The Center for Grassroots Oversight

This page can be viewed at http://www.historycommons.org/entity.jsp?entity=tim_dickinson_1


Profile: Tim Dickinson

Tim Dickinson was a participant or observer in the following events:

Roger Ailes, the senior media consultant for the Nixon administration (see 1968), writes, or helps write, a secret memo for President Nixon and fellow Republicans outlining a plan for conservatives to “infiltrate and neutralize” the mainstream American media. The document will not be released until 2011; experts will call it the “intellectual forerunner” to Fox News, which Ailes will launch as a “fair and balanced” news network in 1996 (see October 7, 1996). John Cook, the editor of the online news and commentary magazine Gawker, will call the document the outline of a “nakedly partisan… plot by Ailes and other Nixon aides to circumvent the ‘prejudices of network news’ and deliver ‘pro-administration’ stories to heartland television viewers.” The document is entitled “A Plan for Putting the GOP on TV News.” Ailes, currently the owner of REA Productions and Ailes Communications Inc., works for the Nixon White House as a media consultant; he will serve the same function for President George H.W. Bush during his term. Ailes is a forceful advocate for using television to shape the message of the Nixon administration and of Republican policies in general. He frequently suggests launching elaborately staged events to entice favorable coverage from television reporters, and uses his contacts at the news networks to head off negative publicity. Ailes writes that the Nixon White House should run a partisan, pro-Republican media operation—essentially a self-contained news production organization—out of the White House itself. He complains that the “liberal media” “censors” the news to portray Nixon and his administration in a negative light. Cook will say the plan “reads today like a detailed precis for a Fox News prototype.” The initial idea may have originated with Nixon chief of staff H.R. Haldeman, but if so, Ailes expands and details the plan far beyond Haldeman’s initial seed of an idea. (Roger Ailes 1970; Cook 6/30/2011) In 2011, Rolling Stone journalist Tim Dickinson will write: “This is an astounding find. It underscores Ailes’s early preoccupation with providing the GOP with a way to do an end run around skeptical journalists.” (Dickinson 7/1/2011)
Focus on Television - Ailes insists that any such media plan should focus on television and not print. Americans are “lazy,” he writes, and want their thinking done for them: “Today television news is watched more often than people read newspapers, than people listen to the radio, than people read or gather any other form of communication. The reason: People are lazy. With television you just sit—watch—listen. The thinking is done for you.” Ailes says the Nixon administration should create its own news network “to provide pro-administration, videotape, hard news actualities to the major cities of the United States.” Other television news outlets such as NBC News, ABC News, CBS News, and PBS News, are “the enemy,” he writes, and suggests going around them by creating packaged, edited news stories and interviews directly to local television stations. (Years later, these kinds of “news reports” will be called “video news releases,” or VNRs, and will routinely be used by the George W. Bush administration and others—see March 15, 2004, May 19, 2004, March 2005, and March 13, 2005. They will be outlawed in 2005—see May 2005.) “This is a plan that places news of importance to localities (senators and representatives are newsmakers of importance to their localities) on local television news programs while it is still news. It avoids the censorship, the priorities, and the prejudices of network news selectors and disseminators.” Ailes and his colleagues include detailed cost analyses and production plans for such news releases. In a side note on the document, Ailes writes: “Basically a very good idea. It should be expanded to include other members of the administration such as cabinet involved in activity with regional or local interest. Also could involve GOP governors when in DC. Who would purchase equipment and run operation—White House? RNC [Republican National Committee]? Congressional caucus? Will get some flap about news management.”
Dirty Tricks - Ailes suggests planting “volunteers” within the Wallace campaign, referring to segregationist George Wallace (D-AL), whose third-party candidacy in 1968 almost cost Nixon the presidency. Ailes knows Wallace is planning a 1972 run as well, and is apparently suggesting a “mole” to either gather intelligence, carry out sabotage, or both. (Wallace’s plans for another run will be cut short by an assassination attempt—see May 15, 1972.) Ailes also suggests having his firm film interviews with Democrats who support Nixon’s Vietnam policies, such as Senators John Stennis (D-MS) and John McClellan (D-AR). Though Stennis and McClellan would believe that the interviews were for actual news shows, they would actually be carried out by Ailes operatives and financed by a Nixon campaign front group, the “Tell it to Hanoi Committee.” In June 1970, someone in the Nixon administration scuttles the plan, writing: “[T]he fact that this presentation is White House directed, unbeknownst to the Democrats on the show, presents the possibility of a leak that could severely embarrass the White House and damage significantly its already precarious relationship with the Congress. Should two powerful factors like Stennis and McClellan discover they are dupes for the administration the scandal could damage the White House for a long time to come.”
Volunteers to Head Program - Ailes writes that he wants to head any such “news network,” telling Haldeman: “Bob—if you decide to go ahead we would as a production company like to bid on packaging the entire project. I know what has to be done and we could test the feasibility for 90 days without making a commitment beyond that point.” Haldeman will grant Ailes’s request in November 1970, and will give the project a name: “Capitol News Service.” Haldeman will write: “With regard to the news programming effort as proposed last summer, Ailes feels this is a good idea and that we should be going ahead with it. Haldeman suggested the name ‘Capitol News Service’ and Ailes will probably be doing more work in this area.” Documents fail to show whether the “Capitol News Service” is ever actually implemented. (Roger Ailes 1970; Cook 6/30/2011)
Television News Incorporated - Ailes will be fired from the Nixon administration in 1971; he will go on to start a similar private concern, “Television News Incorporated” (TVN—see 1971-1975), an ideological and practical predecessor to Fox News. Dickinson will write: “More important, [the document] links the plot to create what would become Television News Incorporated—the Ailes-helmed ‘fair and balanced’ mid-1970s precursor to Fox News—to the Nixon White House itself.” (Cook 6/30/2011; Dickinson 7/1/2011) A former business colleague of Ailes’s will say in 2011: “Everything Roger wanted to do when he started out in politics, he’s now doing 24/7 with his network [Fox News]. It’s come full circle.” (Dickinson 5/25/2011)

Roger Ailes, a former media consultant to the Nixon administration (see Summer 1970) who proposed a White House-run “news network” that would promote Republican-generated propaganda over what he calls “liberal” news reporting (see Summer 1970), moves on to try the idea in the private venue. Ailes works with a project called Television News Incorporated (TVN), a propaganda venue funded by right-wing beer magnate Joseph Coors. Conservative activist and Coors confidant Paul Weyrich will later call Ailes “the godfather behind the scenes” of TVN. To cloak the “news” outlet’s far-right slant, Ailes coins the slogan “Fair and Balanced” for TVN. In 2011, Rolling Stone reporter Tim Dickinson will write: “TVN made no sense as a business. The… news service was designed to inject a far-right slant into local news broadcasts by providing news clips that stations could use without credit—and for a fraction of the true costs of production. Once the affiliates got hooked on the discounted clips, its president explained, TVN would ‘gradually, subtly, slowly’ inject ‘our philosophy in the news.’ The network was, in the words of a news director who quit in protest, a ‘propaganda machine.’” Within weeks of TVN’s inception, its staff of professional journalists eventually has enough of the overt propaganda of their employer and begin defying management orders; Coors and TVN’s top management fire 16 staffers and bring in Ailes to run the operation. The operation is never successful, but during his tenure at TVN, Ailes begins plotting the development of a right-wing news network very similar in concept to the as-yet-unborn Fox News. TVN plans to invest millions in satellite distribution that would allow it not only to distribute news clips to other broadcasters, but to provide a full newscast with its own anchors and crew (a model soon used by CNN). Dickinson will write, “For Ailes, it was a way to extend the kind of fake news that he was regularly using as a political strategist.” Ailes tells a Washington Post reporter in 1972: “I know certain techniques, such as a press release that looks like a newscast. So you use it because you want your man to win.” Ailes contracts with Ford administration officials to produce propaganda for the federal government, providing news clips and scripts to the US Information Agency. Ailes insists that the relationship is not a conflict of interest. Unfortunately for Ailes and Coors, TVN collapses in 1975. One of its biggest problems is the recalcitrance of its journalists, who continue to resist taking part in what they see as propaganda operations. Ailes biographer Kerwin Swint will later say, “They were losing money and they weren’t able to control their journalists.” In a 2011 article for the online news and commentary magazine Gawker, John Cook will write: “Though it died in 1975, TVN was obviously an early trial run for the powerhouse Fox News would become. The ideas were the same—to route Republican-friendly stories around the gatekeepers at the network news divisions.” Dickinson will write that one of the lessons Ailes learns from TVN, and will employ at Fox, is to hire journalists who put ideological committment ahead of journalistic ethics—journalists who will “toe the line.” (Dickinson 5/25/2011; Cook 6/30/2011) Ailes will go on to found Fox News, using the “fair and balanced” slogan to great effect (see October 7, 1996 and 1995).

Dan Rather interviews Vice President Bush, watching him on a monitor. Neither Rather nor the CBS viewers can see Bush’s consultant Roger Ailes off-camera.Dan Rather interviews Vice President Bush, watching him on a monitor. Neither Rather nor the CBS viewers can see Bush’s consultant Roger Ailes off-camera. [Source: Media Research Center]Roger Ailes, a former media consultant to the Nixon administration (see Summer 1970), comes up with a bold plan to help his new client, Vice President George H.W. Bush, who is running for president. Bush is neck-deep in the Iran-Contra scandal (see Before July 28, 1986, August 6, 1987, and December 25, 1992) and, as reporter Tim Dickinson will later write, comes across as “effete” in comparison to his predecessor Ronald Reagan. Ailes decides to use an interview with combative CBS News reporter Dan Rather to bolster his client’s image. Ailes insists that the interview be done live, instead of in the usual format of being recorded and then edited for broadcast. Dickinson will later write, “That not only gave the confrontation the air of a prizefight—it enabled Ailes himself to sit just off-camera in Bush’s office, prompting his candidate with cue cards.” Rather is in the CBS studio in New York and has no idea Ailes is coaching Bush. As planned, Bush begins the interview aggressively, falsely accusing Rather of misleading him by focusing the interview on Iran-Contra. (It is true that CBS had not informed the Bush team that it would air a report on the Iran-Contra investigation as a lead-in to the Bush interview, a scheduling that some in the Bush team see as a “bait-and-switch.”) When Rather begins to press Bush, Ailes flashes a cue card: “walked off the air.” This is a set piece that Bush and Ailes have worked out beforehand, based on an embarrassing incident in Rather’s recent past, when Rather angrily walked off the CBS set after learning that his newscast had been pre-empted by a women’s tennis match. Clenching his fist, Ailes mouths at Bush: “Go! Go! Just kick his ass!” Bush fires his rejoinder: “It’s not fair to judge my whole career by a rehash on Iran. How would you like it if I judged your career by those seven minutes when you walked off the set?” In their 1989 book The Acting President: Ronald Reagan and the Supporting Players Who Helped Him Create the Illusion That Held America Spellbound, CBS host Bob Schieffer and co-author Gary Paul Gates will write: “What people in the bureau and viewers at home could not see was that the response had not been entirely spontaneous. As the interview progressed, the crafty Ailes had stationed himself beside the camera. If Bush seemed to be struggling for a response, Ailes would write out a key word in huge letters on his yellow legal pad and hold it just beneath the camera in Bush’s line of vision. Just before Bush had shouted that it was not fair to judge his career on Iran, Ailes had written out on his legal pad the words.… Three times during the interview, Bush’s answer had come after Ailes had prompted him with key words or phrases scribbled on the legal pad.” Dickinson will later write: “It was the mother of all false equivalencies: the fleeting petulance of a news anchor pitted against the high crimes of a sitting vice president. But it worked as TV.” Ailes’s colleague Roger Stone, who worked with Ailes on the 1968 Nixon campaign, will later say of the interview: “That bite of Bush telling Rather off played over and over and over again. It was a perfect example of [Ailes] understanding the news cycle, the dynamics of the situation, and the power of television.” (Associated Press 7/6/1989; Noyes 1/25/2008; Dickinson 5/25/2011) After the interview is concluded, Bush leaps to his feet and, with the microphone still live, says: “The b_stard didn’t lay a glove on me.… Tell your g_ddamned network that if they want to talk to me to raise their hands at a press conference. No more Mr. Inside stuff after that.” The unexpected aggression from Bush helps solidify his standing with hardline Republicans. The interview gives more “proof” to those same hardliners that the media is hopelessly liberal, “their” candidates cannot expect to be treated fairly, and that the only way for them to “survive” encounters with mainstream media figures is through aggression and intimidation. (Salon 1/26/2011) Conservative commentator Rich Noyes will write in 2008 that Bush’s jab at Rather exposed the reporter’s “liberal bias,” though he will fail to inform his readers of Ailes’s off-camera coaching. (Noyes 1/25/2008)

Fox News logo.Fox News logo. [Source: Fox News]Fox News begins broadcasting on US cable television. Fox News provides 24-hour news programming alongside the nation’s only other such cable news provider, CNN. Fox executive Roger Ailes, a former campaign adviser for Richard Nixon, Ronald Reagan and George H. W. Bush (see 1968, January 25, 1988, and September 21 - October 4, 1988), envisions Fox News as a conservative “antidote” to what he calls the “liberal bias” of the rest of American news broadcasting. Ailes uses many of the methodologies and characteristics of conservative talk radio, and brings several radio hosts on his channel, including Sean Hannity and Bill O’Reilly, to host television shows. (Jamieson and Cappella 2008, pp. 47; Sherman 5/22/2011) Referring to Ailes’s campaign experience, veteran Republican consultant Ed Rollins later says: “Because of his political work, he understood there was an audience. He knew there were a couple million conservatives who were a potential audience, and he built Fox to reach them.” (Sherman 5/22/2011)
Ailes Planned for Fox News as Far Back as 1970 - Ailes began envisioning a conservative news provider to counter what he considers the mainstream media’s “liberal bias” as early as 1970, when he became heavily involved with a Nixon administration plan to plant conservative propaganda in news outlets across the nation (see Summer 1970). In 1971, he headed a short-lived private conservative television news network, Television News Incorporated (TVN—see 1971-1975), which foundered in 1975 in part because of its reporters and staffers balking at reporting Ailes-crafted propaganda instead of “straight” news. Ailes told a New York Times reporter in 1991 that he was leaving politics, saying: “I’ve been in politics for 25 years. It’s always been a detour. Now my business has taken a turn back to my entertainment and corporate clients.” But Ailes misinformed the reporter. He continued to work behind the scenes on the 1992 Bush re-election campaign, providing the campaign with attack points against Democratic contender Bill Clinton (D-AR) and earning the nickname “Deep Throat” from Bush aides. Though Ailes did do work in entertainment, helping develop tabloid television programs such as The Maury Povich Show and heading the cable business news network CNBC for three years, Ailes has continued to stay heavily involved in Republican politics ever since. Ailes became involved in the creation of Fox News in early 1996 after he left NBC, which had canceled his show America’s Talking and launched a new cable news network, MSNBC, without asking for Ailes’s involvement. Fox News is owned by News Corporation (sometimes abbreviated NewsCorp), an international media conglomerate owned by conservative billionaire Rupert Murdoch. When NBC allowed Ailes to leave, Jack Welch, the chairman of NBC’s parent company General Electric, said, “We’ll rue the day we let Roger and Rupert team up.” Murdoch has already tried and failed to buy CNN, and has already begun work on crafting news programs with hard-right slants, such as a 60 Minutes-like show that, reporter Tim Dickinson will write, “would feature a weekly attack-and-destroy piece targeting a liberal politician or social program.” Dan Cooper, the managing editor of the pre-launch Fox News, later says, “The idea of a masquerade was already around prior to Roger arriving.” Eric Burns, who will work for ten years as a Fox News media critic before leaving the network, will say in 2011: “There’s your answer right there to whether Fox News is a conventional news network or whether it has an agenda. That’s its original sin.” To get Fox News onto millions of cable boxes at once, Murdoch paid hundreds of millions of dollars to cable providers to air his new network. Murdoch biographer Neil Chenoweth will later write: “Murdoch’s offer shocked the industry. He was prepared to shell out half a billion dollars just to buy a news voice.” Dickinson will write, “Even before it took to the air, Fox News was guaranteed access to a mass audience, bought and paid for.” Ailes praised Murdoch’s “nerve,” saying, “This is capitalism and one of the things that made this country great.” (Sherman 5/22/2011; Dickinson 5/25/2011)
Using Conservative Talk Radio as Template - In 2003, NBC’s Bob Wright will note that Fox News uses conservative talk radio as a template, saying: “[W]hat Fox did was say, ‘Gee, this is a way for us to distinguish ourselves. We’re going to grab this pent-up anger—shouting—that we’re seeing on talk radio and put it onto television.’” CBS News anchor Dan Rather will be more critical, saying that Fox is a reflection of Murdoch’s own conservative political views. “Mr. Murdoch has a business, a huge worldwide conglomerate business,” Rather says. “He finds it to his benefit to have media outlets, press outlets, that serve his business interests. There’s nothing wrong with this. It’s a free country. It’s not an indictable offense. But by any clear analysis the bias is towards his own personal, political, partisan agenda… primarily because it fits his commercial interests.” (Auletta 5/26/2003)
