control proposal would cost American households over $3,000 per year. They did not report that the claim had been disproven (see April 1-6, 2009).
Obama Budget '4X Bigger' Than Bush Budgets - On April 3, Hemmer’s America’s Newsroom displayed an on-air “chyron” that falsely claimed President Obama’s 2010 budget proposal was four times larger than the largest budget submitted by former President Bush (see April 3, 2009).
News Anchors Promoted 'Tea Parties' - On April 15, Fox anchors joined opinion commentators in touting the day’s “tea party” protests (see April 15, 2009). The next day, Fox News anchor Megyn Kelly admitted that the network gave the protests “PR” coverage (see April 16, 2009).
Correspondent Used GOP Research to Criticize Democratic Spending - On April 23, Hemmer used research by Republican House Minority Whip Eric Cantor (R-VA) to “expose” several “wasteful” projects funded by the Democrats’ economic stimulus act, without revealing the source of the research to his audience (see April 23, 2009).
Correspondent Claimed Legislation Would Curb Religious Expression - On April 29, Fox News correspondent Molly Henneberg repeated disproven claims that a pending hate crimes bill would interfere with Americans’ right to religious expression (see April 29, 2009).
News Anchor Accused Democrats of Defending Pedophiles - On May 6, Hemmer falsely accused Congressional Democrats of voting to extend “hate crimes” protection to pedophiles (see May 5-6, 2009).
News Anchor Accused Supreme Court Nominee of 'Reverse Racism' - On May 26, Kelly misrepresented a remark by Supreme Court nominee Sonia Sotomayor to accuse her of “reverse racism” (see May 26, 2009).
Misleading Editing to Bolster Obama 'Apology Tour' Claim - On June 2, Fox anchors Scott and Jane Skinner aired selectively edited clips of a speech by Obama in France to falsely claim that the president had nothing but criticism for the US while in Europe. They then asked if Obama intended to embark on a second “apology tour” (see June 2, 2009). On July 30, The Live Desk guest host Gregg Jarrett told viewers that a recent decision by the Obama Justice Department may have meant that it was permissible for blacks to intimidate whites at the voting booth, but not the other way around (see July 30, 2009).
News Anchor Reported False Allegation of Criminal Activity by Obama Official - On October 1, Hemmer reported that Education Department official Kevin Jennings covered up the crime of statutory rape. The allegation had been disproven five years before (see September 28 - October 1, 2009). (Media Matters 10/13/2009)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike