KENDALL FREEMAN Solicitors

43 Fetter Lane

London

EC4A 1JU

Tel +44 (0)20 7583 4055
Fax +44 (0)20 7353 7377
DX 103 London

www.kendallfreeman.com

Paul Thompson Direct line +44 (0)20 7556 4526
Center for Co-operative Research Direct fax +44 (0)20 7716 3812

PO Box 707 AntonioSuarez-Martinez@kendallfreeman.com
Chico

CA 95927 13 May 2004

By post

Our ref ASM/CG4/01141322

Dear Sirs
Complete 911 Timeline: bin Laden Family, Saudi Arabia, Bush (“the Article”)
We act for Sheikh Khalid bin Mahfouz.

It has come to our client's attention that the Article is available on www.cooperativeresearch.org. It
contains seriously defamatory statements about Sheikh Khalid bin Mahfouz, which are very
damaging to him. The Article is wrong and highly defamatory about Sheikh Khalid bin Mahfouz in
several respects, which we detail below:

1. “A Saudi Government audit shows that five of Saudi Arabia’s billionaires had been giving
tens of millions of dollars to al-Qaeda. The audit shows that these businessmen transferred
money from the National Commercial Bank to accounts of Islamic charities in London and
banks in New York that serves as fronts for bin Laden. $3 million was diverted from a Saudi
pension fund”

Sheikh Khalid bin Mahfouz does not have, nor has he ever had, any involvement or
association with the sponsoring of al-Qaeda, nor has he ever knowingly financed terrorism
of any description and vehemently denies this. Neither the United Nations, EU, United
States, nor any other Government has ever indicated that he is involved in the supporting of
terrorism on any report or list. We note that the source for this allegation is an article in The
USA Today published on 29 October 1999 entitled “Saudi money aiding bin Laden”. The
USA Today has now printed a correction in relation to this article and confirmed that “it has
not been able to locate any record of such an audit and has no reason to believe that one
was conducted...”. The USA Today also confirmed that it had no reason to believe that
Sheikh Khalid bin Mahfouz was placed under house arrest. It also stated in the correction
that the article contained “errors” and that the “story’s assertions had been widely reported
and subsequently retracted by others”. We attach a copy of this correction for ease of
reference. As you should be aware, Jack Kelley is the reporter who was recently found by
The USA Today to have fabricated several high-profile stories. Furthermore, senior
executives of NCB are on record of having “vehemently denied” that there was any audit of

PCL2/1154473/3

The partnership is reguiated by The Law Society
A list of partners is available for inspection at the above address



KENDALL FREEMAN Page 2

Paul Thompson
13 May 2004

NCB that revealed payments to al-Qaeda. The story appeared in the 28 October 2001
edition of The Chicago Tribune, in which an NCB Executive said “/ can tell you absolutely,
categorically there is no such audit... That never took place”. Additionally, a formal
correction published in The Washington Post on 3 March 2002 stated “A representative of
Mahfouz also denied... that an audit at the Saudi bank, at which he was the director,
showed links to charities controlled by bin Laden”.

2. “Together and separately, al-Amoudi and bin Mahfouz... are later included in a secret
United Nations list of finances funding al-Qaeda”

“A secret report to the United Nations by French investigator Jean-Charles Brisard names
seven prominent Saudi financiers of terror; the number matches the seven Saudis
mentioned in the Post article, though it's not known if all the names are the same. The
Saudis mentioned by Brisard are: Khalid bin Mahfouz...”

“‘Delta Oil has been one of the main financial partners in a controversial oil pipeline
designed to go through Afghanistan. The company has been financially controlled by Khalid
bin Mahfouz, and is connected to Mohammed Hussein al-Amoudi. Both men are on a secret
United Nations list of al-Qaeda financers, and bin Mahfouz is bin Laden’s brother-in-law”.

“The Boston Herald notes that Saudi businessman Khalid bin Mahfouz... and Mohammed
Hussein al-Amoudi ... have not had their accounts frozen (and they still have not, until the
present day...) despite evidence that they gave money to bin Laden”.

2.1 To the best of our knowledge, the United Nations (UN) has never published any
report citing Sheikh Khalid bin Mahfouz in any context whatsoever as a sponsor of
terrorism. The report you are no doubt actually referring to, is a report that Jean-
Charles Brisard submitted to the UN. In fact Mr Brisard claimed that he was
commissioned by the President of the UN Security Council to prepare a report on
terrorism financing. This is in reality completely false. The then President of the UN
Security Council, Alfonso Valdiveso, has confirmed in a letter dated 12 March 2004
to us, that he personally never met or spoke with Mr Brisard. He stated that it is
“completely false that I, in my capacity as President of the Security Council or as
President of the 1267 (Terrorism) Committee or in any capacity within that
Organization commissioned him on a personal or official basis to write a report on
terrorism. He [Jean-Charles Brisard] had no role whatsoever with the United
Nations Security Council during the period in which | occupied the Presidency”.
Alfonso Valdiveso has also confirmed that Mr Brisard's report was unsolicited, that
he does not believe it was taken seriously by anyone at the UN or that the UN took
any step or action as a result of being sent the report. He added that “Mr Brisard’s
conduct and attitude is totally deceitful and marked by the intention to mislead”.

Furthermore, the al-Qaeda Taliban Sanctions Committee established by the UN

Security Council pursuant to UN Resolution 1267 (1999) has since confirmed that
the status of the report was as follows:

PCL2/1154473/3



KENDALL FREEMAN Page 3

Paul Thompson
13 May 2004

211 The report was never commissioned by the President or any member of the
UN Security Council or any subsidiary body or indeed any UN body.
Therefore the report has no official status within the UN;

2.1.2 The report has never been published by the UN Security Council or any
other UN Agency; and

21.3  Any member of the public is entitled to submit a document to the UN. The
report was received on the same basis as any other unsolicited document
sent to the UN.

The report contains a number of grave and unfounded allegations about Sheikh
Khalid bin Mahfouz and is currently being contested by him in the English court. On
30 January 2004 the High Court in England ordered judgment to be entered against
Mr Brisard and his companies after they failed to defend the proceedings. The High
Court also granted an injunction against them preventing further publication in
England of the defamatory allegations about Sheikh Khalid bin Mahfouz contained
in the report.

22 For the avoidance of any doubt, Sheikh Khalid bin Mahfouz has no ownership
interest in Delta Oil. We understand that Delta Oil is a Channel Island company that
is wholly-owned by a Saudi national named Badr M Al-Aiban.

2.3 Sheikh Khalid bin Mahfouz is not Osama bin Laden’s brother-in-law (see further
below).

3. “In 1999 bin Mahfouz will be placed under house arrest in Saudi Arabia for contributions he
gave to welfare organizations closely linked to bin Laden”

“He is also seen as a financial successor to Khalid bin Mahfouz in some respects..., since
Mahfouz was placed under house arrest”

Sheikh Khalid bin Mahfouz has never been under “house arrest in Saudi Arabia”, nor is he
at present. Following his resignation from National Commercial Bank (NCB) in 1999 for
health reasons, Sheikh Khalid bin Mahfouz received medical treatment at a military hospital
in Taif (not unusual for a civilian, since many of the Kingdom's best hospitals are run by the
military), and thereafter remained at his residence in that town to continue his treatment and
recuperation. Sheikh Khalid bin Mahfouz was not, in 1999 or at any other time, charged with
any offence by the Saudi authorities, and his stay in Taif had nothing to do with any such
charge.

4. “Bin Mahfouz's sister is married to Osama bin Laden”

Sheikh Khalid bin Mahfouz is not Osama bin Laden’s brother-in-law. He is neither married to
any sister of Osama bin Laden, nor is Osama bin Laden married to any of Sheikh Khalid bin
Mahfouz's sisters. Several leading publications have now printed corrections in regard to
this allegation, including The Washington Post, The Wall Street Journal, The Sunday
Independent (Eire), Fortune Magazine, The Los Angeles Times, The Mail on Sunday and

PCL2/1154473/3



KENDALL FREEMAN Page 4

Paul Thompson
13 May 2004

most recently Penguin Books. These corrections are all available on the bin Mahfouz family
website (www.binmahfouz.info) for you to consider.

5. “A 70-page French Intelligence Report claims... The role of Saudi billionaire Khalid bin
Mahfouz in supporting bin Laden is emphasized in the report”

The report to which you refer was prepared by Jean-Charles Brisard and not by the French
Intelligence Services. As already indicated to you, Sheikh Khalid bin Mahfouz has brought
proceedings against Mr Brisard with respect to the report (a separate document to his
French report) which he submitted to the UN. Sheikh Khalid bin Mahfouz has also brought
proceedings against Mr Brisard (and Guillaume Dasquié) in relation to a book he published
entitted “Forbidden Truth” which makes a number of serious allegations and statements
about Sheikh Khalid bin Mahfouz, his family and certain companies associated with them,
which are manifestly untrue and defamatory. On 22 August 2003, the High Court in England
ordered Judgment to be entered against Mr Dasquié after he failed to acknowledge the
proceedings, and granted an injunction against him from publishing the defamatory parts of
the book in England. Proceedings against Mr Brisard are continuing. Mr Brisard has not
attempted to justify the allegations about Sheikh Khalid bin Mahfouz in this action defending
the case only on the basis that he did not authorise publication in this country.

6. “...The only action taken is that Khalid bin Mahfouz, founder of National Commercial Bank,
Saudi Arabia’s biggest bank, is placed under house arrest and majority control in the Bank
is bought out by the Saudi Government. The Saudi Government won't allow US Officials to
talk to bin Mahfouz, despite asking “at a very senior level”. By 9/11, he is in a hospital and
technically no longer under house arrest”

6.1 As stated, Sheikh Khalid bin Mahfouz has never been placed under “house arrest”.

6.2 You make the implication that Sheikh Khalid bin Mahfouz was forcibly bought out by
the Saudi Government, as a result of the phantom audit. For your information, in
1997 Sheikh Khalid bin Mahfouz sold 20.70% of NCB to a group of individual
investors in order to facilitate the transition of the bank from an unlimited liability
partnership to a joint stock company, which was established on 1 July 1997. This
move was part of a long-term strategy to prepare the bank for an Initial Public
Offering. In 1999, the family sold a 50% interest in NCB to the Saudi Public
Investment Fund. The family sold their remaining shares to the Saudi Public
Investment Fund at the end of 2002. There was no forced buy-out of his stake in
NCB.

7. ‘May 1996...French Intelligence secretly monitored a meeting of Saudi billionaires at the
Hotel Royale Monceau in Paris this month with the financial representative of al-Qaeda. ..
According to French terrorism expert, Jean-Charles Brisard and/or reporter Greg Palast,
there were about 20 people at the meeting, including: ... Saudi billionaire Khalid bin
Mahfouz.."

This allegation is wholly untrue. Our client has never attended any meeting with any
representatives of al-Qaeda.

PCL2/1154473/3



KENDALL FREEMAN Page 5

Paul Thompson
13 May 2004

As you are doubtless aware, our client has already been forced to take steps to vindicate his
reputation in this jurisdiction in respect of other defamatory publications. In our client's libel action
against Associated Newspapers, The Mail on Sunday published an apology after a Statement in
Open Court was read on 13 January 2004 in which the newspaper acknowledged that there was “no
truth whatsoever” in the serious and defamatory allegation that our client has supported or funded
Osama bin Laden'’s terrorist activities. The newspaper accepted that our client and his family abhor
terrorism in every way. The newspaper also agreed to pay our client substantial damages and
costs. Furthermore, in a Statement in Open Court on 15 March 2004, the publisher Pluto Press and
the author Michael Griffin offered a comprehensive apology and substantial damages to our client
and Nimir Petroleum, the London-based oil company owned by our client's sons, following
publication of a book alleging that our client funded bin Laden’s and al-Qaeda’s terrorist activities.
We attach copies of both Statements in Open Court.

Sheikh Khalid bin Mahfouz is concerned to ensure that any reporting about him is entirely fair and
accurate. He is disappointed that you failed to make any attempt to contact him or his
representatives with regard to the statement made in the Article. This is inexplicable considering the
plethora of information that is now publicly available on the bin Mahfouz family website
(www.binmahfouz.info) about him. Allegations such as those set out in the Article are extremely
distressing to Sheikh Khalid bin Mahfouz and his family.

There can be no doubt that the Article is grossly defamatory of Sheikh Khalid bin Mahfouz.
However, given that the immediate withdrawal of the Article from your website and a correction and
apology is more important to Sheikh Khalid bin Mahfouz than money, he is prepared to accept the
following undertaking in full and final settlement of his complaint, provided that matters can be
resolved without him having to issue proceedings:

1. The immediate withdrawal of the Article from www.cooperativeresearch.org: and

2. The publication of a correction and apology to Sheikh Khalid bin Mahfouz on suitable terms to
be agreed on the website, together with a report on the recent settlements with The Mail on
Sunday and Pluto Press/Michael Griffin.

If, however, Sheikh Khalid bin Mahfouz is forced to issue proceedings in relation to this matter, he

expressly reserves the right to seek the full range of remedies available to him in respect of the

defamatory allegations in the Article, including a substantial award of damages.

We look forward to hearing from you within 21 days of this letter.

Yours faithfully

Enc.

PCL2/1154473/3



Home
News
Money
Sports
Life
Tech
Weather
{ Search

povertd Gongle

Wm‘f | };nz'iqeig')ioca

Politics

Palitics horme
Palilics briels
Lates! polls
Poltical calendar
Washington
Washington home
Washingtor: briefs
Sovernmenl Guide
l.aw Center
Health

Health home
Madkcal resoyrces
Health tools
Editorial/Opinion
Ed/Op home
Columpists
Carlooris

More News

Top news briefs
Nation briefs
World briefs
Stales

Lotteries

Census

Special reporiy
Day in news photos
Shapshote

Dbfbeat

Nideo headines
Jaik Today

News

* Cars - Jobs « Franchises » Business Opportunihes » Travel - Photos * Real Estate - Tickels « More

* SUBSCRIDE

» E-MAL THIS » FRINT THE, o S4VE THEE » MOST FOPULAR
Posted 4/12/2004 11:56 PM

Corrections and clarifications

A story on Oct. 29, 1999, titled "Saudi money
aiding bin Laden,” contained several errors. The
repon, attributed to interviews with unnamed
intelligence sources, stated that the Saudi royal
family ordered an audit of Saudi Arabia's National
Commercial Bank and its founder and former
chairman, Khalid bin Mahfouz. A spokesman for
Mahfouz has denied that the royal family ever
ordered such an audit, and the bark has denied
that any such audit was conducted. USA TODAY
has not been able to locate any record of such an
audit and has no reason 10 believe that one was
conducted, though other, routine audits may have
occurred.

The report also suggested that as a result of the
audit, Mahfouz had been placed under "house
arrest” while hospitalized. Representatives of
Mahfouz have stated that while Mahfouz was
hospitalized for health reasons at the time of the
article, he was not under house arrest, and USA
TODAY has no reason to believe that he was.

The article aiso incorrectly noted that Mohammad
Hussein al-Amoudi had succeeded Mahfouz as
chairman of National Commercial Bank. In fact,
Mahfouz's successor was Abdullah Bahamdan. As
to the article’s statement that Amoudi headed
Capitol Trust Bank, representatives of Amoudi
have asserted that he never served as chairman
of Capitol Trust Bank.

As well, USA TODAY attributed to intelligence
officials claims that Saudi money transfers to
Islamic charities financed terrorism by Osama bin
Laden, including the attempted assassination of
Egyptian President Hosni Mubarak. The role of
certain charities continues to be a subject of
litigation and federal investigation, out the

25% MORE SPACE 10\
ANDNOT WORK

All the personal and prof
space you'll evers need.

Spaciowns by desigy
ITS THE MARRIOTT W/

Today's Top News Stories

* March retail sales log unexpectedly big rise - 8 5¢

« Panel maligns FBI. Ashcroh for decisions before
1201 PM

* FBI probes about 40 abductions in lrag - 1205 Pa
* U.S. targets radical cleric in Najat - 11 15.am

« Bush lo address Iraq and lerrorism — 10p two iss
re-election - 7 52 am

Add USATODAY com headlines to your Web sile

E-Mail Newsletters

Sign up to receive our free Daily Briefing e-newsle
and get the top news of the day in your inbox.

)

® HIML € Text

E-mail: |

Select one:

assertions about the attempted Mubarak assassinalion appear to have originated with
a widely cited report in the newsletter Africa Confidential. The newsletter subsequently
retracted its claims and apologized in court for having made them. Representatives of
Mahfouz believe the article may be read to suggest that Mahfouz was among those
who allegedly paid "protection money"” to bin Laden to stave off attacks on their
businesses. USA TODAY disagrees with that assertion: in any event. no such



implication was intended,

The story was written by Jack Kellsy, a reporter who was found recently to have
fabricated several high-profile stories. In this case, the story's assertions had been
widely reported and subsequently retracted by others.

RELATED ADVERTISING LINKS What's this?

Resulls matter.
Your investmenl in United Way has the power to get results.

www.unitedway org

CCFA

Help us cure-Crohn's & Ulgeralive Colitis. Learn about these diseases.
www.ctfa org

lran Earthguake Reljef

Help the 28k + vietims. Your financial support will save lives.
www miacounci arg

Support The Garter Center
You can help wage peace. fight disease & build hope. Join us!

weny TheCarterCenter arg

Fair Trade for Africa
Read facts & staries. Gal involved. Sign up for E-mail Action Alerts,

baww data arg

careerbuilderce

USATODAY.com partners: Usa Weekend e Sports Weekly e Educancn » Space.com
Hame ® News e Money ¢ Sports o Life » Tech » Weather o Travel o gop Center

Resources: Mobih: News o Site Map e FAQ » Fesdlack
Email Naws o Johs with Us Terrs of service » Privacy Policy » Meis Kit o Fress Room

Add LISATODAY.¢am headlines 1o your Web site

© Copyright 2004 USA TODA\;. a division of Gannell Co. inc.




STATEMENT IN OPEN COURT

Solicit Ci t:

1. My Lord, | appear on behalf of the Claimant, Sheikh Khalid Bin Mahfouz. My friend, Mr
Niri Shanmuganathan, appears on behalf of the Defendants, who are respectively, a
journalist writing for the Third Defendant; the editor of the Mail on Sunday and its
supplement, Financial Mail on Sunday (issued with and as part of the Mail on Sunday);
and, the publisher of the Majy on Sunday.

2 Sheikh Khalid Bin Mahfouz is a 54 year old Saudi Arabian businessman,

3. On 27 October 2002, the Third Defendant published an article entitted “Bin Laden's
Texan Banker Haunts Bush” (the "Article") in Financial Mail on Sunday. The Article

suggested that Sheikh Khalid Bin Mahfouz;

(a) is the brother-in-law of Osama Bin Laden and assisted terrorism by funding Bin

Laden;

{b) was Chief Operating Officer of the Bank of Credit and Commerce International
("BCCI") and participated in BCCl's alleged involvement in manipulating

markets, arms trafficking and supporting intemnational terrorism;

(c) was dismissed from the National Commercial Bank of Saudia Arabia for
Suspected illegal funding of monies to Islamic charities Supporting terrorism,
following an audit which uncovered the diversion of monies.

4. There is na truth whatsoever in any of these serious and defamatory allegations.
Sheikh Khalid Bin Mahfouz is not the brother-in-law of Osama Bin Laden and has
never supported or funded Bin Laden's terrorist activities, Sheikh Khalid Bin Mahfouz
and his family abhor terrorism in every way. He was never a chief operating officer of
BCCI, he resigned from National Commerciat Bank for health reasons and there was
no audit at NCB which uncovered illegal funding of monies. The Defendants have now
accepted that the allegations which they made against Sheikh Khalid Bin Mahfouz are
unjustified. The Third and First Defendants have therefore undertaken to the Court not
to repeat the allegations complained of and the Third Defendant has agreed to publish
an apology in agreed terms in the next edition of Financia/ Mail on Sunday. in addition,
by way of acknowledgement of the embarrassment and distress caused to Sheikh

PCL2/1134613/4



Khalid Bin Mahfouz and his family, the Defendants have agreed to pay Shelkh Khalid
Bin Mahfouz substantial damages which he is donating to UNICEF, together with a

contribution to his legal costs,

5. An agreed draft Order has been handed up which the parties invite the Court to make.
On that basis, Sheikh Khalid Bin Mahfouz considers that his purpose in bringing this
action has been achieved and he is prepared not to pursue the action further.

Solicitor for the Def_qndants;

6. My Lord, on behalf of the Defendants to this claim, I confirm what my friend has said.

7. My Lord, with that, Sheikh Khalid Bin Mahfouz is content to let the matter rest. Al that

PCL2/1134613/4



ANNEXE

STATEMENT IN OPEN COURT

8 or for Gl t:

on behalf of the Claimants, Sheikh Khalid Bin Mahfouz and Nimir

My Lord, ) appear
My friend, Mr John Rubinstein, appears on behalf of the Defendants,

Petroleum Limited.
who are Mr Michael Griffin, a freelance writer, and Pluto Press Limited, a publisher.

(b) Sheikh Khalid transferred funds used to finance Al Qa'ida attacks including
the 1995 assassination attempt on President Mubarak of Egypt; those
transfers were discovered as a resylt of a Saudi Government audit of

Nationa} Commercial Bank of Saudi Arabia: and

(c) in consequence of this discovery, the Saudi authorities forcibly bought
Sheikh Khalid’s shares in the National Commercia) Bank, stripped him of
his Saudi passport and confined him to a military hospital.

The book also made two serious and highly defamatory allegations abouyt the Second
Claimant, namely that:

(a) Nimir Petroleum is owned by a funder and Supporter of Osama Bin Laden

and Al Qa'ida; and

(b) Nimir Petroleum was a party to negotiating with the Taliban regime in
connection with an oijl pipeline to be buil across Afghanistan.

PCL2/1147264n



that basis, the Claimants consider that their purpose in bringing this action has been

achieved and they are prepared not to pursue the action further.

Solicitor for the Defendants:
==—=Torlor ine Defendants:

by Mr Harris.

Solicitor for the Claimant:

matter rest. All that remains is for me to ask your Lordship's permission for an Order in the

terms of the draft.

PCLY 114726411