Putting Ideology Over Journalistic Ethics, Practices - Ailes, determined not to let journalists with ethical qualms disrupt Fox News as they had his previous attempt at creating a conservative news network (see 1971-1975), brought a hand-picked selection of reporters and staffers with demonstrable conservative ideologies from NBC, including business anchor Neil Cavuto and Steve Doocy, who hosts the morning talk show “Fox and Friends.” Both Cavuto and Doocy are Ailes loyalists who, Dickinson will say, owe their careers to Ailes. Ailes then tapped Brit Hume, a veteran ABC correspondent and outspoken conservative, to host the main evening news show, and former Bush speechwriter Tony Snow as a commentator and host. John Moody, a forcefully conservative ABC News veteran, heads the newsroom. Ailes then went on a purge of Fox News staffers. Joe Peyronnin, who headed the network before Ailes displaced him, later recalls: “There was a litmus test. He was going to figure out who was liberal or conservative when he came in, and try to get rid of the liberals.” Ailes confronted reporters with suspected “liberal bias” with “gotcha” questions such as “Why are you a liberal?” Staffers with mainstream media experience were forced to defend their employment at such venues as CBS News, which he calls the “Communist Broadcast System.” He fired scores of staffers for perceived liberal leanings and replaced them with fiery young ideologues whose inexperience helps Ailes shape the network to his vision. Before the network aired its first production, Ailes had a seminal meeting with Moody. “One of the problems we have to work on here together when we start this network is that most journalists are liberals,” he told Moody. “And we’ve got to fight that.” Reporters and staffers knew from the outset that Fox, despite its insistence on being “fair and balanced” (see 1995), was going to present news with a conservative slant, and if that did not suit them, they would not be at Fox long. A former Fox News anchor later says: “All outward appearances were that it was just like any other newsroom. But you knew that the way to get ahead was to show your color—and that your color was red.” The anchor refers to “red” as associated with “red state,” commonly used on news broadcasts to define states with Republican majorities. Ailes will always insist that while his network’s talk-show hosts, such as O’Reilly, Hannity, and others, are frankly conservative, Fox’s hard-news shows maintain what he calls a “bright, clear line” that separates conservative cant from reported fact. In practice, this is not the case. Before Fox aired its first broadcast, Ailes tasked Moody to keep the newsroom in line. Early each morning, Ailes has a meeting with Moody, often with Hume on speakerphone from the Washington office, where the day’s agenda is crafted. Moody then sends a memo to the staff telling them how to slant the day’s news coverage according to the agenda of those on “the Second Floor,” as Ailes and his vice presidents are known. A former Fox anchor will later say: “There’s a chain of command, and it’s followed. Roger talks to his people, and his people pass the message on down.” After the 2004 presidential election, Bush press secretary Scott McClellan will admit, “We at the White House were getting them talking points.”
Targeting a Niche Demographic - Fox New’s primary viewership defies most demographic wisdom. According to information taken in 2011, it averages 65 years of age (the common “target demographic” for age is the 18-24 bracket), and only 1.38% of its viewers are African-American. Perhaps the most telling statistics are for the Hannity show: 86% describe themselves as pro-business, 84% believe government “does too much,” 78% are “Christian conservatives,” 78% do not support gay rights, 75% are “tea party backers,” 73% support the National Rifle Association, 66% lack college degrees, and 65% are over age 50. A former NewsCorp colleague will say: “He’s got a niche audience and he’s programmed to it beautifully. He feeds them exactly what they want to hear.” Other polls from the same time period consistently show that Fox News viewers are the most misinformed of all news consumers, and one study shows that Fox News viewers become more misinformed the more they watch the network’s programming.
Ailes's Security Concerns Affect Operations, Broadcasting - Ailes is uncomfortable in his office, a second-floor corner suite in the Fox News building at 1211 Avenue of the Americas in Manhattan. His office is too close to the street for his tastes; he believes that gay activists intend to try to harm him, either by attacks from outside the building or through assaults carried out from inside. He also believes that he is a top target for al-Qaeda assassins. Ailes barricades himself behind an enormous mahogany desk, insists on having “bombproof” glass installed in the windows, surrounds himself with heavily-armed bodyguards, and carries a firearm (he has a concealed-carry permit). A monitor on his desk shows him what is transpiring outside his office door; once, when he sees a dark-skinned man wearing what he thought was Muslim garb on the monitor, he will order an immediate lockdown of the entire building, shouting, “This man could be bombing me!” The man will turn out to be a janitor. A source close to Ailes will say, “He has a personal paranoia about people who are Muslim—which is consistent with the ideology of his network.” A large security detail escorts him daily to and from his Garrison, New Jersey home to his Manhattan offices; in Garrison, his house is surrounded by empty homes Ailes has bought to enhance his personal security. According to sources close to Ailes, Fox News’s slant on gay rights and Islamist extremism is colored by Ailes’s fear and hatred of the groups.
'We Work for Fox' - Sean Wilentz, a Princeton historian and Reagan biographer, will say: “Fox News is totalized: It’s an entire network, devoted 24 hours a day to an entire politics, and it’s broadcast as ‘the news.’ That’s why Ailes is a genius. He’s combined opinion and journalism in a wholly new way—one that blurs the distinction between the two.” Dickinson will write: “Fox News stands as the culmination of everything Ailes tried to do for Nixon back in 1968. He has created a vast stage set, designed to resemble an actual news network, that is literally hard-wired into the homes of millions of America’s most conservative voters. GOP candidates then use that forum to communicate directly to their base, bypassing the professional journalists Ailes once denounced as ‘matadors’ who want to ‘tear down the social order’ with their ‘elitist, horse-dung, socialist thinking.’ Ironically, it is Ailes who has built the most formidable propaganda machine ever seen outside of the Communist bloc, pioneering a business model that effectively monetizes conservative politics through its relentless focus on the bottom line.” Former Bush speechwriter David Frum will observe: “Republicans originally thought that Fox worked for us. Now we’re discovering that we work for Fox.” (Sherman 5/22/2011; Dickinson 5/25/2011)

Fox News chief Roger Ailes has hired John Prescott Ellis, a freelance Republican political advisor and an intensely loyal cousin of presidential candidate George W. Bush (R-TX), to head the network’s election-night coverage for the 2000 presidential election (see October-November 2000). During the election, Ellis is in constant contact with Bush and his senior campaign aides, speaking with Bush himself five separate times during the evening.
Calling Florida for Gore - At 7:52 p.m., Bush’s brother Jeb Bush (R-FL), the sitting governor of Florida, calls Ellis to protest when Fox “mistakenly” projects Florida as going to Al Gore (D-TN). Ellis tells Jeb Bush that he is looking at a computer “screenful of Gore.” Bush reminds Ellis, “But the polls haven’t closed in the panhandle.” Ellis replies, “It’s not going to help.” Voter News Service (VNS), the voting consortium the networks all use, rates the race a 99.5 percent certainty that Gore has won Florida, a conclusion that VNS and network officials alike later say was a mistake (see February 14, 2001). The prediction is indeed inaccurate; within minutes, Gore’s lead begins to shrink again. At 9:38 p.m., VNS issues a correction of an inaccurate vote count for Duval County, stripping Gore of a number of phantom votes, and the race is again far too close to call.
Calling Florida for Bush - At 2:10 a.m., Ellis sees data from VNS that shows Bush with a 51,433-vote lead, and 179,713 votes left to be counted. (The latter figure is grossly inaccurate, later data proves; over 350,000 votes actually remain to be counted.) Gore would need 63 percent of those votes to win, a scenario that is statistically unlikely. Ellis calls Jeb Bush to say that it is “statistically impossible” for Bush to lose. Around 2:15 a.m., Ellis puts the telephone down and excitedly announces to his team: “Jebbie says we got it! Jebbie says we got it!” Even though Florida is still rated “too close to call” by VNS, Fox News vice president John Moody gives the go-ahead to project Bush the winner in Florida. Fox News anchor Brit Hume makes the call for Bush at 2:16 a.m. The other networks hurriedly, and inaccurately, follow suit. (Kurtz 11/14/2000; Wittstock 11/19/2000; Associated Press 12/11/2000; Niman 12/14/2000; Shepard 1/2001; Moore 11/6/2006; Sherman 5/22/2011) Hume himself is a bit apprehensive of the call. “I must tell you, everybody, after all this, all night long, we put Bush at 271, Gore at 243,” he tells Fox viewers. “I feel a little bit apprehensive about the whole thing. I have no reason to doubt our decision desk, but there it is.” (Reaves 11/15/2000)
Other Networks Follow Suit - As Hume is announcing Bush’s “victory” in Florida, NBC News election coverage chief Sheldon Gawiser is on the telephone with Murray Edelman, the editorial director for VNS. Gawiser is considering calling Florida for Bush, and wants to discuss calling the race for Bush while citing Edelman and VNS as the sources responsible for such a call. Edelman is shocked that Gawiser wants to make any call with Bush’s lead not only very small, but dwindling. But as the two are talking, Fox’s announcement comes over NBC’s monitors, and Gawiser breaks off the call, saying: “Sorry, gotta go. Fox just called it.” At 2:17 a.m., NBC projects Bush the winner in Florida and the next president of the United States. The joint decision team for CBS and CNN, Warren Mitofsky and Joe Lenski, make the same decision a minute later. After CBS declares Bush’s victory, anchor Dan Rather tells viewers: “Let’s give a tip of the Stetson to the loser, Vice President Al Gore, and at the same time, a big tip and a hip, hip, hurrah and a great big Texas howdy to the new president of the United States. Sip it, savor it, cup it, photostat it, underline it in red, press it in a book, put it in an album, hang it on the wall—George W. Bush is the next president of the United States.” The ABC decision team resists making the call, not trusting the data (it had similar reservations about the earlier call for Gore), but according to ABC election consultant John Blydenburgh, a network executive overrides the decision team and has ABC declare Bush the projected winner at 2:20 a.m. Blydenburgh says the executive does not want ABC to look “foolish” by being the only network not to recognize Bush as the next president. The Associated Press (AP) refuses to make the call, saying that its figures show Bush with only a 30,000-vote lead, and that steadily dwindling (by 2:30 a.m., Bush’s lead, by the AP’s count, is below 19,000 votes; a glitch in the Volusia County numbers that comes in minutes after the call for Bush slashes Bush’s lead considerably, validating the AP’s reluctance to make the call). But the television broadcasts drive the story. Network pundits immediately begin dissecting Bush’s “victory” and speculating as to why Gore “lost.” (Shepard 1/2001; Moore 11/6/2006) Shortly after 3 a.m., CBS’s Ed Bradley begins informing viewers that the AP numbers show Bush with a lead of only 6,000 votes. Rather tells the viewers that if the AP is correct, the previous call for Bush may be premature. “Let’s not joke about it folks,” he says. “You have known all night long and we’ve said to you all night long that these estimates of who wins and who loses are based on the best available information we have. CBS News has the best track record in the business, over a half century plus, for accuracy on election night. But nobody’s perfect.” However, few listen to either CBS’s caveats or the AP’s refusal to call the election. (Shepard 1/2001) By 4:52 a.m., Bush’s lead has dwindled to 1,888 votes.
Fox Leads the Narrative for Bush - Gore initially concedes the race, but when the networks begin retracting their declaration and return Florida to the “too close to call” status, he retracts his concession. In their last conversation of the evening, Bush tells Ellis that Gore has taken back his concession, and says: “I hope you’re taking all this down, Ellis. This is good stuff for a book.” The morning headlines in most daily papers declare Bush the winner; much of the news coverage slams Gore as indulging in “sour grapes” for not conceding the election. Rather later says: “We’ll never know whether Bush won the election in Florida or not. But when you reach these kinds of situations, the ability to control the narrative becomes critical. Led by Fox, the narrative began to be that Bush had won the election.” In 2011, Rolling Stone reporter Tim Dickinson will write, “A ‘news’ network controlled by a GOP operative who had spent decades shaping just such political narratives—including those that helped elect the candidate’s father—declared George W. Bush the victor based on the analysis of a man who had proclaimed himself loyal to Bush over the facts.” After the election, House Representative Henry Waxman (D-CA) says: “Of everything that happened on election night, this was the most important in impact. It immeasurably helped George Bush maintain the idea in people’s minds that he was the man who won the election.” (Wittstock 11/19/2000; Associated Press 12/11/2000; Niman 12/14/2000; Sherman 5/22/2011) Ellis later writes that Bush did not try to influence his coverage. “Governor Bush was, as always, considerate of my position,” Ellis will write. “He knew that I would be fried if I gave him anything that VNS deemed confidential, so he never asked for it. He made a point of getting the early exit poll data from other sources before talking to me.” (Associated Press 12/11/2000)
Criticism of Fox, Ellis - Tom Rosenstiel, director of the Project for Excellence in Journalism, later says of Ellis and Fox while the election is still in dispute: “The notion you’d have the cousin of one presidential candidate in a position to call a state, and the election, is unthinkable. Fox’s call—wrong, unnecessary, misguided, foolish—helped create a sense that the election went to Bush, was pulled back, and it’s just a matter of time before his president-elect title is restored. But that said, John Ellis is a good man, a good journalist whose judgment was overcome by excitement. He put himself in an impossible situation, but the mistake was not so much his as Rupert Murdoch’s for putting him in that position.… Everybody knows it’s a partisan channel, but its marketing slogan, ‘We report; you decide,’ is now totally obliterated by the fact that one candidate’s first cousin is actually deciding, and then they report.” (Rosenstiel is apparently unaware that Murdoch, who owns Fox News’s parent company News Corporation, did not make the call to hire Ellis.) Rosenstiel’s colleague Carl Gottlieb is less restrained, saying: “It’s beyond belief. The network should not have allowed Ellis to report on this election. As a viewer, after reading this story and reading about Ellis’s involvement in calling the race, you can’t help but get the idea that this guy’s complicit in what’s going on now down in Florida.” Murdoch will later claim that Fox News displayed “no partisanship” in its election-night coverage. Ellis will later tell a reporter: “It was just the three of us guys handing the phone back and forth—me with the numbers, one of them a governor, the other president-elect. Now that was cool. And everybody followed us.” (Wittstock 11/19/2000; Moore 11/6/2006) Ellis will also later deny telling his team that “Jebbie” gave him the go-ahead to call the election for Bush, instead saying he made the call based on his own calculations. Statistician Cynthia Talkov, the only member of Fox’s election team who actually understands the VNS statistical models, later says she never saw Ellis making any such calculations, and will say Ellis did not ask her for her opinion for his call, though every other projection that evening was made with her explicit approval. Talkov is one of the people who will confirm that Ellis received the go-ahead to call the election from Jeb Bush. A post-election analysis prepared by outside reviewers for CNN later issues sharp criticisms of the networks, noting, “On Election Day 2000, television news organizations staged a collective drag race on the crowded highway of democracy, recklessly endangering the electoral process, the political life of the country, and their own credibility.” Mitofsky, who invested election polls and developed the election night projection system the networks use, later calls Ellis’s actions “the most unprofessional election night work I could ever imagine. He had no business talking to the Bush brothers or to any other politician about what he was doing.” On the other hand, Ailes will characterize Ellis’s actions as those of “a good journalist talking to his very high-level sources on election night.” (Moore 11/6/2006)
Fox 'Investigation' Comes Up Empty - Fox News will announce an “investigation” of any conflicts of interest or unprofessional behavior concerning Ellis’s role in declaring Bush the winner, but nothing will come of any such investigation. The “investigation” will find that Ellis gave no VNS information to either George W. Bush, Jeb Bush, or any Bush campaign official, though Ellis himself will freely admit to a New Yorker reporter that he shared VNS data with both Bushes repeatedly during the evening. Such sharing of data would constitute a violation of journalistic ethics as well as possible criminal behavior. (Wittstock 11/19/2000; Moore 11/6/2006) Ailes had specifically warned his team not to share VNS information with anyone from the campaigns. (Boehlert 11/15/2000) Before the investigation is even launched, Moody will say: “Appearance of impropriety? I don’t think there’s anything improper about it as long as he doesn’t behave improperly, and I have no evidence he did.… John has always conducted himself in an extremely professional manner.” (Kurtz 11/14/2000)

Roger Ailes, the founder and chairman of Fox News (see October 7, 1996), makes a joke to an audience of news executives: “It is true that Barack Obama is on the move,” he says. “I don’t know if it’s true that President Bush called [Pakistani President Pervez] Musharraf and said, ‘Why can’t we catch this guy?’” The joke is a deliberate conflation between the names of presidential candidate Barack Obama (D-IL) and Osama bin Laden. Ailes has Steve Doocy and the other hosts of his network’s morning news show Fox and Friends begin making similar jokes. Fox insiders will later note that while the banter between Doocy, Brian Kilmeade, and Gretchen Carlson appears to be mostly ad-libbed, it is actually highly structured; Ailes uses the show as one of the primary vehicles to get his daily message into what reporter Tim Dickinson will call “the media bloodstream.” Ailes meets with Doocy, Kilmeade, and Carlson every day before the 6:00 a.m. start; a former Fox News deputy will later say: “Prior to broadcast, Steve Doocy, Gretchen Carlson—that gang—they meet with Roger. And Roger gives them the spin.” Doocy is the first Fox News figure to publicly state that Obama attended a radical Islamist madrassa as a child, a falsification that begins circulating on the Internet around this same time (see October 1, 2007). (Sherman 5/22/2011)

Rolling Stone’s Tim Dickinson berates former Justice Department lawyer John Yoo for his defense of his 2003 advocacy of torture (see April 2, 2008), joining retired military officials (see April 2-4, 2008) and legal experts (see April 2-6, 2008). Dickinson writes, “I’m literally sick” over Yoo’s memo. He characterizes Yoo’s “evil circularity” of logic as: “The Fifth Amendment’s due process protections and Eighth Amendment’s prohibitions against cruelty do not apply a) to aliens abroad and b) are rendered meaningless by the president’s totalitarian powers during time of war. And if the president is above the constitution, he’s certainly above the law.” Dickinson notes that some of the federal statutes rendered inoperative by the power of the commander in chief, Yoo wrote, include assault, maiming, interstate stalking, war crimes, and torture. Furthermore: “If foreign detainees held on foreign soil have no protection from US law, what about international law? Well, says Yoo, the Geneva Conventions do not require anything more of the United States than what is provided for in the Fifth and Eighth Amendments, which as we just learned do not apply to foreign detainees. Furthermore: ‘international law is not federal law and the president is free to override it at his discretion.’ To recap: The president is unbound by international law—ever—and not constrained by either federal law or the Constitution in his role as commander in chief, which gives him carte blanche authority to have illegal enemy combatants who are detained on foreign soil assaulted, maimed, tortured, and otherwise subjected to war crimes, so long as the president deems it necessary or in ‘self-defense’ of the nation.” (Dickinson 4/2/2008)


Creative Commons License Except where otherwise noted, the textual content of each timeline is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike